***ELLIN POKSI*** rules!

Selema

Uuvet lukijat ovat tervetulleita ja murteen taetajat eritoten!
Tutustukkee Ellin poksin meininkiin etellisellä sivulla, niin piäsettä vähä kärrylle tämän ketjun periuatteesta:
tiällä pietään vaen haaskoo.
Kirveet, puukot, puntarit ja pitkät hampaat jätetään nurkan taa.
Ee kannata riitoo jaohoo, siihen meillä ee oo aekoo!

Niin, mänen ite tämänkertaseen puhheenaeheeseen.

Optikko Tittelituure H.Niätä kerto että melekeen joka neljäs immeinen käättää silimälasija eli rillijä eli kakkuloeta.
Hyvät aejat optikoelle, ku ee ennee riitä että silimälasit oes vaen näkötyökalut, ee tokkiisa,
niihin täytyy olla tisainatut, koristoo pärstäkerrointa. Kaakana on ne aejat kun silimälasin
käättäjee sanottiin silimälasikiärmeeks.

Taetohan se on tietennii kehittee uusia mallija.
H.Niätä on kehitelly uuven mallin opiskelijoelle.
Ne on pyöreet, niissä on valot että näkköö paremmin kirjan.
Niissä on vähän tummennusta, joka peittää opiskelijan väsyneet silimänympärykset – työ tiijättä, nuo ns. ”opintopiirit”...

Mielenkiintonen malliuutuus on semmosille joella on pussit silimäen alla.
H.Niätä on tisainannu mallin missä on pienet push-up liivit pokan reunassa.
Lämmittävä ja pukeva malli.

Markkinoella on jo ollu pitemmän aekoo rillit, jotka muuttaa tummuusastetta.
Männöövät tummaks ku on valosata ja tulloovat tuas kirkkaaks ku on pimmeetä.
Käätännöllinen malli semmoselle jonka silimät on punaset päeväsaekaan.
H.Niätä on kehitelly mallin raevoraettiille, jotka ei halua poeketa ylleisestä käätännöstä.
Lasin väri muuttuu pikkuhilijoo punaseks ja klo 01 näättää iirikset ihan atomivuaroo varottavilta.

Yhtenä päevänä H.Niätä ootti näkötarkastukseen tunnettua näättelijätä, joka on
hirveen likinäkönen. Näättelijätä ee alakanna kuulua niin H.Niätä män ulos
kahtommaan ja näk että näättelijä seiso puhelinkopissa, tulj ulos ja mutis
itekseen: - Jumaliste, ku hissi on rikki!
H.Niätä ohjas näättelijän sisälle ja näättelijä sano, että ”Hetkinen...” ja mäni
siivouskomeroon, pissi ämpäriin, tulj ulos ja piipahti seuroovaan kopperoon,
tervehti siellä moppia ja sano ”Päevee, neiti Suhonen”!
Sitte hyö piäsivät ite asijaan. Näättelijä, hyvin iterakas tyyppi halus semmoset
aarinkolasit, missä on peilin näköset linssit. Vaen se halus että linssit on kiännetty
sissäänpäen.

26

1095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selema

Oon suanu sähköpostia että laettasin seoroovan viestin uusintana, ku se on niin ajankohtanen aehe:

Tuolla toesaalla puhhuuvat sijoesta, siellä olj iänessä ite sikalanomistaja H.Niätä.
      Kerto että mitä laehempi sika, sen parempi, semmosen kysyntä aenahhii Laehialla on kova.
      Mutta H.Niätä on etistyksellinen ja sano viljeleväsä lihavia ja laehoja, semmosia joella on lonkissa muotoo tae rintakehä paestaa. Eli porsas joka siall...eiku sika joka por...eiku sika joka läskille.
      No on alakulosia sikoja ja on ilosia sikoja.

H.Niätä on erikoestunu mm. viljelemmään sikoja VR:n ravintolavaunuja varten, ne on kuivia ja muovin makusia jo alakuussa.
      Eikä ne ies sano nöff-nöff vaen tuff-tuff.

H.Niätä kerto eelleen että immeiset kyselöö raejallista läskiä. Nyt se on kehitelly ruuvullisennii läskin. Joulun aekaan suattaa päevälliset venyä pitkäks, niin sillonhan suattaa vaekka aekasa kuluks pelata sakkia ruuvullisella läskillä.

Nuo laehat siat on tietennii laetettu jokapäeväseen reeniin että sorkat vahvistuu.
      On sorkanviäntöö, jumppoo, kärsä kärsee vasten-
      hengitystä, ruokinta ja viimeseks leikitään pikku palloella.

Piätteeks H.Niätä kerto pienen leikillisen episootin ku se olj männy lempiemakkoosa oekein karsinaan kahtommaan, eikä voenukkaa oekasta ihteesä, olj muuten joutunna vahingossa viärään karsinnaan, minne elläinlääkärin pit justiisa tulla... Ensin tulj sikalan pehtoori ja ihmettel että mittee se H.Niätä siinä Sohvin vieressä kyyristellöö. H.Niätä sano että hänelä on varmaan selässä vikkoo ku ee sua ihteesä oekenemmaan.
      No, sitte tulj elläinliäkäri ja alako tutkia.
      Ee löötännä muuta vikkoo ku että H.Niätä olj napittanna juluppisa liivin nappiin.

• ellumari

Minähän en poksin ohi pysty kulukemaa millonkaa käväsemätä kuuntelemmassa sinun haaskoo tarinata.
      Nyttii tulin Espoosta ja vaekka onnii vappaa päevä niin kiireenpätä on pitänä enemmän ku arkpäevänä.

Voe kun suatas tänne poksiin monenlaesta murteen huastajata. Onhan tok pohjanmualaista, kaenuulaesta, hämmeennii murretta oes haaska kuulla ja turkulaesta yrittee ymmärtee, sekä raamoo. Karjalastahii myö suatas selevee ja jos vierinkäsityksijä tulloo niin sittenhän suatas naaroo ja toenen toesellee selevittäes mittee mikähii tarkottoo.Niinkun tulukaes.
      Eehän tämä meijen savo vua ou nii tominoivoo, että muut kiäntyvät ovelta kun kuulovat meijän huastoo puasoovan?

• Selema

tuo virtuaalitoellisuus olla joellehhii niin totta että uskoovat olovasa hienompia jos eevät tunnusta olovasa kotosin esmerkiks Savosta tae jostaen muuvalta kummalliselta murrealuveelta?
        Murre on unohettava kiireesti...

Niin tek minun pikkusisko, se ee osanna ennee savvoo ku asu kolome kuukautta kaapungissa. Minulle kyllä keljuiloo että alan puhuva huonosti suomee vaekka oon Suomessa käynä syntymässä ja asunna vaen nelisenkymmentä vuotta ulukomaella...
        Mutta savvoo viännän vielä kummasti :) Ja ku minä alan viäntee niin sisko ee oo kuuluvinnaan sammaan seoraan :DDDD!

• ellumari
        Selema kirjoitti:

tuo virtuaalitoellisuus olla joellehhii niin totta että uskoovat olovasa hienompia jos eevät tunnusta olovasa kotosin esmerkiks Savosta tae jostaen muuvalta kummalliselta murrealuveelta?
        Murre on unohettava kiireesti...

Niin tek minun pikkusisko, se ee osanna ennee savvoo ku asu kolome kuukautta kaapungissa. Minulle kyllä keljuiloo että alan puhuva huonosti suomee vaekka oon Suomessa käynä syntymässä ja asunna vaen nelisenkymmentä vuotta ulukomaella...
        Mutta savvoo viännän vielä kummasti :) Ja ku minä alan viäntee niin sisko ee oo kuuluvinnaan sammaan seoraan :DDDD!

nuin hienoja immeisijä ymmärtee.
        Minun poekakaverj(yks niistä)olj syntyperäne savolaene, kalakukkokaapuntilaene ja minä vuatimalla vuajin aena että minulle on huastettava savon murretta.Joskus mänin kuulemattomaks kun tämä yritti kirjalieltä tae tätä piäkaapunkilaesta huastoo.
        Opinpahan ja vaekka en täävellistä ossoo, niin oon männä Kuopijossahii täävetä kun vierä raha, vaekka eevät sielä päe immeiset pahana pijä mittee murretta ,kuhan huastoo eekä mykäks heettävy. Tahallaan mykkee kyllä taetavat naareskella, uattelovat että onpahan olovinnaan parempata kun onkaan.

• Hili(ma)kka

Taetaa sappi kiehua ja piässä jyllätä kaekki pahat voemat! Perhana kun kaekki keljuttoo. Nyt ei naarata, ei mikkään eikä kettään.
      Mittee työ tiette sillon kun kaekki mättää? Minulla ei ou ukkoo, kissoo tae koeroo jota potkasis. Niinpä vuan märehin iteksein.
      PS. Oun minä joskus hyvälläkkii piällä.

• Selema

Sillon ku oekeen korpee niin tulet vähäks aekoo Ellin poksiin!

Tiällä annetaan paekallishoetoo, kutkutellaan leuan alta, annetaan akupunktuuria nauruhermoehin, katellaan virtuaalikuvia ja annetaan H.Niätän pittee esitelmiä aeheesta jos toesestahhii.

Sinullahhii olis niitä ketsiä... Antaapa tulla...

• ellumari

nyrkkeilysäkki.
        Minä oun aenahii kakskymmentä vuotta takona sitä kun tulloo oekein paha olo ja halu huastoo riitoo, eekä ou ketee kenen kansa riitelisj ja tappelisj.
        Kissoo ja koeroo en ruahtis potkija ja ukkoo en ou suana ja jo oesinnii...oesin kaet potkassa jo pihale aekoja sitten.

Tulehan vuan tänne, tielä naaretaan sellasille asijoille joille jottii suattavat räähätä ja kiukutella.Muusta eevät ou meitä syyttäänä millonkaan ku huumorintajusta.

• topi

Vaekka sinulla olis ukko tae kissa tao koera, ni ei kae se niijje syy o, jos sinulla mättää.
        Ethä sinä sua männä niitä potkimaa. Koskooha niihi.
        Voeha oll niinkii, ettei sinulla ennää mättäskää, jos olis kissa tae koera. Semmoseha sinä voet heleposti hankkija vaekka rahalla. Uko suantija kyllä harva mänis suoroo piätä takkoomaa.

• kellohme®
        topi kirjoitti:

Vaekka sinulla olis ukko tae kissa tao koera, ni ei kae se niijje syy o, jos sinulla mättää.
        Ethä sinä sua männä niitä potkimaa. Koskooha niihi.
        Voeha oll niinkii, ettei sinulla ennää mättäskää, jos olis kissa tae koera. Semmoseha sinä voet heleposti hankkija vaekka rahalla. Uko suantija kyllä harva mänis suoroo piätä takkoomaa.

Minäkö yksin eläjä oonkaa, kelle sitä kiukkuaa ku itelleen, oonki opetellu oikeen mojovaa kieltä, jolla härnään ihtijäni meleko pitkälle.Posmitan ja meukkaan, välillä märisen ja räävyn syväntä särkevästi vollotan, ja oon maaliman onnettomin ihiminen. Ku aikansa rääkyy ja meukkaa, siinä ohesa silimäluometki muurautuu melekeen kiinni
        ja pottunokka näyttää tomaatille..oon ussein miettiny ku peilistä ihtiäni kahton, että miten jotku naiset voi märistä ja näyttää silti nätille?
        Se peilistä ihhailu multa ainaki vie pahaolon poijes, näytän niin hirviälle, että alakaa tirskuun. Paineet lähtee ja nauru huuhtelee loputki rippeet.
        Suosittellee märinää oikeen vollotuksella, senpäälle ihhailua peilin eesä. Kiihytys alusa onki taitua kysyvää, kaikkeenha oppii, ku jaksaa harijotella !!

• Selema

H.Niätä rupes antammaan oppituntija miekkaelun jalossa taejossa näättelijä N.Äkkiviärälle, joka olj suana Hamletin roolin ja halus oppia miekkaelemmaan oekeen näkösesti.
      Oelhan se harjotellu vähä omin nokkisa vaen yritti pistee kahva eellä niin että nyrkit tulj verille.

Tärkeetä on tietennii oppia puolustusmetotiikka.
      Miekka oekeeseen kätteen vastustajoo kohti ojennettuna, vasen käs kuarella ylläällä, sitte lyyvään, huijotaan, tehhään vaekka mitä, tepastellaan ees taas ja jos ossuu niin karjastaan
      "tushhee" (touche) ja jos sattuu lohkasemmaan palan kinkusta niin karjastaan paenokkaasti "vilee" (filé)!

Se on halapoo urheiluva ja sitä pitäs jos lapsesta asti harrastoo. Ee muuta ku puukot mukuloelle kouraan. Siitä se alakaa. Meijän tulevaesuuven toevot...Voehan niihin antoo harjotella ens alakuun vaekka panaanilla tae makkaralla.

Tärkeetä on kunnosta huolehtiminen.
      H.Niätä alakaa harjotella jo aekasin uamulla, kiärii uamulehen rullalle ja alakaa hutkia vaemoosa.
      Sitte hörppee yhen tae kaks tomaattia, mitkä se
      on ensin lyönä tohjoks eli juotavaan kuntoon.

Häepyy kohta mehtään jalaka- ja käsvarslihaksia vahvistammaan.
      Jalakatyö on tärkeetä, eekä passoo lähtee lenkille sammakkomiehen räpylät jalassa.
      Käsvarsia H.Niätä vahvistaa punnerruksilla.
      Kerran sattu somasti ku H.Niätä olj mahallaan ja punners niin että hiki roesku ja polliisi sattu tulemaan koeran kansa, kahto vähän aekoo ja sano sitte kohteliaasti: - Ettäkö työ huomanna että se naenen on jo lähtennä poekkeen?

• ellumari

oun sinun tarinoeta outella, enkä kehanna juttutuvassae käävä kun eevät ou rohenna tulla nuo pohjanmualaiset eekä karjalaeset aremmista puhumattakaa.
        Turhoon arkaelovat, tielähä se vasta mukava on meininki. Kenenkää puhetta ee arvostella ja kielj oppihii on vappaa niinku puhehhii.
        Missee se Hilimakkahii kulukoo? Mänköhän tuo tuossii piäkaapuntiin.
        Ossoiskohan Kluara sitä karjalata. Minä oun niin innostuna näehen murteihen perree että joka paekassa huastan mitä sylyk suuhun tuop.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

oun sinun tarinoeta outella, enkä kehanna juttutuvassae käävä kun eevät ou rohenna tulla nuo pohjanmualaiset eekä karjalaeset aremmista puhumattakaa.
        Turhoon arkaelovat, tielähä se vasta mukava on meininki. Kenenkää puhetta ee arvostella ja kielj oppihii on vappaa niinku puhehhii.
        Missee se Hilimakkahii kulukoo? Mänköhän tuo tuossii piäkaapuntiin.
        Ossoiskohan Kluara sitä karjalata. Minä oun niin innostuna näehen murteihen perree että joka paekassa huastan mitä sylyk suuhun tuop.

kuhan se kääpi ottamassa vaahtia pienellä matkalla ja nukkuu matkaväsymykset poes.
        Minä ootan hartaasti, että se kirjottas ne ketsisä tänne meijän luvettavaks.

Oeshan se vaehteluva näehen herra H.Niätä-juttuihin!
        Sinulla näkkyy olovan hyvä kielpiä :-)
        Mulla on poeka josta oes tullu hyvä tulukki.
        Se kysy multa semmosena viisvuotijaana että mikä se tulukki on. Minä vastasin että se on semmonen joka ossoo kiäntee kieltä.
        Poeka aakas suusa ja laetto kielen syrjälleen (ihan totta, silleen 90 asteen kulumaan!!) ja kysy: - Näenkö?
        Minä en sitä temppuva ossoo eekä poeka ossoo selevittee miten se sen tekköö, sannoo vaen että hän vaen kiäntää kieltä!

• Hili(ma)kka
        Selema kirjoitti:

kuhan se kääpi ottamassa vaahtia pienellä matkalla ja nukkuu matkaväsymykset poes.
        Minä ootan hartaasti, että se kirjottas ne ketsisä tänne meijän luvettavaks.

Oeshan se vaehteluva näehen herra H.Niätä-juttuihin!
        Sinulla näkkyy olovan hyvä kielpiä :-)
        Mulla on poeka josta oes tullu hyvä tulukki.
        Se kysy multa semmosena viisvuotijaana että mikä se tulukki on. Minä vastasin että se on semmonen joka ossoo kiäntee kieltä.
        Poeka aakas suusa ja laetto kielen syrjälleen (ihan totta, silleen 90 asteen kulumaan!!) ja kysy: - Näenkö?
        Minä en sitä temppuva ossoo eekä poeka ossoo selevittee miten se sen tekköö, sannoo vaen että hän vaen kiäntää kieltä!

Ihan oekeesti tarvihtisin nyt aenakiin viitosvaehteen piästäksein liikkeelle. Kyllä on helevetin kovat jarrut piällä tällä hetkellä.
        Niin, niitä ketsejä...On mielessä ja esitännii aeka ussein. Hyvin ovat olleet vastaanotettuja. Vuan ovat kuitennii sen verran pitkiä, jotta tuntus meleko vaekeelta tiällä esittöö. Mutta työhän voesitte pyytee minut vaekka sinne kotpuoleen johonnii illanistujaessiin, oes heti valamiina kaks esitystä. No nyt suattaa joku uatella, että mittee se nyt luuloo esittäväsä.
        Oun kuitennii esittännä Mielenhuoltoo lähes viis vuotta. Pravuurinumeroni on tällä hetkellä nykyversijo savusta Punahilkka eli City-Susi ja Punahilkka. Siinä uluvo monisatapäenen ylleisö Mikkelin Kirkkopuistossa Taeteitten iltana. Vuan on se mahtava viilis olla yksin isolla lavalla ja uskoo ihteesä, että kyllä minä tästä seleviän. Ja sitten kun on selevinny, ruppee jo outtamaan uutta mahollisuutta.
        Nyt olj tämmöset mietteet, heittäskö joku pallaotetta?!

• Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

Ihan oekeesti tarvihtisin nyt aenakiin viitosvaehteen piästäksein liikkeelle. Kyllä on helevetin kovat jarrut piällä tällä hetkellä.
        Niin, niitä ketsejä...On mielessä ja esitännii aeka ussein. Hyvin ovat olleet vastaanotettuja. Vuan ovat kuitennii sen verran pitkiä, jotta tuntus meleko vaekeelta tiällä esittöö. Mutta työhän voesitte pyytee minut vaekka sinne kotpuoleen johonnii illanistujaessiin, oes heti valamiina kaks esitystä. No nyt suattaa joku uatella, että mittee se nyt luuloo esittäväsä.
        Oun kuitennii esittännä Mielenhuoltoo lähes viis vuotta. Pravuurinumeroni on tällä hetkellä nykyversijo savusta Punahilkka eli City-Susi ja Punahilkka. Siinä uluvo monisatapäenen ylleisö Mikkelin Kirkkopuistossa Taeteitten iltana. Vuan on se mahtava viilis olla yksin isolla lavalla ja uskoo ihteesä, että kyllä minä tästä seleviän. Ja sitten kun on selevinny, ruppee jo outtamaan uutta mahollisuutta.

Ompa mukavoo tuas nähä sinuvahhii tiällä poksilla! Myö on tuon ellumarin kansa melekeen kahestaan kääty tiällä tarinoemassa.
        Sitte on tuo meijän kaikkiin tuhattaeturi H.Niätä ollu hyvin suopeena ja kertonna yhtä ja toesta...

Eekö myö suatas se siti-susj ja Punahilikka vaekka jatkojännärinä? Oletan että se on jännityssarjaan kuuluva?
        Uskon kyllä että esityksessäs on mänestyksen maku. Viännätkös sinä sen savon kielellä?
        Aenahan se on mukavoo ku tuntoo että esitys on onnistunna ja tietää että selevijää vaekka olis kuinka iso ylleisö. Ja tiällähän sitä on ylleissöö. Poksilla taes olla nelisentuhatta kävijöö etellisellä sivulla.

En oo kerrennä huastatella H.Niätee tänä päevänä, ku oon puhallellu pölyjä poes atventtikynttilänjaloesta ja valamistellu vähä pyhhee varten.

• ellumari
        Hili(ma)kka kirjoitti:

tervetulova takasiin!
        Vaekka ennen minuahan sinä tiellä poksissa out jo olla, vaekka vähän aekoo kuleskelit muissa maesemissa.
        Myö toennii ollaan tielä Seleman kansa melekein kahestaan tarinata pietty. Ee ou viäräleukasija savolaesia näkynä montaa ja Karjalan puolesta tämä Kluarahii taes tuas männä ulukomaelle.
        Annahan männä vuan se Siti-Susj ja Punahilikka!
        Myö ollaan raaman ystävijä!
        Kometiijaa puat sitten jatkossa mänemään!

• Hili(ma)kka
        ellumari kirjoitti:

tervetulova takasiin!
        Vaekka ennen minuahan sinä tiellä poksissa out jo olla, vaekka vähän aekoo kuleskelit muissa maesemissa.
        Myö toennii ollaan tielä Seleman kansa melekein kahestaan tarinata pietty. Ee ou viäräleukasija savolaesia näkynä montaa ja Karjalan puolesta tämä Kluarahii taes tuas männä ulukomaelle.
        Annahan männä vuan se Siti-Susj ja Punahilikka!
        Myö ollaan raaman ystävijä!
        Kometiijaa puat sitten jatkossa mänemään!

Kiitos kannustuksesta! Nyt en meinoo alottoo, mänen makkoomaan mokomaan ommaan pettiin. Ite asiassa, se jatkorommaani voes onnistuakkii! Kuhan nyt makkoon yl viikonlopun, niin luppoon alotella.
        Mänen huomisuamuna tupareihin ja kottiuvun pyhäiltana. Uskokee tae elekee, juoni rupes jo kulukemaan suonissa. Että voe olla, että tulloo jottaen hyvvee tae sitten ei, nyyyhh, ei kuitenkaan!

• Selema

Pohjosessa vilisöö tuommosia hiihtotuppain omistajia, mm. meijän hyvä ystävä H.Niätä.
      Hän kertoo Ellin poksilille:

"Meijän ossuuskunnassa on 275 mökin omistajjoo, meijän mökin omistaa 24 perettä...
      Suatiin laenaks semmonen strip-tiisilaena, eli suahaan vettee kaekki poes verotuksessa.
      Ite kuhhii meistä suapi 2 kesäviikkoo, 2 talaviviikkoo.
      Satuin tulemaan ihan viimeseks porukkaan niin mulla on kesäviikot lokakuun puolvälissä ja talaviviikot marraskuun alussa...
      Ee siinä mittää - iha hyvä alue - järvi mäen alla - oekee lappalaenen (tae aenahhii lappalaeseks puettu) maenoksessa.

Tuvat ee oo suuria, n. 12 neliöö, eli niissä orientoituu noppeesti. Mulla on semmonen savupiipputupa, se on keskellä, hyvin rotevasti tehty petonista, piällystetty rimoella.

Alempana on rakennettu uusia tupia, ne on rakenntettu järven piälle, eekä varmaankaan niin mukavoo kevväällä...

Viimekerralla ee vaemo halunna lähtee mukaan, ee lapsetkaa. Sanovat että on ahasta. Eellisellä kerralla olin kyllä voejellu ne vaseliinilla että eevät saes kovin paljo hiertymiä, mutta se ee aattanna tällä kertoo.

No, tuvissa on ohuvet seinät ja kaekki kuuluu ihan selevään.
      Yhtenä iltana kuulin seinän takkoo: - Herra H.Niätä, minuva paleloo!
      Minä vastoon: - No mittee ihmettä...?
      Seinä takkoo kuuluu: - Mulla on aatossa viltti, voesitko hakkee sen?
      Minä kysyin: - Leikitäänkö että myö ollaan naemisissa?
      Hiä supisoo kiihtyneenä: - Joo, herra H.Niätä...
      Siihen minä sanon: - Jukoliste, hae ite vilttis!"

• Selema

Punkkirokkari H.Niätä olj huastateltavana, Savon Sanomain reportter toevotti tervetulleeks johon
      H.Niätä vastas niinku rokkarin tyyliin kuuluu: -"Paenu helevettiin"! Vae oljkoon se "Suksi suolle"!
      Kuitennii semmonen sopiva avvausrepliikki.

Reportterin ja H.Niätän välillä sukkeutu keskustelu ja reportter ihmettelj ku H.Niätällä ee ollu piälle päen kovin näkyviä punkkirokkarin attripuuttija.
      - Eekös ne rokkarit ruukoo olla rovosoevasti pukkeutuneita?
      - Rovo... onhan mulla vihree tukka... Värjäsin sen tääsin vihreeks ku minä oon värsokkee.
      Rupes muutennii korpeemaan ku kerran yks äejä istu minun vieressä puiston penkillä ja mulla olj kaekenmualiman väriä tukassa, niin minä jo ärähin sille että "mittee siinä äljötät, etkö oo ennen tämmöstä nähnä", niin ukko vastas että "no, ku minä kerran olin niin kännissä että olin yrittännä kannustoo papukaejoo...ja nyt tässä vuntsoon että mahatko sinä olla minun poeka"...
      Se olj meekäläesellehhii liikoo ja värjäsin tukan vihreeks. Kuhan ee joku äejänkäppyrä oes kannustanna vihertikkoo...
      Onhan mulla muuten hakaneoloja alushousuissa, eekä poskessa. Poskessa, sisäpuolella, mulla on pyöränkettingit.
      - Mittees sinä tiet työkses?
      - Työksen? En mittää. Minä tien mussiikkia, jumankaut!
      - Mittees työ soetatta?
      - Haetaria. Niin, semmosta punkkihaetaria.
      Ja viuluva, punkkiviuluva. Tiällä kotona sannoovat sitä sippiviuluks.
      - Mitenkäs työ ootta orkanisoenu hommat.
      - Myö ee orkanisoeja, myö vaen soetellaan. Viimeks oltiin Intijassa ja tutustuttiin intijalaeseen punkkiin.
      Siellä soettivat semmosella torvella misson reekä keskellä...mikäs se onkaan?
      - Huilu?
      - Joo, huiluhan se. Olitkos sinä järjestysmies koolussa? Niin ja sitten niillä olj semmonen silimälaskiärme...
      Meijän manakeri sano ku kysyn mittee se tykkäs intialaesesta punkista niin se sano että "ihan paska mussiikkia, mutta jännä nuottiteline".

• ellumari

Selema nämä mukavat tarinat keksit?
        Naaru se on immeiselle elämän eliksiirj.
        Tuossa äsken otin siskoen vanehemman tytön kyytiin työmatkaen varrela ja tultiin tänne minun "poksiin" huastelemmaan joolun valamisteluista ja kaekista nuista käätännön asijoisa.
        Tämä tyttö ee ou se minun kaltane, vuan enemmän äetiisä tulla, talloos ja käätännön immeine,kunnolline ,mutta mukava sehhii on ja ossoo naaroo.
        Kyllähä sittäe naaratti tuo punkkrokki tarina kun minun konneelle suap männä, oon luvanna. Tietee niinku siskosahii salasan, mutta ee "pankkisallaesuutta"kuitenkaa.
        Se ol tämä tyttö niinku siskosahhii semmone punkkarin tyyline aekoenaan, mutta ohi män sehhii vaehe siltähii.Ohihan ne män ite kultae kaekenlaeset kotkotukset, että piäsöö uusija tulemaan tilalle.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

Selema nämä mukavat tarinat keksit?
        Naaru se on immeiselle elämän eliksiirj.
        Tuossa äsken otin siskoen vanehemman tytön kyytiin työmatkaen varrela ja tultiin tänne minun "poksiin" huastelemmaan joolun valamisteluista ja kaekista nuista käätännön asijoisa.
        Tämä tyttö ee ou se minun kaltane, vuan enemmän äetiisä tulla, talloos ja käätännön immeine,kunnolline ,mutta mukava sehhii on ja ossoo naaroo.
        Kyllähä sittäe naaratti tuo punkkrokki tarina kun minun konneelle suap männä, oon luvanna. Tietee niinku siskosahii salasan, mutta ee "pankkisallaesuutta"kuitenkaa.
        Se ol tämä tyttö niinku siskosahhii semmone punkkarin tyyline aekoenaan, mutta ohi män sehhii vaehe siltähii.Ohihan ne män ite kultae kaekenlaeset kotkotukset, että piäsöö uusija tulemaan tilalle.

missä on kaekenlaesta tyyppiä, on hyvä inspiraation ja transpiraation lähe... :-)

• Klara

Katoha kehvelii, ko mie en oo huomantkaa tämmöst ketjuu aijemmi. Mite mie oo tohottant tuol viisii ko vanha vetur ikkää iha ohi!
      Sano mie toisenkii kerra, jot voi mahoton, nii makiat naurut mie oon naurant, ko mie oon näit juttuloit lukent. Koko miu huolel rakennettu iltapäivämeikki män sen siliäntien, ko mie loppuu pääsi.
      Oommie nyt ko mikäkii pantakarhu!
      Miu pittää kertoo teil yks juttu, tää o vanha ko taivas, mut ain se minnuu vaa naurattaa, ko mie sen muistan.
      Se o silviisii, jot miu siskoi naitii aikannaa Turkuu, ja hää ol asunt semmose kuukauve verra täs sivistykse kehos, ko myö jo riennetti hänel kyllää.
      Myö tultii junal ja hää ol meit vastas, yksinnää, häne miehesä ol töis. No, hää sit siin kurkkimaa, jot milt laiturilt lähtöö onnikka heijä suuntaa. Ei löyvy laiturii, ei löyvy.
      Ni hää päivittelemmää, jot:"Misä se ny onkkaa, täsä mää se äske näin. Kuink mää olenkkaa se jo hukannu...?" Ni miu ukkoin ko aikasa kuuntel, misä ja täsä ja tosa, ni hää miu siskolt kysymää, jot:"Sie se oot kerent käyvä jo intensiivikurssin tuos turu kieles?"

Mie ko potkasi ukkoo polvitaipeesee, ni se nilkutti viel ko kottii tultii.

Nii, et kyl määkii ker Turuus;)

• ellumari

Klara siu kanssais mite sie et tarkkan ihmisen huomant et myö ollaa viikkokausii tääl kaikellaisii murteihe ossaajii yritetty saaha haastelemmaa.
        No olha tuo hyvä ko sie lopultakkii huomasit et myö ollaa Selma kans tää pijetty yllä näitä meije kulttuuriperinteitä. Mie oon sen verra Itä- Suome maismis kulkent et kyl mie karjalaa ossaan, haastan melkei ko alkuperäset. Vaik sannoothä hyö et tätä karjalaakii on mone tyylistä. Tää on se mitä mie oon oppint sillo ko mie Imatral ja Lappeeranna puoles käyn kyläl. Nyt kyl sanon et ilo on pinnas ko siekii tulit poksii. Äläkkä vaa kääntymää ,vaa tule vierailemmaa usiampan päivän!

• Klara
        ellumari kirjoitti:

Klara siu kanssais mite sie et tarkkan ihmisen huomant et myö ollaa viikkokausii tääl kaikellaisii murteihe ossaajii yritetty saaha haastelemmaa.
        No olha tuo hyvä ko sie lopultakkii huomasit et myö ollaa Selma kans tää pijetty yllä näitä meije kulttuuriperinteitä. Mie oon sen verra Itä- Suome maismis kulkent et kyl mie karjalaa ossaan, haastan melkei ko alkuperäset. Vaik sannoothä hyö et tätä karjalaakii on mone tyylistä. Tää on se mitä mie oon oppint sillo ko mie Imatral ja Lappeeranna puoles käyn kyläl. Nyt kyl sanon et ilo on pinnas ko siekii tulit poksii. Äläkkä vaa kääntymää ,vaa tule vierailemmaa usiampan päivän!

Nii, tiijätsie mist se vissii johtuu, jot mie en oo aikasemmi huomant? Kato, ko miul on pienemp ruutu ku siul...Täst ei näy kerrallaa nii paljoo;)

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Nii, tiijätsie mist se vissii johtuu, jot mie en oo aikasemmi huomant? Kato, ko miul on pienemp ruutu ku siul...Täst ei näy kerrallaa nii paljoo;)

sit silmä tarkkan et huomaat aina ko myö ollaa linjoil.
        Eihä täst mittää tuliskaa jos ei ois haastavii ihmisii. Siel Karjala puoles hyö sannootkii et kiel on haatamista varte.
        Mie lähekii viel enne jouluu käymää siel päi tuttavis ja sukulaisiikii siel on joitakii.

• Kioskinomistaja H.Niätä kertoo arkipäevästään kioskinomistajana, joka on hyvin yksinäestä puuhoo. Aenoo seora on ratio, joka justiin ja justiin mahtuu yhteen hyllyn nurkkaan, kioski on hyvin pikkunen. Entinen omistaja olj tiettännä sen mittaesa mukkaan.

- Tuota ratioo minä kuuntelen, sieltä tulloo puheohjelmia, välillä tulloo mussiikkia. Sitte tuas puhetta ja sen jäläkeen mussiikkia, niin se jatkuu päevästä toeseen.
      Ratio pittää tämän kioskinnii lämpymänä ja se on hyvä ku tiällä ee oo lämpöpatterija. Sitte siitä näkkyy valottii, minä suatan lukkee ration vieressä. Siinä lukkoo Stuttkart, Ljubljaana, Amstertam....ja Motala.

Työt kijoskissa alakaa aekasin. Tulla hurraatan pyörällä, sitte vien pyörän kottiin ettei kukkaa varasta, niitä ku on kaekenmualiman roestoja liikkeellä. Syön lounaan siinä samalla ku kerran oon kotona. Pistän jalat kanarialinnun häkkiin ku käyp niin kova veto. Heeluttelen vähä irrallaan olovoo hammasta kielellä ja rentouvun.

Sitte tuas kijoskille. Siellä polttelen vähän roskia lämpimiksen. Tarkistan myytäviä tuotteita, että sitkeet rotat ovat sitkeitä, että lakritsat ovat mustia... Kerran saen keltasia lakritsoeta ja se ee ollu mukavata.
      Asiakkaattii alakaa virrata kijoskille töetten jäläkeen. Tulloo yks italialaenen ja tahtoo
      "puona seeroo" niin minä annan sille Savon Sanomat. Se on kuitennii lukutaijoton :-) eekä ymmärrä saeko se puona seeroo vae mitä.

Pistän sitten yhen sitkeen rotan suuhun ja lueskelen vähän aekoo herraen lehtiä, mitä on pitkä rivi vasemmassa ikkunassa. Ihan karmeeta,
      hyi, mitä lehtiä! Joutas polttoo. Taejannii sen
      tehä huomisuamuna jos on pakkasta.
      Nyt otan pikkumökkinj selekään ja pyöräelen kottiin.

• Selema

Kurkku- nokka ja silimäsaeraovet, ylleesä kaekki mikä mahtuu piähän, on semmosia saeraoksia mitkä pittää antoo liäkärin käsitellä.
      Nämä elimet ku nimittäen ovat hyvin intiimissä kontaktissa toesiisa, päevittäen ja hetkittäen.

Nuha esmerkiks on hyvin tavallinen saeraos, paetsi sillon kun se tulloo sinun kohalle. Nokkavärkki on tukossa, tippuu ku räästäät kevväällä, silimät kyynelehtii ku ruokkolehmällä, korvia särköö, ilimaputket vinkuu, posket kuumottaa ja kuume nousoo ku raketti mittarissa.

Aata armias jos liäkäri sannoo että sinulla on sivuontelotulehus! Suattaa olla että jos ee liäkkeet oo aattanna niin ne ontelot pittää huuhella puhtaaks!
      Tärkeetä on ottoo selevee onko liäkäri tehnä sitä ennen, ja tietääkö se missä sivuontelot sijaehtoo.
      Jos liäkäri männöö liian syvälle huuhteluruiskusa kansa niin suattaa käävä niin onnettomasti että se huuhteloo aevot pellolle ja siitä suattaa tietysti olla sinulle ikäviä seorauoksia.

Kurkkukipu on tavallista ja epämiellyttävvöö. Oon sanonna aekasemminnii että jos on vaekeeta nielasta niin sillon on hyvä ottoo laehutuskuuri saman tien. Kurkkupastillittii suattaa aattoo mutta jos kipu on kovin syvällä kurkussa niin supot voepi aattoo.

Pollyypit nokkavärkin takana suattaa aeheuttoo sen että siippa kuorsoo. Ee kaet siinä muu aata ku että tekköö pesäeron siipasta tae siippa suapi tehä pesäeron pollyypeistä. Vaekee piätellä, mikä on tuskallisinta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      74
      1004
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe