Sitkeää on tauti

Yskivä, nuhainen

Sairastin alkukuussa poskiontelotulehduksen ja silmätulehduksen. Yskästä menin valittamaan, kun rintaan koski. Antibiootit ja silmätipat hoidoksi. Nyt viime viikolla alkoivat taas samat vaivat yskää,nuhaa, rinta kipeä ja pientä lämpöäkin on.
Jäiköhän joku pöpö itämään vai mitä tämä oikein on. Nivelet kolottavat ja välillä palelee väsyttää, vaikka nukun yöt hyvin.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia ? Ei ole kiva olla jatkuvasti kipeenä.

13

5434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastellut

      Voi olla että olet saanut uuden pöpön. Poskionteloita kannattaa mennä näyttämään uudelleen lääkärille etteivät jää vaivaamaan. Poskiontelo tulehdus voi muuttua krooniseksi jos sitä ei kunnolla hoideta. Saitko viimeksi antibiootin lisäksi kortisonisuihketta ? Kortisonisuihkeesta olisi varmaankin apua. Tuo nivelien kolotus ja palelu / väsytys viittaa ihan tavalliseen flunssaan.

      • Sairas...

        Minulla on kortisonisuihketta ja Duactia, jota otan tarvittaessa tukkoisuuteen. Suihketta en nyt ole käyttänyt. Aamulla on tukkoinen olo ja räkää valuu enemmän nielun kautta kuin suoraan nenästä.
        Taitaapi olla poskiontelot uudelleen tulehtuneet.
        Pitänee kysyä suihkeesta lääkäriltä.


    • ikuisesti poteva.....

      Olen ollut sairaana syyslomasta asti, eli nyt jo kuudetta viikkoa.
      Yskää, nuhaa, kuumetta, poskiontelotulehdus, välikorva tulehtunut, silmät tulehtuneet, kurkku kipeä...
      Toinen antibioottikuuri menossa, tänään kuudetta päivää, tuntuu ettei siitäkään ole kovin paljon apua ollut... Antibioottikuuri loppuu keskiviikkona,
      viime viikon perjantaista asti olen käyttänyt Clarinasea (kuurina, loppuu huomenna)
      Maanantaina kävin verikokeessa, se joku tulehdusarvo oli 71 (normaalisti kuuluisi olla 1-10). Nieluviljelyn tulokset saan tietää ylihuomenna, muuten olisin saanut ne jo perjantaina, mutta omalla terveysasemalla ei enää ollut ketään iltapäivällä, ensiavusta olisi saanut kysyä mutta onhan niillä siellä muutakin tekemistä kuin luetella laboratoriokokeiden tuloksia, joten soitan sitten maanantaina terveyskeskukseen...
      Jos eivät nämäkään antibiootit tehoa, niin sitten minulla on jo neljäs lääkärikäynti edessä tämän taudin vuoksi!
      Nyt taitaa olla liikkeellä tavallista sitkeämpiä pöpöjä, kun eräskin ihminen sanoi ensiksi saaneensa 3 lyhyempää antibioottikuuria, mutta kun ne eivät tehonneet, nyt hänellä on 60 päivän antibioottikuuri menossa!

      • sairastellut

        Näilläkin keskustelupalstoilla on monesti puolusteltu lyhyitä esim. 3 päivän antibioottikuureja. Kylläkai kuurin pitäisi vähintään 10 päivää kestää jotta pöpöt varmasti kuolisivat.


      • a stenholm
        sairastellut kirjoitti:

        Näilläkin keskustelupalstoilla on monesti puolusteltu lyhyitä esim. 3 päivän antibioottikuureja. Kylläkai kuurin pitäisi vähintään 10 päivää kestää jotta pöpöt varmasti kuolisivat.

        Virtsatietulehduksista tiedetään, että 3 pv on yleensä tarpeeksi. Sitten on tämä ihmeantibiootti Z, jota annostellaan vain 10 pv, vaikka tiedetään, ettei kuurin viime päivinä ole riittävää tehoa.
        Muista kuureista ei itse asiassa ole tietoa hevon häntää. Syynä mm se, etteivät potilaat ota 10 pv ohjeen mukaan, oli mikä oli.


      • terve
        sairastellut kirjoitti:

        Näilläkin keskustelupalstoilla on monesti puolusteltu lyhyitä esim. 3 päivän antibioottikuureja. Kylläkai kuurin pitäisi vähintään 10 päivää kestää jotta pöpöt varmasti kuolisivat.

        Eri antibiootteja syödään eri pituisia kuureja, koska jokainen antibiootti on eri aine ja käyttäytyy eri tavalla elimistössä. Esimerkiksi atsitromysiini (kauppanimi Zithromax) on voimakkaasti kudoshakuinen aine ja sen poistuminen elimistöstä kestää siis eräitä muita antibiootteja kauemmin. Sitä ei sen takia tarvitse syödä kuin muutaman päivän, koska ainetta on sen jälkeenkin vielä kudoksissa, josta sitä hiljalleen vapautuu plasmaan eli toisin sanoen aine vaikuttaa vielä kuurin loppumisen jälkeenkin.

        Älkää siis pelotelko turhaan ihmisiä muka liian lyhyillä kuureilla, jos ette tiedä asioiden todellista laitaa. kyllä 3 päivän antibioottikuuri oikealla antibiootilla on riittävän tehokas tuhoamaan taudinaiheuttajabakteerit.


      • mr. tietäväinen
        sairastellut kirjoitti:

        Näilläkin keskustelupalstoilla on monesti puolusteltu lyhyitä esim. 3 päivän antibioottikuureja. Kylläkai kuurin pitäisi vähintään 10 päivää kestää jotta pöpöt varmasti kuolisivat.

        Se kolmen päivän kuuri on sellainen, joka vaikuttaa vielä pari viikkoa kuurin loppumisen jälkeenkin.


      • ikuisesti poteva......

        Nyt tämä minunkin tauti alkaa jo helpottaa. Nyt tämä tauti onkin minulla jo seitsemättä viikkoa!
        Tiistaina meni koko päivä ensiavussa, kun aamulla en meinannut millään saada henkeä, oli todella vaikea hengittää.
        Tehtiin röntgenkuvat ja verikoe. Keuhkoissa ei onneksi näkynyt mitään, ja verikokeessakin se tulehdusarvo joka viime viikolla oli 71 oli nyt vain 35. Vain poskiontelot näyttivät röntgenkuvassa tulehtuneilta, erityisesti vasen puoli.
        Korva on vieläkin tulehtunut!
        Lääkäri määräsi minulle tiistaina erilaista antibioottia ja käski jättämään sen entisen kuurin kesken. Nyt syön kefuroksiinia 7 päivän ajan, 2 tablettia päivässä. Lisäksi minulle määrättiin Nasonex-nenäsumutetta sekä keuhkoputkia laajentavaa yskänlääkettä. Tuntuu että nämä ovat nyt todella auttaneet!
        Lääkäri sanoi, että jos tämäkään kuuri ei tehoa, niin poskiontelot joudutaan huuhtomaan.


      • tuskinpa

        Pahimpaan borrelioosiinkin sain vain 21 päivän antibiootin. Tuskinpa 60 päivän kuuria annetaan muuten kuin sairaalassa.


      • ikuisesti poteva....
        tuskinpa kirjoitti:

        Pahimpaan borrelioosiinkin sain vain 21 päivän antibiootin. Tuskinpa 60 päivän kuuria annetaan muuten kuin sairaalassa.

        No aika pitkältä tuo 60 päivän kuuri kyllä kuulostaa, mutta se ihminen kyllä sanoi saaneensa 60 päivän kuurin... Saattaahan olla, että hän huijasiksin, mutta niin joka tapauksessa sanoi!


      • Sairastellut
        ikuisesti poteva...... kirjoitti:

        Nyt tämä minunkin tauti alkaa jo helpottaa. Nyt tämä tauti onkin minulla jo seitsemättä viikkoa!
        Tiistaina meni koko päivä ensiavussa, kun aamulla en meinannut millään saada henkeä, oli todella vaikea hengittää.
        Tehtiin röntgenkuvat ja verikoe. Keuhkoissa ei onneksi näkynyt mitään, ja verikokeessakin se tulehdusarvo joka viime viikolla oli 71 oli nyt vain 35. Vain poskiontelot näyttivät röntgenkuvassa tulehtuneilta, erityisesti vasen puoli.
        Korva on vieläkin tulehtunut!
        Lääkäri määräsi minulle tiistaina erilaista antibioottia ja käski jättämään sen entisen kuurin kesken. Nyt syön kefuroksiinia 7 päivän ajan, 2 tablettia päivässä. Lisäksi minulle määrättiin Nasonex-nenäsumutetta sekä keuhkoputkia laajentavaa yskänlääkettä. Tuntuu että nämä ovat nyt todella auttaneet!
        Lääkäri sanoi, että jos tämäkään kuuri ei tehoa, niin poskiontelot joudutaan huuhtomaan.

        Oletko muuten käynyt vielä käynyt korvalääkärin vastaanotolla? Pisti silmään tuo onteloiden huuhtominen jos kuuri ei tehoa. Tällä huuhtomisella tarkoitettaneen tavallista onteloiden punkteerausta. Toimenpide on yksinkertainen ja melko helppo ja kivuton. Korvalääkärit yleensä tekevät punkteerauksen rutiinin omaisesti ja poskionteloiden hoito aloitetaan monesti tällä tavalla. Tuntuu että monet yleislääkärit karttavat punktioita - koska luultavasti eivät osaa tai viitsi sitä tehdä. Poskiontelovaivat voivat muuttua myös kroonisiksi siksi suosittelen hoidattamaan poskiontelovaivoja oikealla korvalääkärillä - samoin suositteli myös Akuutin omalääkäri viime talvena.


    • alalla työskentelevä

      noin pitkä antibioottikuuri tarkoittaa varmaankin ensin sairaalassa annettavaa suonensisäistä antibioottia ja siihen päälle vielä muutama viikko tabletteina. Näin tehdään jos tulehdus on ollut veressä (erityisen sitkeä bakteeri) tai esim. sydämen läpässä tai muussa keskeisessä elimessä.

      • Yli 10 v sitten

        Aikoinaan verenmyrkytykseen olen saanut ainakin 60 pv kuurin, kun atooppinen ihottuma-alue pääsi pahasti tulehtumaan ja tulehdusarvot oli aika tavalla "taivaissa." Silloinkin pelättiin, että tulehdus voi levitä sydämeen. Lähti siis liikkeelle jalasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe