Vuoden 2014 joulu oli elämäni helpoin. Ihan vahingossa auton radio oli aattona Yle:n Puheella. Vasta 12.30 siellä sanottiin, että Suomen Turku on julistanut joulurauhan.
Jäi sekin herkistelyn paikka kokematta.
Luistin haudoillakäynnin tällä kertaa toiseen kertaan. Sillä puolella kiviaitaa ollaan kärsivällistä väkeä. Voin muistaa heitä, jotka ennen elivät hyvänä hetkenä toiste.
Jouluruuat ovat pakasteessa kun tuppaa läskistymään jo kaurapuurolla ja tonnikalahöystöllä ruisleivän päällä.
On taas Tapanipäivän ilta - Kiitos Kosmiselle
Joulunpyhistä päästy - kiitos Kosmiselle!
8
78
Vastaukset
- jjoutava
Ajoin aattona Honkanummen hautausmaan ohi ja lunta pyrytti, näkyvyys oli huono. Kiireinen haudoilla kävijä lähti yllättäen eteeni, mutta jarrut minä toimi nopeasti niin vältyttiin kolarilta. Miksi mennään sinne kynttilöitä viemään? sellaiselle jolla ei enää mitään kiirettä ole.
Itse en ole ikinä mennyt haudoille mitään valoja sytyttelemään, tietenki kun omaiset ovat niin kaukana ja muutenki. Kesällä siellä on sääskiä suurten puiden katveessa. Eräs sukulaisen hautaus oli tehty pihlajan viereen 60-70 vuotta sitten, haarakas suuri pihlaja oli melkein näkymättömiin hautakiven peittänyt.
Kyllä siellä huomaa, että ollaan metsäkansaa. Pihlaja joka on aina ollut pyhä pihapuu, eihän sitä voi kaataa. Ollaan muka hyviä ihmisiä kun kerrotaan puhelimessa sukulaisille. On haudoilla käyty. - jjoutava
Kaikki on aivan samaa mieltä? Totta se oli, ei mikään provo. Sais itsensä liikkeelle edes, vai enkö vielä usko olevan normaali lauantai.
- jakolasku
Kävimme kauppareissulla eilen toteamassa kynttilöiden palaneen hyvin. Pakonomaista haudalla juoksua meillä ei harrasteta, sehän on turhaa. Omaiset on ja pysyy kalmistossa, parempi muistella heitä sellaisina kun elävinä olivat.
Tuusulassa asuessani oli pariskunta jotka menettivät ainoan poikansa, ja siitä alkoi heidän hautausmaa rumbansa, monia vuosia joka ainoa päivä satoi tai paistoi. Päästivät sitten vuosien jälkeen pojastaan irti.
Omat omaiseni on lakeuksilla ja minä Päijät-Hämeessä, kotona voin muistella ja sytytellä kynttilöitä vaikka joka päivä. - jakolasku
jakolasku kirjoitti:
Kävimme kauppareissulla eilen toteamassa kynttilöiden palaneen hyvin. Pakonomaista haudalla juoksua meillä ei harrasteta, sehän on turhaa. Omaiset on ja pysyy kalmistossa, parempi muistella heitä sellaisina kun elävinä olivat.
Tuusulassa asuessani oli pariskunta jotka menettivät ainoan poikansa, ja siitä alkoi heidän hautausmaa rumbansa, monia vuosia joka ainoa päivä satoi tai paistoi. Päästivät sitten vuosien jälkeen pojastaan irti.
Omat omaiseni on lakeuksilla ja minä Päijät-Hämeessä, kotona voin muistella ja sytytellä kynttilöitä vaikka joka päivä.Tähän vielä korkealta ei pudottu kun joulu loppui.
- capt. cöpenick
Minun päätöstäni lievitti jättää tällä kertaa väliin, ettei vaimo ole enää hoputtamassa matkaan 200 km hautausmaakiertueelle.
Omaisteni haudoilla olen kerran käynyt Iisalmen vanhalla hautausmaalla. Vanhempi veli on saman sortin kalvinisti, ei kesäkukkia haudoille.
Olen yrittänyt istuttaa kotikuntani velvoite-hautausmaille perennoja. kuten pientä särkynyttä sydäntä. mutta isojen puiden juuret imaisevat kosteuden ja ravinteet.
Kun kaivaa ämpärille tilan ja vuoraa sisältä muovilla, sitten multa, siinä kesäkukat pärjäävät miten kuten. - Mummeli M
» Tuusulassa asuessani oli pariskunta jotka menettivät ainoan poikansa, ja siitä alkoi heidän hautausmaa rumbansa, monia vuosia joka ainoa päivä satoi tai paistoi. Päästivät sitten vuosien jälkeen pojastaan irti. «
Lainasin tuolta ylempää tuon sitaatteihin laittamani.
Kyllä elämän aikana on tärkeätä osoittaa rakkautta ja hyvyyttä toista ihmistä kohtaan. Häntä ei haudalla käynnit enää ilahduta.
Haudalla kumarteleminen on sitten sitä oman itsensä hoitoa, surusta selviytymistä.- nmnmccvcvccv
valitettavastai mutta totta, että muiden ihmisten takia myös haudoilla käydään ettei kukaan pääse huomaamaan ja sanomaan että hautaa ei viititä hoitaa.
- surutyötoimi
Tämä lienee yleistä ikäihmisien kesken. Siskon mies kuoli iäkkäänä pitkän aviliiton jälkeen. Sisko kertoi kotonaan puhelevansa edesmenneelle miehelleen.
Jätin kommentoimatta, kunnioituksesta toisen intimiteettiä kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803