Lucas laturin kytkentä

DB 990

Niin, pitäis vaihtaa traktoriin laturi.

Vanha laturi on 12V 30A Lucas laturi, ja uusi on myös Lucas laturi. Jännite 12V, mutta tehosta ei puhuta mitään, mutta kai se on 30A tai enemmän, kun aikoinaan siihen traktoriin ostettu.

No, siinä on kaksi isoa liitintä, ilmeisesti akulle meneville plus-johdoille. Niiden alla pieni liitin, ilmeisesti herätevirran eli latausvalon johto.
Vanhassa laturissa oli nuo liittimet samalla tavalla, mutta sitten laturin toisella reunalla on kanssa pieni liitin. Mikä se on ? Sitä ei vanhassa ole.

Mitään merkintöjä ei laturissa ole. Mistähän saisi tehon tietää ?

Mistä tietää, ettei traktorissa ole erillistä jännitteensäädintä ?

11

29464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emppu

muutama perusasia: onko se tasa- vai vaihtovirtalaturi, kumpi on maassa plus vai miinus ja kyllä siellä jännitteen säätäjä aina on, ehdotan, että anna noilla kyvyillä tuon homman osaavammalle...

• DB 990

Se on 12V AC laturi.

Ei kaikissa ole jännitteensäädintä, se voi olla erillinen. Tässä se ilmeisesti on sisällä.

Tiedän, että kaksi isoa on akulle menevät johdot, ja sitten niiden alla latauslampun johto. Mutta se yksi erillään oleva ??

Pitää käydä AutoSähköliikkeestä kysymässä mikä se on.

Eikä siinä kauheita voi tapahtua, jos kokeilee, ja kytkee latauslampun isojen plusliittimien alla olevaan pieneen liittimeen. Siihen yhteen "ylimääräiseen" ei sitten laita mitään.

PS: Miinus on tietysti rungossa, se on ihan tavallinen laturi, ostettu aikoinaan siihen traktoriin, johon olen sitä laittamassa, joten pitäis olla sopiva, olkoon se yksi liitin mikä onkaan....

• jussi98
        DB 990 kirjoitti:

Se on 12V AC laturi.

Ei kaikissa ole jännitteensäädintä, se voi olla erillinen. Tässä se ilmeisesti on sisällä.

Tiedän, että kaksi isoa on akulle menevät johdot, ja sitten niiden alla latauslampun johto. Mutta se yksi erillään oleva ??

Pitää käydä AutoSähköliikkeestä kysymässä mikä se on.

Eikä siinä kauheita voi tapahtua, jos kokeilee, ja kytkee latauslampun isojen plusliittimien alla olevaan pieneen liittimeen. Siihen yhteen "ylimääräiseen" ei sitten laita mitään.

PS: Miinus on tietysti rungossa, se on ihan tavallinen laturi, ostettu aikoinaan siihen traktoriin, johon olen sitä laittamassa, joten pitäis olla sopiva, olkoon se yksi liitin mikä onkaan....

Se "ylimääräinen" on häiriönpoistokondensaattorille. Radion häiriöille. Tai siis vinkuvalle äänelle, joka kuuluu radiosta, moottorin kierrosluvun mukaan. Siinä on 12V eli sama kuin niissä isoissa lattaliittimissä. Suojaa se, ettei mikään osu siihen. Voi tulla savumerkit!

• Veneilijä

Joo varmista se autosähköliikkeestä. Muutama vuosi sitten laitoin samanlaisen Lucaksen vaihtovirtalaturin keskimoottoripaattiini. Kun kysyin myyjältä "ylimääräistä liitintä" hän sanoi sen olevan sähköisen kierroslukumittarin liitäntä. Joka tapauksella laturi toimii 2 johdolla (iso liitin suoraan akkuun ja pienenpi liitin merkkilampun ja virtalukon kautta akkuun). Niin toki maadoitus rungon kautta.

• DB 990
        Veneilijä kirjoitti:

Joo varmista se autosähköliikkeestä. Muutama vuosi sitten laitoin samanlaisen Lucaksen vaihtovirtalaturin keskimoottoripaattiini. Kun kysyin myyjältä "ylimääräistä liitintä" hän sanoi sen olevan sähköisen kierroslukumittarin liitäntä. Joka tapauksella laturi toimii 2 johdolla (iso liitin suoraan akkuun ja pienenpi liitin merkkilampun ja virtalukon kautta akkuun). Niin toki maadoitus rungon kautta.

No niin, näin minäkin luulen. Pitää käydä autosähköliikkeestä vielä kysymässä, kun muutakin asiaa sinne on.

• eki
        DB 990 kirjoitti:

No niin, näin minäkin luulen. Pitää käydä autosähköliikkeestä vielä kysymässä, kun muutakin asiaa sinne on.

juu veneiliä tis sen navan oikein,,
        se on tarkalleen w,napa/kierroslukumittarille.
        Nim;laturikauppias.

• Pate
        eki kirjoitti:

juu veneiliä tis sen navan oikein,,
        se on tarkalleen w,napa/kierroslukumittarille.
        Nim;laturikauppias.

Jos se erillään oleva napa on kiekka napa, niin ne muut: kaksi isoa: akun plus napaan ja niiden alla oleva pieni latauslamppuun.
        Runkoon maadoitus laturin rungosta.

Onkos se hihnapyörä miten kiinni ? Pitää vanhasta irottaaa ja laittaa uuteen kiinni...

• Veneilijä
        Pate kirjoitti:

Jos se erillään oleva napa on kiekka napa, niin ne muut: kaksi isoa: akun plus napaan ja niiden alla oleva pieni latauslamppuun.
        Runkoon maadoitus laturin rungosta.

Onkos se hihnapyörä miten kiinni ? Pitää vanhasta irottaaa ja laittaa uuteen kiinni...

Löysin googlettamalla seuraavan linkin latirien liittimien merkinnöistä. On tosin saksan/englannin kielinen, mutta eiköhän siitä selvän saa.

http://www.auto-elektrik.de/index-d.php?page=anschlussplaene

• DB 990
        Veneilijä kirjoitti:

Löysin googlettamalla seuraavan linkin latirien liittimien merkinnöistä. On tosin saksan/englannin kielinen, mutta eiköhän siitä selvän saa.

http://www.auto-elektrik.de/index-d.php?page=anschlussplaene

Mulla on yksi linkki, jossa kerrottu laturin vaihdosta, ja siinä suomenkieliset systeemit ja kytkennät.

Voin laittaa sen tänne jonkun ajan päästä.

Mutta kai se mulla on se erillinen rundimittarin liitin....

• DB 990
        DB 990 kirjoitti:

Mulla on yksi linkki, jossa kerrottu laturin vaihdosta, ja siinä suomenkieliset systeemit ja kytkennät.

Voin laittaa sen tänne jonkun ajan päästä.

Mutta kai se mulla on se erillinen rundimittarin liitin....

Tältä sivulta olen itsekkin paljon tietoa löytänyt !

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/wlaturi.htm

• autosähkökomponentti ky sivuilta lödät vastauksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      189
      4946
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      41
      2561
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1729
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1354
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1203
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1200
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      105
      959
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe