Kevättalven alkaessa pitäisi taas alkaa metsätöihin, mutta pimeä tulee edelleen valitettavan aikaisin. Mitään työkoneita minulla ei ole, vaan kaadan metsää ihan mies, moottorisaha ja kirves -periaatteella. Toisin sanoen metsässä on jo iltapäivällä hiton pimeää.
Mitenkäs te muut, oletteko raahanneet metsään jonkinlaisia ladattavia työvaloja vai miten olette asian ratkaisseet? Ja millainen työvalo on käytössä paras? Vai teettekö hommia vain valoisaan aikaan?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Työvalo metsurille
22
2409
Vastaukset
- valakia
Ledi loistaa.
- Älä anehdi
Laadukas(yli 200e maksavat) otsalamppu päähän. Virtaa ja tehoa riittää vaikka pimeeseen metsään.Työturvallisuus aina kärsii hämärässä metsässä. Työtahti hitaammaksi ja huolellisuutta kumminkin otsalamppu päässä. Itse jatkan päivää pari tuntia otsalampulla. Olen ammattilainen ja leipä riippuu siitä.
Kevättalvella näkee tehdä ilman valoja kymmen tunnin päivää. Mulle se riittää,
harva isäntälinjalainen pisempään jaksaa. harrastajan kannattaa pitää aina kumminkin työturvallisuus etusijalla- siitä vaan
kuka hullu rupeaa talvella sahaamaan otsalampun kanssa???
- Metsuri
siitä vaan kirjoitti:
kuka hullu rupeaa talvella sahaamaan otsalampun kanssa???
Nälkä kuule pistää yrittämään. Hullun paperit jos sais vois tietenkin levätä. Suomessa on se vika että kukaan ei pidä hulluna laiskoja,juoppoja tai muuten työtä tekemättömiä. Mutta jos joku ahkeroi sitä kyllä ihmetellään. Pikkuhiljaa työt onkin siirtynyt vierastyöläisille joille työ kelpaa hämärässäkin.
- eläkeukkko
Metsuri kirjoitti:
Nälkä kuule pistää yrittämään. Hullun paperit jos sais vois tietenkin levätä. Suomessa on se vika että kukaan ei pidä hulluna laiskoja,juoppoja tai muuten työtä tekemättömiä. Mutta jos joku ahkeroi sitä kyllä ihmetellään. Pikkuhiljaa työt onkin siirtynyt vierastyöläisille joille työ kelpaa hämärässäkin.
Ennen sai normiansiot kun sahasi 6-7 tuntia...ja se riitti .
Ne jotka otsalampun kans riehu metsässä ,on nyt hautuumaalla - tosi tapauksia
eläkeukkko kirjoitti:
Ennen sai normiansiot kun sahasi 6-7 tuntia...ja se riitti .
Ne jotka otsalampun kans riehu metsässä ,on nyt hautuumaallaOsa niistä valohepuista tosiaankin on hullun eläkkeellä.
- joko harvennus...
...tai laatuharvennus, en kritisoi ketään vaan totean lopputuleman
Sahalla itekkin töitä teen mutta ainoastaan päivävalolla kaadan, laatuharvennuksia ei pysty pimeän aikaan tekemään millään vehkeillä/koneilla.
Harvennettava kuvio pitää nähdä päivävalolla monesta suunnasta ennenkuin aletaan kaatamaan jos puhutaan laatuharvennuksesta, töitähän pimeys ei haittaa kyllä puu kaatuu.
Mitä huonommin on metsälöä hoidettu sitä tärkeämmäksi metsurin rooli kasvaa.- totta turajat
Lumisessa metsässä saa olla tarkkana valoisassakin.
- Orjavoimin onneen ?
Se on totta, että ulkomaisille työ kelpaa. Palkkakin kelpaisi, mutta eivät asianmukaista palkkaa saa, koska suomalaiset työntarjoajat hyväksyvät syntyperään perustuvan työsyrjinnän. Suurten yritysten, sekä MH:n alihankintaketjuissa tekee alipalkalla ja surkeissa työoloissa sadat ja tuhannet virolaiset orjuutetut halpatyötä.
Tämä herran vuonna 2014 ja 2015.
Tekevät todella "hämärissä" olosuhteissa työtään.
Suomen herrat paasaavat rinta rottingilla yhteiskuntavastuusta ja kehuvat suurfirmojen vastuullisuutta.- ihmettelijä
Ei pysty tällä kokemuksella sanomaan mitään mutta onko nuo MHYt pilanneet hommansa noin totaalisesti miltä ulkopuolisen silmin näyttää, metsänomistajat näyttävät olleen pelkkää riistaa heille?
Metsäteollisuus tietenkin ottaa kaiken mitä irti saa se on selvä ja ymmärrettävää ei siinä mitään mutta että MHYt olisivat pelkkiä bulvaaneita!
Nyt sitten vielä tulee kasvamaan tuo energiahomma niin voi hyvää päivää mtsänomistajia jotka herutukseen lähtevät.
- Ei pimeitä töitä
Alkuperäinen valoista kyselijä täällä vielä. Vähän meni tuo keskustelu off topiciksi.
Minulla on usein se tilanne, että suuri osa päivän valoisasta ajasta menee muissa puuhissa ja metsään pääsee vasta myöhemmin päivällä, jolloin valoisaa on enää muutama tunti.
Nyt esimerkiksi olen merkkaillut kaadettavat puut jo valmiiksi maalitäplilä, ei tarvitsisi muuta kuin mennä kaatamaan. Mutta pimeää on iltaisin.
Jos pidän kypärää päässä, mihin muka kiinnitän sen jonkun mainitseman otsavalon? Ruuvaanko kypärään kiinni, niin ettei silmikko enää aukea?
-aloittaja- Metsuris mies
Itse käytin joskus melko tehokasta otsalamppua raivuusaha hommissa marras joulukuun pimeillä keleillä että sain kahdeksan tunnin työpäivän aikaiseksi. Pimeään vuoden aikaan se seitsemän tuntiakin on eteläisessä suomessa tiukilla. Lampun käyttö jäi kuitenkin valon tehottomuuden takia. Vuosia kuten nytkin olen viime ajat tehnyt vain seitsemän tunnin työpäivää kunnes jahti kaveri esitti uutta hankintaansa. Oli kiinasta tilannut otsalampun 50 eurolla jonka valoteho on 10 000 lumenia. Ja kyllä tuo päivän sysi pimeään metsään. Noin kirkasta tehoa harvoin näkee edes perus lampuilla. Täydellä teholla akun kesto on 2 tuntia ja riittäisi mun käytössä hyvin. Tilaus itselläni vetämässä ja lamppua odotan. Mulla otsalamppu on ollut kypärän otsalla ja pujottelin kuminauha lenkin jotenkin sieltä renksujen välistä ettei irronnut käytön aikana. Auringon noustua riitti kun otti itse lampun vain nauhasta pois reppuun turhaan kastumasta.
- Fenix hp30
Metsuris mies kirjoitti:
Itse käytin joskus melko tehokasta otsalamppua raivuusaha hommissa marras joulukuun pimeillä keleillä että sain kahdeksan tunnin työpäivän aikaiseksi. Pimeään vuoden aikaan se seitsemän tuntiakin on eteläisessä suomessa tiukilla. Lampun käyttö jäi kuitenkin valon tehottomuuden takia. Vuosia kuten nytkin olen viime ajat tehnyt vain seitsemän tunnin työpäivää kunnes jahti kaveri esitti uutta hankintaansa. Oli kiinasta tilannut otsalampun 50 eurolla jonka valoteho on 10 000 lumenia. Ja kyllä tuo päivän sysi pimeään metsään. Noin kirkasta tehoa harvoin näkee edes perus lampuilla. Täydellä teholla akun kesto on 2 tuntia ja riittäisi mun käytössä hyvin. Tilaus itselläni vetämässä ja lamppua odotan. Mulla otsalamppu on ollut kypärän otsalla ja pujottelin kuminauha lenkin jotenkin sieltä renksujen välistä ettei irronnut käytön aikana. Auringon noustua riitti kun otti itse lampun vain nauhasta pois reppuun turhaan kastumasta.
Voin 100% varmuudella sanoa että tuossa ko,otsalampussa ei ole 10000 lumenin valotehoa veikkaisin että 1000 lumeniakin on tiukassa.
- Metsuris mies
Fenix hp30 kirjoitti:
Voin 100% varmuudella sanoa että tuossa ko,otsalampussa ei ole 10000 lumenin valotehoa veikkaisin että 1000 lumeniakin on tiukassa.
Liikaa nollia. Tuhatta kyllä tarkoitin. Ja veikkauksella ei kannata puhua jos ei tiedä mistä puhuu.
- Fenix hp30
Metsuris mies kirjoitti:
Liikaa nollia. Tuhatta kyllä tarkoitin. Ja veikkauksella ei kannata puhua jos ei tiedä mistä puhuu.
Noissa kiinan rimpuloissa kyllä luvataan hurjia valotehoja mutta todellisuus on noin puolet luvatusta.Otsalampuista tiedän kyllä enemmän kuin metsurismies.
- Metsuris mies
Fenix hp30 kirjoitti:
Noissa kiinan rimpuloissa kyllä luvataan hurjia valotehoja mutta todellisuus on noin puolet luvatusta.Otsalampuista tiedän kyllä enemmän kuin metsurismies.
Silmissäkö mulla sitten enemmän on vikaa kun lampun tehoissa jos väitän sysipimeässä metsässä kyseistä kokeilleeni ja en tiedä edes tavan taskulamppua jossa olisi yhtä hyvät tehot? Eli kuvittelen näkeväni sitten paremmin. Onko tuolla lampulla sitten vain psykologisia tehoja eikä valotehoa?
- Lukees mitä
työturvallisuus laki sanoo keinovalonkäytöstä metsätöissä.
- Tarkkkailija
Minusta tuo lause oli oleellisin.
"Työpäivä alkaa ja päättyy pimeässä ja työmatkat kuljetaan pimeällä. Näkemisen, näkymisen ja valaistuksen merkitys on keskeinen."
Sama asia koskee kyllä Siwan kassallakin työskenteleviä. - 1+12
Tekeehän ne mototkin läpi yön hommia lamput päällä. Taidat sekoittaa nyt metsästyslain tähän joka kieltää keinovalon käytön metsästyksessä poislukien haavoittuneen eläimen jahti.
- H7r.2
Olen ollut raksalla töissä ja siellä olen käyttänyt LedLenserin ladattavaa otsalamppua. Itse olen harkinnut samanlaista koti- ja metsätalouskäyttöön. Metsätalouskäyttöön se tulisi siinä tarkoituksessa että näkisi lähinnä kulkea plantaasilta pois hämärässä/pimeässä ja löytää kamppeet. Tai pienimuotoiseen terähuoltoon yms.
Pidän hieman riskialttiina alkaa työskentelemään otsalampun valossa. Tuossa akkuvalossa on se huono puoli eli akku tuppaa loppumaan aina "yllättäen", että kun lamppu alkaa siitä ilmoittamaan, alkaa olla aika ottaa pidempiä askelia auton suuntaan.
Raksalla mulla on ollut aina semmoinen pieni taskulamppu varalla mukana jos pää alkaa himmenemään. Patterikäyttöiset lamput himmenee linearisesti mutta niitä saa sit ostaa koko ajan kaupasta. Akun saa taas kätevästi ladattua valtakunnan suoraan verkosta, tökkää vaan laturin seinään.
Otsalampun saa kiinnitettyä näppärästi kypärään siten että pujottaa (LL:n tapauksessa) akkukotelon niskapuolelle, remmi kuulonsuojaimien kiinnikkeiden alapuolelta ja lampukas siihen kypärän otsapuolelle valaisemaan. Lampetin saa siis kätevästi irti. Petzl myy jotain otsalamppuja, joita voidaan kiinnitellä kypäriin (vaatii siis saman valmistajan potan), mut noista ei ole kokemusta. Suottaahan noita olla parempiakin lamppuja tai huonompiakin, mut tää LL on aika yleinen näky. - Metsuri
Pimeitä hommia ei oikein kehtaa tehdä muuta kun pimeän aikaan otsalampulla.
- Työsuojelu laki
kieltää metsätoissä keinovaloa mootorisahatöissä,koska silloin tapahtuu eniten työtapaturmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181