Kelan maksama sairauspäiväräha

3+3

Yksi kysymys.

Tuossa alempana otsikolla

Apua!Mitä tehdä:Sairasloma hylätty, työkyvyttömy...

Henkilön sairauspäiväraha oli hylätty, vaikka hänellä oli ja on lääkärin B-lausunto, että on sairas.

Miten on mahdollista ja missä kaupungissa, että Kela hylkää sairauspäivärahan?

Näin Kelan sivulla:

Sairauspäivärahaa maksetaan yleensä enintään 300 arkipäivää eli noin vuoden.

Jos työkykysi ei ole parantunut, sinulla voi tämän jälkeen olla oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää myös määräaikaisena kuntoutustukena.

http://www.kela.fi/tyokyvyton-yli-10-paivaa

17

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtä helvettiä

      Onhan se mahdollista ja näin monille käykin. Tekevät päätöksiä suuntaan tai toiseen,ihan koko Suomessa.
      Vielä vaikeampi päästä kuntoutustuelle,saati sitten eläkkeelle.

      Sairauspäivärahaa maksetaan maksimissaan 300 päivää,JOS se myönnetään.

      • 3+3

        Millä tavalla se n mahdollista?

        Eikö tuo ole laissa, että jos olet sairas, niin kela maksaa sairaalle sen 300 päivää ja sen jälkeen se on "herran haltuun".


      • yhtä helvettiä
        3+3 kirjoitti:

        Millä tavalla se n mahdollista?

        Eikö tuo ole laissa, että jos olet sairas, niin kela maksaa sairaalle sen 300 päivää ja sen jälkeen se on "herran haltuun".

        Lääkärintodistus ei ole vielä tae siitä,että Kela sen hyväksyy. Voivat nimittäin katsoa että olet johonkin muuhun työhön kykeneväinen.. Ihan sama eläkkeen hakemisessa. Vaikka olisi mitä lausuntoja niin Kevan ylijumalat kävelevät lausuntojen yli ja heidän mielestään voit olla täysin työkykyinen vaikka todellisuus olisi toista.


      • Nimi_merkkini
        3+3 kirjoitti:

        Millä tavalla se n mahdollista?

        Eikö tuo ole laissa, että jos olet sairas, niin kela maksaa sairaalle sen 300 päivää ja sen jälkeen se on "herran haltuun".

        KELA ylenkatsoi neljän vuoden ajan lääkärin kirjoittamat työkyvyttömyystodistukset eli B-todistukset, sairastin työmarkkinatuella työkyvyttömänä työnhakijana. Sitten jokin muuttui,sairasloma meni viimein läpi ja sen jälkeen pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.


    • ai ja ai

      Kun 300 sairauspäivää tulee täyteen, Kela lopettaa sen maksamisen ja vetovastuu siirtyy taas esim. TE-keskukselle, jos kyseessä on työtön työnhakija. Työkkäri ei voi aktivoida puolikuntoista oikeastaan mihinkään, aina voi hakea uuden sairauslomatodistuksen omalta lääkäriltä, joka tuntee potilaan tilan.

      Jos Kela tai työeläkeyhtiö hylkäävät työkyvyttömyyseläkehakemuksen toistuvasti, syy on siellä päässä ja ns. asiantuntijalääkärien mielivallasta. Silloin voi hakea aina uudelleen (joko samoin lausunnoin) ja toivoa uutta käsittelijää tai liittää mukaan vielä seikkaperäisempi erikoislääkärilausunto. Viimeinen keino on sitten riitauttaa koko asia, joka tosin kestää kauan.

      Itse ihmettelen, kun Kela lähetti kirjeen ja pyytää kuntoutus- ja hoitosuunnitelmaa uuteen eläkehakemukseen. Sairaustilani ei ole kuntoutettavissa ja (kivun)hoito on jo määritelty aikaisemmissa B-lausunnoissa. Mitä ihmettä tämä nyt tarkoittaa?

    • 3+3

      No jopas on kamalaa.

      Itse olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ollut jo vuosia ja nyt mulle haetaan kokoeläkettä tai kuntoutustukea. Työpaikka mulla on.

      Olen nyt sairaslomalla. Alkoi 15.12.2014

      Lääkärit sanovat, jotta tuskin saan kokoaikaeläkettä ikäni takia (liian nuori 46v), vaan saan kuntoutustuen. Mutta kuntoutustuki edellyttää kuntoutussuunnitelmaa ja sitähän mulle ei ole kukaan tehnyt.

      Sairauteni eivät parane millään jumpalla, leikkauksella tai terapialla, joten ihmettelen, miten edes voi kuntouttaa.

      Varma on eläkeyhtiöni.

      Toivottavasti saan sen 300 päivää airaspäivärahaa. Jos en pääse eläkkeelle, niin ootan seuraavia YT-neuvotteluja ja lähden pois. Työttömäksi.

      Meillä on YT:t joka vuosi.

      Tämänhetkinen sairaslomaanomus on jo kelassa ja päätöstä ootellaan sairaspäivärahasta. Onneksi se tulee ennenkuin työantaja lopettaa palkan maksamisen sairaspäiväajalata.

      • @68

        Mahdollisuudet on kyllä. Itse siirryin tai siis jouduin osatyökyvyttömyyseläkkeeltä kokonaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle tänä vuonna. Ikää minullakin 46 vuotta. Yhtiö Ilmarinen. Pari viimeistä vuotta meni kuntoutustuella.


      • 3+3
        @68 kirjoitti:

        Mahdollisuudet on kyllä. Itse siirryin tai siis jouduin osatyökyvyttömyyseläkkeeltä kokonaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle tänä vuonna. Ikää minullakin 46 vuotta. Yhtiö Ilmarinen. Pari viimeistä vuotta meni kuntoutustuella.

        Kuntoutettiinko sinua jollain tavalla?

        Voit saada työkyvyttömyyseläkkeen sijaan määräaikaisen kuntoutustuen, kun kuntoutusmahdollisuuksiasi selvitetään tai olet kuntoutuksessa.

        Kuntoutustuen edellytyksenä on, että sinulle on laadittu hoito- tai kuntoutussuunnitelma tai että sitä valmistellaan. Hoito- tai kuntoutussuunnitelma voi olla lääkärinlausunnossa tai erillisenä liitteenä. Muutoin sinua koskevat samat vaatimukset kuin työkyvyttömyyseläkkeen hakijaa.

        Kuntoutustuen määrä on sama kuin työkyvyttömyyseläkkeen ja sitä haetaan samoin.

        LÄHDE:kela


      • Paljon kokenut
        3+3 kirjoitti:

        Kuntoutettiinko sinua jollain tavalla?

        Voit saada työkyvyttömyyseläkkeen sijaan määräaikaisen kuntoutustuen, kun kuntoutusmahdollisuuksiasi selvitetään tai olet kuntoutuksessa.

        Kuntoutustuen edellytyksenä on, että sinulle on laadittu hoito- tai kuntoutussuunnitelma tai että sitä valmistellaan. Hoito- tai kuntoutussuunnitelma voi olla lääkärinlausunnossa tai erillisenä liitteenä. Muutoin sinua koskevat samat vaatimukset kuin työkyvyttömyyseläkkeen hakijaa.

        Kuntoutustuen määrä on sama kuin työkyvyttömyyseläkkeen ja sitä haetaan samoin.

        LÄHDE:kela

        Aloittajalle, kirjoitan kun ehdin asiaasi liittyvää....


      • 3+3
        Paljon kokenut kirjoitti:

        Aloittajalle, kirjoitan kun ehdin asiaasi liittyvää....

        Jään ootteleen.


      • Jaksamista!!
        3+3 kirjoitti:

        Jään ootteleen.

        Hyvää uutta vuotta 3 3

        Pain olen vapaa akuuteista tekemisistä, sit kirjoitan ja annan linkkejä aiemmista, joissa sv-päiväraha-asiassa raskauttavat seikat. Nyt jo lähes 6 vuotta...


    • paljon kokemusta

      Aloittajalle.... sorry kun viipyi, piti hoitaa projekti eteenpäin!!!

      Nyt on aikaa, ja laitan viestiä ihan lähipäivinä!

      Jaksamista!

      :)

    • AsianomistajaY

      Aloittajalle!

      Vihdoin voin ja ehdin vastata Sinulle.
      Kelan sairauspäiväraha-asia menee monesti siten, että edunsaajan oikeudet surutta ohitetaan!

      Itselläni on kuuden vuoden "putki", jossa sairauspäiväraha-asia ensin Kelassa sotkettiin, laiminlyömällä selvittää oikeat tiedot tammikuussa 2009! Ja sitten?
      Nyt siis kuusi vuotta laajentunutta vahinkoa, haittaa, stressiä...

      Uskomatonta, mutta totta!

      Nyt on tiukan pelin paikka. Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa on nostettu rikossyytteet neljää Kelan virkamiestä vastaan, joista kaksi on lakimiehiä!

      Edessä on siis jatko-ohjelmaa... Kelalle kuin ei maistunut toimittaa oikeutta vuosi sitten, kun voitin valitukseni Vakuutusoikeudessa!

      Lisää luettavaa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13270221


      Älä ole huolissasi oikeuksistasi. Ne ovat usein kansalaisella vaarassa, kun Kela käyttää valtaa, ja varsinkin mielivaltaa!

      Mutta ehkä siksi joidenkin osa on taistella vuosikausia Kelan laittomuuksia vastaan, jotta asioihin tulisi laillisia linjoja!!!

      • Mun_valitus

        Vuosien varrella useat lääkärit ovat todenneet, että olen työkyvytön. Käytännössä olen kyvytön tekemään säännöllisesti ylipäätään mitään työtä, kuten varastonhoitajan työtä, tai mitään muutakaan työtä joka on säännöllistä. Pääsyy työkyvyttömyyteen on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Alkoholinkäyttö on välillä ollut pois pitkiäkin aikoja, siitä huolimatta mieliala vaihtelee, ja lääkityksestä huolimatta, kuten oheinen mielialapäiväkirja ilmentää. En aina kerta kaikkiaan jaksa tehdä mitään. Tilani on todettu siis sekä useiden lääkärien toimesta, että muiden asiantuntijoiden toimesta. Ja useiden vuosien aikana. Hyviä jaksoja on pisimmillään ollut muutama kuukausi, yleensä ei edes viikkoja, Ja hyviinkin jaksoihin on liittynyt sairastamista ja satunnaisissa työsuhdepätkissä sairaslomia. Toisinaan olen kyllä työsuhteessa ollessani käynyt työmaalla, mutta minusta ei ole ollut kuin istumaan. Mikäli Kela väittää ilman tarkempia selvityksiä ja perusteluja, että kykenen töihin, niin minut tulee määrätä tutkimuksiin joissa työkykyni Kelaa tyydyttävästi selvitetään ja selvitetään mitä töitä oikeasti pystyn tekemään niin, että minulla on mahdollisuudet vakituisesti tai ainakin kohtuullisen normaalisti työllistyä. Tällä hetkellä käyn työtoiminnassa kahdesti viikossa ja olen pystynyt osallistumaan noin puoleen suunnitelluista käynneistä.

        Mitä ovat ne lääketieteelliset selvitykset jotka osoittavat minut Kelan esittämällä tavalla työkykyiseksi? Itselläni kun on vain päinvastaista selvitystä!


      • kaikenkokenut--

        Aloittajalle!

        Et ole eka etkä edes viimeinen tapaus, jota Kela pallottelee!
        Idea Kelassa on se, että ihminen väsyy pitkityksessä, ja sitten...?
        Jos kanttisi kestää, niin lue blogista Kiusaamiskoneisto
        http://kiusaamiskoneisto.vuodatus.net/

        Mitä kaikkea mahdollista Kela voi keksiä? Ja täältä Suomi24 sivuilta otiskoita:
        Voitto Vakuutusoikeudessa, Kansalainen voitti Kelan jne.

        KUn näinkin osaava ja pätevä ihminen, kuten MLHie, voidaan Kelan taholta operoida (nyt jo 6 vuotta) jatkuneeseen "myllytykseen" -- niin ei pidä ihmetellä, että Kela asettaa yhden ja toisen vastaavaan!

        * Kumoaa laillistettujen lääkärien lausunnot( jopa useamman B- lausunnot)..
        * Leimaa työntekijän terveeksi...
        * Tekee laittomia ( perusteettomia) päätöksiä!

        Tämä MLHIe on noussut pilottiesimerkiksi siitä, MITEN mielivaltaista hallintoa KELA harjoittaa! Ja siksi JONKUN on jaksettava taistella, raivata tietä, nousta Kelan mielettömyyksiä vastaan! Suuri osa Kelan asiakkaista kun ei: a) jaksa, b) osaa, c) ei ymmärrä, d) ei uskalla...

        Nyt? Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa on vireillä syytteet neljää (4) Kelan virkamiestä vastaan, virkarikoksista. Juuri sairauspäivärahan asiassa, sen laiminlyönnissä...

        On kypsynyt aika ja asiat, että kelan mielivaltaiset menettelyt ansaitsevat täydellistä syyniä. Jossakin kun on raja, että verovaroilla toimiva KELA ei voi sählätä miten sattuu!

        Ja MLHIe:n kohdalla nousi täysi näyttö Kelan mielivallasta. No, siihen meni liki 6 vuotta!
        Ja kuinka moni jaksaa?

        Aloittajalle: Olet joutunut ns. Kela-myllytykseen. Koneisto on henkistä kiusaamisen lajia.
        Koeta jaksaa ja etsiä asiallista tukea? Ja lainoppinutta kanssa, sillä KELA kävelee laillisten seikkojen ohitse surutta! Esimerkkinä mm. Kelan lakimies Anitta Holappa, joka ny syytteessä käräjillä, useista lainrikkomuksista, siis virkarikossyytteessä.

        Kela on jättiläinen, jonka jaloissa kansalaisia- kuin pieniä muurahaisia - tallataan aivan sikamaisesti!


    • jokujoku

      Ja jälleen MHL keskustelussa mukana ja omaa höpöjuttuansa linkkeineen kirjottelee. 7.1.2015 asti on normaalia asiaa tähän aloitusviestiin viittyen.

    • Se on vaikea tilanne, jos käy niin, että on liian sairas työhön, mutta ei ole tarpeeksi sairas sairaspäivärahan tai eläkkeen saajaksi. Ikävä kyllä näitä on lukuisa joukko, jotka eivät voi mennä töihin, sairaita kun ovat, mutta silti vaivat eivät riitä sairauspäivärahaan tahi eläkkeeseen. Ei voi muuta kuin reklamoida päättäviä tahoja ja se mikä ei aina ole kaikista vähin, eli rukoilla sitä Jumalaa, jonka kirja raamattu on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe