Veneen edellinen omistaja oli käyttänyt veneen lämmitykseen autosta napattua veskiertoista dieselwebastoa, joka oli kytkettynä veneen vesikiertolämmitykseen. Webasto hajosi ja vene siirtyi minulle. Webastolle on kuitenkin olemassa asennuspaikka, polttoaineputket, sähköjohdot yms. En kuitenkaan tiedä edellisen webaston tarkkaa mallia. Voinko asentaa minkä tahansa webaston samaan kohtaan, kunhan se on vesikiertoinen ja dieselkäyttöinen vai pitääkö webaston valinnassa ottaa jotakin muuta huomioon. Todennäköisesti otan ammattilaisen tekemään itse asennuksen.
Millainen webasto
23
487
Vastaukset
- Voi sinua :)
Siis sinulla on uusi vene, mutta et kysy asiaa myyjältä koska myyjä on kuuromykkä kuoriainen, joka asuu ulkoavaruudessa?
VAi mikä on selitys? - Ei tartte
Voit laittaa vaikka eri merkkisenkin.
- Johhan
Kaupat on tehty jo pari vuotta sitten ja myyntitilanteessa myyjä valehteli kaikesta mahdollisesta, joten kynnys ottaa yhteyttä on melko korkea.
Niin ajattelinkin, kiitos vastauksesta.- Joulun taikaa
Siis ostit veneen ilman Webastoa, sitten Webasto hajosi ja pumpsahti edelliselle omistajalle ennen kuin sait sen kilvestä merkintöjä?
- Johhan
Juuri näin tapahtui.
Periaatteessa siihen käy mikä vaan 4-5 Kw Webasto, Eberspächer tai Binar - mutta vain periaatteessa.
Jos tuo asennus on tehty siten, kuten se aika usein tehdään, että lämmitin kierrättää vettä suoraan patteriputkistossa ja ainoana säätönä on niks naks huonetermostaatti, joka kytkee lämmittimen pois päältä, kun tulee lämmin, niin ratkaisu ei toimi kauan. Ne autolämmittimet on tarkoitettu lämmittämään auto käyntilämpöiseksi ja tekemään kun moottorin tuottama oma lämpö ei riitä. Niiden teho on esim 5Kw maksimissaan ja 2,5kw minimissään. Silloin lämmitin alkaa käymään täysillä puolikkaalla ja sammuu ja jos lämpöä ei tarvita paljoa - niinkuin kesäisessä veneen lämmityksessä usei ei tarvita, on lopputuloksena viallinen Lämmitin.
Eberillä löytyy D5S Commercial versio, joka menee hieman pienemmälle teholle kuin muut lämmittimet ja on tarkoitettu jatkuvaan lämmittämiseen. Senkin suosittelen kytkemään niin, että se tuottaa lämmön omaan tahtiinsa ensin varaajasäiliöön ja sieltä ohjataan kiertovesipumppua päälle ja pois patterikiertoon tarpeen mukaan. Kiertovesipumppua voi ohjata joko termostaatilla tai Eberin Easy Start timer ohjaimella.
Jos varaajasäiliö on riittävän iso, samoin kuin vene ja patterikierto, selviää tuosta hommasta isommallakin minimiteholla varustettu lämmitin.- Ei auennut !
Eikö tämä D5S Commercial versio toimi samoin kuin muutkin ,
" lämmitin alkaa käymään täysillä puolikkaalla ja sammuu ja jos lämpöä ei tarvita paljo " ?
Tuohan on juuri se normaali toiminta, miksi se rikkoo toiset ja toisia ei.
Vesikierto on sitten asia erikseen, sen ja pumpun ohjaus ei tarvitse liittyä mitenkään lämmön lähteeseen. Ei auennut ! kirjoitti:
Eikö tämä D5S Commercial versio toimi samoin kuin muutkin ,
" lämmitin alkaa käymään täysillä puolikkaalla ja sammuu ja jos lämpöä ei tarvita paljo " ?
Tuohan on juuri se normaali toiminta, miksi se rikkoo toiset ja toisia ei.
Vesikierto on sitten asia erikseen, sen ja pumpun ohjaus ei tarvitse liittyä mitenkään lämmön lähteeseen.D5S menee minimissään paljon pienemmälle teholle, kuin muut vastaavat lämmittimet = pidempiä käyntiaikoja = vähemmän startteja.
Silti, kuten sanoin tuossa yllä, sekin kannattaa kytkeä välivaraajan kautta, mutta sillä on kyllä paremmat mahdollisuudet selvitä suorastakin patteriverkkoon kytkennästä, jos vene on hieman isompi. 35ft
- webaston eberi
Tuo Commercial käy minimissän 1,2 Kw teholla, ei vain täysillä ja puolikkaalla.
- Niinpä niin
Jos tarvitsee pienempää tehoa niin se on lämmittimen valintakysymys.
Toinen asia on kuinka paljon käyttöikää lyhentää muutama käynnistyskerta vs pidempi paloaika pienemmällä teholla, veikkaan tätä vahvasti markkinointikeinoksi, sillä jos asialla olisi todellista merkitystä, alempi osateho olisi käytössä kaikissa, sehän ei nykyään ole edes kustannuskysymys. - kustannuskysymys
Niinpä niin kirjoitti:
Jos tarvitsee pienempää tehoa niin se on lämmittimen valintakysymys.
Toinen asia on kuinka paljon käyttöikää lyhentää muutama käynnistyskerta vs pidempi paloaika pienemmällä teholla, veikkaan tätä vahvasti markkinointikeinoksi, sillä jos asialla olisi todellista merkitystä, alempi osateho olisi käytössä kaikissa, sehän ei nykyään ole edes kustannuskysymys.Ideahan tuossa commercialissa on se että se palaa pitkään, jolloin ei kulu virtaa sytyttämiseen yms. Miten valitset lämmittimen, kun sen pitää lämmittää vesimäärä x ja pitää sama vesimäärä lämpimänä vaihtelevassa lämpötilassa?
Niinpä niin kirjoitti:
Jos tarvitsee pienempää tehoa niin se on lämmittimen valintakysymys.
Toinen asia on kuinka paljon käyttöikää lyhentää muutama käynnistyskerta vs pidempi paloaika pienemmällä teholla, veikkaan tätä vahvasti markkinointikeinoksi, sillä jos asialla olisi todellista merkitystä, alempi osateho olisi käytössä kaikissa, sehän ei nykyään ole edes kustannuskysymys.On erilaisia tuotteita, jotka on tarkoitettu erilaisiin käyttötarkoituksiin. Noita moottorilämmittimiäkin on kahta eri mallia.
1. Lisälämmittimiä, jotka eivät toimi yksikseen, vaan ainoastaan heräävät lämmittämään vesikiertoa, jos se on liian kylmä. Eivät sisällä ulkoista ohjauslaitetta, eikä monesti omaa kiertovesipumppua. Hyvin tyypillisiä nykyaikaisisssa pikkudieseleissä. Näitä ei voi käyttää veneen lämmittämiseen, eikä ole tarkoitettukkaan.
2. Lisälämmittimiä, jotka on tarkoitettu moottorin esilämmittämiseen ja antamaan lisälämpöä kylmisssä olosuhteissa, toimivat myös itsenäisesti. Sisältävät ulkoisen ohjauslaitteen ja ohjaavat omaa kiertovesipumppuansa. Säätöä ei tarvita juurikaan, täysi ja puolikas riittää. Tällaisen voi ihan hyvin laittaa veneeseenkin, jos joku haluaa.
Eberspächer on nyt sattunut tekemään mallin, joka käy hieman laajemmalla
käyttöalueella ja ankaremmissa olosuihteissa, kuin tavalliset ajoneuvolämmittimet ja se soveltuu ihan hyvin myös venelämmittimeksi, mutta pahaksi onnekseen on hieman kalliimpi.- Selitätkö tarkemmin
vanhami kirjoitti:
On erilaisia tuotteita, jotka on tarkoitettu erilaisiin käyttötarkoituksiin. Noita moottorilämmittimiäkin on kahta eri mallia.
1. Lisälämmittimiä, jotka eivät toimi yksikseen, vaan ainoastaan heräävät lämmittämään vesikiertoa, jos se on liian kylmä. Eivät sisällä ulkoista ohjauslaitetta, eikä monesti omaa kiertovesipumppua. Hyvin tyypillisiä nykyaikaisisssa pikkudieseleissä. Näitä ei voi käyttää veneen lämmittämiseen, eikä ole tarkoitettukkaan.
2. Lisälämmittimiä, jotka on tarkoitettu moottorin esilämmittämiseen ja antamaan lisälämpöä kylmisssä olosuhteissa, toimivat myös itsenäisesti. Sisältävät ulkoisen ohjauslaitteen ja ohjaavat omaa kiertovesipumppuansa. Säätöä ei tarvita juurikaan, täysi ja puolikas riittää. Tällaisen voi ihan hyvin laittaa veneeseenkin, jos joku haluaa.
Eberspächer on nyt sattunut tekemään mallin, joka käy hieman laajemmalla
käyttöalueella ja ankaremmissa olosuihteissa, kuin tavalliset ajoneuvolämmittimet ja se soveltuu ihan hyvin myös venelämmittimeksi, mutta pahaksi onnekseen on hieman kalliimpi.Jos veneessä vesikierto on yhdistetty moottoriin, lämminvesivaraajaan ja lämmityslinjaan ( säätö tietysti patteriventtiileillä), niin kohdan 1. mukainen toimintahan on juuri se ideaali, oli sitten auto tai vene.
Onko niissä rakenteellisesti jotain vikaa kun ne ei kestä tai miksi niitä ei voi käyttää veneessä ? - kohta 1
Selitätkö tarkemmin kirjoitti:
Jos veneessä vesikierto on yhdistetty moottoriin, lämminvesivaraajaan ja lämmityslinjaan ( säätö tietysti patteriventtiileillä), niin kohdan 1. mukainen toimintahan on juuri se ideaali, oli sitten auto tai vene.
Onko niissä rakenteellisesti jotain vikaa kun ne ei kestä tai miksi niitä ei voi käyttää veneessä ?jos ideaalia on se että lämmitin käy ainoastaan silloin, kun moottorin käyntiämpötila on tarpeeeksi alhainen, niin siitä vaan.
- HÄH !
kohta 1 kirjoitti:
jos ideaalia on se että lämmitin käy ainoastaan silloin, kun moottorin käyntiämpötila on tarpeeeksi alhainen, niin siitä vaan.
?
- Totta tosiaan
HÄH ! kirjoitti:
?
Jos veneeseen tehdään vesikiertoinen lämmitys se kytketään aina vähintään moottoriin.
Edut ovat merkittävät sekä moottorin että lämmityksen kannalta ja lämmittimen oma kiertopumppu on vain itseään varten ja on oltava sivukierrossa, muu kierto on joko painovoimainen tai muuten hoidettu ja on toimittava myös lämmittimen ollessa sammuksissa.
Lämmittimen tehtävä on pitää veden lämpötila halutuissa rajoissa, sen osatehon suuruus ei ole kriteeri, lämmöntarve ei ole mikään vakio joten ei ole myöskään mitään optimi osatehoa.
Jos lämmitys tehdään niin että se on vain oma kiertonsa ja lämmittimen pumppu hoitaa kierron, on homma mennyt metsään jo suunnitteluvaiheessa ja ei tarvitse ihmetellä jos laitteet ei kestä.
Vesikierto on oma asiansa ja Eberin tai muun tehtävä on ainoastaan lämmittää vettä ei olla osa kiertoa. Selitätkö tarkemmin kirjoitti:
Jos veneessä vesikierto on yhdistetty moottoriin, lämminvesivaraajaan ja lämmityslinjaan ( säätö tietysti patteriventtiileillä), niin kohdan 1. mukainen toimintahan on juuri se ideaali, oli sitten auto tai vene.
Onko niissä rakenteellisesti jotain vikaa kun ne ei kestä tai miksi niitä ei voi käyttää veneessä ?Eiköhän tässä keskustelussa ala olemaan jo normaali järjellä ja sisälukutaidolla varustetulle ihmislelle tarpeeksi informaatiota asiasta.
- vm 41
vanhami kirjoitti:
Eiköhän tässä keskustelussa ala olemaan jo normaali järjellä ja sisälukutaidolla varustetulle ihmislelle tarpeeksi informaatiota asiasta.
Aloittajan kysymyksestä sain sellaisen käsityksen, että laite olisi tarkoitus kytkeä vain sisätilojen lämmitystä silmälläpitäen, joten moottorin käyntilämpötilan edesauttamisen voisi poistaa spekuloinnista.
Lämmitettävän tilan tarve, sekä koska lämpöä pääasiassa tarvitaan, on tärkeimmät syyt laitteen valinnassa.
Mielestäni näihin tarpeisiin parhaan vastauksen saa lämmittimien edustajalta. vm 41 kirjoitti:
Aloittajan kysymyksestä sain sellaisen käsityksen, että laite olisi tarkoitus kytkeä vain sisätilojen lämmitystä silmälläpitäen, joten moottorin käyntilämpötilan edesauttamisen voisi poistaa spekuloinnista.
Lämmitettävän tilan tarve, sekä koska lämpöä pääasiassa tarvitaan, on tärkeimmät syyt laitteen valinnassa.
Mielestäni näihin tarpeisiin parhaan vastauksen saa lämmittimien edustajalta.Niin, kun nuo vesilämmittimet on tarkoitettu ensisijaisesti moottorin esilämmittämiseen tai kylmissä olosuhteissa moottorin käyntilämpötilan nostamiseen. - siksi keskustelu ajautuu sinne raiteille. Niitä voidaan järkevällä asennuksella käyttää myös veneen lämmittämiseen, kunhan homma tehdään oikein.
Jos lämmitin kytketään moottorin kanssa samaan sarjaan, saadaan siihen hieman enemmän massaaa, jolloin käyntiajat lämmittimen pysyvät pidempinä, eikä lämmitin lähde laukkaamaan sytytys sammutus ravia.- Juuri niin
vanhami kirjoitti:
Niin, kun nuo vesilämmittimet on tarkoitettu ensisijaisesti moottorin esilämmittämiseen tai kylmissä olosuhteissa moottorin käyntilämpötilan nostamiseen. - siksi keskustelu ajautuu sinne raiteille. Niitä voidaan järkevällä asennuksella käyttää myös veneen lämmittämiseen, kunhan homma tehdään oikein.
Jos lämmitin kytketään moottorin kanssa samaan sarjaan, saadaan siihen hieman enemmän massaaa, jolloin käyntiajat lämmittimen pysyvät pidempinä, eikä lämmitin lähde laukkaamaan sytytys sammutus ravia.Vesikierto olisi järjestettävä muuten kuin lämmittimen pumpulla, joka juuri aiheuttaa sen sytytys-sammutus- rumban kun kierto lakkaa lämmittimen sammuessa ja vesitilavuus on tietenkin aina plussaa.
Moottorin kytkentä sarjaan on hyödyllistä moottorin lämmityksen lisäksi myös että moottorin käydessä sen hukkalämpö saadaan talteen. - ota ja lämmittele
Juuri niin kirjoitti:
Vesikierto olisi järjestettävä muuten kuin lämmittimen pumpulla, joka juuri aiheuttaa sen sytytys-sammutus- rumban kun kierto lakkaa lämmittimen sammuessa ja vesitilavuus on tietenkin aina plussaa.
Moottorin kytkentä sarjaan on hyödyllistä moottorin lämmityksen lisäksi myös että moottorin käydessä sen hukkalämpö saadaan talteen.Eeberi 4D plus ja lämpöä riittäää.
vanhami kirjoitti:
Niin, kun nuo vesilämmittimet on tarkoitettu ensisijaisesti moottorin esilämmittämiseen tai kylmissä olosuhteissa moottorin käyntilämpötilan nostamiseen. - siksi keskustelu ajautuu sinne raiteille. Niitä voidaan järkevällä asennuksella käyttää myös veneen lämmittämiseen, kunhan homma tehdään oikein.
Jos lämmitin kytketään moottorin kanssa samaan sarjaan, saadaan siihen hieman enemmän massaaa, jolloin käyntiajat lämmittimen pysyvät pidempinä, eikä lämmitin lähde laukkaamaan sytytys sammutus ravia.Kiitos vanhami,
Erittäin asiallisista insertsistä Kiitos!
Miten Sinulle saa yhteyttä jos tulevaisuudessa tarvitsen tukea?
LonelyBird
- Lämpöä kajuuttaan
Youtubesta löytyy lämmimiin liityviä videoita osoitteesta:
https://www.youtube.com/user/vanhami1/videos
Jos kiinnostaa katsella..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2116531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 972164
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 801444
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3881261