Tervehdys olemme suunnittelemassa ensikesän lomamatkaa keskieurooppaan ja yhtenä vaihtoehtona olisi via baltica mutta arveluttaa tiestön kunto sekä turvallisuus tottakai maalaisjärjellä pärjää hyvin eli mitään arvokasta ei pidä jättää näkösälle jne. Mutta vale poliisit ja turhat sakotukset onko niitä oikeasti?
Via Baltica
31
2569
Vastaukset
- Hymeristi
Tiestön kunto on parempi kuin Suomessa, käytännössä reittivalinnasta riippumatta. Tuo maalaisjärki pätee kaikkialla, ei ainoastaan Suomessa. Nopeusrajoituksia on noudatettava myös Via Balticalla matkustettaessa, siihen että muut eivät aina niitä noudata on hyödytöntä vedota. Valepoliisit kuuluvat lähinnä urbaanilegendoihin, EUn ulkopuolisiin maihin en ota kantaa, mutta nehän eivät toisaalta edes liity Via Balticaan. Esim. Autoliiton sivuilta saa asiallista tietoa Via Balticalla matkustamisesta, tämä edellä oleva pohjautuu noin 15 vuoden kokemuksiin ja uusi matka on taas kerran tulossa, kunhan kesä alkaa.
- Hyvää matkaa.....
Useita kertoja Via Balticaa ajaneena, niin se on ehdottomasti paras reitti Eurooppaan.
Kuten edellinen kertoi, niin tiet paremmassa kunnossa kuin Suomessa. Nopeusrajoituksia noudatettava samoin kuin muuallakin, valepoliiseihin en ole törmännyt.
Liikennekulttuuri hieman poikkeaa Suomesta, joten kokenein rattiin.
Yöpyessä auto aina vartioidulle parkkipaikalle.
Tässä pari linkkiä omista reissuistani:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12326925#comment-0
Ja muita:
http://www.rantapallo.fi/autonvuokraus/matkalla-via-balticalla/
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=103932045
Googleta lisää.- 608D
Itse voisin yöpyä asuntoautossa vaikka poliisilaitoksen edessä...
- Myös kiinnostaa
Olen myös suunnitellut että ajan sen kautta puolaan. Mitä huoltoasemia reitinvarrella on ja käykö kortit vai pitääkö varata kuitenkin käteistä, Liettua tuli onneksi nyt kans eurovaluuttaan :) Onko reitinvarrella muuten millaisia leirintäalueita ja mistä niitä kannattaisi parhaiten etsiä netistä?
- Hyvää matkaa....
Kortit käy jokaisella huoltoasemalla. Kaikki kortit. Eli käteistä ei välttämättä tarvitse.
Ja huoltoasemia riittää.
Tosin sitä kannattaa vähän olla mukana pieniä ostoksia varten, mutta siis välttämättä sitä ei tarvitse.
Vähän tietoa lisää:
http://wikikko.info/wiki/Via_Baltica
http://www.autoliitto.fi/matkailu/matkakohteet/baltian-maat/via-baltica/
Leirintäalueita ei ole paljon Via Baltican varrella, varsinkaan Puolassa, mutta tästä linkistä voit etsiä niitä:
http://fi.eurocampings.net/
Hotellit / motellit ovat halpoja, joten suosittelen niitä. - Ervi
Tiedoksi vain, että matkan varrella on paljon myös Nesteen asemia, joilla automaatit puhuvat suomea, kortit siis käyvät muutenkin kaikkialla. Käteistä kannattaa aina olla matkusti missä matkusti ettei tarvitse jokaisen purukumipaketin kanssa sählätä korteilla. Leirintäalueita on matkan varrella riittämiin eli jos nyt esim. Puolaan olet menossa niin tässä yksi reittiesimerkki; Pärnu EST, Riika LV, Kurtuvenai LT, Kaunas LT ja Puolassa ensimmäiset heti Suwalkissa, siinä pohjois-Puolan Masurian alueella niitä onkin runsaasti. Jos poikkeat nyt parin viikon päästä matkailumessuilla niin sieltä saat tietenkin kaiken mahdollisen matkaa varten.
- Matkamies maan
Ervi kirjoitti:
Tiedoksi vain, että matkan varrella on paljon myös Nesteen asemia, joilla automaatit puhuvat suomea, kortit siis käyvät muutenkin kaikkialla. Käteistä kannattaa aina olla matkusti missä matkusti ettei tarvitse jokaisen purukumipaketin kanssa sählätä korteilla. Leirintäalueita on matkan varrella riittämiin eli jos nyt esim. Puolaan olet menossa niin tässä yksi reittiesimerkki; Pärnu EST, Riika LV, Kurtuvenai LT, Kaunas LT ja Puolassa ensimmäiset heti Suwalkissa, siinä pohjois-Puolan Masurian alueella niitä onkin runsaasti. Jos poikkeat nyt parin viikon päästä matkailumessuilla niin sieltä saat tietenkin kaiken mahdollisen matkaa varten.
Jos ajat Varsovan ohi Berliiniin päin niin siellä on hyvät moottoritiet, varmaan jo valmiit. Autojonot Puolassa ovat kymmenien kilometrien pituiset viikon loppuisin, kannattaa ajaa yö aikaan.
Sudenpesä on myös katsomisen arvoinen koukkaus pikkuteille Suwalkin jälkeen oikealle....historiaa sodan ajalta. - Gazmies
Matkamies maan kirjoitti:
Jos ajat Varsovan ohi Berliiniin päin niin siellä on hyvät moottoritiet, varmaan jo valmiit. Autojonot Puolassa ovat kymmenien kilometrien pituiset viikon loppuisin, kannattaa ajaa yö aikaan.
Sudenpesä on myös katsomisen arvoinen koukkaus pikkuteille Suwalkin jälkeen oikealle....historiaa sodan ajalta.Ajaa yöllä? Voi herramme lenkkarit!
- Häh, yöllä.......
Matkamies maan kirjoitti:
Jos ajat Varsovan ohi Berliiniin päin niin siellä on hyvät moottoritiet, varmaan jo valmiit. Autojonot Puolassa ovat kymmenien kilometrien pituiset viikon loppuisin, kannattaa ajaa yö aikaan.
Sudenpesä on myös katsomisen arvoinen koukkaus pikkuteille Suwalkin jälkeen oikealle....historiaa sodan ajalta.Lähteä autoreissulle Eurooppaan ja ajaa yöllä.
Onko hullumpaa ideaa?
Autoreissulla on tarkoitus tutustua paikkoihin ja maisemiin, ja pysähtyä, kun jotain kiinnostavaa tulee eteen. - Matkamies maan
Häh, yöllä....... kirjoitti:
Lähteä autoreissulle Eurooppaan ja ajaa yöllä.
Onko hullumpaa ideaa?
Autoreissulla on tarkoitus tutustua paikkoihin ja maisemiin, ja pysähtyä, kun jotain kiinnostavaa tulee eteen.Eka reissulla voi ihmetellä maisemia, mutta 10 reissun jälkeen voi sitten vaan ajaa yhdellä topilla vaikka Italiaan ja sitten ihmetellä maisemia.
Kunhan nyt muutamia kertoja on jonossa seissut niin sitten varmaan miettii tarkemmin milloin kannattaa ajaa. - automatkoja.jo.yli30v
Matkamies maan kirjoitti:
Eka reissulla voi ihmetellä maisemia, mutta 10 reissun jälkeen voi sitten vaan ajaa yhdellä topilla vaikka Italiaan ja sitten ihmetellä maisemia.
Kunhan nyt muutamia kertoja on jonossa seissut niin sitten varmaan miettii tarkemmin milloin kannattaa ajaa.Näinhän se on. Kun on niitä reissuja tehnyt niin oppii hakemaan ne paikat joissa aikoo viewttää aikaa ja pysähtyä. Ja sitten valitsemaan pätkät jotka tällä kertaa vaan ajetaan läpi.
Siitä syntyy sopiva suhde ajopäiviä ja rauhallisia päiviä. Käytännössä mitä useammin matkustaa ja tulee samoille seuduille uudestaan, sitä selkeämmin homma polarisoituu. Joku mennään ohi kun ollaan matkalla jonnekin muualle tai sitten kierretään sellaisia pienempiä ja syrjäisempiä kohteita, joita ei normaaleissa turistioppaissa ole. Kun ne turoistioppaiden hehkuttamat "täytyy nähdä" kohteet on jo ainakin pari kertaa nähty.
- Pari kilsaa Puolassa
En allekirjoittaisi Matkamies maan kommenttia kymmenien kilometrien autojonoista. Jos sattuu onnettomuus, jonot kasvavat, mutta muuten ei. Yöajamista en suosittele etenkään kielitaidottomalle (puola) ja ulkomaalaisilla (Suomi) kilvillä. Kun ajoittaa matkansa oikein eli ei rynni aamuruuhkassa Varsovassa, taittuu matka hienosti ja maisemiakin näkee enemmän kuin yöllä.
- Hyvää matkaa...
Itsekin useina vuosina Puolassa ajaneena, en ole törmännyt pahoihin ruuhkiin kuin aivan satunnaisesti, ja silloinkin on ollut jokin onnettomuus.
Ei edes viikonloppuisin. Rekkoja on tietysti paljon, mutta ei todellakaan mitään älyttömiä ruuhkia. - 30 v. Puolassa ajanu
Hyvää matkaa... kirjoitti:
Itsekin useina vuosina Puolassa ajaneena, en ole törmännyt pahoihin ruuhkiin kuin aivan satunnaisesti, ja silloinkin on ollut jokin onnettomuus.
Ei edes viikonloppuisin. Rekkoja on tietysti paljon, mutta ei todellakaan mitään älyttömiä ruuhkia.Varsovalaiset matkustavat kesäisin viikonlopuiksi Pohjois-Puolan järviseudulle, näin ollen loppuviikosta on jonot pohjoiseen ja sunnuntaina etelään. Puolassa on muutenkin erilainen liikennekulttuuri kuin suomessa, ajonopeudet ovat moottoriteillä kovat, rajoituksesta ( 130km/h ) huolimatta. Taajamissa on usein tutkia kylien kohdalla. Minä taas suosittelen matkustamista viikolla, jolloin on vähemmän liikennettä, tosin kyllä jonoja on varsinkin Via Balttikalla, joka on ainut kunnollinen tie Varsovasta pohjoiseen, kiertoteitä voi aivan hyvin käyttää, tosin nekin on joskus tukossa. Yö aikaan ajaminen ei kesäisin ole mitenkään ihmeellistä, ainakin Puolan kohdalla jopa suotavaa, ellei halua ihmetellä maisemia, jotka kyllä kesällä näkee ihan hyvin, jos ei ole ennen nähnyt.
Monet automatkailijat, jotka menevät Saksaan tai vieläkin kauemmaksi, ajavat yhtä soittoa, kuskia vaihtaen, Tallinasta Prahaan tai Berliiniin. - Hyvää matkaa....
30 v. Puolassa ajanu kirjoitti:
Varsovalaiset matkustavat kesäisin viikonlopuiksi Pohjois-Puolan järviseudulle, näin ollen loppuviikosta on jonot pohjoiseen ja sunnuntaina etelään. Puolassa on muutenkin erilainen liikennekulttuuri kuin suomessa, ajonopeudet ovat moottoriteillä kovat, rajoituksesta ( 130km/h ) huolimatta. Taajamissa on usein tutkia kylien kohdalla. Minä taas suosittelen matkustamista viikolla, jolloin on vähemmän liikennettä, tosin kyllä jonoja on varsinkin Via Balttikalla, joka on ainut kunnollinen tie Varsovasta pohjoiseen, kiertoteitä voi aivan hyvin käyttää, tosin nekin on joskus tukossa. Yö aikaan ajaminen ei kesäisin ole mitenkään ihmeellistä, ainakin Puolan kohdalla jopa suotavaa, ellei halua ihmetellä maisemia, jotka kyllä kesällä näkee ihan hyvin, jos ei ole ennen nähnyt.
Monet automatkailijat, jotka menevät Saksaan tai vieläkin kauemmaksi, ajavat yhtä soittoa, kuskia vaihtaen, Tallinasta Prahaan tai Berliiniin.Ketjun aloittaja ei olekaan "kokenut" reissaaja, joten hänen kohdallaan tuota yöllä ajamista ei kannata suositella, vaan paikoista nauttimista, kuten autoreissulla on tarkoituskin.
Ja itse olen jo 6 kertaa reissannut tuota reittiä, enkä todellakaan edelleenkään aja öisin. Iltaisin/öisin nautitaan hyvän hotellin palveluista ja nautitaan.
Autoreissullahan ei koskaan ole kiire. Kuten ei lomalla pidäkään olla. Silloin otetaan rennosti, myös ratin takana. Jos yöllä pitää ajaa, niin silloin reissulle on varattu liian vähän aikaa. Esim. Italian reissulle semmoinen 3 viikkoa on passeli. Ei tarvitse öisin niellä kilometrejä. - Via Baltica
Hyvää matkaa.... kirjoitti:
Ketjun aloittaja ei olekaan "kokenut" reissaaja, joten hänen kohdallaan tuota yöllä ajamista ei kannata suositella, vaan paikoista nauttimista, kuten autoreissulla on tarkoituskin.
Ja itse olen jo 6 kertaa reissannut tuota reittiä, enkä todellakaan edelleenkään aja öisin. Iltaisin/öisin nautitaan hyvän hotellin palveluista ja nautitaan.
Autoreissullahan ei koskaan ole kiire. Kuten ei lomalla pidäkään olla. Silloin otetaan rennosti, myös ratin takana. Jos yöllä pitää ajaa, niin silloin reissulle on varattu liian vähän aikaa. Esim. Italian reissulle semmoinen 3 viikkoa on passeli. Ei tarvitse öisin niellä kilometrejä.Kiitos viestistä jep ei ole pahemmin vielä kokemusta keskieuroopasta ensi kesänä toinen reissu viime kesänä ajettiin Ruotsin läpi ja käytiin Amsterdamissa kääntymässä yhteensä 15 päivää koko reissu ja noin 3500 kilsaa mutta pisin päivä etappi oli 550 kilsaa muut lyhyempiä koska ei ollut kiire. Tänä vuonna määränpää Praha ja noin 20 päivää.
- Hyvää matkaa....
Via Baltica kirjoitti:
Kiitos viestistä jep ei ole pahemmin vielä kokemusta keskieuroopasta ensi kesänä toinen reissu viime kesänä ajettiin Ruotsin läpi ja käytiin Amsterdamissa kääntymässä yhteensä 15 päivää koko reissu ja noin 3500 kilsaa mutta pisin päivä etappi oli 550 kilsaa muut lyhyempiä koska ei ollut kiire. Tänä vuonna määränpää Praha ja noin 20 päivää.
Muistakaa käydä Raatihuoneen kelloa katsomassa.
Pienenä vihjeenä: Vastapäätä kelloa on yläkerrassa (katolla) viihtyisä ravintola, jossa voi istua pöydän ääressä, juoda pari lasia kuohuvaa, ja katsella rauhassa torin hälinää, ja kelloa. - OLDSEE
Via Baltica kirjoitti:
Kiitos viestistä jep ei ole pahemmin vielä kokemusta keskieuroopasta ensi kesänä toinen reissu viime kesänä ajettiin Ruotsin läpi ja käytiin Amsterdamissa kääntymässä yhteensä 15 päivää koko reissu ja noin 3500 kilsaa mutta pisin päivä etappi oli 550 kilsaa muut lyhyempiä koska ei ollut kiire. Tänä vuonna määränpää Praha ja noin 20 päivää.
KIVA VIETTÄÄ LOMA AUTOSSA ISTUESSA....... NÄKEEHÄN AINAKIN MAANTIETÄ
- Kulkukoira
OLDSEE kirjoitti:
KIVA VIETTÄÄ LOMA AUTOSSA ISTUESSA....... NÄKEEHÄN AINAKIN MAANTIETÄ
On se, kivaa se on. Kun silmien edessä on Korkea Tatra, kämppärin aidan takana mäkättää vuorivuohi, kaasuliekillä porisee kahvi ja auton perässä on parivuode. Kaikki tämä pikkurahalla. Ei edes mielessä kävisi jököttäminen päivästä toiseen yhden ja saman järven rannalla, sitähän mökkiläisen elämä on.
- SirkkaliisaK
Me ollaan just kanssa tekemässä reittisuunnitelmaa miehen kanssa ja ostettiin tällänen e-kirja autolla eurooppaan. Onko muilla kokemusta kirjan vinkeistä via balticalle? mietityttää ja jännitää kun ekalle reissulle lähdetään sitä kautta
- SirkkaliisaK
se mikä ostettiin oli tälläsestä kobo kirjakaupasta onko kukaan kuullu?
- Paitsi_että
Ei kannata jännittää. Me lähdettiin ensi kertaa Via Balticalle kymmenkunta vuotta takaperin ja pelkän kartan kanssa, nyt ei sieltä voi olla pois yhtenäkään kesänä. Onhan ne kirjat hyvää matkaluettavaa, mutta ei niitä kannata liian vakavasti ottaa, uskoo vain omiin silmiinsä ja etsii itse omat nähtävyydet.
- SirkkaliisaK
Kiitos kannustuksesta, eiköhän kaikki selkene kun matkaan päästään. Onko hyviä vinkkejä sopivista etapeista tai yöpymispaikoista?
- Hohhoijaaaa
Hostelli Krzdandzchkycsis siinä Warsovan liepeillä.
- roopesetänen
Onko joku ajellut Via Balticaa viimeaikoina? Mietin että mikä mahtaa tällä hetkellä olla realistinen ajoaika Tallinnasta Varsovaan, jos suoraan pistää yhtä soittoa (muutamalla lyhyehköllä paussilla) menemään? Tuo kun tuppaa vaihtelemaan tietöiden yms mukaan. Googlemaps tarjoaa 12,5 tuntia, Via Michelin melkein 15 tuntia. Itse olin mutulla ajatellut, että 13-14 tuntia tunti taukoihin voisi olla mahdollinen.
- Kulkukoira
Vasta palasin sieltä, jälleen kerran. Ajosuunnitelmassasi ei ole järkeä.
- ekamatka
Jawohl, ylihuomenna lähdetään. Iltakymmeneltä jatketaan Tallinnasta Berliinin suuntaan. Ovet kannattaa varmaan pitää matkailuautossa ajonkin aikana lukossa. Mutta kunhan aamu sarastaa, ollaan varmaan jo Latviassa. Ja Puolaan valoisaan aikaan.
- asse
Tallinasta ajaa autolla hyvin Liettuan Kaunasin campingille 6 tuntiin Olen ajellut paljon baltiassa. Paras reissu oloi, kun kuljimme Riikasta koko itämeren rannikon kylät Saksaan saakka. mitään ongelmia ei ollut. Viimekesänä käimme Brahassa polkupyörät olleet joka kerta mukana. Ei muuta, kuin hyvää matkaa. Kulkekaa päivisin Myös maalaisjärki mukana.
- Lehtopuroteam
Ajakaa rajoitusten mukaan niin ei tule turhia sakkoja. Pienikin ylitys saattaa tulla kalliiksi jos poliisin haaviin jää. Viime ja toissa kesän reissulla näimme poliiseja maanteillä enemän kuin 10v aikana yhteensä. Venääjän tilanteen takia mm Liettuassa ja Latviassa taloudellinen tilane on tehnyt sen että sakot voi olla satoja euroja. Joutuu pitkän neuvottelemaan hinnan pudotuksesta.Majoitukset ovat hyviä. halpoja ja turvallisia teiden varsilla sellaisissa paikoissa missä on rekkoja. Suwalkissa on myös halpa ja hyvä paikka Zajazd Zubryn.
- AMattsonLaukaalta
Tuskallista tuherrusta on koko via baltican ajo. Hyviä pätkiä on ainoastaan alkumatkalla Virossa ja joidenkin satunnaisten kilometrien pituisena muissa maissa. Uudistetut tienpinnat olivat pitkiltä pätkiltä erittäin uraisia jopa 5-10 sentin rekkaspoorilla ja täysin kamalia ajaa pakun levyisellä vehkeellä. Kesällä 2018 matkan varrella oli paljon isoja tietyömaita, oli suljettuja huoltoasemia, hyviä ruokapaikkoja sai hakea, Neste ja Hese lähes ainoita tien varrella. Kaupunkien läpiajo tuskallisen hidasta, joka kylässä tiputettiin päätien vauhti 70:iin aina muutaman kilometrin välein ja ne muutamat ohitustiet vasta tekeillä. Kaiken tämän lisäksi olivat vielä teiden pitkät rekkajonot ja hullut paikalliset ohittelijat jatkuvana uhkana matkan edistymiselle.
Puolaan kun päästiin niin heti kurvattiin länteenpäin, pois tästä valtaviemäristä. Poznanin jälkeen matka sujui kuin tanssi.
Paluumatka tehtiin Rugenistä Ruotsiin ja silleen. Oli huomattavasti parempaa straadaa ajella koko matka vaikka hinta lautamatkojen vuoksi hieman nousi, mutta vaikutus kokonaisuuteen ei ollut suuri, vain pari sataa.
Osittain on täyttä paskapuhetta, että via baltikalla olisi tie paremmassa kunnossa kuin suomessa. Yhtä huonoja ovat! - dziwka
Puolassa on paljon kurvia. Kiva ajella niillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059