Taas reissu takana

Reissu takana....

Taas on vuosittainen Euroopan turnee tehty Civic 1.8 sport:lla, vm 2012.

Matka suuntautui tällä kertaa Prahaan.
Reitti oli pääpiirteissään seuraava: Hki - Tallinna - Latvia - Liettua - Puola - Slovakia - Tsekki - Saksa - Tanska - Ruotsi - Hki.
Kilsoja n. 3700 ja aikaa noin pari viikkoa.

Auton kanssa ei ongelmia. Sama matkamukavuus kuin aiemmillakin reissuilla. Jälleen kerran tuli todettua Civicin mukavuus matka-autona.

Kulutus tällä kertaa 6.4l/100km. Pääasiassa luonnollisesti maanteillä, mutta joukkoon mahtui myös kaupunkipyöritystä, ja moottoritieajoa. Jonkin verran myös korkealla vuoristossa (Tatra).

Yöpymiset hotelleissa, eli aina edellisenä iltana Hotels.com:sta seuraava yöpaikka, niin ei tarvinnut ruveta iltapäivisin etsimään yöpaikkaa.

Ja keski-Euroopassa onneksi sattui olemaan ihan mukavat ilmatkin.

Taas on virkeä mieli, ja ensi kesänä uudelleen.

Tässä linkki edellisen kesän reissusta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11579656#comment-0

9

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brittifani

      Minä olin emäntäni kanssa Englannissa pari viikkoa vuokra-autolla.Ensimmäinen ja viimeinen yö hotellissa lähellä Gatwickiä ja 11 yötä yksitryiseltä vuokratussa asunnossa Länsi-Englannissa. Asunnolta käsin kiertelimme lähikaupunkeja ja ympäristöä.Ensimmäistä päivää lukuunottmatta sää oli aurinkoinen ja lämmin.Liikenne on Brittein saarilla joustavaa ja kohteliasta, vaikka maassa on 32 miljoonaa autoa. Aluksi tuotti vaikeuksia arvioida auton mittasuhteita., kun ratti on oikealla puolella. Usein kapeilla teillä vasen puoli oli ojassa tai luuli törmäävänsä kaupungeissa pysäköityihin autoihin.Mutta siihen tottui parissa päivässä. Moottoritiet ja kaksikaistaiset tiet vetävät hyvin, mutta paikalliset tiet ovat kapeita ja hitaita. On erittäin paljon liikenneympyröitä, jotka hidastavat matkantekoa .
      Palautimme auton ilman ainuttakaan naarmua tai kolhua.
      Parkkimaksut ovat kalliita kaupungeissa ja nähtävyyksissä.Kätevämpi keino on Park&Ride-systeemi suurten kaupunkien liepeillä. Pysäköi auto valtaville ilmaisille parkkipaikoille ja matkusta edullisesti bussilla kaupungin keskustaan ja samalla lipulla takaisin autolle.Tällöin välttyy parkkipaikan etsimiseltä ja maksuista. Usein keskustojen parkkimittareihin piti vielä näppäillä auton rekisterinumero!
      Olen ollut Englannissa myös omalla autolla, mutta vuokra-auto tulee edullisemmaksi, kun ei tarvitse maksaa lauttamaksuja ja väliyöpymisiä. Lisäksi vuokra-auto ei kiinnosta varkaita ja roistoja niin kuin oma Suomen rekisterissä oleva auto.

    • Reissu Pekka

      Honda Civicillä ajaja, mitä te teitte autolomallanne Keski-Euroopassa? Mitä näitte ja missä nähtävyyksissä ja museoissa kävitte? Siis, millaista ohjelmaa teillä oli?

      • Reissu takana......

        Viro, Latvia ja liettua ajettiin melko nopeasti läpi, koska tuo reitti on ajettu vuosien varrella sen verran useasti läpi. Sama koskee myös oikeastaan Puolaa.

        Puolassa käytiin Auschwitzissa, koska nykyinen vaimoni ei ole siellä aiemmin käynyt, ja halusi nähdä paikan.
        Samoin kävimme Puolassa Zakopanessa ihan maisemien, eli Tatra vuoriston takia.
        Zakopanesta joutuu tosin jonkin verran ajamaan takaisin, koska sieltä ei mene tietä suoraan Slovakian puolelle.

        Slovakian puolella halusin käydä Bratislavassa, koska työni puolesta olen tekemisissä siellä asuvien kollegoiden kanssa. Bratislavahan on suht pieni kaupunki, ja vaikkapa Devinin linnalta näkee suht hyvin koko kaupungin. Pääasiassa pyörimme kaupungilla kollegoiden opastuksella.

        Pääkohde tällä reissulla oli Praha. Siellä riittää nähtävää alkaen vaikkapa Raatihuoneen torilla olevasta astronomisesta kellosta. Me kävimme tietysti siellä, ja emme tietenkään unohtaneet paria olutkapakkaa. Oluthan on Prahassa sekä hyvää, että halpaa. Ja jo pelkkä kävely keskiaikaisessa kaupungissa on elämys.
        Prahassa vierähti kolme päivää todella mukavasti.

        Prahasta tulimme sitten taas melko vauhdikkaasti Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi, koska nuokin maat on aiemmin koluttu melko tarkkaan.

        Museot eivät meitä sinänsä ole koskaan kiinnostanut. Ja muutenkin toiselle reissaajalle on vähän vaikea antaa kuin ylesluonteisia suosituksia paikoista/nähtävyyksistä, koska yhtä kiinnostaa ne museot, ja toista vaikkapa pelkät alppimaisemat, ja niillä ajelu.

        Mielestäni automatkailun suurin anti on se, että jos jotain mielenkiintoista tulee eteen, oli se sitten maisemat, tai jokin kohde, niin sitten pysähdytään, ja tutustutaan siihen.

        Me olemme joka reissulla, joita on tähän mennessä tehty 6, ottaneet aina kohteeksi jonkin maan, kaupungin tai paikan, joka kiinnostaa. Esimerkiksi viime vuonna halusimme tutustua Normandiaan, ja Barcelonaan, ja tänä vuonna Tsekkeihin, ja lähinnä Prahaan.

        Tietysti siinä matkan varrella tulee eteen muitakin kiinnostavia kohteita, joihin ei etukäteen ollut tarkoitus tutustua.
        Sen takia emme etukäteen tee ennen matkalle lähtöä tarkkaa aikataulua, tai itse asiassa aikataulua ollenkaan. Ainostaan matkan aikana varaamme seuraavan yöpymishotellin. Samoin laivaliput takaisin varaamme vasta viimeisenä iltana hotellissa. Ja jos laivalla ei sattuisi olemaan tilaa, niin sitten varaamme hotellin vaikkapa Tukholmasta.
        Eli koskaan reissullamme ei ole ollut aikataulua, eikä budjettia. Kummatkaan ei mielestäni kuulu hyvään lomaan, ja automatkaan.


      • Reissu Pekka
        Reissu takana...... kirjoitti:

        Viro, Latvia ja liettua ajettiin melko nopeasti läpi, koska tuo reitti on ajettu vuosien varrella sen verran useasti läpi. Sama koskee myös oikeastaan Puolaa.

        Puolassa käytiin Auschwitzissa, koska nykyinen vaimoni ei ole siellä aiemmin käynyt, ja halusi nähdä paikan.
        Samoin kävimme Puolassa Zakopanessa ihan maisemien, eli Tatra vuoriston takia.
        Zakopanesta joutuu tosin jonkin verran ajamaan takaisin, koska sieltä ei mene tietä suoraan Slovakian puolelle.

        Slovakian puolella halusin käydä Bratislavassa, koska työni puolesta olen tekemisissä siellä asuvien kollegoiden kanssa. Bratislavahan on suht pieni kaupunki, ja vaikkapa Devinin linnalta näkee suht hyvin koko kaupungin. Pääasiassa pyörimme kaupungilla kollegoiden opastuksella.

        Pääkohde tällä reissulla oli Praha. Siellä riittää nähtävää alkaen vaikkapa Raatihuoneen torilla olevasta astronomisesta kellosta. Me kävimme tietysti siellä, ja emme tietenkään unohtaneet paria olutkapakkaa. Oluthan on Prahassa sekä hyvää, että halpaa. Ja jo pelkkä kävely keskiaikaisessa kaupungissa on elämys.
        Prahassa vierähti kolme päivää todella mukavasti.

        Prahasta tulimme sitten taas melko vauhdikkaasti Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi, koska nuokin maat on aiemmin koluttu melko tarkkaan.

        Museot eivät meitä sinänsä ole koskaan kiinnostanut. Ja muutenkin toiselle reissaajalle on vähän vaikea antaa kuin ylesluonteisia suosituksia paikoista/nähtävyyksistä, koska yhtä kiinnostaa ne museot, ja toista vaikkapa pelkät alppimaisemat, ja niillä ajelu.

        Mielestäni automatkailun suurin anti on se, että jos jotain mielenkiintoista tulee eteen, oli se sitten maisemat, tai jokin kohde, niin sitten pysähdytään, ja tutustutaan siihen.

        Me olemme joka reissulla, joita on tähän mennessä tehty 6, ottaneet aina kohteeksi jonkin maan, kaupungin tai paikan, joka kiinnostaa. Esimerkiksi viime vuonna halusimme tutustua Normandiaan, ja Barcelonaan, ja tänä vuonna Tsekkeihin, ja lähinnä Prahaan.

        Tietysti siinä matkan varrella tulee eteen muitakin kiinnostavia kohteita, joihin ei etukäteen ollut tarkoitus tutustua.
        Sen takia emme etukäteen tee ennen matkalle lähtöä tarkkaa aikataulua, tai itse asiassa aikataulua ollenkaan. Ainostaan matkan aikana varaamme seuraavan yöpymishotellin. Samoin laivaliput takaisin varaamme vasta viimeisenä iltana hotellissa. Ja jos laivalla ei sattuisi olemaan tilaa, niin sitten varaamme hotellin vaikkapa Tukholmasta.
        Eli koskaan reissullamme ei ole ollut aikataulua, eikä budjettia. Kummatkaan ei mielestäni kuulu hyvään lomaan, ja automatkaan.

        Noin mekin teemme vaimoni kanssa. Kesäkuussa olimme Englannissa; aikaisemmin mm. Kroatiassa, Unkarissa, Tsekissä,Italiassa ja Ranskassa. Elokussa lähdemme autolla Viroon, lähinna Narvaan ja Tarttoon.


      • Kohta reissuun
        Reissu Pekka kirjoitti:

        Noin mekin teemme vaimoni kanssa. Kesäkuussa olimme Englannissa; aikaisemmin mm. Kroatiassa, Unkarissa, Tsekissä,Italiassa ja Ranskassa. Elokussa lähdemme autolla Viroon, lähinna Narvaan ja Tarttoon.

        Itse olen kierrellyt prätkällä pitkiä reissuja erikseen aina Italiaan ja Koratiaan saakka. Aina on harmittanut Baltian ja Puolan nopea läpiiajo (joskus olen mennyt laivallakin Gdyniaan). Nyt parina kesänä kiersin sitten pelkästään Viron upeita saaria, Saarenmaata ja Hiidenmaata, samoin Viron länsiosia. Viime kesänä myös Tartossa viihdyin ja kiersin itäistä Viroa. Ensi viikolla on ajatus lähteä pidemmälle, Latviaan ja Liettuaan. Säät näyttäisi suosivan!
        Sanoisin, että ei kannata odottaa liikaa Narvalta ja muilta itäisen Viron venäjäenemmistöisiltä kaupungeilta. Eivät ole mieltä ylentäviä. Ainakin varasuunnitelma kannattaa laatia, jos sielläpäin oli tarkoitus useampikin päivä käyttää. Tarttoon nähden kontrasti on hirmuinen!


      • ei rosvoille
        Kohta reissuun kirjoitti:

        Itse olen kierrellyt prätkällä pitkiä reissuja erikseen aina Italiaan ja Koratiaan saakka. Aina on harmittanut Baltian ja Puolan nopea läpiiajo (joskus olen mennyt laivallakin Gdyniaan). Nyt parina kesänä kiersin sitten pelkästään Viron upeita saaria, Saarenmaata ja Hiidenmaata, samoin Viron länsiosia. Viime kesänä myös Tartossa viihdyin ja kiersin itäistä Viroa. Ensi viikolla on ajatus lähteä pidemmälle, Latviaan ja Liettuaan. Säät näyttäisi suosivan!
        Sanoisin, että ei kannata odottaa liikaa Narvalta ja muilta itäisen Viron venäjäenemmistöisiltä kaupungeilta. Eivät ole mieltä ylentäviä. Ainakin varasuunnitelma kannattaa laatia, jos sielläpäin oli tarkoitus useampikin päivä käyttää. Tarttoon nähden kontrasti on hirmuinen!

        Enpä ymmärrä miksi ihmiset vapaaehtoisesti saati sitten muutenkaan suuntaa reissunsa johonkin ryssänmaalle, kuten tuonne virulandiaan, lutviaan tai litviaan, ei ikipäivänä reissuni ajaudu tuonne rosvojen perämaille, ei ikinä.


      • Taas reissu takana..
        ei rosvoille kirjoitti:

        Enpä ymmärrä miksi ihmiset vapaaehtoisesti saati sitten muutenkaan suuntaa reissunsa johonkin ryssänmaalle, kuten tuonne virulandiaan, lutviaan tai litviaan, ei ikipäivänä reissuni ajaudu tuonne rosvojen perämaille, ei ikinä.

        Eli et siis koskaan ole käynyt kyseisissä maissa.

        Noissa maissa on paljonkin nähtävää, ja rosvoja niissä ei ole sen enempää kuin Suomessakaan. Päin vastoin, paljon ystävällisimpiä ihmisiä kuin Suomessa.


    • Anonyymi

      Baltian reitti on ainoa järkevä vaihtoehto nykyisillä lautta- ja siltamaksuilla. Rennolla asenteella ja sääntöjä noudattamalla Baltian/Puolan läpiajo on ongelmatonta. Hyviä ja edullisia yöpymispaikkoja on tarjolla yllin kyllin. Puola on matkailumaana hyvin aliarvostettu.

    • Jatkan, vaikka edellinen kirjoitus on viime syyskuulta.
      Viime syksynä oli vielä laajoja tietöitä Kaunasin ja Puolan rajan
      välillä. Kenties ne ovat valmistumassa kaudeksi 2025?
      Via Balticalla kannattaa pysähtyä ainakin Puolan Bialystokissa
      sekä Liettuan Vilnassa, vaikka se on hieman syrjässä suorasta
      reitistä. Vilnaan vie hyvä tie pohjoisesta käsin.
      Molemmissa on suuret Raatihuoneen torit.
      Ymmärsin, että huoneen olette saaneet varatuksi edellisenä iltana.
      Itse olemme toistaiseksi ns. varman päälle lyöneet kaikki yöpymiset
      kiinni jo ennen lähtöä.
      Suunnitelmia kuin ei silloin juurikaan ole mahdollista muuttaa.
      Lupaamme kokeilla Teidän tapaanne seuraavalla matkalla., koska se on
      mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe