canon ja keltsu

keltaista liikaa

moikka

canonin kamera. miten saan pois sen, että kun napsin kuvia, niin joihinkin tulee ihan liikaa keltaista sävyä? ihan sama onko otettu salamalla vai ei. en osaa löytää mistään asetuksista kohtaa mistä tällaisen saa pois...

8

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mikä kamera on kyseessä? Canon on julkaissut noin 200 erilaista digikameraa. Yleisesti voit kokeilla resetoida kameran. Toinen mikä voi auttaa on valkotasapainoin säätö käsin. Oletko varma, ettei vika ole näytössäsi? Yleisesti eri kameroissa on hieman erilaisia sävyjä. Jos näytön sävy on samaan suuntaan kallellaan kuin kameran voi lopputulos olla ikävä.

    • keltaista liikaa

      ixus 105. en tiedä onko vika näytössä. vielä en uskalla resetoida, hävittääkö se kuvia tms?


      mutta mitkä säädöt vaikuttaa tällaseen?

      • Minulla on tuo kamera (tai Expertin sininen Ixus 107), eikä siinä normaalisti ole mitenkään erityisen keltaista väriä. Resetointi ei vaikuta kuviin, mutta kuvat kuitenkin kannattaa kopioida tietokoneelle. EI kamera ole niiden säilytyspaikka. Valkotasapainosäätö on tyypillisin keltaisuuteen vaikuttava seikka. Jos se on vaikka pilvi-asennossa, tulee kuvista keltaisia. Tosin viestistä ei saanut selville, onko kyse pienestä värivirheestä vai onko kuvat täysin keltaisia.

        Kameran asettamine auto-tilaan pistää asetukset automaatille. Jos vika ei sillä (väliaikaisesti) poistu, on syytä resetoida. Jos silläkään ei poistu, on kyse ilmeisesti viasta.

        Älä tyhjennä muistikorttia ennen resetointia. Jos tyhjennät, alkaa kuvanumerointi ykkösestä..


    • Joihinkin?

      Voitko tarkentaa? Esim. sisätiloissa otettuhin kuviin? Silloin voi olla kyse tosiaankin valkotasapainosta, jota voit säätää itse.

    • samaa kysytään

      Terve

      Mulla on sama kamera, mistä kohdasta valkotasapainoa säädetään?
      kuvat ei ole täysin keltaisia, eli kyse on kai pienestä värivirheestä. Ainakin sisällä näkyy välillä keltaista sävyä.

      • keltaista sävyä

        Ne kuvassa näkyvät värisävyt tulee aina kolmesta (tai viidestää) eri asiasta.
        – kohteen väri
        – valon väri
        – kameran asetukset (ja suotimet)

        Se neljäs on kennon herkkyys eri väreille ja se, että kennon herkkyys ei vastaa silmän herkkyyttä. Kameran ohjelma saattaa myös vaikuttaa varien tasapainoon.
        Ja viides on median ja katselutilan väri.

        ”mistä kohdasta valkotasapainoa säädetään?”
        – yleensä kameran valikossa sen merkkinä on ”WB” (White Balance), auringon-, hehkulampun-, tai pilven kuva tms.
        Jos valitset esim tuon hehkulampun (tungsten) niin kuvan keltaisuus vähenee.


      • Keltasta voi tulla esimerkiksi, jos kuvassa on ikkuna. Tällöin kameran valkotasapainoautomatiikka voi ottaa valkotasapainon ulkoilman mukaan. Vakotasapainoon pääsee func.set nappulasta ja siten pari pykälää alaspäin. Siinä lukee yleensä AWB. Siihen voi valita muutamasta esiasetetusta vaihtoehdosta tai sitten asettaa sen vaikka valkoisesta paperista. Kannatta ihan rohkeasti tutustua kameran valikoihin. Säätö ei onnistu, jos kamera on auto-tilassa. Aseta se kytkin keskiasentoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe