Voiko kristitty "harjoittaa" buddhalaisuutta?

3553

Eli kysymys otsikossa. Mitä buddhalaiset ajattelee asiasta?

33

1656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dharmasisko

      Tietysti voi, osittain. Buddhalaiset eettiset ohjeet eivät ole mitenkään ristiriidassa kymmenen käskyn kanssa. Buddhalaista meditaatiota voi kristittykin kokeilla, olen itse sellaista nähnyt tapahtuvankin. Herää vain kysymys: Miksi ihmeessä harjoittaisi?

      • bliss

        Niin, eiköhän tuo ole pikemmin kiinni siitä seurakunnasta/yhteisöstä, jonka osana on. Buddhalaisuudessa tai buddhan polun harjoittamisessa ei sinänsä ole mitään mikä olisi jyrkkä este esim. kristinuskolle. Tietysti jotain maailmaankatsomuksellisia eroja voi tulla ajottain esille teismiin, reinkarnaatioon tai muuhun liittyen, mutta tuollaiset kysymykset ja mitä mieltä niistä on, ovat lopulta suht vähäpätöisiä harjoituksen kannalta. Buddhalaisuudessa ei kuitenkaan odoteta uskoa johonkin tietynlaiseen maailmankatsomukseen. Buddha kehoitti kyseenalaistamaan kaikki valmiina annetut näkemykset omat opetuksensa mukaanlukien ja tutkimaan itse mistä kaikessa on kyse. Tämä antaa tilaa erilaisille näkemyksille.

        En voi itsekään sanoa, että pystyisin näkemään kaiken "historiallisen buddhan" silmin, mutta siitäkin huolimatta voin sanoa, että olen saannut harjoituksesta valtavasti konkreettista hyötyä ja luulen, ettei tässä hullussa maailmassa, jossa toisen poskensa kääntäjä nähdään pelkkänä idioottinia, ole montaakaan ihmistä, joka ei voisi saada buddhan viitoittamasta harjoituksesta yhtä sun toista irti :)


    • Yksin Jeesus

      buddhalaisuus ja kristinusko kaksi täysin eri asiaa. Raamattu on kaiken ymmärryksen alku ja juuri. Ehdonvallan asioissa on tilaa eri näkemyksille, mutta ne sanat Jotka Herra Jeesus on sanonut Hän itse tai hänen apostolinsa Jumalan sanana niistä ei voi tehdä kompromissia. Tämänhän te tiedättekin toki mutta halusin vain kertoa.

    • juuu ei

      Ei voi.

    • Buddhaprkl

      Juu ja ei. Hindu ei ole muslimi vaikkei syö sian lihaa ja buddhalainen ei ole kristitty vaikkei tekisi töitä sapatin aikana. Eli vaikka tekisi samoja juttuja mitä toisessa ideologiassa/uskonnossa on niin se ei tee henkilöstä sitä toisen ideologian/uskonnon harrastajaa tai edes osa-aikaista harrastajaa.

    • ripezu

      Jeesuksella oli paljon buddhalaisia ajatuksia - esim. vuorisaarna kokonaisuudessaan.

    • Koreassa katolilaiset tulevat temppeleihin ja harjoittelvat meditaatiota.
      Buddhalaiset munkit menevät laulamaan kirkkoissa.

      Ystävyys ja ymmärrys.

      Kuitenkin eri mieltä uskonnon perusasioissa, mutta se on tiedossa ja keskusteltu loppuun asti, niin että voi tehdä nyt jotain rakentavaa yhdessä.

    • gjhgg

      Jos ajattelee esim. Buddhan käsitystä;" Halu on kärsimystä", niin se sotii kristinuskon" moottoria" eli halua elää ikuisesti vastaan, itse asiassa se sotii luomista ja tälläistä elämää vastaan.

      • Mentaaliakrobatiaa

        En ole minkään virallisen tradition seuraaja, mutta olen perehtynyt kristinuskoon ja jonkin verran buddhalaisuuteen. Ajatuksiani ei siis pidä ottaa mitenkään vakavasti, tai katsoa kuuluvaksi buddhalaisuuteen.

        Itse olen käsittänyt siten, että halu elää ikuisesti ja halu kaiken loppumiseen ovat yhtä lailla haittatekijöitä. Molemmat ovat sitäpaitsi ajatusrakennelmia. Vapautuksen tila, oli se kuinka hetkellinen tahansa (vaikkakin se absoluuttisesti on ajaton) on dualistisen ajattelun tuolla puolen ja yleensä aina ihminen kokeekin sellaisen tilan hetkellisesti ilman omia ponnistuksia ja se tulee siis omia aikojaan, jos siihen johtavat syyt ovat asetettu menneisyydessä. Emme voi tehdä itse muuta, kuin koettaa laskea perusteita sille, missä olosuhteissa moinen ihme ilmestyy. Sellainen ns. "satori"-tila on uskonnoista riippumaton ja sitä löytyy siis kaikkien uskontojen harjoittajilta. Joskus pahinkin rikollinen voi saada "vapautuksen". Mutta buddhalaisia koulukuntia on monia ja tapoja on monia, samoin ihmisessä on monta eri aspektia.. Mikä on sitten se mikä lyö kaikista niistä läpi?

        Vain lapsenkaltainen voi saada vapautuksen kristinuskon kautta. Lopulta on kyse antautumisesta.


    • klpo

      Mikä kannattaa!?
      Jumala käskee tekemään parannuksen ja uskomaan synnit anteeksi Jesuksen nimessä!
      Jeesus käski julistaa Evankeliumia maailman loppuun asti
      Apostolien teot 17.luku Apostoli Paavalin saarna ateenalaisille.
      30. Nämät eksytyksen ajat on tosin Jumala sallinut*, ja ilmoittaa nyt kaikille ihmisille joka paikassa, että he parannuksen tekisivät!(Ja uskoisivat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä eli Uskoisivat Evankeliumin, jolloin syntyisivät uudesti ja saisivat Pyhän Hengen. Uskoonn tulleina saisivat kastee Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen perhekuntineen. )
      31. Sillä hän Jumala on päivän säätänyt, jona hän on maan piirin tuomitseva vanhurskaudessa, sen miehen(Jeesuksen) kautta, jonka hän on säätänyt*, ja jokaiselle ilmoittaa uskon, siinä että hän hänen(Jeesuksen) kuolleista herätt!".
      Matteuksen Evankeliumin 28.luku
      ”2 Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille.
      3 Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.
      4 Ja häntä peljästyen vartijat vapisivat ja kävivät ikäänkuin kuolleiksi.
      5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
      6 Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut."
      "Ja katso, Jeesus on noussut ylös kuolleista!" Uusi Testamentti
      "5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
      6. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki.
      7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän." Joh.3.luku
      Joka kääntyy ja ottaaa vastaan Evaankeliumin, saa Pyhän Hengen ja syntyy Uudesti eli on tuon jälkeen uudestisyntynyt! Kääntyneet saavat perhekuntineen kasteen.
      Kääntyneet alkavat elää kristillistä elämää seurakunnan yhteydessä.
      "Joka uskoo Jeesukseen, pelastuu ja saa iankaikkisen elämän."

    • Kristuspelastaa

      Buddha on Helvetissä. Ja muut muut ''jumalat'' ovat demoneita. joka kerta kun ihminen tekee syntiä häneen tulee sisään demoni. demoni syö ihmisen sisältä osittain elävältä ja aiheuttaa sairauksia. Ja periaatteessa joko uskoo tai ei usko. Jumala ei hyväksy vaillinaista uskoa. Oli 10 morsiusneitoa, viisi viisasta ja sitten viisi tyhmää. Viisi viisasta pelastuivat, viisi tyhmää joutuivat Helvetin tuleen. Samoin oli hiekalle rakennettu talo, ja kalliolle rakennettu talo, ei ollut muuta taloa tässä väliltä. Hiekalle rakennettu talo sortui, ja kalliolle rakennettu säilyi ehjänä. Lisäksi Joh. Ilm. 3:14-16 ”Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: ”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.”

      • Buddhaprkl

        Oletko sinä se Toivo sieltä facebookista?


    • pohdiskellaan-vaan

      Tämän päivän länsimaisia ihmisiä voisi kutsua moniuskonnollisiksi. Yhdistellään näkemyksiä sieltä sun täältä. Voi samaan aikaan uskoa Jeesuksen ja Buddhan opetuksiin ja uskoa mm. useampiin elämiin maan päällä. Raamatussa kehoitetaan koettelemaan kaikki ja ottamaan se, minkä kokee itselleen hyväksi. Tämä pätee mielestäni myös uskomuksiin.

      Kristinuskokin on monin osin vanhojen uskomuksien jatkumo. Historien saatossa kristityt tekivät lukuisia kompromissejä, joista kaikkein näkyvin lienee jouluaaton vietto Jeesuksen "syntymäpäivänä". Monet uskonpuhdistajatkaan eivät olleet niin puhtoisia, kuin millaisina haluamme heidät yleensä nähdä. Martti Luther oli kiihkeä antisemitismi, juoppo ja ilakoija, jonka "pieru kuului aina Vatikaaniin saakka" Lahkoissakin esiintyy pedofiliaa, hyväksikäyttöä ja muutakin vallankäyttöä. Jos se piru jossain vaikuttaa, niin nimenomaan näissä lahkoissa. Uskomalla paholaiseen, ihminen luo itse paholaisensa. Se mitä ajattelemme, vahvistuu ajattelustamme. Ajattelu saattaa olla yhtä konkreettinen teko kuin itse tekeminenkin.

      Se ei tietenkään estä sitä, että kristityissä olisi myös aitoja uskovia. Ihmisiä, jotka tekevät parhaansa ja haluavat tehdä lähimmäiselleen samaa, kuin mitä haluavat itselleenkin tehtävän. "Demonisointi on usein demoneista". Ainoa poikkeus lienevät ihmiset, jotka avoimesti myöntävät olevansa paholaisesta kiinnostuneita, sellaiset kuten vaikkapa Alesteir Crowley.

      Ymmärrän toki ihmisiä, jotka haluavat uskoa kirjaimellisesti siihen, että vain Jeesus voi meidät pelastaa paholaisen kynsistä. Voi olla, että elämämme tällä pallolla on kaikkein rankin kokemus koko maailmankaikkeuksessa ja ihminen haluaa jotenkin lievittää olemassaolon tuskaansa ja lohduttaa itseään. Me ihmiset olemme vahvempia ja heikompia. Heikommat tarvitsevat enemmän lohtua ja sitä, että joku tekisi asioita heidän puolestaan, vahvemmat taas uskovat pärjäävänsä paremmin omillaan. Kumpaakin näkemystä voi ymmärtää Pieni lapsikin ripustautuu äitiinsä. Vahvinkin meistä oli joskus tuollainen avuton lapsi ja jonain päivänä hän on jälleen avuton, raihnainen vanhus.

      Pahin epäkohta Jeesuksen pelastusopissa lienee sen heikohko menestyminen. Miljardit ihmiset ovat kuolleet kuulematta siitä koskaan. Jumala on kuitenkin niin Suuri, että hänellä on suunnitelma jokaisen varalle, oli hän sitten kristitty tai buddhalainen. Näin minä ainakin uskon!

    • sekasikiö39372

      Koin valaistumisen muutamia vuosia sitten. Päähäni pälkähti, että minulla on kaikki mitä tarvitsen enkä muuta tule tarvitsemaankaan. Kaikki on siis hyvin. Voin vaikka sammaloitua tähän paikkaan. Tajusin myös, että en usko mihinkään yliluonnolliseen mutta toisaalta kaikista uskonnoista löytyy jotain mistä pidän ja mitä pidän totuutena.
      Ymmärsin Jeesuksen opetukset ja haluan seurata myös Buddhan oppeja. Olen tavallaan ateisti tai enemmän agnostikko... Hylkäsin lihan (myös munat ja maidot) syömisen vuosia sitten (eläinten tähden) ja siksi haluaisinkin vierailla mm. hindujen keskuudessa, jossa syödään kasvisruokia. Myös Raamatun alussa on se, että aluksi ihmisille annettiin ravinnoksi hedelmät ja siemenet jne.
      Muslimeita tajuan ihan pikkasen. Oikeastaan on melko älykästä pukeutua kaapuun niin saa olla rauhassa... Intialaiset pukeutuvat sareihin. Sama se mihin riepuihin itsensä verhoaa. Valaistuneena tajuaa ihmisten pinnallisuuden ja tekopyhyyden. Sitä voi vaikka hohottaa omaan partaansa, niin hyvältä se silloin tuntui, ja yksinkertaiselta. Ja pisteenä iin päälle, aloin kuulemaan ääniä eli minulle puhkesi "psykoosi."

      • Girimananda

        Kuulostat mukavalta tyypiltä. Hyvää kevään jatkoa :)


      • viisas.ja.tyhmä

        Noin se menee, mutta kerropa tuo markkinapelleille, jotka haluaa syöttää ihmisten mieliin kaikenlaisia turhia haluja ja tarpeita. Joskus se touhu oli vielä jotenkin järkevissä rajoissa, mutta nykyään lähentelee jo mielipuolisuutta. Osta, osta, kuluta, kuluta tai olet kelvoton luuseri!

        Hulluhan tää maailma on ja sen hullut oikeasti terveitä!

        Ehkä kohta kaikki valaistuvat kun tämä hulluus menee liian pitkälle, että tyhmäkin sen jo tajuaa.


    • Nimityksetjakavat

      Kristinuskon "rukoilemisen" voi aivan hyvin ymmärtää meditoimisena. Jeesus ja Buddha puhuvat samasta asiasta joka on mielen puhtaus, rauha, ilo jne. Kumpaakaan ei ole tarkoitus palvoa eikä synti ole muuta kuin hajanainen ja ristiriitainen mieli joka juoksee kuvitelmien perässä. Kirkko on vanha instituutio missä pappien ankara hierarkia on määritellyt vain yhden oikean elämäntavan ja tuominnut muut. Meditaatio on kauneuden löytämistä. Tämä kauneus, syvä ilo, rauha ja energia on sama rakkaus, joka on länsimaissa muuttunut vaaleanpunaiseksi, velvoittavaksi ja ehdolliseksi. Harjoittaminen ei ole hyvä termi. Kyse ei ole tempusta tai tekniikasta.

      • oikea.tapa

        Rukoileminen on puhetta Jumalalle ja hiljentyminen on Jumalan kuuntelemista.

        Mielestäni lähes kaikki ihmiset rukoilevatkin väärin. Paras rukous on kuitenkin sitä, että puhuu Jumalalle kuin parhaalle ystävälle. Jumala on kuitenkin parhain ystävämme, joka tuntee meidät paremmin kuin kukaan muu ja myös ymmärtää meitä parhaiten. Ihmiset on käsittäneet rukoilemisen täysin väärin ladellessaan liirumlaarumia ja lapsellisia toiveitaan Jumalalle. Jaksaisitko itse kuunnella sellaisia rukouksia?

        Ja sitten ihmiset ihmettelevät miksi Jumala ei vastaa. Kun alat rukoilla oikein, eli puhut Jumalalle kuin parhaalle ystävällesi, Jumala alkaa myös vastailla rukouksiisi.

        Tämän tavan opin joskus 7-vuotiaana. Lapselle oikea tapa rukoilla tulee automaatisesti, koska hän ei osaa vielä liirumlaarumia, eikä pyytele kaiken maailman turhanpäiväisyyksiä Taivas on lasten kaltaisten!


    • sdjhflsd

      Kristinusko johtaa deevojen maailmaan. Siellä on kultaiset kadut. Kun taas buddhalaisuudessa minuus raukeaa tyhjiin.

      • deevachanistapäivää

        Kyl buddhalainenkin pääsee jumalten maailmaan, jos ei valaistu tässä elämässä.


    • pällistelijä

      No miks kristityn pitäs harjottaa buddhalaista. Eikö ihminen vois harjotella jonkun toisen ihmisen juttua, jos haluu?

      Pitääks aina olla siellä jossain laatikossa?

      En tajuu...

    • eräs_jostain

      Olen kristitty, mutta ajatussuunnaltani vahvasti ateisti. Uskon filosofiaan, jos johonkin. Khylhän mä oon miettiny tota mietiskelyä.. Pitääpä tutkia vähän tarkemmin asiaa, tuo ateismi vaan sen verran että en usko mihinkään Jumaliin ja Jeesuksiin yms enkä Raamatun opetuksiin. Enkä oikeestaa mihinkää jumaliin.

      • KutsuJeesustaNiinYllätyt

        ET voi olla kristitty, jos et usko kristinuskon ja koko maailman Jumalaan, Isään ja Jeesukseen.

        Ainoa joka OIKEASTI voi meidät pelastaa ja antaa syvän rauhan ja puhtauden sisimpäämme on Jeesus Kristus Nasaretilainen, alkuperäiseltä heprealaiselta nimeltään Jeshua tai Yehosua, joka tarkoittaa hepreaksi Pelastajaa.

        Kutsu Herraa Jeesusta luoksesi ja Hän tulee - Anna sitten Hänen pelastaa ja puhdistaa sinut kaikesta synnin saastasta, niin sinä pelastut Taivasten Valtakuntaan ikuisesti kun vaan kuljet loppuun asti Jeesuksen kanssa ja Hänen neuvojaan noudattaen.


      • Ecotericism
        KutsuJeesustaNiinYllätyt kirjoitti:

        ET voi olla kristitty, jos et usko kristinuskon ja koko maailman Jumalaan, Isään ja Jeesukseen.

        Ainoa joka OIKEASTI voi meidät pelastaa ja antaa syvän rauhan ja puhtauden sisimpäämme on Jeesus Kristus Nasaretilainen, alkuperäiseltä heprealaiselta nimeltään Jeshua tai Yehosua, joka tarkoittaa hepreaksi Pelastajaa.

        Kutsu Herraa Jeesusta luoksesi ja Hän tulee - Anna sitten Hänen pelastaa ja puhdistaa sinut kaikesta synnin saastasta, niin sinä pelastut Taivasten Valtakuntaan ikuisesti kun vaan kuljet loppuun asti Jeesuksen kanssa ja Hänen neuvojaan noudattaen.

        Sinä käytät Jumalan sanaa väärin. Sinä et ole se, joka tuomitsee ihmisiä syntisiksi tai määritä sitä, mikä on oikea kristitty ja mikä ei.

        Sinä käytät jumalan sanaa saavuttaaksesi valtaa ja lietsoaksesi pelkoa.


    • Catch22ofMagnitude

      On jokaisen omasta päästä kiinni mitä voi, tai edes tarvitsee harjoittaa. Jos on kokenut välähdyksen "nirvanasta" niin tulee pakottava tarve sen etsimiseen. Aika alkuvaiheisiin "valaistumisen tiellä" kuuluu ihan kanonisista lähteistä lukemani mukaan se, että tajuaa ettei millään rituaaleilla, menetelmillä tai tekniikoilla voi sitä saavuttaa. Niitä voidaan kyllä tehdä, kuten mitä tahansa muitakin asioita, kuten puutyöt tai päässälaskeminen, jos niistä näyttää olevan jonkinlaista hyötyä.

    • Ecotericism

      Miksikäs ei, koska buddhalaisuus on hyvin pitkälle filosofinen suuntaus, joka on moraalietiikaltaan aika lähellä monia uskontoja.

      Kun katsoo maailmaa esoteerikon silmin, niin mitä pahaa siinä olisi noudattaa oppeja, jotka tähtäävät jalouteen?

    • theravada-kristitty

      Voin olla vaikkapa kristityssä Tuomasmessussa ja samaan aikaan harjoittaa theravada-buddhalaisten vipassanameditaatiota.

    • onko_vaikeaa

      Buddha ei ole jumala eikä buddismi ole uskonto vaan filosofia. Miksi aina tuputetaan sitä Uskontoa?

      • Henkinen-systeemi

        Sehän riippuu vain määritelmistä. Moni piirre buddhalaisuudessa sisältyy siihen, miten uskonnot yleensä käsitetään, mutta painotuseroja on.

        Buddhalaisuus ei kiellä jumalten olemassaoloa, mutta jumaliin kiinnitetään paljon vähemmän huomiota kuin yleensä uskonnoissa. Sen sijaan pannaan painoa taitavalle elämiselle.

        Buddhalaisuudessa on päämäärä: vapautuminen kärsimyksestä ja jälleensyntymien kierrosta, ja oppisuunnasta riippuen myös sulautuminen maailmansieluun.

        Buddhalaisuudessa on henkiset harjoituksensa.

        Buddhalaisuudessa on alkuperäinen guruhahmonsa (perustaja) sekä myöhempiä guruja. Siihen sisältyy myös luostareita sekä kerjäläismunkkijärjestelmä.

        Buddhalaisuuteen sisältyy oppi jälleensyntyvästä sielusta, ainakin jossain muodossa.

        Buddhalaisuuteen sisältyy oma eettinen ohjejärjestelmänsä, kuten yleensä uskontoihin sisältyy. Etiikan noudattaminen sisältyy taitavaan elämään. Vaikka etiikka ei vaadikaan uskontoa, niin ohjeluetteloiksi saakka saatettuja eettisiä järjestelmiä harvemmin tapaa uskontojen – tai henkisten systeemien, ks. alla - ulkopuolella.

        Buddhalaisuus muistuttaa näissä painotuksissa paljon advaita vedantaa, sekä siinä, että niiden harjoittaminen on riippumatonta teismistä ja ateismista. Niitä voisi sanoa transteistisiksi systeemeiksi.

        Selvästikään buddhalaisuus ei ole pelkkää filosofiaa, koska filosofiat ovat yleensä vain sanallisia teesejä, ilman minkäänlaisia harjoituksia tai henkistä päämäärää. Mutta buddhalaisuus, kuten advaita vedantakin, on filosofisilta osiltaan korkeatasoista. Jos niitä ei tahdo nimittää uskonnoiksi, voi niitä kutsua – ja mielestäni osuvimmin – henkisiksi systeemeiksi.


      • ajattelija143

        Luulen, että Buddha oli filosofi.


    • veljeksiäkeskenään

      voi kristitty harjoittaa mieltä ja kehoa buddhalaisin menetelmin.oikeastaan myös pitäisi.kristinusko tarjoaa vain opin kappaleitaan ja uskoa pelastukseen.buddhalainen elämäntapa johtaa terveyteen ja hyvin vointiin sulkematta jeesusta ja hänen opetuksiaan ,elämäntapaansa pois.jeesus tuli buddhan jälkeen.jos avarakatseisesti tulkitsee ,niin huomaa että yhteistä on ilosanomissaan.jos kysyt kristinuskon palstalla voiko buddhalainen harjoittaa kristin uskoa ne koittaa käännyttää sut omaansa.sanoen että buddhalaisuus on vähintään perkeleestä.ne ei tiedä asiasta mitään,pelkäävät hyvää elämäntapaa,koska elämäntapa buddhalaisuus on enemmän kuin uskonto.buddha antoi opetuksissaan ohjeet ,kuinka toimia kehittyäkseen ihmisenä ja valaistuakseen.pelastuuko sillä?elää ainakin hyvän,moraalisen ja antoisan elämän.ei se kovin väärinkään voi olla.jalo kahdeksan osainen tie.tervetuloa opiskelemaan!

    • Kristinuskonsanaa

      Onko buddhalaisuudessa ja kristinuskon ristiriitaa? Paras ja nopein tie valaistumiseen on, kun uskoo, että Jeesus on kuollut ristillä kaikkien ihmisten syntien tähden, ja tehdä niin kuin Jumala käskee.

    • veljeksiäkeskenään

      on siinä yks pikku juttu.budha ei puhunu mitään jumalasta.toisin sanoen jumalaan uskova budhalainen on jo hyvin lähellä totuutta.ehkä tärkeintä ei ole uskontojen erot vaan mikä on yhteistä.budha opetti rakastavaa ystävyyttä eläviä olentoja kohtaan.jeesus kehotti rakastamaan lähimmäisiään.tee toiselle kuin haluat itselles tehtävän ,ei ole muuta kun karmaa.buddhalaisuus on elämän tapa jonka ohjeet ja harjoitukset ei sodi kristinuskon kanssa ellei joku suu vaahdossa paasaa vääristä taloista missä ei pidä vierailla.mulle buddhalaisuus avas silmät jotka toimeton kristinusko oli sulkenut.jeesuksen sanomassa ei ole mitään vikaa.budhalla vaan toimivia toimintatapoja elämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe