Suomessa oli yleistä ns. syöttöporsaiden pito.

Stadin kukkakeppi

Suomessa oli yleistä ns. syöttöporsaiden pito. Perhe saatoi keväällä ottaa "teini-ikäisen" possun, jota ruokittiin ruuantähteillä ym. Samasta possusta tuli sitten joulun alla joulukinkkua.

Minä vuona Suomessa pidettiin syöttöporsaita ja missä niitä pidettiin?

29

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

      Tulihan siitä kaksikin kinkkua, ja paljon muutakin lihaa. Meillä maalla sitä pidettiin navetan nurkassa lehmien lisäksi, kesällä tietysti omassa tarhassa ulkona. Jotkut kasvatti autotallissa tai puutarhavajassa. Meillä oli viimeiset -70-luvun alussa.

      • Puttte Possu

        "Meillä oli viimeiset -70-luvun alussa. "

        Joo, se meni joskus 70-luvulla sellaiseksi, että porsaan hinnalla alkoi saada puoli teurassikaa lihana, joten ei se sen jälkeen ollut oikein vaivan arvoista kasvattaa yhtä sikaa. Silti monet nuoruudessaan ruuan puutetta kärsineet pientilalliset kasvatti varmuuden vuoksi oman sian aina 90-luvulle saakka.


    • sanon vaan

      Seitkytluvulla vielä oli ihan yleistä, melkein joka talossa oli possu.

    • Laiha hyttynen

      Ajattelin jos joku perhe aloittaisi minua laihaa 13v 175cm 55kg lihottamaan syöttöporsas tyylillä kasvattamaan minulle pulleutta ja pyöräyttää niin että mä varmaan painaisin pulskana possuna yli 150kg ja olisin tosi lihava possu olisi jotenkin kiva kokemus olla jonkun perheen syöttöporsaana en ainakaan pistäisi hanttiin ja söisin kaikki mitä mun eteen tuotaisiin en tiedä olisiko se ihmisten ruokaa vai possujen ruokaa mitä joutuisin syömään olisiko joku possutila kiinnostunut lihottamaan minua niin että olisin ihmispossuna ensi kesänä tai vasta ensi jouluna?

      Ps. Haaveeni olisi olla tosi pulska possu ja en pistäisi hanttiin vaikka minua pidettäisiin perheen kompostina?

      • no johan nyt

        Suomennettuna 13 vuotias kersa trollaa muuten asialliselle palstalle samaa syöttösika juttuaan, luulen että tämä hyttysnimimerkki on sama kun aloittaja eli Stadin kukkakeppi joka on useita aloituksiakin tehnyt samalla aiheella. Tämän järkevyydestä en lähde väittelemään mutta oikeasti jos tämä kyseinen heppu haluaa lihota niin minulla on sitten sinulle ihan stadissa kokeiltavia neuvoja olemassa, älä siis enää trollaa täällä...
        1. Syö vähintään 5-6 kertaa päivässä, enemmän lihaa, enemmän perunaa ja sitten vähintään kaksi leipää joka ruualla. Vitamiinipuolesta pidät huolta syömällä vähän salaattia ja sitten kaksi tai kolme omenaa tms. päivässä. Syö kokoajan jotain mutta rytmitä niin että aina samoihin aikoihin. Samalla voi ylimääräistä kuntoiluliikuntaa vähentää jos on himoliikkuja.
        2. Tiputa pari ruokalusikallista ruokaöljyä joka ruuan sekaan, ei saa ruokaa maistumaan erilaiselta mutta toimii. Omalla vastuullaan voi juoda purkillisen kermaa päivässä, siitä voi tehdä vaikka kaakaota. Muista kuitenkin että verisuonia ei kannata lihotuskuurillakaan tukkia.
        3. Omalla vastuullaan voi kokeilla luontaistuotekaupasta saatavaa Strath-yrttihiivavalmistetta joka mm. lisää ruokahalua. Soijajauhoja voi myös ruokaan lisätä ja onhan ne kaikki proteiinijauheet olemassa...
        4. Mutta ennen kaikkea syö. Pidä viikko kirjaa normisyömisistäsi ja sitten seuraavalle viikolle teetkin lihotusteemaan sopivan viikkoruokintaohjelman. Pyydä apua terveydenhoitajalta jos tarvitset asiantuntijan neuvoa.
        5. Painoindeksisi on laskurin mukaan 18 joten silloin en sanoisi että mitään hätää jos jaksat ja voit muuten ihan hyvin. On monta muuta seikkaa myös mikä vaikuttaa asiaan, onko perinnöllisiä tekijöitä, kysy vanhemmilta minkä painoisia he olivat iässäsi ja sekin oletko ruumiinrakenteeltasi ns. kapealuinen jolloin näyttää laihalta vaikka ei sitä olisikaan.


      • ilmamuuta

        mää voin alkaa mut sun täytyy sit antaa kirjallinen lupa et voin sut teurastaa sit joulun alla...jotenkas keskitytään sit niihi sun kinkkuihis


      • LaihaHyttynen
        ilmamuuta kirjoitti:

        mää voin alkaa mut sun täytyy sit antaa kirjallinen lupa et voin sut teurastaa sit joulun alla...jotenkas keskitytään sit niihi sun kinkkuihis

        1. Kyllä se sopii kunhan ekana syötät minut pulskaksi possu ennen joulua?

        2. Alkaako lihotus kesäkuun ensimmäisenä päivänä ja loppuu marraskuun eka päivä vai joulukuun eka päivä?

        3. Paljonko haluat että possusi lihoisi jouluun mennessä kg?

        4. Mitä olisit valmis syöttämään possullesi millaista ruokaa?

        5. Mitä olisit valmis juotamaan possullesi millaista juomaa?

        6. Mittaatko säännöllisesti vatsan ympäryyden seisalteen vai konttaus asennossa?

        7. Punnitsetko säännöllisesti possun vaa'ala seisten vai konttaus asennossa?

        8. Onko lihonut karsinnassa vai keittiössäsi?

        9. Millainen se kirjallinen lupa pitää olla ja miksi teurastuksessa?

        10. Kumpaa olisi läskiä vai lihaa possullasi?

        11. Mikä olisi possusi maksimi paino?

        12. Millainen on kasvattajan pakkolihotus?

        13. Oletko sä ammatiltaan teurastaja?

        14. Asutko maatilalla teurastaja?

        15. Onko sinulla lapsia jos on niin onko ne laihoja vai lihavia?


      • nojohannyt
        LaihaHyttynen kirjoitti:

        1. Kyllä se sopii kunhan ekana syötät minut pulskaksi possu ennen joulua?

        2. Alkaako lihotus kesäkuun ensimmäisenä päivänä ja loppuu marraskuun eka päivä vai joulukuun eka päivä?

        3. Paljonko haluat että possusi lihoisi jouluun mennessä kg?

        4. Mitä olisit valmis syöttämään possullesi millaista ruokaa?

        5. Mitä olisit valmis juotamaan possullesi millaista juomaa?

        6. Mittaatko säännöllisesti vatsan ympäryyden seisalteen vai konttaus asennossa?

        7. Punnitsetko säännöllisesti possun vaa'ala seisten vai konttaus asennossa?

        8. Onko lihonut karsinnassa vai keittiössäsi?

        9. Millainen se kirjallinen lupa pitää olla ja miksi teurastuksessa?

        10. Kumpaa olisi läskiä vai lihaa possullasi?

        11. Mikä olisi possusi maksimi paino?

        12. Millainen on kasvattajan pakkolihotus?

        13. Oletko sä ammatiltaan teurastaja?

        14. Asutko maatilalla teurastaja?

        15. Onko sinulla lapsia jos on niin onko ne laihoja vai lihavia?

        Hei Laiha hyttynen, Stadin kukkakeppi, millä nimellä sitten tahdotkin esiintyä, on kyllä kersalla jutut, on ollut hauska lukea, miten monta avausta olet jaksanut samasta naurettavasta asiastasi tehdä ja osa menee vielä tässäkin harhaan ja alkaa oikeasti kertomaan sikojen pidosta 70 luvulla. Lihotusohjeet sinulle annettiin jo, joten hyödynnä ne ja lopeta tämä pelleily ammattilaisten ja tuottajien asiallisella palstalla, jos elämässäsi on suinkin muuta tekemistä. Oikeasti.


      • LaihaHyttynen

        Kotona ei onnistu lihottaminen kun vanhemmat seuraa tarkkaan ja käskee ulos liikkumaan.

        1. Olisiko minun ainoa konsti lihoo possuksi esim olla jonkun possu tilalle asumaan että he voisivat syöttää minut 150kg pulskaksi possuksi?

        2. Mulla ei oo koulu kavereita kaikki kiusaa ja haukkuu ja vihaa minua kun oon liian laiha?

        3. En pistäisi hanttiin jos possutilan emäntä ja isäntä pitäisi minua ilman paitaa ja shortsit jalassa keittiössä?

        4. Olisiko minulle se 150kg maksimi paino?

        5. Liikkun aika paljon niin joutuisiko ne pitämään minua sisällä keittiössä sidottuna ruoka pöydässä? vai
        joutuisiko maatila rajoittaa liikkumista taluttamalla valjaissa? vai
        siirtäisikö ne minut ulkona olevaan häkkiin?
        vai voisiko ne minut viedä karsinaan?

        6. Millainen on pulska vatsa miltä se näyttää ja miten pulskan vatsan kuvailee?

        7. Miltä mä näyttäisi 150kg?

        8. Miltä mun vatsani näyttäisi 150kg?

        9. Miltä minun jalat ja kädet näyttäisi 150kg?

        10. Miltä minun rinta näyttäisi 150kg?

        11. Varmaan maatilan emäntä pitäisi minua kokoajan ruokaa edessäni että saisin syödä itseni täyteen?

        12. Kuinka täyteen mä joutuisin syömään lihottavaa ruokaa?

        13. Kuuluuko asiaan että maatilan emäntä ja isäntä taputtelisi minun pulska vatsaani samalla kun oon syömässä heidän lihottavaa ruokaa?

        14. Mietin että sitten kun minun maksimi paino olisi saavutettu niin mitä tällaiselle pulskalle possulle sitten tapahtuisi vai pitäisikö possun lihottajat minua niin että vatsa ei pienene vaan ylläpitää minua lihavana poikana?

        15. Olisinko mä jonkun perheen pulskana possuna lemmikki ja joutuuko lemmikkinä olemaan valjaissa?

        16. Millaista on olla kompostin oleminen kun aluksi hoikka ja lopuksi pulska?

        17. Joutuisinko kompostina pakosti nielemään ja kaikki mitä minulle syötettäisiin ja juottettaisiin?

        18. Joutuuko tekemään maatilalla kirjallisen sopimuksen esim minun painon nostamisesta?

        19. Joutuuko kirjallisen sopimuksen mukaan säännöllisesti vatsan ympäryyden mittaamiseen?

        20. Joutuuko kirjallisen sopimuksen mukaan säännöllisesti punnitukseen?

        21. Joutuuko siinä kirjallisessa sopimuksessa pakosti lukea mihin tarkoitukseen minut on syötetty pulskaksi possuksi?

        22. Haaveeni olisi olla jonkun maatilan pulska possu?

        23. Kenen rahoista ne lihottaa minua?

        24. Omistaako lihottaja minun paino määrän mitä ovat saaneet minulle?

        25. Saanko mä sieltä uudet vaatteet kun vanhat jää pieneksi?

        26. Onko minulle sitten kasvatettu maatilalla lihaa vai läskiä?

        27. Millaista se lihotus ruoka on siellä mitä minulle annettaisiin onko se ihmisten ruokaa vai possujen ruokaa?

        28. Mitä se possujen ruoka sisältäisi mitä aine osia?

        29. Mitä ihmisten lihotus ruoka sisältäisi mitä aine osia?

        30. Millaista lihotus juomaa joutuisin juomaan maatilalla?


      • nojohannyt
        LaihaHyttynen kirjoitti:

        Kotona ei onnistu lihottaminen kun vanhemmat seuraa tarkkaan ja käskee ulos liikkumaan.

        1. Olisiko minun ainoa konsti lihoo possuksi esim olla jonkun possu tilalle asumaan että he voisivat syöttää minut 150kg pulskaksi possuksi?

        2. Mulla ei oo koulu kavereita kaikki kiusaa ja haukkuu ja vihaa minua kun oon liian laiha?

        3. En pistäisi hanttiin jos possutilan emäntä ja isäntä pitäisi minua ilman paitaa ja shortsit jalassa keittiössä?

        4. Olisiko minulle se 150kg maksimi paino?

        5. Liikkun aika paljon niin joutuisiko ne pitämään minua sisällä keittiössä sidottuna ruoka pöydässä? vai
        joutuisiko maatila rajoittaa liikkumista taluttamalla valjaissa? vai
        siirtäisikö ne minut ulkona olevaan häkkiin?
        vai voisiko ne minut viedä karsinaan?

        6. Millainen on pulska vatsa miltä se näyttää ja miten pulskan vatsan kuvailee?

        7. Miltä mä näyttäisi 150kg?

        8. Miltä mun vatsani näyttäisi 150kg?

        9. Miltä minun jalat ja kädet näyttäisi 150kg?

        10. Miltä minun rinta näyttäisi 150kg?

        11. Varmaan maatilan emäntä pitäisi minua kokoajan ruokaa edessäni että saisin syödä itseni täyteen?

        12. Kuinka täyteen mä joutuisin syömään lihottavaa ruokaa?

        13. Kuuluuko asiaan että maatilan emäntä ja isäntä taputtelisi minun pulska vatsaani samalla kun oon syömässä heidän lihottavaa ruokaa?

        14. Mietin että sitten kun minun maksimi paino olisi saavutettu niin mitä tällaiselle pulskalle possulle sitten tapahtuisi vai pitäisikö possun lihottajat minua niin että vatsa ei pienene vaan ylläpitää minua lihavana poikana?

        15. Olisinko mä jonkun perheen pulskana possuna lemmikki ja joutuuko lemmikkinä olemaan valjaissa?

        16. Millaista on olla kompostin oleminen kun aluksi hoikka ja lopuksi pulska?

        17. Joutuisinko kompostina pakosti nielemään ja kaikki mitä minulle syötettäisiin ja juottettaisiin?

        18. Joutuuko tekemään maatilalla kirjallisen sopimuksen esim minun painon nostamisesta?

        19. Joutuuko kirjallisen sopimuksen mukaan säännöllisesti vatsan ympäryyden mittaamiseen?

        20. Joutuuko kirjallisen sopimuksen mukaan säännöllisesti punnitukseen?

        21. Joutuuko siinä kirjallisessa sopimuksessa pakosti lukea mihin tarkoitukseen minut on syötetty pulskaksi possuksi?

        22. Haaveeni olisi olla jonkun maatilan pulska possu?

        23. Kenen rahoista ne lihottaa minua?

        24. Omistaako lihottaja minun paino määrän mitä ovat saaneet minulle?

        25. Saanko mä sieltä uudet vaatteet kun vanhat jää pieneksi?

        26. Onko minulle sitten kasvatettu maatilalla lihaa vai läskiä?

        27. Millaista se lihotus ruoka on siellä mitä minulle annettaisiin onko se ihmisten ruokaa vai possujen ruokaa?

        28. Mitä se possujen ruoka sisältäisi mitä aine osia?

        29. Mitä ihmisten lihotus ruoka sisältäisi mitä aine osia?

        30. Millaista lihotus juomaa joutuisin juomaan maatilalla?

        Anteeksi, en viitsisi kommentoida kokonaan ihan sitä mitä ajattelin, sanon vaan että ei oikein noi jutut kuulosta terveeltä... Ehkä kirjoittaja lähtee pilailumielellä kenties...


      • Älä mene Laihialle. Siellä lihotetaan potkimalla turvoksiin! Jokainen sikäläinen sika on joutunut kärsimään!


      • LaihaHyttynen
        arvo.e kirjoitti:

        Älä mene Laihialle. Siellä lihotetaan potkimalla turvoksiin! Jokainen sikäläinen sika on joutunut kärsimään!

        1. Mihin suosittelisit minun menemään lihotukseen?

        2. Kuinka lihavaksi minut siellä syötettäisiin kg?

        3. Kuinka iso vatsa minulle kasvaisi siellä lihotuksessa:
        A. Jalkapallon kokoinen.
        Vai
        B. Korispallon kokoinen.
        Vai
        C. Rantapallon kokoinen.
        Mikä vaihto ehdoista A. B. C. ?

        4. Kauvanko lihotus kestäisi että minut saataisiin pullean lihavaksi kk?

        5. Kuka maatilalla päättää kuinka lihavaksi joutuu lihomaan minä vai emäntä vai isäntä?

        6. Millaisena minua pidettäisiin loppu vaiheessa kun olisin lihavan pulleana ihmisenä vai possuina?

        7. Syöttääkö maatilan mummot kuinka lihavaksi ja joutuuko lapset ja nuoret olemaan mummon possuina syödä mitä mummo laittaa lautaselle ja määrää kö mummot kuinka täyteen mummon syöttöporsaat joutuu syömään ja kuinka pullean iso vatsa tulee lihotuksessa ja miltä vatsa näyttää loppu vaiheessa?

        8. Onko pullean lihavat lapset ja nuoret mummolle ihmisiä vai possuja?

        9. Voiko possutilan perhe pitää yhtä nuorta tosi lihavana ja muut on laihoja nuoria?

        10. Voiko possutila pitää omia nuoria tosi lihavana ja ottaa asumaan yhden liian laihan nuoren?

        11. Onko maatiloja olemassa jossa he lihottavat ainoastaan lapsista ja nuorista tosi lihavaksi syöttöporsaaksi?

        12. Millaista ruokaa syötävät syöttöporsaille?

        13. Joutuuko tosi lihavan pulleana olemaan maatilan possuna oikeesti vai leikisti possuna?

        14. Ottaako maatilat lapsia ja nuoria lihomaan kesälomaksi maatiloille pitämällä heitä siellä vapaana pihalla ja rajoittamalla heidän liikkumista ja syöttävät heidät tosi lihavaksi?

        15. Punnitseeko possu tilat kesälomalla lihonneita lapsia ja nuoria keittiössä vaaka kun he ovat tosi lihavaksi lihonneita?

        16. Mittaako possu tila kesälomalla lihonneita lapsia ja nuoria keittiössä heidän vatsan ympäryyden kun he ovat tosi lihavaksi lihonneita?

        17. Käyttääkö possu tilat komposteina lihavia lapsia ja nuoria ja syöttävät heille esim parasta ennen tuotteita ja illalla ennen nukkumaan menoa syöttävät päivän ruoka?

        18. Onnistuisiko maatilalla helpommin lihoo pulskaksi kuin kaupunkissa?

        19. Pitääkö lihoo niin että kun menee esim koulussa terkkarille niin kun ottaa paidan pois. niin terkkari sanoisi että oletpas sinä pullea tai pulska?

        20. Mitä possutilan emäntä ja isäntä sanoisi minulle kun ottaisin paidan pois:

        A. Liian laiha niin mitä he sanoisivat?

        B. Laiha niin mitä he sanoisivat?

        C. Pullea niin mitä he sanoisivat?

        D. Pulska niin mitä he sanoisivat?

        E. Tosi lihava niin mitä he sanoisivat?


      • PulskaHyttynen
        no johan nyt kirjoitti:

        Suomennettuna 13 vuotias kersa trollaa muuten asialliselle palstalle samaa syöttösika juttuaan, luulen että tämä hyttysnimimerkki on sama kun aloittaja eli Stadin kukkakeppi joka on useita aloituksiakin tehnyt samalla aiheella. Tämän järkevyydestä en lähde väittelemään mutta oikeasti jos tämä kyseinen heppu haluaa lihota niin minulla on sitten sinulle ihan stadissa kokeiltavia neuvoja olemassa, älä siis enää trollaa täällä...
        1. Syö vähintään 5-6 kertaa päivässä, enemmän lihaa, enemmän perunaa ja sitten vähintään kaksi leipää joka ruualla. Vitamiinipuolesta pidät huolta syömällä vähän salaattia ja sitten kaksi tai kolme omenaa tms. päivässä. Syö kokoajan jotain mutta rytmitä niin että aina samoihin aikoihin. Samalla voi ylimääräistä kuntoiluliikuntaa vähentää jos on himoliikkuja.
        2. Tiputa pari ruokalusikallista ruokaöljyä joka ruuan sekaan, ei saa ruokaa maistumaan erilaiselta mutta toimii. Omalla vastuullaan voi juoda purkillisen kermaa päivässä, siitä voi tehdä vaikka kaakaota. Muista kuitenkin että verisuonia ei kannata lihotuskuurillakaan tukkia.
        3. Omalla vastuullaan voi kokeilla luontaistuotekaupasta saatavaa Strath-yrttihiivavalmistetta joka mm. lisää ruokahalua. Soijajauhoja voi myös ruokaan lisätä ja onhan ne kaikki proteiinijauheet olemassa...
        4. Mutta ennen kaikkea syö. Pidä viikko kirjaa normisyömisistäsi ja sitten seuraavalle viikolle teetkin lihotusteemaan sopivan viikkoruokintaohjelman. Pyydä apua terveydenhoitajalta jos tarvitset asiantuntijan neuvoa.
        5. Painoindeksisi on laskurin mukaan 18 joten silloin en sanoisi että mitään hätää jos jaksat ja voit muuten ihan hyvin. On monta muuta seikkaa myös mikä vaikuttaa asiaan, onko perinnöllisiä tekijöitä, kysy vanhemmilta minkä painoisia he olivat iässäsi ja sekin oletko ruumiinrakenteeltasi ns. kapealuinen jolloin näyttää laihalta vaikka ei sitä olisikaan.

        1. Kiitoksia sinulle kirjoittaja (no johan nyt) ohjeista ja nyt oon 13v täytän 14vuotta huomenna 24.12 pituus on 175cm ja painan nyt noin 115,6kg miten se painoindeksi lasketaan oikeen?

        2. Tunnen olevani syöttöporsas ja söin kiltisti herkkuja ja kaikkea mitä naapurissa jäi yli niin se perhe syötti ja piti minua heidän perheen syöttöporsaana ja välillä tuntui että olisin sen perheen komposti ja ne taputti kädellä minun läski vatsaani tunnen olevani sen perheen possu ja he pitävät minua lemmikkinä. Tarvitseeko minun vielä lihoo sinne 150kg saakka mutta se olisi minun haaveeni lihoo 150kg tai sen yli paljonko suosittelisitte minun vielä lihoo possuna?

        3. Paljonko suosittelisitte minun syömään aamulla puuroa montako voisilmä pitää olla annoksessa?

        4. Kuinka täyteen mun pitää syödä joulu puuroa?

        5. Pitää olla kinkkua ja muita joulu ruokia lautasella?

        6. Kuinka täyteen mun pitää syödä jouluruokaa?

        7. Montako kiloa suosittelet minun lihoo jouluna kg?

        8. Montako päivää suosittelette syömään kinkkua?

        9. Pitääkö possulla vatsa roikkuu konttaus asennossa pöydän päällä ja katsoa osuuko roikkuva vatsa pöydän pintaa vasten?

        10. Kummassa asennossa pitää possun vatsan ympäryys mitata onko se seisaaltaan vai konttaus asennossa?

        11. Paljonko possun ympäryys mitta pitää olla possulla?

        12. Kuinka usein suosittelisitte minun painoa ja vatsan ympäryttä mitata?

        13. Pääseekö teurastamolle elävänä roikkumaan teurastamon koukkuun punnituksen pulskana possuna?

        14. Millainen vaaka on missä porsasta punnitaan?

        15. Olisiko jollain tilalla käyttöä pulskalle pojalle voin olla kompostina?

        16. Millaista on olla joulu kinkkuna suola vedessä?


    • Erjaesteri

      Joo, 70 - luvun alussa tienasin kesäisin taskurahoja sikoja hoitamalla. Keväällä, kun eläimet oli laskettu laitumille, tyhjensimme isäni kanssa tallin laitaan, johon sitten kuivikepohjan päälle otimme parisenkymmentä porsasta, jotka kesän aikana kasvatin teurassioiksi. Näin sain rahaa koulukirjoihin ja -matkoihin. Kyllä niistä yksi taisi vuosittain jäädä oman joulupöytään tähdeksi.
      Elimäen emäntä lähti keväällä porsasta hakemaan naapurista, mutta arveli, ettei jaksa kantaa sitä säkissä. Niinpä hän otti lastenvaunut käyttöönsä. Kotia tullessa eräs heikkonäköinen mummo tuli tiellä vastaan, katsahti vaunuihin ja sanoi, "Ihan on isänsä näköinen." Tästä paikkakunnalla levisi lentävä lause, "Isäh näköin, kun Raussilan miähen porsas."

    • Maidolla juottaisivat ja luomu ruisoraista tehtyä "salaattia". Sutjakkana ja jäntevänä porsas kasvaisi. Siistiksi opettaisivat. Ottaisivat mukaan Kanarian matkalle, jotta saisit tereellistä aurinkoa. Syksyllä sika siirtolasta palattuasi naapurit ihmettelisivät; Ei olisi uskonut, ette siitä porsaasta on kasvanut upea luomus.

      • LaihaHyttynen

        arvo.e ajattelin kysyä.
        1. Paljonko mulle olisi tullut painoa kun oon 13v 175cm 55kg?

        2. Paljonko olisi tullut pulleutta?

        3. Olisiko joku perhe pitänyt minua heidän kotona syöttöporsaana?

        4. Olisiko joku perhe pitänyt minua heidän teini possuna?

        5. Olisiko joku perhe syöttänyt minulle ne ruuantähteillä?

        6. Eikai perhe tee minusta joulukinkkua?

        7. Pitääkö vatsa osua konttaus asennossa pöytään vasten?

        8. Kuka päättää syöttöpossun painon?

        9. Kun päättää syöttöpossun pulleuden?

        10. Taputtaako perhe kun syöttöporsaan vatsa pullottaa pulleana?


    • Huumorilla huumoriin vastasin. Malttia olet kehittymässä oikealla tavalla 3v. jälkeen olet ilman sika farmia sopivasti lihaksikas. Muista liikkua.

      • LaihaHyttynen

        Isovanhempiesi aikaan oli tapana lähettää laihoja kaupunkilaislapsia maalle vähän pulskistumaan niin veikö vanhemmat isovanhempien aikana lapsia maatiloilla lihotukseen niin että pulskana takas kaupunkiin?

        mut nykyisin joudut maksamaan jos haluat maalle syöttilääksi. Paljonko joutuu maksamaan rahaa lihotuksesta?


    • Ennen oli talon ylpeys pulska emäntä. Nykyisin lihavuus on sairaus, josta pyritään pois kaikin keinoin. Pysy terveesti solakkana ja liiku. Käyt pian terveys mannekiiniksi.

      • LaihaHyttynen

        Pitikö pulska emäntä myös lapsia ja nuoria pulskana?

        Oliko lapset ja nuoret itse emännälle syöttöporsaita?


      • Isäntä voimassa väkevä, emännällä perä leveä - kehuttiin. Lapset joutuivat raskaisiin töihin ja pysyivät aliravittuina solakoina. Kauheina katovuosina pettua syötyään vatsat turvonneina - muuten laihoina, nälkää nähden. Sotien jälkeisinä aikoina "mustanpörssin" kauppa rehotti maalla ja kasvatettu salattu ruoka oli maalaistan yltäkylläisyyden tae.


      • LaihaHyttynen
        arvo.e kirjoitti:

        Isäntä voimassa väkevä, emännällä perä leveä - kehuttiin. Lapset joutuivat raskaisiin töihin ja pysyivät aliravittuina solakoina. Kauheina katovuosina pettua syötyään vatsat turvonneina - muuten laihoina, nälkää nähden. Sotien jälkeisinä aikoina "mustanpörssin" kauppa rehotti maalla ja kasvatettu salattu ruoka oli maalaistan yltäkylläisyyden tae.

        1. En ymmärrä sanaa solakoina mitä se tarkoittaa?

        2. En ymmärrä tätäkään pentua syötyään vatsat turvonneina - muuten laihoina?

        3. En ymmärrä mitä tällä tarkoitat "mustanpörssin" kauppa rehotti maalla ja kasvatettu salattu ruoka oli maalaistan yltäkylläisyyden tae?

        4. Onko maatiloilla ollut tapana pitää omia lapsia ja nuoria kun liian laihoina litteä vastaisena soppa luona?

        5. Onko maatiloilla tarkoitus saada ei omille vaan naapurin tai kaupunkilaisille lapsille ja nuorille puoluetta ja pyöräyttää pitämällä heitä syöttöporsaana vatsaansa suurentamalla?

        6. Onko mahdollista että maatiloilla nykyään maatilat voivat laihduttaa lainan vielä laihemaksi niin että on esim keitto luu langan laihana?

        7. Voiko maatilat pitää lapsia ja nuoria tila lemmikkinä jolloin lihovat?

        8. Ottaako maatilat tosi lihavia lapsia ja nuoria tila lemmikkisi?

        9. Voiko maatilat laihduttaa tosi lihavia lapsia ja nuoria tilan töissä?

        10. Sain tuossa "no johan nyt
        10.1.2015 19:08" yhdeltä lihotus ohjeita niin pitäisikö minun alkaa syömään lihomaan hänen ohjeilla?

        11. Pitääkö possun olla tosi lihava ennen teurastusta?

        12. Voisiko joku maatila leikisti näyttää miten ja millaista on kun lihottaa possusta joulu kinkku jos joku maatila lihottasi tai syöttäisi minut oikeesti pulleaksi possuksi?

        13. Voisiko joku teurastaja esim leikisti minut teurastaa sillai että hän näyttäisi miten teurastus tapahtuisi ja miten se etenee vaihe vaiheeltaan?

        14. Voisiko joku esim leikisti laittaa minut uuniin että näyttäisi millaista on olla joulu kinkkuna?

        15. Joutuisinko olemaan leikisti ruoka pöydässä kinkkuna ilman paitaa makaa jossain isossa hopea lautasella omena suussa?


      • Jos mielikuvin kovasti ajaa, ei mielikuvituksella ole rajaa. 18v. voi hakeutua maamieskouluun - kävin sellaisen. Siellä oppii monenlaista maalaiselämästä. Sitä ennen pysyttele solakkana ja terveenä - onnellisena.


      • LaihaHyttynen
        arvo.e kirjoitti:

        Jos mielikuvin kovasti ajaa, ei mielikuvituksella ole rajaa. 18v. voi hakeutua maamieskouluun - kävin sellaisen. Siellä oppii monenlaista maalaiselämästä. Sitä ennen pysyttele solakkana ja terveenä - onnellisena.

        1. En ymmärrä sanaa solakoina ja solakkana mitä se tarkoittaa?

        2. En ymmärrä tätäkään pentua syötyään vatsat turvonneina - muuten laihoina?

        3. En ymmärrä mitä tällä tarkoitat "mustanpörssin" kauppa rehotti maalla ja kasvatettu salattu ruoka oli maalaistan yltäkylläisyyden tae?


      • Solakka = hoikka. 2 Pettu = männyn kuoren alla oleva nila kerros, josta kuivattiin ja jauhettiin leipäjauhon korviketta. 3. 1939 - 1952 välillä ruokaostoja rajoitettiin. Ostoja säänneltiin korteilla, joilla saatiin ostaa rajoitusten puitteissa. Luvatta myynti =mustan pörssin kauppaa. Siihen ajautui varastettua, luvatta maahan tuotua ja salaa tuotettua ruokaa.


      • LaihaHyttynen
        arvo.e kirjoitti:

        Solakka = hoikka. 2 Pettu = männyn kuoren alla oleva nila kerros, josta kuivattiin ja jauhettiin leipäjauhon korviketta. 3. 1939 - 1952 välillä ruokaostoja rajoitettiin. Ostoja säänneltiin korteilla, joilla saatiin ostaa rajoitusten puitteissa. Luvatta myynti =mustan pörssin kauppaa. Siihen ajautui varastettua, luvatta maahan tuotua ja salaa tuotettua ruokaa.

        1. Eli mä olen solakka en ole ennen kuulut?

        2. En ymmärrä tätäkään pentua syötyään vatsat turvonneina - muuten laihoina?

        Onko tuo vastaus kysymykseen alla oleva.

        2 Pettu = männyn kuoren alla oleva nila kerros, josta kuivattiin ja jauhettiin leipäjauhon korviketta.

        3. Jos solakka = hoikka niin mikä on
        Pullea?
        Pulska?
        Läski?
        Pullero?


      • Pettu turposi vatsassa antamatta ravintoa. Sellaista syötyään sai vatsansa pulleaksi ja muu vartalo jäi ravinnotta ja kuihtui. Muut nimitykset sopivat solvauksisksi (haukkuma sanoiksi).


      • LaihaHyttynen
        arvo.e kirjoitti:

        Pettu turposi vatsassa antamatta ravintoa. Sellaista syötyään sai vatsansa pulleaksi ja muu vartalo jäi ravinnotta ja kuihtui. Muut nimitykset sopivat solvauksisksi (haukkuma sanoiksi).

        1. Kun pettu turposi vatsassa niin kuinka pulleaksi vatsa turposi minkä kokoiseksi?

        2. Oliko lapset syötyään pettua niin ihmeissään kun vatsat turposi?

        3. Oliko niillä paita päällä kun pettu turposi vatsassa pulleaksi ja ratkesiko paita päältä?

        4. Oliko vanhemmat mitä mieltä lasten turvonnesta vatsassa kun olivat syönyt pettua?

        5. Saisiko mistään pettua?

        6. Haluaisin kokea miten vatsa turpoaisi pulleaksi?

        7. Paljonko sitä pettua pitää syödä että turpoaisi?


      • Joskus pidetään savossa perinne viikkoja, joilla tarjotaan pettuleipää. En suosittele paljoa sitä syömään. Petäjästä nimensä saanut pettu on männyn kuoren ja puun välinen nila kerros. Se kuorittiin, kuivattiin ja jauhettiin . Sekoitettiin leipäjauhoihin ja paistettiin pettuleiväksi. Saarijärven Paavo: "Laita vaimo leipään puoleks petäjäistä, veihän naapurimme sadon halla". Kuvaa jauhon korvikkeen petun käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe