Ensin pitää kiittää niitä jotka täällä vastaavat asiallisesti lentopelkoisten kysymyksiin ja jotkut ovat selvästi ilmailun kanssa työkseen tekemisissä!Sitten on se toinen joukko jotka kuvittelevat tietävänsä ja luulevat olevansa asiantuntijoita ja joiden on pelkästään tarkoitus mäkättää ja väitellä!
Mutta asiaan!Olen lähdössä pitkälle kaukolennolle ja kysyn,onko mitään haittaa jos ottaa hieman ennen lentoa tai lennon aikana esim. Diapam-lääkettä?Ja toinen asia:Kun viimeksi lensin Munichiin niin matkalla oli tosi voimakas...ehkä noin 10-15 minuuttia kestävä turbulenssi alue.Lentokone oli AirBus320 ja se todella vatkasi,tärisi ja pomppi...ja kun ikkunasta katsoi niin siivet todella heiluivat edes takaisin ja moottorit tärisivät ja liikkuivat rajusti.Olin tosi peloissani.Oliko tuo tilanne tosi vaarallinen?Miten ne moottorit pysyivät siivissä kiinni tai miten siivet kestivät koska ne kaikki heiluivat todella rajusti ja koko kone tärisi ja välillä tuntui että tipahti alaspäin jne....
Kiitos vastauksesta!
Mutta asiaan!Olen lähdössä pitkälle kaukolennolle ja kysyn,onko mitään haittaa jos ottaa hieman ennen lentoa tai lennon aikana esim. Diapam-lääkettä?Ja toinen asia:Kun viimeksi lensin Munichiin niin matkalla oli tosi voimakas...ehkä noin 10-15 minuuttia kestävä turbulenssi alue.Lentokone oli AirBus320 ja se todella vatkasi,tärisi ja pomppi...ja kun ikkunasta katsoi niin siivet todella heiluivat edes takaisin ja moottorit tärisivät ja liikkuivat rajusti.Olin tosi peloissani.Oliko tuo tilanne tosi vaarallinen?Miten ne moottorit pysyivät siivissä kiinni tai miten siivet kestivät koska ne kaikki heiluivat todella rajusti ja koko kone tärisi ja välillä tuntui että tipahti alaspäin jne....
Kiitos vastauksesta!
Vastaukset 11
Vanhimmat
..olo ei todellakaan ole mukavaa.
Niistä siivistä ja niiden heilumisesta..kyllä se siipien heiluminen kuuluu asiaan, ei tarvitse kummoistakaan tuulta olla kun voit nähdä siipien heiluvan. Jos ne olisivat niin jäykät, etteivät heiluisi ollenkaan, ne murtuisivat hyvin helposti irti rungosta, joka ei toivottava tilanne yläilmoissa..
keskustelisin ensin lääkärin kanssa, sillä itse olen sitä mieltä, että tuollainen lääkitys ei sovi yhteen lentämisen kanssa. en käytä ko lääkettä, mutta haluan olla kaikissa sielun voimissa, kun olen lentokoneessa.
ja toiset lääkärit eivät suosittele "itsensä turruttamista" lentomatkalle.
ja voihan olla, ettei sinua edes päästetä lennolle, jos vaikutat sekavalta, aineissa tai humalassa olevalta !!!
oletko muuten aiemmin lentänyt otettuasi diapamia?
jos et, niin en todellakaan suosittele sitä ekaa kertaa kokeiltavaksi pitkälle lennolle.
ja lennon jälkeen, jos olet sekavassa olotilassa, saatat joutua megakuulusteluihin viranomaisten kanssa määränpäässäsi (esim aasia ja pohj.amerikka) ja se ei varmasti ole kivaa.
Haluaisin lisätä tähän viestiin, että Diapam ei ole niin vahvaa, että siitä menisi "sekaisin" . Ihan rohkeasti vain yksi pilleri naamaan jos siltä tuntuu. Minulla on lääkärit sitä jopa suositelleet. Kun ei pelkää niin paljon, niin lentomatkasta jää mieluisat muistikuvat joka ehkä hieman auttaa pelkoon seuraavalla lennolla. Yksi pilleri ei tee niin paljon etteikö olisi ihan tolpillaan. Ei ole mukavaa olla paniikkitilassa monta tuntia, kyllä ehdottomasti kannatan pientä hermojen helpottamista. Kyseessähän ei ole mikään vaarallinen lääke, kunhan muistaa ettei ota alkoholia pillerin kanssa. Diapam auttaa myös nukahtamisessa, silloinhan matka taittuu mukavasti pelkäämättä jos pystyy nukkumaan lennolla. turbulenssi ei ole mukavaa, tiedän kokemuksesta ja itsekin pelkään. Siksi otan usein yhden diapamin, jotta minulla olisi parempi olla lennon aikana. Siipien kuuluu kuitenkin heilua, se on ihan normaalia.
pidä ihmeessä resepti mukana käsimatkatavaroissa. Muuten voi tulla hankaluuksia, jos joudut tullitarkastukseen. Jos et ole aikaisemmin syönyt rauhoittavia lääkkeitä, testaa ensin kotona miten se vaikuttaa sinuun. Alkoholia et voi ottaa yhtään, koska näiden yhteisvaikutus voi olla "tyrmäävä".
Todella edesvastuutonta kirjoittamista. Itse olen ottanut ko lääkettä ja hyvin on matkat mennyt. Lääkärin kanssa täytyy kuitenkin Edottomasti puhua lääkityksestä.
En ole tokkurainen enkä joutunut kenekään viranomaisen kanssa tekemisiin lentoa ennen, aikana enkä jälkeen.
Reseptin pidän aina mukana jopa Suomessa. Uskokaa lääkäriä ja kuunnelkaa omaa kroppaa. Kyllä meillä lentopelkoisilla on aivan samat kansalaisoikeudet kuin "terveiilläkin" nauttia lentämisestä ja matkustamisesta. Hyvää matkaa kaikille ja moralisointi pois. Tiukkapipoja aina näköjään sikiää täällä kotomaassa. Ei ihme, että tekee niin usein mieli pois täältä "ahistuksesta".
Mulla meni kyllä yli ymmäsrryksen sun viittaukset ?? Kuka on kirjoittanut edesvastuuttomasti ? Kysyjä vai joku vastaaja ?
Musta kaikki ovat olleet ihan asiallisia ja kertoneet oman näkökulmansa ilman mitään moralisointeja. Ja vastauksissahan oli ihan selvää ohjetta kumpaanikin suuntaan.
Joten tiukkapipoisuudesta ei tässä todellakaan ole kyse. Taidat itse kuulua heihin, jos asiallisista kysyumyksistä ja vastauksista otat herneen nenään.
Muuten olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa eli keskustele aina lääkärin kanssa etukäteen ja tiedä lääkkeen vaikutus itseesi ennen kuin menet lennolle. Suljettu paikka kymmenen kilometrin korkeudessa ei ole oikea paikka kokeilla uutta lääkettä.
Lukisit nyt edes viestiketjun. Päättelepä sitten. Kuka syyllistää ketäkin. Ei kysyjä tietenkään vaan besserwisser vastaajat.
Oikea osoite on lääkärinvastaanotto. Koskee montaakin vastaajaa myös.
Joo, pelottaa minuakin tuo koneessa olo..valitettavasti. Olen lähdössä taas parin viikon päästä reissuun ja yhtä aikaa on innostunut ja pelko olo..
Moni suosittelee ettei yrittäisi helpottaa pelkoa lääkkeillä tai alkoholilla, koska ne vain siirtävät pelkoa, mutta en minä ainakaan pysty olemaan jos pelko iskee koneessa. Sitähän tulee melkein hulluksi. Sydän pomppii ja kädet tärisee..ihan siis paniikkikohtaus.
Mä ainakin olen ottanut miedon diapamin ja kummasti oloa on helpottanut. Muuten en syö rauhoittavia, mutta lentopelkoon pyysin lääkäriltä ja siihen hän niitä kirjoitti. Tästä ollaan monta mieltä..minun mielestä on turha kärsiä ja pilata lomaansa, jos mahdollisuus on sitä jotenki helpottaa.
Minulle lääkäri kirjoitti Diapam reseptin nimenomaan lentopelkoon. Koskaan muuten en ole mitään rauhoittavaa käyttänyt ja vähän pelkäsinkin, että siitä menee jotenkin sekaisin. Mutta ei sen vaikutusta muuten oikeastaan edes huomannut, paitsi että paniikkia ei koneessa tullut kertaakaan. Edelleenkään en lennosta nauttinut, mutta niiden avulla uskallan taas lentää. Täysin järjissäni olin pilleristä huolimatta. Ilman pilleriä en olisi varmaan edes pystynyt koneeseen nousemaan.
Lääkkeistä kannattaa kysyä vaikka ihan ilmailulääkäriltä, joille voi mailata. He varmasti osaavat kertoa parhaiten lennonaikaisista lääkkeistä. Kannattaa kuitenkin muistaa että paineistetussa matkustamossa lääkkeiden tai alkoholin määrällinen vaikutus on suurempi kun maanpinnalla.
Turbulenssistä että epämukavaahan se on niin matkustajille kun lentäjillekin. Yleensä se pyritään kiertämään tai muuttamaan korkeutta tilapäisesti. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, heittoisa alue voi olla niin suuri tai liikennettä ympärillä niin paljon. Turbulenssiin joutuessa lentäjät yleensä lähettävät wxrep-varoitussanoman kyseisen alueen ilmailutiedotukseen jotta muiden koneiden lentäjät ja lennonjohto ottaisivat tämän huomioon.
Ja niin kun muut jo ovat vastanneet, niin siipien kuuluu lennolla heilua ja taipua ja myötäillä tuulta. Huolloissa koneiden siipiä testataan taivuttelemalla niitä ylös ja alas. Ja niin kuin tälläkin palstalla on jo usein mainittu, turbulenssiä ei pidä pelätä, vaan pitää vain vyö kiinni. Se kuuluu lentämiseen yhtälailla kun montut autoteillä :-)
Miko