Hei kaikki!
Minulla ei mitään pitkää kokemusta puutöistä ole. Oikeastaan vain sen verran mitä tuli joskus peruskoulussa opittua. Muunlaisia käsitöitä on kyllä tullut harrastettua, mutta niistä ei paljon taida olla apua tässä touhussa...
Haluaisin siis kunnostaa vanhan 1930(?)-luvulta peräisin olevan senkin. Senkki on tehty loimukoivusta ja päällä on jonkin sortin lakka. Kunto ei ole kummoinen. Nyt minulla olisi muutama kysymys liittyen projektiin:
1) Miten vanha lakka tulisi poistaa?
2) Miten puun voisi värjätä tummemmaksi?
Kiitos jo etukäteen vastauksista
Aloittelija kaipaa neuvoja
3
2595
Vastaukset
- Näin tekisin itse
Mene paikkakuntasi kansalaisopiston entisöintikurssille. Jos on täyttä, niin yritä saada kurssin opettaja arvioimaan kannattaako senkille itse tehdä mitään vai pitääkö viedä ammatilaiselle. Ja ainahan voit ammattilaiselta kysyä kustannusarviota. Vaarana on tuhota senkki lopullisesti kun ei tiedä eikä osaa.
- repeankka
1 lakan poisto
oletettavasti lakka on sellakkaa
voit testata sen Sinolilla kostuta sitä rättiin hankaa kevyesti lakkapintaa
jos lakka pehmenee heti on kysessä sellakka jos vasta minuutin kahden kuluttua on kyseessä
selluloosalakka
hanki sikli ja hienohamoainen(vinolyöte) viila edullisimmat siklit löytyy Bauhausista
osta suora ja paletin muotoinen
katso viseo https://www.youtube.com/watch?v=rm6HzOAV-Qg
siklauksen jälkeen hionnat P100 -120 -150-180 ja VIELÄ P240
2 petsaukseen käy Herdins tai Clou vesipetsi
lakkaus miellellään sellakalla noin vanhaan huoneklaluun vaikka se onkin arka kosteudelle
sellakkaa saat hiutalein ja valmiina Wanha Wiljami Tampere - Nääsnääs
Saattaa siinä olla selluloosalakkaakin. Maalinpoistoaineella lakan saa myös pois. Sillä siklillä voi kaapia töhnät vex. Pinnan neutraloinnin jälkeen hio senkki hyvin 80, 120, 180 ja 240 papereilla.
Sen jälkeen voit vaikka vesipetsata lakata, lakata sävytetyllä lakalla eli väri lakka on samassa purkissa (esim. liuotinpohj. Helo tai vesiliuk. Kiva), vahata (esim. Osmo Colorin puuvahat) tai maalata kuultavalla maalilla (esim. Uulan kuultomaalit), jos kuultavan pinnan haluat. Ja jos luet purkista ohjeet, niin homma sujuu aikast hyvin ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126