Elikkä olen ajatellut hankkia luola/pienpeto pyyntiin koiraa. Olen ajatellut terrieriä. Ja pystyykö luolakoiraksi koulutetulla koiralla metsästämään esim. minkkiä? Eli mikä koira rotu olisi paras?
luolakoira
15
5594
Vastaukset
- kuivis
Working Jack Russel on oiva valinta ja kk mäyräkoira toinen mieleen tuleva kaiken luolariistan koira. Molemmat yleensä pelaavat myös mäyrälle, joka tahtoo antaa koiralle parhaan vastuksen.
Saku(saksanmetsästysterrieri) on myös hyvä ja todella riistaintoinen rotu mutta mäyrälle usein liian kovaotteinen ja paljon sairaslomilla viettävä rotu.
Kk ja Sk kettuterrieri ovat vaihtoehtoja joista minulla ei ole niin paljon omakohtaista tietoa, metällä kyllä olen molemman rotuisien kanssa ollut. Varmasti myös näistä roduista löytyy toimivia lihjoja molemmista. KK:ssa tahtoo olla myös pelkkiä näyttelykoiria ja linjoja joita ei ole käytetty metsästyksessä sukupolviin.- karhukorpi
Moikka!
sileäkarvaisessa kettuterrierissä on se hyvä puoli että ne on harvemmin liian kovia vaikka niitäkin löytyy. ja mukavia pitää rauhallisuutensa ansiosta. Ainut mukä on muistettava että koira on otettava metsästyslinjaisista vanhemmista, sillä näyttelylinjaiset on jalostettu liian isoiksi luolametsästykseen. ja niiltä puuttuu läheskokonaan metsästys into. Mutta metsäverisistä vanhemmista otettu koira yleensä alkaa pelaan jos se saa tarpeeksi metsästyskokemusta ja keinoluolaharjoittelua.
mielestäni monilla muilla roduilla on liikaakin virtaa esim mäyräkoirat.vaikkakin niistäkin saa hyviä loulakoiria.
Mutta mielestäni koiran ei saa olla liian kova sillä ei ole kiva parsia kaveria kassaan. ja jää itselle muutakin kun karvatupsuja. sillä sellainen koira joka ei herkästi mene kiinni niin nahat säästyy ehjempänä ja niistä voi saadakin jotain.
jos jäi kiinostaan niin kysy lisää!
- tappajankatse
useallakin kk mäyräkoiralla metsästeneenä voin rehellisesti suositella rotua sekä luola- että muuhunkin metsästykseen (mm. hirvi- ja kaurisjahti, jänisajo, vesiriista...) . luolassa toimiva ja järkevä koira, ottaa supeja, kettuja ja mäyriä. siistiä jälkeäkin tulee. toki on muitakin vaihtoehtoja, mutta itsellä tämä toiminut parhaiten.
- märkis
Kovasti kehuttii kk mäyristä hyväksi lajiksi. Tarkoitettiin varmaan KarkeaKarvaista. Pidättekö SileäKarvaista sitten ihan huonona? Onkos koiran karvoihin edes katsominen? Minä olen nähnyt niiden suorittavan keinoluolakokeen hyväksytysti valioon saakka. Niiden olen myös nähnyt ja itse kuullut ajavan hyvin kaurista. Kk:ista on minulle valitettavasti kertynyt tähän mennessä vain huonompia kokemuksia. Uskon hyviä olevan niissäkin.
- Märkis
märkis kirjoitti:
Kovasti kehuttii kk mäyristä hyväksi lajiksi. Tarkoitettiin varmaan KarkeaKarvaista. Pidättekö SileäKarvaista sitten ihan huonona? Onkos koiran karvoihin edes katsominen? Minä olen nähnyt niiden suorittavan keinoluolakokeen hyväksytysti valioon saakka. Niiden olen myös nähnyt ja itse kuullut ajavan hyvin kaurista. Kk:ista on minulle valitettavasti kertynyt tähän mennessä vain huonompia kokemuksia. Uskon hyviä olevan niissäkin.
Siis piti olla LK eikä SK.
- Saksanmetsä
Saksanmetsästysterrieri on juuri luolametsästystä ajatellen heti paras. Puheet kovaotteisista päänsä hakkuuttajista on silkkaa panettelua! Russeli olisi ehkä kohtalainen muuten mut kun on iso pesä niin eivät tahdo mennä rekään ollenkaan ja jos menee niin tekee mäyrikset ja haukkuu elukkaa 5metrin päästä ja kun kaivat vaikkaki vaan metri jäistä maata ja läpi päästyäs koira edelleen nakuttaa mut elukkaa ei o lähimaillakaan ni pikkusen alkaa sapettaa....Molemmilla (siis russeli ja mäyris) pilattu (jos o mitää ollu pilattavissakaan) seurakoirajalostuksella. Toki mäyriksissä löytyy hyviäkin mut tosi vaikee saada toimiva jollei hanki jo aikuista koiraa ja saa näytön aidossa tilanteessa koiran toimivuudesta. Yhtään hyvää russelia en oo nähny (tosi paljon päävikasia "auton ajajia" eli ku lasket autosta lähtee ajaan auto takajälkee ihan tosissaan) ja oon niitäki nähny...Kettuterrieris o kans jalostus viety pitkälti kotikoiran suuntaan mut ne mitä oon nähny on kyl toiminu vaikkakin tahtoo olla kovaotteisia ja revittää ittensä! Kettuterristä en oo koskaan nähny enkä kuullu et olis löytyny semmone jolle olis saanu opetettua noutamisen.
Sakemannihan on alunperin jalostettu kaiken riistan metsästykseen.
Meillä ajaa hirvet, peurat ja jänikset ja kaiken muunkin riistan jos antaa (peuran jne.metsästyksessä säkäkorkeus on liian suuri eli ei sais käyttää mut vaik hyvä onki ni ei se sitä kyl kiinni saa), noutaa niin maalta ku vedestä(rakastaa uimista) joka on tosin opetettava vaikkaki noutaa "automaattisesti" mut välil saattaa olla tuonti vaikeeta mut ku opettaa ni kyl sit tuo. Mikä tärkeintä luolatyöskentely on täydellistä ja liiasta kovuudesta o turha höpistä, koskaa ei o jouduttu eläinlääkärille lähteen luolareissu takia.
Kaverin mäyrikseltä söi joskus mäyrä takajalat enne ku kerittii hätii ja ei auttanu ku lopettaa.
Toisen kaverin sakemanni joutu kahden mäyrän väliin kans ja ei keritty hätii enne ku koira oli jo puolix syöty, kerittii ampuu peräpäätä syöny mut toine pääsi karkuun.
Näitä aina löytyy tarinoita ku sikoje kans pelaa mut kaikkei tärkeintä o ettei päästä koiraa ainakaa (oli koira sit vaik bulmastiffi) kallio alle mis saattaa olla muutaki ku ne kuuluisat supit...eli useesti joku soittaa ja sanoo et o supeja mut si onki sikoja ni... Sikojen kans ei varmuudella pärjää ku latojen alla mis ei oo paljoo tavaraa sisällä.
P.S. Kettukin saattaa olla niin paha et kannattaa aina miettiä kolmeen kertaan
P.S.S. Kalliot ja louhikot siit aina pahoja ku ei tahdo päästä millää muul ku dynyl tai aniitil apuihi ja ku ei keksitty semmost koiraa joka ne keksis ni tarvis saada seki eka pois...- Joops
Väitit että russeli ei mene reikään ja haukkuu viiden metrin päässä? Höpö höpö, kannattaisi tutustua rotuun ennen kuin laukoo kommentteja. Ja että russeli on pilattu seurakoirajalostuksella? Nyt olikin puhe ns. WORKING russeleista, ei kennelliiton tappijaloista sohvanlämmittäjistä. (ei millään pahalla, kivoja seurakoiria varmaan)
Workkijaskan jalostuksessa kiinnitetään nimenomaan huomiota metsästysominaisuuksiin, ei niinkään ulkonäköön. Siksi sitä ei ole haluttu tuoda kennelliiton alaisuuteen. Muuten kävisi pian niin kuin parsoneille, joissa käyttökoirat on jo tosi harvassa.
Olen nähnyt sen verran sakuja, että harkitsisin todella tarkkaan, mistä sellaisen itselleni hankkisin. On nimittäin taivahan tosi, että iso osa niistä on ylikovia kuumakalleja, joilla on melkein joka reissun jälkeen jotain parsittavaa. Mitä tekee koiralla, joka on puolet kaudesta sairaslomalla? Olen nähnyt myös fiksuja sakuja, aivan loistavasti toimivia. Hyvänkin koiran voi sitten pilata huono isäntä/emäntä...
Itsellä on kaksi russelia. Ei ole tarvinnut juuri paikkailla koiraa luolareissun jälkeen. Toki pieniä osumia tulee välillä mutta se kuulunee luolakoiran ammatinkuvaan. Ja reikään on koira aina mennyt ja saalistakin on saatu mukavasti.
Ihmettelen kyllä minkälaisia sakuja kirjoittajalla on jos kettukin on noin paha vastus... - JoopaJoo75
Joo, itse foxin omistajana voin sanoa että kyllä noutaa. Vedestä ja maalta. Sehän on ihan koulutuskysymys. Myös luolilla toimii eikä riko itseään turhaan vaan tekevät järkevää työtä. Onhan yksilöissä eroja ja kaikki eivät toimi halutulla tavalla, mutta kyllä se enemmän on sieltä "hihnanpäästä" kiinni miten saa toimimaan.
- jonesis
Itselläni on kaksi terrieriä samasta pentueesta, joiden isä oli sakemanni ja emä sileäkarvainen kettuterrieri. Koirat ovat pian yhdentoista vuoden ja toimivat hyvin luolassa. Kovuutta on riittävästi supin ja ketun metsästykseen ja kaikeksi onneksi eivät juuri mäyristä kiinnostu. Johtuen ilmeisesti muutamasta kovasta koulusta. Kolhuja toki on tullut mutta ei lääkäriin asti tarvinnut viedä. Toimivat luolassa yhdessä sekä erikseen. Toinen noutaa mielellään myös sorsat ja ajoakin kovasti yrittävät tosin ei kovin hyvin onnistu siinä. Nyt kun ikä alkaa painaa pitäisi löytää uusi/uudet koirat oppiin eli jos jollain tietoa vastaavista lähinnä sakemannin sekoituksista laittakaa meiliä. [email protected]
- Elovamik
Myynnissä kaksi Saksanmetsästysterrierin narttu pentua.Syntyneet 14.08 2018.vanhemmilla koe tulos mäyrältä Isä Bruno od Filku 1diplom.emä Mazasi sVikingas zwaldteufel 2diplom.Sekä näyttelytulos cac eli sertifikaatti Saksalaiselta ulkomuototuomarilta.Brunon jälkesäisillä näyttöä toimivista.luolakoirista
Myydään vain metsästäjille.650€.
Ota yht Mika .9466471989 - Elovamik
Ota yht Mika 0466471989
- SiinäOnKunnonKoiria
Erinomaisia metsästysterrierieitä nuo saksalaiset. Näyttää rodusta olevan moneen hyödylliseen.
http://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/79157- Upeata
vau, nyt muistan nuo terrieri veljekset, nuo samat veljekset palkittiin tässä muutama vuosi taaksepäin, tuosta urotyöstä sankarikoira tittelillä. Kerta kaikkiaan hienoja rotunsa edustajia, ja hienoa kasvatustyötä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001947408.html
- gryhrwywer
Kun tykkäätte tappaa eläimiä huvin vuoksi, niin varmasti teille on ok jos tapan koiranne huvin vuoksi? Koiran kallosta saa hyvän stögiksen
- JepJeb
Onko sitten parempi että supikanta leviää käsiin jolloin taudit leviävät ja lintukanta ym pienenee. Samoin ketun kanssa? Pitäisikö sinun tutkia ensin metsästystä lajina ja vasta sitten kertoa mielipiteitäsi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005077606- 2302666
- 262581
- 1601917
- 1141768
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?41495Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p11372- 761183
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621168IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155