Windows 8.1 - uudelleen asennus

dsdsdfffsdffssfd

Yritän asentaa Windowsia kokonaan uudestaan tietokoneen hallintapaneelista, niin että alkaa nollaamaan ja uudelleen asentamaa koko hommaa. Mutta eipäs ala, herjaa että joku tiedosto puuttuu (ei kerro mikä), ja pyytää asentamaan levyn tai tikun, mutta koneen mukana ei tullut yhtään levyä. Aiemmin olen onnistunut uudelleen asentamaan. Kyseessä siis Win 8.1 ja HP:n läppäri jossa ainoana käyttiksenä Win.

14

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä näin

Onko piilossa oleva "recovery" osio poistettu, vaikka vahingossa? Mene levyn hallintaan, ja katso löytyykö sitä. Jos ei sitä löydy, imuroi mikkikseltä Win 8.1 fi iso, ja asenna siltä käyttäen koneen pohjasta löytyvää koodia. Mutta jos ei ole koodiakaan sitten en tiedä mitä pitäisi tehdä.

• dsdsdfffsdffssfd

Recovery on omana asemanaan, ja näyttäisi olevan siellä edelleen (D -asema). Pitäisikö tuo silti ladata ja katsoa josko auttaisi alkuperäiseen vikaan?

• Ei pidä.
        dsdsdfffsdffssfd kirjoitti:

Recovery on omana asemanaan, ja näyttäisi olevan siellä edelleen (D -asema). Pitäisikö tuo silti ladata ja katsoa josko auttaisi alkuperäiseen vikaan?

Ei pidä latada kun palautat recoveryosiolta, ohjekirjasessa tai pdf tiedostossa on ohjeet.
        Periaate on että yleensä läppärit käynnistetään palautus tilaan jostakin napista, Lenossa esim on ihan oma nappula tätä varten.

• "ja pyytää asentamaan levyn tai tikun, mutta koneen mukana ei tullut yhtään levyä."

Se on varmaan pitänyt tehdä tietokoneen käyttöönoton yhteydessä. Vaihtoehtoisesti voi tilata laitevalmistajalta asennusmediat tai ostaa uuden Windowsin.

Recovery osio jos on ehjä niin sillä pitäisi onnistua nollaamaan kun painaa jotain nappia tietokonetta käynnistettäessä. Käyttöohje kertoo yksityiskohdat recovery osion ja asennusmedioiden tekemiseen.

• ehkä näin

No, kaveri on palautellut ennenkin, nyt ei vaan toimi. Voiko olla että recovery käynnistys ei vaan toimi, voisiko mennä suoraan D asemaan ja käynnistää sieltä joku setup.exe tai vastaava. Löytyykö koneesta windows asennusavain, pohjasta tai muualta?
      Jos recovery ei toimi mitenkään, sitten täytyy imuroida tuo 8.1 käyttis ja asentaa se.

• ehkä näin
    • ehkä näin

Jos ei asennuskoodia koneesta eikä muualtakaan papruista löydy, sitten kone on ehkä ns. BIOS koodilla asennettu, ja sitten tuo linkissä oleva win8.1 ei todennäköisesti ole sopiva koneeseen.

• onko selvää

Toshiba läppäreissä ainakin Windowsin käyttöönotto vaiheessa suositellaan recovery ohjelman käyttöä eli tietokoneen käyttäjä ITSE joutuu polttamaan sen esiasennetun tehdasversion eli "vara-asennusmedian" dvd-levykkeelle. Minulla näitä levykkeitä meni 2 kpl:tta. Niiden järjestys on muistettava eli 1 ja 2.

Jos tätä ei tee niin se on käyttäjän omaa tyhmyyttä. Tässä itse poltetussa dvd vara-asennusmediassa EI ole uusimpia päivityksiä vaan kone palautuu siihen tehdasasennus versioon. Uudelleen asennuksen jälkeen käyttäjän on ITSE haettava ne viimeiset päivitykset.
      Uudelleen asennus vaatii näiden levykkeiden käyttöä, asennusta ei voi suoritaa suoraan kiintolevyn recovery (D:) osiolta. Asennusohjelma kysyy joka tapauksessa näitä levykkeitä.
      Polta siis nämä palautuslevykkeet. Älä unohda tätä toimenpidettä.

• sertvw45r

Näin sitten Toshibassa, mutta kyllä uudemmat koneet, lähes kaikki, palautetaan sieltä recovery osiolta ilman mitään dvd levyjä. Mutta esim levyrikon sattuessa täytyy ne dvd levyt olla, muuten ei onnistu.
      Aloittajahan on tämän tehnyt jo ennenkin, kuten viestistä selviää.

• tulikohan kuntoon?

Minulla on Toshiba, ostettu uutena kesällä 2013. Alkoi tulla hirveästi virheilmoituksia syyskesällä. Soitin valmistajalle ja sieltä sanottiin, että pitäisi tehdä järjestelmänpalautus, siis ihan täydellinen. Minulla oli koneessa alunperin Windows 8 ja päivitin sen 8.1 kun tuli ajankohtaiseksi. Järjestelmän palautus kesti aikansa. Sitten vielä päivitys 8.1.
        Ihmettelen siis näiden palautuslevyjen käyttöjä (tosin itsellänikin sellainen on) kun järjestelmänpalautuksella saa koneeseen tehdasasetukset. Toki välillä piti hakea niitä päivityksiä (ennen 8.1). Niitä oli 133 ja kun valitsin kaikki kerralla, kone sekosi. Sitten ihan itse hoksasin, että päivitämpä osissa. Se onnistui. Itse 8.1 päivityksen jälkeen Windows Update päivityksiä ei enää kovin montaa ollut.
        Kaiken lisäksi kone sitten alkoi ilmoittelemaan, että kiintolevy on viallinen, ota varmuuskopiot jne. Eilen sitten kone ei enää auennutkaan. Kokeilin monta kertaa, jossain vaiheessa ilmoitti, että valmistellaan korjausta. Sitten menikin pimeäksi. Annoin olla niin monta tuntia, mutta aina vain oli sama juttu. Eikä tietysti virta katkennut muuten kuin ottamalla töpseli pois. Sitten kun taas avasin, ilmoitti, että skannaa ja korjaa (en ihan sanamuotoa muista). Sitten tuli, että diagnisoidaan. Tämä jälkeen ilmoitti, että kovalevy ei ole kunnossa, ja että käynnistä uudelleen, se korjaa usein ongelman. Käynnistin sitten ja pikkuhiljaa kone alkoikin toimimaan. Illalla suljin, enkä ole vielä tänään aukaissut sitä, saa nähdä aukeaako nyt.

• tulikohan kuntoon? kirjoitti:

Minulla on Toshiba, ostettu uutena kesällä 2013. Alkoi tulla hirveästi virheilmoituksia syyskesällä. Soitin valmistajalle ja sieltä sanottiin, että pitäisi tehdä järjestelmänpalautus, siis ihan täydellinen. Minulla oli koneessa alunperin Windows 8 ja päivitin sen 8.1 kun tuli ajankohtaiseksi. Järjestelmän palautus kesti aikansa. Sitten vielä päivitys 8.1.
        Ihmettelen siis näiden palautuslevyjen käyttöjä (tosin itsellänikin sellainen on) kun järjestelmänpalautuksella saa koneeseen tehdasasetukset. Toki välillä piti hakea niitä päivityksiä (ennen 8.1). Niitä oli 133 ja kun valitsin kaikki kerralla, kone sekosi. Sitten ihan itse hoksasin, että päivitämpä osissa. Se onnistui. Itse 8.1 päivityksen jälkeen Windows Update päivityksiä ei enää kovin montaa ollut.
        Kaiken lisäksi kone sitten alkoi ilmoittelemaan, että kiintolevy on viallinen, ota varmuuskopiot jne. Eilen sitten kone ei enää auennutkaan. Kokeilin monta kertaa, jossain vaiheessa ilmoitti, että valmistellaan korjausta. Sitten menikin pimeäksi. Annoin olla niin monta tuntia, mutta aina vain oli sama juttu. Eikä tietysti virta katkennut muuten kuin ottamalla töpseli pois. Sitten kun taas avasin, ilmoitti, että skannaa ja korjaa (en ihan sanamuotoa muista). Sitten tuli, että diagnisoidaan. Tämä jälkeen ilmoitti, että kovalevy ei ole kunnossa, ja että käynnistä uudelleen, se korjaa usein ongelman. Käynnistin sitten ja pikkuhiljaa kone alkoikin toimimaan. Illalla suljin, enkä ole vielä tänään aukaissut sitä, saa nähdä aukeaako nyt.

"Kaiken lisäksi kone sitten alkoi ilmoittelemaan, että kiintolevy on viallinen"

Siinähän se vika sitten on. Pitää laittaa uusi kiintolevy siihen ja sitten asentaa siihen asennuslevyiltä se palautusosio ja aloittaa homma alusta.

• Näitä levyjä ei edes pysty yleensä enää tekemään Windows 8 käyttiksessä vaan niiden tilalle on tullut palautus usb tikku.

• 9-pallox

Mistä näin päättelet?

• Ostin Acer pc:n, tuli ilman mediaa pakettina Win 8 pro
      Recovery on kiintolevyllä tilavuus 12Gt siksi vaatii 16 Gt tikun kun varmuuskopioi sen. Ei suostu tekemään ulkoiselle kiintolevylle, vain tikulle.
      Kerran olen palauttanut koneen omalla recoveryllä.
      Kaikki päivitykset joutuu lataamaan uudelleen. Plus 8.1 pro lisäksi jos sen haluaa ladata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe