Vaihtuva nopeusrajoitus

Kerpeletto

Ajoinpa tänään Porvoon Suunnasta Kotkaan aamupäivällä ja sitten illalla takaisin. Jo menomatkalla oli kelin mukaan vaihtuvien nopeusrajoitusten tauluissa 80 km/h.
Rajoitus oli täysin aiheellinen: tieosuudelle osui reippaahko lumisade.
Varsinainen ajokaista oli paljas, mutta ohituskaistalla oli viisi senttiä lunta. Näkyvyys oli pöllyävän lumen vuoksi surkea.

Paljon ja kovaan ääneen kaivatun muuttuvan rajoituksen vaikutus on olematon. Yli puolet päästeli satasen rajoituksen mukaan.

Se siitä autoilijoiden joustavuudesta ja harkintakyvystä.

Perässäni ajaneella venäläisellä rekkakuskilla oli lisäksi kiva tapa ajaa vasemmat pyörät lumella. Takana tulleet näkivät tuskin mitään.

15

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äkiersrep

Porukalla oli varmaan nastarenkaat alla. Niillähän voi päästellä menemään kelistä riippumatta. Vai olivatko vain vajakkeja, jotka olivat lomalle päässeet. Vai ihan näitä "normaaleita" vajakkeja, joita on liikenne täynnä.

• kolme pelleä

Ap vm vaihtanut nimimerkkiä, ei tuokaan huono sinulle.

• äkiersrep
        kolme pelleä kirjoitti:

Ap vm vaihtanut nimimerkkiä, ei tuokaan huono sinulle.

Mahdatko tarkoittaa "vajaalla mennään" nimimerkkiä? En kyllä kaveria tunne, mutta mitä olen tässä pari päivää keskusteluja seurannut, niin tuntuu kyllä todella viisaalta tyypiltä. Ja todennäköisesti yksi parhaista kuskeista tässä maassa.

• kolme pelleä
        äkiersrep kirjoitti:

Mahdatko tarkoittaa "vajaalla mennään" nimimerkkiä? En kyllä kaveria tunne, mutta mitä olen tässä pari päivää keskusteluja seurannut, niin tuntuu kyllä todella viisaalta tyypiltä. Ja todennäköisesti yksi parhaista kuskeista tässä maassa.

Kyllä olet vaihtanut nimimerkkiä, kukaan hörhö ei kehu itseään, paitsi vajaalla mennään, joka sinä alunperin olet, mutta sinullehan tuo nimimerkin vaihto onkin jokapäiväistä ja monasti päivässä, itseasiassa tuo "persreikä" sopii sinulle paremmin, ne vähät ajatukset mitä saat kehitettyä ovat juurikin sieltä kotoisin.

• Miksi koskaan ei hyvissä oloissa tule 120km/h??? Mutta 80km/h tulee liian usein.

• Vain yksi tavoite

Muuttuvaa rajoitusta kaivataan vain siksi, että voisi ajaa kovempaa tarvitsematta pelätä poliisia. Jos taulu näyttää alhaisempaa vauhtia, pelätään ja ajetaan silti.

Eipä silti, aika varovaisia tuntuvat merkinsäätäjät olevan näkemyksissään.

• Sattumalta ajoin samaa tieosuutta tuona päivänä. Itse ajoin, kuten muutenkin, vaihtuvan rajoituksen mukaan, eli mittarissa 100 km/h (todellista talvirenkailla noin 94).

Pito oli hyvä ja näkyvyys samoin. Jonkun käyttäessä ohituskaistaa edessä näkyvyys heikkeni, mutta siihen auttoi riittävän pitkä väli. Ruuhkaa ei ollut.

Keli oli mitä parhain. Vähän liukasta risteysalueilla, mutta sekään ei moottoritiellä haitannut.

Ongelma ei ole siinä, etteikö vaihtuvia nopeusrajoituksia noudatettaisi, vaan siinä, että moottoritiellä ajetaan aina kuin rajoitus olisi 100 km/h, oli se sitten 60 tai 120.

• ei tehty

Tätä aloitustahan ei tehty sinun kommentoitavaksi, tiedä se.

• Unohtakaa Suoli24!!

Harmi että sinunkin asiallinen kirjoitus heti ensimmäisen kommentoijan toimesta lähti taas kerran pyörimään vajakki-pelle-nasta-persreika-tasolle. Jos näistä liikenneasioista oikeasti haluaa keskustella on tämä Suoli24-foorumi parasta unohtaa. Muutaman häirikön ansiosta se vähäinenkin järki palstalta on hävinnyt. Vain vittuilut ja nimittelyt täällä enää pyörii.

• pieni oli rajoitus

Ajoin samaa tietä pienen pätkän Porvoon lähellä lauantaina 27.12 puolenpäivän aikaan.
      Tie oli kuiva, ilma kirkas ja lunta (tiellä) ei edes nimeksi, mutta taulussa 80.
      Kyllä kirjoituspöydän ääressä jalat pöydällä istuvalta "napin kääntäjältä" jotain järjen hiventä voisi odottaa, mutta ei tunnu olevan.
      No lähes kaikkihan siinä satasta ajeli ja hyvä niin....

• vajaalla mennään

"Kaikki siellä satasta ajeli ja hyvä niin". Siellä on siis jälleen menty vajaalla ja ylinopeutta. Kyllähän sitä jokaisen pitäisi voida ajaa sitä nopeutta, minkä itse parhaaksi näkee. Eipä se ihme ole, että niitä kolareita vaan tulee ja tulee ja tulee...

• liian pieni rajoitus
        vajaalla mennään kirjoitti:

"Kaikki siellä satasta ajeli ja hyvä niin". Siellä on siis jälleen menty vajaalla ja ylinopeutta. Kyllähän sitä jokaisen pitäisi voida ajaa sitä nopeutta, minkä itse parhaaksi näkee. Eipä se ihme ole, että niitä kolareita vaan tulee ja tulee ja tulee...

>"Kaikki siellä satasta ajeli ja hyvä niin". Siellä on siis jälleen menty vajaalla ja ylinopeutta.

Ei kaikki vaan lähes kaikki..
        Lievää ylinopeutta kyllä (napinkääntäjän vituilusta johtuen)..Vajaalla ei mennyt kukaan, sinähän puutuit joukosta, joten ei edes vaaratilanteita kolareista puhumattakaan....

• vajaalla mennään
        liian pieni rajoitus kirjoitti:

>"Kaikki siellä satasta ajeli ja hyvä niin". Siellä on siis jälleen menty vajaalla ja ylinopeutta.

Ei kaikki vaan lähes kaikki..
        Lievää ylinopeutta kyllä (napinkääntäjän vituilusta johtuen)..Vajaalla ei mennyt kukaan, sinähän puutuit joukosta, joten ei edes vaaratilanteita kolareista puhumattakaan....

Jos olisit lukenut palstaa tarkemmin, niin sinulle olisi selvinnyt se, että olen yksi parhaista kuskeista, joten minun paikalla oloni ei tietenkään olisi aiheuttanut vaaratilanteita. Sen sijaan nämä "lievää" ylinopeuta ajavat kyllä aiheuttavat vaaraa. 100 kilsan vauhdista pysähtymismatka on talvikelillä 138 metriä ja 80 vauhdista se on 93 metriä. Eli kyllä siellä on menty vajaalla ja ylinopeutta.

• rajoitus alakantissa
        vajaalla mennään kirjoitti:

Jos olisit lukenut palstaa tarkemmin, niin sinulle olisi selvinnyt se, että olen yksi parhaista kuskeista, joten minun paikalla oloni ei tietenkään olisi aiheuttanut vaaratilanteita. Sen sijaan nämä "lievää" ylinopeuta ajavat kyllä aiheuttavat vaaraa. 100 kilsan vauhdista pysähtymismatka on talvikelillä 138 metriä ja 80 vauhdista se on 93 metriä. Eli kyllä siellä on menty vajaalla ja ylinopeutta.

"Jos olisit lukenut palstaa tarkemmin, niin sinulle olisi selvinnyt se, että olen yksi parhaista kuskeista,"

Kyllä täytyy tosiaan vajaalla mennä, jos tuollaista itsekehua viitsii päästellä ja vielä vajaampaa jos moista edes itse uskoo.

" 100 kilsan vauhdista pysähtymismatka on talvikelillä 138 metriä ja 80 vauhdista se on 93 metriä."

Varmaa nuo metrimäärät voi pitää paikkansa jos ajaa ns. hiihtoliiton hyväksymillä kitkarenkailla lähes peilijäällä.
        Auttavan sisälukutaidon ovaavana varmaan huomasit, että tie oli kuiva, ilma kirkas ei lunta joten melkoisen vajaalla pitää mennä tuollaisia metrimääriä väittäessään.

" Eli kyllä siellä on menty vajaalla ja ylinopeutta."

Lievää ylinopeutta kyllä, vajaalla ei, koska puutuit joukosta.

• en ainakaan usko

Tässä on sellainen lause mitä pitää oikein miettiä mitä se tarkoittaa.

"Ongelma ei ole siinä, etteikö vaihtuvia nopeusrajoituksia noudatettaisi, vaan siinä, että moottoritiellä ajetaan aina kuin rajoitus olisi 100 km/h, oli se sitten 60 tai 120. "

Lausahduksen kirjoittaja ei varmaan itsekään tiedä mitä kirjoitti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2476
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2106
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1769
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      86
      1705
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1527
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      127
      1086
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      88
      995
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe