Masennuksen selättäminen mieltä hallitsemalla?

Outo kirkas hetki

Olen ollut masentunut jo pitkään, vuosia. Eilen koin sellaisen kirkkaan hetken, jolloin mieleeni tuli, että voisin mieltäni hallitsemalla ikään kuin nousta masennukseni yläpuolelle, oman mielialani herraksi. En tiedä mistä moinen ajatus yhtäkkiä puikahti tietoisuuteeni, mutta sillä hetkellä koin sen toimivan: n. 30 minuutin ajan en ollut masentunut! Se oli mahtavaa.

Ajatus tuon kirkkaan hetken taustalla oli tämä: "miksi en saman tien olisi onnellinen, kaikesta huolimatta; minähän olen minä eikä kukaan voi määrätä, että minun pitäisi olla masentunut; en jaksa enää olla masentunut, nyt se loppuu, tästä lähtien olen onnellinen..."

Kuitenkin heti, kun lakkasin tietoisen "mielenhallinnan" ja edellä kuvattujen ajatusten tietoisen ajattelemisen, masennus jyräsi taas päälle. Olin jälleen masentunut :-(

Ehkä, jos järjestelmällisesti ja tietoisesti ajattelisin joka päivä vaikka 1 h välein noita "kirkkaita" ajatuksia, voisin saavuttaa pysyvän henkisen hyvinvoinnin, voisin parantua pysyvästi masennuksesta? Tai ainakin olla ei-masentunut suurimman osan valveillaoloajastani? Tai ehkä minun täytyy ns. totuttaa aivoni uudenlaiseen ajattelumalliin, tuon "kirkkaan hetken" mukaiseen malliin?

Olen nyt todella kiinnostunut tästä asiasta, koska se saattaa olla minulle ja varmasti monelle muulle ratkaisun avain masennuksesta paranemiseen.

Onko kellään muulla ollut tällaisia "kirkkaita hetkiä", jolloin on kokenut vapautumisen masennuksesta olevan täysin omissa käsissä ja sen vuoksi mahdollista? Millaisessa tilanteessa te muut olette "kirkkaan hetkenne" kokeneet? Mitkä tekijät oman kokemuksenne mukaan auttavat sen saavuttamisessa ja ylläpitämisessä?

18

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50-129

Kannattaa tutustua NLP:hen esimerkiksi. Kyseinen ajattelu 'mallin' muuttaminen on hieman juuri tuollaista. Eli ajatusten uudelleen ohjelmointi. Musta oot oikeilla jäljillä. Harjoittelen melkein päivittäin tietoisesti aivoja uusille urille, vielä en osaa sanoa muuta kuin et paremmin toimii kuin yksikään 'lääke'.

• Kun aihe on tuonsuuntainen, wanha mieskin saanee osallistua kisaan. Meditaation avulla pääsee, tekniikan opittuaan aivotaajuutensa tasolle, jossa piilotajunta pystyy ottamaan "määräyksiä" piilotajunnan ei toivottujen sisältöjen muuttamiseen.
        Tässä niillä tarkoitan 64 vuotta minua vaivanneen tressilähteen paikantamista. Nyt joulukuussa 2014 löytyikin.
        On lauantaipäivä v.1950. Olen 12v. Minun olisi pitänyt mennä kansakoulumme veistotunnille. Vihaan kuitenkin niin paljon puutyötunteja, että lintsaan ja jään kotiin.
        Vain äitimme on kotona. Teen lumitöitä maatila kotimme pihassa. Meillä on kantovesi. Laitan saavin alle suksen, sille vesisaavin tuon mäen alta lähteestä vettä pihaan.

Äiti tulee siihen mäkättämään; "tuollako sinä kuittaat koulusta lintsaamisesi, hän moittivasti sanoo.
        Pinnani palaa. Kaadan lähdevesisaavin kumoon ja hyökkään äitini kimppuun.
        Lyön häntä rajusti korvalle. Äiti valittaa, että häneltä meni kuulo. Tähän muistikuva loppuu. Olen shokissa.
        Tämä pihakoivujen reunustaman saunatie tulee meditaatiossa hyvin ahdistavanaq mieleen, ellen ole lievittänyt syvää angstia lääkkeellä. Lääkkeenä käytän parasetakapselia 500mm. Nimi on Pamol F.

Yritän muuntaa pakkoajatuksia tuosta maisemasta pois. Niin eilen illallakin. Olin h y v i n ahdistunut.
        Miksi tressimaisema palaa meditaatiossa aina uudelleen? Siksi, että aivoaaltoalue on madaltunut tressimaiseman tapahtumapaikalle. Lopetettuani meditaation, kaikki ahdistus on kokonaan poissa.

Ahdistus on vähentynyt, nyt kun olen tunnistanut ahdistuksen alkulähteen. Hyvin suggestioalttiina, olen hyvin helppo hypnoosikäsittelylle. Olen meilannut hypnoterapiaa käyttävälle lääkärille.
        Kehottaa varaamaan ajan vastaanotolleen Helsinkiin.

Kovin tressaantuneena transsiin pääseminen kestää jopa puoli tuntia, valmiiksi rentoutuneena varttitunti riittää. Transsissa ohjaan mielikuvat purjematkaan hienoihin kesämaisemiin. Alukseni on suuri ja turvallinen, sää taivaallisen hieno. (katson tarvitsenko nyt hypnoosikäsittelyä ensinkään)

• Outo kirkas hetki
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kun aihe on tuonsuuntainen, wanha mieskin saanee osallistua kisaan. Meditaation avulla pääsee, tekniikan opittuaan aivotaajuutensa tasolle, jossa piilotajunta pystyy ottamaan "määräyksiä" piilotajunnan ei toivottujen sisältöjen muuttamiseen.
        Tässä niillä tarkoitan 64 vuotta minua vaivanneen tressilähteen paikantamista. Nyt joulukuussa 2014 löytyikin.
        On lauantaipäivä v.1950. Olen 12v. Minun olisi pitänyt mennä kansakoulumme veistotunnille. Vihaan kuitenkin niin paljon puutyötunteja, että lintsaan ja jään kotiin.
        Vain äitimme on kotona. Teen lumitöitä maatila kotimme pihassa. Meillä on kantovesi. Laitan saavin alle suksen, sille vesisaavin tuon mäen alta lähteestä vettä pihaan.

Äiti tulee siihen mäkättämään; "tuollako sinä kuittaat koulusta lintsaamisesi, hän moittivasti sanoo.
        Pinnani palaa. Kaadan lähdevesisaavin kumoon ja hyökkään äitini kimppuun.
        Lyön häntä rajusti korvalle. Äiti valittaa, että häneltä meni kuulo. Tähän muistikuva loppuu. Olen shokissa.
        Tämä pihakoivujen reunustaman saunatie tulee meditaatiossa hyvin ahdistavanaq mieleen, ellen ole lievittänyt syvää angstia lääkkeellä. Lääkkeenä käytän parasetakapselia 500mm. Nimi on Pamol F.

Yritän muuntaa pakkoajatuksia tuosta maisemasta pois. Niin eilen illallakin. Olin h y v i n ahdistunut.
        Miksi tressimaisema palaa meditaatiossa aina uudelleen? Siksi, että aivoaaltoalue on madaltunut tressimaiseman tapahtumapaikalle. Lopetettuani meditaation, kaikki ahdistus on kokonaan poissa.

Ahdistus on vähentynyt, nyt kun olen tunnistanut ahdistuksen alkulähteen. Hyvin suggestioalttiina, olen hyvin helppo hypnoosikäsittelylle. Olen meilannut hypnoterapiaa käyttävälle lääkärille.
        Kehottaa varaamaan ajan vastaanotolleen Helsinkiin.

Kovin tressaantuneena transsiin pääseminen kestää jopa puoli tuntia, valmiiksi rentoutuneena varttitunti riittää. Transsissa ohjaan mielikuvat purjematkaan hienoihin kesämaisemiin. Alukseni on suuri ja turvallinen, sää taivaallisen hieno. (katson tarvitsenko nyt hypnoosikäsittelyä ensinkään)

On hienoa, että pyrit vielä 60 iässä kartoittamaan mieltäsi ja alitajuntaasi. Moni sinun ikäisesi on jo ns. antanut periksi ja lopettanut kysymysten kysymisen, mikä on minusta jotenkin masentavaa.

Olen sinua puolta nuorempi, mutta aikomukseni on loppuun asti kysellä ilmiöiden syitä ja merkitystä. Toivottavasti vain saan pitää toimivan mielen ja ajattelun vielä vanhanakin.

Luin pari vuotta sitten Reima Kampmanin kirjan Et ole yksin, ja aloin toden teolla kiinnostua psykologiasta, laajemmin ns. sielutieteestä, hypnoosista jne.

• suuri merkitys
    • Acedia

Itselläni on ollut noita hetkiä satunnaisesti, yleensä olen silloin kuullut tai lukenut jonkin itseeni kolahtavan viisauden. Sen tuoma oivaltamisen ja helpotuksen tunne kestää parhaimmillaan muutaman tunnin. Viimeistään yöuni pyyhkii tunteen pois ja herään vanhaan tuttuun ahdistukseen ja epätoivoon. Näitä lukemiani silmät avaavia lausahduksia ovat olleet esim.

- Pyri epätäydellisyyteen.
      - Even if you are a minority of one, the truth is the truth.

Jotakin minussa on ollut noiden lukemisen hetkellä valmiina vastaanottamaan lukemani, koska myöhemmin niillä ei enää ole samaa vaikutusta. Tosin ne nähdessäni vatsanpohjassa tuntuu yhä kutitteleva tunne siitä olemisen keveydestä, jonka ne kerran saivat hetkeksi aikaan.

• vihje00

Vanhoissa kirjoissa 1950 - 1960 painetuissa oli käsitelty juuri tuota sinun huomaamaa ajatus mallia ja oli jopa kirjekursseja siitä, Satuin pääsemään lukemaan niitä puoli vahingossa.

Sitten tuli koululääketiede joka tuomitsi ne hyvin jyrkästi ja pillerit tuli muotiin.

Joten toistaako historia itseään?

Jatka vaan harjoittelua ja etsi lisätietoa aiheesta.

• Taistele vastaan

Ihmisten yleisin syy voida pahoin on muut ihmiset. Jokainen tekee valinnan, onko hyvä vai paha ja tässä ajassa useimmat valitsevat sen helpomman tien. Yhtä lailla jokainen voi valita, missä määrin antaa muiden valintojen vaikuttaa itseensä. Aina löytyy kuitenkin keinoja taistella vastaan. Tässä ajassa vallitseva pahuus ilmenee ahneutena ja itsekkyytenä, joka saa elinvoimansa muiden alistamisesta. Jokainen hetki allapäin tai "masentuneena" on käytännössä periksiantamista muiden pahuudelle. Taistele vastaan.

• jokaisessa pahuutta

Ihminen kärsii myös omasta pahuudestaan. Jokaisessa ihmisessä on pahuutta. Ulospäinsuuntautuneissa ihmisissä lienee toiseen kohdistettua pahuutta enemmän, ja sisäänpäinkääntyneissä ihmisissä itseen kohdistuvaa pahuutta enemmän.

• mieti.vähän

Sinähän olet, kuin se uusi hitler, kaikki on muiden syytä.
        Mitä jos katsoisit peiliin niin näkisit syyllisen.

• hulluja kaikki

Suoli24 messiaaniskompleksisia julistajia parhaimmillaan/huonoimmillaan.
      Täällä kun vietät tarpeeksi aikaa, tulet taatusti hulluksi jos et sitä vielä
      ole ollut tänne tullessas.
      Vähän sama kuin julkisen puolen mielenterveyden hoitopuoli, jos et
      vielä kovin hullu ollut sinne mennessäs, siellä ainakin sellaiseksi tulet.

• Sadhguru
      • 20+12

Yritätkö sairastuttaa ihmiset kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön?

• ei ees naurata

Sadhguru, miten new ageläisen stand up -koomikon esitys auttaisi ketään?

• Outo kirkas hetki

Hei taas kaikki, ketjun aloittaja tässä.

Kerron vain sen verran kuulumisiani ketjun aiheeseen liittyen, että en ole jaksanut enkä oikeastaan halunnutkaan (?) jatkaa mielenhallinnan yrittämistä. Kun yritän hallita mieltäni tavalla, jota aloitusviestissäni kuvasin, minulle tulee inhottava olo. Minusta tuntuu, etten ole rehellinen itselleni, ja että kaikki ne positiivisiksi, inspiroiviksi ja kannustaviksi tarkoitetut lauseet ovat vain hölynpölyä ja merkityksetöntä p.askaa.

Ehkä on mahdollista, että jotain kautta saisin tehtyä juuri tarvittavan kognitiivisen voltin, jonka jälkeen voisin uudestaan saavuttaa tuon oikeanlaisen ei-masentuneen mielentilan, josta aloituksessani kerroin, mutta nyt en pääse siihen, ja jotta yrittäisin päästä siihen, minun olisi oltava aluksi epärehellinen itselleni, ja se taas on niin inhottava ja vastenmielinen tunne, että lienee parempi, etten edes yritä.

Mikä tämän masentuneen perustilan sitten aiheuttaa? Mikä on kaiken alkusyy? Väitän, että se on maailman ja ihmisten pahuus.

• 1313

" Mikä tämän masentuneen perustilan sitten aiheuttaa? Mikä on kaiken alkusyy? Väitän, että se on maailman ja ihmisten pahuus."

Tässä muutama lisää:
        Luonnon laki, tapa tai tule tapetuksi.
        Ihmiset ovat kateellisia toisilleen.
        Heikompia aina sorretaan.
        Kova vallan himo.
        Ei osata nauttia pienistä asioista.

• whatiswhat

suosittelen vielä yrittään noita harjotuksia mutta sen sijaan että huijjaisit itseäsi noilla positiivisilla ajatuksilla, niin yritä vain luopua niistä negatiivisista tunteista itsessäsi.pyri oleen vain täysin tyhjä. keskityt vain johonkin tosi yksinkertaiseen asiaan aluksi jonka pidät mielessäsi mikä ei aiheuta mitään tunteita.. lue netistä lisää erilaisista meditaatio harjotuksista jos kiinnostaa. mielenhallinta todellakin toimiin eikä ole mitään newage hippi-paskaa.

masentuneilla ja ei-masentuneilla on kyllä aivokemiallisia eroja mutta en osaa sanoa onko ne enemmän syy vai seuraus. omasta mielestä molempia. jo varhain lapsuudessa omaksuttuja ajattelutapoja ja herkempi kyky kokea tunnetiloja esim.

https://www.youtube.com/watch?v=P-Ns8VT9Ud4

• keke69456

Masennus johtuu siitä, että energiakehosi energiat eivät ole sinun eduksesi olevassa asennossa.

Mieli-tunteet-keho-energiakeho akseleilta löytyy parannus.

• Omakokemus

"Ehkä, jos järjestelmällisesti ja tietoisesti ajattelisin joka päivä vaikka 1 h välein noita "kirkkaita" ajatuksia, voisin saavuttaa pysyvän henkisen hyvinvoinnin, voisin parantua pysyvästi masennuksesta?"

Juurikin näin.
      Jatka harjoituksia ja saat elämäsi "takaisin".
      Kaikkea hyvää jatkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      257
      10925
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6942
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5613
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4928
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      50
      4198
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3739
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3412
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2888
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2660
    Aihe