pennun sosiaalistaminen?

heipsu!

Minulla olisi muutamia kysymyksiä liittyen pennun sosiaalistamiseen.
Saamme nimittäin pennun vasta kesällä mutta haluiaisin tietää
sosiaalistamisesta jo nyt joten toivoisin että saisin hyviä vastauksia
kysymyksiini.

1. Tulisiko pentua ulkoiluttaa? Mitkä olisivat hyviä ulkoilutuspaikkoja
pennulle?

2. Kuinka pitkiä lenkkien olisi hyvä olla? Onko yli 2km pennulle liikaa?
Ja kun kuulemani mukaan pentua olisi hyvä viedä moniin paikkoihin niin
ajattelin että talli olis yksi mielenkiinnoisimmista paikoista pennulle, jos
katselisimme sivusta hepoja ja ratsastajia. Luulen että siinä pentu oppii
uutta ja se olisi sille varmaan ihan kiva kokemus. Tallille on kuitenkin
matkaa juuri jotain 2km(ehkä hieman alle) joten väsyykö pentu tuosta
kävelylenkistä liikaa? Reitti olisi kyllä loistava pennulle koska matkalla
on peltoa ja metsää sekä ihan tavallisiakin teitä eli pentu saisi jo matkalla
tutustua moniin uusiin paikkoihin. Kertokaa omat mielipiteenne.

3. Saako pentu tavata muita koiria? Jos esim: vastaan tulee koira niin
pitäisikö antaa koirien tutustua keskenään vai enemmänkin varoa vierasta
koiraa?

4. Pitäisikö pentua viedä muihinkin kulkuneuvoihin kuin vain autoon?
Pitääkö pentua ihan junaan asti lähteä viemään vai riittääkö bussiin
tutustuminen jo pennulle?

5. Olisiko hyvä viedä pentua myös jopa kauppakeskuksiin? Onko se pennulle
liian stressaava kun ihmisiä on niin paljon ympärillä ja hälinääkin on paljon?
Vai olisiko se juuri hyvä paikka? Kertokaa.

6. Olisiko pennun käytävä ulkona tarpeilla joka ruokailun, leikkihetken, opetushetken
ja unien jälkeen? Vai riittääkö pennulle ihan muutama ulkoilu päivässä ja jos hätä
tulee niin riittääkö että opastaa/vie pennun lehden päälle tarpeeitaan tekemään?

Tuossa olisi nyt muutamia kysymyksiä joihin olisi hienoa saada oikea vastaus.
Olen valmis tekemään mitävain kunhan tuleva pentuni olisi onnellinen ja haluan
tehdä asiat oikein ja hyvin että pennun olisi hyvä elää tässä maailmassa. Joten olen
kiitiollinen kaikille jotka antavat minulle vastaukset kysymyksiini. Lisää hyvää tietoa
liittyen pentuun ja sen kasvatukseen ja hoitoon saa tietenkin kertoa! :) Kiitos.

9

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heipsu!

      Ja kaikki kysymykset siis liittyvät siihen että tulisiko siis pentua ulkoiluttaa ennen ROKOTTEITA ulkona. Olisiko siis ennen rokotteita hyvä mennä kauppakeskuksiin, busseihin, metsiin, tutusta muihin koiriin tai onko turvallista mennä yli päätään ulos. Eli tosiaankin aikeeni oli kysyä että onko hyvä tehdä noin miten edellisessä viestissä mainitsin eli ESIM: viedä pentua tallille jos pentu ei ole saanut vielä ROKOTUKSIA? Tuo rokotus juttu unohtui tuosta edellisestä viestistä kokonaan mutta tässä viestissä sen nyt kerron. ;)

    • sitärataa

      Ennen rokotuksia älä ainakaan koirapuistoon vie, sieltä saa tauteja. Enkä pennulle muutenkaan koirapuistoa suosittele, turpiin siellä tulee.
      Vieraiden koirien kanssa on syytä olla varovainen, monet aikuiset koirat purevat pentuja. Itse en koskaan moikkaile hihnassa ketään, en edes pentuna.

      Sosiaalistaminen on mielestäni sitä, että koira otetaan mukaan kaikkialle. Mulla on kolmikuinen pentu ja sen kanssa luuhataan jo joka paikka. Jos pentu väsyy, se otetaan syliin. Väsyminen on niin yksilöllistä, rodusta riippuvaista.

      Muihin koiriin tutustutetaan vain luotettavien, rauhallisten koirien kanssa tai samanikäisten pentujen kanssa. Tilannetta on valvottava.

      Sen tulee oppia, että ihmiset ovat mukavia ja luotettavia.
      Sen tulee oppia, että kolinaa ja kovia ääniä ei tarvitse pelätä.
      Sen tulee oppia autoilemaan hyvätapaisesti.
      Sen tulee oppia pysymään vapaanakin lähelläsi, olet sen turva.
      Talli on ihan hyvä tutustumiskohde.
      Kannattaa retkeillä metsässä, jossa pentu oppii vapaana liikkuen seuraamaan sinua ja saa juosta mielin määrin.

      Siisteyskasvatuksessa on useita tyylejä. Riippuu vuodenajasta ja pennun rodusta. Esim. chihupennun siisteyskasvatus ei oikein tuolla pakkasessa ja lumessa edisty, mutta huskynpentu on siellä kuin kotonaan. Kesällä tietysti viedään ulos ainakin kuudesti päivässä.

    • heipsu!

      kiitos, sitärataa. Olisiko muilla vielä jotain vastauksia ja mielipiteitä kysymyksiini?

      • toivotan onnea

        Hei. Ihanaa että haluat onnellisen pennun. Tuosta ennen rokotuksia liikkumisesta on monia mielipiteitä, mutta itse olen vienyt pentuni ihan jokapaikkaan ennen ensimmäistäkään rokotusta! Metsälenkillä kannattaa käydä, niin että pentu on vapaana. Ainoastaan ihan pieniä hetkiä hihnassa, harjoittelumielessä. Itse vein vasta vuoden iässä ensimmäiselle hihnalenkille! Bussi on ihan riittävä harjoittelu, mutta ei junakaan pahitteeksi ole. Hihnassa en kehota tutustumaan, myöskään sen takia että pentu oppii ohittamaan kauniisti muut. Aikuisia, kilttejä ja TERVEITÄ koiria tosin kannattaa tavata! Kannattaa totuttaa pentua myös erilaisiin pintoihin ja ääniin. Ensin kävisin jossain ulkotapahtumassa, jossa paljon väkeä, ja sitten siirtyisin kauppakeskukseen. Mahdollisimman paljon eri paikkoja ja tapahtumia! Pitää muistaa kuitenkin mennä koiran ehdoilla, eikä saa vaatia liikaa! Onnea pennun kanssa!


      • heipsu!
        toivotan onnea kirjoitti:

        Hei. Ihanaa että haluat onnellisen pennun. Tuosta ennen rokotuksia liikkumisesta on monia mielipiteitä, mutta itse olen vienyt pentuni ihan jokapaikkaan ennen ensimmäistäkään rokotusta! Metsälenkillä kannattaa käydä, niin että pentu on vapaana. Ainoastaan ihan pieniä hetkiä hihnassa, harjoittelumielessä. Itse vein vasta vuoden iässä ensimmäiselle hihnalenkille! Bussi on ihan riittävä harjoittelu, mutta ei junakaan pahitteeksi ole. Hihnassa en kehota tutustumaan, myöskään sen takia että pentu oppii ohittamaan kauniisti muut. Aikuisia, kilttejä ja TERVEITÄ koiria tosin kannattaa tavata! Kannattaa totuttaa pentua myös erilaisiin pintoihin ja ääniin. Ensin kävisin jossain ulkotapahtumassa, jossa paljon väkeä, ja sitten siirtyisin kauppakeskukseen. Mahdollisimman paljon eri paikkoja ja tapahtumia! Pitää muistaa kuitenkin mennä koiran ehdoilla, eikä saa vaatia liikaa! Onnea pennun kanssa!

        Kiitos sinunkin vastauksestasi. :)

        Olisi mukavaa jos joku vielä voisi sanoa oman mielipiteensä. ;)


    • neuvoja 6

      On olemassa PALJON kirjoja, erittäin hyviä sellaisia. Lainaa tai ostaa ja alleviivoita kaikki tärkeä.
      Hyvä että suunnittelet kaiken kunnolla, kunhan muistat että kaikki pennut ovat kuitenkin yksilöitä.

    • asdasdasdasdasdasdas

      Muihin kysymyksiin vastattiinkin aika hyvin, mutta lenkkien määrään ei vielä.

      Pentua viedään aivan aluksi ainoastaan pihaan pyörimään, se ei vielä jaksa eikä usein osaakaan seurata hihnassa pitkiä matkoja
      Vasta kun sen kunto ja innokkuus kasvaa, voi viedä pitempiä matkoja. Meillä meni muutamia viikkoja ennenkuin lähdettiin oikeen kävelemään - ja silloinkin matka oli suht lyhyt.

      Meidän pentu on nyt puolivuotias ja jaksaa kulkea jo tunnin pari, tosin siitäkin se väsyy, heti kun kotiin päästään niin uni maittaa.

      Panosta siis kotona aktivointiin, opeta temppuja ja aarteenetsintää (piilottele napuja asuntoon ja käske hakea).

      Turvallisia, terveitä koiria voit tavata jos sinä ja pentu haluatte. Ota huomioon kokoero, iso voi vahingoittaa toista huomaamattaankin. Jos toinen koira uhkaa, näytä pennulle että suojelet sitä! Ja jos jotain sattuu, älä ala surkuttelemaan pentua, koska saat sillä vain siitä pelokkaamman. Ihmistä voi lohduttaa, mutta koiraa ei, koska se tulkitsee tunnetilasi peloksi ja laumanjohtajana pahennat sen omaa pelkoa, koska sen mielestä itsekin pelkäät.

      Ainiin ja muista: älä koskaan, ikinä anna pennun edetä hihnassa kun se vetää! Tästä kun lipsut, on sulla kova työ edessäsi kitkeä pois. Ei siis senttiäkään eteenpäin jos pentu vetää kuin hinaaja, eikä kiinnitä suhun mitään huomiota!

      Jos koira on ihan mahdoton hihnassa, voit koittaa valjaita, meidän koira lopetti vetämisen siihen, se ahdistui siis pannasta aivan liikaa (kipu/hengenahdistus?).

      Muista opetella luoksetulo, pysähtyminen ja odottaminen hyvin. Ohjeet löytyy mm. netistä.

      Niin ja lainaa kirjastosta Tuire Kaimion "Pennun kasvatus", siinä paljon ohjeita uudelle koiranomistajalle!

      • heipsu!

        Juu, kiitos sinullekkin hyvistä vinkeistäsi. :) ja koirakirjoja minulla on kaksi ja molemmista on löytynyt hyvää tietoa. ;)


      • moikkulii
        heipsu! kirjoitti:

        Juu, kiitos sinullekkin hyvistä vinkeistäsi. :) ja koirakirjoja minulla on kaksi ja molemmista on löytynyt hyvää tietoa. ;)

        Kaikkein parasta mahdollista liikuntaa pennulle on saada leikkiä toisten pentujen kanssa! Samalla pentu oppii lukemaan toisia koiria ja sosiaalistuu hyvin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1404
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1109
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      77
      780
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      721
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe