11kk, tyttö, olen onnistunut siinä et illalla laitan omaan sänkyyn joka meidän sängyn vieressä, mutta aina 4-5 aikaan tyttö herää ja tulee paniikki et missä mamma ja uikuttaa niin kauan kunnes pääsee viereeni.
Haluaa samalla maitoa. Sitten jatkaa unia, yritän harhauttaa että laittaisin takaisin imetyksen jälkeen omaan punkkaan mutta huomaa sen joka kerta. Itse nukun paremmin jos vauva ei vieressä pyörimässä ja kiskomassa tisseistä. Päivisin sen verran villi tapaus et olisi kiva saada nukkua yöt rauhassa. =)
tai jos mitään konstia ei ole, kauan lapsella menee ennen kun alkaa nukkumaan kokonaisia yötä ihan itse omassa punkassa, onko se iästä kiinni? 2 vuotiaana??
Miten saisi taaperon nukkumaan omassa sängyssä koko yön?
35
368
Vastaukset
- mnbooo
miltä susta tuntusi antaa öisin vain vesipulloo ?. Itellä on nukkuneet öitä jo aikaisemmin. Mutta jos jatkat yätarjoiluu niin kyllä heräilee.
- Johdonmukainen tyyli
Juu, eihän 11 kk ikäinen enää nälkäänsä imetystä yöllä tarvitse, jos ravitsemus on kunnossa. Yövikinä loppuu, kun lopetat yösyötöt.
Tähän hätään tekisin kuitenkin niin, että laittaisin lapsen omaan sänkyyn, kun hän on nukahtanut viereen, vaikka sitten heräisikin siirtoon. Lapsen tulisi oppia nukahtamaan myös omaan sänkyynsä. Silittelet hiuksiä ja taputtelet nukuksiin. Älä ala tisseinesi "huvitutiksi". :)
Meillä on aina lapset nukkuneet omassa sängyssä, joten en pysty vastaamaan tuohon ikäkysymykseen muuta kuin että syntymästä asti. Joutuuhan siinä toki hiukan enemmän näkemään vaivaa aluksi, mutta kun on huonouninen kuten minä ja mieheni, niin se maksaa kyllä vaivan. Lapset tietysti saattavat silti tulla viereen mihin aikaan yöstä tahansa, mutta aamulla olemme aina mieheni kanssa sängyssämme kahden. - neljän äiti
Ihan ensiksi lopeta yöllä syöttäminen. Sittenkin vaikka aluksi olisi itkuisia öitä. Rauhottele lasta omassa sängyssään, älä ota syliin tai viereen, tai ainakin laita hänet takaisin omaan sänkyynsä. Älä hätäänny lapsen itkusta äläkä reagoi jokaiseen pikkuitkuun. Ei haittaa vaikka hän itkisi pitempäänkin, ja riittää kun olet turvallisesti lähellä, käyt rauhottelemassa tai silittelemässä, mutta älä nosta pois sängystä. Kun pysyt johdonmukaisena ja tiukasti suunnitelmassa, lapsi oppii nukkumaan joko muutaman yön jälkeen tai parissa viikossa.
- Eriävä mielipide
Oon ihan eri mieltä. Miksi pitää opettaa lapsi olemaan yksin, jos haluaa olla äidin ja isän lähellä. Minä ottaisin viereen, kyllä se siitä jonakin päivänä lähtee, lähteköön vaikka 10 vuotiaana. Mutta oonkin jo isoäiti. Lapset sai aina tulla sänkyyn, jos tahtoivat. Ihan on itsenäisiä tullut, nyt jo vanhempia itsekin, sellaisia, joiden sänkyyn omat lapset saa myös tulla. Kun itse olen lapsenlapsiani hoitamassa yön, sulloudumme kaikki isän ja äidin sänkyyn ja minä kerron iltasadun. Ja meillä kaikilla on niin hyvä olla.
- Isä
Täällä isä, joka nukkuu 10v lapsensa kanssa aina yhdessä kun lapsi on luonani.
- Eriävä mielipide
Niin lisään vielä, että itse nukuin äidin ja isän keskellä 7-vuotiaaksi (1950-luvulla) ja olen ihan järjissäni, hyvin koulutettu, onnellinen, terve, hyvät ihmissuhteet omaava ja muutenkin hyvä ihmiseksi.
Tarkoitin kertoa että jokainen ihminen on yksilö. Pitää vain jokaisen lapsen kohdalla tehdä niinkuin parhaaksi näkee, siis lapsen parhaaksi.- Johdonmukainen tyyli
Meillä tuo sinun tyylisi ei olisi toiminut, kun me kummatkin vanhemmat olemme herkkäunisia. Jos meidän kolme lastamme olisivat nukkuneet sängyssämme, olisimme väsyneet ja eronneet siinä pikkulapsivaiheessa!
Meillä lapsi sai kyllä tulla viereen, mutta tosiaan aamulla sängyssä oli vain mieheni ja minä. Lapset oppivat itsekin jo siihen, että olivat vieressä vain sen hetken, kun pelotti ja rauhoituttuaan pyysivät viemään omaan sänkyynsä nukkumaan. Erittäin tasapainoisia ja hyvin koulussa menestyviä mukuloita meilläkin.
Minusta vanhemmat tekevät lapselle karhunpalveluksen, jos eivät opeta häntä nukkumaan omassa sängyssään. - lapsen paras
Lapsen parhaaksi ei ole välttämättä se että hän ei opi nukkumaan omassa sängyssään eikä kokonaisia öitä. Hyvät suhteet vanhempiin ei myöskään vaadi sitä että nukutaan yhdessä. Oma sänky tai oma huone merkitsee itsenäisyyttä ja luottamista omaan pärjäämiseen, ja tekee helpommaksi vanhemmista irtautumisen myös muissa tilanteissa. On lapsen parhaaksi, jos yöunet sujuvat helposti ja luontevasti ilman että siihen tarvitaan jatkuvaa vanhempien läsnäoloa. Hyvät ihmissuhteet luodaan päivällä, kun tehdään ja toimitaan yhdessä.
- kolmestaselvinnyt
lapsen paras kirjoitti:
Lapsen parhaaksi ei ole välttämättä se että hän ei opi nukkumaan omassa sängyssään eikä kokonaisia öitä. Hyvät suhteet vanhempiin ei myöskään vaadi sitä että nukutaan yhdessä. Oma sänky tai oma huone merkitsee itsenäisyyttä ja luottamista omaan pärjäämiseen, ja tekee helpommaksi vanhemmista irtautumisen myös muissa tilanteissa. On lapsen parhaaksi, jos yöunet sujuvat helposti ja luontevasti ilman että siihen tarvitaan jatkuvaa vanhempien läsnäoloa. Hyvät ihmissuhteet luodaan päivällä, kun tehdään ja toimitaan yhdessä.
Meinaat että 11-kuinen on tarpeeksi varhaiskypsä itsenäistymään vanhemmistaan omaan sänkyyn ja huoneeseen? Primaarinen kiintymyssuhde kehittyy iässä 0-3 v. ja kauhukokemukset herätä ypöyksin jossakin eivät sitä rakenna. Pikkulapsi ei tiedä elävänsä 2010-luvun Suomessa ja että tiikerit eivät uhkaa täällä perheestään harhautuneita ihmisenpoikasia. se tieto tulee vasta myöhemmällä iällä.
Ehdotan kompromissinä sivuvaunua, eli imetät vielä vuoden ikään asti ja lapsen sänky on asetettu ihan omasi viereen, laita alhaalla niin että pystyt ojentamaan kätesi sinne rauhoittaaksesi lasta. mielestäni tuo imetys ei niin viheliäistä ole, itse asiassa molemmat nukahtavat nopeammin näin kuin ravinnottoman huudattamisen tai esim. vesipullon tarjoamisen jälkeen. Kyllä hän lähikuukausina alkaa nukkua öitä, tuttupullosta tarjottu vastike- tai velliateria myöhään illalla voisi edesauttaa.
- Eriävä mielipide
Hei Johdonmukainen tyyli, ihan hyvä varmaan teillä. Meillä oli kaksi lasta pitkällä välillä. Annoimme kummallekin tavallaan ainoan lapsen oikeudet ja hemmottelut. En edes olisi jaksanut montaa pientä lasta kerralla, kun olen satsannut aika paljon työhöni. Kaikki me omalla tavallaamme elämme.
- Johdonmukainen tyyli
No, meillä on tosiaan kolme lasta pienillä ikäeroilla ja työhön satsasin sitten tuon pikkulapsivaiheen jälkeen. Hemmottelua voi antaa paljon paremmin päiväsaikaan kuin öisin. Enkä minä ole mitenkään tuputtamassa tätä meidän mallia, mutta se on vain erittäin hyvin toimiva myös parisuhteen kannalta.
Meillä ei siis evätty lapsen tuloa viereen, vaan opetettiin myös että omaankin sänkyyn on hyvä ja turvallinen nukahtaa. Tosin se vaatii minusta vanhemmilta enemmän viitseliäisyyttä kuin vieressä nukuttaminen, joka puolestaan sopii niille, jotka ovat tottuneet menemään siitä, mistä aita on matalin. - Isä
Johdonmukainen tyyli kirjoitti:
No, meillä on tosiaan kolme lasta pienillä ikäeroilla ja työhön satsasin sitten tuon pikkulapsivaiheen jälkeen. Hemmottelua voi antaa paljon paremmin päiväsaikaan kuin öisin. Enkä minä ole mitenkään tuputtamassa tätä meidän mallia, mutta se on vain erittäin hyvin toimiva myös parisuhteen kannalta.
Meillä ei siis evätty lapsen tuloa viereen, vaan opetettiin myös että omaankin sänkyyn on hyvä ja turvallinen nukahtaa. Tosin se vaatii minusta vanhemmilta enemmän viitseliäisyyttä kuin vieressä nukuttaminen, joka puolestaan sopii niille, jotka ovat tottuneet menemään siitä, mistä aita on matalin.Minä sitten päätin mennä siitä, missä aita on matalin. Koin helpoimmaksi nukuttaa taaperon viereeni ja itse sit vähän aikaa vielä luin kirjaa ennen nukahtamistani. Aamulla tietysti sit heräsin paljon ennen lasta, mut eipähän tuo haitannut: join aamusumpit ja kattelin mitä vaatteita muksulle laitan hoitoon. Ja puoli seitsemän pintaan sitten starttasin muksun kans.
En nähnyt syytä tehdä asioita vaikeamman kautta.
- isojen äiti
Eriävällä mielipiteellä ei tainnut olla parisuhteen seksielämää tai muutenkaan omaa yksityisyyttä ollenkaan, jos lapset nukkuivat jatkuvasti vieressä. Mummo toki voikin pitää lapsia vieressään, kun ei ole parisuhdetta eikä töihinlähtöä hoidettavana.
Minusta aikuisilla on oikeus ajatella myös itseään sen verran, että järjestää itselleen kunnon yöunet ja jaksamisen töissä, ja parisuhteelle kaksinoloa edes öisin. Mieluiten kaksinoloa jo aikaisemmin illalla, jolloin lapset menevät nukkumaan omaan huoneeseensa. Jaksamiseen auttaa ihmeesti, kun saa viettää illat ja yöt ihan aikuisten kesken tai omassa rauhassaan yksin.
Itse en pysty nukkumaan kunnolla, jos lapsi pyörii samassa vuoteessa tai huoneessa. Siksi opetimme lapset 2 kk ikäisinä omaan huoneeseen ja jäämään sinne ilman erityistä nukuttelua. Yöherätyksiä tuli välillä, mutta kun ei välitetty pienistä kitinöistä ja isommat itkut rauhotettiin lasten omiin sänkyihin, oppiminen tapahtui aika nopeasti. Itsekin olen nukkunut lapsena tyytyväisesti omassa sängyssä niin pienenä kuin muistan, eikä tullut edes mieleen että pitäisi päästä aikuisten sänkyyn. - Eriävä mielipide
On minulla parisuhde ja seksielämä. Kipaisin toiselle puolelle sänkyä, kun lapsi nukkui. Käyn töissä, aika vaativassa, eläkeikään on kaksi vuotta. Otin vain lastenteon ja -hoidon tosissani, tein sen niin hyvin kuin osasin. Nyt kun ovat olleet omillaan, on minullakin aikaa tehdä mahdottomasti sellaista mistä tykkään. Eikä ole mitään katumista että on vähän "uhrautunut" (on kyllä turhan dramaattinen sana).
En toki tuomitse niitä jotka ajattelevat itseään. Eihän sellaisesta kasvattajasta, joka palaa loppuun, ole lapsellekaan mitään hyväksi.- ...
Vähän kyllä puistattaa tuo ajatus, että sekstaillaan sängyssä, jossa nukkuu myös lapsi. Minusta siinä ajatellaan enemmän itseään kuin lasta, mutta kuka nyt mistäkin kicksinsä saa.
Hei!
Perheen nukkumisasiat ovat kyllä yksi keskustelujen kuumentaja, kun tästä vieressä nukkumisesta ollaan niin kahta mieltä. Itse en ihan ymmärrä miksi ihan pienet lapset pitää laittaa omaan huoneeseen, mutta monien mielestä se on parempi ratkaisu. Perheet, vanhemmat, lapset ja heidän unenlahjansa ovat omanlaisensa. Minusta se tapa, jolla kaikki nukkuvat parhaiten, on paras tapa.
Ensinnäkin aloittajalle; jos 11-kuisesi herää vain kerran yössä, teillä menee tosi hyvin! On ihan tavallista että tuossa iässä heräillään useamminkin. "Kaikki" eivät todellakaan nuku täysiä öitä 6kk iästä eteenpäin. Toisaalta, jos väsyttää, väsyttää, eikä sitä vähennä tippaakaan se, että joku muu on väsyneempi.
Voisiko lasta yrittää opettaa tyyntymään kädestä pitelemällä? Yllätkö omasta sängystä pitämään häntä kädestä? Huoliiko hän tuttia? Vesipulloa voisi myös yrittää, jos haluaa vieroittaa rinnasta, mutta toisaalta yöimetysten lopettaminen voi niukentaa maidon tuloa. Eli jos haluat imettää pitkään, kannattaa yöimetyksen lopettamista harkita uudestaan. Haluaako lapsi nukahtaa rinnalle vai imeekö ja irroittaa ennen kuin nukahtaa? Ja tsemppiä, öinen häsläävä vauva voi olla todella rasittava tapaus kun itse haluaisi vaan nukkua. Jos haluat yövieroittaa, voi kokeilla myös isimetodia jos se on teillä mahdollista. Eli väliaikaisesti siirtää äidin eri paikkaan nukkumaan kuin isä ja lapsi ja antaa heidän selvitä öistä keskenään.
Ja nukkuminen on oman kokemukseni mukaan kiinni lapsen unenlahjoista paljon enemmän kuin iästä. Toiset ovat pienestä asti herkkäunisia ja toiset kiskovat sikeitä missä vaan. Hyviä yöunia teille!
Sinikka-pappi- ...
Tässä ei ole ollut kyse siitä, että ihan pienet lapset laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan, vaan että lapsi osaisi nukahtaa myös omaan sänkyynsä. Hiukan tarkkaavaisuutta.
- viilataanko pilkkua
... kirjoitti:
Tässä ei ole ollut kyse siitä, että ihan pienet lapset laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan, vaan että lapsi osaisi nukahtaa myös omaan sänkyynsä. Hiukan tarkkaavaisuutta.
... Eikös siinä ole kyse suunnilleen samasta asiasta. Hyvä jos nukkuu omassa sängyssä, vielä parempi jos nukkuu omassa huoneessa. Silloin vanhemmat eivät edes kuule jokaista heräämistä ja lapsi ollii nukkumaan yhtäjaksoisesti kun ei totu siihen että äiti on saatavilla pitkin tötä.
- yksityisyys
Tuntuu aika pahalta, jos seksiä harrastetaan samassa sängyssä, jossa lapsi nukkuu. Samassa huoneessakin lapsi saattaa havainnoida jotain mitä aikuiset eivät huomaa. On lapsen parhaaksi pitää lapsi erillään aikuisten parisuhteesta. Jos ottaa lasten hoidon tosissaan ja tekee sen niin hyvin kuin osaa, opettaa myös lapset nukkumaan omaan sänkyyn. Se takaa myös lapselle häiriintymättömät ehyet yöunet.
- Iso tyttö jo
Lopeta yösyöttö, jos lapsi muuten nukkuu hyvin. Unirytmi on vähän vinksallaan.
Hän ei kaipaa ravintoa öisin enää tuossa iässä.
Anna vaikka mehua pullosta, mutta älä ota lasta pois sängystään. Muovipullon voi panna sängyn päätyyn, niin että hän oppii ottamaan sen itse herätessään.
Halinalle on myös ihan mukaa kaveri, jota ei oteta päivällä leikkeihin. Sen paikka on aina lapsen vuoteessa.- mnju
jos rupeaa mehua tarjoomaann niin saa kyllä tarjoilla kauan. ei ruokaa öisin. piste. ja pulloo ei tosiaankan enää tossa iässä anneta. pitää siirtyy nokkamukiin 6-7 kk.
- Isä
mnju kirjoitti:
jos rupeaa mehua tarjoomaann niin saa kyllä tarjoilla kauan. ei ruokaa öisin. piste. ja pulloo ei tosiaankan enää tossa iässä anneta. pitää siirtyy nokkamukiin 6-7 kk.
Tuossa iässä (11 kk) kyllä annoin iltapullon vielä, mutta en todellakaan mehua.
Mulla tietenkään ei – ymmärrettävistä syistä – ollut ongelmaa siitä, että lapsi olisi repinyt mua tisseistä.
- uniongelma
en kyllä laita lasta eri huoneeseen nukkumaan kuin missä itse nukun, liian luonnotonta noin pienelle.
Enkä anna mehua, se pilaa hampaat eikä sovi vauvan juomaksi. mitään mukiakaan ole tunkemassa sen suuhun, ärsyyntyy siitä vaan enemmän.
kokeilin imetyksen lopettamista, ja tilalle silittelyä ,taputtelua, toimi sain nukkumaan lapsen mutta sitten se nukkuu illalla alle puol tuntia, herää ,menen vierelle nukahtaa, menee 10 min taas herää, ja sama toistuu monta kertaa, nukahtaa syvään uneen kun olen huoneessa. laitan omaan sänkyyn.
ei ole vielä onnistunut nukuttamaan koko yötä omassa sängyssä, joka kertaa aamulla tulee se kauhea paniikki jolloin huutaa kurkku suorana ja lopettaa vasta kun pääsee viereen, eli pakko se sitten on ottaa sieltä viereen että kaikki saadaan nukutuksi, mitäs tuohon voisi toimia? kun ei saa imettää .
sitten on myös se ongelma et jos en imetä yöllä ,tulee tukala olo kun maitoa on..puristaa..pitääkö se sitten jaksaa panttaa aamuun??? kauan kestää et maidon määrä vähenee eikä tarvi kärsiä enään puristuksen tunteesta.- 5+6
Oisko semmonen asia paha harkita, että antaisit ikään kuin asian edetä lapsentahtisesti, vaikka se nyt vaatii vähän enemmän itsensä väsyttämistä tms ...siis lähinnä mietin että 11-kk on niin kauhean pieni vielä ja elämän alkutaival saattaa olla rankkaa hälle muutenkin. Täällä esitetyt "johdonmukaiset tyylit" ei välttämättä sovi kaikille vauvoille -hekinhän ovat yksilöitä. Ehkä voisit kokeilla niin, ettei tarvi olla kokoajan "ehdoton" vaan teet aina niin kuin saatte parhaiten nukuttua, jos se nyt vielä pitää vauva ottaa kerran yöllä viereen mutta sitten voitte jatkaa unia, niin onko se kamala ongelma, ei varmaan? Ja ehkä maidontulo vähenee sitten itsestään kun vähentää muutenkin imetystä? Vaikea varmaan yöt pyöriä täysillä tisseillä, vähennä yöimetyksiä vähitellen?
Meillä saatiin vauva irti kokonaan tissihommista1-vuotiaana, yöjuomisesta vajaa 2-vuotisena ja 2-vuotiaana hän oli valmis ihan itsensäkin mielestä siirtymään omaan sänkyyn. Mikään muutos ei tapahtunut yhdessä yössä, viikossa tai kuukaudessakaan vaan uusiin asioihin sopeutuminen on vaatinut aikansa: tissin vaihtuminen tuttipulloon oli tuskaisaa, tuttipullosta luopuminen edelleen pitkään harjoittelussa ja vielä tämänkin jälkeen yöllä juotiin useasti mukista ja myös siitä luopuminen vaati sitkeyttä. Ja vaikka hän halusi nukkua omassa sängyssään yleensä niin silti oli paljon jaksoja että halusi joko nukahtaa illakla viereen tai tulla yöllä viereen vähäksi aikaa tai loppu yöksi. - uniongelma
5+6 kirjoitti:
Oisko semmonen asia paha harkita, että antaisit ikään kuin asian edetä lapsentahtisesti, vaikka se nyt vaatii vähän enemmän itsensä väsyttämistä tms ...siis lähinnä mietin että 11-kk on niin kauhean pieni vielä ja elämän alkutaival saattaa olla rankkaa hälle muutenkin. Täällä esitetyt "johdonmukaiset tyylit" ei välttämättä sovi kaikille vauvoille -hekinhän ovat yksilöitä. Ehkä voisit kokeilla niin, ettei tarvi olla kokoajan "ehdoton" vaan teet aina niin kuin saatte parhaiten nukuttua, jos se nyt vielä pitää vauva ottaa kerran yöllä viereen mutta sitten voitte jatkaa unia, niin onko se kamala ongelma, ei varmaan? Ja ehkä maidontulo vähenee sitten itsestään kun vähentää muutenkin imetystä? Vaikea varmaan yöt pyöriä täysillä tisseillä, vähennä yöimetyksiä vähitellen?
Meillä saatiin vauva irti kokonaan tissihommista1-vuotiaana, yöjuomisesta vajaa 2-vuotisena ja 2-vuotiaana hän oli valmis ihan itsensäkin mielestä siirtymään omaan sänkyyn. Mikään muutos ei tapahtunut yhdessä yössä, viikossa tai kuukaudessakaan vaan uusiin asioihin sopeutuminen on vaatinut aikansa: tissin vaihtuminen tuttipulloon oli tuskaisaa, tuttipullosta luopuminen edelleen pitkään harjoittelussa ja vielä tämänkin jälkeen yöllä juotiin useasti mukista ja myös siitä luopuminen vaati sitkeyttä. Ja vaikka hän halusi nukkua omassa sängyssään yleensä niin silti oli paljon jaksoja että halusi joko nukahtaa illakla viereen tai tulla yöllä viereen vähäksi aikaa tai loppu yöksi.lähinnä kysyin neuvoa sen takia kun itse olen niin väsynyt aamuisin kun en öitä nuku kunnolla. tässä talossa ainoa joka nukkuu kunnolla on vauva. =) olen koko aamupäivän kärttyinen ja aamukoomassa valvotun yön jäljiltä ,ei ole kivaa hoitaa lasta kärttyisenä..
huomaan eron heti jos lapsi nukkunut paremmin, olen itse aamuna pirteän iloisempi ja on kivaa tehdä ne aamurutiinit lapsen kanssa, valvottuna taas ne tekee hammasta purren ja odottaa hetkeä kun saa lösähtää sohvalle, mutta ei voi nukahtaa koska lapsi pyörii adhdna lattialla ja vaatii leikkiin ja tekemistä. vasta päivällä voin ottaa torkut kun hänkin nukahtaa... - oldschool1
uniongelma kirjoitti:
lähinnä kysyin neuvoa sen takia kun itse olen niin väsynyt aamuisin kun en öitä nuku kunnolla. tässä talossa ainoa joka nukkuu kunnolla on vauva. =) olen koko aamupäivän kärttyinen ja aamukoomassa valvotun yön jäljiltä ,ei ole kivaa hoitaa lasta kärttyisenä..
huomaan eron heti jos lapsi nukkunut paremmin, olen itse aamuna pirteän iloisempi ja on kivaa tehdä ne aamurutiinit lapsen kanssa, valvottuna taas ne tekee hammasta purren ja odottaa hetkeä kun saa lösähtää sohvalle, mutta ei voi nukahtaa koska lapsi pyörii adhdna lattialla ja vaatii leikkiin ja tekemistä. vasta päivällä voin ottaa torkut kun hänkin nukahtaa...Jos lapsi herää vain kerran noin neljältä, ja olet aamulla ihan poikki, niin rohkenen kysyä mihin asti valvot itse? Monet nuoret äidit tekevät sen virheen että laittavat vauvan yöunille esim. kuuden-seitsemän aikaan ja sitten tietysti vauva heräilee aamuyöstä "sudenhetken aikaan" eikä ehkä 05:n jälkeen suostu edes nukkumaan vaan haluaa seurustella ja olla hereillä. Ja äiti joka on valvonut 02:een omissa tärkeissä puuhissaan kuten Facebookin päivitys, on aamuhapan ja väsynyt.
Eli vauvan kanssa kannattaa illasta vietttää enemmän aikaa yhdessä hereillä, ja mennä heti kun taloustöiltä joutaa itsekin tutimaan somessa notkumisen sijaan.
Aika aikaa kutakin! - uniongelma
oldschool1 kirjoitti:
Jos lapsi herää vain kerran noin neljältä, ja olet aamulla ihan poikki, niin rohkenen kysyä mihin asti valvot itse? Monet nuoret äidit tekevät sen virheen että laittavat vauvan yöunille esim. kuuden-seitsemän aikaan ja sitten tietysti vauva heräilee aamuyöstä "sudenhetken aikaan" eikä ehkä 05:n jälkeen suostu edes nukkumaan vaan haluaa seurustella ja olla hereillä. Ja äiti joka on valvonut 02:een omissa tärkeissä puuhissaan kuten Facebookin päivitys, on aamuhapan ja väsynyt.
Eli vauvan kanssa kannattaa illasta vietttää enemmän aikaa yhdessä hereillä, ja mennä heti kun taloustöiltä joutaa itsekin tutimaan somessa notkumisen sijaan.
Aika aikaa kutakin!oldschool on sulla huonot jutut ,luuletko et huvin vuoksi täälä kirjoitan, oon väsynyt piste. Nukutus illalla on semmosta joka vie voimat et hyvä etten ite painu nukkumaan kymmeneltä. lapsi menee nukkumaan vaihtelevasti 21-23 välisenä aikoihin, joka päivä vaihtuu se nukkumaan meno ei todellakaan mitään samaa rytmiä joka päivä vaikka kaikki iltakuviot tapahtuu samaan aikaan.
se olisi todella ihanaa jos lapsella olisi sama rytmi joka päivä mutta ei ole! vituttaa et sitten sanotaan et roikun jossai facessa, vittu luuletko et jaksaisin?!
ja aamulla kun herää ja otan viereen vaikka jatkaa unia, niin enne varsinaista aamuherätystä pyörii, kierii,kiskoo hiuksista, vaikeroi ..niin ei se ole mulle mitään syvää unta enään ,vaikka vauva nyt siinä jotenkin on ja minä jotenki yritän nukkua..miksiköhän olen voimat veks ja väsynyt niin..........
ja kiva jos kertoisit minulle miten saada lapsen nukkumaan suht samaan aikaan illalla? sinä kun näytät niin tietävän täällä asioista..=) - Isä
uniongelma kirjoitti:
oldschool on sulla huonot jutut ,luuletko et huvin vuoksi täälä kirjoitan, oon väsynyt piste. Nukutus illalla on semmosta joka vie voimat et hyvä etten ite painu nukkumaan kymmeneltä. lapsi menee nukkumaan vaihtelevasti 21-23 välisenä aikoihin, joka päivä vaihtuu se nukkumaan meno ei todellakaan mitään samaa rytmiä joka päivä vaikka kaikki iltakuviot tapahtuu samaan aikaan.
se olisi todella ihanaa jos lapsella olisi sama rytmi joka päivä mutta ei ole! vituttaa et sitten sanotaan et roikun jossai facessa, vittu luuletko et jaksaisin?!
ja aamulla kun herää ja otan viereen vaikka jatkaa unia, niin enne varsinaista aamuherätystä pyörii, kierii,kiskoo hiuksista, vaikeroi ..niin ei se ole mulle mitään syvää unta enään ,vaikka vauva nyt siinä jotenkin on ja minä jotenki yritän nukkua..miksiköhän olen voimat veks ja väsynyt niin..........
ja kiva jos kertoisit minulle miten saada lapsen nukkumaan suht samaan aikaan illalla? sinä kun näytät niin tietävän täällä asioista..=)Väitätkö ihan tosissasi, että Sinä tarvitset vuorokaudessa enemmän nukkuma-aikaa kuin vauva/taapero?
Mikset itse mene nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi? - uniongelma
Isä kirjoitti:
Väitätkö ihan tosissasi, että Sinä tarvitset vuorokaudessa enemmän nukkuma-aikaa kuin vauva/taapero?
Mikset itse mene nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi?joo nyt puhuu joku isä joka tuskin edes hoitanut omaa lastaan tai jos on niin murto-osan siitä määrästä mitä äidit tekevät..........=D hah hah
kukaan ole väittänyt yhtään mitään, voi elämä, kyse on siitä et mullakin on olis tarvetta nukkua kun on vilkas lapsi jota hoidan 24/7.
en mene samaan aikaan nukkumaan kun haluan katsoa telkkua ym. lapsentonta aikaa.. miksi mun päivän pitäisi päättyä vaikka yhdeksen aikaan illalla jos lapsi silloin sattuu nukahtamaan ei se kumminkaan enää ole sama pieni vauva kuin 2 kk iässä vaan kohta vuoden! - oldschool1
uniongelma kirjoitti:
joo nyt puhuu joku isä joka tuskin edes hoitanut omaa lastaan tai jos on niin murto-osan siitä määrästä mitä äidit tekevät..........=D hah hah
kukaan ole väittänyt yhtään mitään, voi elämä, kyse on siitä et mullakin on olis tarvetta nukkua kun on vilkas lapsi jota hoidan 24/7.
en mene samaan aikaan nukkumaan kun haluan katsoa telkkua ym. lapsentonta aikaa.. miksi mun päivän pitäisi päättyä vaikka yhdeksen aikaan illalla jos lapsi silloin sattuu nukahtamaan ei se kumminkaan enää ole sama pieni vauva kuin 2 kk iässä vaan kohta vuoden!Olet itse tosi nuori myös vauvasi ohella. Lapsi kulta just siks sun pitää alkaa nukkua silloin kun vauvakin nukahtaa JA SINUA NUKUTTAA.
Mutta punnerrat itsesi TV:tä katsomaan. TV:n katselu ei sinua virkistä, parin tunnin hyvät iltaunet (Klo 22-05 tulee jo 7 tunnin unet laskupääni mukaan!) sensijaan ovat juuri mitä elimistösi kaipaa.
Oletko yksinhuoltaja? Ei kukaan pysy tervejärkisenä jos joutuu yksin hoitamaan 24/7 vauvaa ja vielä tottumattomana, virheitä tehden ja tarpeettomasti vaikeimman kautta itseään väsyttäen. Hanki lapsenhoitoapua itsellesi. Tämä on käsky.
Järjestä niin, että saat nukkua univelkoja pois ainakin kerran viikossa, ja joku toinen hoitaa vauvaa puolestasi. Sukulaiset, MLL, kunnasta apua?
Ihan omaa voimistasi täällä avitetaan, huonoin jutuin. - 5+6
uniongelma kirjoitti:
lähinnä kysyin neuvoa sen takia kun itse olen niin väsynyt aamuisin kun en öitä nuku kunnolla. tässä talossa ainoa joka nukkuu kunnolla on vauva. =) olen koko aamupäivän kärttyinen ja aamukoomassa valvotun yön jäljiltä ,ei ole kivaa hoitaa lasta kärttyisenä..
huomaan eron heti jos lapsi nukkunut paremmin, olen itse aamuna pirteän iloisempi ja on kivaa tehdä ne aamurutiinit lapsen kanssa, valvottuna taas ne tekee hammasta purren ja odottaa hetkeä kun saa lösähtää sohvalle, mutta ei voi nukahtaa koska lapsi pyörii adhdna lattialla ja vaatii leikkiin ja tekemistä. vasta päivällä voin ottaa torkut kun hänkin nukahtaa...Kyllähän niitä väsyneitä päiviä on hankala jaksaa ...tässä mennään jo kolmatta vuotta putkeen ..mutta siitä oon ilonen et mun lapsi on saanu edetä omaan tahtiinsa näissä asioissa ..itestä on tuntunu et hän ei nyt oo kokenu mitään hyljätyksi tulemisia tai saanu traumoja tms, kun on saanu läheisyyttä ja lämpöä tarvitsemansa määrän :) Itse jättäny suosiolla tai paremminkin pakon sanelemana telkkarin katsomisen pois huonoimpina aikoina kokonaan.
Mullakin lapsi on ihan älyttömän aktiivinen ja ihana, mutta tosiaan se vilkkaus oli myös siellä unen keskellä: pyöri ja potku kuin häkkyrä, nukkui huonosti ja heräili kymmeniä kertoja yössä.
Jos sua oikeesti väsyttäisi niin paljon kun ajattelet, niin et tosiaankaan vauvan iltanukutuksen jälkeen heräisi kattomaan telkkaria tms. Joten ehkä tuo sun aamu"kärttyisyys" on enemmänkin itseaiheutettua eikä lainkaan vika ole siinä että vauva herää kerran yössä/haluaa nukkua vieressä. Jos väsyttää todenteolla niin kaikki turha pois omasta ajasta: Nuku silloin kun vauvakin nukkuu niin jaksat päivät paremmin. Monesti tollainen vajaa vuoden ikäinen aktiivinen lattialla "pyöriä" on kohta aktiivinen juoksija/kiipeilijä, eikä sillon ehdi sohvalla maata senkään vertaa.
- Vanhempana helpottaa
Minulla oli kaksi lasta pari vuotta ikäeroa. Ensimmäisn kohdalla seurasin kaikkia ohjeita, huudatin yöt pitkät, kun ruokailu oli vain 4 t välein, En ikinä ottanut viereen, kun se on väärin ja epähygienistä ja aiheuttaa riippuvuutta ja mitähän kaikkea. Toisen kanssa en enää jaksanut temppuilla, kun esikoinen kuitenkin heräsi oman hyvin nukutun yönsä jälkeen klo 6.30.
Nuorempi nukkui niin huonosti, että oli pidettävä vieressä parivuotiaaksi asti, kunnes huomasi itsekin, että omassa sängyssä on parempaa tilaa. Enpä enää kelloa katsonut, kun lapsella oli nälkä. Sai pitää tuttinsa niin kauan kunnes itse heitti sen roskiin. En yrittänytkään lopettaa vaipparallia neuvolan ohjeen mukaan.
Ja arvatkaas mitä, yhtään pitempään ei vaippoja tarvittu, yösyötöt loppuivat, paino pysyi normaalina, kävely ja puhe ajallaan, ja kuitenkaan en ollut ohjekirja kourassa koko aikana.
Jos minulla olisi ollut kolmas vauva, hän olisi saanut tehdä ihan mitä mielii. Itse olisin vain istunut ja nauttinut lapsen seurasta. Onneksi hänelle, ei ikinä syntynytkään, ties millainen peräkammarin poika (?) hänestä olisi kasvanut.- 5+6
Näin just tarkoitin miekiin :)
- organisointia
Omaa päiväjärjestystä joutuu myös muuttamaan sen mukaan, milloin on mahdollisuus levätä. Kotona olevan vanhemman on syytä nukkua päivälläkin silloin kun lapsi nukkuu ja tehdä kotityöt lapsen ollessa hereillä. Myös illalla on parasta mennä nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi.
Jos perheessä on kaksi aikuista, on hyvä vuorotella lapsenhoitoa ja valvomista niin että molemmat eivät tee kaikkea samaan aikaan. Hoitotoimenpiteisiin tai ulkoiluunkaan ei tarvita kahta aikuista yhtä aikaa vaan toinen voi levätä sillä aikaa kun toinen on lapsen kanssa. Yöt voidaan vuoroon nukkua eri huoneessa ainakin välillä, jolloin toisen ei tarvitse herätä lapsen heräilyyn. Vuorottelua voi tehdä myös toisen lapsiperheen kanssa niin että molempien perheiden lapset ovat välillä muutaman tunnin toisessa perheessä jonkin aikaa niin että toinen perhe saa hengähdystauon, ja sitten vaihdetaan vuoroja. - hoitsu1
Jos lapsi otetaan sairaalahoitoon oppimaan unirytmiä, hänen annetaan itkeä sängyssä kunnes tyytyy nukkumaan yöt. Aika kovaa, mutta sen jälkeen on levännyt ja tyytyväisempi perhe ja lapsi. Ehkä tästä voisi ottaa jotain mallia kotihoitoonkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192195- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos161214- 711158
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123989Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253877- 65876