Tippaaminen Playa Del Carmenissa ja Allinclusive hotellissa

18+15

Hei. Ensimmäinen matka Meksikoon ja tarkemmin Playa Del Carmeniin alkaa kohta. Hotellina Riun Allinclusive hotelli.
Paljon on tullut paikasta ja hotellista luettua ja matkaa odotetaan innolla.
Voisiko joku paikan tunteva kertoa onko Playa Del Carmenissa tapana tipata taksikuskeja, ravintolan työntekijöitä yms ? Entä Allinclusive hotellissa työntekijöitä kuten tarjoilijaa ja siivoojaa ?
Olin ymmärtänyt että Allinclusive hotelleissa ei yleensä tippailla mutta miten se nyt oikeasti menee ? En mielelläni turhaan tippailisi koska olen jo maksanut itseni kipeäksi Allinclusivesta mutta en kuitenkaan halua olla töykeä ja jättää tippaamatta jos se kuuluu yleisesti tapoihin.

27

2674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riussa

      Viime talvena olimme Riun all inclusivessa. Viimeisenä iltana annoimme tippiä päivällisen tarjoilijallemme, joka tunnisti meidät alusta saakka ja oman pöytämme. Jo ennen kuin pääsimme pöytään oli juomat kaadettuna, hän oli erittäin ystävällinen. Lisäksi jätimme siivoojalle tippiä lähtiessämme kotiin, huoneemme oli aina moitteettomassa kunnossa. Muistaakseni hotelliin saavuttuamme laukunkantajalle annoimme myös tipin. Loman aikana ei tipattu muutoin tarjoilijoita, palvelu kyllä pelasi hyvin koko loman ajan. En tiedä onko tapana tipata enemmänkin, mutta me teimme näin ja saimme oikein hyvää palvelua. Yleensä all inclusiveen kuuluu jo kaikki maksut ja ylimääräiset tipit ovat jokaisen oma valinta.

    • Timo 59

      Olimme ystäväporukalla meksikossa tammikuussa 2014 ja yleishuomio oli, että jenkkien tapana oli antaa tippiä baarimikoille, niinsisällä kuin altaallakin, ja aina
      1 dollarin seteli. Itse jätimme joka päivä sängylle tippiä huonepalvelijoille ja kaikki oli aina viimisen päälle kunnossa. Koska muuten lähdössä? Meillä matka 25.1-15
      ja paikkana PDC hotelli riu tequila. Sinne kannattaa kyllä odottaa, maa ja senihmiset todella mukavia ja ystävällisiä,,,hymyilevät aina ja kokoajan pientäplkettä silmäkulmassa!!!!

    • Köyhät kyykkyyn

      Kyllä kuuluu tipata. Näissä maissa hotellin henkilökunnan palkka on pieni ja töitä tehdään pitkiä päiviä. Ilman asiakkaiden tippiä ei heillä jää käteen oikein mitään. Minua ainakin hävetti yhden suomalaisen pariskunnan puolesta jotka olivat kun maanomistajat, juoksuttivat henkilökuntaa mutta eivät antaneet koko matkan aikana latiakaan. Jos on varaa lähteä noinkin kalliille matkalle ei noi tipit kaada kenenkään taloutta.

    • 7+3

      allinclusive hotelliin ei tippi kuulu. saa tipata jos haluaa mutta ei ole epäkohteliasta jättää tippaamatta.

      • Köyhät kyykkyyn

        Niin siis pakko ei ole tipata, mutta jos maksaa matkasta yli kaksi tonnia niin minusta ei ole paljoa vaadittu, jos tippaa jollain kymmenellä eurolla yhteensä matkan aikana. Varsinkin kun tietää miten köyhiä ihmiset Meksikossa ovat..... mutta kukin tyylillään.


      • 14+6
        Köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Niin siis pakko ei ole tipata, mutta jos maksaa matkasta yli kaksi tonnia niin minusta ei ole paljoa vaadittu, jos tippaa jollain kymmenellä eurolla yhteensä matkan aikana. Varsinkin kun tietää miten köyhiä ihmiset Meksikossa ovat..... mutta kukin tyylillään.

        No kuule eihän se minun vika ole jos joku on köyhä. Onko minun velvollisuus jakaa rahaa köyhille ? Tippiä ei tipu koska olen jo kerran palvelusta maksanut.
        Korvaan kyllä mielelläni jos joku minulle tarjoaa jotain oikeasti hyödyllistä apua vaikkapa kaupungilla. Tai vaikkapa taksikuskille joka antaa hyödyllisiä vinkkejä tai tekee jotain muuta poikkeuksellista joka ei kuulu hänen toimenkuvaansa mutta mistä on minulle apua.
        Tarjoilijoiden työ on tarjoilla ja siivoojien siivota, niistä palveluista olen jo maksanut joten mitään syytä niistä ei ole mitään ylimäärästä maksaa.


      • Marinja
        14+6 kirjoitti:

        No kuule eihän se minun vika ole jos joku on köyhä. Onko minun velvollisuus jakaa rahaa köyhille ? Tippiä ei tipu koska olen jo kerran palvelusta maksanut.
        Korvaan kyllä mielelläni jos joku minulle tarjoaa jotain oikeasti hyödyllistä apua vaikkapa kaupungilla. Tai vaikkapa taksikuskille joka antaa hyödyllisiä vinkkejä tai tekee jotain muuta poikkeuksellista joka ei kuulu hänen toimenkuvaansa mutta mistä on minulle apua.
        Tarjoilijoiden työ on tarjoilla ja siivoojien siivota, niistä palveluista olen jo maksanut joten mitään syytä niistä ei ole mitään ylimäärästä maksaa.

        Olen edellisen henkilön kanssa samaa mieltä. Kaikesta palvelusta on jo etukäteen maksettu; sehän se täyden palvelun hotellin ideakin on, että ei tarvitse kantaa rahaa mukanaan. Saa syödä ja juoda milloin hyvältä tuntuu ilman mitään tippien jakamista. Aivan yhtä hyvää palvelua saa, jos ei jopa parempaakin kuin ne amerikkalaiset, jotka kulkevat koko ajan dollarin setelit kädessään, jopa lapsetkin mehulasia hakiessaan.
        Kaupungilla ja pienissä paikallisissa baareissa on tippien antaminen ihan eri asia, ja sekin edellyttää, että on jotain aihetta siis tosi kivaa palvelua tai on saanut apua jossain asiassa.


      • ggukn,pitfxvjl,hrecb
        14+6 kirjoitti:

        No kuule eihän se minun vika ole jos joku on köyhä. Onko minun velvollisuus jakaa rahaa köyhille ? Tippiä ei tipu koska olen jo kerran palvelusta maksanut.
        Korvaan kyllä mielelläni jos joku minulle tarjoaa jotain oikeasti hyödyllistä apua vaikkapa kaupungilla. Tai vaikkapa taksikuskille joka antaa hyödyllisiä vinkkejä tai tekee jotain muuta poikkeuksellista joka ei kuulu hänen toimenkuvaansa mutta mistä on minulle apua.
        Tarjoilijoiden työ on tarjoilla ja siivoojien siivota, niistä palveluista olen jo maksanut joten mitään syytä niistä ei ole mitään ylimäärästä maksaa.

        Eihän se minun vika ole jos joku on köyhä... Really!!!!
        No toi lause kertoo susta paljon.
        Kukin siis tyylillään, epäitsekkäät tippaa.


    • ei tippi tapa..

      Meitä on niin moneksi, voi hyvin kuvitella nämä "köyhät kyykkyyn" ns. maailmanmatkaajat, heh reissussa..

      • Henkka R

        Niin mikä siinä on väärin jos tippaa HÄH
        Kyllä mekin tipataan, sillä ne rahat mitä matkasta maksetaan menee matkatoimistolle, lentoyhtiölle ja hotellin omistajille, ne ei mene siivoojille tai tarjoilijoille. Eiköhän oo parempi, ettette matkusta kihinkään niin säästyy nekin rahat. Voitte sitten ostaa kaljaa ja makkaraa sinne kotisohvillenne.


      • 9+5
        Henkka R kirjoitti:

        Niin mikä siinä on väärin jos tippaa HÄH
        Kyllä mekin tipataan, sillä ne rahat mitä matkasta maksetaan menee matkatoimistolle, lentoyhtiölle ja hotellin omistajille, ne ei mene siivoojille tai tarjoilijoille. Eiköhän oo parempi, ettette matkusta kihinkään niin säästyy nekin rahat. Voitte sitten ostaa kaljaa ja makkaraa sinne kotisohvillenne.

        Onko meksikolaiset ihmiset todellakin niin tyhmiä että menevät töihin ilman palkkaa ?
        Uskon että nyt hieman aliarvioit meksikon kansalaisten aälykkyyttä.

        Ne tippaa jotka haluaa ja ne ei tippaa jotka ei halua. Kumpikaan tapa ei ole väärä.
        Se että sinä haluat parantaa omaatuntoasi tai jonkin muun syyn takia haluat tipata ei oikeuta sinua halventamaan heitä jotka eivät halua tipata. Se ei ole kenenkään velvollisuus.
        Vai kyttäätkö suomessakin joulupadan vieressä ja haukut ihmiset jotka kävelevät padan ohi antamatta lahjoitusta ?


      • Henkka R
        9+5 kirjoitti:

        Onko meksikolaiset ihmiset todellakin niin tyhmiä että menevät töihin ilman palkkaa ?
        Uskon että nyt hieman aliarvioit meksikon kansalaisten aälykkyyttä.

        Ne tippaa jotka haluaa ja ne ei tippaa jotka ei halua. Kumpikaan tapa ei ole väärä.
        Se että sinä haluat parantaa omaatuntoasi tai jonkin muun syyn takia haluat tipata ei oikeuta sinua halventamaan heitä jotka eivät halua tipata. Se ei ole kenenkään velvollisuus.
        Vai kyttäätkö suomessakin joulupadan vieressä ja haukut ihmiset jotka kävelevät padan ohi antamatta lahjoitusta ?

        Eihän tässä vitun ääliö olekkaan kysymys siitä maksetaanko palkkaa, jokainen joka vähänkään viitsii ottaa selvää tietää että meksikossakin tehdään paljon töitä olemattomalla palkalla.
        Mun omatunto on puhdas mutta näen ehkä muutakin kunoman napani.
        Saatana jääkää kotiin niin säästyy nekin rahat jälkeläisille


      • 12+18
        Henkka R kirjoitti:

        Eihän tässä vitun ääliö olekkaan kysymys siitä maksetaanko palkkaa, jokainen joka vähänkään viitsii ottaa selvää tietää että meksikossakin tehdään paljon töitä olemattomalla palkalla.
        Mun omatunto on puhdas mutta näen ehkä muutakin kunoman napani.
        Saatana jääkää kotiin niin säästyy nekin rahat jälkeläisille

        Heh, onks joku kussu sun aamu muroihin :)
        Tippaile sinä ihan rauhassa. Mä lomailen ja nautin samasta palvelusta ilman tippailua.
        Tiesitkö että monella on suomessakin huono palkka. Tippaatko aina suomessakin kassaneitiä ja tarjoilijaa.


      • henkka r
        12+18 kirjoitti:

        Heh, onks joku kussu sun aamu muroihin :)
        Tippaile sinä ihan rauhassa. Mä lomailen ja nautin samasta palvelusta ilman tippailua.
        Tiesitkö että monella on suomessakin huono palkka. Tippaatko aina suomessakin kassaneitiä ja tarjoilijaa.

        Vedä köyhä tumppuun


      • 2+7
        henkka r kirjoitti:

        Vedä köyhä tumppuun

        Tumppuun voin vetääkin mutta köyhäksi en voi itseäni luokitella.
        En jätä tippaamatta siksi etteikö siihen olisi varaa vaan siksi että tapana ei ole maksaa palvelusta jonka olen jo maksanut. Minun ei tarvitse tipata nostaakseni omaa egoani ja antaakseni kuvan että rahaa jaettavaksi asti.


      • meminirkki12
        henkka r kirjoitti:

        Vedä köyhä tumppuun

        Jos oot oikeesti köyhä ja vedät tumppuun niin henkka r antaa sulle tippiä


      • Köyhät kyykkyyn

        Niin kaikki meistä ei ajattele vain itseään.
        On se kumma jos jostain on negatiivista se, että toine antaa tippiä, varsinkin kun tietää miten paljon sillä on tarvetta. Meksikossa rikkaat on rikkaita ja köyhät köyhiä, mutta tietty se ei sua kiinnosta.
        Ja emme ole ns. maailmanmatkaajia, olemme olleet joka mantereella ja esim. etelä-amerikassa ja aasiassa erittäin monilla matkoilla, joten väitän jotain asioista tietäväni.
        Turha siis heittäytyä ylimieliseksi.


      • Yukatan
        9+5 kirjoitti:

        Onko meksikolaiset ihmiset todellakin niin tyhmiä että menevät töihin ilman palkkaa ?
        Uskon että nyt hieman aliarvioit meksikon kansalaisten aälykkyyttä.

        Ne tippaa jotka haluaa ja ne ei tippaa jotka ei halua. Kumpikaan tapa ei ole väärä.
        Se että sinä haluat parantaa omaatuntoasi tai jonkin muun syyn takia haluat tipata ei oikeuta sinua halventamaan heitä jotka eivät halua tipata. Se ei ole kenenkään velvollisuus.
        Vai kyttäätkö suomessakin joulupadan vieressä ja haukut ihmiset jotka kävelevät padan ohi antamatta lahjoitusta ?

        Jututin yhtä taksi kuskia. Hän tekee yhdeksän päivää töitä putkeen ja pitää kaksi päivää lomaa. Päivän pituus on 12h, lomaa hänellä on kaksi viikkoa vuodessa. Pisti vähän mietteliääksi ;|


      • 8+15
        Köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Niin kaikki meistä ei ajattele vain itseään.
        On se kumma jos jostain on negatiivista se, että toine antaa tippiä, varsinkin kun tietää miten paljon sillä on tarvetta. Meksikossa rikkaat on rikkaita ja köyhät köyhiä, mutta tietty se ei sua kiinnosta.
        Ja emme ole ns. maailmanmatkaajia, olemme olleet joka mantereella ja esim. etelä-amerikassa ja aasiassa erittäin monilla matkoilla, joten väitän jotain asioista tietäväni.
        Turha siis heittäytyä ylimieliseksi.

        Eihän kukaan ole väittänyt tipin antoa negatiiviseksi asiaksi. Kannattaa opetella lukemaan ja ymmärtämään lukemansa. Kysehän on ollut ainoastaan siitä että tippaaminen all inclusive hotellissa ei ole välttämätöntä ja tipata saa jos haluaa mutta se ei ole väärin tai epäkohteliasta jos jättää tippaamatta. Tässähän nyt on nimenomaan muutama henkilö tuominnut ne henkilöt jotka eivät tippaa alimpaan helvettiin köyhinä moukkina. Siis nyt on ollut puhe nimenomaan all inclusive hotelleista.
        Jenkkilässä tippaaminen taas kuuluu asiaan mutta se ei kuulu tähän keskusteluun.

        Tipata saa jokainen ihan niin paljon kuin huvittaa, tuskin se ketään häiritsee mutta on hyvin ylimielistä katsoa pitkin nenänvartta heitä jotka eivät tippaa paikassa jossa se ei kuulu asiaan.

        Köyhiä muuten löytyy ihan jokaisesta maasta ja jokaisesta kohteesta. Se annatko lahjoituksen hyväntekeväisyyteen on ihan jokaisen oma asia. Jokaiselle köyhälle ja jokaiseen keräykseen ei voi kukaan antaa rahaa koska kellään ei siihen riitä rahat. Itse yleensä suosin eläinten ja luonnon hyväksi meneviä keräyksiä mutta en pidä heitä huonoina ihmisinä jotka ei näin tee. Jokainen matkailija tuo tuloja kohteeseen jopa ilman lahjoituksia ja tippejä joten pelkkä matkustaminenkin ja matkalla kuluttaminen auttaa paikallisia ihmisiä.


    • uuno boyz

      Kunhan tajuavat pysyä pois pohjoisesta Amerikasta tuolla asenteellaan, nämä tipattomat sankarit.

      • 17+17

        Yritä nyt pysä aiheessa. Jenkit ja heidän kulttuuri on täysin eriasia kuin meksikon all inclusive hotelli.


    • Millin

      Jos jonkun maailma kaatuu n. 20 euroon matkan aikana niin voi pysyä Suomessa . Kommentit minä olen jo maksanut kalliin hinnan.. Menkää turkkiin. Hyvä tapa jättää muutama dollari esim illallisella, tai jos altaalla äijä kantaa juomaa koko päivän, voi hänelle hyvin mielin vähän antaa. Palvelu kyllä pelaa täällä cancunissa.

      • Drgholjytfdefholvt

        Oon niin samaa mieltä, mut eihän nämä juntit tajua mitään... Itsekkäitä pellejä


      • 15+17

        Palasin reissusta vajaa viikko sitten ja penniäkään en hotellissa tipannut.
        Silti palvelu pelasi erinomaisesti ja kukaan ei kertaakaan edes odottanut saavansa tippiä. En nähnyt kenenkään mukaan tippaavan paitsi muutaman jenkki papan jotka tippasivat jo ruokailuun mentäessä setelin tarjoilijan käteen. En huomannut heidän saavan parempaa palvelua.
        Jäi mielikuva että tippaaminen ei todellakaan ole käytäntö.
        Ainut ketä olisi ehkä voinut tipata olisi ollut laukun kantaja tai henkilöt jotka kantoivat juomia rannalle, mutta kummankaan henkilön palvelua en tarvinnut koska kannoin itse laukkuni ja juomani mielummin.


      • haloo pahvi
        15+17 kirjoitti:

        Palasin reissusta vajaa viikko sitten ja penniäkään en hotellissa tipannut.
        Silti palvelu pelasi erinomaisesti ja kukaan ei kertaakaan edes odottanut saavansa tippiä. En nähnyt kenenkään mukaan tippaavan paitsi muutaman jenkki papan jotka tippasivat jo ruokailuun mentäessä setelin tarjoilijan käteen. En huomannut heidän saavan parempaa palvelua.
        Jäi mielikuva että tippaaminen ei todellakaan ole käytäntö.
        Ainut ketä olisi ehkä voinut tipata olisi ollut laukun kantaja tai henkilöt jotka kantoivat juomia rannalle, mutta kummankaan henkilön palvelua en tarvinnut koska kannoin itse laukkuni ja juomani mielummin.

        No näin kirjoittaa itsekäs ihminen, en tippaa mutta en huomannut että tippaavat olisivat saaneet parempaa palvelua.
        Luuletko todella, että ihmiset tippaavat vain paremman palvelun toivossa, ei, kun on meitäkin jotka tajuaa että se tarjoilija jonka näit aamusta iltaan jopa pirun päivä kantavan niitä sateenvarjodrinkkejä sulle, tarvitsee niitä tippejä elättääkseen perheensä.


      • 19+12
        haloo pahvi kirjoitti:

        No näin kirjoittaa itsekäs ihminen, en tippaa mutta en huomannut että tippaavat olisivat saaneet parempaa palvelua.
        Luuletko todella, että ihmiset tippaavat vain paremman palvelun toivossa, ei, kun on meitäkin jotka tajuaa että se tarjoilija jonka näit aamusta iltaan jopa pirun päivä kantavan niitä sateenvarjodrinkkejä sulle, tarvitsee niitä tippejä elättääkseen perheensä.

        Nyt puhut asiasta josta et ilmeisesti tiedä mitään.
        Riu hoteliiketjun työntekijät tekevät työtä työsopimuksen mukaisesti, kuten yleensäkin kansainvälisten ketjuhotellien työntekijät. Heidän työaika, palkka ja toimenkuva on määritelty työsopimuksessa. Hyvätasoisten ketjuhotellien työntekijät ovat hyvässä asemassa verrattuna moniin muihin paikallisiin koska heillä on paljon paremmat palkat ja työolot kuin pienten paikallisten hotellien ja ravintoloiden työntekijöillä. Nämä Riun kaltaisten hotellien työntekijät ovat töissä hyvässä työpaikassa paikallisten silmissä.


    • Perdone.

      Matkailijan rahankäytössä on aina kaksi puolta.
      Ensin on se, että USA-lainen tippikulttuuri mielletään kaikkialla asiaan kuuluvaksi, mutta se on vain niiden usalaisten siirtämää kulttuuria.
      Kuten muutamat asian ilmaisivat, työhön "kuulumaton" annettu lisäpalvelu tai pyydetty neuvo on jo sitten sitä hyödyn ostamista, josta usein maksetaan "tippiä".

      Olen monta kertaa ollut "kuulolla" kun joka välissä pikkurahaa ympärilleen kylvävä ökyturisti haluaa omien sanojensa mukaan viestiä etten ole köyhä, enkä kipeä! Rehvastelu ei tuo luottettavuutta, eikä paranna paikallisten tuloja.

      Se asia juuri on tulotasoja vääristävä, ja sen tavallisimman kansan köyhyyteen jättämistä. Siis kun jaetaan mannaa niille, joille sitä jo tulee turistien ajeluttamisesta.
      Jos haluaa olla tasapuolinen, pitää ostaa lisäpalveluksia niiltä, joilla ei ole varsinaista työtä!

      Itse olen sitä tapaa yrittänyt muistaa pitää yllä. Siitä seuraa se, että saa todella yksilöllistä opastusta tai apua edullisemmin kuin vakioväeltä.
      Tämä ei sovi niille, jotka eivät osaa espanjaa, eivätkä erota huijaria rehellisestä kansalaisesta.
      Kyllä sitä voi liksaa antaa vakioväellekkin, jos on saanut erityisen palvelun.

      Turismin palveluksessa olevat ovat kuitenkin todellakin palkattuja, ja heidän tehtävänsä on määritelty sopimuksessa.

      Kukin taaplaa tyylillään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe