alipainoa!

boitsuuu

eli olen 16 vuotias poika ja painan noin 55kg ja olen 180cm pitkä. miten voisin korottaa painoa kun kotona on usein vain yksi lämmin ruoka päivässä ja se on ollut yhä useammin joku mikroruoka esim hodari tai hampurilainen kun äiti ei jaksa kuulemma tehdä itse. teen usein itse jauhelihaa ja heittelen sinne kaikenlaista sekaan mitä nyt löytyy. liikunkin aika paljon ulkona. paino ei vain tahdo nousta ja ärsyttää kun terkkarit aina huomauttelee siitä. solisluuni myös näkyvät jonkun verran ja kun ne kolahtaa johonkin niin se sattuu aika vietävästi ja olisi kiva saada vähän massaa niiden ylle. kouluruoan syön joka päivä. välipalojakin mutustelen aika sekalaisin ajoin ja välillä tekisi mieli jotain vaihtelua niihin kun aina on joko leipää tai joku jogurtti mutta en oikeen tiedä mitä muutakaan voisi syödä välipalana. kiitos vastauksista etukäteen!

3

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoikkeliini

      Banaaneissa ja pähkinöissä on paljon kaloreita mutta myös terveellisiä ja edullisia. Syö niitä vähän väliä ja pidä pähkinöitä mukanakin vaikka repussa. Ja massanlisääjäjauhetta voisit joskus ostaa terveyskaupasta (sitä bodaritkin käyttää). Se on vähän kalliinpaa (n.20-30€/900g pss) mutta kestää se jonkin aikaa. Siitä voi sekoittaa maitoon tai veteen niinkuin kaakaota. Juot vaikka lasillisen ennen nukkumaan menoa.

    • Muutama vinkki

      1) Tee itse kunnon ruokaa, vaikka koko perheelle. Jos tarve vaatii, mene jopa kauppaan mukaan ja suunnittele itse ruokalistat. Hyvää oppia tulevaisuutta varten ja ehkä äitisikin pikkuhiljaa innostuu paremmasta syömisestä.

      2) Pähkinöitä ja siemeniä. Oliiviöljyä ja kookosöljyä. Oliiviöljystä salaatinkastikkeeksi ja kookosöljystä vaikka kahvin sekaan. Pähkinöitä ja sieminiä ruokiin ja välipalaksi. Rasvattomat maitotuotteet rasvaisempiin versioihin (esim. täysmaito). Rasvasta saa helposti lisäenergiaa kompaktissa muodossa. Smoothie on helppo ja täyttävä välipala, rahkaa tai jugurttia/heraa vettä, marjoja/hedelmiä, avokadoa, kookosöljyä ja pähkinöitä sekasin ja ääntä kohti.

      3) Säännölliset ateriavälit, 3 tunnin välein ruokaa, kunnon aterioita (eli ei pelkkää leipää), eikä mitään naposteluja. Samat säännöt pätee sekä painon nostamisessa, että laihduttamisessa, ainoa ero tulee siitä, että painoa nostaessa pitää syödä yli kulutuksen.

      Kasvat vielä, joten en olisi niin huolissani sun laihuudesta. Kyllä se iän myötä tasottuu, varsinkin kun lihasmassaa alkaa tulla lisää.

    • kuunlapsi

      Sun pittää syyä enemmän. Koulussahan sitä voit esimerkiksi syyä niin paljo ku sitä haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe