Taas reissu takana

Reissu takana....

Taas on vuosittainen Euroopan turnee tehty Civic 1.8 sport:lla, vm 2012.

Matka suuntautui tällä kertaa Prahaan.
Reitti oli pääpiirteissään seuraava: Hki - Tallinna - Latvia - Liettua - Puola - Slovakia - Tsekki - Saksa - Tanska - Ruotsi - Hki.
Kilsoja n. 3700 ja aikaa noin pari viikkoa.

Auton kanssa ei ongelmia. Sama matkamukavuus kuin aiemmillakin reissuilla. Jälleen kerran tuli todettua Civicin mukavuus matka-autona.

Kulutus tällä kertaa 6.4l/100km. Pääasiassa luonnollisesti maanteillä, mutta joukkoon mahtui myös kaupunkipyöritystä, ja moottoritieajoa. Jonkin verran myös korkealla vuoristossa (Tatra).

Yöpymiset hotelleissa, eli aina edellisenä iltana Hotels.com:sta seuraava yöpaikka, niin ei tarvinnut ruveta iltapäivisin etsimään yöpaikkaa.

Ja keski-Euroopassa onneksi sattui olemaan ihan mukavat ilmatkin.

Taas on virkeä mieli, ja ensi kesänä uudelleen.

Tässä linkki edellisen kesän reissusta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11579656#comment-0

7

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brittifani

      Minä olin emäntäni kanssa Englannissa pari viikkoa vuokra-autolla.Ensimmäinen ja viimeinen yö hotellissa lähellä Gatwickiä ja 11 yötä yksitryiseltä vuokratussa asunnossa Länsi-Englannissa. Asunnolta käsin kiertelimme lähikaupunkeja ja ympäristöä.Ensimmäistä päivää lukuunottmatta sää oli aurinkoinen ja lämmin.Liikenne on Brittein saarilla joustavaa ja kohteliasta, vaikka maassa on 32 miljoonaa autoa. Aluksi tuotti vaikeuksia arvioida auton mittasuhteita., kun ratti on oikealla puolella. Usein kapeilla teillä vasen puoli oli ojassa tai luuli törmäävänsä kaupungeissa pysäköityihin autoihin.Mutta siihen tottui parissa päivässä. Moottoritiet ja kaksikaistaiset tiet vetävät hyvin, mutta paikalliset tiet ovat kapeita ja hitaita. On erittäin paljon liikenneympyröitä, jotka hidastavat matkantekoa .
      Palautimme auton ilman ainuttakaan naarmua tai kolhua.
      Parkkimaksut ovat kalliita kaupungeissa ja nähtävyyksissä.Kätevämpi keino on Park&Ride-systeemi suurten kaupunkien liepeillä. Pysäköi auto valtaville ilmaisille parkkipaikoille ja matkusta edullisesti bussilla kaupungin keskustaan ja samalla lipulla takaisin autolle.Tällöin välttyy parkkipaikan etsimiseltä ja maksuista. Usein keskustojen parkkimittareihin piti vielä näppäillä auton rekisterinumero!
      Olen ollut Englannissa myös omalla autolla, mutta vuokra-auto tulee edullisemmaksi, kun ei tarvitse maksaa lauttamaksuja ja väliyöpymisiä. Lisäksi vuokra-auto ei kiinnosta varkaita ja roistoja niin kuin oma Suomen rekisterissä oleva auto.

    • Reissu Pekka

      Honda Civicillä ajaja, mitä te teitte autolomallanne Keski-Euroopassa? Mitä näitte ja missä nähtävyyksissä ja museoissa kävitte? Siis, millaista ohjelmaa teillä oli?

      • Reissu takana......

        Viro, Latvia ja liettua ajettiin melko nopeasti läpi, koska tuo reitti on ajettu vuosien varrella sen verran useasti läpi. Sama koskee myös oikeastaan Puolaa.

        Puolassa käytiin Auschwitzissa, koska nykyinen vaimoni ei ole siellä aiemmin käynyt, ja halusi nähdä paikan.
        Samoin kävimme Puolassa Zakopanessa ihan maisemien, eli Tatra vuoriston takia.
        Zakopanesta joutuu tosin jonkin verran ajamaan takaisin, koska sieltä ei mene tietä suoraan Slovakian puolelle.

        Slovakian puolella halusin käydä Bratislavassa, koska työni puolesta olen tekemisissä siellä asuvien kollegoiden kanssa. Bratislavahan on suht pieni kaupunki, ja vaikkapa Devinin linnalta näkee suht hyvin koko kaupungin. Pääasiassa pyörimme kaupungilla kollegoiden opastuksella.

        Pääkohde tällä reissulla oli Praha. Siellä riittää nähtävää alkaen vaikkapa Raatihuoneen torilla olevasta astronomisesta kellosta. Me kävimme tietysti siellä, ja emme tietenkään unohtaneet paria olutkapakkaa. Oluthan on Prahassa sekä hyvää, että halpaa. Ja jo pelkkä kävely keskiaikaisessa kaupungissa on elämys.
        Prahassa vierähti kolme päivää todella mukavasti.

        Prahasta tulimme sitten taas melko vauhdikkaasti Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi, koska nuokin maat on aiemmin koluttu melko tarkkaan.

        Museot eivät meitä sinänsä ole koskaan kiinnostanut. Ja muutenkin toiselle reissaajalle on vähän vaikea antaa kuin ylesluonteisia suosituksia paikoista/nähtävyyksistä, koska yhtä kiinnostaa ne museot, ja toista vaikkapa pelkät alppimaisemat, ja niillä ajelu.

        Mielestäni automatkailun suurin anti on se, että jos jotain mielenkiintoista tulee eteen, oli se sitten maisemat, tai jokin kohde, niin sitten pysähdytään, ja tutustutaan siihen.

        Me olemme joka reissulla, joita on tähän mennessä tehty 6, ottaneet aina kohteeksi jonkin maan, kaupungin tai paikan, joka kiinnostaa. Esimerkiksi viime vuonna halusimme tutustua Normandiaan, ja Barcelonaan, ja tänä vuonna Tsekkeihin, ja lähinnä Prahaan.

        Tietysti siinä matkan varrella tulee eteen muitakin kiinnostavia kohteita, joihin ei etukäteen ollut tarkoitus tutustua.
        Sen takia emme etukäteen tee ennen matkalle lähtöä tarkkaa aikataulua, tai itse asiassa aikataulua ollenkaan. Ainostaan matkan aikana varaamme seuraavan yöpymishotellin. Samoin laivaliput takaisin varaamme vasta viimeisenä iltana hotellissa. Ja jos laivalla ei sattuisi olemaan tilaa, niin sitten varaamme hotellin vaikkapa Tukholmasta.
        Eli koskaan reissullamme ei ole ollut aikataulua, eikä budjettia. Kummatkaan ei mielestäni kuulu hyvään lomaan, ja automatkaan.


      • Reissu Pekka
        Reissu takana...... kirjoitti:

        Viro, Latvia ja liettua ajettiin melko nopeasti läpi, koska tuo reitti on ajettu vuosien varrella sen verran useasti läpi. Sama koskee myös oikeastaan Puolaa.

        Puolassa käytiin Auschwitzissa, koska nykyinen vaimoni ei ole siellä aiemmin käynyt, ja halusi nähdä paikan.
        Samoin kävimme Puolassa Zakopanessa ihan maisemien, eli Tatra vuoriston takia.
        Zakopanesta joutuu tosin jonkin verran ajamaan takaisin, koska sieltä ei mene tietä suoraan Slovakian puolelle.

        Slovakian puolella halusin käydä Bratislavassa, koska työni puolesta olen tekemisissä siellä asuvien kollegoiden kanssa. Bratislavahan on suht pieni kaupunki, ja vaikkapa Devinin linnalta näkee suht hyvin koko kaupungin. Pääasiassa pyörimme kaupungilla kollegoiden opastuksella.

        Pääkohde tällä reissulla oli Praha. Siellä riittää nähtävää alkaen vaikkapa Raatihuoneen torilla olevasta astronomisesta kellosta. Me kävimme tietysti siellä, ja emme tietenkään unohtaneet paria olutkapakkaa. Oluthan on Prahassa sekä hyvää, että halpaa. Ja jo pelkkä kävely keskiaikaisessa kaupungissa on elämys.
        Prahassa vierähti kolme päivää todella mukavasti.

        Prahasta tulimme sitten taas melko vauhdikkaasti Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi, koska nuokin maat on aiemmin koluttu melko tarkkaan.

        Museot eivät meitä sinänsä ole koskaan kiinnostanut. Ja muutenkin toiselle reissaajalle on vähän vaikea antaa kuin ylesluonteisia suosituksia paikoista/nähtävyyksistä, koska yhtä kiinnostaa ne museot, ja toista vaikkapa pelkät alppimaisemat, ja niillä ajelu.

        Mielestäni automatkailun suurin anti on se, että jos jotain mielenkiintoista tulee eteen, oli se sitten maisemat, tai jokin kohde, niin sitten pysähdytään, ja tutustutaan siihen.

        Me olemme joka reissulla, joita on tähän mennessä tehty 6, ottaneet aina kohteeksi jonkin maan, kaupungin tai paikan, joka kiinnostaa. Esimerkiksi viime vuonna halusimme tutustua Normandiaan, ja Barcelonaan, ja tänä vuonna Tsekkeihin, ja lähinnä Prahaan.

        Tietysti siinä matkan varrella tulee eteen muitakin kiinnostavia kohteita, joihin ei etukäteen ollut tarkoitus tutustua.
        Sen takia emme etukäteen tee ennen matkalle lähtöä tarkkaa aikataulua, tai itse asiassa aikataulua ollenkaan. Ainostaan matkan aikana varaamme seuraavan yöpymishotellin. Samoin laivaliput takaisin varaamme vasta viimeisenä iltana hotellissa. Ja jos laivalla ei sattuisi olemaan tilaa, niin sitten varaamme hotellin vaikkapa Tukholmasta.
        Eli koskaan reissullamme ei ole ollut aikataulua, eikä budjettia. Kummatkaan ei mielestäni kuulu hyvään lomaan, ja automatkaan.

        Noin mekin teemme vaimoni kanssa. Kesäkuussa olimme Englannissa; aikaisemmin mm. Kroatiassa, Unkarissa, Tsekissä,Italiassa ja Ranskassa. Elokussa lähdemme autolla Viroon, lähinna Narvaan ja Tarttoon.


      • Kohta reissuun
        Reissu Pekka kirjoitti:

        Noin mekin teemme vaimoni kanssa. Kesäkuussa olimme Englannissa; aikaisemmin mm. Kroatiassa, Unkarissa, Tsekissä,Italiassa ja Ranskassa. Elokussa lähdemme autolla Viroon, lähinna Narvaan ja Tarttoon.

        Itse olen kierrellyt prätkällä pitkiä reissuja erikseen aina Italiaan ja Koratiaan saakka. Aina on harmittanut Baltian ja Puolan nopea läpiiajo (joskus olen mennyt laivallakin Gdyniaan). Nyt parina kesänä kiersin sitten pelkästään Viron upeita saaria, Saarenmaata ja Hiidenmaata, samoin Viron länsiosia. Viime kesänä myös Tartossa viihdyin ja kiersin itäistä Viroa. Ensi viikolla on ajatus lähteä pidemmälle, Latviaan ja Liettuaan. Säät näyttäisi suosivan!
        Sanoisin, että ei kannata odottaa liikaa Narvalta ja muilta itäisen Viron venäjäenemmistöisiltä kaupungeilta. Eivät ole mieltä ylentäviä. Ainakin varasuunnitelma kannattaa laatia, jos sielläpäin oli tarkoitus useampikin päivä käyttää. Tarttoon nähden kontrasti on hirmuinen!


      • ei rosvoille
        Kohta reissuun kirjoitti:

        Itse olen kierrellyt prätkällä pitkiä reissuja erikseen aina Italiaan ja Koratiaan saakka. Aina on harmittanut Baltian ja Puolan nopea läpiiajo (joskus olen mennyt laivallakin Gdyniaan). Nyt parina kesänä kiersin sitten pelkästään Viron upeita saaria, Saarenmaata ja Hiidenmaata, samoin Viron länsiosia. Viime kesänä myös Tartossa viihdyin ja kiersin itäistä Viroa. Ensi viikolla on ajatus lähteä pidemmälle, Latviaan ja Liettuaan. Säät näyttäisi suosivan!
        Sanoisin, että ei kannata odottaa liikaa Narvalta ja muilta itäisen Viron venäjäenemmistöisiltä kaupungeilta. Eivät ole mieltä ylentäviä. Ainakin varasuunnitelma kannattaa laatia, jos sielläpäin oli tarkoitus useampikin päivä käyttää. Tarttoon nähden kontrasti on hirmuinen!

        Enpä ymmärrä miksi ihmiset vapaaehtoisesti saati sitten muutenkaan suuntaa reissunsa johonkin ryssänmaalle, kuten tuonne virulandiaan, lutviaan tai litviaan, ei ikipäivänä reissuni ajaudu tuonne rosvojen perämaille, ei ikinä.


      • Taas reissu takana..
        ei rosvoille kirjoitti:

        Enpä ymmärrä miksi ihmiset vapaaehtoisesti saati sitten muutenkaan suuntaa reissunsa johonkin ryssänmaalle, kuten tuonne virulandiaan, lutviaan tai litviaan, ei ikipäivänä reissuni ajaudu tuonne rosvojen perämaille, ei ikinä.

        Eli et siis koskaan ole käynyt kyseisissä maissa.

        Noissa maissa on paljonkin nähtävää, ja rosvoja niissä ei ole sen enempää kuin Suomessakaan. Päin vastoin, paljon ystävällisimpiä ihmisiä kuin Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe