osaisko joku neovoo?Meillä on 3wee uros koira rodultaan kultanennoutaja.Se on vähän villi ja ei tiiä mitäs tekis.Äiti suuttu sille hirveen herästi.AINA kun joku tulee se räksyttää kun mikäkin mielipuoli.Mitä vois tehä?
Koira on "yli villi"
13
775
Vastaukset
- Toinen samanlainen
..Joten kaikkia keinoja on kokeiltu.
Parhaiten tepsii se, että käy mahdollisimman monen vieraan ihmisen luona koiran kanssa ja lisäksi liikuntaa olisi lisättävä - pyörälenkit tai juoksulenkit koiran kanssa rauhoittavat kummasti. Lisäksi koira tarvitsee "sosiaalisia kontakteja", eli koiratarhalla tms. pitäisi käydä vähintään 3krt viikossa. Parhaiten on meillä toiminut liikunta, eli noin 25 kilometrin lenkki 2krt viikossa metsällä (tosin olen metsämies joten koira on samalla käyttökoira).
Veikkaisin että kerran päivässä tuollainen 1 tunti koiratarhalla vastaa pitkälti liikunnan tarpeesta, lisäksi siihen puolen tunnin - tunnin lenkki niin koira on paljon rauhallisempi.
Koiran koulutukseen tarvitaan myös jämäkkyyttä, eli kun se tekee jotain kiellettyä, otetaan niskanahasta kiinni ja samalla sanotaan lujasti "EI!" Niskanahasta ei saa missään tapauksessa ravistaa koiraa tms. Tiukka ote ja komennetaan "EI!" riittää. Omaa suomenpystykorvaani joutuu joskus komentamaan todella ankaralla äänenpainolla ja pitämällä sitä pitkään niskasta kiinni ennen kuin se rauhoittuu (pirun kovapäisiä otuksia). Rankaisua ei kuitenkaan KOSKAAN SAA VIEDÄ PIDEMMÄLLE kuin niskanahasta kiinni pitämiseen.
Mikäli tästä ei ole apua, sitruunamehua veteen sekoitettuna ja suihkupullolla suihkaistuna usein tehoaa tälläiseen haukkuun. Tällöin ei pidä samaan aikaan kieltää koiraa, vaan on oltava hiljaa. - Haisuli
Tuo haukkuminen on hiukkasen hankala juttu....Koirahan on laumaeläin ja haukkumisellaan se ilmoittaa muille lauman jäsenille esim. tässä tapauksessa jostain henkilöstä joka tulee paikalle. Miten te muut käyttäydytte siinä tapauksessa...menettekö kieltämään koiraa joukolla? Voi olla, että koira tulkitsee tilanteen niin, että muutkin lauman jäsenet tulevat siihen haukkumaan ja koiran mielestä haukkuminen onkin ok juttu... Muistan joskus kuulleeni koirasta, joka räksytti ovikelloa aina kun se soi, haukkuminen loppui tyystin siinä vaiheessa kun haukkumiseen ei kiinnitetty mitään huomiota...
- Tiz
Harvinaista sinänsä, että löytyy vain muutamia silloin tällöin, jotka ovat viitsineet oppia ennen tekemistä...tarkoitan tällä sitä, että vaikuttaisi, kuin olisit joskus lukenut koirista jotakin tai ainakin oppinut niiden kanssa elämällä...
Kaikkea hyvää kevääseen.
- mä...
jos siitä on liikaa vaivaa... niin vie se mezään ja ammu se!
- 2xhaukku
Minä otan kuonosta kiinni (siis sormet nokan ympäri) ja komennan rauhallisesti mutta jämäkästi HILJAA tai EI HAUKU (mikä kielto kenelläkin) ja pidän koiran aloillaan niin kauan kunnes se hiljenee. Koira saa mennä tutustumaan vieraaseen kun on hiljentynyt.
- kata
Moi koira ihminen!!!!!!!!!!!!!!!!Sinä voisit vaikka kokeilla ensinnäkin vähän kouluttaa sitä sinun koiraasi.Ei se sitä haukkumistakaan lopeta heti jos et kouluta koiraasi ikinä,tai voithan aina hankkia sille koira kaverin niin ehkä se on sitten hiljempaa(paitsi jos sillä on jo kaveri).Uros koirat ovat myös useimmiten rauhallisempia kun ne leikataan tosin voi olla että sitä ei voi enää leikata tästä asiasta en ole itsekään varma.Leiki ja tee pitkiä lenkkejä koirasi kanssa niin se voisi rauhoittua.
- Tiz
Anders Hallgrenin kirja "Koiraongelmia ja ongelmakoiria" (Tammi).
Harvinaisen hyvä kirja koirista ja niiden kasvatuksesta.
Siinä ei puhuta mistään ehdottomasta menetelmästä vaan selitetään koiraa yleisesti, sellaisena kuin se on luonnostaan ja samalla irtoaa hyviä vinkkejä mitä ihminen tekee väärin.
Muun muassa tuosta haukkumisesta on paljon hyvää juttua.
Kannattaa lukea! - nuusku
Joissain kultaisissa esiintyy tätä "ylivilkautta" eli hössötetään hirveästi ja kärsivällisyyttä ei ole paljoakaan, jotta jaksaisi keskittyä koulutukseen tai käskyjen tottelemiseen.
Tuo kuonosta kiinni pitäminen on hyvä konsti haukkumiseen eli yksinkertaisesti estät koiraa haukkumasta. - buman
siinä se ongelma taitaa olla, koira ei tiedä, mitä tekisi. Järjestä sille tekemistä, lenkitä sitä kunnolla, keksi kaikenlaisia temppuja lenkin varrella (esim. kiipeilyä kiville, kantojen päälle, esineen noutamista "oi, mun hanska putos...", jäljestystä, sisällä piiloita makupaloja mattojen alle, laatikoihin, sohvatyynyjen alle, tuolille ja anna koiran etsiä... siis ihan mitä vaan keksit)myös aivovoimistelu väsyttää koiraa uskomattoman hyvin.
Treenaa tottista pihassa, tee oma agirata, keksit varmaan itse paljon lisää.
Mutta kyllä se vie sinunkin aikaasi, siltä et voi välttyä. Onnea yritykselle!- 2xhaukku
Minä en uskaltaisi piilotella namuja sohvatyynyjen alle, on meinaan revitty sohva kerran sen verran pahasti... varmaan oli joku pallo jäänyt piiloon, ja sitä sitten alettu kaivamaan innolla... muuten ihan hyviä ideoita!
- villin koiran omistaja
minullakin on villi koira. sille pitää vaan näyttää että kuka on pomo niin minä ainakin teen mutta en tiedä muuta yritin vaan auttaa
- Himuli
Jos koirasi noin yleisesti on villi, olisi ihan peruskoulutuksella tehtävissä jo paljon. Pelkkä liikunta ei useinkaan väsytä koiraa tarpeeksi vaan se tarvitsee aivojumppaa. Yleinen peruskommunikointi koiran kanssa pitäisi olla kunnossa, esim. kontaktin otto. Koirankin kanssa voi toki harjoitella kärsivällisyyttä, mutta täytyy olla varovainen, ettei koira pitkästy vaan sillä pitää olla hauskaa. Itse olen kouluttanut koirakerhon ryhmässä perustottista erittäin vilkkaalle suomenpystykorvalle - ohjaaja kehui sen jopa ottavan harvinaisen hyvin kontaktia (noh, ainakin pystykorvaksi ;-)
Tuohon ovikellojuttuun liittyen - miten itse reagoit kun vieraita on tulossa? Ryntäätkö ovelle, huudatko koiralle? Koira tiedottaa luonnostaan tulijoista ja em reaktioilla kerrot koiralle olevasi (koiran näkökulmasta) "huolissasi" tilanteesta ja vahvistat sen toimintaa. Mene ovelle rauhallisesti, käske koira rauhallisesti olemaan hiljaa, vaikkapa istumaan ja odottamaan, avaa ovi vasta kun koira on rauhassa, tervehdi vieraat itse ja anna sitten koiralle lupa tervehtiä. Pyydä vaikka jotain tuttavaa oven taakse niin hän ei ihmettele, jos avaamista joutuu hieman odottamaan. - kimuli
Outoa? Eikös kultsut ole aika hiljasia yleensä. Meillä ainakin on. Joskus se tosin laulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666