Olis tarkoitus asentaa 9 metriseen kuitupaattiin
ja tyhmä kysymys kuuluukin nyt,onko raudan oltava yhtenäinen vai voiko
asennuksen helpottamiseksi sen tehdä kahdesta osasta??
tuleeko kellään mitään haittaa mieleen?
Kun en muuten ymmärrä miten nostaa tunkilla etu tai takapäätä,
nosturilla koko paatti nostettaessa onnistuisi kyllä mutta kustannukset olis liian korkeat.
Apua köliraudan asennukseen
18
775
Vastaukset
- Köli köli
En ymmärrä, mikset tue venettä sivuilta niin että köli on vapaana koko matkaltaan. Tai jättää pukkiin köliraudan mentävä aukko.
- kölivuoristo
Epäyhtenäinen kölirauta voi kohdistaa veneen rungon liikkeen yhteen kohtaan, jonka rasitus voi ylittää kestävyyden. Vene ei varmasti katkea, mutta pinta voi murtua ja vesi pikkuhiljaa päästä rakenteisiin.
Veneen nostamiseen on mahdotonta sanoa mitään tuntematta sen rakennetta. Yleensä venettä kannatellaan kölistä koska se kestää. Muut paikat ei kestä yhtä hyvin.
En usko, että olet asentamassa kölirautaa vanhaan veneeseen ainakaan enää tänä talvena. Tuskin koskaan, koska siinä ei ole mieltä. Tämä kuuluu osastolle tyhmä provo - matkavene
Hmm.. Kiitos vastauksista,kallistaa 4 tonnin venettä niin paljon että koko
köli olisi näkyvillä...No thx.
Vene on metallisen kuljetustelineen päällä joten aukon tekeminen on aika haastavaa,mutta sitä voisi yrittää.
"En usko, että olet asentamassa kölirautaa vanhaan veneeseen ainakaan enää tänä talvena. Tuskin koskaan, koska siinä ei ole mieltä. Tämä kuuluu osastolle tyhmä provo "
Tuota kommenttia/asennetta en kyllä ymmärrä..Jotain henk,koht. ongelmia vai?
En ole koskaan nähnyt missä vaiheessa perästä keulaan ulottuvat raudat asennetaan ja miten,siksipä ajattelin täällä kysyä, mutta melkein arvasin ettei montaakaan asiallista vastausta saa.Tuo on hankala kysymys ratkaistavaksi helpolla tai edullisella tavalla. Eihän se nosturikaan ainakaan perinteisesti liinoilla nostaessaan toimisi.
Eiköhän tuo ole aika hankalaa jälkeenpäin tehtäväksi. Miten ajattelit kiinnittää köliraudan köliin?- Kölikolikoli
jsk1234 kirjoitti:
Tuo on hankala kysymys ratkaistavaksi helpolla tai edullisella tavalla. Eihän se nosturikaan ainakaan perinteisesti liinoilla nostaessaan toimisi.
Eiköhän tuo ole aika hankalaa jälkeenpäin tehtäväksi. Miten ajattelit kiinnittää köliraudan köliin?Onhan kölirautoja laitettu 30v paatteihin. Itse ajattelin laittaa köliraudan vain keulaan, noin 2m. Ruuveilla kiinni, etupää keulasilmukan alle. Paattini köli on umpievästä joten sinne voi laittaa vaikka 100mm ruuvin. Ottas rauta vastaan noita pusuja mitä tulee rantautuessa. Paattini on 35v ja vielä voimissaan. Mutta onko kellään kokemusta miten köliraudan tilalla toimisi 10mm paksu polyeteeni muovi. Olis kätevämpi laittaa?
- kölivuoristo
Kölikolikoli kirjoitti:
Onhan kölirautoja laitettu 30v paatteihin. Itse ajattelin laittaa köliraudan vain keulaan, noin 2m. Ruuveilla kiinni, etupää keulasilmukan alle. Paattini köli on umpievästä joten sinne voi laittaa vaikka 100mm ruuvin. Ottas rauta vastaan noita pusuja mitä tulee rantautuessa. Paattini on 35v ja vielä voimissaan. Mutta onko kellään kokemusta miten köliraudan tilalla toimisi 10mm paksu polyeteeni muovi. Olis kätevämpi laittaa?
Polyeteeni ei ole hyvä, mutta jos tarkoitus on ainoastaa suojata kolhuilta, joku muu polymeeri ajaa asian. Kiinnitys kannattaa tehdä ehdottomasti liimalla koska rei'ist voi jossain vaiheessa päästä vesi sisään.
Tuossa on pari kaupallista mallia, hiukan heppoisa, mutta idea on selkeä.
http://www.nordicmarinecenter.com/products/Keel-Shield-kölisuoja-180-cm.html
http://www.keelguard.com/
http://www.iboats.com/Hull-Keel-Protectors/dm/view_id.217418
- matkavene
Tarkemmin ajatellen eihän se aukkokaan tukipuussa(tai metallissa) tule kysymykseen koska köli on yhtä leveä kuin kölirauta . 30mm niin minkä päällä se sitten lepäisi..
Koska kölilaminaatti näyttää olevan vain 10-13mm paksu ja tankit estävät läpipulttauksen ajattelin ruuvata sieltä mistä pystyy ja muihin paikkoihin pirusti liimamassaa.
Mutta eikö täällä yhtään veneenrakentajaa ole mikä olisi nähnyt missä vaiheessa se rakennettaessa asennetaan.- Köli köli
Niin siis eikö sitä voi tukea edestä pelkästään sivuttaistuilla jotka jättävät kölin kokonaan vapaaksi?
Niin kuin purjeveneillä: http://www.agimet.fi/fi/muut/boat/venepukki_6.jpg - Kolinakölissä
Köli köli kirjoitti:
Niin siis eikö sitä voi tukea edestä pelkästään sivuttaistuilla jotka jättävät kölin kokonaan vapaaksi?
Niin kuin purjeveneillä: http://www.agimet.fi/fi/muut/boat/venepukki_6.jpgOnkohan siihen mitään estettä jos laittaa U-palkin köliraudaksi. Liimaa mahtuis väliin rutkasti ja olisi tukeva.
- kolinakölinä
Kolinakölissä kirjoitti:
Onkohan siihen mitään estettä jos laittaa U-palkin köliraudaksi. Liimaa mahtuis väliin rutkasti ja olisi tukeva.
http://teeseite.blogspot.fi/2013/04/kolisuojailua.html
Tuolla on mielenkiintoinen kölisuojan laitto. Yleensä kun tällä palstalla jotain kysyy, niin saa niin hyviä vastauksia, että jättää mielellään koko homman tekemättä.
Veneranta naapurin Bellaan kävi paikallinen TMI viskaamassa köliraudan ilman sen kummempia ongelmia. Kaveri tekee ei niinkään speguloi asialla 60€/h. - vetskas apor
Köli köli kirjoitti:
Niin siis eikö sitä voi tukea edestä pelkästään sivuttaistuilla jotka jättävät kölin kokonaan vapaaksi?
Niin kuin purjeveneillä: http://www.agimet.fi/fi/muut/boat/venepukki_6.jpgTein pohjan hiekkapuhalluksen aikanaan ja tein niin että nostin veneen tunkeilla trailerin päältä 30 cm irti ja sitten rakensi kakkosnelosista tuet kylki listojen reunojen alle. Sitten vedon varovasti trailerin alta pois. Tuli koko pohja näkyviin. Riippuu rakenteesta, mutta ainakin mulla 2t vene kesti helposti roikottaa noin.
kolinakölinä kirjoitti:
http://teeseite.blogspot.fi/2013/04/kolisuojailua.html
Tuolla on mielenkiintoinen kölisuojan laitto. Yleensä kun tällä palstalla jotain kysyy, niin saa niin hyviä vastauksia, että jättää mielellään koko homman tekemättä.
Veneranta naapurin Bellaan kävi paikallinen TMI viskaamassa köliraudan ilman sen kummempia ongelmia. Kaveri tekee ei niinkään speguloi asialla 60€/h.Tuo on muovia.
Saako rosterilatan liimalla riittävän hyvin kiinni? Miten se puristus tehtäisiin? Ja millä liimalla?
Ikuisen jos haluaa, niin ruuveilla vaan, riittävän tiheästi. Sitä ennen ruuvinpaikkojen poraus isolla terällä ja epoksia sisään. Epoksissa pitäisi olla täyteainetta mukana tekemässä siitä paksumpaa. Sitten kun reiät valettu umpeen, niin voi porata reiät ruuveja varten. Epoksointi ylöspäin on varmastikin hankalaa jollei mahdotonta puuhaa. Mulla on kokemusta vain pystypintojen reikien epoksoinnista.- reiska 2k
jsk1234 kirjoitti:
Tuo on muovia.
Saako rosterilatan liimalla riittävän hyvin kiinni? Miten se puristus tehtäisiin? Ja millä liimalla?
Ikuisen jos haluaa, niin ruuveilla vaan, riittävän tiheästi. Sitä ennen ruuvinpaikkojen poraus isolla terällä ja epoksia sisään. Epoksissa pitäisi olla täyteainetta mukana tekemässä siitä paksumpaa. Sitten kun reiät valettu umpeen, niin voi porata reiät ruuveja varten. Epoksointi ylöspäin on varmastikin hankalaa jollei mahdotonta puuhaa. Mulla on kokemusta vain pystypintojen reikien epoksoinnista.Siitä "rosterista" sen verran, että se ei kestä liimaamalla kiinni. - on sen verran rasvaisen oloista tavaraa.
- Muovimies
jsk1234 kirjoitti:
Tuo on muovia.
Saako rosterilatan liimalla riittävän hyvin kiinni? Miten se puristus tehtäisiin? Ja millä liimalla?
Ikuisen jos haluaa, niin ruuveilla vaan, riittävän tiheästi. Sitä ennen ruuvinpaikkojen poraus isolla terällä ja epoksia sisään. Epoksissa pitäisi olla täyteainetta mukana tekemässä siitä paksumpaa. Sitten kun reiät valettu umpeen, niin voi porata reiät ruuveja varten. Epoksointi ylöspäin on varmastikin hankalaa jollei mahdotonta puuhaa. Mulla on kokemusta vain pystypintojen reikien epoksoinnista.Lentokoneetkin tehdään liimalla.
Liimaamalla saa pysyvämmän liitoksen kuin ruuveilla. Harvaa ruuviliitostakaan tehdään ilman liimaa.
Liima riippuu materiaaleista. Kuituun sopii hartsi, mutta se ei passaa kaikkin muoveihin. En käyttäisi teräåstä kölissä ilman eritysoiitä syytä. Muoveista löytyy paljon vaihtoehtoja, jotka joustavat tarvittaessa ja suojaavat erinomaisesti.
- matkavene
Hienoa että jotkut edes yrittää auttaa.
Siis tuo purjevenehän lepää kölinsä varassa..
Enpä taida uskaltaa sivujen varaan jättää uuden veneen koko painoa.
Eli pitenee miettiä vielä.- Köli köli
Eiköhän sen uskalla kun painon jakaa tarpeeksi suurelle pinta-alalle.
- matematiikkaa
Köli köli kirjoitti:
Eiköhän sen uskalla kun painon jakaa tarpeeksi suurelle pinta-alalle.
Kannattaa varmaan katsoa myös veneen sisälle. Kaarien ja jäykkäreiden kohdalla runko on kestävä, niiden välissä ei välttämättä.
- Omavalmiste
Silloin kun tuota omaa 9m tekelettä rupesin väsäämään, niin ensimmäiseksi kiinnitin samaa klönttiä olevan köli-kalaraudan.
Takapukkina oli tuon sorttinen, mutta paljon vauraampi. http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=2009
Etupää oli hallitunkin varassa, välissä kölin muotoinen puukloppi jossa köliraudan mentävä kolo.
Epoksit pohjaan, sikaa väliin ja 8mm hst senkkikanta pulteilla 250mm välein kiinni.
Sisäpuolelle isot prikat ja nyloc mutterit. Lopuksi köliin 50mm paksu lasikuitumössövalu ja muutama rätti päälle.
Ite olin patterikairan kanssa lattialla selällään ja akka sisäpuolella tursottamassa sikaa ja laittamassa prikat ja mutterit.
Tuo siis oli jäykkäreitä lukuun ottamatta tyhjä runko, ei ollut kanttakaan vielä kiinnitetty, joten homma oli senpuolesta varsin simppeli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851292
- 1101133
- 761017
- 111952
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693