Kuuluuko henkilökohtaisen avustajan tehtäviin siivoaminen, pyykin pesu yms. vastaava.
Luin erästä palstaa netissä ja siellä sanottiin, että henkilökohtaiset avustajat eivät tee esimerkiksi siivoustyötä mutta heidän toimenkuvaansa kuuluu esimerkiksi liman imeminen nielusta, avustettavan auttaminen peseytymisessä jne.
Eikö se tule yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi, jos avustettavan kotona käy erikseen siivooja?
Jos henkilökohtainen avustaja on päivittäin 8 tuntia avustettavan luona, niin eikö väistämättä päivään sisälly taukoja, jolloin ei tapahdu mitään? Eikö sen ajan päivästä voisi käyttää siivoamiseen ja pyykin pesuun. Ei kai ketään avustettavaa pestä 8 tuntia päivässä?
Löytyyköhän alalta lyhytaikaisia keikkatöitä, esim. viikon jaksoja?
Henkilökohtaisen avustajan työnkuva?
41
2313
Vastaukset
- kjhkldjjhhsj
Siivoaminen ja pyykinpesu eli kaikki ns. normaalit kotityöt kuuluu mielestäni henkilökohtaisen avustajan töihin.
- huippuammatti
Ei kun puhelee vain mukavia,ja kuuntelee silloin tällöin jos henki vielä pihisee. Yhden viikon oleskelusta,saa kolmen viikon loman kanarialla.
- ihanneammatti
Suosittelen henk.koht. avustajan ammattia kaikille empaattisille,palveluhaluisille, käskyttämisestä pitäville, sosiaalisille, hyväkuntoisille nuorille. Saat tehdä ihan kaikkea, mitä "työnantajasi" haluaa!
Henkilökemiat vaikuttavat tällä alalla erittäin paljon, jostain ihmeellisestä syystä joillain "työnantajilla" avustajat vaihtuvat jatkuvasti? Miksiköhän?
Ja tietenkin palkka, jonka sossu maksaa, on uskomaton!
- tr45
wanna come chat i understand but its really the only palce to find me
now days.. if u email me abck ill probably get it once i get there
after my internet is setup so about 2-3 weeks fomr now.. but im hopign
to see u in my chat room.. rmemeber its 100% free with this code im
gonna give u.. just DONT GIVE IT OUT OR ILL KICK U IN THE BALLS
INSTEAD OF LICK U IN THE BALLS WHEN IS EE U hahahahha...k babe im out
for now... chat ya soon.. kisses xoxo Adriana
OR JUST COPY AND PASTE THIS LINK INTO YOUR BROSWER: http://www.hotprofilelocal.com
Add me on yahoo messenger, my yahoo name is: capra's
Dont be shy you can send me a text here 646-583-4727
I'm waiting for you baby. - ei tietenkään!!! :P
eikun kahvin juonti, kännykän näpläily ja TV:n katseleminen.
- ???????????????
minkäs teet--- et minkään tee
- Avustajana 2 vuotta
Heippa!
Kyllä kuuluu myös siivousta ja pyykinpesua ym arjen toimintaa! Työnkuva on määritetty niin että avustaja avustaa niissä toiminnoissa joita avustettava ilman vammansa tekisi. Ja eiköhän meistä jokainen siivoa ja laita ruokaa ym ym. Toki normaalin rajoissa (kukaan ei jynssää vessanpönttöä hammasharjalla joka päivä)
Työnsin antoisaa ja mielenkiintoista! Toki myös kauhutarinoita löytyy, mutta tässä(kin) työssä henkilökemiat määräävät aika paljon! Eihän sitä muissakaan työpaikoissa aina onnista työkavereiden, asiakkaiden tai esimiesten suhteen!
Sen neuvon kyllä sanoisin että menen mieluummin töihin jonkun firman kautta! Ja huolehdi että kuulut ammattiliittoon! Muuten olet tässä työssä aika yksin!
Ja kyllä, tätä työtä löytyy nimenomaan moneen lähtöön! Keikkailuun, osa-aikaiseen, täysipäiväiseen!
Tervetuloa alalle :) - mirri2
Minulla on useampi kohde missä käyn päivittäin. Näillä kaikilla on erikseen siivous apu.Teen tarvittaessa pientä ylläpito siivousta. Harraste ja virike toimintaa menee suurin osa ajasta. Ulkoilu,jumppa, kuntosali,seurakunnan tilaisuudet ym.....
Aamusta on wc- reissut pesut rasvaukset lääkkeet.. Työ on monipuolista suosittelen jos pitää auttamisesta . - jokuvaanEXavustaja
EI kuulu siivoominen vain JA VAIN työnkuvaan, vaan vammaisen henkilön AVUSTAMINEN arjessa/ harrasteissa tms. Ja avustaminen sanan varsinaisessa merkityksessä- Tuetaan henkilön omaa selviytymistä arjessa, eikä suinkaan olla kokovartalo orjana.... mikä avustajasta on nyt väännetty. Avustettava ei suinkaan käskytä sohvasta avustajaa vaan on ITSE mukana tekemässä asioita! ÄLÄ VAAN HARKITSE edes henkilökohtaisen avustajan töitä tällä hetkellä, koska ehdot EIVÄT ole kunnossa.
- avustaja setä
Kyllä kuuluu siivoaminen ym.. Olet käsinä ja jalkoina jos avustettava ei itse kykene eli teet sitä mitä avustettava itse tekisi.. Jos ei minkäänlaista auttamisen halua pientä korvausta vastaan kiinnosta niin ala ei ole oikea.
- Anonyymi
avustaja setä kirjoitti:
Kyllä kuuluu siivoaminen ym.. Olet käsinä ja jalkoina jos avustettava ei itse kykene eli teet sitä mitä avustettava itse tekisi.. Jos ei minkäänlaista auttamisen halua pientä korvausta vastaan kiinnosta niin ala ei ole oikea.
Kyllä siistiminen kuuluu. Minun omatunto ei antaisi jättää avustettavan kotia sotkuiseksi. Pyykinpesu,suihku,kauppa asiat,avustaminen paperiasioissa tai tietokoneella jne.
- huh huh
höpönlöpön edellinen.... "minkäänlaista auttamisen halua" Kun käytetään avustajaa suorastaan HYVÄKSI...teetetään KAIKKI mahdollinen avustajalla ei tod ole oikein. JOS ihminen tarvitsee oikeasti apua arjessaan, niin EI VARMASTI VAIN SIIVOUTA kotiaan. Olen ollut ihan oikeillakin avun tarvitsijoilla, niin kyllä siivooja on tullut ihan erikseen tiedä se!
- avustaja setä
Tuossa yks joka ei tiedä mistään mitään, meitä on moneen junaan,toinen haluaa että istutaan vieressä,toinen että kämppää siivotaan ym.. Mutta sitä tehdään mitä avustettava haluaa,näin se vaan menee.. Henkilökohtainen avustajan työ on täysin vapaaehtoista..
- järjetontOLLAavustja
ÄLä lässytä "mitä vain haluataan" on TÄYTTÄ PASKAA!!! Henkilökohtainen AVUSTAJA`= auttaa vessaan, avustaa ulkoilemisessa, asioiden hoidossa, kaupassa, harastuksissa.... EI TODELLAKAAN OLE SUURSIIVOOJA AUTON KORJAAJA MITÄ VAAN AVUSTETTAVA KEKSII TEETTÄÄ VAAN AVUSTAJA!!! ELI lopeta alkunsa paskanjauhanta...ilmeisesti vammainen henkilö--- maksa itse siivoojas , jos sellaista vain tarvitset!!! Avustaja ei ole VAIN siivooja onko vaikeeta ymmärtää?? Kohta EI OLE ENÄÄ A.V.U.S.T.AJ.I.A: SITÄKÖ HALUATTE?? Sitä saatte. Avustajat LOPETTAKKA HOMMA! EI NÄILLÄ SÄÄNNÖILLÄ! Ihan mitä tahansa muuta työtä! Ei mitään järkeä !
- avustaja setä
Niinpä niin, voi reppanaa, kun ei tiedä niin toi on tulos..
- Anonyymi
Ihan oikein
- Palvelusopimus
Tämä asia kannattaisi kaikkien tarkistaa siitä palvelusopimuksesta.
Sehän tehdään aina kun avustaja aloittaa toimintansa.
Siinä lukee selvästi kaikki sovitut tehtävät.
Tälläinen typerä avustettavien ja avustajien väittely ja kinaaminen loppuu siihen.
Kun otetaan aina tarvittaessa sopimus esille ja tarkistetaan siitä.
Kuuluuko palveluun kodinhoidollisetkin työt, vai ei.
Näin yksinkertaista se on!- avustaja123
Mitä tarkoitat palvelusopimuksella? Avustettavan palvelusuunnitelmaa vai työsopimusta? Työnantaja ei näytä avustajalle palvelusuunnitelmaa ja työsopimuksessa työtehtävät on kerrottu ympäripyöreästi.
- tanssityttönen
Minä kuulin vähän aikaa sitten, että avustajan ei kuulu siivota. Itse olen kuitenkin tehnyt nykyisin imuroinnin ja lattioiden pesun kerran viikossa. Eivätpähän tarvitse enää siivoojaa. Toki siistin myös keittiötä ja wc:tä minkä kerkeän (eli päällisin puolin). Pyykkiäkin pesen ja tiskit hoidan (kone pesee). Ei tätä kaikkea edes aina vaadittaisi minulta, mutta olen ottanut tavaksi, koska haluan olla hyödyksi. Aikaa tosin on aika vähän (5h/päivä). Siinä täytyy ehtiä paljon muutakin. Kuitenkaan mitään orjatyötä tämä ei saa olla. Välillä on mukavaa (ja mielestäni suotavaa) vain viettää aikaa avustettavan kanssa. Avustustyö ei voi olla pelkkää fyysistä tekemistä. Mielestäni avustaja on myös kuuntelijana ja tukijana arjessa. Olen lisäksi apuna lääkärillä, kampaajalla yms. käynneillä. Niinä päivinä ei paljon muuta ehdikään.
- tyyuuj
Mulla on yhden avustettavan luona pyykkipäivä, siivouspäivä ja kaupassa käyntipäivä. Ihan sovittiin nuo hommat haastattelussa.
- avustajasedälle
voi kun toi "avustaja setä" on joku oikeasti "avustettava " lue väärin omin sanoin tuet saanut itse.... Ei tod avustaja... ei kukaan ole noin tööt...
Toistettakoon, että avustaja ei ole vain ja VAIN siivooja, vaan siivooja löytyy muualta tilaamalla. Muistakaa oikeat avustajat se!- avustaja123
Työtehtäviini ei kuulu muuta kuin siivous. Avustaja joutuu tekemään mitä työnantaja käskee muuten tulee karenssi.
- ilmainensiivooja
Siivojalle pitää maksaa yli 30 euroa tunnilta mutta avustajan voi hankkia siivoamaan ilmaiseksi.
- pohtiihän
Entäpäs työaika? Kun tulee lääkärikäyntejä yms. yllättävää, kuinka paljon joustatte? Eihän avustettavaa voi pulaan jättää mutta koska tunnit sovitut ja niistä ei jousteta, kuinka paljon teette ilmaistöitä? Palkka kun muutenkin pikkuruinen ja välillä on sovittua menoa oletetun työajan jälkeen?!?
- pohdivaan
Avustaja sopii nämäkin työnantajansa kanssa, yleensä avustaja, jos työnantaja ei pysty, järjestää niin että voi tehdä vain ne sovitut tunnit. Ylityötä ei saa tehdä. Niin ja jos avustettava eli työnantaja on niin huonokuntoinen, eikä avustajalle makseta työstä palkkaa, niin voihan sitä jo miettiä, onko hän laitoskunnossa.
- Anonyymi
pohtiihän kirjoitti:
Entäpäs työaika? Kun tulee lääkärikäyntejä yms. yllättävää, kuinka paljon joustatte? Eihän avustettavaa voi pulaan jättää mutta koska tunnit sovitut ja niistä ei jousteta, kuinka paljon teette ilmaistöitä? Palkka kun muutenkin pikkuruinen ja välillä on sovittua menoa oletetun työajan jälkeen?!?
Mä lisään tuntinettiin jos menee ylitöiksi. Muutenkin merkkaan itse sinne työajat.
- jepulissss
vaikee kuvitella mitä tuohonkin orjatyöhön ei kuulu..täytyy olla aika erikoinen luonne jotta tuohon pystyy..tietysti riippuu paljon avustettavasta
- SaaraKoo3
Mielenkiintoinen ketju. Sukulaisellani (90-vuotias mummo) käy avustaja, mutta ei tee kotitöitä. Ei esimerkiksi siivoa tai edes tiskaa yksinasujan muutamaa tiskiä, koska ei kuulema kuulu hänen työhönsä. Seurustelee ja lukee lehtiä (!), sekä käyttää ulkona. Osaako joku sanoa, mitä siihen työhön oikeasti kuuluu? Pitäisikö tästä avustajasta tehdä valitus jonnekin, ja onko se aiheellinen. Kuuluuko avustajan työhön kodinhoitoa? Avustettava on huonokuntoinen.
Tämä avustaja ei tee kuulema muita töitä, hoitaa ainoastaan tätä mummoa 6h/viikossa. Vie joskus myös kotiinsa (ei työajalla). Olen alkanut epäillä, että mitä hänellä on taka-ajatuksena, vai olenko vain vainoharhainen? Kertokaa joku, mitä siihen työhön kuuluu? Mitä te, jotka olette avustajina vanhuksille, teette?- kaikenlaist
Kyllä yleensä (työtehtävistä sovitaan avustettavan kanssa kirjallisesti työsopimuksessa) työnkuvaan kuuluu kodinhoitoa, kaupassa tms. asioilla käyntiä, ulkoilua, harrastuksissa käyntiä, ruoanlaittoa ja kaikkea arjen askaretta yhdessä avustettavan kanssa, riippuen toki asiakkaan voinnista ja kiinnostuksen kohteista.
- Anonyymi
kotipalvelu hoitaa siivoamiset ja sellaiset koin hoitamiseen liittyvät asiat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kotipalvelu hoitaa siivoamiset ja sellaiset koin hoitamiseen liittyvät asiat
Ei ole mitään kotipalvelua. Mieti siivoatko omassa kodissasi ikinä? Jos niin nyt siivoat avustajan kanssa niinkuin asuisit avustajan kotona. Ei kukaan suursiivousta joka vko tee mutta kerran vuoteen. Tuskin normaalitkaan palkkaa erikseen siivoajaa pärjätäkseen siivouksistaan kotona. Avustaminen on toisen vierellä elämistä ja arjen pyörittämistä. Tietenkin pitää pitää rajansa eikä alkaa typeriin hommiin jos avustettava pyytää. En keksi kuin yhden syyn miksi avustettava teettäisi typeriä töitä: hän haluaa sinusta eroon/hän ei pidä avustajasta.
- Anonyymi
Minä koen olevani kotiapulainen.
Avustettavan kanssa ei oikeastaan tehdä mitään yhdessä, vaan teen yksin.
Eipä minua haittaa, mukavampi kun toinen ei ole vieressä tuijottamassa😊
Kovasti on yrittänyt, että lähtisin omalla autollani hoitelemaan hänen asioitaan milloin minnekin.
Tähän olen vetänyt jyrkän rajan.
Tiedän, että jos kerran lupaan niin sen jälkeen joutuisin käymään näillä asioinneilla usean kerran viikossa.
Pienellä palkalla ei kyllä kuluteta ja lasketa minun autoni arvoa.
Saatika jos avustettava tulusi kyytiin. Kuka korvaa mitäkin, jos ajan kolarin.
Älkää suostuko muutkaan tähän hyväksikäyttöön.
Fiksut avustettavat eivät edes ehdota moista.
Olen kyllä kuskannut avustettavaa hänen autollaan, silloin nämä " kuka korvaa ja mitäkin" hommelit ovat mielestäni yksinkertaisempia.
Vakuutusyhtiöstä varmistettiin jo valmiiksi tietämäni asia, eli avustettava joutuu maksumieheksi onnettomuuksissa ELLEI voida osoittaa erityisen törkeää huolimattomuutta ajajalta.
Kävelemällä käyn kyllä mielellään lähikaupassa. - Anonyymi
Olisi kyllä ihanaa löytää sellainen avustettava, joka joskus kävisikin jossain..muualla kuin kerran viikossa ruokakaupassa.
Kaikki päivät vaan kulutetaan aikaa neljän seinän sisällä.
Puretaan omaa pahaa oloa avustajaan, oksennetaan kaikki toisen päälle.
Jos ehdottaa jotain piristysjuttuja kodin ulkopuolelta niin mikään ei koskaan käy. Aina löytyy selitykset miksi ei onnistu.
Sitten valitetaan yksinäisyyttä ym.
Loppuu avustajaltakin halut pikku hiljaa.
Tai ei tee mieli ainakaan ehdottaa mitään tai yleensäkään ottaa mihinkään kantaa.
Eihän se oikeasti kuulukaan työnkuvaan, toimintaterapeutit ja psykiatrin on erikseen.
Mutta kun sydän ei tahdo luovuttaa, tekee mieli auttaa sairasta. - Anonyymi
Eräs miespuolinen avustettava, syntymästään vammainen henkilö keksi ehdottaa, että kun hänen vanhempansa ovat jo ysikymppisiä niin LÄHDETTÄIS joskus sinne suursiivoamaan😂. Ja huom! puhui monikossa, ihan kuin itse osallistuis siivoukseen.
No en tod suostunut moiseen!- Anonyymi
Joo, teit aivan oikein.
Henkilökohtaisen avun tunnit tuskin on tarkoitettu sukulaisten kämppien siivoamiseen.
- Anonyymi
Monen laista työn kuvaa tuntuu olevan.
Yks asia toisen luona mukavaa ja yks taasen toisen luona.
Pitää muistaa, että työtä se vaan on. - Anonyymi
Aliarvostettua ja huonopalkkaista työtä, jota tehdään suurella sydämellä.
- Anonyymi
Itse monia vuosien varrella avustaneena, olen myös saanut monenlaista mieltä pahoittavaa palautetta. On siellä ollut joitakin ihan mukaviakin avustettavia, mutta tietenkin heillä on ollut oma avustaja, joka on usein ollut heillä jo monta vuotta.
Nykyään suurelta osin välitysfirmat on vallanneet nämä markkinat. Ei paljon näe sellaisia avustuspaikkoja, joissa olisi mahdollista kokoaikaisesti työskennellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse monia vuosien varrella avustaneena, olen myös saanut monenlaista mieltä pahoittavaa palautetta. On siellä ollut joitakin ihan mukaviakin avustettavia, mutta tietenkin heillä on ollut oma avustaja, joka on usein ollut heillä jo monta vuotta.
Nykyään suurelta osin välitysfirmat on vallanneet nämä markkinat. Ei paljon näe sellaisia avustuspaikkoja, joissa olisi mahdollista kokoaikaisesti työskennellä.Teen avustajan työtä suoraan vammaiselle yhdessä paikassa ja välitysfirman kautta toisessa. Molemmat systeemit toimivat hyvin. Joku avustettava haluaa itse hoitaa ilmoittelut, haastattelut ja palkanmaksut, joku ei millään. Jokaiselle toivottavasti löytyy sopiva palvelu. Välitysfirma vie hiukan palkasta, mutta tuovat lisäarvoa myös, ainakin avustettavalle.
- Anonyymi
Mitä jos avustettava kykenee tekemään kotityönsä itse? Ei vaan halua tehdä mitään muuta kuin hauskaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408