Onko kokemuksia mökin valaisemisesta heikkovirtavaloin.
Jotka voisi itse asennella. Siis teettäisin vain vanhasta saunamökistämme vain vedon muuntajalle... ja ehkä yhden pistorasian mahdolliselle tulevalle pienelle talvilämmön lähteelle / lämminvesivaraajalle.
Jollain tapasin aikoineen mökillään systeemin, joka yhdistettiin auton akkuun, kun tultiin pimeälle mökille syyspimeillä. Taisi lamppuja olla vain neljä viisi kappaletta.
Heikkovirtaa
15
5643
Vastaukset
- s-käri
Unohda lämmön lähde/lämmin vesivaraaja,ei löydy/tehot loppuvat matala jännitteisille laitteille.Valot olisi järkevintä käyttää 24V jännitteellä.Auton 24V lamput kävisivät,myös loistevalaisimia löytyy 24V jännitteelle.
- herman
Suunnitellaan.
Ajattelinkin tuoda vain yhdelle nurkalle 240 v pistorasian mahdolliselle lämmityslaitteelle ja siitä samalla varauksen lämminvesivaraajalle.
- muistaa
että mökki palaa vielä varmemmin heikkovirta-asennuksien avulla, virrat on piuhoissa isompia ja johdot kuumenee helpommin kuin 230 voltilla. Sanotaanko jossain, että heikkovirta-asennuksilla saa itse mokin sähköistää??
- saa asentaa
niitä heikkovirta-asennuksia keneltäkään, vertaa polkupyörällä ajo on sallittu kaikille, vaikka sitä ei missään laissa olekaan lailla sallituksi määrätty.
- Tuspooli
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 5.7.1996/516
Kauppa- ja teollisuusministeriö on 14 päivänä kesäkuuta 1996 annetun sähköturvallisuuslain (410/96) nojalla päättänyt:
....
TÄSSÄ OSA KO. OPUKSESTA:
Vaatimus sähköalan töissä, joista voi aiheutua vain vähäistä vaaraa tai häiriötä
10 §
Riittävää huolellisuutta noudattaen on sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:
1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä,
2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä,
3) käyttötöitä sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta, sekä
4) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamista, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan. - miettiä
saa asentaa kirjoitti:
niitä heikkovirta-asennuksia keneltäkään, vertaa polkupyörällä ajo on sallittu kaikille, vaikka sitä ei missään laissa olekaan lailla sallituksi määrätty.
Ilmeisesti saa asentaa jotain, mutta jos aiheuttaa tulipalon, voi vakuutusyhtiö pahimmassa tapauksessa alentaa korvausta. Kannattaa miettiä siltäkin kannalta asiaa.
- "Rane"
Tuspooli kirjoitti:
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 5.7.1996/516
Kauppa- ja teollisuusministeriö on 14 päivänä kesäkuuta 1996 annetun sähköturvallisuuslain (410/96) nojalla päättänyt:
....
TÄSSÄ OSA KO. OPUKSESTA:
Vaatimus sähköalan töissä, joista voi aiheutua vain vähäistä vaaraa tai häiriötä
10 §
Riittävää huolellisuutta noudattaen on sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:
1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä,
2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä,
3) käyttötöitä sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta, sekä
4) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamista, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan.>>2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä...
Tässähän on "Tee se itse" miehille ja naisille mahdollisuus ryhtyä urakoimaan. Vaikkapa omakotitalon sähkötyöt: Tehokas muuntaja/muuttaja, jonka oikea sähköasentaja asentaa. Toisiosta esim. 120V tasajännitteellä syöttö talon kaikille sähkölaitteille ja saa tehdä itse!
Jos tuntuu, että 120V laitteita ei löydy, niin käyttää 24V tai 12V tai muuttelee jännitettä sen mukaan ku laitteita löytyy. Eiku "baanalle" kilpailemaan sähkömiesten ryöstöhintoja vastaan! - tuspooli
"Rane" kirjoitti:
>>2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä...
Tässähän on "Tee se itse" miehille ja naisille mahdollisuus ryhtyä urakoimaan. Vaikkapa omakotitalon sähkötyöt: Tehokas muuntaja/muuttaja, jonka oikea sähköasentaja asentaa. Toisiosta esim. 120V tasajännitteellä syöttö talon kaikille sähkölaitteille ja saa tehdä itse!
Jos tuntuu, että 120V laitteita ei löydy, niin käyttää 24V tai 12V tai muuttelee jännitettä sen mukaan ku laitteita löytyy. Eiku "baanalle" kilpailemaan sähkömiesten ryöstöhintoja vastaan!osittainen pettymys. Sähkötyönjohtajana voi olla kuka tahansa tässä tapauksessa.
Mutta asennuksien tulee olla tehtynä SFS6000 standardin mukaisesti. Ko. standardi koskee mm. asuintalojen sähköasennuksia ja pienjännitteiset asennukset kuuluu myös sen piiriin, mitä tulee esim. jännitelähteisiin, kojeisiin, ylivirtasuojiin, palosuojauksiin. Siinä on muutamia juttuja mitä kuuluu ottaa huomioon. Eli summassa ei voi tehdä edes pienjännitteilläkään, jos nyt olen oikein käsittänyt.
Sähkölait ja -asetukset koskee myös pienjänniteasennuksia, mitä tulee esim. toisen omaisuuden ja terveyden vaarantamisiin, jne.
Urakointilupia ja virallisia sähkötyönjohtajia se ei kyllä vaadi. Ei muuta kuin kaikki urakoimaan, niin saadaan uutta verta remmiin ja hieman erillaista asennuskulttuuria. "Oikeiden" sähkömiesten vikakeikatkin saattaa lisääntyä. Kaikki tässä voittaa loppujen lopuksi. Itse suosittelen jatkossa kaikille sukulaisille ja naapureille, jotka pyytää tekemään sähköjä, luonnollisesti tätä mahdollisuutta tehdä itse ne sähköt. Harmittaa kun ei ole aikaisemmin älynnyt tätä. - "Rane"
tuspooli kirjoitti:
osittainen pettymys. Sähkötyönjohtajana voi olla kuka tahansa tässä tapauksessa.
Mutta asennuksien tulee olla tehtynä SFS6000 standardin mukaisesti. Ko. standardi koskee mm. asuintalojen sähköasennuksia ja pienjännitteiset asennukset kuuluu myös sen piiriin, mitä tulee esim. jännitelähteisiin, kojeisiin, ylivirtasuojiin, palosuojauksiin. Siinä on muutamia juttuja mitä kuuluu ottaa huomioon. Eli summassa ei voi tehdä edes pienjännitteilläkään, jos nyt olen oikein käsittänyt.
Sähkölait ja -asetukset koskee myös pienjänniteasennuksia, mitä tulee esim. toisen omaisuuden ja terveyden vaarantamisiin, jne.
Urakointilupia ja virallisia sähkötyönjohtajia se ei kyllä vaadi. Ei muuta kuin kaikki urakoimaan, niin saadaan uutta verta remmiin ja hieman erillaista asennuskulttuuria. "Oikeiden" sähkömiesten vikakeikatkin saattaa lisääntyä. Kaikki tässä voittaa loppujen lopuksi. Itse suosittelen jatkossa kaikille sukulaisille ja naapureille, jotka pyytää tekemään sähköjä, luonnollisesti tätä mahdollisuutta tehdä itse ne sähköt. Harmittaa kun ei ole aikaisemmin älynnyt tätä.Meinasin jo laittaa firman pystyyn ja lähteä urakoimaan ihan rehellisesti. Jos sähköturvallisuuslaissa sanotaan, että kuka tahansa saa tehdä "nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä", niin se on faktaa eikä enää tongita mistään SFS6000 standardista "lillukan varsia". Jos ei saa tehdä, niin juttu pitää viedä EU-tuomioistuimeen.
- Tuspooli
"Rane" kirjoitti:
Meinasin jo laittaa firman pystyyn ja lähteä urakoimaan ihan rehellisesti. Jos sähköturvallisuuslaissa sanotaan, että kuka tahansa saa tehdä "nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä", niin se on faktaa eikä enää tongita mistään SFS6000 standardista "lillukan varsia". Jos ei saa tehdä, niin juttu pitää viedä EU-tuomioistuimeen.
Ei se vaikuta Rane sun urakoitisuunnitelmiisi mitenkään niin kuin käytännössä. Siinä Sfs6000:ssa on vain muutama, mitään sanomaton kohta loppujen lopuksi ja mitään käyttöönottotarkastuspöytäkirjoja ja sen sellaisia ei tarvitse tehdä. Kukaan ei tule kyselemään perästä. Joitakin tarkastusmittauksia täytyy kuitenkin ehkä tehdä, ainakin suojaerotusmuuntajan tms. eristysvastusmittaus, jne. mutta ne voit jättää jonkun "virallisen" sähköurakoitsijan vastuulle, joka kytkee sen muuntajan sulle. Loppu kuuluu selkeesti sun urakkaan, eli suurin osa esim. talon sähköasennuksista. Onhan olemassa monelle muullekin asialle EU-standardi, oli se luvanvaraista tai ei. Ei niitä kaikkia kannata niin kirjaimellisesti ottaa. Ei kun urakoimaan.
- kipuna
Tuspooli kirjoitti:
Ei se vaikuta Rane sun urakoitisuunnitelmiisi mitenkään niin kuin käytännössä. Siinä Sfs6000:ssa on vain muutama, mitään sanomaton kohta loppujen lopuksi ja mitään käyttöönottotarkastuspöytäkirjoja ja sen sellaisia ei tarvitse tehdä. Kukaan ei tule kyselemään perästä. Joitakin tarkastusmittauksia täytyy kuitenkin ehkä tehdä, ainakin suojaerotusmuuntajan tms. eristysvastusmittaus, jne. mutta ne voit jättää jonkun "virallisen" sähköurakoitsijan vastuulle, joka kytkee sen muuntajan sulle. Loppu kuuluu selkeesti sun urakkaan, eli suurin osa esim. talon sähköasennuksista. Onhan olemassa monelle muullekin asialle EU-standardi, oli se luvanvaraista tai ei. Ei niitä kaikkia kannata niin kirjaimellisesti ottaa. Ei kun urakoimaan.
Entäs sitten kun rakennuksen lopputarkastuksessa pitää luovuttaa se omatarkastustodistus ja se ei kelpaa muilta kuin hyväksytyiltä urakoitsijoilta saatuna oli sitten jännite mikä tahansa.
- "Rane"
Tuspooli kirjoitti:
Tässä rupesin jo suunnittelemaan ja pieniä ongelmia meinaa tulla. Esim. jos 6kW kiukaalle vetäisin syöttökaapelin 24V jännitteellä (Pääjännite n. 40V), virtaa kulkisi n. 140A. Ei taida 2,5mm2 piuhat riittää... Kiukaan tekeminen 24V:na on vain pieni ongelma. Ei perhana, taitaa nuo sähkötehot olla sen verran suuret omakotitalon muissakin sähkölaitteissa, firma kaatui ennenku sain pystyynkään.
- tuspooli
kipuna kirjoitti:
Entäs sitten kun rakennuksen lopputarkastuksessa pitää luovuttaa se omatarkastustodistus ja se ei kelpaa muilta kuin hyväksytyiltä urakoitsijoilta saatuna oli sitten jännite mikä tahansa.
käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa. Muuntajan asennukset mittaa sen asentaja, eli joku muu urakoitsija ja hän tekee siitä pöytäkirjan, jos se ei rajoitu vain esim. yhteen ryhmäjohtoon. Heikkovirta-asennukset pitää tarkistaa ja mitata, mutta siihen ei tarvita ns. luvallista urakoitsijaa ( näin minä tulkitsen pykäliä). Jos noita lakipykäliä lukee ( oma tulkinta taas), niin näitä heikkovirta-asennuksiakaan ei saa tehdä, jos ei osaa ja asennukset kuuluu tietenkin osata tarkistaa. Jos oikein muistan, niin se mittauspöytäkirja ( ei virallinen käyttöönottotarkastuspöytäkirja) näistä heikkovirta-asennuksista pitää luovuttaa tässä tapauksessa vain työn tilaajalle, jos hän sitä pyytää.
Tukesin sivulla on suorat linkit sähkölakeihin ja -asetuksiin. Siellä nämä lukee. Sieltä kannattaa tarkastaa, koska voi olla että horisen aivan omia.
- Tuspooli
yhden vahvavirtasyötön, niin ota siitä niiden muutaman valaisimen syöttö myös. Laita vaikka energian säästölamput a'11W. Itse en alkaisi kikkailemaan, jos saatavilla on vahvavirtaa. Perusmaksuja joudut maksamaan kuitenkin. Olen sitä mieltä, että nuo heikkovirtaviritykset tarttee paljon paremman suunnittelun ja hieman miettimistä, verrattuna näihin 230VAC hommeleihin, ennen kuin alkaa asentelemaan ja hankkimaan tarvikkeita. Jos meinaa haluaa saada toimivankin systeemin. Itse olen lukenut paljon ( Meidän mökki -lehdestä), näistä valmiista asiantuntijoiden systeemeistä ja nekään ei toimi kunnolla, kun käyttäjät kommentoi. Ja systeemit maksaa maltaita parhaassa tapauksessa. Harrastus mielessä kannattaa tietenkin kokeilla jotain pientä ja laajentaa systeemiä, jos näyttää toimivalta.
- herman
Ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917485- 373977
- 453520
- 2362814
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402662- 452492
- 1322401
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292289Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202248- 451972