Mitä oireita pallolaajennuksen jälkeen

oirekysely

Onko millaisia tuntemuksia pallolaajennuksen ja stelttien laiton jälkeen ?

Jatkuvatko tuntemukset kauan, esim viikkoja ??

Menikö toimenpiteessä kaikki hyvin, tuntuiko kipuja tms ??

Joudutteko käyttämään lääkitystä kauankin ?

Kertokaa kokemuksianne, kai täällä on henkilöitä joille on tehty ko toimenpide.

164

34866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakkko

      Joitakin paineen tuntemuksia on ollut ja lievää kipuakin.
      Vasempaan sepelvaltimoon laittoivat kolme verkkoa. Homma kesti toista tuntia. Muutaman viikon sisällä pitäisi loppua tuntemukset.

      • Herran hallussa

        Minulle on tehty 2 pallolaajennusta.ei oli ollut koskaan infrektia,suonet oik ja vas puol oli totaalitukossa,olen terveellinen hoikka,liikunnallinen ninen 65v.
        Mutta ise asiaan,oik letettiin stentti huhtik 1013,ei ongelmia,halusi olla yhden yön sairaalassa ja sitten leppoisaa lekottelua pari viikkoa ja sit lenkille ja töihin.Huom tahdoin itse saikkua,kun töissä oli niin hektistä.
        Toinen pallolaajennus tehtiin huhtik 2014 ,2 tukosta peräkkäin ,5 cm stentti.Se tuntui jo rankemmalta ,olin loppupäivän aika väsy,mut seuraavana päivänä kotona ihan ok.
        Molempien pallolaajennusten / laitettujen lääkestenttien jälkeen olen syönyt 5 lääkettä/päivä ja iltapäivällä viel 1 tapletti
        Koska ,syön mm primaspaania ja plavixia,on niitä ehdottomasti otettava säännöllisesti,eikä lopettaa ilman lääkärin lupaa.Alkoholia ei parane ottaa 1-2 annosta enempää,tulee mustelmia ,todella voi olla vaara vuotoihin.Tuo Plavix on minulla ainakin vuoden ja muut lääkkeet lopun ikää tod näköisesti.
        Itse pallolaajennus ei ollut kivulias,vähä jännitti ,mutta puhelin kardiologin kanssa ja kysyin mitä mieleen tuli.Ei tarvi Pelätä,kaikkensa ne tekee.
        Mitään vaivoja ei minulla ollut toimenpiteiden jälkeen,kun ei ollut ennen sitäkään ,lukuunottamatta ahistusta keskel rintaa,kun lenkil ja 10 v jatkuneet leukaperäkivut ,rasituksessa ym liikunnassa,jotka häipyneet toistaiseksi.
        mutta minulla on kulunut tuosta toisesta pallojutusta vasta 8 kk ,aika näyttää miten jatko,Meillä sukuvika tämä sepelvaltimotauti.


      • kivuton hiihtäjä
        Herran hallussa kirjoitti:

        Minulle on tehty 2 pallolaajennusta.ei oli ollut koskaan infrektia,suonet oik ja vas puol oli totaalitukossa,olen terveellinen hoikka,liikunnallinen ninen 65v.
        Mutta ise asiaan,oik letettiin stentti huhtik 1013,ei ongelmia,halusi olla yhden yön sairaalassa ja sitten leppoisaa lekottelua pari viikkoa ja sit lenkille ja töihin.Huom tahdoin itse saikkua,kun töissä oli niin hektistä.
        Toinen pallolaajennus tehtiin huhtik 2014 ,2 tukosta peräkkäin ,5 cm stentti.Se tuntui jo rankemmalta ,olin loppupäivän aika väsy,mut seuraavana päivänä kotona ihan ok.
        Molempien pallolaajennusten / laitettujen lääkestenttien jälkeen olen syönyt 5 lääkettä/päivä ja iltapäivällä viel 1 tapletti
        Koska ,syön mm primaspaania ja plavixia,on niitä ehdottomasti otettava säännöllisesti,eikä lopettaa ilman lääkärin lupaa.Alkoholia ei parane ottaa 1-2 annosta enempää,tulee mustelmia ,todella voi olla vaara vuotoihin.Tuo Plavix on minulla ainakin vuoden ja muut lääkkeet lopun ikää tod näköisesti.
        Itse pallolaajennus ei ollut kivulias,vähä jännitti ,mutta puhelin kardiologin kanssa ja kysyin mitä mieleen tuli.Ei tarvi Pelätä,kaikkensa ne tekee.
        Mitään vaivoja ei minulla ollut toimenpiteiden jälkeen,kun ei ollut ennen sitäkään ,lukuunottamatta ahistusta keskel rintaa,kun lenkil ja 10 v jatkuneet leukaperäkivut ,rasituksessa ym liikunnassa,jotka häipyneet toistaiseksi.
        mutta minulla on kulunut tuosta toisesta pallojutusta vasta 8 kk ,aika näyttää miten jatko,Meillä sukuvika tämä sepelvaltimotauti.

        Ei mitään oireita tai kipuja ole ollut. Lääkkeitä 5 erilaista. Infarktin aikana oli kipuja.


      • Eikka4
        Herran hallussa kirjoitti:

        Minulle on tehty 2 pallolaajennusta.ei oli ollut koskaan infrektia,suonet oik ja vas puol oli totaalitukossa,olen terveellinen hoikka,liikunnallinen ninen 65v.
        Mutta ise asiaan,oik letettiin stentti huhtik 1013,ei ongelmia,halusi olla yhden yön sairaalassa ja sitten leppoisaa lekottelua pari viikkoa ja sit lenkille ja töihin.Huom tahdoin itse saikkua,kun töissä oli niin hektistä.
        Toinen pallolaajennus tehtiin huhtik 2014 ,2 tukosta peräkkäin ,5 cm stentti.Se tuntui jo rankemmalta ,olin loppupäivän aika väsy,mut seuraavana päivänä kotona ihan ok.
        Molempien pallolaajennusten / laitettujen lääkestenttien jälkeen olen syönyt 5 lääkettä/päivä ja iltapäivällä viel 1 tapletti
        Koska ,syön mm primaspaania ja plavixia,on niitä ehdottomasti otettava säännöllisesti,eikä lopettaa ilman lääkärin lupaa.Alkoholia ei parane ottaa 1-2 annosta enempää,tulee mustelmia ,todella voi olla vaara vuotoihin.Tuo Plavix on minulla ainakin vuoden ja muut lääkkeet lopun ikää tod näköisesti.
        Itse pallolaajennus ei ollut kivulias,vähä jännitti ,mutta puhelin kardiologin kanssa ja kysyin mitä mieleen tuli.Ei tarvi Pelätä,kaikkensa ne tekee.
        Mitään vaivoja ei minulla ollut toimenpiteiden jälkeen,kun ei ollut ennen sitäkään ,lukuunottamatta ahistusta keskel rintaa,kun lenkil ja 10 v jatkuneet leukaperäkivut ,rasituksessa ym liikunnassa,jotka häipyneet toistaiseksi.
        mutta minulla on kulunut tuosta toisesta pallojutusta vasta 8 kk ,aika näyttää miten jatko,Meillä sukuvika tämä sepelvaltimotauti.

        Älä syö samanaikaisesti primaspaania ja plavixia. Suuri aivoverenvuotoriski. Lopeta primaspaan ja syö loppuelämäs Plavixia. Valitettavasti se kalliimpi.
        (Australialainen tutkimus aivoverenvuodosta n 2010, lääkäri tietää)


      • Eikka4
        Herran hallussa kirjoitti:

        Minulle on tehty 2 pallolaajennusta.ei oli ollut koskaan infrektia,suonet oik ja vas puol oli totaalitukossa,olen terveellinen hoikka,liikunnallinen ninen 65v.
        Mutta ise asiaan,oik letettiin stentti huhtik 1013,ei ongelmia,halusi olla yhden yön sairaalassa ja sitten leppoisaa lekottelua pari viikkoa ja sit lenkille ja töihin.Huom tahdoin itse saikkua,kun töissä oli niin hektistä.
        Toinen pallolaajennus tehtiin huhtik 2014 ,2 tukosta peräkkäin ,5 cm stentti.Se tuntui jo rankemmalta ,olin loppupäivän aika väsy,mut seuraavana päivänä kotona ihan ok.
        Molempien pallolaajennusten / laitettujen lääkestenttien jälkeen olen syönyt 5 lääkettä/päivä ja iltapäivällä viel 1 tapletti
        Koska ,syön mm primaspaania ja plavixia,on niitä ehdottomasti otettava säännöllisesti,eikä lopettaa ilman lääkärin lupaa.Alkoholia ei parane ottaa 1-2 annosta enempää,tulee mustelmia ,todella voi olla vaara vuotoihin.Tuo Plavix on minulla ainakin vuoden ja muut lääkkeet lopun ikää tod näköisesti.
        Itse pallolaajennus ei ollut kivulias,vähä jännitti ,mutta puhelin kardiologin kanssa ja kysyin mitä mieleen tuli.Ei tarvi Pelätä,kaikkensa ne tekee.
        Mitään vaivoja ei minulla ollut toimenpiteiden jälkeen,kun ei ollut ennen sitäkään ,lukuunottamatta ahistusta keskel rintaa,kun lenkil ja 10 v jatkuneet leukaperäkivut ,rasituksessa ym liikunnassa,jotka häipyneet toistaiseksi.
        mutta minulla on kulunut tuosta toisesta pallojutusta vasta 8 kk ,aika näyttää miten jatko,Meillä sukuvika tämä sepelvaltimotauti.

        Ota lenkillä yksi Nitro. Sillä kivut hellittää.


      • dsa33
        Eikka4 kirjoitti:

        Älä syö samanaikaisesti primaspaania ja plavixia. Suuri aivoverenvuotoriski. Lopeta primaspaan ja syö loppuelämäs Plavixia. Valitettavasti se kalliimpi.
        (Australialainen tutkimus aivoverenvuodosta n 2010, lääkäri tietää)

        Verenohennuslääkkeiden yhteiskäyttö riippuu toimenpiteestä ja tukosriskistä. Kardiologi tietää vielä paremmin kuin sinä. Ei kannata puuttua toisten lääkityksiin, jos ei ole lääkäri


      • Piiiitkääääikääää
        Herran hallussa kirjoitti:

        Minulle on tehty 2 pallolaajennusta.ei oli ollut koskaan infrektia,suonet oik ja vas puol oli totaalitukossa,olen terveellinen hoikka,liikunnallinen ninen 65v.
        Mutta ise asiaan,oik letettiin stentti huhtik 1013,ei ongelmia,halusi olla yhden yön sairaalassa ja sitten leppoisaa lekottelua pari viikkoa ja sit lenkille ja töihin.Huom tahdoin itse saikkua,kun töissä oli niin hektistä.
        Toinen pallolaajennus tehtiin huhtik 2014 ,2 tukosta peräkkäin ,5 cm stentti.Se tuntui jo rankemmalta ,olin loppupäivän aika väsy,mut seuraavana päivänä kotona ihan ok.
        Molempien pallolaajennusten / laitettujen lääkestenttien jälkeen olen syönyt 5 lääkettä/päivä ja iltapäivällä viel 1 tapletti
        Koska ,syön mm primaspaania ja plavixia,on niitä ehdottomasti otettava säännöllisesti,eikä lopettaa ilman lääkärin lupaa.Alkoholia ei parane ottaa 1-2 annosta enempää,tulee mustelmia ,todella voi olla vaara vuotoihin.Tuo Plavix on minulla ainakin vuoden ja muut lääkkeet lopun ikää tod näköisesti.
        Itse pallolaajennus ei ollut kivulias,vähä jännitti ,mutta puhelin kardiologin kanssa ja kysyin mitä mieleen tuli.Ei tarvi Pelätä,kaikkensa ne tekee.
        Mitään vaivoja ei minulla ollut toimenpiteiden jälkeen,kun ei ollut ennen sitäkään ,lukuunottamatta ahistusta keskel rintaa,kun lenkil ja 10 v jatkuneet leukaperäkivut ,rasituksessa ym liikunnassa,jotka häipyneet toistaiseksi.
        mutta minulla on kulunut tuosta toisesta pallojutusta vasta 8 kk ,aika näyttää miten jatko,Meillä sukuvika tämä sepelvaltimotauti.

        Oho, oletpa pitkäikäinen, tuhannen vuoden välein pallolaajennus.


      • Eikka4 kirjoitti:

        Älä syö samanaikaisesti primaspaania ja plavixia. Suuri aivoverenvuotoriski. Lopeta primaspaan ja syö loppuelämäs Plavixia. Valitettavasti se kalliimpi.
        (Australialainen tutkimus aivoverenvuodosta n 2010, lääkäri tietää)

        mulle määrättiin kans 5eri lääkettä Meikussa,pallolaajennus helpoin ja kivuttomin toimenpide mitä ikinä mulle tehty.saa nähdä koska uusi tukos,5suonta missä on tukosta mutta odottelen koska infarkti..6kk sitten pääsin steltin kanssa pois ja en ole yhtään harrastanut liikuntaa!!! Yritin ottaa näihin hoitsuihin ketkä järjestävät jälkihoitoa,molemmat meni samaan aikaan kesälomalle!!!!!!!!HALOO !!?? niiden lomien jälkeen kävin toisen luona ja ei mitään muuta kuin turha käynti turhalla "viran haltijalla",tossa olis säästön paikka,noilla akoilla ei tee yhtään mitään!!


      • kaiken kokenut
        kivuton hiihtäjä kirjoitti:

        Ei mitään oireita tai kipuja ole ollut. Lääkkeitä 5 erilaista. Infarktin aikana oli kipuja.

        Ohitusleikkauksen jälkeen,2 pallolaajennusta,kivuton.Samana pv kotiin,ja normi-elämään HETI lääkitys loppuelämän(nitrot mukana aina)


      • höpöpalkatut
        fak591 kirjoitti:

        mulle määrättiin kans 5eri lääkettä Meikussa,pallolaajennus helpoin ja kivuttomin toimenpide mitä ikinä mulle tehty.saa nähdä koska uusi tukos,5suonta missä on tukosta mutta odottelen koska infarkti..6kk sitten pääsin steltin kanssa pois ja en ole yhtään harrastanut liikuntaa!!! Yritin ottaa näihin hoitsuihin ketkä järjestävät jälkihoitoa,molemmat meni samaan aikaan kesälomalle!!!!!!!!HALOO !!?? niiden lomien jälkeen kävin toisen luona ja ei mitään muuta kuin turha käynti turhalla "viran haltijalla",tossa olis säästön paikka,noilla akoilla ei tee yhtään mitään!!

        HUS:illa järkeä päästää molemmat jälkihoitoon erikoistuneet(?) hoitajat yhtäaikaa juhannuslomalle,nämä kun halusivat juuri silloin pitää lomansa.Juuri silloin kun helteiden ja makkaran syönnin tms.seurauksena tulee selvä piikki infarkteissa.


      • Potilas62
        Eikka4 kirjoitti:

        Älä syö samanaikaisesti primaspaania ja plavixia. Suuri aivoverenvuotoriski. Lopeta primaspaan ja syö loppuelämäs Plavixia. Valitettavasti se kalliimpi.
        (Australialainen tutkimus aivoverenvuodosta n 2010, lääkäri tietää)

        Kyllä plavix ja primaspaania saa syödä ja pitää jos kardeologi on määrännyt. Älkää maallikot antako omia ohjeita. Minulla on kolme ohennuslääkettä


      • Anonyymi

        Mulle tehtiin pallolaajennus oysissa viime vuonna loka marraskuun vaihteessa. Olin tulossa tansseista, kun yhtäkkiä tuli tosi huono olo. Hiki pintaan ja keskeltä ns. närästystunne. En ennen sitä tiennyt edes että mitä närästys tarkoittaa. No illalla oysiin, heti sisälle, varjoainekuvaus ja aamulla pallolaajennus. En kyllä vieläkään ymmärrä että miten se tehdään noin kivuttomasti. ei juuri mitään kipua. Parin päivän päästä kotiin ja liikunta jatkui pian, alussa vähän varoen. Olen myös liikkunut koko ikäni kaikella tavalla, myös kilpaillutkin, mutta sukurasitus teki tämän. Ei tähän päivään mennessä ole ollut minkäänlaisia oireita, kipuja tai vaivoja tämän suhteen. Uskomattoman hienoa toimintaa Oysissä, ei voi kyllin kiittää. Mutta sitten, varoitus; Olen yli 60 kymppinen, uusi läheinen suhde, myös vilkas seksielämä. Lääkityksen suhteen tämä varoitus. Muuten ok, mutta cardage meinas tyrmätä sänkyhommat. Onneksi heti hoksasin mistä kyse, vaihdoin toiseen, ei sen jälkeen ongelmia. Vielä kerran erittäin suuret kiitokset Oysiin, todella ammattitaitoista porukkaa.


      • Anonyymi
        Potilas62 kirjoitti:

        Kyllä plavix ja primaspaania saa syödä ja pitää jos kardeologi on määrännyt. Älkää maallikot antako omia ohjeita. Minulla on kolme ohennuslääkettä

        Näin on,ei mitenkään poikkeavaa jos pallolaajennuksen jälkeen on Plavix ja Primaspan kardiologin määräyksestä.
        Oman kokemuksen mukaan Primaspan on pallolaajennuksen jälkeen lisänä esim 6 kuukauden jakson.
        Kenenkään maallikon ei pidä alkaa täällä neuvomaan lääkitysasiassa.


      • Anonyymi
        Eikka4 kirjoitti:

        Ota lenkillä yksi Nitro. Sillä kivut hellittää.

        7 kertaa tehty pallolaajennus ruotsissa,viimisestä on puolitoista viikkoa,rinta kipua on ja rasituksessa hengen ahdistusta.mietin menoa lekurin puheille.


      • Anonyymi
        Eikka4 kirjoitti:

        Älä syö samanaikaisesti primaspaania ja plavixia. Suuri aivoverenvuotoriski. Lopeta primaspaan ja syö loppuelämäs Plavixia. Valitettavasti se kalliimpi.
        (Australialainen tutkimus aivoverenvuodosta n 2010, lääkäri tietää)

        Olen syönyt jo yli 10 vuotta prismassaanpa ja plavixia samanaikaisesti lääkärin määräyksestä.eikä mitään oireita ole ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tehtiin pallolaajennus oysissa viime vuonna loka marraskuun vaihteessa. Olin tulossa tansseista, kun yhtäkkiä tuli tosi huono olo. Hiki pintaan ja keskeltä ns. närästystunne. En ennen sitä tiennyt edes että mitä närästys tarkoittaa. No illalla oysiin, heti sisälle, varjoainekuvaus ja aamulla pallolaajennus. En kyllä vieläkään ymmärrä että miten se tehdään noin kivuttomasti. ei juuri mitään kipua. Parin päivän päästä kotiin ja liikunta jatkui pian, alussa vähän varoen. Olen myös liikkunut koko ikäni kaikella tavalla, myös kilpaillutkin, mutta sukurasitus teki tämän. Ei tähän päivään mennessä ole ollut minkäänlaisia oireita, kipuja tai vaivoja tämän suhteen. Uskomattoman hienoa toimintaa Oysissä, ei voi kyllin kiittää. Mutta sitten, varoitus; Olen yli 60 kymppinen, uusi läheinen suhde, myös vilkas seksielämä. Lääkityksen suhteen tämä varoitus. Muuten ok, mutta cardage meinas tyrmätä sänkyhommat. Onneksi heti hoksasin mistä kyse, vaihdoin toiseen, ei sen jälkeen ongelmia. Vielä kerran erittäin suuret kiitokset Oysiin, todella ammattitaitoista porukkaa.

        Minulle tehtiin pallolaajennus 2019 ja asennettiin yksi stentti,kun varjoainetta ruiskutettiin oikeasta ranteesta valtimoon alkoivat helvetilliset poltot kädessä koko matkalta,joutuivat antamaan fentanyyliä särkyyn,joka tiputti sykkeen alle 30 kun olin jo osastolla,leposykkeeni on 40 kertaa minuutissa,särky loppui aika nopeasti,kardiologi ei aiemmin ollut törmännyt tällaiseen tapaukseen.


      • Anonyymi
        dsa33 kirjoitti:

        Verenohennuslääkkeiden yhteiskäyttö riippuu toimenpiteestä ja tukosriskistä. Kardiologi tietää vielä paremmin kuin sinä. Ei kannata puuttua toisten lääkityksiin, jos ei ole lääkäri

        Juuri näin. Kyllä lääkäri tietää mitä lääkettä pitää ottaa


    • entinen hiihtelijä

      Hyvä kuulla muiden kokemuksia, kun itselle ei tullut oikein mitään ohjeita jälkihoitoon.

      Tehtiin kolme laajennusta vas sepelvaltimoon ilman oireita :) aivan muun asian takia menin lääkätiin mutta niinvain jouduin kuvauksiin ja toimenp.
      Lääkestentit on nyt suonessa ja oli hieman tuntemuksia muutaman päivän ja hakeuduin uud polille ja jättivät yöks osastolle kun oli joku veriarvo korkealla ja viittasi infarktiin jota mulla ei ole koskaan ollut (En ainakaan ole tietoinen asiasta )
      No sitten tuntemukset loppuivat ja veriarvotkin olivat suht kohdillaaan joten kotiin takaisin.
      Olen kyllä aika yllättynyt tilanteesta että mulle on tehty aika iso syd toimenpide vaikka ei ole ollut mitään oireita. No nyt on jotain edelleen johtuen ko toimenp. :(

      • Herran hallussa

        Sepelvaltimotaudista tai muusta sydämeen liityyvistä johtuvat oiree voivat olla erittäin monenlaisia,mutta nuo kokeneiden lääkäreidein asiantuntemus on kyllä huippuluokkaa.Et kertonut mikä sina vaivasi ,kun menit ensin lääkäriin ja mikä nyt.


    • entinen hiihtelijä

      Valittelin lähinnä sappirakon tienoilla olleesta kivusta ja solisluun seutuvilla hengityksen tahdissa tuntuneesta vaimeasta "kivusta".
      Ottivat verikokeita ja kuvasivat keunkot jootka olivat puhtaat.
      Verikokeissa oli joku sydänentsyymi arvo koholla joka viittasi sydänjuttuihin, muuta oireita ei ollut liittyen sydämeen.
      Nyt on jotakin tuntemuksia tuon operaation tiimoilta, kai siellä joku verkko nyt pullistaa suonta ja aiheuttaa jotain :)

    • m76__

      Pari viikkoa ennen Joulua tuli infarkti. Ei oikeastaan mitään kipuja, mutta olo oli täysin sekava, en muistanut mitä vuotta eletään ja hikoilin älyttömästi. Ambulanssilla sairaalaan neurologiselle ensin, mutta matkalla tajusin sen verran, että joku ensihoitaja sanoi "infarkti". Sairaalassa laitettiin sitten pallolaajennuksessa stentti sydämeen. Samalla tuli kammiovärinä ja antoivat sähköä.

      Oikeastaan mitään oikeita kipuja ei ole ollut. Ensimmäisen viikon oli kävely hidasta, mutta se muuttui normaaliksi aika pian. 3vk kohtauksesta kävelin 2.8km, niin että tuli vähän hiki ja pulssi nousi mittarin mukaan max 105. Ei tuntunut mitenkään pahalta, mutta en uskalla vielä edes yrittää juoksemista enkä kuntosalilla käyntiä. Kun ei ole oikein tietoa, mitä tapahtuu jos kunnolla hengästyy.

      Pahin on oikeastaan henkinen puoli. Infarkti tuli kuin kirkkaalta taivaalta. En ole erityisen lihava, kolesterolit on ok, ei tupakkaa, huumeita tai suurta määrää viinaakaan. Ikää 38 ja lääkärikään ei tiennyt miksi kohtaus tuli. Liikuntaakin on harrastettu säännöllisesti. Suvussa ainoastaan sedällä oli epämääräinnen "joku sydänvika" vaikkei siihen kuollutkaan. Mutta nyt on masentunut olo ja tulevaisuus on pelottava. Sitä vain odottaa seuraavaa kohtausta ja lukee netistä kertoimia selvitä hengissä. 66% ensimmäiselle STEMIlle ja 33% seuraavalle. Itse kuoleminen ei niinkään pelota vaan enemmänkin se kohtaus. Että mitä jos on kaupassa, auton ratissa tai lasten kanssa yksin kotona ja kohtaus alkaa. Ambulanssia en olisi pystynyt itse soittamaan viimeksi kohtauksen alkaessa. Välillä jopa miettii, että olisi ollut parempi lähteä ensimmäisellä slaagilla mitä jännittää koko loppu ikä. Aikaa kun voi olla vielä pari päivää tai 60 vuotta...

      Mutta oirein minulla oli monta kuukautta yläselän polttavaa jumituskipua. Luulin sen johtuvat päätetyöskentelystä ja että se on vain jotain lihasjumia. Venyttelin ja yhdellä buranalle se meni aina pois pariksi päiväksi. Lopuksi kipu säteili rintalihaksiin, jolloin diagnosoin itselleni rintalihasten krampin. Vielä edellisenä iltana vasemmasta kädestä lähti saunassa vähäksi aikaa voimat ja sitä kihelmöi. Vaan enpä edes siitä armeijan lääkintamiehenä tajunnut, mikä mättää. Nyt jälkiviisaanaa miettii, että mitä jos olisin mennyt silloin sairaalaan. Tai kuukautta aikaisemmin. Jos ja jos, niinhän se on loputtomiin.

      Tosin 99% varmuudella väitän, että jos olisin kuukautta ennen mennyt lääkärille, niin buranat olisi tullut kouraan ja mahdollisesti lähete fysioterapeutille.

      Mutta nyt siis rintaa vain lähinnä pistelee ja tuntuu kummalta. Samoin kylkilihaksiin. Oletan sen johtuvan enemmän lääkkeistä. Niistä kun kaikki ovat ei-vatsaystävällisiä ja närästys alkaa helposti. Siksi lopetin kahvinkin jo aikaa sitten ja nyt tiputin pois limut ja oluet. Samoin luonnollisesti pizzat ja hampparit saavat jäädä historiaan. Tosin ne nyt saisi jäädä pois kaikilta terveiltäkin, että sikäli menetys ei ole suuri.

      Katkeruutta on myös. Miksi minä eikä telkkarissa lyllertävä amerikanläski? Sairaslomalla kun tulee katsottua noita realityohjelmiakin, ja siellä varoittelevat 200kg miehiä sydänvaivoista jos jatkavat syömistä.

      • m76__

        Tarkennan vielä, että 3vk = 3 viikkoa. Ei vuorokautta ;)


      • m76__
        m76__ kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että 3vk = 3 viikkoa. Ei vuorokautta ;)

        Ai niin, lääkkeistä vielä. Alkuun piti pistää Klexane napapiikki 2x päivässä viikon verran. Mutta nyt on pelkät pillerit ja viikottainen INR kontrolli.

        Aamulla:
        Plavix 75mg
        Primaspan 100mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5

        Illalla:
        Marevan 5mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5
        Atorvastatin 40mg

        Huimausta tulee noista lääkkeistä kyllä. Ehkä päänsärkyäkin, mutta se voipi johtua stressistä ja toimettomuudestakin.

        Kävellä pitäisi enemmän, vaan kun vuoroin on -20 astetta ja vuoroin sataa vettä :/


      • Herran hallussa
        m76__ kirjoitti:

        Ai niin, lääkkeistä vielä. Alkuun piti pistää Klexane napapiikki 2x päivässä viikon verran. Mutta nyt on pelkät pillerit ja viikottainen INR kontrolli.

        Aamulla:
        Plavix 75mg
        Primaspan 100mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5

        Illalla:
        Marevan 5mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5
        Atorvastatin 40mg

        Huimausta tulee noista lääkkeistä kyllä. Ehkä päänsärkyäkin, mutta se voipi johtua stressistä ja toimettomuudestakin.

        Kävellä pitäisi enemmän, vaan kun vuoroin on -20 astetta ja vuoroin sataa vettä :/

        Ymmärrämpä tosi hyvin pelkosi ja katkeruutesi.Se vaan on niin kuin mummoni 50 vuotta sitten sanoi,että jokaisen on ristinsä kannettava.Jos ei tule sydänsairautta niin syöpä,tai jokin neurologinen tai onnettomuus tai,tai tai.
        Älä murehdi,kelle vaan voi simänräpäyksessä tulla mitä vaan.Nauti joka hetkestä ,kun e satu kovin mihinkään.Tiedän,että eka vuosi on henkisesti hankalin.Itse kerroin ja jänkkäsin jokaiselle sopivalle uhrille,apteekissa mm:ssa miten voi suonet olla tukossa,kun olen niin hoikka ja terveelisesti elänyt jne jne,mutta se on se sukuvika.Kolestrolitkin olleet koht hyvät aina,( olen mittauttanut 20 v ,koska suvussa syd taut),Minulla oli vain leukaperävaivaa aina rasituksessa ja pikkasen erilainen tunne alussa ,kun lähdin kävelemään,sit aina meni ohi.Näillä oireilla pääsin tutkimuksiin ja pallolaajennuksiin.Tseppiä! Minäkin pelkään välillä.


      • Eikka4
        m76__ kirjoitti:

        Ai niin, lääkkeistä vielä. Alkuun piti pistää Klexane napapiikki 2x päivässä viikon verran. Mutta nyt on pelkät pillerit ja viikottainen INR kontrolli.

        Aamulla:
        Plavix 75mg
        Primaspan 100mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5

        Illalla:
        Marevan 5mg
        Emconcor 2,5mg
        Cardace 2,5
        Atorvastatin 40mg

        Huimausta tulee noista lääkkeistä kyllä. Ehkä päänsärkyäkin, mutta se voipi johtua stressistä ja toimettomuudestakin.

        Kävellä pitäisi enemmän, vaan kun vuoroin on -20 astetta ja vuoroin sataa vettä :/

        Älä syö Primaspania ja Plavixia yhtäaikaa. Heitä kokonaan pois Primaspan ja syö loppuelämäs Plavixia.
        Australialainen tutkimus n 2010, suuri aivoverenvuotoriski Primaspanin ja Plavixin yhteiskäytöstä, ollut lääkärilehdessä, lääkäri tietää.


      • kannattaa ainakin
        Eikka4 kirjoitti:

        Älä syö Primaspania ja Plavixia yhtäaikaa. Heitä kokonaan pois Primaspan ja syö loppuelämäs Plavixia.
        Australialainen tutkimus n 2010, suuri aivoverenvuotoriski Primaspanin ja Plavixin yhteiskäytöstä, ollut lääkärilehdessä, lääkäri tietää.

        kertoa tieto tutkimuksesta lääkärille,koska asiat muuttuneet,kuten sanoit.
        lääkärit eivät ole aivan varmoja toisen pois jättämisestä,mutta itsekin esitin ja jätin toisen pois...lääkärit olivat kuiten sitä mieltä,ettei molempien syönnillä välttämättä saavuteta parempaa tulosta...ehkä vain huonompi,kuten tutkimus kertoo.

        varmuutta ei tuntunut olevan,mutta turhaa syö monta myrkkyä yhteen vaivaan jos ei selkeää ja varmaa apua....ihmiset kuiten yksilöllisiä,joten pikkeuksia varmaan on ja tulee eri sairauksien ja lääkitysten vuoksi.


      • Kanssakärsijä

        On kyllä kovaa jo noin nuorena, oikeastaan parhaassa iässä, joutua tuollaiseen mukaan.

        Omaisellani tuli infarkti hiukan yli 50. Oli lukuisia kertoja käynyt lääkärissä valittamassa vaivojaan, pyörätestejä oli tehty ja ei muka mitään vikaa.
        Halkopinolla se sitten tuli. Hän oli jo vaivojen ollessa pahimmillaan ennen ottanut pieniä annoksia aspiriinia ja silloinkin otti tupla-annoksen ambulanssia odottaessa. Ehkä se oli ratkaiseva apu.
        Ohitusleikkaushan siitä tuli, ei päässyt sairaalasta edes pois välillä. Siihen aikaan ei vielä pallolaajennuksilla tässä mittakaavassa hoidettu.
        Kolmetoista vuotta meni ihan töissä käyden ja sitten tuli toinen tukos. Hän tiesi itse. että sitä se taas on. Lääkärit vaan juoksuttivat taas pyöräilemässä. Tällä kertaa kivut tulivat kylmällä ilmalla pitkän ulkona olemisen aikana.

        ´Pallolaajennushan siitä sitten tuli ja joku vanha lääkäriukko oli vielä kehdannut keskussairaalassa haukkua, että miksi tänne olette tullut, kun ei tuo vielä mitään olisi vaatinut! Siis ihmiselle, joka on saanut sydäninfarktin!

        Kyllä se aikamoista taistelua ja taiteilua on ollut, vaikka hyvin hän henkisesti sen on jaksanutkin. Aina kuitenkin on sellaista jännitystä ilmassa, kun oireita on ja niitähän sepelvaltimotautia sairastaneella ja infarkteja kokeneella on.
        Pitää vaan yrittää olla varovainen ja välttää ääriolosuhteissa liiallista rasittamista. Ei helteillä eikä pakkasilla mitään rasittavaa vaan pientä puuhastelua ja lepäilyä. Onneksi se eläkeläiselle on mahdollista.
        Mitä lääkkeisiin tulee, niin hän ainakin sai ilmeisesti nitrosta hankalaa mahalaukun ärsytystä, joka on tulkittu happo-ongelmaksi ja refluksiksi. Alkoi nitron syöttämisen tai oikeastaan lisäämisen jälkeen. Happolääkkeet tuli jatkuviksi ja nitro vaihdettiin sellaiseksi, joka liukenee vasta suolistossa.

        Olet vielä kovasti työikäinen, joten sinun tilanteessasi on hankalampi elää taudin ehdoilla. Toisaalta sinun pitäisi työikäisenä olla paremman terveydenhoidon piirissä eli työterveyshoidon, kun taas eläkeläinen saa lämmintä kättä oireisiinsa, jos sitäkään.
        Omaiseni kävi yksityisesti kardiologilla ja saikin hiukan sieltä positiivista tietoa, että pallolaajennuksia voidaan tehdä jo laajennettuihin suoniin ja siirrännäisten kestävyydelle ei enää lasketa ikää, kuten vielä sukulaiseni kohdalla aikoinaan kerrottiin. Lääkkeitäkin varmaan saa nykyään eri tavalla sydänongelmiin, kuin takavuosina, rytmihäiriöihin ja vajaatoimintaan jne.

        Ehkä kannattaisi hakeutua johonkin sydänyhdistykseen. Siellä on kohtalotovereita ja usein myös mahdollisuus varata kardiologille aika, luonnollisesti se maksaa, mutta joskus tieto myös poistaa tuskaa.


      • Anonyymi
        Herran hallussa kirjoitti:

        Ymmärrämpä tosi hyvin pelkosi ja katkeruutesi.Se vaan on niin kuin mummoni 50 vuotta sitten sanoi,että jokaisen on ristinsä kannettava.Jos ei tule sydänsairautta niin syöpä,tai jokin neurologinen tai onnettomuus tai,tai tai.
        Älä murehdi,kelle vaan voi simänräpäyksessä tulla mitä vaan.Nauti joka hetkestä ,kun e satu kovin mihinkään.Tiedän,että eka vuosi on henkisesti hankalin.Itse kerroin ja jänkkäsin jokaiselle sopivalle uhrille,apteekissa mm:ssa miten voi suonet olla tukossa,kun olen niin hoikka ja terveelisesti elänyt jne jne,mutta se on se sukuvika.Kolestrolitkin olleet koht hyvät aina,( olen mittauttanut 20 v ,koska suvussa syd taut),Minulla oli vain leukaperävaivaa aina rasituksessa ja pikkasen erilainen tunne alussa ,kun lähdin kävelemään,sit aina meni ohi.Näillä oireilla pääsin tutkimuksiin ja pallolaajennuksiin.Tseppiä! Minäkin pelkään välillä.

        Atorvastatine aiheuttaa minulla masennusta,muistiongelmia ja lihasjäykkyyttä ja pientä kipua,enimmäkseen sivuvaikutukset ovat lieviä ehkä niihin on tottunut 4 vuoden aikana.


    • masaa,,,

      Mulla ol infarkti ilman muita oireita,paitsi verenpaine nousi kaksinkertaisesti,,siks lääkäriin. Ja kyllä on selvä infarkti,jos suonia tukossa ja pallolaajennettu. Mulla ei kipuja siis missään vaiheessa.St -nousuinfarkti siis ja TnT arvo 700 ,,siis entsyymiarvo.Ihmetyttää m-76 kaks verenohennuslääkettä,Plavix ja Marevan.Mulla vaa Plavix ,jota ei tarvi kontrolloida.Sain sairaalasta hyvät ohjeet ja mukaan sydänliiton oppaan*Sepelvaltimotauti*.Olisi hyvä olla kaikilla ohitusleikatuilla ja ja pallolaajennetuilla.Kaikki menny hyvin,,pian vuosi aikaa infarktista.Olihan se pieni yllätys,ko lekuri kuulu sanovan et pian ambulanssi,mut ei huolettanu yhtään missään vaiheessa eikä nytkään.Sain mukaan myös piirroksen tukkeutuneista suonista(3 lääkestenttiä) ja laboratoriokokeista sekä kardiologin lausunnon ja epikriisin.Ei oo tarvinnu kysellä lisätietoja!

      • m76___

        Marevani on varmaan sen takia, että menin kammiovärinaan ensimmäisessä pallolaajennusyrityksessä. Koittivan rannevaltimon kautta ujuttaa, eikä onnistunut. Tästä tuli sitten hyytymä vasempaan kammioon. Nivusten kautta laajennus sitten onnistui. Mutta se Marevan on vain 3kk pituinen, ettei se hyytymä jää ja pahimmassa tapauksessa irtoa ja aiheuta aivohalvausta.

        Emconcor on toki vaihdettu halvempaan apteekissa. Hassua muuten, että Primaspanin möivät minulle "ilman reseptiä". Jostain syystä reseptin kanssa se oli kalliimpi Turkulaisessa apteekissa...

        Noista kaikista lääkkeistä Primaspan on pysyvä. Muut ovat joko tuon 3kk tai vuoden.

        Nyt on 1kk slaagista ja pitäisi varmaan liikkua enemmän. Ei vaan oikein tiedä miten. 2-3km kävelyjä tehdään rouvan kanssa melkeimpä päivittäin ja siihen päälle tavalliset askareet kotona. Kuntosalia harrastin parikymmentä vuotta tätä ennen, mutta sitä en ole vielä uskaltanut koittaa. Samoin juokseminen olisi suunnitelmissa, mutta toistaiseksi en ole uskaltanut pulssia nostaa yli 105:n. Kaikki ohjeet netissä tuntuisi olevan suunnattu huonokuntoisille eläkeläisille ja osa ohjeista tuntuu vähän ei-niin-tieteelliseltä fatkalta.

        Mitään suurempaa seurantaa ei Suomessa taida olla. Muutama päivä sairaalassa kardiologin seurassa ja siitä suoraan kotiin. Kerran viikossa INR labra ja joku hoitaja paikallisesta TK:sta soittaa tulokset Marevan annostuksen. Ongelmatilanteissa konsultoi TK lääkäriä. Varmaan pätevä mutta valmistunut 2v sitten, joten välillä arveluttaa.

        Onko muilla ollut infarktin jälkeen kummia tuntoja rinnassa? Minulla välillä pistää tai viiltää sivuilla. Joskus tulee pieniä hengästymiskohtauksia. Eli pitää hengittää muutama kerta nopeasti ja syvään. Sitten taas suht ok olo. Kävellessä vain vähän huippaa mutta muuten ei ongelmia. Vaimo hengästyy melkein enemmän.


      • trreww
        m76___ kirjoitti:

        Marevani on varmaan sen takia, että menin kammiovärinaan ensimmäisessä pallolaajennusyrityksessä. Koittivan rannevaltimon kautta ujuttaa, eikä onnistunut. Tästä tuli sitten hyytymä vasempaan kammioon. Nivusten kautta laajennus sitten onnistui. Mutta se Marevan on vain 3kk pituinen, ettei se hyytymä jää ja pahimmassa tapauksessa irtoa ja aiheuta aivohalvausta.

        Emconcor on toki vaihdettu halvempaan apteekissa. Hassua muuten, että Primaspanin möivät minulle "ilman reseptiä". Jostain syystä reseptin kanssa se oli kalliimpi Turkulaisessa apteekissa...

        Noista kaikista lääkkeistä Primaspan on pysyvä. Muut ovat joko tuon 3kk tai vuoden.

        Nyt on 1kk slaagista ja pitäisi varmaan liikkua enemmän. Ei vaan oikein tiedä miten. 2-3km kävelyjä tehdään rouvan kanssa melkeimpä päivittäin ja siihen päälle tavalliset askareet kotona. Kuntosalia harrastin parikymmentä vuotta tätä ennen, mutta sitä en ole vielä uskaltanut koittaa. Samoin juokseminen olisi suunnitelmissa, mutta toistaiseksi en ole uskaltanut pulssia nostaa yli 105:n. Kaikki ohjeet netissä tuntuisi olevan suunnattu huonokuntoisille eläkeläisille ja osa ohjeista tuntuu vähän ei-niin-tieteelliseltä fatkalta.

        Mitään suurempaa seurantaa ei Suomessa taida olla. Muutama päivä sairaalassa kardiologin seurassa ja siitä suoraan kotiin. Kerran viikossa INR labra ja joku hoitaja paikallisesta TK:sta soittaa tulokset Marevan annostuksen. Ongelmatilanteissa konsultoi TK lääkäriä. Varmaan pätevä mutta valmistunut 2v sitten, joten välillä arveluttaa.

        Onko muilla ollut infarktin jälkeen kummia tuntoja rinnassa? Minulla välillä pistää tai viiltää sivuilla. Joskus tulee pieniä hengästymiskohtauksia. Eli pitää hengittää muutama kerta nopeasti ja syvään. Sitten taas suht ok olo. Kävellessä vain vähän huippaa mutta muuten ei ongelmia. Vaimo hengästyy melkein enemmän.

        Huippaaminen voi johtua matalasta verenp ja beetasalpaajasta kun näkyy olevan määrätty sitä kuten mullakin nuo samat lääkkeet paitsi marevania ei ole. Syke on matala n 60 kertaa min ja huippailee.
        On jotain pientä tossa keskellä rintaa niinku tuntemuksia mutta luulen että johtuu toimenpiteestä.


      • Anonyymi
        trreww kirjoitti:

        Huippaaminen voi johtua matalasta verenp ja beetasalpaajasta kun näkyy olevan määrätty sitä kuten mullakin nuo samat lääkkeet paitsi marevania ei ole. Syke on matala n 60 kertaa min ja huippailee.
        On jotain pientä tossa keskellä rintaa niinku tuntemuksia mutta luulen että johtuu toimenpiteestä.

        Minun normaali leposyke on 40 ja pitävät sitä normaalina,ainut haitta voi olla väsymys ja kun olen pienissä leikkauksissa saanut kipuun fentanyyliä niin syke on mennyt alle 30 silloin on osastolla pillit soineet sänkyni vieressä!


    • oirekysely

      Sulla on määrätty kalliit lääkkeet kun tuosta Emcoror pilleristä on puolta halvempi: Bisoprolol Orion (Reseptilääke) 2.5 mg 100 fol tabl 6.91 €. Se on samaa vaikuttavaa ainetta ja apteekissa kyllä vaihtavat kunn pyydät.

      Aika nuorella iällä tosiaan on sulla tuo tapahtuma, no ei se ikää kysy välttämättä.

      Varmaankin sulla kävi tuuria että pääsit hoitoon nopeasti ja elämä jatkuu; älä turhaan panikoi.
      Kyllä muakin askarruttaa tämä mun tilanne kun hiukan kuuntelulla on koko ajan että jos ahistaa tai on tuntemuksia tuossa syd seudulla niin jo sitä infarktia odottaa vaikka mulla ei sellaista ollutkaan.
      Varmaan ne suoneen laitetut "katiskaverkot" hiukan kiristää yms alkuun ainakin, nyt on hiukan helpottanut ne tuntemukset.

    • oirekysely

      mies 76_ sulle tarkoitin tämän viestin mutta ei tuo kohdistus toimi :)

      Sulla on määrätty kalliit lääkkeet kun tuosta Emcoror pilleristä on puolta halvempi: Bisoprolol Orion (Reseptilääke) 2.5 mg 100 fol tabl 6.91 €. Se on samaa vaikuttavaa ainetta ja apteekissa kyllä vaihtavat kunn pyydät.

      Aika nuorella iällä tosiaan on sulla tuo tapahtuma, no ei se ikää kysy välttämättä.

      Varmaankin sulla kävi tuuria että pääsit hoitoon nopeasti ja elämä jatkuu; älä turhaan panikoi.
      Kyllä muakin askarruttaa tämä mun tilanne kun hiukan kuuntelulla on koko ajan että jos ahistaa tai on tuntemuksia tuossa syd seudulla niin jo sitä infarktia odottaa vaikka mulla ei sellaista ollutkaan.
      Varmaan ne suoneen laitetut "katiskaverkot" hiukan kiristää yms alkuun ainakin, nyt on hiukan helpottanut ne tuntemukset.

      • Harkaholle

        Mulla sama tilanne. Pallolaajennus tehtiin 18pvä. Maaliskuussa Ja pieniä tuntemuksia on ollut rintakehässä. Eiköhän tämä henkinen taakka jossain vaiheessa helpota. Ja kai ne lappeenrannassa osaa homman


    • What about me

      Tuosta pallolaajennuksen jälkeisestä liikunnasta:
      - itellä ekat kolmisen vkoa liikuin sykemittarin kans 10 min. kerrallaan max. syke 110.
      - sit siitä seuraavat kolme-neljä vkoa aina 10 min lisää/ vko
      - n. 2 kk pallolaajennuksen jälkeen pääsin rasituskokeeseen, jossa ei tullu mitään kipuja eikä tuntemuksia. Sykkeet tosin jämähti 137:ään testin aikana betasalpaajan vuoksi.
      -tuon rasituskokeen jälkeen lääkäri antoi luvan pyöräillä omien tuntemuksien mukaan. Niinpä alotin 10 km lenkeillä ekat pari viikkoo ja sit hissuksen aina vähän lisää, mut ei yli 30 km lenkkejä. Kolmessa kuukaudessa kilsoja kertyi joku 700.
      - Kun kelit viileni ja leikkauksesta kului joku reilu 5 kk, siirryin kuntosalille. Alussa ihan aloittelijan treeniohjelmaa jo senkin takia, että kroppa tottuu. Nyt kolmisen kuukautta oon käyny salilla ja niin kovan treenin voi tehdä, kuin jaksaa. Mitään oireita ei sydämessä ole ollut.

      Itse olen 40-v, normipainoinen ja koko ikäni olen koittanut jotenkin liikkua, mut ei mitään himourheilua tai kisoja, tms.
      Viime keväänä tuli tosiaan infarkti ( koko suoni tukkoon) ja siihen yhteen suoneen tehtiin pallolaajennus. Diagnoosi oli sepelvaltimotauti.
      Kun olin toipilaana, niin sairaalan fysioterapeutti sanoi, että tärkeintä on alussa liikkua tarpeeksi varovasti. Tämä siksi, että stentti saa rauhassa "maatua" verisuonen sisään.
      Ja kun rasituskoe oli tehty, niin lääkäri poisti kaikki rajoitukset, mutta teroitti sitä, että kuuntele omaa oloasi ja liiku sen mukaan.

      • kivuton hiihtäjä

        Nyt alkaa olemaan 3 vuotta infarktista. Aloin kuntosaliharjoittelun n.1kk infarktista, joku tutkimus fysioterspeutin kanssa. En pystynyt havaitsemaan mitään sydän oireita.

        Kontrollissa kyselin massahiihdoista ja lekyri sanoi, että sisältää riiskiä, vuoteesta nouseminenkin sisältää riskiä. Olen 2 kertaa hiihtänyt tervahiihdon 35 kilsaa periaatteesa täysillä. betasalpaajien vuoksi sykket lenkillä keskimäärin 120, lenkillä alkaa väsyminen noin 128 sykkeellä. Tervahiihdossa keskisyke oli 138 ja huiput 142. Siis tasainen max kuorma päällä sen 2.5 tuntia. Lääkitys koko ajan sama. Ikinä ei ole olliut mitään tuntemuksia sydämessää. Siksi on tarkoitus tänä vuonna lähteä täydelle matkalle 70 km.

        Sanottakoon vielä se, että infarktin ja pallolaajennuksen jälkeen olen mennyt naimisiin ja saanut esikoisen. Sairaus pusti vauhtia elämään, ei ehkä olekaan ikuista. Olin 40 silloin.


      • kivuton hiihtäjä
        kivuton hiihtäjä kirjoitti:

        Nyt alkaa olemaan 3 vuotta infarktista. Aloin kuntosaliharjoittelun n.1kk infarktista, joku tutkimus fysioterspeutin kanssa. En pystynyt havaitsemaan mitään sydän oireita.

        Kontrollissa kyselin massahiihdoista ja lekyri sanoi, että sisältää riiskiä, vuoteesta nouseminenkin sisältää riskiä. Olen 2 kertaa hiihtänyt tervahiihdon 35 kilsaa periaatteesa täysillä. betasalpaajien vuoksi sykket lenkillä keskimäärin 120, lenkillä alkaa väsyminen noin 128 sykkeellä. Tervahiihdossa keskisyke oli 138 ja huiput 142. Siis tasainen max kuorma päällä sen 2.5 tuntia. Lääkitys koko ajan sama. Ikinä ei ole olliut mitään tuntemuksia sydämessää. Siksi on tarkoitus tänä vuonna lähteä täydelle matkalle 70 km.

        Sanottakoon vielä se, että infarktin ja pallolaajennuksen jälkeen olen mennyt naimisiin ja saanut esikoisen. Sairaus pusti vauhtia elämään, ei ehkä olekaan ikuista. Olin 40 silloin.

        Kontrollissa lääkäri pisti polkupyöräilyn poikki muistaakseni 142; n kohdalla. Todeten, että riittää. Olisi vielä mennyt vähän aikaa.


    • What about me

      Ja m76 - minulla on aivan samoja tuollaisia hengästymisiä, joista kirjoitit. Ne on inhottavan tuntuisia, mutta vaarattomia ja niihin tottuu.
      Verenohennuslääkkeistä johtuen myös kyykystä ylös nousu joskus hieman heitättää. Samoista lääkkeistä johtuu myös, että haavan tullessa kestää hetken, ennen kuin verenvuoto lakkaa.
      Ja kai tuokin, että heti on mustelma pienestäkin kolahduksesta lienee noiden ohennuslääkkeiden ansiota.
      Mutta tuohon kaikkeen tottuu ja niiden kanssa kyllä oppii elämään. Uusi juttu, mikä on tullut näin pakkasilla, on sydämen "muljahdukset". Eli jos parin kympin pakkasella olen esim. lenkittänyt koirat, sydän muljahtelee illalla. Mutta siihen auttaa 40 mg Propral betasalpaaja ja se, että seuraavan kerran suojaa kunnolla rinnan ja kaulan pakkaselta.

      • Tehty tutkimuksia

        Kylmä viima ja pakkanen on huonoja sepelvaltimotautiselle.Kannattaa ehdottomasti
        laittaa suun ja nenänkin eteen jokin kaulaliina tai ohut kypärämyssy,niin hassulta ,kuin se tuntuukin.Eikä se ikää katso,näin vaan on!
        Asiasta olen lukenut tutkimustuloksia ja viisaammat kertoneet.


      • m76__

        Kiitoksia vaan kaikille hyvistä vastauksista. Jostain syystä suomalaisia kokemuksia ei tahdo netistä löytyä eikä sydänliitollakaan yllättäen ole mitään foorumia - vaikka tuhannet sairastuvat joka vuosi.

        Itse harrastin aikaisemmin enemmän voimanostoa, mutta se taitaa nyt sitten jäädä. Ei ehkä niinkään sykkeen takia, vaan verenpaineen. Tiukan maastavedon jälkeen kun aikaisemmin jo näkyi tähtiä silmissä ja sydän hakkasi kahtasataa. Ja onhan noissa ihmiset pyörtyneetkin lopuksi. Voin vain kuvitella mitä se on verenohennuslääkkeiden betasalpaajien kanssa ;) Jälkimmäiset tosin loppuvat minulta vuoden kuluttua...

        Mielenkiintoisia tutkimuksia netissä: yli 30 mailin viikottainen juoksutreeni (yhteensä) tuplaa sydänkohtauksen riskin. Tai muistaakseni 40 mailin kävely. Ehkäpä itse tähtäilen 30-60min lenkkeihin. 5km lenkki juosten ja joskus pidempi luulisi olevan ok terveyden puolesta.

        Mutta nyt on tosiaan haastavat kelit. Jos ei ole -20 astetta pakkasta, niin vettä tulee ja maassa on metrinen loska. Koita siinä sitten motivoida itseä päivittäiselle kävelylle ;)

        p.s. vähän ihmetyttää, kun kardiologi muistaakseni sanoi, ettei minulla ollut suonissa mitään tukkeutumia. Silti ilmoitti vaivaksi sepelvaltimotaudin. Hieman jäi auki, että mistä se tukos sitten lähti liikkeelle ja miksi oireet alkoivat kuukausia ennen.


      • oirekysely
        m76__ kirjoitti:

        Kiitoksia vaan kaikille hyvistä vastauksista. Jostain syystä suomalaisia kokemuksia ei tahdo netistä löytyä eikä sydänliitollakaan yllättäen ole mitään foorumia - vaikka tuhannet sairastuvat joka vuosi.

        Itse harrastin aikaisemmin enemmän voimanostoa, mutta se taitaa nyt sitten jäädä. Ei ehkä niinkään sykkeen takia, vaan verenpaineen. Tiukan maastavedon jälkeen kun aikaisemmin jo näkyi tähtiä silmissä ja sydän hakkasi kahtasataa. Ja onhan noissa ihmiset pyörtyneetkin lopuksi. Voin vain kuvitella mitä se on verenohennuslääkkeiden betasalpaajien kanssa ;) Jälkimmäiset tosin loppuvat minulta vuoden kuluttua...

        Mielenkiintoisia tutkimuksia netissä: yli 30 mailin viikottainen juoksutreeni (yhteensä) tuplaa sydänkohtauksen riskin. Tai muistaakseni 40 mailin kävely. Ehkäpä itse tähtäilen 30-60min lenkkeihin. 5km lenkki juosten ja joskus pidempi luulisi olevan ok terveyden puolesta.

        Mutta nyt on tosiaan haastavat kelit. Jos ei ole -20 astetta pakkasta, niin vettä tulee ja maassa on metrinen loska. Koita siinä sitten motivoida itseä päivittäiselle kävelylle ;)

        p.s. vähän ihmetyttää, kun kardiologi muistaakseni sanoi, ettei minulla ollut suonissa mitään tukkeutumia. Silti ilmoitti vaivaksi sepelvaltimotaudin. Hieman jäi auki, että mistä se tukos sitten lähti liikkeelle ja miksi oireet alkoivat kuukausia ennen.

        On teillä hyvät oltavat kun olette sentään monetkin päässeet kardiologin puheille.

        Itse näin ja vaihdoin pari sanaa siinä kuvaus/pallolaajennustilanteessa :); eipä senjälkeen näkynyt muita kuin "välikäsiä".
        Osastolla seuraavana päivänä poislähdön tilanteessa erikoistuva lääkäri (hyvä titteli)antoi lääkeluettelon käteen ja lausui muutaman sanan ohjeita mutta jäi jotenkin aika kuutamolle siinä tilanteessa.
        Olisin enemmän halunnut kysellä yms mutta kai se kiire on heilläkin ja olihan toimenpide jo tehty :)

        Tosiaan se kardiologi ei juurikaan puhellut mitään teki hommansa ja sillä siisti; röntgenhoitaja oli puheliaampi ja jotenkin enemmän katsoi potilaan vointia :)
        Seuraavaa potilasta työnnettiin jo käytävällä vastaan, on se vähän liukuhihna hommaa :); no hyvä että saadaan hoitoa kuitenkin, mitäs turhaan jutustella...

        Varmaankin nuo lääkkeet aiheuttaa tuota lievää hengästymistä yms vaivoja; pitää esim varovasti nousta sohvalta seisomaan kun tuntuu että pimenee silmissä ja heitättää :)
        Hissukseen ole kävellyt hauvelin kanssa pari kertaa päivässä.

        Itsekkin yllätyin kun etsin netistä jotain foorumia näille asioille niin eipäs vaan löytynyt. Pitää tässä vaihdella ajatuksia ja tuntemuksia; on siitä aina apua kun lukee toisten kokemuksia niin jaksaa itsekkin paremmin eteenpäin.


      • m76__
        oirekysely kirjoitti:

        On teillä hyvät oltavat kun olette sentään monetkin päässeet kardiologin puheille.

        Itse näin ja vaihdoin pari sanaa siinä kuvaus/pallolaajennustilanteessa :); eipä senjälkeen näkynyt muita kuin "välikäsiä".
        Osastolla seuraavana päivänä poislähdön tilanteessa erikoistuva lääkäri (hyvä titteli)antoi lääkeluettelon käteen ja lausui muutaman sanan ohjeita mutta jäi jotenkin aika kuutamolle siinä tilanteessa.
        Olisin enemmän halunnut kysellä yms mutta kai se kiire on heilläkin ja olihan toimenpide jo tehty :)

        Tosiaan se kardiologi ei juurikaan puhellut mitään teki hommansa ja sillä siisti; röntgenhoitaja oli puheliaampi ja jotenkin enemmän katsoi potilaan vointia :)
        Seuraavaa potilasta työnnettiin jo käytävällä vastaan, on se vähän liukuhihna hommaa :); no hyvä että saadaan hoitoa kuitenkin, mitäs turhaan jutustella...

        Varmaankin nuo lääkkeet aiheuttaa tuota lievää hengästymistä yms vaivoja; pitää esim varovasti nousta sohvalta seisomaan kun tuntuu että pimenee silmissä ja heitättää :)
        Hissukseen ole kävellyt hauvelin kanssa pari kertaa päivässä.

        Itsekkin yllätyin kun etsin netistä jotain foorumia näille asioille niin eipäs vaan löytynyt. Pitää tässä vaihdella ajatuksia ja tuntemuksia; on siitä aina apua kun lukee toisten kokemuksia niin jaksaa itsekkin paremmin eteenpäin.

        No itsehän olin sairaalassa muutaman yön. Pari sydänvalvontaosastolla painemittarit laskimossa ja pari yötä normaalilla sydänosastolla EKG piuhoissa. Lääkärit kävivät normaalin kierroksensa aamuisin.

        Hankala vaan, kun sama kuinka paljon lääkärit selittävät, niin eihän sitä muista mitään viikon päästä. Joutuihan sitä ihminen jo koulussa lukemaan moneen kertaan kirjat ennen tenttiä ;) Ja nyt tosiaan ollaan pienen terveyskeskuksen asiakkaita. Puhelin on aamuisin pari tuntia auki ja lääkäriajankin saa muutamassa viikossa ehkä ;) Silmälääkärille sain pari vuotta sitten lähetteen ja sille oli 5kk odotus. Paranin 2kk kohdalla itsekseni.

        Nyt tuli postissa kutsu sydäninfoon TYKSiin. Siellä puhutaan ravinnosta, pallolaajennuksesta yms. mutta en tiedä lähdenkö ajamaan pitkää matkaa sen takia. Tuo yleinen tieto on aika hyvin saatavilla ja lukee niissä sepelvaltimotaudin pepereissa, mitkä sairaalasta sain. Ja kun yleensä potilaat ovat 60-80 vuotiaita, niin en tiedä kuinka paljon siinä on itselleni tarttumapintaa...


      • What about me
        m76__ kirjoitti:

        Kiitoksia vaan kaikille hyvistä vastauksista. Jostain syystä suomalaisia kokemuksia ei tahdo netistä löytyä eikä sydänliitollakaan yllättäen ole mitään foorumia - vaikka tuhannet sairastuvat joka vuosi.

        Itse harrastin aikaisemmin enemmän voimanostoa, mutta se taitaa nyt sitten jäädä. Ei ehkä niinkään sykkeen takia, vaan verenpaineen. Tiukan maastavedon jälkeen kun aikaisemmin jo näkyi tähtiä silmissä ja sydän hakkasi kahtasataa. Ja onhan noissa ihmiset pyörtyneetkin lopuksi. Voin vain kuvitella mitä se on verenohennuslääkkeiden betasalpaajien kanssa ;) Jälkimmäiset tosin loppuvat minulta vuoden kuluttua...

        Mielenkiintoisia tutkimuksia netissä: yli 30 mailin viikottainen juoksutreeni (yhteensä) tuplaa sydänkohtauksen riskin. Tai muistaakseni 40 mailin kävely. Ehkäpä itse tähtäilen 30-60min lenkkeihin. 5km lenkki juosten ja joskus pidempi luulisi olevan ok terveyden puolesta.

        Mutta nyt on tosiaan haastavat kelit. Jos ei ole -20 astetta pakkasta, niin vettä tulee ja maassa on metrinen loska. Koita siinä sitten motivoida itseä päivittäiselle kävelylle ;)

        p.s. vähän ihmetyttää, kun kardiologi muistaakseni sanoi, ettei minulla ollut suonissa mitään tukkeutumia. Silti ilmoitti vaivaksi sepelvaltimotaudin. Hieman jäi auki, että mistä se tukos sitten lähti liikkeelle ja miksi oireet alkoivat kuukausia ennen.

        Kyllä se voi olla, että pääset vielä kovaakin treenaamaan. On vain erittäin tärkeää olla ekat kolme neljä kuukautta rauhassa, juuri sen vuoksi, että suoni stentin ympärillä paranee.
        Pahin aika ja suurin riski saada uusi tukos on nuo ekat kuukaudet laajennuksen jälkeen. Malttia, malttia- helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa.
        Mulla oli sama homma noiden suonien kanssa. Lääkäri sanoi, että röörit on puhtaat, mutta jostain tuo knööli vain irtosi ja aiheutti tukoksen.
        Ymmärtäisin, jos suonet olisivat kuin vanha viemäriputki, että sieltä kaikkea irtoaa, mutta että sileistä seinämistä.
        Mutta toisaalta taas ennuste on tietysti parempi, jos suonet on sileät ja virtaukset kunnossa. Itse olen ajatellut, että joku jossain halusi antaa varoituksen ( en ole mitenkään uskonnollinen), että nyt elämäntavat kuntoon. Että on saanut toisen mahdollisuuden varsinkin, kun mitään vajeita, kuolioita tai muuta ei jäänyt.
        Sit oon opetellu syömään salaatteja, pähkinöitä, ja vaihtanu sen iänikuisen jauhelihan joko uivien tai lentävien lihaan.
        Eikä vaimokaan ole pahakseen laittanut, että oon opetellu tekemän ruokaa ja einekset on jääny kaupan hyllylle.
        Suurin muutos on ollut tupakoinnin lopettaminen 25 vuoden jälkeen. Se kävi kyllä niin helposti ( tosin on syykin aika raskasta luokkaa), että olen ihmetellyt, miksen lopettanut paljon aiemmin. Sitä ei vaan pitänyt minään.
        Mutta kaikkea tätä hyvää, niin hullulta kuin se kuulostaakin, olisin jäänyt ilman tuota infarktia.
        Ja vielä yksi asia- olikohan se 25 % sepelvaltimopotilaista masentuu. Kyllä itsekin kävin aika syvissä vesissä tuon tapauksen jälkeen. Mutta itselle auttoi, kun tajusi muutaman asian:
        - infarkti ei ole oma syy. Tai no osin, mutta näissä arpajaisissa ei voittoa voi palauttaa.
        - jos vielä elät, olet selvinnyt. Joka ei elä, ei selvinnyt.
        - sain toisen mahollisuuden. Nyt korjataan ne elintavat, joita ei ennen viitsinyt, ehtinyt tai välittänyt.
        - laita kuntoon se, minkä voit. Mitä et voi, siihen sopeudu.
        - ota rennommin. Mitä sitten, vaikka naula on vinossa, auto on likainen, omenat jäi poimimatta, jne.. ne on kuitenkin toisarvoisia asioita.

        Kaikkee tuollaisia tässä on ehtinyt pohtimaan.


      • oirekysely
        What about me kirjoitti:

        Kyllä se voi olla, että pääset vielä kovaakin treenaamaan. On vain erittäin tärkeää olla ekat kolme neljä kuukautta rauhassa, juuri sen vuoksi, että suoni stentin ympärillä paranee.
        Pahin aika ja suurin riski saada uusi tukos on nuo ekat kuukaudet laajennuksen jälkeen. Malttia, malttia- helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa.
        Mulla oli sama homma noiden suonien kanssa. Lääkäri sanoi, että röörit on puhtaat, mutta jostain tuo knööli vain irtosi ja aiheutti tukoksen.
        Ymmärtäisin, jos suonet olisivat kuin vanha viemäriputki, että sieltä kaikkea irtoaa, mutta että sileistä seinämistä.
        Mutta toisaalta taas ennuste on tietysti parempi, jos suonet on sileät ja virtaukset kunnossa. Itse olen ajatellut, että joku jossain halusi antaa varoituksen ( en ole mitenkään uskonnollinen), että nyt elämäntavat kuntoon. Että on saanut toisen mahdollisuuden varsinkin, kun mitään vajeita, kuolioita tai muuta ei jäänyt.
        Sit oon opetellu syömään salaatteja, pähkinöitä, ja vaihtanu sen iänikuisen jauhelihan joko uivien tai lentävien lihaan.
        Eikä vaimokaan ole pahakseen laittanut, että oon opetellu tekemän ruokaa ja einekset on jääny kaupan hyllylle.
        Suurin muutos on ollut tupakoinnin lopettaminen 25 vuoden jälkeen. Se kävi kyllä niin helposti ( tosin on syykin aika raskasta luokkaa), että olen ihmetellyt, miksen lopettanut paljon aiemmin. Sitä ei vaan pitänyt minään.
        Mutta kaikkea tätä hyvää, niin hullulta kuin se kuulostaakin, olisin jäänyt ilman tuota infarktia.
        Ja vielä yksi asia- olikohan se 25 % sepelvaltimopotilaista masentuu. Kyllä itsekin kävin aika syvissä vesissä tuon tapauksen jälkeen. Mutta itselle auttoi, kun tajusi muutaman asian:
        - infarkti ei ole oma syy. Tai no osin, mutta näissä arpajaisissa ei voittoa voi palauttaa.
        - jos vielä elät, olet selvinnyt. Joka ei elä, ei selvinnyt.
        - sain toisen mahollisuuden. Nyt korjataan ne elintavat, joita ei ennen viitsinyt, ehtinyt tai välittänyt.
        - laita kuntoon se, minkä voit. Mitä et voi, siihen sopeudu.
        - ota rennommin. Mitä sitten, vaikka naula on vinossa, auto on likainen, omenat jäi poimimatta, jne.. ne on kuitenkin toisarvoisia asioita.

        Kaikkee tuollaisia tässä on ehtinyt pohtimaan.

        Kyllähän likainen auto ottaa pattiin ;) ja vinossa oleva naulakin jos se on päässä :DDDDD

        No asiaa kirjoittelit, kyllä tuo röökin lopetus oli itselläkin hyvä juttu, tosin olin lopettanut jo 15v sitten :) ja mullahan on ikääkin jo kuudenkympin ja k.....n väliltä :)

        Tuo Plavix lääke ja beeta salpaaja on mullekkin määrätty vuodeksi, ja vielä kolesterolilääkke mutta sitä en ole aloittanut kun olen lukenut noita nettitarinoita (ei ehkä kannattais kaikkea soveltaa )
        Pitää harkita jos sen vaikka aloittas jossain vaihees....


      • Just juu.
        m76__ kirjoitti:

        No itsehän olin sairaalassa muutaman yön. Pari sydänvalvontaosastolla painemittarit laskimossa ja pari yötä normaalilla sydänosastolla EKG piuhoissa. Lääkärit kävivät normaalin kierroksensa aamuisin.

        Hankala vaan, kun sama kuinka paljon lääkärit selittävät, niin eihän sitä muista mitään viikon päästä. Joutuihan sitä ihminen jo koulussa lukemaan moneen kertaan kirjat ennen tenttiä ;) Ja nyt tosiaan ollaan pienen terveyskeskuksen asiakkaita. Puhelin on aamuisin pari tuntia auki ja lääkäriajankin saa muutamassa viikossa ehkä ;) Silmälääkärille sain pari vuotta sitten lähetteen ja sille oli 5kk odotus. Paranin 2kk kohdalla itsekseni.

        Nyt tuli postissa kutsu sydäninfoon TYKSiin. Siellä puhutaan ravinnosta, pallolaajennuksesta yms. mutta en tiedä lähdenkö ajamaan pitkää matkaa sen takia. Tuo yleinen tieto on aika hyvin saatavilla ja lukee niissä sepelvaltimotaudin pepereissa, mitkä sairaalasta sain. Ja kun yleensä potilaat ovat 60-80 vuotiaita, niin en tiedä kuinka paljon siinä on itselleni tarttumapintaa...

        Tosi hyvä ,kun sait Tyksistä kutsun,mene ihmeessä ,jos ei netistä löydy riittävästi tietoa.Itse olen saanut kyllä aika paljon ,mutta täytyy pystyä suodattamaan,mitä uskoo,kun kaikilla asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta.
        Minulla tuli kysymyksiä matkan varrella kuukausia operaatin jälkeen ja näinollen kävin huippukardiologin vastaanotolla kysymyslistan kanssa ( Prof Airaksinen ,vast -otto mm Turun terveystalossa ja mehiläisessä n pari kertaa kk)
        Sain tyhjentävät vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja näinollen ei tarvitse itse miettiä.
        Suositten ehdottomasti,rahaa menee itsekullakin paljon turhempaan.


      • m77__
        What about me kirjoitti:

        Kyllä se voi olla, että pääset vielä kovaakin treenaamaan. On vain erittäin tärkeää olla ekat kolme neljä kuukautta rauhassa, juuri sen vuoksi, että suoni stentin ympärillä paranee.
        Pahin aika ja suurin riski saada uusi tukos on nuo ekat kuukaudet laajennuksen jälkeen. Malttia, malttia- helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa.
        Mulla oli sama homma noiden suonien kanssa. Lääkäri sanoi, että röörit on puhtaat, mutta jostain tuo knööli vain irtosi ja aiheutti tukoksen.
        Ymmärtäisin, jos suonet olisivat kuin vanha viemäriputki, että sieltä kaikkea irtoaa, mutta että sileistä seinämistä.
        Mutta toisaalta taas ennuste on tietysti parempi, jos suonet on sileät ja virtaukset kunnossa. Itse olen ajatellut, että joku jossain halusi antaa varoituksen ( en ole mitenkään uskonnollinen), että nyt elämäntavat kuntoon. Että on saanut toisen mahdollisuuden varsinkin, kun mitään vajeita, kuolioita tai muuta ei jäänyt.
        Sit oon opetellu syömään salaatteja, pähkinöitä, ja vaihtanu sen iänikuisen jauhelihan joko uivien tai lentävien lihaan.
        Eikä vaimokaan ole pahakseen laittanut, että oon opetellu tekemän ruokaa ja einekset on jääny kaupan hyllylle.
        Suurin muutos on ollut tupakoinnin lopettaminen 25 vuoden jälkeen. Se kävi kyllä niin helposti ( tosin on syykin aika raskasta luokkaa), että olen ihmetellyt, miksen lopettanut paljon aiemmin. Sitä ei vaan pitänyt minään.
        Mutta kaikkea tätä hyvää, niin hullulta kuin se kuulostaakin, olisin jäänyt ilman tuota infarktia.
        Ja vielä yksi asia- olikohan se 25 % sepelvaltimopotilaista masentuu. Kyllä itsekin kävin aika syvissä vesissä tuon tapauksen jälkeen. Mutta itselle auttoi, kun tajusi muutaman asian:
        - infarkti ei ole oma syy. Tai no osin, mutta näissä arpajaisissa ei voittoa voi palauttaa.
        - jos vielä elät, olet selvinnyt. Joka ei elä, ei selvinnyt.
        - sain toisen mahollisuuden. Nyt korjataan ne elintavat, joita ei ennen viitsinyt, ehtinyt tai välittänyt.
        - laita kuntoon se, minkä voit. Mitä et voi, siihen sopeudu.
        - ota rennommin. Mitä sitten, vaikka naula on vinossa, auto on likainen, omenat jäi poimimatta, jne.. ne on kuitenkin toisarvoisia asioita.

        Kaikkee tuollaisia tässä on ehtinyt pohtimaan.

        Masennus on kyllä todellinen riski. Varsinkin, kun on sairastanut sitä ahdistushäiriötä jo yli 10 vuotta ;) Onneksi on SSRI lääkkeet valmiiksi kaapissa sen varalta, vaikka tosin lopetin ne reilu vuosi sitten vatsahaavan takia. Ja sitähän nämä infarktilääkkeetkin aiheuttavat, joten se varmaan masentaisi vielä enemmän...

        Tuo lääkkeiden aiheuttama vatsavaiva on varmaan suurin syy outoihin tuntemuksiin pallolaajennuksen jälkeen. Pari viikkoa meni meikällä ja nyt röyhtäyttää ja närästää jatkuvasti. Onneksi varsinaista kipua ei ainakaan vielä ole tullut.


      • Eikka4
        oirekysely kirjoitti:

        Kyllähän likainen auto ottaa pattiin ;) ja vinossa oleva naulakin jos se on päässä :DDDDD

        No asiaa kirjoittelit, kyllä tuo röökin lopetus oli itselläkin hyvä juttu, tosin olin lopettanut jo 15v sitten :) ja mullahan on ikääkin jo kuudenkympin ja k.....n väliltä :)

        Tuo Plavix lääke ja beeta salpaaja on mullekkin määrätty vuodeksi, ja vielä kolesterolilääkke mutta sitä en ole aloittanut kun olen lukenut noita nettitarinoita (ei ehkä kannattais kaikkea soveltaa )
        Pitää harkita jos sen vaikka aloittas jossain vaihees....

        Ehdottomasti otat kolesterolilääkkeen. Jos siitä tulee joitakin lihas- tai muita kummallisia oireita, lääke vaihdetaan toiseen. Se on tärkein lääke, jos kolesteroli on korkea tai LDL on korkea ja HDL pieni.


      • Härkäholle
        What about me kirjoitti:

        Kyllä se voi olla, että pääset vielä kovaakin treenaamaan. On vain erittäin tärkeää olla ekat kolme neljä kuukautta rauhassa, juuri sen vuoksi, että suoni stentin ympärillä paranee.
        Pahin aika ja suurin riski saada uusi tukos on nuo ekat kuukaudet laajennuksen jälkeen. Malttia, malttia- helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa.
        Mulla oli sama homma noiden suonien kanssa. Lääkäri sanoi, että röörit on puhtaat, mutta jostain tuo knööli vain irtosi ja aiheutti tukoksen.
        Ymmärtäisin, jos suonet olisivat kuin vanha viemäriputki, että sieltä kaikkea irtoaa, mutta että sileistä seinämistä.
        Mutta toisaalta taas ennuste on tietysti parempi, jos suonet on sileät ja virtaukset kunnossa. Itse olen ajatellut, että joku jossain halusi antaa varoituksen ( en ole mitenkään uskonnollinen), että nyt elämäntavat kuntoon. Että on saanut toisen mahdollisuuden varsinkin, kun mitään vajeita, kuolioita tai muuta ei jäänyt.
        Sit oon opetellu syömään salaatteja, pähkinöitä, ja vaihtanu sen iänikuisen jauhelihan joko uivien tai lentävien lihaan.
        Eikä vaimokaan ole pahakseen laittanut, että oon opetellu tekemän ruokaa ja einekset on jääny kaupan hyllylle.
        Suurin muutos on ollut tupakoinnin lopettaminen 25 vuoden jälkeen. Se kävi kyllä niin helposti ( tosin on syykin aika raskasta luokkaa), että olen ihmetellyt, miksen lopettanut paljon aiemmin. Sitä ei vaan pitänyt minään.
        Mutta kaikkea tätä hyvää, niin hullulta kuin se kuulostaakin, olisin jäänyt ilman tuota infarktia.
        Ja vielä yksi asia- olikohan se 25 % sepelvaltimopotilaista masentuu. Kyllä itsekin kävin aika syvissä vesissä tuon tapauksen jälkeen. Mutta itselle auttoi, kun tajusi muutaman asian:
        - infarkti ei ole oma syy. Tai no osin, mutta näissä arpajaisissa ei voittoa voi palauttaa.
        - jos vielä elät, olet selvinnyt. Joka ei elä, ei selvinnyt.
        - sain toisen mahollisuuden. Nyt korjataan ne elintavat, joita ei ennen viitsinyt, ehtinyt tai välittänyt.
        - laita kuntoon se, minkä voit. Mitä et voi, siihen sopeudu.
        - ota rennommin. Mitä sitten, vaikka naula on vinossa, auto on likainen, omenat jäi poimimatta, jne.. ne on kuitenkin toisarvoisia asioita.

        Kaikkee tuollaisia tässä on ehtinyt pohtimaan.

        Kiios kannustavista kommemteista.ps itse juuri olen sairastunut ja mieli on murheinen t. Holopainen


    • What about me

      Mulla kans Primaspan polttelee sillon tällön, varsinkin jos on vetäny lisäks jonkun mausteisen sapuskan. Mut kun sanoin siitä lääkärille, sain Litalginin ja Somac 40 mg -reseptin. Niitä sit otan tarvittaessa pari kolme päivää, jos polttelee. Siinä ajassa vatsa kyllä on asettunut.

      • Ystävällinen vinkki

        Jos menette kardiologille tai vaikka terveyskeskuslääkärille,missä ette ole aikaisemmin käyneet,kannattaa ottaa mukaan entiset epigriisit,jotka saa,tai on teille jo tulleet kotiin keskus-sairaalasta,missä on tehty pallolaajennus tai ohitusleikkaus.Samoin myös lääkelista.
        Kaikki ,kun olemme erilaisia tapauksia,niin silloin lääkäri näkee heti papereista mitä meille on tehty ja miksi.Itse ei aina osaa /muista kertoa kaikkea juuri oikein.


      • m76__
        Ystävällinen vinkki kirjoitti:

        Jos menette kardiologille tai vaikka terveyskeskuslääkärille,missä ette ole aikaisemmin käyneet,kannattaa ottaa mukaan entiset epigriisit,jotka saa,tai on teille jo tulleet kotiin keskus-sairaalasta,missä on tehty pallolaajennus tai ohitusleikkaus.Samoin myös lääkelista.
        Kaikki ,kun olemme erilaisia tapauksia,niin silloin lääkäri näkee heti papereista mitä meille on tehty ja miksi.Itse ei aina osaa /muista kertoa kaikkea juuri oikein.

        Ainakin Turun sairaanhoitopiirin alueella julkiset lääkärit näkevät systeemeistään kaikki merkinnät. Ongelma on lähinnä silloin, kun menee esim. työterveyteen. Yksityisillä ei tietenkään ole mitään tietoa mitä muualla on tehty, vaikka joskus soisi kyllä olevan.

        Mutta muuten en saanut mitään sen kummempia kertomuksia TYKSistä kotiutuessa. Lääkärintodistuksen yleisiä ohjeita ja lappusia. Pitäisi kyllä tilata, jotta muistaisi itsekin mitä siellä oikein puuhattiin.


      • stenttti
        m76__ kirjoitti:

        Ainakin Turun sairaanhoitopiirin alueella julkiset lääkärit näkevät systeemeistään kaikki merkinnät. Ongelma on lähinnä silloin, kun menee esim. työterveyteen. Yksityisillä ei tietenkään ole mitään tietoa mitä muualla on tehty, vaikka joskus soisi kyllä olevan.

        Mutta muuten en saanut mitään sen kummempia kertomuksia TYKSistä kotiutuessa. Lääkärintodistuksen yleisiä ohjeita ja lappusia. Pitäisi kyllä tilata, jotta muistaisi itsekin mitä siellä oikein puuhattiin.

        Mulla on netissä Kanta.fi omat tiedot sivulla nähtävissä muutama rivi koko operaatiosta.
        Enempi noista veri ym kokeista jotka oli normaali tasoilla paitsi TNI koholla.Yhdessä sep valt haarassa löytyi ahtaumaa ja siihen tuli stentit. Olikohan liian hätäinen homma mutta eipä siinä pöydällä hanttiin voi laittaa kun ei kysyttykään.
        Toiv ei tule harmeja sen lääkestentin kanssa kun sekin on mahd vaikka tod näk onkin pieni.
        Periaatteessa olen tyytyväinen mutta ohjeita jatkosta jäin kaipaamaan.
        Luen täältä :)


      • jn76__
        stenttti kirjoitti:

        Mulla on netissä Kanta.fi omat tiedot sivulla nähtävissä muutama rivi koko operaatiosta.
        Enempi noista veri ym kokeista jotka oli normaali tasoilla paitsi TNI koholla.Yhdessä sep valt haarassa löytyi ahtaumaa ja siihen tuli stentit. Olikohan liian hätäinen homma mutta eipä siinä pöydällä hanttiin voi laittaa kun ei kysyttykään.
        Toiv ei tule harmeja sen lääkestentin kanssa kun sekin on mahd vaikka tod näk onkin pieni.
        Periaatteessa olen tyytyväinen mutta ohjeita jatkosta jäin kaipaamaan.
        Luen täältä :)

        Piti mennä heti tsekkaamaan, mutta eipä minusta ollut kanta.fi:ssä vielä muuta kuin jotain rokotuksia :/

        Hetken jo luulin eläväni nykyajasa...


    • stenttti
      • Kokemuksia on

        m76,oletko muuten googlannut liikuntaohjeita-http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00983,duodecim liikuntaohje sydäntautiselle.
        Itse kävelen ,juoksen ja käyn salilla,sopii erinomaisesti,,mutta mikä on merkillepantavaa,on tuo STAATTINEN RASITUS-useimiten saan lievää oiretta ( minulla leukaperävaiva), jokaisella voi olla eri vaiva,jos teen ylätaljaa tai muuta vastaavaa, jossa kädet joutuu runsaalle rasitukselle.Samoin punnerrukset,raskaan lumen luonti,äkillisten taakkojen nosto ja työntö,liian suuretpainot jne ,siis kaikki missä käsillä joutuu lähes maximi rasituksiin.Aina ,jos huomaa ,että tulee pienintäkään oiretta, ja vielä toistuvasti,kannattaa välttää näitä liikeitä ja tedä kaikkea muita,siis dynaamista.
        Kerokaa ,jos olette eri mieltä!


      • m76__
        Kokemuksia on kirjoitti:

        m76,oletko muuten googlannut liikuntaohjeita-http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00983,duodecim liikuntaohje sydäntautiselle.
        Itse kävelen ,juoksen ja käyn salilla,sopii erinomaisesti,,mutta mikä on merkillepantavaa,on tuo STAATTINEN RASITUS-useimiten saan lievää oiretta ( minulla leukaperävaiva), jokaisella voi olla eri vaiva,jos teen ylätaljaa tai muuta vastaavaa, jossa kädet joutuu runsaalle rasitukselle.Samoin punnerrukset,raskaan lumen luonti,äkillisten taakkojen nosto ja työntö,liian suuretpainot jne ,siis kaikki missä käsillä joutuu lähes maximi rasituksiin.Aina ,jos huomaa ,että tulee pienintäkään oiretta, ja vielä toistuvasti,kannattaa välttää näitä liikeitä ja tedä kaikkea muita,siis dynaamista.
        Kerokaa ,jos olette eri mieltä!

        Olen tuon sivun kyllä lukenut. Siitä vaan ei aukea, että jos esim. painonnosto on muka staattista, niin mitä se "dynaaminen" sitten on. Lihasvoimaliikkeissähän yleensä kuitenkin pidetään jostain kiinni ja keho on jatkuvasti enemmän tai vähemmän jännityksessä...

        Yritin http://www.t-nation.com sivulta etsiä, josko siellä olis foorumilla ollut sepelvaltimosairaita. Mutta eipä sieltäkään tuntunut löytyvän vertaistukea. Vaikka on kai suurin ao. aiheen sivusto netissä.

        Noh, pitää odottaa kelien paranemisto. Sitten aloittaa varovasti hölköttely.


      • Ajatuksia
        m76__ kirjoitti:

        Olen tuon sivun kyllä lukenut. Siitä vaan ei aukea, että jos esim. painonnosto on muka staattista, niin mitä se "dynaaminen" sitten on. Lihasvoimaliikkeissähän yleensä kuitenkin pidetään jostain kiinni ja keho on jatkuvasti enemmän tai vähemmän jännityksessä...

        Yritin http://www.t-nation.com sivulta etsiä, josko siellä olis foorumilla ollut sepelvaltimosairaita. Mutta eipä sieltäkään tuntunut löytyvän vertaistukea. Vaikka on kai suurin ao. aiheen sivusto netissä.

        Noh, pitää odottaa kelien paranemisto. Sitten aloittaa varovasti hölköttely.

        Itse olen pitänyt ohjeena sitä,että mistä tulee niitä vaivoja kun oli ennen pallolaajennusta ja mitkä tunnen samanlaisina kuin aikaisemmat tuntemukset,pienetkin,jotka on häipyny nitrolla,,,,niitä teen kevyemmin salilla jatkossa.Nitrolla voi hyvin testata,mutta istuen,ei lenkillä suoraan.,verenpaine voi humpsahtaa alas.Ja Hups,
        Tätä liukkautta ja viimoja ym raakoja säitä, kun jatkuu kannatta pistää nastat kenkien alle (edulliset irralliset suutarilta) ja kävelysauvat.Kummasti tulee liikettä niveliin,vielä ,kun kaulurin vetää suun/nenän eteen.(oli vinkki sykesportissa)
        Ei ku vauhtia töppösiin


    • hyvi menee kuitenkin

      ..oireina olivat kipu "keuhkoissa". Siis keskellä rintaa. Mikään ei viitannut sydämmeen. Työpaikkalääkäri antoi pari päivää sairaslomaa. Kipu alkoi ilmetä kiiruhtaessa, nopeasti kävellessä. Olin bussinkuljettaja ja poltin terveellisesti tupakan , niin se siitä parani.(sittemin lopetin)
      Lopulta kipu paheni ja en pystynyt kävelemään pikkumäkeä vaan piti pysähtyä, ei tullut ilmaa.
      Mehiläisessä tehtiin rasitustestiä ja lääkäri määräsi heti kardiologille kuvauksiin. Heti huomattiin tukos. Toisella kerralla laitettiin stentti tukokseen.
      lääkkeet; vereohennuslääkkeet, kolestroli lääkkeet, primaspan.
      Parin vuoden kuuttua tuli veritulppa. Sitten pari eteisvärinäkohtausta. Nyt syön Marevanin sijasta Pradaxia, emconcoria,verenpainelääkkeet,kolestroli lääkkeet.
      ikää on 50 ja puolivälissä. Pradax on ehdottoman hyvän tuntuista verrattuna Marevaniin...

      • dghyr

        Saitko tietoa siitä veritulpasta että johtuiko aiemmin laitetusta stentistä kun sekin on mahdollista. Jos se stentin kohta jotenkin arpeutuu väärin tjs niin voi tulla ongelmia; olen lukenut tällaista.


      • What about me
        dghyr kirjoitti:

        Saitko tietoa siitä veritulpasta että johtuiko aiemmin laitetusta stentistä kun sekin on mahdollista. Jos se stentin kohta jotenkin arpeutuu väärin tjs niin voi tulla ongelmia; olen lukenut tällaista.

        Käsittääkseni tuo stentin väärin arpeutuminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun suoni pallolaajennuksen jälkeen paranee ja stentti "maatuu" suoneen. Se, että stentti arpeutuu nätisti varmistetaan sillä, että laajennuksen jälkeen ei kuormiteta sydäntä ( eli ollaan rauhallisesti ekat viikot) liian pian.
        Väärin arpeutuminen on harvinaista ja johtuu yleensä potilan liian aikaisin liikkeelle lähdöstä. Jotenkin näin asia minulle selitettiin.
        Eikös veritulppa ole joku sellainen, että esim. verihyytymä lähtee liikkeelle ja tukkii jossain kohtaa suonen?


    • liinukka1

      Minä sain joulukuun alussa infarktin. Iältäni olen vähän yli 60 nainen. En aavistanut minulla sudänoireita olevan, verenpainelääkitys on ollut toistakymmentä vuotta, kolestroliarvo on normaali. Sukurasitetta meiltä kuitenkin löytyy. Olin yleisötilaisuudessa kohtauksen tullessa, ainoana oireena minulla oli huono pyörryttävä olo, ei minkäänlaista kipua. Olin mennyt elottomaksi, mutta heti aloitettu elvytys onnistui. Sähköäkin oli minulle annettu, ja saatu sillä oikea rytmi. Sairaalassa minulla todettiin olevan tukos vasemmassa sepelvaltimossa, ja tehtiin pallolaajennus. Siitä sitten tehon kautta osastolle, ja muutaman päivän kuluttua kotiin. Nyt tapahtumasta on kulunut kuutisen viikkoa, ja ens viikolla on rasitustesti. Mitään oireita minulla ei ole, mutta henkinen puoli on aika maassa. Sairaalasta lähtiessä sain vain ohjeeksi tehdä rauhallisia kävelylenkkejä, ei muuta. Tässä olen yhtä suurta kysymysmerkkiä siitä miten tämä muuttaa elämää tulevaisuudessa. Sydänliiton sivuilta olen etsinyt, ja saanutkin tietoa. Sitä nyt vain tarkkailee itseään ja tuntemuksiaan kokoajan. Olen tupakoinut yli neljäkymmentä vuotta, mutta nyt en ole polttanut kohtauksen jälkeen. Sekin on vähän rankkaa tähän samaan syssyyn. Lääkkeitä on nitrosuihkeen lisäksi Primasman, Cardace, Emconcor, Brilique (stentin takia vuodenajan), Atorvastatin. Myönteinen yllätys on , että sairaalassa järjestetään viisi luentoa asian tiimoilta, tarkoitettu ohitusleikatuille ja pallolaajennuksessa olleille. Asiavalikoima tuntui aika kattavalta, toivon mukaan sitä on sitten viisaampi Näillä nyt pitää mennä eteenpäin.

      • Pallolaajennettu

        Missä sairaalassa on järjestetty näitä luentoja? Kiitos tiedosta jo etukäteen.


      • What about me

        Tuo henkinen puoli on todella kovilla näissä sydänjutuissa. Ja eihän se mikään ihme ole, kun ajattelee, että oma "vanha tuttu" kroppa tekeekin tenän monelle vielä ihan varoittamatta. Sen jälkeen vaatii aikaa, että saa rakennettua luottamuksen siihen omaan kehoon, oppii sen, miten se reagoi ja oireilee operaation jälkeen sekä ylipäätään jotenkin "sulattelee" tapahtuneen.
        Se vaatii aikaa, mutta kaiken sen kaaoksen keskellä pitäisi mielestäni yrittää muistaa, että "hei, tästäkin selvittiin".
        Ja kun muistaa mennä päivä kerrallaan ja antaa itselleen aikaa parantua, niin hyvin monet ihmiset voivat tehdä lähes täysipainoisesti niitä asioita kuin ennen kohtausta.
        Ja sitten, niin vaikeaa kuin se onkin, pitäisi hyväksyä myös, että me emme ole kuolemattomia ja mekin vanhenemme.

        Itse kanssa oli tuo infarkti aika kova kolaus, kun ei ole ikinä ollut mitään vaivoja, ei allergioita, ei edes mitään luiden murtumisia pl. pikkuvarvas. Sitten tuli tämä kuin kirkkaalta taivaalta. Ja kuukausi infarktista toi työnantaja irtisanomisilmoituksen 20 v työuran jälkeen (tuotannolliset ja taloudelliset syyt).
        Kyllähän tuosta irtisanomisesta oli puhetta ollut jo aikaisemmin, mutta kun se tulikin todeksi vielä tuon infarktin päälle, niin onhan tässä ollut aikamoista tunnemyrskyä.


      • m76__
        Pallolaajennettu kirjoitti:

        Missä sairaalassa on järjestetty näitä luentoja? Kiitos tiedosta jo etukäteen.

        TYKSissä ainakin. Ensi kuussa on parit. Itsellä on sen verran matkaa, että taitaa jäädä väliin. Neljä tuntia tuo kestää ja aika monta aihealuetta.


      • liinukka1
        Pallolaajennettu kirjoitti:

        Missä sairaalassa on järjestetty näitä luentoja? Kiitos tiedosta jo etukäteen.

        Minun tapauksessani on kyseessä Vaasan keskussairaala, mutta uskoisin noita tiedotus- ja neuvontatilaisuuksia järjestettävän muissakin sairaanhoitopiireissä. Sydänhoitajan mukaan ovat erittäin suosittuja.


      • liinukka1
        What about me kirjoitti:

        Tuo henkinen puoli on todella kovilla näissä sydänjutuissa. Ja eihän se mikään ihme ole, kun ajattelee, että oma "vanha tuttu" kroppa tekeekin tenän monelle vielä ihan varoittamatta. Sen jälkeen vaatii aikaa, että saa rakennettua luottamuksen siihen omaan kehoon, oppii sen, miten se reagoi ja oireilee operaation jälkeen sekä ylipäätään jotenkin "sulattelee" tapahtuneen.
        Se vaatii aikaa, mutta kaiken sen kaaoksen keskellä pitäisi mielestäni yrittää muistaa, että "hei, tästäkin selvittiin".
        Ja kun muistaa mennä päivä kerrallaan ja antaa itselleen aikaa parantua, niin hyvin monet ihmiset voivat tehdä lähes täysipainoisesti niitä asioita kuin ennen kohtausta.
        Ja sitten, niin vaikeaa kuin se onkin, pitäisi hyväksyä myös, että me emme ole kuolemattomia ja mekin vanhenemme.

        Itse kanssa oli tuo infarkti aika kova kolaus, kun ei ole ikinä ollut mitään vaivoja, ei allergioita, ei edes mitään luiden murtumisia pl. pikkuvarvas. Sitten tuli tämä kuin kirkkaalta taivaalta. Ja kuukausi infarktista toi työnantaja irtisanomisilmoituksen 20 v työuran jälkeen (tuotannolliset ja taloudelliset syyt).
        Kyllähän tuosta irtisanomisesta oli puhetta ollut jo aikaisemmin, mutta kun se tulikin todeksi vielä tuon infarktin päälle, niin onhan tässä ollut aikamoista tunnemyrskyä.

        Aivan samoja henkisiä paineita minullakin on ollut ja on edelleenkin. Mullahan sydän jo sanoi kerran yhteistyösopimuksen irti tukoksen takia, eli jatkoajalla tässä ollaan.


      • Mietteitä
        liinukka1 kirjoitti:

        Aivan samoja henkisiä paineita minullakin on ollut ja on edelleenkin. Mullahan sydän jo sanoi kerran yhteistyösopimuksen irti tukoksen takia, eli jatkoajalla tässä ollaan.

        Ihan on samanlaisia mietteitä itselläni,kuin teillä kaikilla muillakin,vaikka ei infraktia ole ollut,mutta pallolaajennuksia.Vaikka olen 64v ,sen jälkeen vasta ymmärsin, etten olekkaan kuolematon.Siihen asti ajatteli vaan ,että 85-90 vuotiaaksihan elän (ei kai vanhemmaksi tarvikkaan,kun kuitenkin kaikil on jo jotain kremppaa siinä iässä).
        Sillä vaan itseäni lohdutan ja olen kiitollinen joka päivästä,kun tiedän,että on valtavan paljon ihmisiä pajon nuorempiakin ,puhumattakaan oman ikäisistä,joilla on suonet tukeutumaisilaan ja ovat siitä täysin tietymättömiä.----Ei kai muuten tapahtuisi niitä yllättäviä sydänkohtauksia.Mietin sairastuttuani,jotta ennen minä tämän taudin otan ,kuin esim syövän.
        Että loppuviimen kaikki me olemme samassa veneessä,se on yks silmänräpäys ,kun voi kelle vaan sattua mitä vaan.
        Sorry,ei taitanu tämä ketään auttaa.


      • liinukka1
        Mietteitä kirjoitti:

        Ihan on samanlaisia mietteitä itselläni,kuin teillä kaikilla muillakin,vaikka ei infraktia ole ollut,mutta pallolaajennuksia.Vaikka olen 64v ,sen jälkeen vasta ymmärsin, etten olekkaan kuolematon.Siihen asti ajatteli vaan ,että 85-90 vuotiaaksihan elän (ei kai vanhemmaksi tarvikkaan,kun kuitenkin kaikil on jo jotain kremppaa siinä iässä).
        Sillä vaan itseäni lohdutan ja olen kiitollinen joka päivästä,kun tiedän,että on valtavan paljon ihmisiä pajon nuorempiakin ,puhumattakaan oman ikäisistä,joilla on suonet tukeutumaisilaan ja ovat siitä täysin tietymättömiä.----Ei kai muuten tapahtuisi niitä yllättäviä sydänkohtauksia.Mietin sairastuttuani,jotta ennen minä tämän taudin otan ,kuin esim syövän.
        Että loppuviimen kaikki me olemme samassa veneessä,se on yks silmänräpäys ,kun voi kelle vaan sattua mitä vaan.
        Sorry,ei taitanu tämä ketään auttaa.

        Samoin minäkin ajattelin, että ei vielä voi tulla mitään tuollaista. Mietin tuota omaa kohtaustani, että mikäli olisin ollut esim. kotona silloin, en enää tässä kirjoittaisi. Se on tosi hauras tämä elämänlanka. Olen lohduttautunut sillä, että en kuitenkaan saanut syöpädiagnoosia - vielä. Tässä sitä täytyy vain oppia elämään asian kanssa.


      • errggh
        liinukka1 kirjoitti:

        Samoin minäkin ajattelin, että ei vielä voi tulla mitään tuollaista. Mietin tuota omaa kohtaustani, että mikäli olisin ollut esim. kotona silloin, en enää tässä kirjoittaisi. Se on tosi hauras tämä elämänlanka. Olen lohduttautunut sillä, että en kuitenkaan saanut syöpädiagnoosia - vielä. Tässä sitä täytyy vain oppia elämään asian kanssa.

        Nuo lääkkeetkin aiheuttaa huippausta kun verenp laskee sadan korville ja alapaineet n 62 ja pulssi jopa 53.
        Onkohan pakko olla noin alhaiset paineet. Tosin vaihtelee ne mutta levossa on tollaset.
        Kyllä sitä sydäntä nyt tulee eri tavalla kuunneltua. Jos vähänkin rytmi muuttuu niin jo pelottaa.


      • Saa kysyä
        errggh kirjoitti:

        Nuo lääkkeetkin aiheuttaa huippausta kun verenp laskee sadan korville ja alapaineet n 62 ja pulssi jopa 53.
        Onkohan pakko olla noin alhaiset paineet. Tosin vaihtelee ne mutta levossa on tollaset.
        Kyllä sitä sydäntä nyt tulee eri tavalla kuunneltua. Jos vähänkin rytmi muuttuu niin jo pelottaa.

        Soitappa sydänosastolle missä olet ollut ja kerro onko ok,vai pitääkö läkitystä tarkistaa ja kerro myös jos syöt jotain luontaistuotteita/lisäravinteita ,joita saa ilman reseptiä,Kaikki voi vaikuttaa ja sitten tietävät kertoa.Rasittaa,kun itse miettii.


      • rtyhj
        Saa kysyä kirjoitti:

        Soitappa sydänosastolle missä olet ollut ja kerro onko ok,vai pitääkö läkitystä tarkistaa ja kerro myös jos syöt jotain luontaistuotteita/lisäravinteita ,joita saa ilman reseptiä,Kaikki voi vaikuttaa ja sitten tietävät kertoa.Rasittaa,kun itse miettii.

        Soittelin jo hoitaja lupas lääkäriltä kysyä ja soittaa mulle mutta eipä ole kuulunut mitään.
        Joku oli myös yrittänyt saada Puh homman tehneen kardiologin mutta eipä onnistunut.
        Aika vähillä ohjeilla ollaan.


      • Kysyä saa
        rtyhj kirjoitti:

        Soittelin jo hoitaja lupas lääkäriltä kysyä ja soittaa mulle mutta eipä ole kuulunut mitään.
        Joku oli myös yrittänyt saada Puh homman tehneen kardiologin mutta eipä onnistunut.
        Aika vähillä ohjeilla ollaan.

        Jos on yli viikko kulunut,soittaisin uudelleen,Niillä on siellä varmaan niin haipakkaa ,että voi joskus unohtuakkin tms.


      • jn76__
        Saa kysyä kirjoitti:

        Soitappa sydänosastolle missä olet ollut ja kerro onko ok,vai pitääkö läkitystä tarkistaa ja kerro myös jos syöt jotain luontaistuotteita/lisäravinteita ,joita saa ilman reseptiä,Kaikki voi vaikuttaa ja sitten tietävät kertoa.Rasittaa,kun itse miettii.

        Meillä ainakin sairaalasta päästyä hoito siirrettiin paikalliseen terveyskeskukseen. Sinne voi soittaa ja pyytää hoitajaa soittamaan takaisin. Varsinaisesti lääkärin kanssa ei puhuta käytännössä koskaan.

        Nyt sain kutsut röntgeniin, sokerirasitukseen yms. ja kävinkin niissä. Koitin selvittää kuka tutkimukset määräsi ja kenelle pitäisi soittaa (vai soittaako joku minulle??), mutta kukaan ei tiennyt. Paikallinen sairaala käski soittaa TK:seen ja TK käski soittaa sairaalaan. Samassa sairaanhoitopiirissä ovat kaikki minua hoitaneet sairaalat ja TK:t, mutta silti kysellään olenka "itäisestä" vai "läntisestä piiristä. Tietojärjestelmä on sama ja yhteinen paitsi että välillä näkevät tiedot ja välillä muka eivät.

        Soitin klo 13 sairaalan neuvontaankin, mutta täti sanoi suoraan että "puhelinaika on 8-9.30". Kysyin, että eikö sisätautien polilla ole muka enää ketään ja vastaus oli yksitavuinen tyly "ei". Lyhyet on päivät ilmeisesti :D Harmittaa maksaa veroa, että tuollaiset puhelintädit saavat palkkaa.

        Toivottavasti EKGssä ei ollut mitää vikaa, koska tuloksia ei näköjään kerro kukaan.


      • What about me
        errggh kirjoitti:

        Nuo lääkkeetkin aiheuttaa huippausta kun verenp laskee sadan korville ja alapaineet n 62 ja pulssi jopa 53.
        Onkohan pakko olla noin alhaiset paineet. Tosin vaihtelee ne mutta levossa on tollaset.
        Kyllä sitä sydäntä nyt tulee eri tavalla kuunneltua. Jos vähänkin rytmi muuttuu niin jo pelottaa.

        Onko sulla tosta infarktista kauan? Itellä oli muutaman viikon tuon pallolaajennuksen jälkeen paineet levossa n. 60/110 ja syke 45-55.
        Matala se tietty oli noiden lääkkeiden ja tosi rauhallisen oleilun vuoksi. Ja tämä oli siis viime kesänä.
        Nyt mennään ihan samoilla lääkkeillä ja määrillä, mutta elämä on normaalimpaa eli liikun, teen kaikkia askareita ja en juuri varo erikseen tuota sydäntä, niin paineet on tuossa 60-70/120-130 ja sykkeet 55-65. Ja nämä siis levossa.


      • värinä
        Pallolaajennettu kirjoitti:

        Missä sairaalassa on järjestetty näitä luentoja? Kiitos tiedosta jo etukäteen.

        Liittykää oman paikkakuntanne (tai läheisen ellei omalla ole) sydänyhdistykseen, niiden kautta tulee tietoa luennoista, retkistä, kuntoviikonlopuista jne. Kannattaa.


      • llalalak
        värinä kirjoitti:

        Liittykää oman paikkakuntanne (tai läheisen ellei omalla ole) sydänyhdistykseen, niiden kautta tulee tietoa luennoista, retkistä, kuntoviikonlopuista jne. Kannattaa.

        Voisiko joku vinkata millaiseen sydänyhdistykseen ottaa yht. Hgin alueella.Kunhan ei tarjota Herttoniemen sairaalan "muka tuki-jälkeen infarktin"...


    • Ihmeellistä

      Johan on tylyä toimintaa ja sinulla on ollut vasta infraktikin.Jätät soittopyynnön ja pyydät ystävällisesti etsimään tuloksesi ,että voivat kertoa sinulle missä mennään.soittaa sitten hoitaja tai lääkäri.
      Eihän se noin voi mennä.

      • fggyjj

        Nyk se taitaa olla juuri noin kukaan ei tiedä eikä välitä mutta omasta kahvi ja ruokatauosta kyllä huolehditaan.
        Hoitaja lupaa soittaa mutta soittoa ei kuulu koskaan. Mitä tässä voi tehdä.ei mitään.
        Terv hoito on mennyt huonoon suuntaan.


      • jn76__
        fggyjj kirjoitti:

        Nyk se taitaa olla juuri noin kukaan ei tiedä eikä välitä mutta omasta kahvi ja ruokatauosta kyllä huolehditaan.
        Hoitaja lupaa soittaa mutta soittoa ei kuulu koskaan. Mitä tässä voi tehdä.ei mitään.
        Terv hoito on mennyt huonoon suuntaan.

        No nyt kun soitin sitten paikkalliselle endokrinologian polille, niin heti selvisi kuka oli pyytänyt testejä jne. Ihmettelivät miksei minulle annettu epikriiiä eikä tietoja stentin tyypistä jne. Ja lupasivat heti lähettää ne vaikkeivat ole virallisesti hoitajiani. He näkivät systeemeistä tietoni, vaikka seinän toisella puolella "me ei kyllä nähdä mitään tietoja".

        Minusta tuntuu, että hoito on meillä hyvä. Mutta sitten logistiikka ja byrokratia on kuin hyvin voideltu Karhun suksi kesäisellä pururadalla.


      • Hoito on hyvää
        jn76__ kirjoitti:

        No nyt kun soitin sitten paikkalliselle endokrinologian polille, niin heti selvisi kuka oli pyytänyt testejä jne. Ihmettelivät miksei minulle annettu epikriiiä eikä tietoja stentin tyypistä jne. Ja lupasivat heti lähettää ne vaikkeivat ole virallisesti hoitajiani. He näkivät systeemeistä tietoni, vaikka seinän toisella puolella "me ei kyllä nähdä mitään tietoja".

        Minusta tuntuu, että hoito on meillä hyvä. Mutta sitten logistiikka ja byrokratia on kuin hyvin voideltu Karhun suksi kesäisellä pururadalla.

        Onneks olkoon ,kun vihdoinkin sait vastauksia.Itse olen pari-kolme kertaa soittanut sydänpolille ja olleet tosi ystävällisiä ja vastanneet minun pikku huoliini.
        Kannatta aina olla vaan sisukas ,mutta ystävällinen.Kaikkensa ne tekee,niinkuin me itsekukin työssämme (olin 38 v työelämässä ihmisten kanssa tekemisissa)


    • ermies69v

      Minulle tehtiin pallolaajennus 2005 onnistuneesti. (Useita vuosia sitten tehtoon 4 suonen ohitusleikkaus) Toimenpide oli kivuton. Lääkkeeksi stuntista johtuen tuli Plavix 75mg ja muistaakseni niitä piti ottaa seuraavat 6 kk.

      Jatkuvasti on lääkityksenä pari verenpaineen/sydämen toimintaan vaikuttavaa sekä kolesteroolilääke. Tarvittaessa suihkeena Dinit.

      Pallolaajennuksen jälkeenkin edelleen tulee rasituksessa puristavaa tunnetta kaulalle. Ilmeisesti hapenpuutteesta jotuen (kahdessa infaktissa sydämeen tullut arpeumia mistä johtuen sen toiminta on vajaata) verenpaineet vaihtelee ollen keskimäärin noin 110-130/50-70 ja syketaso 30-50

    • TÄYSIN TURHA SAIRAUS

      Lääkitystä ei tarvitse jatkaa jos muuttaa ruokavaliota.

      Sepelvaltimotauti voi tulla ainoastaan ihmisille, jotka syövät eläintuotteita.

      Eläintuotteet ruokavaliosta siis veks, jos haluat elää loppuelämäsi terveenä!

      • m76__

        Tämmöiset huuhaa-kaverit jos saisi pois vakavien sairauksien palstoilta, niin hyvä olisi. Ihme ettei hoidoksi tarjottu vielä jumalaa ja omenaviinietikkaa.


      • TÄYSIN TURHA SAIRAUS
        m76__ kirjoitti:

        Tämmöiset huuhaa-kaverit jos saisi pois vakavien sairauksien palstoilta, niin hyvä olisi. Ihme ettei hoidoksi tarjottu vielä jumalaa ja omenaviinietikkaa.

        m76__, kun et tiedä mistä puhut, olisit kommentoimatta.

        Eläintuotteiden syönti on yhtä vaarallista kuin tupakointi, ja se todettiin vasta julkaistussa suuressa tutkimuksessa.
        Tuotantoeläimet kärsivät koko elämänsä ja sen lisäksi niille annetaan antibiootteja (jatkuviin tulehduksiin, johtuvat paskaisista, epäinhimillisistä elinolosuhteista) ja ne syövät usein lajille täysin sopimatonta ruokaa (kuten geenimuunneltua soijaa).
        Et tosissasi kuvittele, että tuollaisen eläimen liha tai muu tuote voi tehdä sinulle hyvää.

        Jos syöt kärsinyttä eläintä, kärsit itse. Ain't karma a bitch! :)


      • Neuvoista kiitolline

        Kerroppa" ,täysinturha sairaus," miten elän nyt kun ikää on 64v ja,sepelvaltimotauti tuli yllättäin,pallolaajennuksia tehty 3.Aina liikkuntaa kohtuullisesti harrastanut ei tupakkaa,alkoholia kohtuudella,ei koskaan ylipainoa,jne ,sydätautisia suvussa on ollut ja on PALJON.
        Lapsesta saakka maitoa käyttänyt,viimeiset 15 v rasvatonta,punaista lihaa joskus,
        Otan mielellään vastaan ohjeita ,jos sellaisia on mistä olisi enää 64-90 välillä hyötyä.
        Maitoa en juo,kanaa ja kasvisia ,oliiviöljyä ja vastaavaa käytän,ja 5 x viikossa harrastan liikuntaa eri muodoissa myös, d3 ,c,b vitamiinit foolihappo on mukana,
        Mitä puuttuu!


      • Mitä teen

        Mitä suosittelet,kasvisruuan ,valkean lihan, oliiviölyn ,rasvasen kalan,liikunnan ja pähkinöiden lisäksi ,kun on jo tullut sepelvaltimotauti ja suonet tukossa ns terveellisistä elämäntavoista huolimatta.?
        Geenejä ,kun ei voi vielä muuttaa.


      • VASTAUSS
        Neuvoista kiitolline kirjoitti:

        Kerroppa" ,täysinturha sairaus," miten elän nyt kun ikää on 64v ja,sepelvaltimotauti tuli yllättäin,pallolaajennuksia tehty 3.Aina liikkuntaa kohtuullisesti harrastanut ei tupakkaa,alkoholia kohtuudella,ei koskaan ylipainoa,jne ,sydätautisia suvussa on ollut ja on PALJON.
        Lapsesta saakka maitoa käyttänyt,viimeiset 15 v rasvatonta,punaista lihaa joskus,
        Otan mielellään vastaan ohjeita ,jos sellaisia on mistä olisi enää 64-90 välillä hyötyä.
        Maitoa en juo,kanaa ja kasvisia ,oliiviöljyä ja vastaavaa käytän,ja 5 x viikossa harrastan liikuntaa eri muodoissa myös, d3 ,c,b vitamiinit foolihappo on mukana,
        Mitä puuttuu!

        Hienoa, että olet valmis vastaanottamaan tietoa! :)

        Kuten sanoin, eläintuotteet olisi tärkeää jättää pois ruokavaliosta kokonaan. Kaiken tarvitsemasi maidon sait vauvana äitisi rinnasta, ja sen jälkeen maidon juonti on täysin turhaa ja se aiheuttaa pelkkiä terveysongelmia. 75%:lla väestöstä elimistö lopettaa laktoosia pilkkovan entsyymin tuottamisen vauvaiän jälkeen, mikä tarkoittaa, ettemme enää tarvitse maitoa. Ne, jotka maitoa sietävät, ovat mutantteja.
        Suomessa ja Kanadassa juodaan maailman eniten maitoa, ja juuri näissä maissa on eniten osteoporoosia. Maidon juonti vaikuttaa elimistöömme happamoittavasti, jolloin keho yrittää neutraloida happamuutta luovuttamalla kalsiumia luista.
        Maidon kalsiumista imeytyy joka tapauksessa vain 20%, mutta se menee hukkaan, koska luut heikkenevät joka tapauksessa.
        Kasvikunnan tuotteista eniten kalsiumia sisältävät vihreät vihannekset (kaalet ym), pavut, pähkinät, mantelit, siemenet, marjat, viikunat, taatelit jne. Kasvimaitoihin on lisätty kalsiumia, joten niistä sitä saa myös helposti.

        Sitten aiheeseen, eli sepelvaltimotautiin:
        Eläintuotteet (maito mukaanlukien) happamoittavat elimistöä, ja sairaudet tykkäävät happamuudesta. Emäksisessä elimistössä sairaudet sen sijaan eivät viihdy. Suosittelen sinua siis keskittymään kasviksiin, hedelmiin, pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin ja sieniin - nämä kaikki ovat emäksisiä ruokia. Niistä saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet, helposti ja varmasti. Lisäravinteina kannattaa ottaa ainoastaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, mutta niitä pitäisi syödä melkeinpä kaikkien, ei pelkästään vegaanien. Suurimmalla osalla lihansyöjistäkin on B12-vitamiinin puutos, mutta sitä ei moni tiedä. Veriarvot kannattaa käydä mittaamassa, ja jos ne ovat kunnossa, ei vitamiinilisää tarvitse ottaa. Itse otan kuitenkin kaiken varalta.

        Proteiinia saamme kaikesta mitä syömme. Jos syöt tarpeeksi kaloreita päivässä, saat siitä varmasti kaiken tarvitsemasi proteiinin - riippumatta siitä, mitä syöt.
        Sekasyöjät saavat useimmiten aivan liikaa eläinproteiinia, ja sehän johtaa pelkkiin terveysongelmiin. Elimistömme ei ole vieläkään sopeutunut käyttämään eläinproteiinia hyväksi niin, että siitä olisi meille hyötyä. Kasvissyöjän elimistöstä ei yksinkertaisesti tehdä lihansyöjän (tai edes sekasyöjän) elimistöä, vaikka niin kuinka haluttaisiin.

        Parhaita rasvan lähteitä ovat kookosöljy, hamppuöljy, avokadot, pähkinät, mantelit ja siemenet. Itse syön lähes päivittäin chia-siemeniä ja hampunsiemeniä, ja jo pelkästään niistä saan kaiken proteiinin ja rasvan mitä tarvitsen.

        Jos haluat puhdistaa elimistösi halvalla ja tehokkaasti ja siinä sivussa saada muitakin positiivisia terveysvaikutuksia, suosittelen tilaamaan eBay:stä Diatomaceous Earth- nimistä ainetta. Kyseessä on "piimaa", eli piilevistä sedimentoitunut maalaji, josta 85% on piioksidia ja loput 15% tärkeitä mineraaleja. Kyseistä ainetta käytetään ainakin ulkomailla yleisesti haitallisten tuholaisten ja loisten torjunnassa.
        Piimaa mm. alentaa verenpainetta ja kolesterolia, joten kyseessä olisi sinulle todella hyödyllinen aine.

        Täältä löytyy helposti hyviä reseptejä:
        http://vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit

        Kysy lisää jos haluat, vastaan mielelläni. :)


      • VASTAUSS
        VASTAUSS kirjoitti:

        Hienoa, että olet valmis vastaanottamaan tietoa! :)

        Kuten sanoin, eläintuotteet olisi tärkeää jättää pois ruokavaliosta kokonaan. Kaiken tarvitsemasi maidon sait vauvana äitisi rinnasta, ja sen jälkeen maidon juonti on täysin turhaa ja se aiheuttaa pelkkiä terveysongelmia. 75%:lla väestöstä elimistö lopettaa laktoosia pilkkovan entsyymin tuottamisen vauvaiän jälkeen, mikä tarkoittaa, ettemme enää tarvitse maitoa. Ne, jotka maitoa sietävät, ovat mutantteja.
        Suomessa ja Kanadassa juodaan maailman eniten maitoa, ja juuri näissä maissa on eniten osteoporoosia. Maidon juonti vaikuttaa elimistöömme happamoittavasti, jolloin keho yrittää neutraloida happamuutta luovuttamalla kalsiumia luista.
        Maidon kalsiumista imeytyy joka tapauksessa vain 20%, mutta se menee hukkaan, koska luut heikkenevät joka tapauksessa.
        Kasvikunnan tuotteista eniten kalsiumia sisältävät vihreät vihannekset (kaalet ym), pavut, pähkinät, mantelit, siemenet, marjat, viikunat, taatelit jne. Kasvimaitoihin on lisätty kalsiumia, joten niistä sitä saa myös helposti.

        Sitten aiheeseen, eli sepelvaltimotautiin:
        Eläintuotteet (maito mukaanlukien) happamoittavat elimistöä, ja sairaudet tykkäävät happamuudesta. Emäksisessä elimistössä sairaudet sen sijaan eivät viihdy. Suosittelen sinua siis keskittymään kasviksiin, hedelmiin, pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin ja sieniin - nämä kaikki ovat emäksisiä ruokia. Niistä saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet, helposti ja varmasti. Lisäravinteina kannattaa ottaa ainoastaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, mutta niitä pitäisi syödä melkeinpä kaikkien, ei pelkästään vegaanien. Suurimmalla osalla lihansyöjistäkin on B12-vitamiinin puutos, mutta sitä ei moni tiedä. Veriarvot kannattaa käydä mittaamassa, ja jos ne ovat kunnossa, ei vitamiinilisää tarvitse ottaa. Itse otan kuitenkin kaiken varalta.

        Proteiinia saamme kaikesta mitä syömme. Jos syöt tarpeeksi kaloreita päivässä, saat siitä varmasti kaiken tarvitsemasi proteiinin - riippumatta siitä, mitä syöt.
        Sekasyöjät saavat useimmiten aivan liikaa eläinproteiinia, ja sehän johtaa pelkkiin terveysongelmiin. Elimistömme ei ole vieläkään sopeutunut käyttämään eläinproteiinia hyväksi niin, että siitä olisi meille hyötyä. Kasvissyöjän elimistöstä ei yksinkertaisesti tehdä lihansyöjän (tai edes sekasyöjän) elimistöä, vaikka niin kuinka haluttaisiin.

        Parhaita rasvan lähteitä ovat kookosöljy, hamppuöljy, avokadot, pähkinät, mantelit ja siemenet. Itse syön lähes päivittäin chia-siemeniä ja hampunsiemeniä, ja jo pelkästään niistä saan kaiken proteiinin ja rasvan mitä tarvitsen.

        Jos haluat puhdistaa elimistösi halvalla ja tehokkaasti ja siinä sivussa saada muitakin positiivisia terveysvaikutuksia, suosittelen tilaamaan eBay:stä Diatomaceous Earth- nimistä ainetta. Kyseessä on "piimaa", eli piilevistä sedimentoitunut maalaji, josta 85% on piioksidia ja loput 15% tärkeitä mineraaleja. Kyseistä ainetta käytetään ainakin ulkomailla yleisesti haitallisten tuholaisten ja loisten torjunnassa.
        Piimaa mm. alentaa verenpainetta ja kolesterolia, joten kyseessä olisi sinulle todella hyödyllinen aine.

        Täältä löytyy helposti hyviä reseptejä:
        http://vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit

        Kysy lisää jos haluat, vastaan mielelläni. :)

        Lisäystä:

        En tiedä syötkö margariineja, mutta jos syöt, ne kannattaa jättää ihan ensimmäisenä pois! Gluteenia sisältävien tuotteiden syöntiä kannattaa myös rajata, mutta ei niin, että syöt sitten tilalle tärkkelyspitoista gluteenitonta leipää tms.
        Luontaisesti gluteenittomista viljoista (kaura, tattari, hirssi, kvinoa..) saa taiottua monenlaisia herkkuja, ja terveellisesti!


      • VASTAUSS
        Mitä teen kirjoitti:

        Mitä suosittelet,kasvisruuan ,valkean lihan, oliiviölyn ,rasvasen kalan,liikunnan ja pähkinöiden lisäksi ,kun on jo tullut sepelvaltimotauti ja suonet tukossa ns terveellisistä elämäntavoista huolimatta.?
        Geenejä ,kun ei voi vielä muuttaa.

        Paras ruokavalio minkä tahansa sairauden hoitoon on raagavegaaninen ruokavalio. Saattaa kuulostaa aika extremeltä, mutta monet ovat valmiita tekemään mitä tahansa saadakseen itsensä kuntoon! Jos olet kiinnostunut, niin ei muuta kun googlettamaan :)


      • jatkoa--
        VASTAUSS kirjoitti:

        Paras ruokavalio minkä tahansa sairauden hoitoon on raagavegaaninen ruokavalio. Saattaa kuulostaa aika extremeltä, mutta monet ovat valmiita tekemään mitä tahansa saadakseen itsensä kuntoon! Jos olet kiinnostunut, niin ei muuta kun googlettamaan :)

        Niin, ja raa'assa ruoassahan ei ole todellisuudessa mitään ekstremeä, vaan kyseessä on elimistöllemme luonnollisin ruokavalio. Kypsennys tuhoaa ruoan ravintoaineita, mutta raa'assa ruoassa kaikki tärkeä on tallella. Jotta ruoasta saisi kaikki tarvittavat ravintoaineet, olisi välttämätöntä syödä joko luomuruokaa, kypsentämätöntä ruokaa tai sitten normaalin ruokavalion lisänä superfoodeja, jotka ovat maailman ravintorikkaimpia ruokia (mm. suomalainen mustikka, nokkonen ja pakuri kuuluvat niihin). Kaikki, mikä kasvaa luomumaassa (ei tehoviljelty) on ravintorikasta, mutta varsinaiset superfoodit ovat niistä kaikista ravintotiheimpiä, ympäri maailmaa kerättyjä kasveja.


      • eräsmies
        VASTAUSS kirjoitti:

        Hienoa, että olet valmis vastaanottamaan tietoa! :)

        Kuten sanoin, eläintuotteet olisi tärkeää jättää pois ruokavaliosta kokonaan. Kaiken tarvitsemasi maidon sait vauvana äitisi rinnasta, ja sen jälkeen maidon juonti on täysin turhaa ja se aiheuttaa pelkkiä terveysongelmia. 75%:lla väestöstä elimistö lopettaa laktoosia pilkkovan entsyymin tuottamisen vauvaiän jälkeen, mikä tarkoittaa, ettemme enää tarvitse maitoa. Ne, jotka maitoa sietävät, ovat mutantteja.
        Suomessa ja Kanadassa juodaan maailman eniten maitoa, ja juuri näissä maissa on eniten osteoporoosia. Maidon juonti vaikuttaa elimistöömme happamoittavasti, jolloin keho yrittää neutraloida happamuutta luovuttamalla kalsiumia luista.
        Maidon kalsiumista imeytyy joka tapauksessa vain 20%, mutta se menee hukkaan, koska luut heikkenevät joka tapauksessa.
        Kasvikunnan tuotteista eniten kalsiumia sisältävät vihreät vihannekset (kaalet ym), pavut, pähkinät, mantelit, siemenet, marjat, viikunat, taatelit jne. Kasvimaitoihin on lisätty kalsiumia, joten niistä sitä saa myös helposti.

        Sitten aiheeseen, eli sepelvaltimotautiin:
        Eläintuotteet (maito mukaanlukien) happamoittavat elimistöä, ja sairaudet tykkäävät happamuudesta. Emäksisessä elimistössä sairaudet sen sijaan eivät viihdy. Suosittelen sinua siis keskittymään kasviksiin, hedelmiin, pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin ja sieniin - nämä kaikki ovat emäksisiä ruokia. Niistä saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet, helposti ja varmasti. Lisäravinteina kannattaa ottaa ainoastaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, mutta niitä pitäisi syödä melkeinpä kaikkien, ei pelkästään vegaanien. Suurimmalla osalla lihansyöjistäkin on B12-vitamiinin puutos, mutta sitä ei moni tiedä. Veriarvot kannattaa käydä mittaamassa, ja jos ne ovat kunnossa, ei vitamiinilisää tarvitse ottaa. Itse otan kuitenkin kaiken varalta.

        Proteiinia saamme kaikesta mitä syömme. Jos syöt tarpeeksi kaloreita päivässä, saat siitä varmasti kaiken tarvitsemasi proteiinin - riippumatta siitä, mitä syöt.
        Sekasyöjät saavat useimmiten aivan liikaa eläinproteiinia, ja sehän johtaa pelkkiin terveysongelmiin. Elimistömme ei ole vieläkään sopeutunut käyttämään eläinproteiinia hyväksi niin, että siitä olisi meille hyötyä. Kasvissyöjän elimistöstä ei yksinkertaisesti tehdä lihansyöjän (tai edes sekasyöjän) elimistöä, vaikka niin kuinka haluttaisiin.

        Parhaita rasvan lähteitä ovat kookosöljy, hamppuöljy, avokadot, pähkinät, mantelit ja siemenet. Itse syön lähes päivittäin chia-siemeniä ja hampunsiemeniä, ja jo pelkästään niistä saan kaiken proteiinin ja rasvan mitä tarvitsen.

        Jos haluat puhdistaa elimistösi halvalla ja tehokkaasti ja siinä sivussa saada muitakin positiivisia terveysvaikutuksia, suosittelen tilaamaan eBay:stä Diatomaceous Earth- nimistä ainetta. Kyseessä on "piimaa", eli piilevistä sedimentoitunut maalaji, josta 85% on piioksidia ja loput 15% tärkeitä mineraaleja. Kyseistä ainetta käytetään ainakin ulkomailla yleisesti haitallisten tuholaisten ja loisten torjunnassa.
        Piimaa mm. alentaa verenpainetta ja kolesterolia, joten kyseessä olisi sinulle todella hyödyllinen aine.

        Täältä löytyy helposti hyviä reseptejä:
        http://vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit

        Kysy lisää jos haluat, vastaan mielelläni. :)

        Eli sieltä tulee nyt taas tätä "keho happamoituu" tai "muuttu emäksiseksi" pseudotiedettä. Eli huuhaata.

        Ja todellakin, kaikesta mitä syö ei tule proteiinia.

        Ihannoimasi kookosöljy on sydänpotilaille ja ihmiselle muutenkin yksi vaarallisimmista. http://www.hs.fi/terveys/a1380149380809 Pelkkää kovaa rasvaa.

        Ymmärrän, että sinulla on jokin new age kauppa, missä myyt hyväuskoisille ihmisille hienon kuuloisia rohtoja ja pillereita. Tätä käärmeöljykauppaahan tehtiin länkkäreissäkin, missä kiertävät huijarit myivät vesipulloja joiden piti parantaa kaljuus ja syöpä. Tai sitten niitä myydää ihan hyvässä uskossa itsekin tietämättä asioista sen enempää.

        Mutta kun nyt ollaan palstalla, missä ihmisillä on ihan oikeasti hengenvaarallisia sairauksia. Joten jotain moraalia voisit sinäkin koittaa kehittää ja mennä muualle kauppaamaan tekotieteellisiä ajatuksiasi. Joku hölmömpi saattaa uskoa vielä noita höpinöitä ja sitten on nimi kuolinilmoituksissa. Mutta sehän ei sinua haittaa.


      • Kanssakärsijä
        VASTAUSS kirjoitti:

        Hienoa, että olet valmis vastaanottamaan tietoa! :)

        Kuten sanoin, eläintuotteet olisi tärkeää jättää pois ruokavaliosta kokonaan. Kaiken tarvitsemasi maidon sait vauvana äitisi rinnasta, ja sen jälkeen maidon juonti on täysin turhaa ja se aiheuttaa pelkkiä terveysongelmia. 75%:lla väestöstä elimistö lopettaa laktoosia pilkkovan entsyymin tuottamisen vauvaiän jälkeen, mikä tarkoittaa, ettemme enää tarvitse maitoa. Ne, jotka maitoa sietävät, ovat mutantteja.
        Suomessa ja Kanadassa juodaan maailman eniten maitoa, ja juuri näissä maissa on eniten osteoporoosia. Maidon juonti vaikuttaa elimistöömme happamoittavasti, jolloin keho yrittää neutraloida happamuutta luovuttamalla kalsiumia luista.
        Maidon kalsiumista imeytyy joka tapauksessa vain 20%, mutta se menee hukkaan, koska luut heikkenevät joka tapauksessa.
        Kasvikunnan tuotteista eniten kalsiumia sisältävät vihreät vihannekset (kaalet ym), pavut, pähkinät, mantelit, siemenet, marjat, viikunat, taatelit jne. Kasvimaitoihin on lisätty kalsiumia, joten niistä sitä saa myös helposti.

        Sitten aiheeseen, eli sepelvaltimotautiin:
        Eläintuotteet (maito mukaanlukien) happamoittavat elimistöä, ja sairaudet tykkäävät happamuudesta. Emäksisessä elimistössä sairaudet sen sijaan eivät viihdy. Suosittelen sinua siis keskittymään kasviksiin, hedelmiin, pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin ja sieniin - nämä kaikki ovat emäksisiä ruokia. Niistä saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet, helposti ja varmasti. Lisäravinteina kannattaa ottaa ainoastaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, mutta niitä pitäisi syödä melkeinpä kaikkien, ei pelkästään vegaanien. Suurimmalla osalla lihansyöjistäkin on B12-vitamiinin puutos, mutta sitä ei moni tiedä. Veriarvot kannattaa käydä mittaamassa, ja jos ne ovat kunnossa, ei vitamiinilisää tarvitse ottaa. Itse otan kuitenkin kaiken varalta.

        Proteiinia saamme kaikesta mitä syömme. Jos syöt tarpeeksi kaloreita päivässä, saat siitä varmasti kaiken tarvitsemasi proteiinin - riippumatta siitä, mitä syöt.
        Sekasyöjät saavat useimmiten aivan liikaa eläinproteiinia, ja sehän johtaa pelkkiin terveysongelmiin. Elimistömme ei ole vieläkään sopeutunut käyttämään eläinproteiinia hyväksi niin, että siitä olisi meille hyötyä. Kasvissyöjän elimistöstä ei yksinkertaisesti tehdä lihansyöjän (tai edes sekasyöjän) elimistöä, vaikka niin kuinka haluttaisiin.

        Parhaita rasvan lähteitä ovat kookosöljy, hamppuöljy, avokadot, pähkinät, mantelit ja siemenet. Itse syön lähes päivittäin chia-siemeniä ja hampunsiemeniä, ja jo pelkästään niistä saan kaiken proteiinin ja rasvan mitä tarvitsen.

        Jos haluat puhdistaa elimistösi halvalla ja tehokkaasti ja siinä sivussa saada muitakin positiivisia terveysvaikutuksia, suosittelen tilaamaan eBay:stä Diatomaceous Earth- nimistä ainetta. Kyseessä on "piimaa", eli piilevistä sedimentoitunut maalaji, josta 85% on piioksidia ja loput 15% tärkeitä mineraaleja. Kyseistä ainetta käytetään ainakin ulkomailla yleisesti haitallisten tuholaisten ja loisten torjunnassa.
        Piimaa mm. alentaa verenpainetta ja kolesterolia, joten kyseessä olisi sinulle todella hyödyllinen aine.

        Täältä löytyy helposti hyviä reseptejä:
        http://vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit

        Kysy lisää jos haluat, vastaan mielelläni. :)

        Kookosöljy on kiistanalainen! Siitä kyllä löytyy tietoa netistä.

        Kaikkein vaarallisia ovat kovetetut kasvirasvat, kannattaa poistaa ruokavaliosta kaikki tuotteet, missä kovetettuja kasvirasvoja on. Näistä tulevat Trans-rasvat ovat syypäitä moneen pahaan. Näitä rasvoja syntyy mm. uppopaistettaessa käytettäessä samaa rasvaa liian monta kertaa Netistä löytyy tietoa. Etsivä löytää.

        On myös olemassa paljon tutkimuksia, että eläinperäiset rasvat eivät ole syypää sydän- ja verisuonisairauksiin.

        Erinäisiä tutkimuksia on puolesta ja vastaan.

        ja sekin pitää sanoa, että omaiseni ei koskaan ole polttanut tupakkaa, mutta raskasta työtä on tehnyt melkein lapsesta lähtien.

        Hän kertoo itse, että aika lailla söi kaupan keksejä. Saattoi mennä paketti päivässä. Mitäs niissä onkaan? Se selviää lukemalla tuoteselosteen. Suvussamme tuskin keskimääräistä enempää on noita tauteja, joten mistään sellaisesta perimästäkään tuskin on kysymys.

        Ja kyllä. Netistä tilaamalla varmaan saa vaikka mitä, mutta onko se viisasta, onkin jo toinen juttu.


    • kohta 50v

      Sydärin ,46 vuotiaana,jälkeen pallolaajennus. 2x stenssi. Lääkitys loppuiäksi,valitettavasti. Primaspan jää lopuniäksi. Toipuminen on kai yksilöllistä.Itselläni kesti noin 2v. Lisäksi kannattaa olla varovainen painon vuoksi sillä sain diapeteksen lisäksi.Liiku,kävele vaikka 10min 5xpäivä.Kannataa.Nyt on paljon parempi,painoo pois ja elämä kohillaan.Terveet tavat on oikeesti katsottava.Sairaala antaa kunnon ohjeet ja ruokavalion. Noudata oikeesti.

      Yksi kerta riitti.Rakastan elämistä ja olenkin tehnyt kaikkea sellaista mistä nuorena tyttönä haaveilin,ennen perhettä.

    • Yks isoäiti

      On tehty pallojaajennus noin vuosi sitten tukos oli 99 prsenttia ja tuli yllättäin.
      Kyllä se vähän ensin tuntui kun oli hieman kiire .toimenpide onnistui kuulemma hyvin . Joudun käyttämään lääkkeitä lopun ikäni.
      Protestoin sitä lääkärille, on siitä kiinni kuinka paha tukos on ollut.
      Kannaattaa luke netistä siitä , tein sen ajattelin silloin että mulle ei tulee mitää harmitusta , mutta toisin kävi.
      Toivon kaikille samankaltaista juttu seuraa se helpottaa paljon.
      Olen onnekas kun paikkakunnalleni tuli Tulppa sitä veti sydänhoitaja ja fysiöterapeutti , kesti 10 kertaa siellä tapasi muita samanlaisi.
      Toivon tseppiä . Elämä jatkuu vaikka hitaammin.Kannaatta nauttia elämästä kuitenkin.

    • pikku vaivaa on

      Minulle tehtiin eka pallolaajennus viime heinäkuussa jonka jälkeen olin oireeton kolmisen viikkoa. Silloin alkoivat rintakivut tulla takaisin, sinnittelin pikanitrojen avulla tahtiin purkki päivässä kolmisen kuukautta kontrollikäyntiin asti jolloin tehtiin toinen pallolaajennus. Taas on oireilu alkanut, nitroja ei vielä mene montaa päivässä. Yritän taas sinnitellä seuraavaan kontrollikäyntiin asti jos vaan kykenen.

      Oireina ollut mm. käsien pistely ja puutuminen, niskan ja selkärangan rutinat sekä tietysti julmetun kivuliaat rintakivut joiden takia nitroja meni kuin karkkeja. Syöminenkin saattaa iskeä kunnon kipukohtauksen päälle.

      • ermies69v.

        Jos tunnet ja tiedät mitä erilaisia oireita alkava suonitukos aiheuttaa ja jos viiltävää rintakipua niin heti soitat ampulanssin, ei kannata jäädä odottamaan kontrollia.

        Itsekin aikanaan pikanitroilla sinnittelun mutta sitten aivan yllättäin iski viiltävä rintakipu. Soitin ambulanssin ja siinä jo todettiin että tukos on ja ei kun suoraan liuotushoidon tehottua keskussairaalaan ja siellä tehtiin varjoainekuvaus ja samalla laitettiin stuntti.


      • RUNSAAT KIITOKSET HYVIN TEHHYSTÄ OPERAATIJOSTA MEILAHEN SYD KIRURGI LILLEBERGILLE 2006 MULLE REISVALTIMON KAOTTA TEKEMÄSTÄÄN KAHESTA P.LUAJENNUKSESTA YHEN STENTTIVERKON KERA!!! SEOLJ NÄPPÄRÄ, NOPPEE HOMMA. IHAN KU OLISIM PARTURISSA KÄVÄSJSYNNÄ. RUNSAAN TUNNIM PIÄSTÄ HOMMA JO HOEJJETTU OLJ.

        MITTÄÄS SELEVIJÄ OEREITA EI SEN JÄLÄKEE OO OLLUNNA. VAJJAAN KUUKAOVVEN SILLO APUTIEKIR ROHTOJA NAPOSTELIN, KUNNES MOLEMMAT POLOVET VETELIKS MÄNJ. MUUTAMA VUOSJ MYÖHEMMIN TOESEL LIÄKÄRIN NEOVVOSTA LIÄKKEET TUASJ UUVVESTAA ALOTIN, VAJJAAKS KUUKAOVVEKS, KUNNES RUPESJ POHKEITA KIRISTÄMMÄÄ. SEN JÄLÄKEE EN OOL LIÄKKEITÄ NIELEKSINNÄ, PAETSI JOSKUS HARVONJ YHEN TAE KAKS ASPERIN CARDIOTA.
        20.1.2015 kiiom mikko tammerforssin nuapurist


    • elä ja nauti

      Pallolaajennus ja stentti vuonna -05. Olin silloin 45-vuotias. Oli pitemmän aikaa jo tuntunut kummaa "kalvavaa" kipua vasemmalla puolella sydämen kohdalla. Lääkäri sanoi vaan että todennäköisesti selkäsi on huonossa kunnossa ja se oireilee etupuolelle. Luotin siihen että kipu johtuu selästä kunnes yhtenä aamuna tosi paha olo ja kummallinen närästyksen tunne, Vasen käsi myös puutui oudosti ja valtava kylmä hiki iholla. Luulin sen olevan vatsatautia ja hankkiuduin lähtemään lääkärille hakemaan saikkua koska tunsin etten kykenisi siinä kunnossa töihin. Matkalla meinasi henki loppua ja oli pakko soittaa hätänumeroon. Kun saavuin ambulanssilla sairaalaan sydänfilmit ja kaikki näytti ihan normaalia mutta onneksi yksi kokeneempi lääkäri päätti kuitenkin lähettää Tyksiin varjoainekuvaukseen ja siellä todettiin infarkti ja tehtiin samantien pallolaajennus. Aikaa on siis kulunut jo kymmenen vuotta eikä elämää ole rajoittanut millään tavalla. Välillä voi tuntua pientä kipua vasemmalla puolella mutta siihen auttaa dinitsuihke. lääkkeinä primaspan ja beetasalpaaja. Päivittäinen Primaspanannos on myös ilmeisesti auttanut toisellakin tavalla. kärsin nimittäin aikaisemmin tosi usein päänsärystä ja nyt kun joka päivä otan tämän asperiiniannokseni ei pääni ole koko kymmeneen vuoteen särkenyt kertaakaan. Joten äläpä turhaan murehdi vaan elä elämääsi täysillä ja nauti. Itse en ole karttanut voita enkä kermaa enkä muitakaan herkkuja vaan nauttinut kaikesta hyvästä. Reippaalla kävelylenkillä käyn päivittäin ja tanssimassa silloin tällöin ja siellä mennään rokit ja jivet niin täysillä että hiki lentää.t

    • aiku1

      Itselläni pallolaajennus edessä löydetyn ahtauman vuoksi - infarktia ei ole ollut. Sattuuko se tutkimus,pelonsekaisin tuntein tässä odotan kyseistä toimenpidettä.

      • HEKO 58

        Moro !
        Minulle tehtiin pallolaajennus 23.5.13. ja 6.6.13 eli kahteen suoneen.
        Lom suoni 98 % tukossa. Toinen suoni oli 80 % tukossa ja nyt ovat auki ja kaikki on helpompaa nyt kun veri virtaa hyvin.
        Ekalla kerralla pelkäsin kipua ja toimenpidettä kovasti ja aivan turhaan.
        Toimenpide tehtiin molemmilla kerroilla ranteesta ja oli täysin kivuton toimenpide.
        Ainoa pieni kipu tuli puudutuspiikistä ja se ei todellakaan ole ylivoimaista kestää.
        JORVIN SAIRAALAN SYDÄN OSASTO ON HUIPPU. KIITOS SINNE !


    • Maratoonar

      Marraskuu 2012 tehtiin pallolaajennus. Olin kuntoillut paljon ennen sitä. 2014 juoksin viisi maratonia ja tänä vuonna lisää.

      Ruokavalio oikeaksi ja paino kuriin niin riskit pienenevät merkittävästi.

    • Selvinnyt 50?

      Sain puuntakaa tulleen infarktin 2008, oikea sepelvaltimo meni tukkoon. Olin lentokentällä enkä ymmärtänyt tilanteen vakavuutta vaan ajoin autolla tapahtumasta 1,5t kuluttua Malmian sairaalaan. (Matka oli hankala ja viimeinen 100m Malmille sisään.)Sain ensiavun siellä ja ampulanssi kyydityksen Meikkuun. Yrittivät lioittamalla hoitaa mutta onnekseni valitin teholla vasentakättäni ja pääsin kartelogin (Olavi Lammintausta) pakeille. Hän yritti tehdä nivuksesta laajennusta mutta se ei onnistunut, sitten hän porasti tukoksen auki ja teki laajennus yrityksen uudelleen jolloin se onnistui. Oloni muuttui silloin kuin yöstä olisi tullut päivä.
      Sain vuodeksi Plavixin ja asa100mg. Sitten muut lääkärit Malmilla työnsi ilmeisesti sen vakio satsin. Simvastasin 40mg kolesteroli oli koholla ja Encorcor 5mg betasalpaaja. Päästyäni kotiin aloin käyttämään Polarin sykemittaria ja samalla hankin Omronin M10-it verenpainemittarin. (Ostin brittiiläisestä verkkokaupasta lähetettynä 70€). Näillä laitteilla sain dataa itsestäni ja mittaustuloksia jotka oli omalle päälle erittäin tärkeitä. Tuntemukset eivät näkyneet mittarissa. Kävelin samaa reittiä säännölliseti kuntouttaessani itseäni ja samalla seurasin sykettä samoissa kohdissa. kahden viikon jälkeen ylämäessä missä syke oli hetkellisesti nousuut 120s/min se tippuikin 110s/min tiesin nyt kunto nousee ja olen takaisin elävien kirjoissa. Kotona podin vilua sydän löi 44-54s/min vaadin päästä ajamaan rasituskokeen ja se meni hyvin. Lääkäri suostui lopettamaan betasalpaajan ja palelu loppui siihen ja elämänlaatu parani. En syö tällä hetkellä kolesteroni lääkitystä. Kävin sairaalasta päästyäni Sydänliiton kokouksissa mutta minusta ne oli ihan Pekka Puskan ja lääkeyhtiöiden promotilaisuuksia. Korostan minun mielestä. Itse kannattaa olla aktiivinen ja seurata omaa tilaa ja yrittää elää kohtuullisesti. Olen vanha urheilija ja onnekseni en ole polttanut koskaan. Luulen että nämä kaksi asiaa pelastivat minut? Meikkun teho oli upea paikka mutta Malmi siihe naikaa ihan hirveä. Syy miksi sain infartin oli mitä ilmeisemmin paha tulehdus kahdessa poistamattomassa alaleuvassa olevissa viisauden hampaissani. Ne sijaitsi tosi hankalasti ja ne leikattiin pois. Leukaluusta otettin myös siivu pois tulehdus ole twhnyt sinne tuhoja. Kävin kaksi kertaa poistoleukkauksessa, ne operoitiin nukutuksessa. Juha Paatsama ne teki ja voin vain suositella tosi taitava lääkäri. Kaikki jolla on infarkti ollut hampaa kanttaa tarkistaa ja kaikki tulehdukset poistaa. Niin ja tietenkin ne joilla ei ole ollut tulehdukset purukalustossa ovat yksi syy tulehdukseen suonistossa. Uskokaa tai älkää. Olin 2014 varjoainen kuvauksessa kaikki toimi hyvin. Peijas oli yllätys

      • Selvinnyt +50

        Tarkoitan Peijas oli ihan huippua paikka.


      • aiku1
        Selvinnyt +50 kirjoitti:

        Tarkoitan Peijas oli ihan huippua paikka.

        No kerrotko oliko toimenpide kivulias ?


      • Homma hoitui
        aiku1 kirjoitti:

        No kerrotko oliko toimenpide kivulias ?

        Kahdessa pallolaajenuksessa olleena ,ei minulla ainakaan ollut kivulias,mutta kyllähän siinä jännittää,vaikka droppeja antavatkin,KOSKA onhan se aina riski,kun ihmistä operidaan,ajattelee ,että meneekö kaikki niinkuin strömsössä,vai ei.
        Siinä ns leikkauspöydällä ollessani kyllä kyselin kirurgilta,mitä mieleeni tuli kysymyksiä.Mutta ,kipuja ei tarvi pelätä.


    • puliman

      olen 55 vuotias mies ja pallon laajennus on mulle tehty 2 kertaa .
      ensimmäisenkerran jo vuonna -60 kun äitini otti multa pienen kumipallon ja vaihtoi sen isompaan ,etten pystyisi sitä nielaisemaan, toinen pallon laajennus tapahtui tasan kymmenenvuotta jälkeenpäin kun pesäpalloni vaihtui keilapalloksi ,joka melko pian katosi mystisesti johonkin ja sen jälkeen onkin ollut pallo hukassa mulla.

    • puliman

      ai nii... ei satu yhtään.

    • Minä

      Sain iffarktin joulukuussa 2013, mitään tukoksia ei löytynyt, eli oli stressin aiiheuttama. Lääkityksenä vieläkin primaspan, simvastatin ja valsartan ratiopharm. Molemmat niin verenpainelääkitys kuin kolesterolilääkityskin on vaihdettu sivuoireiden takia ja cardasea söin puoli vuotta.

      Infarktissa puristi rintaa vasemmalta puolelta ja valtava kipu joka säteili vasemman käden kyynärpäähän asti käden sisäpuolella. Nyt reilu vuosi infarktin jälkeen, outoja tuntemuksia välillä rinnassa, mutta kertaakaan en ole joutunut ottamaan nitroa. Jalat turpoaan hiukan ja särky jaloissa aika ajoin todella kovaa nilkoista alaspäin ja todella jäykät nilkat. Iltaisin jotta saa nukuttua, pitää ottaa yksi panacod tabletti.

      Samoin jalat tulevat todella kipeiksi kävellessä hiukankin pidempiä matkoja tai seistessä pidempään. Rappusia kävellessä hengästyy suhteellisen nopeasti, samoin kuin juostessa tai pyöräillessä. Ostinkin viime kesäksi sähköpyörän.

      Olen alkanut syömään vitamiineja runsaita määriä, yksi c-poretabletti päivässä, kaksi magnesium pilleriä ja D-vitamiiniä neljä pilleriä päivässä. Kesällä tosin jätän D-vitamiinin pois, kun sitä saa auringosta.

    • miklu69

      Vuonna 2008 tehtiin pallo ja laitettiin verkko, ei mitään tuntemuksia ennen sitä. Työterveyslääkäri huomas ekg:ssä jotain outoo ja konsultoi sairaalasta.
      Tutkittiin ja huomattiin aortan kaventuneen.
      Ei muuta kun tammi 2009 leikkaukseen, vaihdettiin pätkä aorttaa ja aortan läppä.
      Avosydän leikkaus, kaikki meni melko hyvin..Töistä pois vajaa vuosi.
      Lääkkeinä bisoprolol, cardace ja marevan.
      Elämäntavat huonot, melkein aina kutosilla tulee kiskastua muutama päivä hapanta.
      Pysyy suonet kirkkaina:) toistaseks ei mitään ongelmia.Otan marevania vähemmän kun tinttaan.
      Ostin heti operaation jälkeen CoaguChek XS INR-mittarin, jota tosin en ole käyttänyt pitkään aikaan. Saatan käydä muutaman kerran vuodessa mittauttamassa arvon labras.
      Hyvin on silti mennyt:)

    • Nenäkäs

      Aloituksessa ei ilm. onko kys. nenä vai...

    • What about me

      Onko teillä vatsat miten kestänyt lääkkeitä esim. Primaspan? Itsellä vatsa ärtyy parin kolmen kuukauden välein, jolloin polte muistuttaa närästystä. Tuohon olen saanut lääkkeeksi Litalginia ja Somac 40 mg. Ne otan sit muutaman päivän ajan tarvittaessa ja on ne ainakin toistaiseksi auttanut.

      Entä muut lääkkeet? Onko tarvinnut vaihtaa ja miksi? Minulla oli aluksi tuo Simvastatin kolesterolilääke. Salilla en pystynyt tekemään maastavetoa, kun reidet veti niin pahaan kramppiin, ettei kävellä meinannut pystyä.
      Sanoin lääkärille tuosta, niin hän vaihtoi Atorvastatiinin tilalle. Se auttoi hieman ja nyt voin vähän jalkojakin treenata, mutta kohtuudella, ei täysillä.

      • alkuper nim

        Onko teillä vatsat miten kestänyt lääkkeitä esim. Primaspan?

        Hiukan on närästyksen/ärsytyksen tunnetta mutta voi johtua myös Plavixista ja noista verenp ym lääkkeistä.
        Mullakin on Somac suojalääke mutta luin foorumeilta että siitäkin voi tulla haittoja; tiedä sitten, mutta pakko kai noita on syödä kun on määrätty.


    • urheilu-hullu

      Tehty 8v sitten, yksi tukos. 1/2h vei aikaa. Kahden päivän päästä hiihtelin 10km, viikon päästä jo lähes täysillä 25. Ei minkäännäköisiä oireita operaation jälkeen. Syön primaspania 100mg/pv.

    • rggdr

      Sulla on hyvin pullat uunissa, toisenlaisiakin kokemuksia noista on kerrottu.

      No yksi elämä täällä on kaikilla ja jokaisen pitää se itse elää.

      " Miespolvet vaipuvat unholaan" kuten laulussa sanotaan.

      On totta että on kehittynyt paljon tuo sydärin hoito ja voipi aina saada muutaman elinvuoden lisää jos pääsee/ehtii hoitoon.

    • aloittaja kiittää

      Lopetetaan tää ketju kun tuli tuota sontaa oku levittämään tännekkin.

      Voihan aloittaa uuden ketjun, näyttäs olevan tarvetta tällaiselle keskustelulle ja aina se auttaa eteenpäin kun saa lukea toisten kokemuksia.

    • What about me

      Joo, tilausta tämäntyyppisille keskusteluille näyttäisi olevan. Ja toisaalta ihmettelen, ettei ole sellaista sivustoa, jossa ylläolevan kaltaista keskustelua voisi käydä.
      Täällä Suomi.24:lla ei ketjut pysy asialinjoilla, tänne kun pääsee kaikki kirjoittelemaan huomionkipeistä kotikoomikoista kiihkomielisiin ravintoexpertteihin asti.

    • Aattelepa ite

      Voin kun sais elää vielä semmoset 40 vuotta. Tämä sillä, että olisi mielenkiintoista nähdä, että onko nämä kaikenmaailman käävän purijat, karppaajat ja muut viherpipertäjät nykypäivän erikoisruokavalioineen silloin vielä hengissä ( mikäli ovat selviytyneet erinäisistä puutostiloista), vai iskeekö heihinkin samallalailla nämä syövät, sepelvaltimotaudit ja muut taudit kuten meihin tavallisiin ihmisiinkin?

      Jos heidän tieteellisesti ja kliinisesti tutkimattomat väitteensä pitävät paikkaansa, niin Suomestahan on kohta kitketty nämä ruokavalioiden aiheuttamat elintasosairaudet tyystin pois.

    • 73v

      Sepelvaltimon varjoainekuvauksessa todettu RCAhypoplastinen,LADc-osassa totaalitukos,
      jo proksimaalisemmin g-osassa stenooso luokkaa 70%.Isossa M2-haarassa tiukahko stenoosi.Kollateraalikierto LAD:n alueella kehittynyt.
      Tehdään LDLtotaalitukoksen rekanalisaatio,stenttaus Promus-lääkeainestentillä.PCI myös LAD:n b-osassa olevaan lyhyeen stenoosiin myös Promus-stentillä.Hoidetaan
      isonM2-haaran stenoosi myös PCI:lläesidilataation jälkeen Resulute-lääkeainestentillä.
      Lääkityksenä jatkuuPrimaspan 100mg x1 pysyvästi,Plavix 75mg x1 12kk
      Bisoprolol 5mg 0,5 x1 Escor 8 mg x 1,Isangina 25mg x1 Simvastatin 40mg x1.

      Tämä tehtiin 2010 eikä ole sen jälkeen mitään vaivaa ollut.

    • 54v nainen

      Pallolaajennus 2010 ja 2011, operaatio kivuton ja nopea.
      -lääkitys 8 kpl loppuelämän, kolesteroolit koholla ja simvastatiinistä järkyttävät kivut nilkkoihin ja käsiin, lääkitys vaihdettu kalliiseen kol.lääkkeeseen ( 100€ /3kk)
      ei laske kolesteroli. Päätin lopettaa kolesterolilääkkeen tulevan maaliskuun lopussa.
      Verenpaine mittari kannattaa hankkia sillä voi seurata mitä elimistö jaksaa( mulla 75/115 pulssi 63) Dinit suihke auttaa jos tulee tuntemuksia.

      Pallolaajennuksen jälkeen on sellainen kokoontuminen sairaalassa. Oli ihan hyvä info tilaisuus, Päällimmäisenä siitä jäi mieleen, älä syö omega tabuja koska veri ohenee liikaa, älä syö punariisiä jos sinulla on lääkitys sepelvaltimotautiin.

      Vertaistukihenkilö on paras apu muutaman kuukauden jälkeen toimenpiteestä.

    • M_40v

      Minkälaisia oireita kolesterolilääkkeet on teille aiheuttaneet?
      Ja myös kaipailen kokemuksia ks. lääkkeiden käytön lopettamisesta.
      Noitahan pitäisi syödä laajennuksen jälkeen loppuelämä, mutta itsellä taitaa jäädä jatkossa ottamatta.

      Lihaskramppeja on ajoittain nukkuessa ja nivel/jännekipuja jatkuvasti. Nyt tod.näk. myös repeämä akillesjänteessä. Suututtaa ihan helvetisti, että näitä pitää syödä, vaikka kolesteroliarvot on lääkärin mukaan erinomaiset.

      • jyrrrki

        En ole aloittanut Sivastatinin syöntiä. Kol arvo oli 5,7 ja huono 3,6.
        Muut toimenpiteen jälk määrätyt on kyllä käytössä.
        En myöskään saanut mitään epikriisiä sair lähtiessä kuten jotkut ovat saaneet seikkaperäiset tiedot stenteistä yms.
        Näyttää riippuvan sairaalasta kuinka paljon tietoa ja ohjeita annetaan ilman erillistä kysymistä. Ei siinä lähtötilanteessa muista mitä oitis kysyä kun olettaa että neuvot annetaan automaattisesti


      • liinukka1
        jyrrrki kirjoitti:

        En ole aloittanut Sivastatinin syöntiä. Kol arvo oli 5,7 ja huono 3,6.
        Muut toimenpiteen jälk määrätyt on kyllä käytössä.
        En myöskään saanut mitään epikriisiä sair lähtiessä kuten jotkut ovat saaneet seikkaperäiset tiedot stenteistä yms.
        Näyttää riippuvan sairaalasta kuinka paljon tietoa ja ohjeita annetaan ilman erillistä kysymistä. Ei siinä lähtötilanteessa muista mitä oitis kysyä kun olettaa että neuvot annetaan automaattisesti

        Minullekaan ei epikriisiä lähetetty automaattisesti,. Aikani odottelin, sitten soitin osastolle, ja seuraavana päivänä se oli postilaatikossa.


      • Anonyymi

        Samoja oireita ja muutakin kuten rajua vesiripulia. 40 mg Simvastatin pudotti LDL arvon lähelle 1 mmol/l (tiukka tavoitehan on 1,8 mmol/l). Koska vesiripuli statiinista oli lääkärilleni tuttu, kehotti lopettamaan simvastatiinin kahdeksi viikoksi. Ripuli lopoui, mutta alkoi uudelleen kun aloitin simvastatinin uudestaan. Selvä homma. Vaihdettiin Pravastatiiniin, jolla ei ole juurikaan lihasvaikutuksia. Pravastatin ei lisää diabetesriskiä. LDL-C tavoitetasolla 20 mg annoksella, TC. 3 mmol/l, veren sokeri 5 ja allekin. Monipuolisella sekaruualla ja töitä tekemällä ”hitaasti kiiruhtaen” kuten isälläni kaukopartiomiehellä oli tapana sanoa.


    • pääverillä

      Tuliko varjoainekuvauksesta munuaisvika ?

      miksi syödä marevaa kokoloppuän.

      verihiutaleenestoaine mikä verissä menee vikaan kun ohennuainetta pitää syödä.

      nesteenpoistolääke tekee ihmisessä sekavuutta.

      • Kertokaa

        Onko kellään pallolaajennetulla sellaisia vaivoja kuin minulla,lääkärin lääkärin määräyksestä söin Ormoxia 10 mg (=pitkävaikutteinen nitro,)yksi aamuin illoin,noin 8 kk pallolaajennuksen jälkeen.nyt lääkärin pyynnöstä se lopetettiin ensin iltalääke pois 2vk ja sitten myös aamulääke.
        Nyt ihmettelen ,kun sisällä lämpimässä käsiäni palalee ,niin että pitää kinttaat laittaa käsiin,muuten ei palella.Miten muilla ?
        Muuten on ne tyypilliset 4 lääkettä jäljellä mitä määrätään stentin jälkeen (ei ole ollut infraktia)


    • m76__

      Monilla täällä tuntuisi olevan nitroja käytössä. Mutta minulle lääkäri ei puhunut niistä mitään eikä niitä ole reseptissäkään. Onkohan tämä joku ikä-juttu vai mikä siinä on?

      Tänään 3km lenkki hölköttelyä, ylämäet kävellen. Max syke 121 eikä tuntunut mitään vaivoja. Ehkei nitroille ole mitään tarvettakaan.

      • Nimim kokenut

        Hieno homma ,kun olet jo lähtenyt lenkille,mut pidä huili ettei viima käy hengitykseen,urheilijoilla on semmosia käteviä kaulureita-tänäänkin oli aikas viima.Olin tänään kuuden kilsan sauvakävelyllä ja leppeämmällä ilmalla harrastan intervallijuoksua
        Mutta niistä nitroista,minulle on sanottu,että pidä aina mukanasi,ja kyllä on joka plakkarissa,minne menenkin,vaikk ei ole vielä tullut tosi tarvetta,testannut olen johonkin pikku vaivaan.
        Kilautappa vielä sinne osastolle,minne viimeksikin soitit ja kysy pitäiskiö olla nitrot ja mikäli pitää,niin pyydät reseptin,jos eivät siellä voi kirjoittaa e-reseptiä niin jätä soittopyyntö tk -lääkärille ja pyydä resepti häneltä ja kerro,että olet soittanut sairaalaan.Tseppiä,tällaista se on,
        Ompahan sit varoiksi nitrot,vaikkei tarviskaan,ei liene vaarallista ottaa joskus,jos luulee tarvisevansa,eikä ole ihan varma.


      • Dinit suihke mukana

        Marraskuun puolessa välissä 2014 koettu infarkti ja sitä seurannut diagnoosi; sepelvaltimotauti ja kolmen suonen... kalkkeutumaa...
        Infarktin aiheuttaneen suonen pallolaajennus stentti. Kova diagnoosi, kolesterolit ja paineet olleet hieman koholla ja kova sukurasite, jonkin verran tupakoinut. En mikään ketjupolttaja ja muuten hyvä kuntoinen, ruokapuolikin kunnossa, kuntoilu. Kuukausi ennen joitain tuntemuksia, jotka laittoi lihaspistojen/jumien piikkiin.
        Lääkitys; Primaspan, Brilique, Bisoprolol,Cardace ja iltaisin Brilique ja Atorvastatin.
        Alkuun oli lihas -ja nivelkipuja, johtuen varmaan kolesterolilääkkeestä At.vastatin. Aloin syömään päivittäin erilaisia pähkinöitä ja vaivat poistuivat. Ruokavalioon kiinnittänyt erityisesti huomioita ja mahd. vähän ns. huonoja aineita ja lisätty hyviä eli kasvikset vihannekset hedelmät suositusten mukaan, kas painokin putosi 10 kg kuukaudessa :)
        Olo aika ok, tykytyksiä ja jonkinlaista rytmihäiriötä on ollut esim. liian aktiivisen päivän jälkeen iltaisin ja joskus ollut kiihtynyttä hengitystä olisiko jonkinlaista paniikkihäiriötä ja esiintyy yleensä jos on ollut, joitain epämiellyttäviä tuntemuksia vaikka iltaisin...
        Kohta 2,5 kk tapahtumasta, rasituskoe oli kuukauden jälkeen ja ei siinä ollut mitään hälyttävää, vaikka ahtaumia on kahdessa muussakin suonessa, jatkohoito on vielä auki, ehkä lääkehoito, ehkä muu :( Liikunta ulkoilua voinnin mukaan ja kuntopiirityyppistä liikuntaa kotona, ja tälläisen tavoittein:
        Liikunnan määrä, jossa kulutetaan energiaa vähintään 1600 kcal viikossa, voi pysäyttää sepelvaltimoiden ahtautumisen. Lisäksi viikoittainen liikunta-annos, jossa liikunnalla kulutetaan noin 2200 kcal energiaa, on jopa vähentänyt sepelvaltimoiden ahtautta. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 5-6 kohtuutehoista liikuntatuntia viikossa.
        Nuori sepelvaltimopotilas olen myöskin eli 45v. ja näköjään löytyy nuorempiakin, olisi hienoa kun saisi aika saman ikäisiin -10v. kohtalon tovereihin yhteyttä, mutta ei taida oikein olla keskustelupalstojakaan olemassa? Fyysisesti aika ok, henkinen puoli jääkin usein monella hoitamatta ja siksi on hyvä päästä juttusille kohtalotovereiden kanssa ja ikään ja kokoon yms. katsomatta.
        Koitetaan pärjätä ja tsemppiä kaikille :)


      • What about me
        Dinit suihke mukana kirjoitti:

        Marraskuun puolessa välissä 2014 koettu infarkti ja sitä seurannut diagnoosi; sepelvaltimotauti ja kolmen suonen... kalkkeutumaa...
        Infarktin aiheuttaneen suonen pallolaajennus stentti. Kova diagnoosi, kolesterolit ja paineet olleet hieman koholla ja kova sukurasite, jonkin verran tupakoinut. En mikään ketjupolttaja ja muuten hyvä kuntoinen, ruokapuolikin kunnossa, kuntoilu. Kuukausi ennen joitain tuntemuksia, jotka laittoi lihaspistojen/jumien piikkiin.
        Lääkitys; Primaspan, Brilique, Bisoprolol,Cardace ja iltaisin Brilique ja Atorvastatin.
        Alkuun oli lihas -ja nivelkipuja, johtuen varmaan kolesterolilääkkeestä At.vastatin. Aloin syömään päivittäin erilaisia pähkinöitä ja vaivat poistuivat. Ruokavalioon kiinnittänyt erityisesti huomioita ja mahd. vähän ns. huonoja aineita ja lisätty hyviä eli kasvikset vihannekset hedelmät suositusten mukaan, kas painokin putosi 10 kg kuukaudessa :)
        Olo aika ok, tykytyksiä ja jonkinlaista rytmihäiriötä on ollut esim. liian aktiivisen päivän jälkeen iltaisin ja joskus ollut kiihtynyttä hengitystä olisiko jonkinlaista paniikkihäiriötä ja esiintyy yleensä jos on ollut, joitain epämiellyttäviä tuntemuksia vaikka iltaisin...
        Kohta 2,5 kk tapahtumasta, rasituskoe oli kuukauden jälkeen ja ei siinä ollut mitään hälyttävää, vaikka ahtaumia on kahdessa muussakin suonessa, jatkohoito on vielä auki, ehkä lääkehoito, ehkä muu :( Liikunta ulkoilua voinnin mukaan ja kuntopiirityyppistä liikuntaa kotona, ja tälläisen tavoittein:
        Liikunnan määrä, jossa kulutetaan energiaa vähintään 1600 kcal viikossa, voi pysäyttää sepelvaltimoiden ahtautumisen. Lisäksi viikoittainen liikunta-annos, jossa liikunnalla kulutetaan noin 2200 kcal energiaa, on jopa vähentänyt sepelvaltimoiden ahtautta. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 5-6 kohtuutehoista liikuntatuntia viikossa.
        Nuori sepelvaltimopotilas olen myöskin eli 45v. ja näköjään löytyy nuorempiakin, olisi hienoa kun saisi aika saman ikäisiin -10v. kohtalon tovereihin yhteyttä, mutta ei taida oikein olla keskustelupalstojakaan olemassa? Fyysisesti aika ok, henkinen puoli jääkin usein monella hoitamatta ja siksi on hyvä päästä juttusille kohtalotovereiden kanssa ja ikään ja kokoon yms. katsomatta.
        Koitetaan pärjätä ja tsemppiä kaikille :)

        "Liikunnan määrä, jossa kulutetaan energiaa vähintään 1600 kcal viikossa, voi pysäyttää sepelvaltimoiden ahtautumisen. Lisäksi viikoittainen liikunta-annos, jossa liikunnalla kulutetaan noin 2200 kcal energiaa, on jopa vähentänyt sepelvaltimoiden ahtautta. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 5-6 kohtuutehoista liikuntatuntia viikossa."

        Tuo kuulostaa kyllä hyvältä. Tuo 1600 kcal on aika helppo kerätä viikossa, mutta onko tuo määrä nimen omaan sinulle laskettu, vai joku yleinen lukema?
        Itse liikun pari kolme kertaa kuntosalilla/vko ja hiihdän pari kertaa vkossa. Tuohon lisäksi jokailtainen koiralenkki min. puoli tuntia.
        Tuo pähkinähavaintosi noihin lihaskipuihin oli mielenkiintoinen. Itsellä kanssa tuo Atorvastatiini ja alussa reisilihakset kramppas aikalailla. Mut itsekin aloin noita pähkinöitä popsia, ja krampit kyllä katosivat.

        Noista statiineista- itse mietin kanssa niiden lopettamista, mutta kun noita eri juttuja lueskelin, niin monessa paikassa paikassa sanottiin, että ne auttaa etenkin nuorten miesten infarktin jälkeisissä hoidoissa.
        Näin ollen jatkan niiden ottamista, jokainen tehköön omat valintansa.

        Tuo nitrosuihke kannattaa hakea, jos sitä lääkäri ei automaattisesti ole määrännyt.
        Itse pyrin kantamaan sitä mukanani kolmesta syystä:
        - se antaa jonkunlaisen mielenrauhan, kun kulkee tuolla lenkillä ja kaupoilla ja muualla
        - jos kohtaus tulee, se saattaa antaa ne tarvittavat lisäminuutit ennen ambulanssin saapumista
        - jos sitä ei itse tarvitse, saattaa joutua esim. kaupassa sellaiseen tilanteeseen, että joku muu tarvisee ts. saa infarktin. Meitä sairastuneita on kuitenkin aika paljon plus ne, jotka eivät tiedä sairastavansa.

        Lopuksi kysymys: onko kenelläkään tullut muistin kanssa mitään ongelmia tuon sepelvaltimolääkityksen kanssa?
        Kun itse olen huomannut, että silloin tällöin ajatus katkeaa kesken lauseen, nimet ja paikat ovat joskus hakusessa ja saatan esim. kahviin laittaa maitoa kaksi kertaa peräkkäin.
        Siis ei mitään vakavaa, mutta tällaista pientä. Ja yleensä nuo sattuu silloin, jos on vähän kiire tai on väsynyt esim. huonosti nukutun yön vuoksi.


      • Dinit suihke mukana
        What about me kirjoitti:

        "Liikunnan määrä, jossa kulutetaan energiaa vähintään 1600 kcal viikossa, voi pysäyttää sepelvaltimoiden ahtautumisen. Lisäksi viikoittainen liikunta-annos, jossa liikunnalla kulutetaan noin 2200 kcal energiaa, on jopa vähentänyt sepelvaltimoiden ahtautta. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 5-6 kohtuutehoista liikuntatuntia viikossa."

        Tuo kuulostaa kyllä hyvältä. Tuo 1600 kcal on aika helppo kerätä viikossa, mutta onko tuo määrä nimen omaan sinulle laskettu, vai joku yleinen lukema?
        Itse liikun pari kolme kertaa kuntosalilla/vko ja hiihdän pari kertaa vkossa. Tuohon lisäksi jokailtainen koiralenkki min. puoli tuntia.
        Tuo pähkinähavaintosi noihin lihaskipuihin oli mielenkiintoinen. Itsellä kanssa tuo Atorvastatiini ja alussa reisilihakset kramppas aikalailla. Mut itsekin aloin noita pähkinöitä popsia, ja krampit kyllä katosivat.

        Noista statiineista- itse mietin kanssa niiden lopettamista, mutta kun noita eri juttuja lueskelin, niin monessa paikassa paikassa sanottiin, että ne auttaa etenkin nuorten miesten infarktin jälkeisissä hoidoissa.
        Näin ollen jatkan niiden ottamista, jokainen tehköön omat valintansa.

        Tuo nitrosuihke kannattaa hakea, jos sitä lääkäri ei automaattisesti ole määrännyt.
        Itse pyrin kantamaan sitä mukanani kolmesta syystä:
        - se antaa jonkunlaisen mielenrauhan, kun kulkee tuolla lenkillä ja kaupoilla ja muualla
        - jos kohtaus tulee, se saattaa antaa ne tarvittavat lisäminuutit ennen ambulanssin saapumista
        - jos sitä ei itse tarvitse, saattaa joutua esim. kaupassa sellaiseen tilanteeseen, että joku muu tarvisee ts. saa infarktin. Meitä sairastuneita on kuitenkin aika paljon plus ne, jotka eivät tiedä sairastavansa.

        Lopuksi kysymys: onko kenelläkään tullut muistin kanssa mitään ongelmia tuon sepelvaltimolääkityksen kanssa?
        Kun itse olen huomannut, että silloin tällöin ajatus katkeaa kesken lauseen, nimet ja paikat ovat joskus hakusessa ja saatan esim. kahviin laittaa maitoa kaksi kertaa peräkkäin.
        Siis ei mitään vakavaa, mutta tällaista pientä. Ja yleensä nuo sattuu silloin, jos on vähän kiire tai on väsynyt esim. huonosti nukutun yön vuoksi.

        Tuo liikunnan määrä on tuolta tohtori.fi sivustolta luettua ja kyllähän sitä suositellaan muuallakin http://www.tohtori.fi/?page=4975176&id=7031936
        Kyllä pähkinät auttoivat, senkin luin jostain ja hyviä aineita sisältävät ja hyviä rasvoja myös. Olen alkanut tekemään vähintään joko toinen kolmas päivä smoothieita eli eri hedelmistä, marjoista ja vaikka kasviksista ja vihanneksista, itse syön pääosin salaatteina, sosekeittoina, leivän päällä yms. nuo kaksi viimeksi mainittua. Vältän huonoja rasvoja ja suolaa, kaupassa valintoja ja tihrustamista.
        Ei ole ollut muistin kanssa ongelmia, tosin nyt kun mainitsit, alussa muisti hieman pätki ja joskus sekosi sanoissa, nyt ei ongelmia.
        Tuolla aiemmin mainittiin "kylmäkätisyys" ja sen olen huomannut, sisällä ja ulkona, johtuu kuulemma lääkkeistä ja voi olla jaloissa myös, varmaan ääreisverenkiertoon liittyy tuo.
        Kun tietoa etsii, löytää hyvää ja huonoa, täytyy osata arvioida ja punnita, että miten asioiden laita on, eikä sokeasti luottaa...
        Jokainenhan on sen oma voinnin mittari ja tekee sen mukaan mikä hyvältä tuntuu.
        Dinit suihketta en ole joutunut käyttämään, mutta tuo tosiaan jonkinlaista turvaa ja sitä tosiaan tarvitaan, uskallusta myös. Itse en uskalla oikeastaan yksin lähteä pidemmille lenkeille, mutta eiköhän se tästä.
        Ei muuta kuin liikkumaan ja muutenkin aktiivista touhuamista. Alla linkkiä esimerkkejä eri liikuntamuotojen kalorinkulutuksesta.
        http://www.tohtori.fi/?page=0253702&id=9665954


    • Benissimo

      Minulle ei ole sitä tehty, mutta ystävälleni tehtiin pallolaajennus noin 4 kk sitten ja hän ei ole sen jälkeen ollut kunnossa. Hän tuntee kipua rinnassa ja on voimaton. Arginiinia ja lysiiniä niillä molemmilla on hyvä vaikutus sydämmeen.

    • Benissimo

      Lue Wikibediasta tietoa Arginiinistä ja Lysiinistä.

    • harmeja...

      Onko teille tullut ihottumaa noista lääkkeistä, esim Plavix ja Primaspan ym sydänlääkkeet tai verenpain lääkkeet ?

      Itselläni on molemmissa käsivarren sisäpinnoissa punoittavaa ihottumaa, nokkosrokon näköistä. Olen syönyt vai hiukan toista kk noita lääkkeitä ja alkanut kutiamaan ja näyttää lisääntyvän punoitus lähinnä noissa käsivarsissa.

      Eikä taida olla korvaavia lääkkeitä noille. Nyt ei hyvältä näytä kun on tuota Plavixia määrätty 12 kk ajaksi ja Primaspan olisi jatkuvasti käytössä.
      On vielä verenp lääkkeenä Amlodipin 5mg ja Losartan joka ollut jo aiemmin eikä siitä tullut mitään haittoja ( siis Losartanista )

      • What about me

        Ei kyllä ole mitään ihottumaa ollut. Itse käytän Primaspania ja Clopidogrel Actavis 75 mg. Mun käsittääkseni tossa jälkimmäisessä on sama vaikuttava aine kuin Plavixissa eli toi klopidogreeli.
        Ootko kysyny lääkäriltä, voisko ton Plavixin vaihtaa?


      • harmeja...
        What about me kirjoitti:

        Ei kyllä ole mitään ihottumaa ollut. Itse käytän Primaspania ja Clopidogrel Actavis 75 mg. Mun käsittääkseni tossa jälkimmäisessä on sama vaikuttava aine kuin Plavixissa eli toi klopidogreeli.
        Ootko kysyny lääkäriltä, voisko ton Plavixin vaihtaa?

        Kysyn ensin täällä kun on vaikeuksia saada lääl aikaa ja usein lääkk käytäjillä parhaat tiedot haitoista ainakin;)
        Klopidogreeliä on tuo plavix ja jotakin sen tilalle pitäisi saada. Luulen että juuri tuo aih ihottumaa tai sitä tuo asetysal Primaspan.
        Soittelen ehkä huomenna taas terv kesk.
        Parempihan olisi jos sair osastolta lääk vaihtaisi lääkkeen mutta ei ne ota kantaa.


      • Menee ohi
        harmeja... kirjoitti:

        Kysyn ensin täällä kun on vaikeuksia saada lääl aikaa ja usein lääkk käytäjillä parhaat tiedot haitoista ainakin;)
        Klopidogreeliä on tuo plavix ja jotakin sen tilalle pitäisi saada. Luulen että juuri tuo aih ihottumaa tai sitä tuo asetysal Primaspan.
        Soittelen ehkä huomenna taas terv kesk.
        Parempihan olisi jos sair osastolta lääk vaihtaisi lääkkeen mutta ei ne ota kantaa.

        Minulla on primaspan ,plavix,verenpaine ja sydänlääk ,sekä statiini,ei mitään reaktioita.
        Onko mahdolista että käytät jotain eri vaatteita tai tekstiilejä,lakanat tms,pyykinesuaine,onko viherkasveja tai ruokavaliosa uusia ruokia.Tuo ihottuma on aina niin arvaamaton ,mistä se tulee.
        Itselläni vaikutti esim hormoonitoiminta nuorempana,niin nokkosihottumaan kuin myös koivuallergiaan,kaikkia on häinynyt pois ne pikku vaivat 50 ikävuoden jälkeen.
        Se on vähän niin ,että oma apu ,paras apu ,näissä ihottumissa.Tutkaile ja ole ilman vähintään pari viikkoa sitä uutta (jos jotain on) ainetta tms ja sitten kokeilet uudelleen.
        Ei johdu välttämättä lääkkeistä,vaikka ajoittuukin juuri siihen aikaan.
        Kysy myös apteekista.


      • harmit

        No muut aineet ja vaatteet ovat samat kuin aiemminkin, joten kyllä se noista lääkkiestä johtuu tuo ihottuma. Pakkohan niitä on syödä ettei veri paksuunnu ja tuki stenttejä :)
        Seurailen tilannetta nyt jonkun aikaa ja sit kun on pakko niin täytyyy yrittää vaikka hoitajalle päästä ensinja sitäkautta lääk.


      • Heskalf

        Mulle tuli heti kutiavaa punapilkkuista ihottumaa juurikin käsivarsien sisäpinnoille, vähän jalkoihin ja vatsan kohdalle kylkiin. Ainoa uusi lääke on Plavix. Ihottuma hävisi noin viikossa, mutta edelleen vähän tulee noita pilkkuja ajoittain. Plavix vielä käytössä.


    • Eräs-potilas

      Minulle määrättiin Plavixia 12 kuukaudeksi. ja muita verenohennuslääkkeitä.
      Myös Kolesterolilääkkeitä kaupattiin useamman lääkärin voimalla.
      Verenohennuslääkkeitä en tarvitse, koska otan joka päivä kalanmaksaöljyä, joka luonnostaan ohentaa verta.

      Kolesterolilääkkeistä ei ole mitään hyötyä, vaikka lääkärit näin vannoo.

      Esimerkiksi minun tapauksessa, jos en ota kolesterolilääkkeitä, niin todennäköisesti 95 prosenttisesti elän viiden vuoden päästä, mutta jos otan statiineja niin prosentti 97.
      Mutta tilastojen mukaan kolesterolin laskiessa lääkkeillä ihmiset sairastuvat muihin sairauksiin kuten syöpään tai diabetekseen. Voidaan siis tilastollisesti osoittaa ettei kuollut SV-tauteihin vaan statiinit pelasti.

      • Eräs-potilas

        Myöhemmin lopetin myös plavixin käytön. saman homman hoitaa myös kalanmaksaöljy ja on terveellisempi vaihtoehto. Kalanmaksaöljy ohentaa verta siinä, missä verenohennuslääkkeet.
        Noudatan myös VHH:n ruokavaliota


      • Anonyymi
        Eräs-potilas kirjoitti:

        Myöhemmin lopetin myös plavixin käytön. saman homman hoitaa myös kalanmaksaöljy ja on terveellisempi vaihtoehto. Kalanmaksaöljy ohentaa verta siinä, missä verenohennuslääkkeet.
        Noudatan myös VHH:n ruokavaliota

        Kalanmaksyöljy ei ohenna verta.
        Se alentaa veren hyytymistekijää ja on vaarallista
        jos joutuu vaikka akuutisti leikkaukseen ja haavat ei hyydykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalanmaksyöljy ei ohenna verta.
        Se alentaa veren hyytymistekijää ja on vaarallista
        jos joutuu vaikka akuutisti leikkaukseen ja haavat ei hyydykään.

        No sama ongelmahan ton Plavixin kanssa on...


    • Stentattu

      Face Bookista löytyy vastikään perustettu ryhmä mm. sepelvaltimotautia sairastaville ja pallolaajennuksen kokeneille immeisille; Kuriton Sydän -nimellä.

    • 65v

      Ensi yksi pallonlaajennus meni ok Mutta nitroa piti otta jatkuvasti sit lisää kolme pallonlaajennusta stenttit ok ,samana päivänä kotiin ,mut taas samaa ei mitään hyötyä nitroa sumutetaan koko ajan saman lailla kuin ennen laajennuksia.

    • Anonyymi

      Sain pallolaajennuksen ja stenttien, 3 kpl jälkeen Brilique- lääkityksen. Yksi tabletti aamuin, illoin. Resepti tuli vuodeksi. Mitään tietoa, miksi lääke tuli, tai miten lääke vaikuttaa en saanut. En myöskään tietoa sivuvaikutuksista. Puolen vuoden jälkeen alkoi yöllinen ankara pääkipu, päivittäinen huimaus ja näön ongelmat sekä unettaminen ja nukahtelu kesken päivää. En osannut heti yhdistää oireita lääkkeeseen. Jätin lääkkeen oton ja oireet hävisivät parissa päivässä.

    • Anonyymi

      moro 7 kertaa tehty pallolaajennus,ei vieläkään oikein jaksa.

    • Anonyymi

      Miehelleni tehtiin viikko sitten. Ei sattunut yhtään. Eikä mitään oireita sen jälkeen. Nyt viikon päästä uudestaan menee avataan toiset. Eka kerralla pääsi heti pois. Nyt joutuu oleen yhden yön sairaalassa.

    • Anonyymi

      Kolme viikkoa sitten tehtiin kaksi pallolaajennusta reilun viikon välein.
      Kaksi putkea tukossa.
      Yleiskunto ollut aina hyvä, enkä pumppuvaivoja koskaan ennen huuomannut.

      Rintakivut ovat nyt lieventyneet ja päivittäin köpöttelen 2-3 km kävelylenkkejä
      kauppaan, tai huvikseen.
      Hyvin tässä nyt menee.
      Eikä mihinkään ole enää tulenpalava kiire.
      Kerkiää seurata naakkojen ja varisten ruoanhaku puuhia

    • Anonyymi

      28.12.2021 tehtiin kaksi laajennusta lääkestentit, heti toimenpiteen jälkeen oli kipua joka kesti tunnin verran mutta meni ohi. Tuntemuksia on ollut monelaisia, huimausta, lievää pistelyä rinnassa, verenmakua suussa. Toimenpiteestä nyt kulunut kaksi vrk vielä ei tiedä mikä on tulos ja kuinka liikkuminen alkaa sujua. Ennen operaatiota 200 m kävelyä ja levähsytauko rintakivun vuoksi.

    • Anonyymi

      ...ja nyt kolmas päivä toimenpiteen jälkeen; ja tuntuukin olo tosi hyvältä. Jos näin hyvin jatkuu niin mahtava homma. Motivoi tekemään töitä terveyden eteen. Huomenna meinaan lähteä kokeilemaan kevyesti hiihtoa, sen verran jo pitänyt pitää taukoa liikunnasta.

      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

    • Anonyymi

      ...neljäs päivä, ei niin hyvä kuin eilinen, hieman rymihäiriötä ja huimausta, myös lievää kipua rinnassa, kovasti vaihtelee vointi päivänkin mittaan, ei uskaltanut lähteä kokeilemaan suksille, mutta ulkoilin kävellen, kylmä ulkoilmakin voi vaikuttaa. pakkasta 11 astetta.

      Tsempataan taas huomiseen!

    • Anonyymi

      Malta nyt hyvä ihminen olla pois pakkasesta ja tuulesta vähintään viikon verran. Voithan tehdä nättiä jumppaa sisällä ja venytellä leppoisasti. Sinulla on , kyllä aikaa kävellä siellä ulkona sit vaikka tuhansia päiviä.

      • Anonyymi

        Kylmä on paha. Kylmä ilma supistaa muutenkin ahtaita valtimoita. Pakkasella täytyy käyttää vaatteita jotka suojaavat kaulan ja suun siten, ettei pakkasilmaa tarvitse suoraan hengittää.


    • eraspallolaajennettu

      ...viides päivä, turvotus jalkateristä ja nilkoista alkaa kadota. Hyvä olo melkein koko päivän yhtä liian raskaan taakan nostoa, siitä seurannutta vihlaisua ja hetken huonoa oloa lukuunottamatta. Syvään kyykkääminen ja siitä nousu eivät tee hyvää.

      Saunottu on nyt joka ilta kolmannesta illasta alkaen. Yksi saunaolut nautittu ja puolikas lasi punaviiniä illan aikana. Saunan jälkeen aina paineet alhaalla ja hieman huippaisee.

      Kiitos pakkasilmasta varottaneille!

    • Anonyymi

      ...kuudes päivä, vointi pääosin hyvä, hieman rytmihäiriötä. Kaupassa käynti ja kevyttä kävelyä, ei aiheuta tuntemuksia. Käynti työterveyslääkärillä ja labra-aika kolmen viikon päähän, tarkistetaan sokerit ja kolesterolit. Yöunet hyvät.

      Päivä kerrallaan kuulostellen.

    • Anonyymi

      Ehkei ole ihan viisasta edes pientä punaviiniä tai olutta nappasta, syväkyykystä puhumattakaan. Tunnetusti alkoholi ensin laskee verenp/ syke, mutta jatkuvasti kun nappailee , syke on korkea. rasittaa sydäntä. Maltti on valttia ja lääkkeissä ei pidä flipata.
      Nimim,” kokenut mummeli”

    • Anonyymi

      ...viikko operaatiosta, hieman rytmihäiriötä mutta muuten aika tasainen vointi. Saunan jälkeen ei enää huimausta. Liikunnan olen rajoittanut kävelyyn joka sekin tehtävä marketissa kun ulkona sen verran kylmä ja raaka hengitysilma. Paino pudonnut noin kolme kiloa viikon aikana, eli nestettä poistunut.

      Aikahan se tulee pitkäksi kun ei oikein uskalla mitään liikunnallista tehdä; Tour de skikin päättyi;)

    • Anonyymi

      ...reilu viikko kulunut, viime yönä heräsin vielä voimakkaaseen vihlovaan kipuun rinnassa, jota kesti hetken mutta meni ohin ilman nitroja. Vointi paranee vähitellen päivä päivältä, ja olen aloitellut tosi kevyesti kuntopyöräilyn samalla telkkaria katsellen. Pulssin pidän alle 80, teho 55-60 W, vartin verran. Ei oikeastaan tunnu missään mutta on psyykkeelle hyväksi.

      Ulkona käyn sen verran, että koira saa hoitaa asiansa. Taas kirinyt pakkanen ja kylmä ilma ei tunnu hyvältä hengittää.

      Mutta paremmalta vaikuttaa ja mielikin piristyy:)

    • ...metallin maku suussa jatkuu, kunto on vielä keskeneräinen eikä kestä kuin kevyen liikkumisen. Hieman vihlaisee rintaa ja rytmihäiriötä yleensä aamulla. Paineet on todella hyvät. Täytyy malttaa ja otta vielä kovasti levon kannalta.

    • ja niinhän siinä kävi että kaksi viikkoa toimenpiteestä ja aamuyöstä alkoivat voimakkaat rintakivut eli puristus. Ambulanssilla akuuttiin ja seuraavana päivänä uuteen varjoainekuvaukseen pallolaajennukseen. Laajennuksen yhteydessä ankaraa kipua ja jonkinlainen infarkti. Entsyymiarvot nousivat lukemaan 700 ja sydänfilmissä muutos. Viikko sairaalassa ja taas ollaan kotona harjoittelemassa uutta alkua, nyt infarktipotilaana, 8 viikon toipilasaika. Mutta huonomminkin olisi voinut mennä...

    • Anonyymi

      Toista viikkoa pallolaajennuksesta, 3 stenttiä yksi stentti suonen sisäkalvon repeämän tukkimiseksi, Nyt hengästyttää enemmän kuin laajennukseen mennessä. Kumpikin ranne jouduttiin pistämään kun tuli se valtimo repeämä, Nyt on käsivarret mustana koko matkalta ranteesta lähelle olkapäätä, käsiä särkee yöllä, pitää syödä särkylääkettä, saas nähdä milloin hematoomat häipyy,

    • Anonyymi

      Löysin oman sepelvaltimotaudin lumitöitä tehdessä. Nyt kuukausi kulunut ja tukos avattu toissapäivänä pallolaajennuksella. Kunto aamulla hyvä, nyt iltapuolesta vähän väsynyt ja tuntemuksiakin on.
      Aina olen ollut terve ja ilman lääkkeitä, liikuntaa paljon ja kohtuu terveet elämäntavat.
      Sitten vain yksi aamu melkonen puristus. Onneksi kerroin vaimolla, soitin sairaalan neuvontaan ja homma lähti käyntiin. Noin kuukausi ja prosessi tehty.
      Nyt on sitten lääkkeitä ja ikää 63v.

    • Anonyymi

      isangina 25 mg yläpaine laski 98

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe