Talviset valokuvat

Minä kuvaan talvella lähinnä ruokintapaikan lintuja piilokojusta. Suuri osa kuvista on melko peruskuvia, mutta pyrin ottamaan myös erikoisempia kuvia. Kunhan valo kevättä kohden lisääntyy, toimintakuviakin on mahdollista alkaa ottamaan.

Maastossa retkeillessä spontaaneja lintukuvaustilanteita tulee talvella paljon vähemmän kuin kesäaikaan. Tänään sain jonkinlaisia kuvia ruokailevasta urpiaisparvesta ja hömötiaisesta, mutta vähiin tahtovat kuvat jäädä.

Nykyään en ole ottanut kovin paljon makrokuvia, enkä varsinkaan talvella, kun ei ole kukkia ja hyönteisiä. Kauniit lumikiteet ja niiden peittämät erilaiset luonnon yksityiskohdat voisivat olla hyviä kuvausaiheita, joita voisin kuvata enemmänkin.

Talvella mielenkiintoinen kuvausaihe ovat kuurapartaiset miehet. Tänäänkin retkeltä palatessani partani ja karvareuhkan karvat olivat melko kuuraisia ja viiksissäni oli melkoiset jäämötikät. Minusta otettiinkin kuva tässä joku päivä sitten kuurapartaisena retkeltä palattuani.

Tähtikuvaus on jäänyt melko vähälle, koska selkeitä öitä on ollut melko vähän ja päästäkseni hyvälle kuvauspaikalle valosaasteen ulottumattomiin minun pitää lähteä kotoa esim. mökille, mikä ei läheskään aina ole mahdollista. Jos sattuu näkymään komeita revontulia, niin niitä kyllä kuvaan ihan kotoakin.

Maisemakuvia en ole juurikaan talvella ottanut, vaikka lumiset maisemat ovat toisinaan hyvinkin kauniita. Minä en vain tahdo saada aikaiseksi kuvaa, jossa maiseman kauneus tulisi hyvin esille.

Minkälaisia kuvia te otatte talvella? Pidättekö talvisista kuvista?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raippari

      En pidä piilokoju kuvista. Itse olen kuvannut lintuja metrin päästä ilman piilo kojua. Ja kyseessä on nyt muitakin lintuja kuin piha/kesylintuja. Esim. Pöllöä, kerttusia, rastaita, kanalintuja.

      • Minäkin olen päässyt kuvaamaan lapinpöllöä ilman kojua. Se oli todella kesy. Kun se lähti oksalta, se lensi ehkä metrin päästä isääni.

        Se, että pääsee kanalintua metrin päähän, on kyllä jo melkoinen saavutus, jos otetaan laskuista pois ns. hullut metsot.


      • Raippari
        biologinalku kirjoitti:

        Minäkin olen päässyt kuvaamaan lapinpöllöä ilman kojua. Se oli todella kesy. Kun se lähti oksalta, se lensi ehkä metrin päästä isääni.

        Se, että pääsee kanalintua metrin päähän, on kyllä jo melkoinen saavutus, jos otetaan laskuista pois ns. hullut metsot.

        Pyyt ovat kesyjä välillä. 2 sekunttia oli siinä metrin päässä.


    • Pääasiassa minäkin kuvaan lintuja. Talvella ei tosiaan ole kovin paljon makrokuvaattavaa, ja tämän seudun maisemat eivät vain oikein inspiroi. Kuvaan pääasiassa piilokojusta ruokintapaikalla, koska sillä tavalla on helpointa saada hyviä kuvia. Olen myös joulun jälkeen kuvannut enemmän videoita, koska sain joululahjaksi mikrofonin, jolla saan videoihin paremman äänenlaadun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe