Crossailu talvella?

rossi

Nii harrastatteko kuinka aktiivisesti talvella,miten esim. 125 crossi menee umpihangessa,eikös kelkkareittejä esim ole hyvä ajella,ja kuinka paljon bensankulutus on 125 pyörässä?

31

13578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rossaaja

      Morjens! Mä oon kyllä ajellu jonkun verran talvellakin ja siinä oon havainnu ainaki seuraavaa:

      1. Piikkirenkaat kandee laittaa vaikka hangessa oliskin tarkotus ajella sillä jäiset kohdat on joskus yllättäny mun pahasti(mukkelis makkelis).
      Kovin syvässä hangessa (0,3 m

      • Kake

        Tottakai crossia ajetaan ympäri vuoden. Talvella tosin ratoja on vähemmän auki, mutta jäällä ja spoorissa vedetään sitten senkin edestä. Piikkirenkaat nyt on itsestäänselvyys, jos talvella on tarkoitus ajaa. Bensan kulutusta en ole koskaan ees seurannu, koska mitä väliä sillä on? Jos crossin ajaminen on bensoista kiinni ni ei hyvin mee. Tosiaan kelkkareiteillä ajosta voi tulla sanomista.. Ja talvellahan pimeä tulee aikaisemmin, joten jos ei pyörässä ole valoja eikä ole siihen halukas niitä hommaamaan, ni sitten kypärävalo on hyvä vaihtoehto.


      • Rossaaja
        Kake kirjoitti:

        Tottakai crossia ajetaan ympäri vuoden. Talvella tosin ratoja on vähemmän auki, mutta jäällä ja spoorissa vedetään sitten senkin edestä. Piikkirenkaat nyt on itsestäänselvyys, jos talvella on tarkoitus ajaa. Bensan kulutusta en ole koskaan ees seurannu, koska mitä väliä sillä on? Jos crossin ajaminen on bensoista kiinni ni ei hyvin mee. Tosiaan kelkkareiteillä ajosta voi tulla sanomista.. Ja talvellahan pimeä tulee aikaisemmin, joten jos ei pyörässä ole valoja eikä ole siihen halukas niitä hommaamaan, ni sitten kypärävalo on hyvä vaihtoehto.

        Juu, kyllähän mä luettelin melkoisen liudan itsestäänselvyyksiä tossa äsken, mutta kun ei voi tietää onko neuvoa kysyvä vasta-alkaja, vanha kettu vai joku siltä väliltä ni mieluummin kertoo liikaa, ku liian vähän. Tietäsitkö muuten näin äkkiseltään sanoa onko valojen asentaminen crossiin kovinkin hankalaa/kallista? Vois luulla kun pitäis ostaa valopuola, katkaisijat yms. tarvikkeet. Aattelin joskus tota modifiontia omaan pyörään, mut luovuin ajatuksesta. Varmaan järkevintä olis vaihtaa enskaan siinä tapaukses.


      • Kake
        Rossaaja kirjoitti:

        Juu, kyllähän mä luettelin melkoisen liudan itsestäänselvyyksiä tossa äsken, mutta kun ei voi tietää onko neuvoa kysyvä vasta-alkaja, vanha kettu vai joku siltä väliltä ni mieluummin kertoo liikaa, ku liian vähän. Tietäsitkö muuten näin äkkiseltään sanoa onko valojen asentaminen crossiin kovinkin hankalaa/kallista? Vois luulla kun pitäis ostaa valopuola, katkaisijat yms. tarvikkeet. Aattelin joskus tota modifiontia omaan pyörään, mut luovuin ajatuksesta. Varmaan järkevintä olis vaihtaa enskaan siinä tapaukses.

        Joo, hyvähän se on kertoa kaikki. Valojen asentaminen tulee ihan varmasti kalliiksi, tai tiedä sitten mikä sulle on kallista mutta itsekin luovuin ajatuksesta juuri hinnan takia. Offroadpron jossain numerossa siitä sai jotain käsitystä missä tehtiin KTM:n crossista enska. Valopuola ja muut virtavehkeet tulee kalliiksi, eli kypärävalo on sitten yksi vaihtoehto. Tosin semmoinen ei ihan pyörän valoja korvaa, mutta kyllä se vähän auttaa. Itse olen juuri sellaisia ollut rakentamassa ja saa nähdä mitä noistakin tulee..


      • Rossaaja
        Kake kirjoitti:

        Joo, hyvähän se on kertoa kaikki. Valojen asentaminen tulee ihan varmasti kalliiksi, tai tiedä sitten mikä sulle on kallista mutta itsekin luovuin ajatuksesta juuri hinnan takia. Offroadpron jossain numerossa siitä sai jotain käsitystä missä tehtiin KTM:n crossista enska. Valopuola ja muut virtavehkeet tulee kalliiksi, eli kypärävalo on sitten yksi vaihtoehto. Tosin semmoinen ei ihan pyörän valoja korvaa, mutta kyllä se vähän auttaa. Itse olen juuri sellaisia ollut rakentamassa ja saa nähdä mitä noistakin tulee..

        Juu-u. Kyllähän se raha mullekin aika kallista on :). Muuten, noita kypärävaloja tulin oikeestaan ny vasta täs yhteydes ajatelleeks ja pitää varmaan ihan kollektiivisesti niitä harkita. Mahtaako niitä olla (ja minkälaisia) liikkeiden hyllyillä, vai onko ne "tee se itse" -miesten omaa aluetta?


      • Kake
        Rossaaja kirjoitti:

        Juu-u. Kyllähän se raha mullekin aika kallista on :). Muuten, noita kypärävaloja tulin oikeestaan ny vasta täs yhteydes ajatelleeks ja pitää varmaan ihan kollektiivisesti niitä harkita. Mahtaako niitä olla (ja minkälaisia) liikkeiden hyllyillä, vai onko ne "tee se itse" -miesten omaa aluetta?

        Kyllähän se parhaiten taitaa onnistua kun tekee itse, mutta esim. Cellen MC:ltä saa tilattua valmiin telineen jossa on vaihtoehtoisesti 1 tai 2 valoa. Ne on 12V ja tai olla jotain ~25W. Siihen sitten enää johdot jonkunlainen kytkin ja akku. Ei tule kovinkaan kalliiksi. Itse tilasin kanssa Celleltä tollasen telineen (22€), missä on 2 lamppua, mutta vielä pitäis se akku laittaa. Kun tietäis vaan mistä sais semmosen sopivan kokosen akun missä riittäis potkua ees pariks tunniks..


      • Rossaaja
        Kake kirjoitti:

        Kyllähän se parhaiten taitaa onnistua kun tekee itse, mutta esim. Cellen MC:ltä saa tilattua valmiin telineen jossa on vaihtoehtoisesti 1 tai 2 valoa. Ne on 12V ja tai olla jotain ~25W. Siihen sitten enää johdot jonkunlainen kytkin ja akku. Ei tule kovinkaan kalliiksi. Itse tilasin kanssa Celleltä tollasen telineen (22€), missä on 2 lamppua, mutta vielä pitäis se akku laittaa. Kun tietäis vaan mistä sais semmosen sopivan kokosen akun missä riittäis potkua ees pariks tunniks..

        yks 12v/25w lamppuhan ottaa reilun 2 ampeeria eli jos on kaks lamppua ni akun tulis olla jotain 10ah, jolloin se kestäis hyvin pari tuntia (joitakin akkuja ei saa tietenkään päästää tyhjäksi asti). kevarin akut olis ehkä kooltaan sopivia mut ne on hirvittävän kalliita. katso onko täällä: www.flinkenberg.fi ja onhan noita vastaavia liikkeitä tietty muitakin.


      • Kake
        Rossaaja kirjoitti:

        yks 12v/25w lamppuhan ottaa reilun 2 ampeeria eli jos on kaks lamppua ni akun tulis olla jotain 10ah, jolloin se kestäis hyvin pari tuntia (joitakin akkuja ei saa tietenkään päästää tyhjäksi asti). kevarin akut olis ehkä kooltaan sopivia mut ne on hirvittävän kalliita. katso onko täällä: www.flinkenberg.fi ja onhan noita vastaavia liikkeitä tietty muitakin.

        Joo mutta sen akun pitää olla joku kuiva-akku tai joku hyytelöakku. Jos on tavallinen kevarin akku ja kaadut ni sieltä tulee akkunesteet syliin ja sitten ei oo kivaa.


      • Rossaaja
        Kake kirjoitti:

        Joo mutta sen akun pitää olla joku kuiva-akku tai joku hyytelöakku. Jos on tavallinen kevarin akku ja kaadut ni sieltä tulee akkunesteet syliin ja sitten ei oo kivaa.

        No, niinpä tietysti siinä käykin. Kyllähän noita kaikenlaisia kätevän kokoisia akkuja kyllä on, mutta niis ei monessa just riitä potkua pitkäksi aikaa.


      • Kake
        Rossaaja kirjoitti:

        No, niinpä tietysti siinä käykin. Kyllähän noita kaikenlaisia kätevän kokoisia akkuja kyllä on, mutta niis ei monessa just riitä potkua pitkäksi aikaa.

        Oon huomannu ihan saman. www.partco.fi myy ainakin tuollaisia lyijyhyytelöakkuja, mutta ne on ainakin omasta mielestäni ihan liian painavia. Joku 3kg mötikkä vyölaukussa haittaa aika paljon menoa.


      • Honda cr 125
        Rossaaja kirjoitti:

        Juu, kyllähän mä luettelin melkoisen liudan itsestäänselvyyksiä tossa äsken, mutta kun ei voi tietää onko neuvoa kysyvä vasta-alkaja, vanha kettu vai joku siltä väliltä ni mieluummin kertoo liikaa, ku liian vähän. Tietäsitkö muuten näin äkkiseltään sanoa onko valojen asentaminen crossiin kovinkin hankalaa/kallista? Vois luulla kun pitäis ostaa valopuola, katkaisijat yms. tarvikkeet. Aattelin joskus tota modifiontia omaan pyörään, mut luovuin ajatuksesta. Varmaan järkevintä olis vaihtaa enskaan siinä tapaukses.

        Ei ne valot nyt hirmuisia maksa, omaan 125 cr:ääni ne maksoivat seuraavasti:
        -Valopuola 150€
        -Kytkin (moposport:in yleismalli, krominen) n.9€
        -Johdot n.2,5€
        -Valomaski pyörässä oli ostaessani sen, mutta senkin saa halvimmillaan n.50€
        -Takavalo, jos haluu n.40€
        Itse en ole laittanut mitään jännitteensäätimiä [olis maksanu n.50€], eikä sillä oikeestaan mitään tee, puola syöttää max.100W.
        Kaikki (välttämättömimmät)Yht.n.220€


      • Kake
        Honda cr 125 kirjoitti:

        Ei ne valot nyt hirmuisia maksa, omaan 125 cr:ääni ne maksoivat seuraavasti:
        -Valopuola 150€
        -Kytkin (moposport:in yleismalli, krominen) n.9€
        -Johdot n.2,5€
        -Valomaski pyörässä oli ostaessani sen, mutta senkin saa halvimmillaan n.50€
        -Takavalo, jos haluu n.40€
        Itse en ole laittanut mitään jännitteensäätimiä [olis maksanu n.50€], eikä sillä oikeestaan mitään tee, puola syöttää max.100W.
        Kaikki (välttämättömimmät)Yht.n.220€

        No valovehkeitäkin on monenlaisia. Mutta kyllä se kypärävalo tulee huomattavasti halvemmaksi silti kuin hommata kunnon valot pyörään. Kypärävalo jää nimittäin alle 100€ helposti.


      • Honda cr
        Kake kirjoitti:

        No valovehkeitäkin on monenlaisia. Mutta kyllä se kypärävalo tulee huomattavasti halvemmaksi silti kuin hommata kunnon valot pyörään. Kypärävalo jää nimittäin alle 100€ helposti.

        Toki se kypärävalo on halvempi. Itellä kuitenki on vähän pakko olla kunnon valaistus, koska pyöräni on kilvissä, enkä usko että poliisit oikeen diggaisivat jos ajaisin heitä vastaan valot kiinni kypärässä. [ja rekkarikilpi selässä =)]


      • Husaberg Fe 501
        Kake kirjoitti:

        Tottakai crossia ajetaan ympäri vuoden. Talvella tosin ratoja on vähemmän auki, mutta jäällä ja spoorissa vedetään sitten senkin edestä. Piikkirenkaat nyt on itsestäänselvyys, jos talvella on tarkoitus ajaa. Bensan kulutusta en ole koskaan ees seurannu, koska mitä väliä sillä on? Jos crossin ajaminen on bensoista kiinni ni ei hyvin mee. Tosiaan kelkkareiteillä ajosta voi tulla sanomista.. Ja talvellahan pimeä tulee aikaisemmin, joten jos ei pyörässä ole valoja eikä ole siihen halukas niitä hommaamaan, ni sitten kypärävalo on hyvä vaihtoehto.

        Joo tosiaan...
        Eipä kannata paljon ajella kelkkareiteillä, itse harrastan kumpaakin ja oon kyllä varma että jos ajat kelkkareitillä ja sieltä tulee kelkka puoltatoista sataa niin taidatpa jäädä alle!!


      • Rossaaja
        Husaberg Fe 501 kirjoitti:

        Joo tosiaan...
        Eipä kannata paljon ajella kelkkareiteillä, itse harrastan kumpaakin ja oon kyllä varma että jos ajat kelkkareitillä ja sieltä tulee kelkka puoltatoista sataa niin taidatpa jäädä alle!!

        Niin, mähän en itte harrasta tota kelkkailua, mut serkkupoika sitä ajelee. Oon ymmärtäny et noilla kelkkareiteillä(ainakin niillä, mitä tiedän) olis nopeusrajoitukset?? Kyllähän sitä voi pikatielläkin jäädä alle, jos sieltä tulee joku ritariässä kahta ja puolta saa. Totta on kyllä se, että siellä ajaessa on omat riskinsä.


      • CR250

        Itse laittoin jääpiikit kiertoon, kun tulee ajeltua pääasiassa crossiradalla talvellakin. Ostin enskanastat 23mm nastoilla ja kyllä noillakin jäällä pystyy ajamaan, vaikkei ne piikkirenkaita vastaisikaan.

        Riippuu siitä umpisesta, miten paljon sitä lunta on ja millaista lunta. 25-30cm suvilunta on jo sellainen este, ettei siitä ajosta nauti pätkääkään. Puuterilumi on toinen juttu...

        Bensaa menee, mutta jos se on ensimmäisenä mielessäni kannattaa unohtaa koko touhu, kun se on noista kuluista pieni osa.

        Kelkkareiteillä ei yleisesti saa ajella ja siihen ei välttämättä maanomistajan lupa riitä. Kannattaa kysellä kelkkakerholta mielipidettä. Toisaalta reitithän on keväthankien aikaan pyörällekin parhaassa iskussa.


      • santeri.v

        voihan sitä tilata talven varalta jonkun polisportin maskin crossiin niin ei tarvi ainakaan pelätä että pimeä yllättää.


        ps. itselläni oli samuraissa koko viime talven maski kiinni niin näki hyvin pimeällä.


      • santeri.v
        Rossaaja kirjoitti:

        Juu-u. Kyllähän se raha mullekin aika kallista on :). Muuten, noita kypärävaloja tulin oikeestaan ny vasta täs yhteydes ajatelleeks ja pitää varmaan ihan kollektiivisesti niitä harkita. Mahtaako niitä olla (ja minkälaisia) liikkeiden hyllyillä, vai onko ne "tee se itse" -miesten omaa aluetta?

        ite aattelin että tällasen ostais mun 80 cr:n ens talvea varten
        http://www.mopomesta.fi/kauppa/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=1289


      • Anonyymi
        Kake kirjoitti:

        Tottakai crossia ajetaan ympäri vuoden. Talvella tosin ratoja on vähemmän auki, mutta jäällä ja spoorissa vedetään sitten senkin edestä. Piikkirenkaat nyt on itsestäänselvyys, jos talvella on tarkoitus ajaa. Bensan kulutusta en ole koskaan ees seurannu, koska mitä väliä sillä on? Jos crossin ajaminen on bensoista kiinni ni ei hyvin mee. Tosiaan kelkkareiteillä ajosta voi tulla sanomista.. Ja talvellahan pimeä tulee aikaisemmin, joten jos ei pyörässä ole valoja eikä ole siihen halukas niitä hommaamaan, ni sitten kypärävalo on hyvä vaihtoehto.

        pystyisikö 400cc 2 tahdilla ajaa lumisella tiellä ilman nastoja?


    • petu.

      juu eilen tuli kokeiltua lumessa ajoa..ilman piikkejä huonostihan siinä kävi limen alta löytykin jää kohta siitähän lähettiin reippaasti erisuuntiin pyörä ja minä ..no onneksi ei käynyt pahasti pikkusen kolhuja sain..pyörästi meni kytkin kahva eipä muuta..ens kerralla on kyllä piikkirenkaat alla..

      • honda cr 250

        jos joku tarttee piikejä niin mulla ois kaupan 21" ja 2x18"...kuvia saa jos jättää maili osotten tähän...


      • Nixi
        honda cr 250 kirjoitti:

        jos joku tarttee piikejä niin mulla ois kaupan 21" ja 2x18"...kuvia saa jos jättää maili osotten tähän...

        Kyllä olen itekin katellut XR (kryppy täkkejä nypeillä) piikkirenkaita.
        Trelleborgeja.
        Sanovat että luonnonkumi renkas jossa nastat pysyy paremmin kuin kiinalaisissa.
        Onko perää?
        Koko luokkaa 3,00-21 ja 4,40-18
        Tarkoitus on ajaa vain jääradalla.
        Tulevina talvina.

        [email protected]


      • ghaos
        Nixi kirjoitti:

        Kyllä olen itekin katellut XR (kryppy täkkejä nypeillä) piikkirenkaita.
        Trelleborgeja.
        Sanovat että luonnonkumi renkas jossa nastat pysyy paremmin kuin kiinalaisissa.
        Onko perää?
        Koko luokkaa 3,00-21 ja 4,40-18
        Tarkoitus on ajaa vain jääradalla.
        Tulevina talvina.

        [email protected]

        tuolta löytyy ainaki hyviä michelin piikki renkaita www.mikkolamotor.fi


      • Honda crf
        Nixi kirjoitti:

        Kyllä olen itekin katellut XR (kryppy täkkejä nypeillä) piikkirenkaita.
        Trelleborgeja.
        Sanovat että luonnonkumi renkas jossa nastat pysyy paremmin kuin kiinalaisissa.
        Onko perää?
        Koko luokkaa 3,00-21 ja 4,40-18
        Tarkoitus on ajaa vain jääradalla.
        Tulevina talvina.

        [email protected]

        En tiedä onko tossa nastojen pysymisessä eroa, onko luonnonkumia vai ei.
        Mutta itellä ainakin pysyny kaikki nastat aina kiinni renkaissa (jos ei nappula ole mennyt halki).
        Taitaa olla suurin merkitys nastoituksella?
        www.piikkikumi.fi oon ite ostanu ja ei ongelmia.


    • Mamu

      ajattelin kokeilla talvi ajoa kunnes wanha kunnon (mutta märkä) kevät saapuu jälleen joten oisko mitää ideaa harrastaa hyppimist lumialastuloon vai tulisko siitä... (no voi v**tu)

    • Hondari

      Morjens!
      Kyllä jos oikeasti haluat ajaa talvella crossia,niin mene montulle!Melkein joka toinen rata on auki myös talvella...!Turhaan niitä kelkkamiehiä ärsyttää rypemällä siellä urassa!Myös enskareittejä on paljon metsissä!Jos vauhti kiinostaa niin osta jääratarenkaat ja mene järvenjäälle(radalle)!Enska renkailla ajo jäällä ei ole kovin mielekästä!Offroadpro:n sivuilta löytyy radat jotka on auki myös talvisin!PS.Muista isontaa suutinta ja putsariöljy pois talvella!

      • kotarimadness

        miten ne valot saa tommoseen crossiin (itellä ktm 85 sx 06) asennettua siis mistä saa virran?


      • Jutustelija1

        Joo ei kelkka reittejä passaa ajella. Muutenhan ajo kyllä kulkee kuten itsellänikin.


        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


    • santeri.v

      mikä pyörä ja en suosittele että kelkkareittejä lähet talvella ajelemaan.

    • nohuhhuhh

      "Oon huomannu ihan saman. www.partco.fi myy ainakin tuollaisia lyijyhyytelöakkuja, mutta ne on ainakin omasta mielestäni ihan liian painavia. Joku 3kg mötikkä vyölaukussa haittaa aika paljon menoa."


      Mitä paskaa sinä puhut?
      3kg mötillä ei haittaa menoa yhtään, ei edes 30kg mötikkä.
      koneessa riittää kyllä voimaa, urpå.

    • kaikenlaisiasitänäkee

      miten joku voi kuvitella muutaman kilon painoisen akun haittaavan menoa?
      päivän naurut. vittu että täällä on tyhmää porukkaa.
      muista käydä paskallakin ennen ajoa ettet vaan paina 3kg enempää ( painosi kevenee 1-3kg paskantamisen jälkeen )

      urpå!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe