Koirien rakettipelko johtuu omistajista?

new year with dog

Olen miettinyt, että mahtaisiko useimpien koirien uudenvuodenrakettien pelko johtua siitä, että omistaja jännittää niitä?

"Voi kuule, kun meidän Fifi, Pörrö ja Mussu pelkäävät raketteja niin paljon, ettei voi edes harkita ulkona käymistä klo 18-02!"
"Mites itse suhtaudut raketteihin?"
"No minä tietysti inhoan niitä yhtä paljon kun koiratkin!"

Kuvitelkaa nyt, jos omistaja esimerkiksi jännittää eläinlääkäriin menemistä, niin koira kyllä vaistoaa jännityksen ja alkaa itsekin pelkäämään koko tapahtumaa.

Uskon siis myös, että joihinkin koiriin se vaikuttaa selvästi, ettei niiden omistajat tykkää raketeista ja oikein tietentahtoen väittävät, etteivät heidän koiransakaan tykkää, ja näin koirat alkavat pelkäämään.

Itselläni on pian 6kk ikäinen koiranpentu, joka ei tietenkään ole ennen nähnyt/kuullut raketteja.
Itse rakastan raketteja ja aion suhtautua koko uuteenvuoteen harvinaisen rennosti.
Annan koirani itse huomata raketit, jos se edes kiinnittää niihin huomiota.
Porakoneiden, työkoneiden ja muidenkaan kovien äänien takia koira ei ole koskaan ollut moksiskaan.
Miksi se siis pelkäisi raketeita?
Syy siihen ei ole se, että "sillä on niin herkkä kuulo ja se on niin pieni ja raketteja ampuvat ihmiset ovat koirattomia ja sydämettömiä otuksia jotka vaarantavat kaikkien hengen niillä paukkeilla".

Koira ei pelkää, jos sitä ei opeteta pelkäämään.

210

5097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on.

      Koira pelkää jos se pelkää. Sinä et voi sille mitään. Kaikki koirat ei ole samanlaisia.

      • käppänän emäntä

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella


      • älä mussuta
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Pääskii ääliö.


      • EI muut tällä kertaa
        älä mussuta kirjoitti:

        Pääskii ääliö.

        Olen totuttanut koirani paukkeeseen, mutta silti en menisi ulos uudenvuoden yönä kaikkein kovimman rakettien ampumisen aikaan.

        Koirien sietokyky paukkeeseen on erilainen, mutta siitä huolimatta koiraa voi ja kannattaa totuttaa koviin ääniin.

        Ja omistajan mahdollinen hössötys tarttuu koiriin aivan samoin kuin muussakin käytöksessä; matkalle lähtemisen vouhotus, yksin jäämisen kauhu.


      • Pro koirat
        EI muut tällä kertaa kirjoitti:

        Olen totuttanut koirani paukkeeseen, mutta silti en menisi ulos uudenvuoden yönä kaikkein kovimman rakettien ampumisen aikaan.

        Koirien sietokyky paukkeeseen on erilainen, mutta siitä huolimatta koiraa voi ja kannattaa totuttaa koviin ääniin.

        Ja omistajan mahdollinen hössötys tarttuu koiriin aivan samoin kuin muussakin käytöksessä; matkalle lähtemisen vouhotus, yksin jäämisen kauhu.

        Pauke on yksi asia, viheltävät, surraavat, rätisevät, ylhäältäpäin tulevat, monin tavoin välähtelevät, jne, jne. äänet ja valoefektit ja hajut voivat olla koirasta ihan kokonaan toinen juttu. Aseen laukaus tai kattiloiden kolistus ei välttämättä riitä.

        Koiraa voi yrittää totuttaa myös soittamalla stereoista ilotulituksen ääniä. Valoihin ei varmaan pysty totuttamaan oikein mitenkään.


      • xxxx1
        älä mussuta kirjoitti:

        Pääskii ääliö.

        Katso peiliin,just niin,siellä se ääliö on...ja todella ISO


      • HÖS HÖS
        EI muut tällä kertaa kirjoitti:

        Olen totuttanut koirani paukkeeseen, mutta silti en menisi ulos uudenvuoden yönä kaikkein kovimman rakettien ampumisen aikaan.

        Koirien sietokyky paukkeeseen on erilainen, mutta siitä huolimatta koiraa voi ja kannattaa totuttaa koviin ääniin.

        Ja omistajan mahdollinen hössötys tarttuu koiriin aivan samoin kuin muussakin käytöksessä; matkalle lähtemisen vouhotus, yksin jäämisen kauhu.

        jaa että hössötys tarttuu koiriin.. vai olisko toi sun käytös just hössötyst pahimmillaan. koiran tehtävä on olla ihmisen turva.. huhhuijakkaa.. meil koirat on kaikessa mukana. uutenavuonnakin. ja hyvin menee,en HÖSSÖTÄ.


      • kasvattaja-guru
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Itse olen totuttanut koirani pienestä pitäen lukemaan ja laskemaan, ja ensi vuonna hän saa kolme Nobelin palkintoa.

        Säälien ja myötähäpeää tuntien joudun seuraamaan muiden koiranomistajien typeriä hössötyksiä lemmikkiensä kanssa.


      • voi hölmöt

        kyllä on hurjia juttuja.itse käytän koiraani metsästykseen,pienenä opeti että kun on mukanani ampuassa radalla,koira oppi että sitä ei pelätä pauketta.innostuu hurjasti kun pamahtaa.mutta sitä en ymmärrä miksi uudenvuoden yönä jysketään,koira ajattelee että nyt se metsästys alkoi ja riehuu aitauksessa tuntisotalla jopa paripäivää moista jonnii joutavaa pauketta.ei siinä nuku ihminenkään kun jysketään hölmöläisten touhua koko paukuttelu.eikö olisi hienompaa istua ja nauttia television ääressä,tai mennä kirkonkylälle katsomaan ilotulitusta.


      • kdnajfhwh
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Asia on päin vastoin.
        Koiran voi pentuna helpommin opettaa olemaan pelkäämättä, mutta muuten koira pelkää luonnostaan.
        Kyse ei aina ole pelosta, vaan herkästä kuulosta. Koira yrittää päästä pakoon, kuten kansakin, korvia vihlovista äänistä.


      • Toista oli ennen
        HÖS HÖS kirjoitti:

        jaa että hössötys tarttuu koiriin.. vai olisko toi sun käytös just hössötyst pahimmillaan. koiran tehtävä on olla ihmisen turva.. huhhuijakkaa.. meil koirat on kaikessa mukana. uutenavuonnakin. ja hyvin menee,en HÖSSÖTÄ.

        "Koira ihmisen turva" Mitäs vaaraa nykyihmisellä. Ei tarvitse pelätä susia eikä karhuja. no työttömyyttä ja köyhyyttä täytyy pelätä ja sairastumista. Mutta eipä koira osaa sitä työttömyyttä poistaa kun ei osaa ministeritkään....


      • vuoden pahin ilta
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Koirahan pelkää ja sille et voi mitään! En minä ole opettanut meidän koiraa pelkäämään! Täällähän näitä asiantuntijoita taas!


      • Yksilöitä
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Mites tän sitten selität? Meillä kaksi koiraa. samaa rotua.
        Toinen on 9 eikä ole koskaan välittänyt raketeteista.
        Toinen 6 ja on aina pelänny niin että menee sängyn alle kun pommitus alkaa ja tulee pois seuraavana päivänä.

        Ollaan itse raketti kansaa ja jokavuosi pommitellaan itsekin omalla pihalla.
        Emmekä ole siis toista koiraamme opettaneet pelkäämään. Pelkää vain eikä sille mitään voi. Emmekä ole siitä koiralle lässyttäneet kun pahentaisi vain. Ollaan annettu olla omissa oloissaan.


      • maminiinat

        On se kumma että Jakomäessä pariskunnalla ollut aina vain koiria jotka pelkäävät UudenVuoden raketteja.Työnnetään väkisin kurkkuun puolikkaita rauhoittavia päivällä ja illalla lisää??!! Vain siksi että se akka on itse vauhkoontuneena ja tartuttanut aina saman koiralleen.Totta se on että jos emäntä/isäntä pelkää niin koirakin pelkää.UUVATTI 8ABCD


      • Mites sen selität?
        Pro koirat kirjoitti:

        Pauke on yksi asia, viheltävät, surraavat, rätisevät, ylhäältäpäin tulevat, monin tavoin välähtelevät, jne, jne. äänet ja valoefektit ja hajut voivat olla koirasta ihan kokonaan toinen juttu. Aseen laukaus tai kattiloiden kolistus ei välttämättä riitä.

        Koiraa voi yrittää totuttaa myös soittamalla stereoista ilotulituksen ääniä. Valoihin ei varmaan pysty totuttamaan oikein mitenkään.

        Mulla on ollut kaksi koiraa, jotka tykkäsivät ilotulituksesta. Käytiin uusina vuosina yhdessä ampumassa raketteja ja katsomassa muiden ilotulituksia. Kotona pistivät nukkumaan kun ulkona vielä paukkui.


      • Pro koirat
        Mites sen selität? kirjoitti:

        Mulla on ollut kaksi koiraa, jotka tykkäsivät ilotulituksesta. Käytiin uusina vuosina yhdessä ampumassa raketteja ja katsomassa muiden ilotulituksia. Kotona pistivät nukkumaan kun ulkona vielä paukkui.

        Yo. tarkoitti luonnollisesti: "Valoihin ei varmaan pysty totuttamaan oikein mitenkään [jos koira niitä pelkää]"

        Koska eiväthän kaikki koirat pelkää ilotulitteita


      • ihmettele1

        Olen samaa mieltä. Minulla on kaksi koiraa. Vanha koira pelkää kauheesti, mutta se nuori ei yhtään.


      • yksinkertainenjuttu
        Yksilöitä kirjoitti:

        Mites tän sitten selität? Meillä kaksi koiraa. samaa rotua.
        Toinen on 9 eikä ole koskaan välittänyt raketeteista.
        Toinen 6 ja on aina pelänny niin että menee sängyn alle kun pommitus alkaa ja tulee pois seuraavana päivänä.

        Ollaan itse raketti kansaa ja jokavuosi pommitellaan itsekin omalla pihalla.
        Emmekä ole siis toista koiraamme opettaneet pelkäämään. Pelkää vain eikä sille mitään voi. Emmekä ole siitä koiralle lässyttäneet kun pahentaisi vain. Ollaan annettu olla omissa oloissaan.

        Toisella koiralla hermot kunnossa, toisella kuraa.Silloin olis pitännyt tehdä töitä sen kurahermoisen kanssa enemmän.Jokainen koira kun ei ole samallainen, vaikka rotu sama.Silloin ei sama tapa sovellu tajuhan sen lapsikin.


      • 4+8
        Toista oli ennen kirjoitti:

        "Koira ihmisen turva" Mitäs vaaraa nykyihmisellä. Ei tarvitse pelätä susia eikä karhuja. no työttömyyttä ja köyhyyttä täytyy pelätä ja sairastumista. Mutta eipä koira osaa sitä työttömyyttä poistaa kun ei osaa ministeritkään....

        Kyllä minua vaan puistattaa kulkea pimeällä yksin, koiran kanssa kun liikkuu ei lieemmin kukaan ala tungettelemaan. Myöskin mökillä saa nukkua rauhassa akkunat auki, kun koira räksyttää tunkeilijoista ja jopa pihaan tulevista villieläimistä, tosin niistä ei tarvitsisi....

        kyllä olette huvittavia te, jotka aina jaksatte toitottaa "mitä ihmisen tarvii pelätä?!??!1 ei vahtikoiria tarvi!!1" jne jne.... voi voi. Koira on turva, ihmisen turva, kodin turva, rodusta riippumatta. Se pieni spanieli ja terrierikin tuo TURVAA, ja suojaa teidänlaisilta....


      • Että näin meillä
        Pro koirat kirjoitti:

        Yo. tarkoitti luonnollisesti: "Valoihin ei varmaan pysty totuttamaan oikein mitenkään [jos koira niitä pelkää]"

        Koska eiväthän kaikki koirat pelkää ilotulitteita

        Meillä on metsästyskoira ja se viedään ampumaradalle kuuntelemaan pauketta, ettei säiky metsällä. Viime vuonna koira pelkäs aluksi raketteja, mutta kun kaikki muutkin kävivät niitä katsomassa niin sekin tuli.

        www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Metsästys


      • Suomen Pystykorva...
        käppänän emäntä kirjoitti:

        Ei pelkää, jos sitä ei ole siihen pentuna opetettu. Moni nytkin pentujensa kanssa hysterisoi, että miten lie pärjää uutenavuotena. Itse olen korieni kanssa kulkenut uutenavuotenakin ulkona, en ole itse reagoinut mitenkään ja jos pentu on säikähtänyt pauketta on keksitty jotain kivaa tekemistä esim. keppejä tai lumipalloja, eikä ole moksiskaan paukkeesta, ei uutenavuotena eikä ukkosella

        Olen elänyt edellisen Suomenpystykorvan kanssa yli 16 vuotta. Hän ei välittänyt pyssyn paukkeesta pätkääkään.! Tuli jopa istumaan aina etupuole pyssyn, kun kohdistimme kaveri kanssa kivääriä, ja katseli vaan ylös, että mistähän lintuja tippuu... Väittävät, että se vie koiralta kuulon, mutta ei ainakaan Pimulta.!..
        MUTTA,, Pimu ei pitänyt koskaan Uudenvuoden paukkeesta. Ensin maalla asuessamme, Hän pälyili kyllä jokapuolelle epäilevästi. Oli silloin alle 2 vuotias. Mutta kun erosin ja muutin kerrostaloon, niin siellä Hän ei enään pysynyt rauhallisena. Tunki syliin ja ei siinäkään pysynyt paikallaan... Ja aivan varmasti Minä olin rauhallinen ja rauhoittelin kaikella tapaa..
        Hän eli lähes 17 vuotta.
        Nykyinen Tytteli on nyt reilun vuoden ikäinen ja Aattona oltiin ulkona Hänen kanssa. asun nyt maalla, ja naapusit in kaukana, mut . Etäämmät ammukset ei niinkään meinannut mitään, mutta lähimmän rakettikavalkaadi oli jo liikaa.! Eipä tiennyt minnepäin lähtisi ja vaikka olin hyvin rauhallinen ja puhuin rennosti ja rauhoittavasti, niin ei auttanut. Kokoajan veti hirveästi, kun kävelin tuvalle päin ja sisälläkin oli sohvan päätyssä makaamassa, koko ajan pälyillen ikkunoita.!.. Tosin tämä yksilö on kyllä ihan erilainen kuin edellinen.! Edellinen oli tosi mahtava yksilö jokalailla. Tämä nykyinen tuntuu paremminkin ADHD tapaukselta. Ainakin ihmisten ilmoilla. Ja on kahden kesken myös hirmu huomionhakuinen..! Mutta silti paraskaverini... Hyvää ja antoisaa Uutta Vuotta Sinulle kuitenkin.!..


      • koiramies.

        Ap aloitukseen senverran, että palveluskoirat opetetaan pois paukkuarkuudesta, koska palveluskoira ei saa pelätä pauketta.
        Tätä samaa voi opettaa myös muille koirille ja se on helppoa, esim. starttaria apuna käyttäen.
        Koira opetetaan olemaan paikallaan ( voittajaluokka ) 10min, jonka jälkeen avustaja tai itse ampuu koiran takana kolme kertaa ko. vehkeellä, koira ei saa liikkua ammunnan aikana paikaltaan, katsoa voi.

        Oma sakemannini oli sorsametsällä veneessä pari kertaa ja tuonjälkeen ei ole reagoinut paukkeeseen millään tavalla.

        Koira siis tulee opettaa jo pentuna pois paukkuarkuudesta, niin ongelmia ei enää ole.

        t: sakemannien kouluttaja.


      • iouv89quv
        yksinkertainenjuttu kirjoitti:

        Toisella koiralla hermot kunnossa, toisella kuraa.Silloin olis pitännyt tehdä töitä sen kurahermoisen kanssa enemmän.Jokainen koira kun ei ole samallainen, vaikka rotu sama.Silloin ei sama tapa sovellu tajuhan sen lapsikin.

        No, meilläkin on 2koiraa.
        4v on luonteeltaan avoin,rohkea, tasainen luonne joka on pennusta asti totutettu kaikkiin ääniin ja erilaisiin tilanteisiin. Käymme kaverikoiratoiminnassa johon ei heikkohermoisia koiria otetakkaan. Tämä koira ei pelkää mtn(muuta kuin raketteja) ja muutenkin olen opettanut kohtaamaan kaikki erilaiset tilanteet jotka voivat aluksi tuntua pelottavilta tms....
        Ensimmäiset paukut sietää ihan ok, saattaa pari kertaa tulla pökkäsemään minua kuin sanoisi että mitä tuo on, tee jtn. Mutta me vain sanomme rauhallisesti: tämä nyt on tälläinen pv, ja menee rauhassa esim. jatkamaan unia. Mutta kun pauke kiihtyy ja/tai meidän talon vieressä paukutellaan(kovempi ääni) niin alkaa pelkäämään ja menee niin paniikkiin että kerran meni tajukin!

        Toinen koira taas on arka, ja varovainen, pelästyy herkästi. tullut meille vasta 10kk iässä, on vielä epävarma monessa uudessa tilanteessa, erittäin ahdistunut kun jää yksin(asia jossa kokoajan kehitytään). Yllätys yllätys....
        Tämä koira ei pelkää rakettien pauketta. Kuuntelee vain hetken ihmeissään ja välttelee rakettipelkoista koiraamme, tulee meidän lähelle olkkarin matolle ja nukkuukin siinä rauhassa, välillä kun aistii toisen koiran pelon niin katselee koiraa hetken, sitten huokaisee ja jatkaa rennosti omia touhujaan! Tämä koira aistii tosi herkästi ihmisen erilaiset mielialat! Joten senkin takia voin olla varma, että koira joka pelkää ilotulitusta ei sitä pelkoaan meiltä ihmisiltä saa!!!!

        Toki jossain perheissä voi koiran pelko turhaan yltyä jos omistajat eivät itsekkään tykkää ilotulitteista, tai huolehtivat koiriensa olotilasta liikaa.
        Voivotteluhan ei koiria auta, vaan päinvastoin!

        EI SAISI YLEISTÄÄ!!!


      • Kouluttaja, hah
        koiramies. kirjoitti:

        Ap aloitukseen senverran, että palveluskoirat opetetaan pois paukkuarkuudesta, koska palveluskoira ei saa pelätä pauketta.
        Tätä samaa voi opettaa myös muille koirille ja se on helppoa, esim. starttaria apuna käyttäen.
        Koira opetetaan olemaan paikallaan ( voittajaluokka ) 10min, jonka jälkeen avustaja tai itse ampuu koiran takana kolme kertaa ko. vehkeellä, koira ei saa liikkua ammunnan aikana paikaltaan, katsoa voi.

        Oma sakemannini oli sorsametsällä veneessä pari kertaa ja tuonjälkeen ei ole reagoinut paukkeeseen millään tavalla.

        Koira siis tulee opettaa jo pentuna pois paukkuarkuudesta, niin ongelmia ei enää ole.

        t: sakemannien kouluttaja.

        Harvinaisen huono kouluttaja kun ei ymmärrä että jokainen koira on yksilö ja kaikki eivät totu paukkeeseen ikinä. Sitäpaitsi ampuminen ja ilotulite ovat eri asioita. On myös koiria jotka eivät pelkää ampumista mutta ilotulitteita pelkäävät, ja jollain youtube videolla totuttaminen ei mene fiksuille koirille läpi. Esim meillä, kun soi uudenvuoden aattona ilotulite-cd aamulla, niin kun ulkoa kuului yksi pamaus, koirat heti säpsähtivät ja huomasivat eron, ja siitä alkoi korvien luimistelu ja turvapaikan etsiminen.

        Ei jaksaisi katsella näitä samoja väitteitä "koira tottuu kun totuttaa", kun asia ei ole aina niin.


      • Pro koirat
        Kouluttaja, hah kirjoitti:

        Harvinaisen huono kouluttaja kun ei ymmärrä että jokainen koira on yksilö ja kaikki eivät totu paukkeeseen ikinä. Sitäpaitsi ampuminen ja ilotulite ovat eri asioita. On myös koiria jotka eivät pelkää ampumista mutta ilotulitteita pelkäävät, ja jollain youtube videolla totuttaminen ei mene fiksuille koirille läpi. Esim meillä, kun soi uudenvuoden aattona ilotulite-cd aamulla, niin kun ulkoa kuului yksi pamaus, koirat heti säpsähtivät ja huomasivat eron, ja siitä alkoi korvien luimistelu ja turvapaikan etsiminen.

        Ei jaksaisi katsella näitä samoja väitteitä "koira tottuu kun totuttaa", kun asia ei ole aina niin.

        Samaa mieltä täysin. Jotkut voi totuttaa ja jotkut ei. Ylle linkkasinkin kiva teamin sivuille, jossa oli muistaakseni niin, että eräästä koeryhmästä saatiin vain puolet totutettua paukkeisiin, ja muistaakseni toisessa tyyliin 80% tjsp.

        Ja ilotulitteet eroavat toki pelkästä paukkeesta melkoisesti.

        Omakin koira tunnistaa stereoista soitetun ilotuliteäänen ulkoa tulevasta, mutta olen silti soittanut näitä ääniä koiralleni, toivoen että auttaa ääniin tottumisessa. Esim. nukkuessaan ei varmasti tajua tuleeko ääni ulkoa vai kaiuttimista. Eli ajattelen, että itse ääneen voi totuttaa sen minkä voi, vaikka koira ymmärtääkin että äänen lähde on joko stereot tai jotain mitä tapahtuu ulkona.


      • Olethan
        vuoden pahin ilta kirjoitti:

        Koirahan pelkää ja sille et voi mitään! En minä ole opettanut meidän koiraa pelkäämään! Täällähän näitä asiantuntijoita taas!

        Olet, valitettavaa, koita hyväksyä. Tiedän, vaikeaa.


      • Anonyymi

        Ensi viikolla ampua rakentaa uusi vuosina sopii sulle nyt pakko lopettaa kokonaan


    • isoisoäiti

      Kyllä paukkuarkoja koiria on ihan syntyjään, ei johdu siitä että sydämmettömät koiraihmiset niitä ampuisi.
      Sitten on niitä arkoja jotka myöhemmin syystä tai toisesta ovat tulleet sellaisiksi.
      Esm. oma kultaseni oli puhelimen vieressä, kun ukkonen hajoitti puhelimen, sen jälkeen kultsu joutui paniikkiin jopa vesisateesta, jonka se yhdisti ukkoseen.
      Tein sen kanssa töitä pitkään ja yhtenä uutenavuotena oltiin jo niin oitkällä että lähdettiin tuonne tielle kävelemään, siihen näkyy ja kuuluu raketit vaikkei aivan niin lujana kuin lähempänä ollen. Tultiin sitten kotiin päin ja kaikki oli mennyt hyvin kunnes lähinaapurin pikkupoika heitti papatin tielle melkein koiran jalkoihin (ei tahallaan, vaan ei nähnyt meitä). Silloin meni koira läpi käsien ja juoksi aivan silmittömästi.Ehdin jo miettiä mihin asti se paniikissa menee, mutta tuossa se rappusilla odotti kun tulin pihaan, tärisi koko elukka niin että hyvä kun seisomassa kesti.
      Siihen loppui harjoitukset.

    • 20+19

      Ei se koira väittämisestä ala pelätä, höpön höpö. Paukkuarkuus ja kokemukset sitä aiheuttavat. Meidän koira ei parina ekana vuonna pelännyt raketteja. Se oli mukana kun olimme katsomassa raketteja ulkona, ja silloin joku räjäytti jotain aivan vieressä maassa. Koira säikähti totaalisesti, ja sen kerran jälkeen on pelännyt paukkuja. Nyt vanhempana jo muukin kova pauke ulkona saa sen levottomaksi.

      • Näitä aina kuulee :(

        Juuri tuon takia ei saisi koiria viedä ulos uutena vuotena kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu ja seesteinen elo muuttuukin painajaiseksi uusina vuosina ja joskus muutenkin. Näitä tarinoita vain on niin paljon :( Jos pystyy totuttamaan paukkuihin ulkona varmasti turvallisesti niin se on hyvä mutta paras olisi vaan totuttaa koira olemaan sisällä rauhallinen ne muutamat tunnit


      • 20+19
        Näitä aina kuulee :( kirjoitti:

        Juuri tuon takia ei saisi koiria viedä ulos uutena vuotena kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu ja seesteinen elo muuttuukin painajaiseksi uusina vuosina ja joskus muutenkin. Näitä tarinoita vain on niin paljon :( Jos pystyy totuttamaan paukkuihin ulkona varmasti turvallisesti niin se on hyvä mutta paras olisi vaan totuttaa koira olemaan sisällä rauhallinen ne muutamat tunnit

        Juu, mutta mekin otimme koiran aikoinaan ulos mukaan, koska se ei ollut moksiskaan. Mutta se kun vieressä räjähtää niin riittää tekemään paukkukammon. En sitten tiedä miten nykyään suhtautuisi, jos ei tuota olisi kokenut.

        Muutamista tunneista ei voi kuitenkaan puhua. Täällä paukkuu heti kun raketit myyntiin tulevat, eilisiltana kuului jo. Koira kieltäytyy lähtemästä ulos jos siellä vähänkin paukkuu. Myöhäisimmät paukut venyvät vielä parille ekalle päivälle seuraavaan vuoteen.

        Minusta on käsittämätöntä, miksi niitä raketteja pitää ammuskella vaikka ei saisi. Raketteja tulisi myydä vasta uudenvuodenaattona.


      • Pro koirat
        20+19 kirjoitti:

        Juu, mutta mekin otimme koiran aikoinaan ulos mukaan, koska se ei ollut moksiskaan. Mutta se kun vieressä räjähtää niin riittää tekemään paukkukammon. En sitten tiedä miten nykyään suhtautuisi, jos ei tuota olisi kokenut.

        Muutamista tunneista ei voi kuitenkaan puhua. Täällä paukkuu heti kun raketit myyntiin tulevat, eilisiltana kuului jo. Koira kieltäytyy lähtemästä ulos jos siellä vähänkin paukkuu. Myöhäisimmät paukut venyvät vielä parille ekalle päivälle seuraavaan vuoteen.

        Minusta on käsittämätöntä, miksi niitä raketteja pitää ammuskella vaikka ei saisi. Raketteja tulisi myydä vasta uudenvuodenaattona.

        Tuo on kurjaa kuulla, että pauke alkaa teillä noinkin varhain. Täällä meillä yleensä alkaa vasta samana päivänä, ja silloinkin aika harvakseltaan ennen kuutta, *kop kop*.

        Taitaa ainoa varmasti toimiva keino lykätä paukkeen alkua olla aloittaa ilotulitteiden myynti vasta aattona, mutta ei niitä valtavia raketinostoruuhkia ja liikenneruuhkia kukaan kestäisi, eli turha toivo...

        Voin vain kuvitella millaista koirilla on ollut aiemmin, kun ilotulitteita sai ostaa jo paljon aiemmin kuin nykyään


      • Maaro

        Meidän koiramme joutuivat aivan shokkiin viime uuden vuoden aattona, kun venäläiset ampuivat raketteja ulkoilutusreittimme (eli tieltä) kohdalla. Olimme väroittaneet heitä huutaen, että lopettakaa, täältä tulee koiria, mutta sillä ei ollut vaikusta! Tänään oli haettava rauhoittavaa lääkettä, että selviämme tästä uudesta vuodesta.


      • ???
        Näitä aina kuulee :( kirjoitti:

        Juuri tuon takia ei saisi koiria viedä ulos uutena vuotena kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu ja seesteinen elo muuttuukin painajaiseksi uusina vuosina ja joskus muutenkin. Näitä tarinoita vain on niin paljon :( Jos pystyy totuttamaan paukkuihin ulkona varmasti turvallisesti niin se on hyvä mutta paras olisi vaan totuttaa koira olemaan sisällä rauhallinen ne muutamat tunnit

        Ja minnekköhän niitä koiria sitten uutenavuotena pitäis kusetettaa ja paskottaa jos ei ulos saa viedä??


      • 15+5
        ??? kirjoitti:

        Ja minnekköhän niitä koiria sitten uutenavuotena pitäis kusetettaa ja paskottaa jos ei ulos saa viedä??

        Me on viimeiset vuodet pelkäävän koiran kanssa järjestetty niin että iltapäivällä 16-17 aikaan viety ulos viimeisen kerran. Sit ilta sisällä. Hyvin pärjää aikuinen koira illan sisällä, eikä tee sisään, ei ulos edes halua koska pelkää. Pelkäämättömän kanssa toki voi käydä pissatuspyrähdykset, pitkiä lenkkejä en suosittele ehkä edes niille.


    • Pro koirat

      Paukkuarkuudesta on melko ristiriitaista tietoa netissä..

      "Paukkuarkuuden periytymistä on tutkittu ja sen on todettu olevan voimakkaasti periytyvää."
      "Paukkuja pelkäävää koiraa ei voi useinkaan menestyksellä totuttaa ääneen"
      "Ota tilanne reippasti haltuun ja ole kuin mitään ei olisi tapahtunut. Älä ala paapoa koiraa ottamalla syliin tai silittelemällä ja tyynnyttelemällä äänellä. Saatat vahingossa vahvistaa koiran väärää käytöstä."

      Lähde: http://www.koirakoulukompassi.com/artikkeleita/ongelmakaytos/kovienaantenpelko/

      Vs.

      "Ennen kuviteltiin, ettei paukkuarkuutta yksinkertaisesti voida parantaa. Nykyään ollaan eri mieltä hyvien todisteidenkin vuoksi: koiria on saatu parantumaan paukkuarkuudesta. Koira ei ensinnäkään peri paukkuarkuutta, se ei ole synnynnäistä."

      Lähde: http://www.kolumbus.fi/~w443412/karo/paukkuarkuudesta.htm

      Tuon ensimmäisten lainausten mukaista koulukuntaa on selvästi enemmän, jälkimmäinen materiaali onkin aika vanhaa, vuodelta -99.

      Muistan lukeneeni myös niin, että jos koira turvaa sinusta hakee, vaikka sitten syliin tulemalla, tulee koira kuitenkin syliin ottaa, eli huomioimattomuus koskisi vain pauketta, ei itse koiraa, kunhan sen tekee aivan normaalisti, eli kuin minä tahansa muunakin päivänä. Useinhan vain painotetaan että ole huomioimatta koiraa tai pauketta, ja ole kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan, ja varsin usein suorastaan kielletään huomioimasta siis koiraa myöskään lohduttavasti. Tässäkin on siis kahta koulukuntaa, joista tuo ensinmainitsemani on se uudempi näkökanta.

      Minusta ei koiraa kannata viedä ulos paukkeen aikana, jos ei ihan pakko ole. Se pommi voi paukahtaa missä vain, ja sen jälkeen on koiran pelkotilat päällä ja voikin olla tiukassa saada pois. Hyvä on myös huomata, että paukkuarkuus ilm. alkaa vasta kun koira on yli 2v, eli eka tai välttämättä vielä toinenkaan hyvin mennyt uusivuosi ei välttämättä vielä takaa mitään.

      Summa summarum; uskon että paukkuarkuus on perinnöllistä, mutta monissa tapauksissa paukkeeseen voidaan kuitenkin totuttaa. Ja totta kai koira haistaa ihmisestä stressihormoonit yhtä helposti kuin ihminen haistaa mädän kananmunan, eli omakin esimerkki ja käytös on merkitsevää.

      Keinojahan uuden vuoden varalla on mm. pois lähtö, verhojen sulkeminen, stereot kovalle, valot kirkkaalle, ilotulitusäänten soittaminen jo etukäteen, dap-haihdutteet, valerianapillerit, äänieristetyn tilan varaaminen/teko koiralle, ja sitten keksin ihan oman, mitä en ole koskaan mistään ainakaan lukenut; ruudin tuoksulle totuttaminen. Hajuhan on se koiran voimakkain aisti, ja uutena vuotena sisälläkin haisee ruuti, vaikka ihminen sitä ei haistakaan.

      • Pro koirat

        Lisäänpä vielä tuohon listaan, että kun koira on väsytetty hyvin ennen iltaa, saa varmasti paremmin nukuttua, koska sitä unta tarvitsee kuitenkin normaalisti. Toki kova stressi voi pitää hereilläkin, mutta itse ainakin väsytän koiran hyvin jo ennen kuutta, toimii siis meillä kaiken muun ohella.


      • gunshyness

        Paukkuarkuus on vahvasti perinnöllinen ominaisuus. Metsästyskoirien jalostuksessa tämä on huomattu jo aikoja sitten. Sitä ei voi parantaa, eikä siitä kärsivää koiraa käyttää jalostukseen. Paukahduksesta säikähtäminen on taas toinen asia. Varsinkin pikkupentuna koira voi säikähtää kovaa pamahdusta. Siksi pentu tulisi totuttaa varoen erilaisiin meteleihin, kolinoihin ja paukahduksiin. Jos vahinko kuitenkin sattuu, voidaan tällainen koira todennäköisesti "parantaa" totuttamalla se pikkuhiljaa koviin ääniin.


    • Erimieltä ap:n kans

      Toinen koira ei moksiskaan mistään paukkeesta,toinen taas aivan vauhko jos jossain esim.kauempana ammutaan pyssyllä.Samoin kuin iiä tuolla kirjoitti, pelkkä vesisade saa koiran jännittyneeseen tilaan,kun koira yhdistää sen ukkoseen.Samoin tietenkin nuo raketit on kauhistus.Koira on nuorempi toista,eikä muistini mukaan ole tapahtunut mitään,mikä selittäisi tuon paukkuarkuuden.

    • Osittain totta.

      Pelkäävänkin koiran voi siedättää pelkäämättömäksi. Meteliä ja meteliä ja sitten vielä lisää meteliä. Ukkosta ja rakettien pauhua, vaikka YouTubesta kovempaa ja kovempaa koiran mielentilaa seuraten. Äänen voimakkuutta lisätään, kun koira ei enää välitä ja rentoutuu.
      Itselle tämä ei ehkä ole mukavaa puuhaa, mutta helpottaa koiran elämää huomattavasti.

      • reppana ja kaveri

        En ainakaan onnistunut siedättämään paukkeeseen. Oli useampi noutaja ja jahtikoiria. Yhdestä ei vain ikinä läheny paukkuarkuus mihnkään. Muut juoksi rakettien perään että minne putosi mut yksi makasi käpälät silmillä ja korvilla, että ei kaikki siihen totu. Nykyiset koirat ei ole kuin pieniä harraste koiria ne ei näy välittävän vaikka taivas putoaisi.


      • .,.,.,.,

        Mä ainakin voin soittaa täydellä äänellä pauketta youtubesta ja koira makaa vieressä tyytyväisenä. Silti pelkää raketteja ja ukkosta, vaikkei ne tetokoneelta soitettuna saa mitään reaktiota aikaan.


      • koettu on

        > Itselle tämä ei ehkä ole mukavaa puuhaa, mutta helpottaa koiran elämää huomattavasti.

        Niin, kuka siivoaa sen kusen ja p@skan tämän siedätyshoidon jälkeen? Sitä nimittäin riitti myöhempinä aikoina.


    • paukkeett

      tyhmyyttä viedä koira lenkkeilemään paukkeeseen. Totta kai lenkit on tehtävä, mutta itse ainakin keskitämme pitkät lenkit aamuksi/iltapäivälle kun raketteja ei vielä ammuta ja iltalenkki lyhyt, vaikka kukaan koiristani ei pelkää raketteja. Meillä tosin metsästyskoiria kaikki ja paukkeeseen totuttu, mutta ei tuo raketti sama juttu ole jos vieressä paukahtaa.

      • neemi

        Mitäpä jos koira pelkää sen verran,että menee vatsa sekaisin ja ripuli lentää vähän väliä?Ei siinä auta kuin viedä ulos ja äkkiä.Tämän sain itse kokea vuosi sitten.Televisio huutaa täysillä ja radio yläkerrassa,että vaimentaisi äänet.Mutta aina niitä älykääpiöitä riittää kun tulee talon läheisyyteen vaikka omakotitalossa asutaankin.


      • kasvatus-guru
        neemi kirjoitti:

        Mitäpä jos koira pelkää sen verran,että menee vatsa sekaisin ja ripuli lentää vähän väliä?Ei siinä auta kuin viedä ulos ja äkkiä.Tämän sain itse kokea vuosi sitten.Televisio huutaa täysillä ja radio yläkerrassa,että vaimentaisi äänet.Mutta aina niitä älykääpiöitä riittää kun tulee talon läheisyyteen vaikka omakotitalossa asutaankin.

        Itse kun vain siinä vieressä paukkujen ryskeessä lonnotat tyytyväisenä ja ulostat normaalisti koko uuden vuoden, niin kyllä se koirakin oppii saman.

        Samoin koiran voi totuttaa esim. keskustelemaan Suomi24:ssä, niin on muuta tekemistä ja ajankulua hysterian sijaan.

        Niiden jotka ei näitä asioita hallitse, ei pitäisi kyllä koiraa hankkia.


      • Pro koirat
        neemi kirjoitti:

        Mitäpä jos koira pelkää sen verran,että menee vatsa sekaisin ja ripuli lentää vähän väliä?Ei siinä auta kuin viedä ulos ja äkkiä.Tämän sain itse kokea vuosi sitten.Televisio huutaa täysillä ja radio yläkerrassa,että vaimentaisi äänet.Mutta aina niitä älykääpiöitä riittää kun tulee talon läheisyyteen vaikka omakotitalossa asutaankin.

        Mistä ihmiset tietävät, että teillä on paukkuarka koira sisällä?
        Ja kuuluuhan se pauke vaikka kuinka kaukaa, vaikea siltä välttyä on, ainakaan taajamassa.

        Jos koiran vatsa menee sekaisin, niin anna hiukan extra energiaa parina ed. päivänä, ja sitten pidät paastolla koiraa jo ed. illasta lähtien. Tai annat vähän riisiä, keitinlientä ja ab-piimää vain, mikä pitäisi sulaa hyvin. Samoin kana ja sei sulaa hyvin, mutta ei ilm. yhtä hyvin kuin ed.


    • 34+098

      Raketit ovat epänormaaleja koiranmielestä.Sähiseviä, paukkuvia vilkkuvia valoja.Ei koira niitä tajua, joten poistuu paikalta jos mahdollista.Itse en veisi koira ulos pahimpaan paukkeeseen.Vaan kun on rauhaisaa.
      Itse paukuttelen, ja katselen pihalla.Koira katsoo telkkaria sillä välin :)

    • koiruparka

      Kyllä meidän koira on ihan pennusta lähtien pelännyt kovia ääniä. Ensimmäisena kesänä ukkosen alettua raukka meni suihkunurkkaukseen tärisemään, vaikkei meistä muista ketään pelännytkään. Sitten ensimäisena uutena vuotena ajateltiin lähteä siinä viiden aikaan viimeisen kerran ulos ennen kuin alkaa kovempi pauke niin eikö joku idiootti ampunut kunnon paukun ihan parinkymmenen metrin päässä. Koira meni ihan sekaisin ja käveli siksakkia ja samaan aikaan teki kaikki tarpeensa... siis kävellen. Kaikki tapahtui 10 metrin matkalla kotiovelta tielle, no ei siinä auttanut kuin nostaa koira syliin ja juosta äkkiä takaisin sisälle. Pelko ei ole hellittänyt yhtään. Kymmenen vuotta myöhemmin koiraa ei saa kolmen jälkeen enää kynnyksen toiselle puolelle.

      • jajjaa

        Eli toisaalta juoksemalla äkkiä sisälle osoitit koiralle itsekin, että raketit ovat pelottavia... Mutta harva omistaja lähtee ajattelemaan järkevintä ratkaisua tuossa tilanteessa.


      • uihl
        jajjaa kirjoitti:

        Eli toisaalta juoksemalla äkkiä sisälle osoitit koiralle itsekin, että raketit ovat pelottavia... Mutta harva omistaja lähtee ajattelemaan järkevintä ratkaisua tuossa tilanteessa.

        > Eli toisaalta juoksemalla äkkiä sisälle osoitit koiralle itsekin, että raketit ovat pelottavia... Mutta harva omistaja lähtee ajattelemaan järkevintä ratkaisua tuossa tilanteessa.

        Kun vahinko tapahtunut ja pask4t housussa on turha rypistellä. Oikea ratkaisu on tietysti viedä koira uudenvuodenaatoksi ja -päiväksi niin kauas sivistyksestä, että pauke ja haju eivät häiritse.


    • 3456789

      Meilläpäin paukkui jo eilen.Ei se muutama paukahdus mitään vaikuta koirankaan mielestä.Mutta sitten kun jo jokapuolella paukkuu, rätisee, ja valot välkkyvät.Moni koira haluaa paeta paikalta.
      On parasta antaa koiran olla pahin aika sisällä telkkaria tai radiota kuunnellen.

      Koiria karkaa,kun niitä viedään ilotulituksen aikaan ulos, ja ne pelästyvät.
      Hakeminen onkin vaikeaa, kun koira juoksee niin kauan, ettei pauketta kuulu...

      • Kannattaa pyrkiä

        siihen että koira hakeutuu ongelmatilanteissa omistajansa lue eikä kauas hänestä. Kaulainta pykälää kireämmälle jos vähänkään epäilyttää että saa kiskottua itsensä irti ja luja ote hihnasta sekä kehotuksia pysymään vierellä niin siinäpä ne tärkeimmät. Itselläni on kokolailla itsenäinen ja itsepäinen koira joka kulkee mahdollisimman kaukana minusta. Mutta niin vain nykyään uutenavuotena pysyy lenkeillä tiukasti vierellä kuin parempikin saksanpaimen. Ei varmaan aivan hirveästi nauti lenkkeilystä mutta tietää missä on turvallisinta olla.


    • neppari2

      Koira pitää kouluttaa. Niin moni kerrostaloasuja ei sitä ymmärrä. Keski-ikäiset naiset lepertelevät koirilleen ja haluavat vain ja ainoastaan huomiota ja ihailua kalliin koirarodun omistajana. HYH.
      Koira ei pysty ajattelemaan, päättämään, suunnittelemaan mitään, koira toimiin opitun mallin mukaan. Jos ei ole malleja koira riehuu ja valitsee sen tavan jolla saa haluamansa.
      Voi näitä kultsipuppeleiden omistajia kun heidän karvakasansa ovat niin ylivertaisia, heh.
      Kakkivat kerrostalon käytäville ja murisevat jokaiselle ohikulkijalle. Eihän meidän Bellan kakka edes haise juu:)
      Jep, kyllä lähtee.....mitä luulet koira vai minä?

      • arkapaukku

        Koulutus ei poista joillakin synnynnäistä ja luontaista paukkuarkuutta.
        Ei paukkuarkaa koiraa kouluteta metsästykseenkään, koska siitä ei yksinkertaisesti tule mitään.


      • Bella on syytön!

        Toivottavasti sinä, jos et ole edes sisäsiisti, sotket käytävät jne...tosi ällötys XD
        Ja kaikesta syytät Bella raukkaa....hyi, hyi sinuaXD


      • Kvvxfdsertu

        Kannattaisi pitää ehkä pää kiinni kun noin vähän näyt paukkuarkuudesta tietävän.


    • 2dogs

      Meillä vanhempi koira ei pelännyt raketteja alle vuoden ikäisenä. Nykyään pelkää. Toinen on 10kk nyt eikä aiemmin ole pelännyt, saa nähdä kuinka nyt käy. Kyllä meillä kummanki kans voi lenkkeillä vaikka raketteja paukkuukin, on vaan todella valppaana kun räjähtää. Jos koiran näköetäisyydellä räjähtää niin silloin yritetään "karkuun".


      Ja kyllähän se riippuu paljon roduistakin. Pienet fifit etenkin jotka pelkää kaikkea uutta ovat jopa nurkissa sisällä.

      • isoisoäiti

        Montako kertaa vuodessa teilläpäin raketteja ammutaan? 10kk koirakaan ei ole ennen pelännuyt, saas nähdä miten nyt, kummankin kanssa voi lenkkeillä kuulemma.

        Voin kertoa sinulle että paukkuarkuus ei ole koiran koossa, vaan luonteessa. Omani ovat tuollaisia 10 kilon kahta puolta, elikkä ei mitään jättiläisiä, mutta paukkuja saa ampua niin paljon kuin huvittaa, kukaan ei niihin kummemmin reagoi. Silti en lähde koirineni puoleltaöin ulos, koska ne nukkuu silloin.


      • ou,mai,gaad...
        isoisoäiti kirjoitti:

        Montako kertaa vuodessa teilläpäin raketteja ammutaan? 10kk koirakaan ei ole ennen pelännuyt, saas nähdä miten nyt, kummankin kanssa voi lenkkeillä kuulemma.

        Voin kertoa sinulle että paukkuarkuus ei ole koiran koossa, vaan luonteessa. Omani ovat tuollaisia 10 kilon kahta puolta, elikkä ei mitään jättiläisiä, mutta paukkuja saa ampua niin paljon kuin huvittaa, kukaan ei niihin kummemmin reagoi. Silti en lähde koirineni puoleltaöin ulos, koska ne nukkuu silloin.

        Keskustelun aloittaja on näitä eläinrakkaita jotka ei tajua hevon ..ttua elukoista,luuletsä ..tun undulaatti että koira pelkää pauketta koska omistajakin pelkää!? Ootsä ..ttu ihan sekasin päästäs ääliö?!


      • mitä odotatte ?
        ou,mai,gaad... kirjoitti:

        Keskustelun aloittaja on näitä eläinrakkaita jotka ei tajua hevon ..ttua elukoista,luuletsä ..tun undulaatti että koira pelkää pauketta koska omistajakin pelkää!? Ootsä ..ttu ihan sekasin päästäs ääliö?!

        Undulaatti ei ole = koira, kumpiakin on ollut, eivätkä kummatkaan ole koskaan pelänneet paukuttelua. Mutta jos se omistajan mieltä rauhoittaa, kun ensin koiransa opettanut pelkäämään, niin voi niitä rauhoittavia hommata vaikka itselleenkin. Koira haistaa ja huomaa omistajan jännittyneen tilan, kun omistaja pelkää että miten koira reagoi = koira tekee mitä toivotaan, alkaa pelkäämään myös.

        Ja osa täällä selittelee, että kun lähellä on paukuteltu, joo venäläisille varmaan kannattaa suomeksi huudella eikä kannata kääntyä takaisin jos tuntuu ettei suomen kieltä tajua. Itse jään koirani kanssa odotteleen jos näen että ihmiset asettelee ilotulitteitaan ja sytyttelee lankoja tai menen toiseen suuntaan. Itse en halua lähelle noita ilotulitteita, olen liian usein nähnyt kun ne ei lähde ylös päin...


      • Ei kai
        mitä odotatte ? kirjoitti:

        Undulaatti ei ole = koira, kumpiakin on ollut, eivätkä kummatkaan ole koskaan pelänneet paukuttelua. Mutta jos se omistajan mieltä rauhoittaa, kun ensin koiransa opettanut pelkäämään, niin voi niitä rauhoittavia hommata vaikka itselleenkin. Koira haistaa ja huomaa omistajan jännittyneen tilan, kun omistaja pelkää että miten koira reagoi = koira tekee mitä toivotaan, alkaa pelkäämään myös.

        Ja osa täällä selittelee, että kun lähellä on paukuteltu, joo venäläisille varmaan kannattaa suomeksi huudella eikä kannata kääntyä takaisin jos tuntuu ettei suomen kieltä tajua. Itse jään koirani kanssa odotteleen jos näen että ihmiset asettelee ilotulitteitaan ja sytyttelee lankoja tai menen toiseen suuntaan. Itse en halua lähelle noita ilotulitteita, olen liian usein nähnyt kun ne ei lähde ylös päin...

        Onko venäläinen = undulaatti?


    • Isä

      Mulla on ollut neljä koiraa: collie, 2 lapinkoiraa ja briardisekoitus. Yksikään ei ole pelännyt raketteja. Edellinen omistaja kyllä väitti noiden lapinkoirien pelkäävän, mutta eipäs ollut mikäään ongelma käydä niiden kanssa katsomassa ilotulitusta.

      Mielestäni oleellista on että omistaja on itse rauhallinen ja osoittaa, ettei raketeissa ole mitään pelättävää, ja toiseksi, että koira itse näkee ne raketit.

      Tietysti jotkut koirat pelkäävät vaikka tekisi mitä, mutta uskoisin rakettipelon olevan useimmiten omistajan aiheuttamaa.

    • bkijfvb

      Oot oikeessa aloittaja - Kyllä koirien pelot monesti niille opetetaan. Tähän syyllistyy moni koiran omistaja. Pätee myös ihmislapsiin - Niille opetetaan ennakko asenteita.

      • ne lähtee minne satt

        Käveltiin koiran kanssa parkkipaikalta kotiin niin jotkut IDIOOTIT päästi rakettinsa vaakatasossa kohti meitä. Kyllä säikähdettiin molemmat, hyvä ettei silmille tullut. Pitäisi olla vaan tietyt paikat missä niitä saa ampua. Koirat pelkää niitä syystäkin.


    • Kyllä ne muutkin

      Kyllähän ne naapurin penikat Ukonkin karjalankarhukoiran sai pelkäämään raketteja, kun olivat käyneet häkkiin ampumassa niitä. >:/ Toinen mikä sitä paukkupelkoa vahvisti, oli se että salama löi kesä-aikana häkin vieressä olleeseen koivuun. Kyse on tiheään asutusta alueesta, jolla ei kyllä kenekään kannattaisi ammuskella, kun taloja vieri viereen. Sen uuden vuoden jälkeen koira ei enää ollut entisensä, vaan alkoi pelkäämään kaikkia paukkuvia ääniä siinä määrin että metälle ei enää suostunut, joka oli ennen koiralle mieluisinta puuhaa. Sitä vain, että vaikka ne omistajat ei "opettais" koiraansa pelkäämään, niin se pelko voi tulla mistä vaan. Tässä tapauksessa kaksi hirveää tapahtumaa vahvisti koiran paukkupelkoa.

    • -säikky-

      Itse en ole koiranomistaja, mutta ymmärrän kyllä koirien rakettipelon. Itsekin pelkään kovaa pauketta, mutta myös koiria. Pauketta kuitenkin vain muutama päivä vuodessa, mutta arvaamattomia ja rähiseviä koiria joudun kohtaamaan paljon useammin. Koiranomistajien vastaus pelkooni on useimmiten, että ei saa näyttää pelkoaan. Helpommin sanottu kuin tehty. Tämänkin pelon on saanut aikaan uhkaava koira

      • Pro koirat

        Kannattaa hakea apua ongelmaan, ainakin jos pelko on kovaa. Apua voi hakea kaikkiin pelkoihin ammattilaisilta. Jos pystyt hallitusti kohtaamaan ja käsittelemään pelkoasi, ne pelot voi vähentyä selvästi. Niitä ihmisille vihaisia koiria kun on tosi vähän kuitenkin, niin pelätä ei tarvitsisi. Onko tutuillasi koiria joista voisi olla apua? Varmaan tosi moni muukin koiranomistaja olisi valmis auttamaan, kun vain kysyy apua. Itselläni on kokemusta vain lasten pelkojen "pois totuttamisesta", pari pelkäävää on tässä pihapiirissä ollut.

        Niin, paras tapa kohdata koira on tosiaan "olla kohtaamatta" se, eli tällä tarkoitan sitä, että kun et osoita mitään kiinnostusta koiraan, et edes katso päin, koirakaan ei todennäköisesti sinusta kiinnostu. Pätee myös irtokoiran kohtaamiseen, jos tällainen tilanne tulisi.


      • käppänän emäntä
        Pro koirat kirjoitti:

        Kannattaa hakea apua ongelmaan, ainakin jos pelko on kovaa. Apua voi hakea kaikkiin pelkoihin ammattilaisilta. Jos pystyt hallitusti kohtaamaan ja käsittelemään pelkoasi, ne pelot voi vähentyä selvästi. Niitä ihmisille vihaisia koiria kun on tosi vähän kuitenkin, niin pelätä ei tarvitsisi. Onko tutuillasi koiria joista voisi olla apua? Varmaan tosi moni muukin koiranomistaja olisi valmis auttamaan, kun vain kysyy apua. Itselläni on kokemusta vain lasten pelkojen "pois totuttamisesta", pari pelkäävää on tässä pihapiirissä ollut.

        Niin, paras tapa kohdata koira on tosiaan "olla kohtaamatta" se, eli tällä tarkoitan sitä, että kun et osoita mitään kiinnostusta koiraan, et edes katso päin, koirakaan ei todennäköisesti sinusta kiinnostu. Pätee myös irtokoiran kohtaamiseen, jos tällainen tilanne tulisi.

        Niinpä. Meillä on tuollainen yhden sortin terapia koira, nimittäin sukulainen on aina pelännyt koiria, mutta tälle syöttää makupaloja, kun mennään käymään, pitäähän toisen saada, heti on kaapilla kun koiramme näkee. Tämän pelkääjän aikuinen lapsikin oli ihmeissään, että antoiko se tosissaan koiralle makupalan, ei meinannut uskoa millään vaikka omin silmin näki.


    • Näin on!

      Kyllä eläimillä parempi kuulo, herkemmät aistit korvissa, joten eläinten korviin paukut ja muut äänet kuuluu paljon suuremmalta ku ihmisen korviin. !
      Pelolla ei ole mitään yhteistä tässä tapauksessa.

      • tbtjjli

        Vai vaistoaa koira omistajan pelon?!Viime vuodenvaihde,koirani olivat yksin kotona ku vuosi vaihtui,ja seinänaapuri kertoi aamulla koirien6 haukkuneen tunteja p6tkeen kun alkoi räjähteleen,mä olin silloin ulkona kylillä.Mun hurtat varmaan vaistosi kuinka pelkään kylällä raketteja,EIKÖ!? ? ?..tun idiootit...


      • luovu koirista
        tbtjjli kirjoitti:

        Vai vaistoaa koira omistajan pelon?!Viime vuodenvaihde,koirani olivat yksin kotona ku vuosi vaihtui,ja seinänaapuri kertoi aamulla koirien6 haukkuneen tunteja p6tkeen kun alkoi räjähteleen,mä olin silloin ulkona kylillä.Mun hurtat varmaan vaistosi kuinka pelkään kylällä raketteja,EIKÖ!? ? ?..tun idiootit...

        Jätätkö koirat yksin kun lähdet ryyppäämään? Voi v3¤¤u mikä idiootti.


      • Isä
        tbtjjli kirjoitti:

        Vai vaistoaa koira omistajan pelon?!Viime vuodenvaihde,koirani olivat yksin kotona ku vuosi vaihtui,ja seinänaapuri kertoi aamulla koirien6 haukkuneen tunteja p6tkeen kun alkoi räjähteleen,mä olin silloin ulkona kylillä.Mun hurtat varmaan vaistosi kuinka pelkään kylällä raketteja,EIKÖ!? ? ?..tun idiootit...

        Sepä se, kun koirat eivät edes nähneet mistä pauke tuli. Ja tietystihän koirat yksin ollessaan reagoivat ulkoa tuleviin ääniin.

        Tietystikään yksikään järkevä koiranomistaja ei jätä koiriaan uudeksivuodeksi yksinään. Uudenvuoden paukut ovat tietysti koiralle outoja asioita, ja omistaja voi omalla käytöksellään joko hälventää tai voimistaa koiran reaktioita.


      • Isä
        Isä kirjoitti:

        Sepä se, kun koirat eivät edes nähneet mistä pauke tuli. Ja tietystihän koirat yksin ollessaan reagoivat ulkoa tuleviin ääniin.

        Tietystikään yksikään järkevä koiranomistaja ei jätä koiriaan uudeksivuodeksi yksinään. Uudenvuoden paukut ovat tietysti koiralle outoja asioita, ja omistaja voi omalla käytöksellään joko hälventää tai voimistaa koiran reaktioita.

        Tulipas käytettyä paljon sanaa "tietysti". Kyse on kuitenkin itsestäänselvistä asioista.
        Kaikki vaan eivät niitä silti ymmärrä.


    • ghjdrstfda

      Meillä terrieri ei aikaisemmin välitänyt raketeista mitään mutta viime uudenvuoden iltana oltihin jo sänkyssä kun pauke alkoi koira aivan paniikissa vinkui peiton alle, sitten kun sain verhot kunnolla kiinni että välke loppui niin samassa koirakin rauhottui eikä välittänyt siitä paukkeesta sille oli kovempaa ne välähdykset.

    • pari -74

      Kaikki eläimet kuten ihmisetkin yksilöitä.
      Me itse 4 kymppinen pariskunta, ensimmäinen koira ei oppinut eläessään auto kyytiin vaikka autossa herkkuja ym ja koskaan sille ei mitään pahaa autossa tapahtunut.
      Seuraavalle koiralle auto oli alusta asti kuin toinen koti ja kumpikaan koira ei koskaan ollut paukku arka.
      Toinen koira pentuna vähän arasteli ukkosta pentuna niin alettiin leikittää koiraa ja touhuttiin muutenkin normaalisti tämän jälkeen ukkonen tai raketit niin se ei ns korvaansa lotkauttanut.

    • sinne lähdemme

      Noi rakettien ampujat pitäis lähettää Syyriaan tai Afganistaniin. Siellä saisivat NAUTTIA sydämensä kyllyydestä rakettien autuudesta :)

    • paukkuman

      Koirat rakastaa pauketta ja varsinkin yllättäviä pamauksia. Se johtuu niiden metsästysvietistä. Itse säästän aina paukkuja uudeltavuodelta niin voin harjoittaa koiria koirapuistossa paukkeeseen muulloinkin.

    • Ei raketteja

      Itse pelkään raketteja enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi niihin rahaa halutaan tuhlata. Mutta omaan koiraani en ole pelkoani saanut siirettyä. Toki lenkkeilemme uuden vuoden aattona järkeviin aikoihin, mutta ainakin meillä päin jo paukuttelu alkanut jo lauantaina. Ja jatkuu varmasti vielä monta päivää.
      Aattoillaksi otan hoitoon myös naapurini koiran, joka aivan hysteerisenä pelkää pauketta. Pelkää monta viikkoa aaton jälkeenkin lenkkeillä ja makaa kotona saunan lauteiden alla. Sellaista kauhua katsoessani en todellakaan voi ymmärtää rakettien ampumista. Mutta kokeillaan nyt tänä vuonna, josko hyvähermoisen koiran seura edes vähän auttaisi.

    • en tiiä mut mulla ku oli koira ni sei pelänny yhtään hulikoneikä kivääriammuntaakaan ku joskus pilkkaa mmuin mut en kenenkään nilkkaan ni se ei pelänny yhtään aseen paukutusta mut rkettia pelkäs meni aina sängynalle piiloon.

      • mieny vastaan ku näämmä oon sma henkilö ni et niise vain on ettei se koira pelkää seen pukutusta mikähänson nuissa rketeissa
        .


    • Minun rotikka oli enempi niiden raketeiden ja kaikkien pörräävien ja paukkujen perään. Huomasin sen silleen kun oltiin muijan ja koiran kanssa ampumassa raketteja, sytytin ja otin pakkia, koira hyökkäsi tikkuun kiinni kun se suhisi, piti pikkusen kiirettä repiä se raketti rotikan hampaista ja lopulta ammuin sen kädestä, hyviä nahkahanskoja ei voita mikään!
      Loput raketit ammuttiin vähän laakaan ja mosse pääsi irti heti kun raketti oli lähtenyt, sai liikuntaa kun lumessa tikkua etsi..
      Tavallaan adoptoin koiran huonoista oloista, vaikka maksoinkin siitä montasataa euroa. 3v leikkaamaton uros rotikka, se ei montaa käskyä osannut. Ensimmäinen koirani, tai olihan se muijankin, vaan enempi perääni.

    • Annamaija2

      Minun kissani on myös herkkä äänille ja ilotulitukselle erittäin herkkä ja pelkäsi alussa kauheasti. Vedin sälekaihtimet täysin kiinni jo ennen puolta yötä, verhot eteen. Sanoin sille vuosien mittaan aina etukäteen: pum pum... Ja siitä kissa tietää mitä on tulossa. Olen ollut ihan tavallisesti askareissani ilotulituksen ajan ja kissa on nykyisin täysin rauhallinen eikä pelkää enää. En tosin avaa siitä huolimatta ikkunoita vaan pidän kaikki tiukasti kiinni, ettei näe kirkkaita valoja. Jos itse on jollain tavoin pelokas niin se tarttuu eläimeenkin heti.

      • kporrrr

        Joka luulee ja uskoo että koira haukkuu ja pelkää paukkuja koska sen isäntäkin pelkää...Joka tuohon uskoo,en löydä sanoja kuinka ihminen voi olla TYHMÄ ! EI JUMALISTE ! OOTTEKO TULLEET HULLUIKSI?!


      • Kauko Säädin
        kporrrr kirjoitti:

        Joka luulee ja uskoo että koira haukkuu ja pelkää paukkuja koska sen isäntäkin pelkää...Joka tuohon uskoo,en löydä sanoja kuinka ihminen voi olla TYHMÄ ! EI JUMALISTE ! OOTTEKO TULLEET HULLUIKSI?!

        rölli?


      • kokeile aivoton
        kporrrr kirjoitti:

        Joka luulee ja uskoo että koira haukkuu ja pelkää paukkuja koska sen isäntäkin pelkää...Joka tuohon uskoo,en löydä sanoja kuinka ihminen voi olla TYHMÄ ! EI JUMALISTE ! OOTTEKO TULLEET HULLUIKSI?!

        Kokeile idiootti koiran kanssa, lähde lenkille ja ala yhtäkkiä luimisteleen ympärilles tyhjillä kaduilla ja pelottele itseäsi, katso sitten tarkkaan koiran reaktiota. Ja sitten toista, ilman omaa paniikkiasi, huomaat että koira reagoi tyhjille kaduille.


      • Paras A-ryhmä
        kokeile aivoton kirjoitti:

        Kokeile idiootti koiran kanssa, lähde lenkille ja ala yhtäkkiä luimisteleen ympärilles tyhjillä kaduilla ja pelottele itseäsi, katso sitten tarkkaan koiran reaktiota. Ja sitten toista, ilman omaa paniikkiasi, huomaat että koira reagoi tyhjille kaduille.

        Totta! Samoin voi koiran ehdollistaa eroon tarpeettomasta makkaran himosta nyrpistelemällä itse oikein asenteikkaasti ja päättäväisesti nenää kypsän, grillikäryisen makkaran edessä.

        Edelleen uroskoiran hervottoman kiinnostuksen naaraiden perään voi taidokas ja asiansa osaava koirankasvattajatuntija ohjata jalompiin kohteisiin käyttäytymällä itse täysin välinpitämättömästi toisten ihmisten koiria kohtaan sekä välttämällä muiden koiranomistajien tervehtimistäkin ja kiinnittämällä lenkillä näiden sijasta huomiota esim. täysin abstrakteihin aiheisiin kuten matematiikkaan.


    • rakettien ystävä

      Meidän ulkokoira on pahimpana rakettiaikana sisällä. Se pelkää raketteja, kuten myös ukkosta, mutta ei se koskaan tosissaan pelkää. Suosittelen kyllä viemään koiran ajoissa sisälle, sillä viime vuonna myöhästyin ja piti kiskomalla kiskoa koira liiterin alta pois. Siihen ei herkut tehoa.

      Asiaan. Uskon siihen aloittajan kanssa, että omalla käytöksellä koiraa kohtaan on suuriakin vaikutuksia koiran pelokkuuteen. Jos itse jännität niin tottakai koirakin jännittää kaksinkertaisesti. Mutta kyllä koira muistaa, jos on pahasti säikähtänyt raketteja. Sitä on enää hankala totuuttaa paukkeeseen.

      Kun meidän koira on sisällä näihin pumpum-aikoihin, niin oikeastaan sitä on aivan turha yrittää selitellä ja rauhoitella. Annetaan koiran olla rauhassa, sitä se arvostaa eniten. On vain siinä lähellä.

      Vielä viimeiseksi voin helpotuksesta huokaista, ettei meidän koira ole koskaan lähtenyt lätkimään, mikä voisi olla hyvinkin sen tapaista. Tähän mennessä se on pihalla irti ollessaan rynnännyt kotiovelle toimituksensa tehtyään.

    • koirista tietävä

      Ei se kuule niin mene. Arka koira pelkää raketteja. Siihen ei omistajan asenne vaikuta ja jos olet sitä mieltä että vaikuttaa, tulepa ulkoiluttamaan näitä: 1-3 pommipelkoista koiraa, neljä yhteensä.. 3kpl cavaliereja, joista kaksi tiedän ja toisella on pommipelko ja sitten yksi iso uros-dobermann, mikä painaa yli 40 kg, josta en vielä tiedä pelkääkö pommeja. Mä katon sitä sun asennetta sitten..

    • viljo1

      Ehkei pelkää raketeita mutta entäs raketteja...........

    • kokkeri

      totta!!!!!minulla on ollut monta koiraa ja on nytkin,ei koskaan ole ollut pelkoa uutenavuotena.koira on otettu pennusta asti mukaan,ja rauhallisesti totutettu raketteihin,,,,,nytkin uutena vuotena tiedän jo etukäteen koirat ovat mukana paukuttelussa ja ihan irti,,,,luulen kyllä et tuo omistajan käytös ratkaisee paljon,,,,,

    • sekasortoa

      Mulla kaksi koiraa. Toinen pelkää niin että se pitää vielä viikko uuden vuoden jälkeen puskea väkisin ovesta ulos ja siellä se pälyilee peloissaan taivaalle, varsinkin iltaisin. Toinen ei pelkää, ei sitten lainkaan. Tietysti omalla rauhallisella käytöksellä voi helpottaa tilannetta, mutta ei se sitä kyllä ratkaise.

      Vielä enemmän kuin lemmikeistä olen huolissani metsäneläimistä, jotka joutuvat olemaan tuntikausia pakokauhun vallassa rakettimyrskyssä. Kuolleina taivaalta putoavat lintuparvet ovat vain jäävuoren huippu.

    • mulla koira ei pelkää aseenpaukkumista siis edesmennyt koira mut kylläse rkettia pelkäs siinäpä onki et miksi eipelkää aseen paukuntaa mut rketteja.

      • onhanse titen ku rketit vuhuaa ja pitää muutaki ääntä ku se vain paukhtaa vaikka usiammastikki nison smllainen ääni ja ku koira ole tottunu ku kuuluu viuhuntaa ja poksetta usiammasti entiiä siinoiski tutkimista jollekki miki voisin tutkia jos aisin vltionpua niinku poromihet saapi
        ;)


      • tottuus

        Se on kuules iha eri asia raketit ja aseet. Koira ei hyövy rakenteista mitenkää mutta metästyskoirilla on metästysvietti ja se toteuttaa ihtiään ni eihän se pelekää aseen laukausta. Jos onpi hyvä ampuja ja amppuu riistaeläimen ni koirahan saa palkkion hyvästä haukusta, miksi se laukausta pelekäs? Ja yks laukaus on iha eri asia ku monta tuntia kestävä rätinä ja pauke.


    • umpikuuro4

      en tiedä, mutta onko kissalla parempi kuulo kuin koiralla?oma kissa vainaa ainakin ravisteli päätään ja luimisteli korviaan ilotulitteiden paukkeessa sisällä,saunassa oli sen verran äänenvaimennusta että siellä viihtyi.olisikohan nui "teini aikuiset" tuhonnut jo lemmikkiensä kuulon musiikin huudattamisella autossa/kotonaan?toisaaltaan kyllä oli/on käytetty elukoita sodissa sitten ruudinkeksimisen mutta ne olivat opetettuja siihen.jokainen elukka (myös ihminen)pelkää luonnostansa kovaa äkillistä ääntä.nim:ei enään tykin jyskyjä meidän parvekkeelle...

      • mieku ammuin kiväärillki pilkkaa et kattelin mihin osuu aina ennen ku lähin ampumaan lintuja ni koira ktteli vieressä ja ku ammuin lähti hulluna juokseen sinne mihin piippu näytti sit ainapiti huutaas ettei silä oo mittää ;)


      • pihhi kirjoitti:

        mieku ammuin kiväärillki pilkkaa et kattelin mihin osuu aina ennen ku lähin ampumaan lintuja ni koira ktteli vieressä ja ku ammuin lähti hulluna juokseen sinne mihin piippu näytti sit ainapiti huutaas ettei silä oo mittää ;)

        silti pelkäs ilotulitteita


      • pihhi kirjoitti:

        silti pelkäs ilotulitteita

        siinon joku erillainen systeemi aseen pukhuksessa ku ilotulitteissa


      • pihhi kirjoitti:

        siinon joku erillainen systeemi aseen pukhuksessa ku ilotulitteissa

        nokunet rätisee ja paukku hulluna eihän tuola lintimetsäälä monikaan ammu vaikka oon kuullu et aikoinaan on kusipäät ampuneet rynnäkkökiväärillä hanhia semmosilla mikkä oli helppo työstää sarjatuliaseeksi
        mut se siitä ; )


      • edelleenkuuro
        pihhi kirjoitti:

        mieku ammuin kiväärillki pilkkaa et kattelin mihin osuu aina ennen ku lähin ampumaan lintuja ni koira ktteli vieressä ja ku ammuin lähti hulluna juokseen sinne mihin piippu näytti sit ainapiti huutaas ettei silä oo mittää ;)

        hakiko edes taulun?


      • vieläkinkuuro
        pihhi kirjoitti:

        nokunet rätisee ja paukku hulluna eihän tuola lintimetsäälä monikaan ammu vaikka oon kuullu et aikoinaan on kusipäät ampuneet rynnäkkökiväärillä hanhia semmosilla mikkä oli helppo työstää sarjatuliaseeksi
        mut se siitä ; )

        jaa petra vai ?eikö siellä suomen harmaissa opetettu että sarja tuli on pelote eihän sillä mihinkään osaa piippu nousee ja jokunen hanhi voi saada osuman jos sattuu olemaan "nostoluokka"oikeessa ajassa?


    • best friend

      Höpöhöpö PASKAA!!!!!

    • H.enkka

      Mulla on kaksi samaa terrierirotua olevaa uroskoiraa. Molemmat ovat tulleet 10-viikkoisina minulle ja molemmat ovat syntyneet toukokuussa, mutta niillä on kaksi vuotta ikäeroa.

      Vanhempi koira, 10 ja risat, on alusta asti pelännyt pauketta ja ukkosta.
      Nuorempi, 8 ja risat, ei ole koskaan pelännyt pauketta eikä ukkosta.

      Mitä tästä opimme koirien pelosta ja omistajan asenteesta?

    • diipadaapadii

      Huoooh.

      Säälittää niin tällaiset aloitukset ja niiden takana oleva tietämättömyys.

      Itse olen keski-ikäinen ja minulla on aina ollut koiria, enimmäkseen eri paimenkoirarotujen edustajia. Juuri nyt on menossa 10. ja 11. koirani.

      Näistä yhdestätoista koirastani paukkuarkoja on ollut kaksi. Itse välttelen kaikkea meteliä enkä viihdy paukkeessa enkä pidä ilotulituksista - tosin en niitä pelkääkään.

      Ja aloittajan johtopäätökset yllä olevasta....?

    • kyllä fiffet öppii

      jös ne hälyää öppiä. jös ömistäjä kököäjän silittää jä hellii fiffeä jä vöivöttelee, kun ämpu tylee, niin fiffen pelkö pälkitään. Sillöin fiffe lyylee, että pelkö kyylyy äsiään. Fiffeä ei sää hyömiöidä, kyn se pelkää, vään äntää sen öllä räyhässä.

      Fiffen täytyy lyöttää ömistäjään/isäntään, että räketeissä ei öle pelättävää. Jös läymän jöhtäjä käyttäytyy heikösti, niin fiffe ei lyötä siihen.

      • Yh hyh

        Nyt on jonkun keitossa ollut (koiran) karva.


    • Ressu1

      Meillä oli uros 3 v. joka ei koskaan pelännyt raketteja tai ukkosta.
      Mutta sen kerran kun 14 aikaa iltapäivällä kun olimme ulkona, niin eiku joku KUSIPÄÄ joka ei tunne kelloa, paukautti raketin aivan koirien yläpuolella raketin.
      Sen jälkeen nuorempi pelkää raketteja, ja ukkosta. Ei se enään meistä ole kiinni...

      • tia1

        Meillä melkein sama juttu. 3 v. koira ei pelännyt raketteja ollenkaan. Oltiin jo melkein kotona kun joku räjäytti edessämme raketin, vaikka näki meidät ajoissa ja kello oli vasta 14.30.


    • Niinpä niin

      Mene koiran asemaan, eli koira on paljon matalammalla ihmiseen nähden ja jos siellä maassa papatit välkkyy ja rätisee, niin ehkei se ainakaan ihan pienelle koiralle kaikista mukavin tai edes turvallisin kokemus ole.

    • riiiiiiiiiiviö

      Höpöhöpö.Kaikkea sitä joutuukin lukemaan vaikka kukaan ei edes pakota.

    • suhteellista

      Se uudenvuoden paukutus näyttää koirasta samalta kuin sota ihmisestä.Karkuun lähtevät ihmistkin sotaa, ihmekkös se että koirat raketteja.

      • hei halooo

        ei se koira kuole niihin paukkuihin. Luonnon eläimetkin joutuvat joka vuosi sen kestämään. Ei ne pääse pakoon sisälle sängyn alle.


      • rontu 60
        hei halooo kirjoitti:

        ei se koira kuole niihin paukkuihin. Luonnon eläimetkin joutuvat joka vuosi sen kestämään. Ei ne pääse pakoon sisälle sängyn alle.

        noh, eipä pelkää 12v vanha herra kun on tottunut elämän ääniin katselee vaan pää kallellaan et sinne meni. et näin meillä........


      • Hävettävää tekstiä
        hei halooo kirjoitti:

        ei se koira kuole niihin paukkuihin. Luonnon eläimetkin joutuvat joka vuosi sen kestämään. Ei ne pääse pakoon sisälle sängyn alle.

        No voi herranjee, eihän ne luonnoneläimet piiloon pääsekään mutta kärsii nekin! Koira on siitä onnellisessa asemassa että sen pelkoa voi ihminen vähentää! Sinäkö sitten olet sitä mieltä että panikoivan koiran saa antaa kärsiä niinkö? Ja sit on taattu että seuraavana vuonna pelko palaa ihan yhtä kovana.
        Kyllä kaikenmaailman vajakit täällä kommentoikin. Toivottavasti eivät kutsu itseään eläinrakkaiksi.


      • Urpå
        hei halooo kirjoitti:

        ei se koira kuole niihin paukkuihin. Luonnon eläimetkin joutuvat joka vuosi sen kestämään. Ei ne pääse pakoon sisälle sängyn alle.

        No ei siellä keskellä metsää kukaan raketteja lähettelekään. Mieti vähän.


    • pussikuski1

      miksi sen koiran tai kissan pitäis sietää pauketta?

    • jouvaa

      Huuhaata, että kaikki koirat voidaan opettaa paukkeeseen!
      Koirat ovat yksilöitä kuten ihmisetkin. Sisareni on 4,5 vuotta vanhempi ja oli ukkosella hysteerinen. Itse nautin ukkosen melun ja voiman näytöksistä.
      Yllätys! Ei meitä iskä kuljettanut ulkona "totuttamassa" paukkeeseen".
      Kyllä toinen koira pelkää ja toinen ei pelkää mitään. Seuratkaa luontoa! Siellä on yksilöitä, jotka ovat varovaisia >> pelkääviä >>> rohkeita >>> ja "kunkkuja".
      On väärin laittaa kaikkia samaan laatikkoon "jotka eivät pelkää".
      Kun väittää pystyvänsä totuttamaan kaikki koirat paukkeeseen kannattaa mennä puhumaan ulkohuusiin.
      Jopivaan

    • höpö höpö

      Melkein yhtä typerä päätelmä kuin se legendaarinen että koira on sellainen kuin isäntänsäkin.

    • Karhukoiranomistaja

      Minun koira on aivan kamala kun alkaa ilotulitukset. Ulos pitää päästä ja sen jälkeen lähdetään kävelylle. Välillä se jää istumaan ja katselemaan rakettien lentoa ja räjähdyskuvioita. Kaikkein vaikeinta on kulkea alueella jossa paukkuu maassa. Sinnepäin tulee heti kauhea veto ja pitää päästä katsomaan mitä tapahtuu. Koira on metsästyskoira ja tottunut siihen että kun paukkuu niin lysti alkaa.

      • karhukoiranomistaja

        Tähän vielä lisään, että pennusta asti koira on totutettu paukkeeseen. Ampumaradan lähelle kulkemaan (muutama sata metriä ensin eroa) ja leikkimään. Siitä hissun kissun lähestytään ampuma-aluetta ja ollaan niinkuin ei kuultaisikaan.


      • dr.doghl
        karhukoiranomistaja kirjoitti:

        Tähän vielä lisään, että pennusta asti koira on totutettu paukkeeseen. Ampumaradan lähelle kulkemaan (muutama sata metriä ensin eroa) ja leikkimään. Siitä hissun kissun lähestytään ampuma-aluetta ja ollaan niinkuin ei kuultaisikaan.

        ostakaa äkkii nyt kaapit täys makusia natusia ettei ne pikku pissiäiset menetä yöuniaan!! antakaa ihan vaikka koko omaisuutenne pikku puudelien haltuun. ei kannata iettiä mistä helevetistä kaikki juontaa juurensa..hohhoijakkaa..kyllä ootte "koiran?" omistajia..


      • Dr. No
        dr.doghl kirjoitti:

        ostakaa äkkii nyt kaapit täys makusia natusia ettei ne pikku pissiäiset menetä yöuniaan!! antakaa ihan vaikka koko omaisuutenne pikku puudelien haltuun. ei kannata iettiä mistä helevetistä kaikki juontaa juurensa..hohhoijakkaa..kyllä ootte "koiran?" omistajia..

        Ei, emme halua kuulla mistä tuo kaikki juontaa juurensa.


    • Pumi

      Päätin joku vuosi sitten vajaa vuoden ikäisen (muuten vieläkin) reippaan pumini kanssa olla olematta moksiskaan raketeista. Menimme kaupungin halki kuuden maissa kylään ja tulimme yhden maissa yöllä pois. Menomatkalla huomasin kyllä, että koirani rupesi tietyssä kohdassa reittiä - missä jengiä oli kerääntynyt jo aikaisin lammen rantaan viihtymään ja samalla ampumaan raketteja - epäröimään ja olisi ollut halukas kääntymään kotiin. Minä olin reipas ja juttelin sille ja jatkoimme perille. Kyläpaikan lähellä oli yöllä pääilotulitus. Odotimme sisällä sen loppumiseen. Yritin koko ajan parhaani mukaan olla samalla rento ja koiraa huomioiva, antaa sille sopivissa kohdissa makupaloja ymym. Mutta tämän reissun jälkeen koirani on - vaikka kotona ihan turvassa - ollut ihan paniikissa joka uusi vuosi. Näille vain ei voi mitään. Riipaisee ajatus jäniksistä, oravista, linnuista... koirien lisäksi.

      • Pum Pum

        Niin syy on siinä että yritit, mutta oikeasti olet itse jännä kakka housuissa ja koirasi traumatisoitui sinun takiasi.


      • 2+15
        Pum Pum kirjoitti:

        Niin syy on siinä että yritit, mutta oikeasti olet itse jännä kakka housuissa ja koirasi traumatisoitui sinun takiasi.

        Ei jumala*ta, miten te jaksatte? Jos ette ymmärrä rakettipelkoasiaa, älkää kommentoiko enää. Vitutttaa lukea näiden tietämättömien juttuja kun eivät selkeästi käsitä asiaa yhtään. Koiria on nähkääs eri luonteisia: on herkkiä pelkääjiä ja rautaisia äijiä. Samoin kun ihmisissä on esim ujoja ja rohkeita. Nää on luonne-eroja joita ei "opetuksella" muuteta mihinkään.
        Minäkin olen perusluonteeltani ujo, mutta ulospäin näkyy räväkkä ja puhelias neito. Sisäisesti olen epäileväinen, ujo ja huono itsetuntoinen. Elämä ja vuodet ovat opettaneet minua feikkaamaan, oikeaa pidättyväistä luonnettani ei pysty kukaan muuttamaan.

        Paukkupelko on synnynnäistä, eli siis yleensäkin herkkyys (ja paukut ovat erittäin helppo kohde pelkäämiselle). Jos koiran saa totutettua ilotulitteisiin niin hyvin ettei uudessavuodessa ole minkäänlaisia ongelmia, ei koira ole alunperinkään ollut kova pelkääjä.

        Minullakin oli aikanaan koira joka ei pelännyt ollenkaan, eikä sitä kyllä tarvinnut mitenkään totuttaakaan. Kaksi seuraavaa sitten pelkäävätkin, ja toinen tarvitsee lääkityksen avuksi että kykenee uv yönä normaalin elämään. Älkää jaelko yleispäteviä neuvoja OIKEISTA rakettipeloista kärsivien koirien omistajille kun ette asiasta näy ymmärtävän.


    • 4v narttu

      Siis toisin sanoen EI KANNATA REAGOIDA RAKETTEIHIN MITENKÄÄN, keskustelut ja touhut jatkuu kaikessa rauhassa niin ei koirakaan välitä äänistä mitn.

      • Keskustelutouhu

        Eipä... :D


    • Punisher-72

      Höpö höpö.

      Metsästyskoiria oli aikoinaan eikä ne piitanneet aseen äänestä hevonvittuakaan, mutta eri asia ilotulitukset oli.

      Totuttaminen ääniin ja ilotulituksiinkin on eri asia kuin tai oikeasti mitään väliä vaikka omistaja kyyhöttäisi paskat housussa nurkassa niin koira ei välttämättä piittaa siitä pätkän vertaa.

      • rakki71

        onhan se metsästys tilanteessa aivan eri asia kuin jossain uudenvuoden raketeissa.se on se yks (riippuen taidoista)i paukku/tuhahdus ja jätkä/narttu saa hakea....ja voi sitä riemua...siis sitä kun tulilla on sen jälkeen ja antaa koiralle edellisestä riistasta tehdyn voileivän puolikkaan.siinä on ihminen ja eläin harmoniassa.


    • Mulla on kaverina nyt noin kymmenvuotias Länsi-Siperian laika. Todella reipas ja urhea kaveri, ei ole yleensä pelännyt mitään. Ei rakettejakaan, ei pentuna eikä myöhemminkään, ei edes ruudinsavua. Ei niistä isommin väittänytkään. Kaikki meni hienosti siihen asti, kun koiralle koitti viides uusivuosi. Olimme normaalilla kävelyllä, kunnes jotkut s.atananan kakarat heittivät koirani nokan eteen paukkumaton. Koira siitä vetämään paniikissa lähipuskaan, seinänvierustoja kotiin ja pöydän alle. Tämän jälkeen kaikki raketit, paukaukset, ukonilmat jne ovat olleet yhtä pelkäämistä. Ukkonen kun jurähtää ja salama lyö ulkona koira menee kylpyhuoneeseen pelkäämään. Monenlaista konstia on yritetty, mikään ei auta. Koira on paukkuarka lopun ikäänsä. Kun koira ehdollistaa paukut vaaralliseksi, ei tälle voi selittää, että ei niitä tarvitse pelätä. Tämä ehdollistuminen käy kerrasta. Ketjun aloittaja ei tiedä mitä höpöttää...
      Muuten edelleen upea ja fiksu koira.


      -Pena

      • tri Hunden

        Ehdollistamalla saa sen pelon myös opetettua koirasta pois. Jos ihminen ei pärjää koiran kanssa kaupungissa, niin hänen pitäisi muuttaa maalle tai sitten opetella koirankasvatusta vähän lisää.


      • Hellmama

        Samaa mieltä... Ei pelkkä raketti ole pahasta vaan se ihminen, joka niitä ampuu; päin toisia ihmisiä, koiria, rakennuksia, autoja, roskiksia, postilaatikoita jne. Ja useimmiten kännissä - tai jos alaikäisiä niin tyhmyyttään...


      • Ehdollista tykönäs
        tri Hunden kirjoitti:

        Ehdollistamalla saa sen pelon myös opetettua koirasta pois. Jos ihminen ei pärjää koiran kanssa kaupungissa, niin hänen pitäisi muuttaa maalle tai sitten opetella koirankasvatusta vähän lisää.

        Koirat - tuo typerien ihmisten elimenvenytyskilpailujen lempiaihe.


      • Älä valehtele
        tri Hunden kirjoitti:

        Ehdollistamalla saa sen pelon myös opetettua koirasta pois. Jos ihminen ei pärjää koiran kanssa kaupungissa, niin hänen pitäisi muuttaa maalle tai sitten opetella koirankasvatusta vähän lisää.

        Ei saa kaikista - et voisi raukka yleistää enää yhtään enempää.


    • järjen ääni

      Näinhän se on. Jos ihminen hötkyilee raketeista käyttäytyen oudosti koiran mielestä, niin tottakai koira rupeaa pelkäämään.

      Kyllä ja minulla itselläni on ollut kaksi koiraa elämäni aikana ja kumpikaan ei pelännyt raketeita. Koirat eivät myöskään olleet ääniherkkiä mitenkään ja niitä ei haitannut aurakoneiden kolinat, eivätkä sähkötyökalut kotona.

      Kuinka monen metsästäjän olet kuullut valittavan kun koira pelkää pyssyn pauketta ja sekoaa ihan totaalisesti? Et yhdenkään. Aseesta jos jostakin tulee kunnon pamaus.

      • 2=universaali otos?

        Mikä tuossa nyt oli sitä "järjen ääntä"? Omaan mutuun ja itsetyytyväisyyteen perustuva yleistys, vai jokin muu?

        Ei "paukkuarka" koira välttämättä pelkää kaikkia paukkeita. Ja on metsästyskoiria, jotka pelkäävät uuden vuoden ilotulitteita hulluna, vaikkeivät ole arkoja muille paukkeille. On myös niitä metsästyskoirayksilöitä, jotka eivät metsälle sovi - toisin kuin päätelmöit. Ja joku koira kammoaa ilotulitteiden lisäksi myös ukkosta, toinen ei lainkaan. Jne.


    • q3457

      Meiän koira aikanaan syötettiin lääketokkuraan. Oli keskikokonen snautseri, jolle näin tehtiin 14 uutena vuotena.

      Eläinlääkäri tietää, mitä sille kannattaa antaa. Päivän tokkuroi, jonka jälkeen palautuu normaaliksi =)

    • Opittua ja sisäistä

      Toinen koira pelkää, toinen ei. Elämän varrella minulle on ollut 24 koiraa. Suurin osa ei ole reagoinut mitenkään erikoisesti raketteihin. Yksi taas pelkäsi ja tutisi sängyn alla pelokkaana ja järkyttyneenä. Ja yksi taas jahtasi raketteja, yritti saada kiinni ja kerran onnistuikin niin että raketti paukahti suuhun. Suu ja huulet paloivat, mutta se ei vaikuttanut mitenkään koiran rakettien jahtaamis intoon.

      Uskon, että omistajan hysteerinen suhtautuminen heisjatuu koiraan, mutta vaikka olisi miten tahansa, koira voi silti ola perusluonteeltaan paukkuarka tai sitten hysteerisen innokas. Joten mikään ei ole ihan yksinkertaisesti lokeroitavissa.

    • pinto

      Meillä vanhempi, nyt jo edesmennyt, koira pelkäsi hysteerisesti raketteja vaikka ihmiset ja nuorempi koira eivät olleet millänsäkään. Minulla taas on ukkoskammo, mutta koirani ei välitä pätkääkään vaikka ulkona jyrisee ja salamoi. Olen samaa mieltä nimimerkin Opittua ja sisäistä kanssa. Se, miksi koira pelkää tai ei pelkää, ei ole niin yksinkertaisesti selitettävissä kuin helposti voisi luulla. Koirat, kuten ihmisetkin, ovat yksilöitä ja eri asiat vaikuttavat eri tavalla eri yksilöihin.

    • Koira on eläin siinä missä muutkin luonnon kappaleet. Pelko on osa itsepuolustusta jonka vuoksi olemme itsekin säilyneet elossa lajina läpi vuosi tuhansien.
      Ihminen poikkeaa kuitenkin eläimistä siinä että se pystyy suhtautumaan erilaisiin tilanteisiin rationaalisesti. Lapsi säikähtää siinä missä aikuinenkin jos kuulee äkkinäisen äänen. Se on täysin normaalia kun emme osaa odottaa moista tapahtumaa ennakolta. Lapsi kuten koirakin oppii pois pelosta jos emme itse pahenna pelkotilaa pelottelolla vaan rohkaisemme ja kannustamme ettei esim. raketteja tarvitse pelätä.

      Eli kaikki me pelkäämme, mutta opimme ja pystymme opettamaan muille ettei kaikkea tarvitsisi pelätä.

      Koiralla on kuitenkin herkät korvat vielä herkemmät kuin ihmisellä jotka saattavat vahingoittua pysyvästi kovassa metelissä.

      Oppia meille kaikille: http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/koiran-kayttaytyminen/koiran-aanipelko/koira-ja-uusi-vuosi

    • Renlund11

      En tieenyt että on vielä yksinkertaisempia ihmisiä kuin koiria!

    • Eeeihh...

      Ei, paukkukammoisten koirien hysteerinen pelko räjähdyksiä/ukkosta tms. kohtaan ei todellakaan synny ensisijaisesti omistajan asennoitumisista ja suhtautumisista ko. ilmiöihin. Lähinnä huvittavaa, että joku lemmikinomistaja tosissaan elättelee tällaisia kuvitelmia itsestään ja toimintansa vaikutuksista eläinten refleksitoimintoihin...

      Kun tutustutte lähemmin paukkuarkoihin koiriin, niin luulot oikenevat.

      terv. useamman paukkukammoisen koiran isäntänä toiminut himoilotulittelija ja ukonilman ystävä

    • kaksi koiraa

      Kyllä koira oppii pelkäämään ihan itse ei se siihen apua tarvitse, meillä ei olla pelätty ukkosia eikä raketteja mutta kylllä koira oppi niitä heti pelkäämään, kun otimme toisen koiran ajattelimme kyllä että sekin pelkää koska ottaisi viimekädesssä mallia vanhemmasta koirasta, no eipä vaan nuorempi ole moksiskaan.

      Voit siis pitää mielipiteesi mutta se on vain mielipide ei totuus.

    • Pelko pois

      Jotain sitä on tapahtunut kuin muistelee aikaa kun itse oli lapsi ja nuori. Silloin sai ilotulitteita ympäri vuoden ja papatteja oli hauska paukutella ja myöhemmin isompia. Olivat vain niin kalliita että jäivät usein ostokset vain papatteihin. Oli nallipyssyt ja leikittiin sotaa eikä kukaan siitä välittänyt saatikka saanut traumoja. Nykyään jos pakoputki paukahtaa niin joku soittaa jo poliisille saatikka jos jollain vilahtaa vaikka nallipyssy.

      Koiria vanhemmilla oli koko lapsuuden ajan eikä ne juurikaan paukuttelusta välittänyt. Katsoivat ikkunasta kiinnostuneena valopalloja ja kun kova pauke alkoi niin etsivät talon hiljaisemman paikan. Kuulo kun niillä on parempi kuin ihmisillä mutta ei ne mitään pelkoa osoittanut. Alkuillassa käytettiin isolla lenkillä niin ei hätä yllättänyt enää myöhemmin illalla ja nukkuivat väsyneenä.

      Se on nämä kukkahattutädit sun muut joiden on keksittävä aina joku asia jota sitten pitää vuositolkulla kauhisteltava. Sekoaa siinä rauhallisempikin koira kun sellainen yrittää kasvattaa koiraa. Ei ole tullut mieleen että koiran voi kouluttaa sietämään paukuttelua jolloin se ei pidä sitä minään erikoisena.

    • paukuttakaa ja kovaa

      Nyt saa naapuri tuntea mitä se on kun on ei toivottua meteliä.
      Hänen koiransa on haukkunut kokovuoden joka saatanan ilta ja yö. Älkää valittako raketeista niiden tehtävä on paukkua ihan kuten teidän mielestänne koiran tehtävä on haukkua kokoajan.
      Itse aion ostaa raketteja ja paljon ja paukutan pitkin iltaa niitä hähähähähähähäh

    • Epäilen suuresti

      Olin ennen tismalleen samaa mieltä ja syytin omistajia. Minullahan oli aiemmin ollut kolme koiraa, joista yksikään ei pelännyt raketteja saati ukkosta. Kävin niiden kanssa katsomassa ilotulitusta ja lenkillä ukkosellakin. Sitten niistä jätti aika ja hankin uuden koiran, karhukoiran, jonka pitäisi olla paukunkestävä metsästyskoira. Se on muuten ulkokoirana, mutta nukkuu sisällä, koska lähistöllä liikkuu susia.

      Ensimmäisestä ilotulituksestaan se ei tajunnut mitään, kun oli niin pieni. Me ammuttiin raketteja itsekin ja koira vain haukkui niiden menoa häntä vispaten. Mutta seuraavana vuonna idioottimaiset naapurit ampuivat raketteja aivan meidän makuuhuoneen ikkunan takana ja koira sai sellaiset hepulit, että on kammonnut raketteja siitä asti. HYSTEERISESTI. Eikä minun välinpitämättömyydelläni ole ollut pelkoon mitään vaikutusta. Kun iso vahva karhukoira paukkeen kuullessaan yrittää allensa kusten kiivetä syliini, hypätä kusisine tassuineen keittiönpöydälle (ajatelkaa, karhukoira keittiönpöydällä) päästäkseen lähemmäs minua, tai tunkee jalkojeni väliin vapisten kuin horkassa, läähättäen, ja vinkuen, olin ensimmäisinä vuosina niin kuin en huomaisi tilanteessa mitään outoa.

      Nykyään koira on kuusivuotias ja säikkyy jok'ikistä paukahdusta, ukkostakin, ja olen antanut periksi. Viime vuonna annoin sen hakeutua kylpyhuoneen perimmäiseen nurkkaan pissimään alleen, enkä yrittänytkään siedättää. Ei siitä koskaan tullut hirvikoiraa, kiitos ääliönaapureiden, joiden piti tulla kännäämään meidän tontille (lähtivät kyllä nopeasti, kun käytiin passittamassa pois, mutta vahinko oli jo tapahtunut). En syyttäisi karhukoiramme käytöksestä meitä. Sen verran on koirakokemusta, eikä koskaan ennen ole ollut paukkupelkoista koiraa.

    • koiranomistaja

      Minulla on ollut neljä koiraa,ja kaikki on ollut uutenavuotena paukuttelemassa pienestä pitäen.Yksikään ei ole pelännyt,vaan riemuissaan temmeltänyt mukana.Kaikki on ollut eri rotuja,nyt viides on cairnin terrieri.

      • No Rocket

        Ensi yönä menee taas silmiä ja sormia, mutta pääasia että tulityökortittomat juopuneet saa paukutella. Eihän se vuosi muuten vaihdu, VAI MITÄ


    • tyynikki

      Minäkin olin luullut että koirat säikkyvät äkkinäisiä kovia pamauksia, mutta luin sitten viestisi ja tajusin sinun olevan oikeassa. Koirahan on vain suhteellinen konstruktio ja isännän tahi emännän asenne määrää mitä siitä tulee.

      Meillä ruvettiinkin suhtautumaan pystykorvaamme niin kuin Jani Toivolaan. Ensi alkuun se tuntui vähän hassulta, varsinkaan kun alkuviikkoina ei näkynyt mitään muutosta, mutta jo kuukauden päästä osasimme myös vieraiden läsnäollessa käyttäytyä luontevasti.

      Nykyään meillä tuossa ex-koiramme ruokakupilla mussuttaa tuollainen tuhiseva Jani Toivola, joka aina välillä vetää walssiksi ja chachaksi. Emme voisikaan enää kuvitella entistä elämäämme, eikä tarvitse enää katsella telkusta homotansseja.

    • Höpöjuttuja.

      Usein koiran paukkuarkuus johtuu perimästä ja siitä löytyy tutkimuksiakin. Opittu paukkuarkuus,esim.matkimen toiselta koiralta on helppoa korjata. Koirasta voi myös tulla paukkuarka, jos sillä on kipuja. Harvoin ihmisen arkuus tarttuu koiraan, koska ihminen ja koira ovat aivan eri lajeja.

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      miksi sinne ulos pitää mennä koiran kanssa uutenavuotena? koira saa vielä kissanpaska-rakettaja silmille. siinä on sitten ihmettelemistä kun koira on sokea.

      • Älyhoiii

        koitappa olla kusematta 18h niin tiedät miltä koirasta tuntuu jos ei pääse ulos.


    • menkää hoiton rakettien ampujat vaan

    • Hehee,

      Ei ne raajat kovin helposti irtoa:D

    • UskoPoisVaan

      Onpa kumma minä kun en pelkää raketteja laisinkaan. Päin vastoin pikkupojasta lähtien on räjäytelty ruutia erinlaisissa pakkauksissa. papaatista tykinjysyyn, Sitävastoin koirani pelkää paukuttelua eikä sitä saa pois sängynalta vapaaehtoisesti. En jaksa uskoa että jos omistaja pelkää paukkuja niin koirakin alkaa pelätä. Koira joko pelkää tai ei, eikä siihen omistajan käytös vaikuta. Uskon siihen että jos koirapelkää paukkuja niin omistajan pelkotila saattaa voimistaa niitä.
      Jos omista on rauhallinen niin se voi hieman auttaa koiraa mutta kyllä se pelko on tallella.

    • ösööldkö

      Meidän vanha koira pelkäsi raketteja aivan kauheasti. :( Eikä kyllä johtunut meidän perheen käytöksestä, aina innolla katsottiin yhdessä raketteja ja koira vaan vinkui ja ahdistui. Koirillakin on oman luonteensa ja jotkut asiat pelottavat toisia enemmän.

      Ukkini koira pelkäsi myös aikanaan raketteja JA ukkosta. Eikä kyllä kukaan opettanut sitä pelkäämään.

    • kiss2

      Tietenkin omistajan pelko tai epävarmuus tarttuu. Mutta usein koira pelkää, vaikka ei olis saanut " tartuntaa " omistajalta. Ei meilläkään toinen koira pelkää, toisella meni kaksi uutta vuotta hyvin, ja sit oppi pelkäämään raketteja.

    • practical joker

      Ampumattomat paukut kannattaa säästää, koska niillä voi totuttaa koiria vaikkapa koirapuistossa pikku paukkeeseen uuden vuoden jälkeen.

      • Kantsii kokeilla

        Juu toinen tapa herättää lapset kouluun. Heräävät kyllä reippaasti. Kokeileppa


    • dolloko oot

      Pashka puhetta luulen mää, turret ei pienistä hätkähdä! Eikö koirasi käy kuin puistossa teryleenit jalassa urpot? Paukut ammutaan tänään, eikä viidestoista påivå!

    • juobd

      Ei opi.
      Omistaja voi joko vahvistaa pelkoa tai opettaa koiraa sietämään sitä, mutta kovien äänien pelko on sisäsyntyistä tai trauman aiheuttamaa.

    • Pikkutalon Antti

      Minoon sitä mieltä notta koira oppii pelekoosa keenie kautta vanhemmiltaha.

    • thv

      Eikö ole mitään rajaa tullaan talonnurkalle paukuttelemaan,koiralla herkkä kuulo kyllähän se reagoi ei ole omistajasta kiinni.piäisi lailla kieltää raketit ,pitäisi olla yksi paikka missä saa ampua,ei ihmisten talonnurkalla!!!!täytyy vaan sanoa et jos puhutaan lamasta niin ihmettelen et ihmisillä varaa laittaa rahaa taivaan tuuliin!!!!kaippa sossuluukulta saa rahaa tähänkin typeryyteen!!!!

    • LIMEHOTE

      Ennenvanhaan oli raket merkkisiä moottorisahoja, mutta sitten humalaiset suomalaiset ampui uutenavuotena kaikki raketit taivaalle. HAH HAH HAA, avautuko ?

    • osta aivot

      "Olen miettinyt,"


      Olet kyllä melkoinen filosofi :-)

      • LIMEHOTE

        3 miestä lähti metsään joulukuusta hakemaan, ekalla oli moottorisaha, tokalla oli kirves ja kolmannella miehellä oli ientulehdus. HAH HAH HAA, avautuko ?


      • tessu6
        LIMEHOTE kirjoitti:

        3 miestä lähti metsään joulukuusta hakemaan, ekalla oli moottorisaha, tokalla oli kirves ja kolmannella miehellä oli ientulehdus. HAH HAH HAA, avautuko ?

        typerää


      • osta aivot
        tessu6 kirjoitti:

        typerää

        itse olet, en tajunnut tuota vastausta minulle OLLEENKAAANMPL!


      • osta aivot
        osta aivot kirjoitti:

        itse olet, en tajunnut tuota vastausta minulle OLLEENKAAANMPL!

        Toisaalta, en ole koskaan tajunnut mistään mitään


    • voipi olla

      Olen miettinyt samaa. Meillä on ollut kolme koiraa ja yksikään niistä ei ole pelännyt raketteja tai ukkonilmaa. Mutta kavereilla on koiria jotka pelkää ja yllätys yllätys, nämä kaverit myös pelkää ainakin ukkosta.

    • näinseon

      Koira on tyhmä eläin.

      • NIINKÖÖÖÖ

        Älähän jauha p@skaa, osa koirista on ihan fiksunoloisia


      • tessu4

        niin olet sinäkin


    • monta koiraa

      Puppupuhetta ....toiset pelkää toiset EI niin se vaan on.Minä itse tykkään raketeista ku ovat kauniita katsella.Yksi koiristani oli oikeen pelkuripoika (iso bouvier uros) pienenä pelotti ääni ja pauke ja välähdukset.Yritin et hei mennään pissalle - ei siitä tullut mitään kas ku paukuttelu alkaa jo klo 5 ip ja jatkuu seuraavalle vuorokaudelle.No koiraa kuskatiin 20 km maaseudun rauhaan tarpeilleen.Koko aika yritettiin totutella ja puhuttiin rauhallisesti että mennään vaan.Ensin pikkunen lenkki ja sitten vähän enempi koira ihan omistajassa turvallisesti vieressä.Jihuu muutama vuosi meni ja koko aika edistyttiin.ja loppujen lopuksi ei enää pelkoa yhdessä opeteltiin ei ollu paukkuarka (koulutuksessa).Että näin se ihan oikeesti ON.

    • nähtyä

      Naapurin koirat ei ainakaan pelkää. Koirat vapaana omalla pihalla samalla kun naapuri ammuskeli raketteja. Selkeesti ainakaan kaikki koirat eivät pelkää.

    • 34567u8i

      Luontainen vaisto ohjaa koiraa pois vaaroista.Raketit aiheuttavat joillekkin pakenemisrefleksin, selviytymiseksi vaarasta.Ei koira halua jäädä vaaraan,paukkeeseen, vaan karkaa.Montakohan on taas kadonnut, kun omistaja ei uskonut koiran pelkäävän raketteja....huoh.

    • Haukat rohkeita
    • näin on nähty

      > Uskon siis myös, että joihinkin koiriin se vaikuttaa selvästi, ettei niiden omistajat tykkää raketeista ja oikein tietentahtoen väittävät, etteivät heidän koiransakaan tykkää, ja näin koirat alkavat pelkäämään. ... Itselläni on pian 6kk ikäinen koiranpentu

      Minulla on ollut koira 15 vuotta ja sinä tulet 6 kuukauden kokemuksella puhumaan raketeista? Siinä vaiheessa kun koirasi juoksee pitkin huusholliasi kusi- ja paskavana perässään niin luulen että sullakin alkaa stressihormoneja erittyä.

    • tessu22

      höpinää ei pidä paikkansa

    • Pelkäsikö koirasi?

      Olisi kiva kuulla miten ketjun aloittajan uusivuosi paukkeineen sujui koiransa kanssa.

    • onneks taas ohi

      Varmasti osittain. Mun koirat eivät pelkää pauketta, ei entisetkään koirat. Mutta rakettien suhina ja aivan vieressä räjähtävä ilotulite on kyllä pelästyttänyt pari..

    • ryrstrest

      Ei normaalielämässä kyllä kohtaa niin kovia ääniä mitä raketeista tulee. Jos naapurissa on remontti niin sitten ehkä porakone kuuluu, mutta se on tasaista ääntä, ei niin yhtäkkistä. En yhtään ihmettele, jos koirat pelkäävät, kun itselläkin tuntuu korvissa pahalta, vaikken raketteja pelkääkään (ja pystyn tukkimaan korvat sormilla, mihin koirat ei pysty).

    • fhå

      Itse uskon että se on sekä koirasta kiinni, että kasvatuksesta.
      Koirat on kuitenkin niin yksilöitä herkkyyden suhteen ja eivät todennäköisesti ymmärrä rakettien olevan vain harmitonta pauketta.

      Oma koirani ei ole koskaan juurikaan välittänyt ilotulitteista, pennusta asti ollaan uutena vuotena ulkoiltu illalla. Ainoastaan jos joku ampuu läheltä, niin saattaa säikähtää. Mutta huomaan kyllä ettei se ole ihan yhtä itsevarma paukkeessa kuin normaalisti vaikkei siitä numeroa teekään( kulkee häntä alhaalla ja haistelee maata vähemmän)

      Mutta ei välitä muutenkaan kovista äänistä paljoa, ja luulen sen johtuvan ihan koirasta itsestään. vaikka kaikennäköiseen olen sen koettanut totuttaa.

      En itse veisi klo 12 yöllä aattona sitä ulos (ja onneksi en nytkään ottanut, sillä joku ampui meitä päin raketin niin että piti silmät suojata käsillä!)

    • monet pelkäs

      Uutinen oli, 150 koiraa karkasi ilotulituksen vuoksi.
      Noinkohan moni, luuli, ettei oma koira pelkää.....sitten ne raukat kuitenkin juoksivat pakoon, hihnoineen päivineen, ties kuinka kauaksi
      ;/

    • karkurit.fi

      Katsokaapa karkurit.fi, surullinen näky, niin paljon ilmoituksia yhdeltä päivältä.

    • fhå

      No se koira on kuitenkin ulkoilutettava illalla, joten säikähtämisen riski on aina. Toki se on hyvä ajoittaa hyvissä ajoin ennen klo 00 tai pari tuntia sen jälkeen, mutta herkimmät säikähtää pientäkin pauketta.

      • ikävä kyllä

        Meillä ei ulkoiltu illalla, koira ei lähtenyt, eikä sitä väkisinkään ulos kanneta. Viimeisin käynti oli klo 16. Siitä sitten seuraava käynti klo 7 aamulla.
        Minun puolesta olisi voinut pissiä ja paskoa sisälle, olin siihen varautunutkin, mutta ei tehnyt mitään.


    • ei ulos aattona

      Meillä minä pelkään, koira ei vaikka jysähtää suoraan vieressä -itse en siis usko että aina menee koiran tunteet omistajan kanssa käsi kädessä :)

    • PAM PUM

      Koira elää vaistojen varassa toisin kun ihminen. Kumma kyllä meillä on ollut kaksi Suomenajokoiraa jotka pelkäsivät rakettien pauketta aivan kamalasti. Joka uusivuosi istuttiin olohuoneessa vimmatusti vapiseva koira sylissä ja porukalla yritettiin rauhoitella ja lohduttaa sitä. Vaikka kyseessä on metsästyskoira jonka luulisi kestävän haulikon laukauksia, mutta ei. Sitten taas lähinaapurin setteri ei välittänyt rakettien äänistä tuon taivaallista. Joskus se oli ihan rauhassa pihalla katsomassa kun raketteja ammuttiin.
      Se nyt kuitenkin pitää muistaa että koira kuulee äänet lähes 100 kertaa ihmistä herkemmin ja kovempaa, joten on niillä olemista meidän kanssa. Jokainen koira on oma yksilönsä ja suhtautuu erilaisiin tilanteisiin ja ääniin omalla tavallaan.

      • sääli pahentaa oloa

        Jos koira pelästyy jotain,ja sitä aletaan siitä sääliä ja voivotella.Koiran oloa vain pahennetaan niin.
        Parasta on olla huomaamattaan koiran pelkoa, olla itse ihan rauhallisesti ja normaalisti paukeesta huolimatta.


    • randomize

      Uskominen ja tietäminen on aivan kaksi eri asiaa uskoa voi mihin tahansa sen siitä sen todellisemmaksi tulematta. Toiset koirat ovat vain herkempiä äänille kuin toiset koirat ja aivan samoin on ihmistenkin laita. Koirilla vain on paljon herkempi kuuloaisti kuin ihmisillä, josta johtuen koirat kokevat äänet epämiellyttävinä useammin. Tuskin kukaan koiria pelkäämään opettaa vaikka kaltoinkohdellusta koirasta voi arka ja epäluuloinen tullakin, silloinkin on kyse vain siitä ettei sellaisella ihmisellä pitäisi koiraa olla lainkaan.

    • enforce

      Ite en ole koskaan välittänyt raketeista. en pidä, enkä inhoa.. Toinen koirani pelkää raketteja ja muttei haulikon pauketta tai helikopteria (asun lähellä laskeutumisalustaa), toinen haukkuu ulkona raketeille ja heiluttaa häntää, mutta helikopteri on pahinta mitä tuo tietää.. Mitempä sitte selität tämän? Jos oikeasti luulet että koira perii pelkonsa omistajan käyttäytymisestä, nii laitappa pentukoirat remmiin uv aattona ja kattele ikkunasta että pelkäävätkö keskenään?

    • Oikein: Omistajan reaktiot vaikuttavat koiraan.
      Oikein: pennusta pitäen hyvä totuttaa kaikenlaisiin ääniin (mopoihin, autoihin, lasten kiljuntaan ym ym)
      Väärin: "hössötys" ei tartu, ellei sitä kohdista koiraan väärällä tavalla, jos itse olet itsevarma, rauhallinen ym on helpompi koiraa opastaa oikeaan suuntaan.
      Väärin: pauke, pauke pauke...ei pelkästään, tosiaan ruudin haju, ihmisten humalainen käytös ym aiheuttavat koirassa epävarmuutta. Jutussasi on faktoja mutta kirjoitat suurimman osan väärin. Ja niin aivan unohtui "ressu pelastetut" koirat joista moni pelkää omaa varjoaankin, siinä saa olla oikea ammattilainen jotta ne pelot poistuu!

    • eeåå

      Kyllä ainakin minun koirani pelkäsi raketteja ihan ilman opettamista. Samoin kissa, mutta edellinen koirani, joka minulla oli ennen tätä pelkääjäkoiraa, ei pelännyt.

    • Kokemusta on

      Höpö, höpö sun juttus!

      • Just niin

        Edellinen aloittajalle, siis Kokemusta on juttu.


    • iän myötä rauhoittuu

      Mun koira on iän myötä oppinut olemaan pelkäämättä paukkuja.
      Etenkin se autto, kun kerto sille, että paukuissa on juhlava tunnelma, kun taas pyssyn ääni on erilainen, terävämpi ja kolkompi.

      • Hyvää vuotta 15

        Meillä oli aikoinaan Suomen ajokoira, joka pelkäsi ilotulitteita. kiväärin ja haulikon äänistä ei välittänyt mitään. Ehkä vinkuna, rätinä ja välähdyset pelotti.


      • 5678+9876
        Hyvää vuotta 15 kirjoitti:

        Meillä oli aikoinaan Suomen ajokoira, joka pelkäsi ilotulitteita. kiväärin ja haulikon äänistä ei välittänyt mitään. Ehkä vinkuna, rätinä ja välähdyset pelotti.

        Sama meillä.Raketeista tuleva pitkään jatkuva valon välke jokapuolella, pauke, vinkuna, rätinä ja ruudin tuoksu varmasti sen aiheuttavat.
        Pyssyn paukahdus on erillainen, kertaluontoinen.Raketit ovat hallitsemattoman kuuloista, ja pitkään kestävää.Pyssyllä ammutaan vain muutaman kerran.Ei holtittomasti yhtenään.


    • Itälaika

      Asia riippuu siitä, mihin koira totutetaan vähitelle. Minun vahva Itäsiperianlaika http://fi.wikipedia.org/wiki/Itäsiperianlaika pelkää myös raketteja uutena vuotena, mutta toisaalta se ei pelkää haulikkojen (cal 12 / 76 magnum) ja metsästyskiväärien Remington 7 mm Rem magnum http://en.wikipedia.org/wiki/7mm_Remington_Magnum pauketta korvanjuuressa ja lähtee ammunnan jälkeen heti etsimään.

      Eikä pelkää myöskään jäljittää karhua ja kun se löytää sen, se pitää sen uhkauksillaan aloillaan sen aikaa, että saikalle saapunut gps-ryhmä ampuu karhun.

      Kaikki on suhteellista sanoi Albert Einstein.

      Sama suhteellisuus pätee myös koiriin. Uudenvuoden raketeilla hyvin harvoin on metsästyksellistä käyttöä ja ne ovat tilastollisesti laskien koituneet kymmenien ihmisten lopulliseen näön menettämiseen, joten suosittelisin rakettien sijaan järeitä pumppuhaulikoita ja järeitä pulttilukkoisia- ja puoliautomaattikirääreitä sekä järeitä isokaliiberisia revolvereita ja pistooleita, esimerkiksi Desert Eagle .44 magnum https://www.youtube.com/watch?v=xOD9UXBrNXA

      • Ai että

        noilla reminktoneilla ja coltin maknumeilla alettaisi juhlia täälläkin uuttavuotta? Voisi kuule jälki olla pahempaa kuin raatteentiellä jos jokaiselle nassikalle lyödään uutena vuonna sen kunniaksi coltti kouraan. Miksi ei samantien jotain ak47 tai jatimatikia?


      • Itälaika
        Ai että kirjoitti:

        noilla reminktoneilla ja coltin maknumeilla alettaisi juhlia täälläkin uuttavuotta? Voisi kuule jälki olla pahempaa kuin raatteentiellä jos jokaiselle nassikalle lyödään uutena vuonna sen kunniaksi coltti kouraan. Miksi ei samantien jotain ak47 tai jatimatikia?

        "noilla reminktoneilla ja coltin maknumeilla alettaisi juhlia täälläkin uuttavuotta? Voisi kuule jälki olla pahempaa kuin raatteentiellä jos jokaiselle nassikalle lyödään uutena vuonna sen kunniaksi coltti kouraan. Miksi ei samantien jotain ak47 tai jatimatikia?" (ai että)

        No en tietenkään tätä tarkoittanut. Ja kommentaattori osoittaa olevansa ampuma-aseista täysin tietämätön. Toisaalta tämä on tuttua minulle, joten viis siitä. Ampuma-aseet ovat luvanvaraisia ja niihin lupien saannit ovat kansallisten synkkien kokemusten ja eu-direktiivien takia nykyisin erittäin tiukat:

        Luvan hakija joutuu psykologiseen "mielenterveystestiin", jossa haastatellaan ja täytetään papereita. Jos testiä ei läpäise, niin ampuma-aseseen / aseisiin ei poliisi myönnä ostolupaa.

        Tämä menettelytapa on johtanut kyllä hieman skitsofreniseen tilanteeseen: Vielä vaikkapa 20 vuotta sitten ampuma-aseen / aseiden ostoluvan saaminen oli nimismiehen harkinnasta kiini ja silloin käytännössä ihmiset saivat oikeastaan ilman mitään perusteita ampuma-aseiden ostolupia tolkuttomia määriä. Tämä on johtanut siihen, että "vanhalla ajalla" ampuma-aseisiin hankkineet metsästäjät eivät uskalla mennä hakemaan esimerkiksi uuteen haulikkoon ostolupaa sen takia, jos repuuttavat psykologisen testi, niin silloin heiltä viedään "vanhalla ajalla" hankitut ampuma-aseet kaikki pois poliisin toimesta.

        Eli varovasti arvioiden Suomessa on noin 80 - 100 tuhatta ampuma-asetta, jotka luvan haltija menettäisi joutuessaan nykytesteihin hakiessaan uuteen aseeseen ostolupaa. Tämä on väärin. Aikoinan eduskunnassa ehdotettiin sitä, että KAIKKIEN ampuma-aseiden omistajien soveltuvuus ampuma-aseen hallussapitoon tutkittaisiin nykymenetelmillä riippumatta siitä, milloin ase / aseet ovat hankittu. Tällainen tervehenkinen ehdotus sai eduskunnassa tyrmäävän vastaanoton ja syyksi epäiltiin sitä, että että noin 68% eduskunnassa istuvaa metsästyksenharrastajaa pelkäsi aseidensa takavarikkoa. Sen sijaan samoihin aikoihin eduskunta päätti omista jättipalkankorotuksistaan.

        Raatteen tien mainitseminen tässä yhteydessä on ihan turhaa. Sotatilanteella ja metsästyksellä Suomen lainsäädännön mukaan (metsästyskortti ja ampumakokeet vaaditaan paikallisten metsästysseurojen toimesta) ei ole mitään yhteistä esimerkiksi sillä perusteella, että sodassa ammutaa sotilaita ja siviilejä surutta mahdollisimman paljon, mutta metsästyksessä vain sallittuja riistaeläimiä. Ei siis ihmisiä.


      • Itälaika
        Ai että kirjoitti:

        noilla reminktoneilla ja coltin maknumeilla alettaisi juhlia täälläkin uuttavuotta? Voisi kuule jälki olla pahempaa kuin raatteentiellä jos jokaiselle nassikalle lyödään uutena vuonna sen kunniaksi coltti kouraan. Miksi ei samantien jotain ak47 tai jatimatikia?

        "Miksi ei samantien jotain ak47 tai jatimatikia?" (ai että).

        AK-47 Kalasnikov sejä Jatimatic ovat täysautomaattisia sotilasaseita ja Suomen ampuma-aselainsäädäntö kieltää sotilasaseilla metsästämisen.

        Sitä paitsi AK-47:ssä ei olisi tarpeeksi liike-energiaa elikä tehoa (raja on 3000 joulea hirvenmetsästyksessä).

        AK-47: lähtönopeus 7 gramman luodilla on noin 700 m/s. Tästä pääsemme Newtonin kaavan mukaan Wkin (kineettinen energia) = ½ x m v^ eli 0,5 x 0,007 kg x 490000 m^/s^ = 1715 kg/m/s^= 1750 joulea. Jää paljon alle hirvenmetsästyksessä vvaaditun 3000 joulen.

        7 mm Remington magnum: 11 gramman luoti lähtee 1100 m/s: ½ x 0,011 kg x 1210000 m^/s^ = 6655 joulea.

        Mitä taa cal. 9 mm Jatimatic:iin tulee, niin se muistuttaa teholtaan lähinnä nallipyssyä. Liike-energia jouleissa noin 250 .


    • Ei kaikki niin yksinkertaista ole. Käytös voi olla opittua tai neurologista. Jos käytös on neurologiaperäistä eli koiralla on heikko hermorakenne, josta johtuu paukkuarkuus, niin tähän ei oikeastaan käytöskoulutus auta. Tämä vaatii vain ja ainoastaan lääkehoitoa.

      Jos käytös on opittua omistajalta, lajitoverilta tai itsenäisesti jonkun kokemuksen kautta, niin silloinhan kaikki opittu voidaan korjata. Joskus omistaja tahallisesti tai tahattomasti opettaa koiransa pelkäämään jotain, mutta käytös voi olla opittua lajitovereiden käytöksestä tai ihan oman kokemuksen kautta; koira säikähtänyt jotain ja pelko jäänyt muistiin. Koira kun ei elä vain kuvussa omistajansa kanssa, vaan siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät. Omistajan toki kannattaa totuttaa koira järkevällä tavalla mahdollisimman moniin asioihin ja näin ennakoida pelkoreaktion vahvistumisen riskiä. Kun koira on tottunut muuttuvaan ympäristöön, niin se oppii suhtautumaan uusiin asioihin paljon rohkeammin.

    • Jouko5ja5

      Mitäs asutte koiran kans kerrostalossa keskellä keskustaa.

    • 11415

      Aloittaja tuossa kertoi että koiransa ei ollut kirjoitushetkellä nähnyt tai kuullut vielä yhtään rakettia. Näin muutaman vuoden jälkeen tilanne ei liene enää sama. Joten mielenkiintoista olisi kuulla miten koiransa on alkanut suhtauta niihin. Auttoiko oma rohkea ja iloinen suhtautuminen asiaa, vai alkoiko pelko sittenkin?

    • Anonyymi

      Ihmiset EI ajattele. Luonnoneläimet, jänikset, ketut, hirvet, peurat, kauriit ja linnut pelkäävät kuollakseen teidän paukutteluanne.

      Tiesittekö,linnut lentää paniikissa monen sadanmetrin korkeudessa rakettien vuoksi.

      Teillä kivaa paukutella. Eläimille se on kuin sotatanner. Monet pakenee asuinseuduiltaan, loukkaantuu rynniessään pakoon, ja stressaantuu .
      Mutta te, ajattelette vain itseänne, ja että saatte sotkea raketeillanne ilman, ympäristön ja aiheutatte järkyttävän äänisaasteen!

      Häpeäisitte!...luonnoneläimet kärsii teidän vuoksi🐰🦊🐻🐦🦆🦅🦉🦇🐺🐗🦌🦢🐇🦡🐿🦔

    • Anonyymi

      en halua ampuma rakentaa

    • Anonyymi

      Monessa tapauksessa näin voi ajatella mutta ei läheskään aina kuten huomasin omassa tapauksessa. Oman koirani opetin jo pentuna kaikenlaisiin härdelleihin ja ääniin koska tiesin sen joutuvan kohtaamaan niitä. Koira on mukana metsällä ja se kävi jo pentuna ampumaradoilla kuulemassa pauketta. Silti siitä tuli jonkun verran rakettiarka aikuisena, ilmeisesti rakettien äänet ovat niin epäsäännöllisiä että jokainen ääni on ikäänkuin uusi edelliseen verrattuna joten siihen pitää reagoida.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe