Kuinka usein päivitätte kuvausvälineitänne?

frank canjon

Ja onko kuvanne parantuneet uusien välineiden myötä. Itselläni on canon 350d vielä käytössä. Onko teillä muilla vielä vanhoja kameroita käytössä.

12

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knwkfje

      Päivittämistarve riippuu kaluston kunnosta, uusien mahdollisista uusista ominaisuuksista ja kuvien käytöstä.
      Omiin turisti ja kaupallisiinkin nettikuviin riittää mikä toimiva rittana tahansa.
      Uusia ominaisuuksia, jotka on innostaneet uudistamaan on suuremmat käytettävät herkkyydet, suurempi pikselimäärä, joka sallii suuremmat tulosteet tai runsaan rajauksen. Parempi ja suurempi näyttö. Myös video ominaisuus, vaikka sitä harvoin tarvitsee.
      Jos verrataan samankin merkin erihintaisia malleja on jo samanikäisissä melkoinen ero. Ennenkaikkea mekaaninen laatu.

      Uudet kamerat ei ole käytännössä parantaneet yhtään kuvanlaatua, ainosataan hämäräkuvaus mahdollisuuksia. Vain suurempaan kennokokoon siirtyminen auttaa oleellisesti.

      Tuostakin näkee FX ja DX kennojen eron:
      http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_16-35_2p8_vr_n15/4
      http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/5

    • nisti

      Nykyisin tulee ostettua uutta 1–2 vuoden välein. Päivittämisestä ei minulla ole varsinaisesti kysymys vaan uusista mahdollisuuksista, mukavuudenhalusta ja laiskuudesta.
      Toisen pokkarin hankin (ulkokäyttöön) etsimen vuoksi, edellisessä oli valovoima valintaperusteena.
      Toisen järkkärirungon hankin lähinnä siksi, että vältyn objektiivien vaihtamislta hankalissa tilanteissa (pöly yms) ja kiireessä.

      Kuvanlaadussa en ole huomannut merkittäviä muutoksia.

      • Digiaikaan käytössäni on ollut 7 eri Nikon runkoa yleensä 2 kerrallaan osin samasta syystä kuin nistilläkin. Nyt tosin hieman muustakin syystä sillä toinen on kroppi (D7100) ja toinen täyskennoinen (D800).

        Yksi vanhoista rungoista on mennyt vaihdossa mutta muut lasten perheille tietyllä linssivalikoimalla varustettuna.

        Pokkari tai bridge on myös usein mukana kun en ole varsinaisella kuvausmatkalla.


      • nisti

        Uudenvuodenlupaus:
        En osta mitään valokuvausvälineitä ennen kuin toisen sukupolven Sonyn kaarevakennoinen on markkinoilla.


    • Canonisti minäkin

      Erittäin hyvä kysymys. Kinofilmisetin ostin muutaman vuoden aikana 80-luvulla ja sillä tuli kuvattua vuosia. Siitä vaihdoin pariksi vuodeksi 6x6:en vuosituhannen vaihteessa. Hasseli on yhä harvakseen käytössä. Ykkös kamerasetti vaihtui sen jälkeen Canonin digiin muutaman vuoden kuluessa ja se meni kerralla vaihtoon pari vuotta sitten. Nyt olen rakentanut vähitellen Fujin järjestelmää, joka alkaa olla kasassa, kun saan toisen rungon ja ehkä pidemmän telen (90mm).

      Yli 10 vuotta setillä pl. tuo Hasseli, mutta sillä toisaalta kuvaan yhä. Koskaan ei ole ollut varaa vaihtaa kaikkea kerralla, vaan järjestelmän rakentaminen on kestänyt muutaman vuoden. Kun rakennan uutta järjestelmää, olen aina ennakolta miettinyt mitä haluan. Se helpottaa tarjousten hyväksikäyttöä ja vähentää virhehankintoja.

      Tasaisen virheen taulukon mukaan tämä ei olisi viimeinen järjestelmäkamera, johon satsaan. Yksi tulisi vielä eläkepäiviksi. Saa nähdä.

    • iltamat rintamailla

      Nikon D90. D700, D7000, D800E Näitä olen haalinut muutaman vuoden aikana, ja muutamia niihin sopivia lasitavaroita. Enää on käytössä kinokennoiset vempeleet. Välihyppäys takaisin kroppiin oli minulle vikatikki. Näistä kaikista aktiivikäytössä on D800E, joka on minulle se "täydellinen hankinta". Lisäksi luulen että se myös jää viimeiseksi hankinnakseni näillä kameraraintamilla.

    • grtgrg

      Itse taidan panna myyntiin kaikki valokuvausvälineeni ja tyytyä kännykkäkameraan. Kaikki on jo nähty ja koettu. En löydä enää mielekkyyttä valokuvauksesta.

      • Niin se vaihtelee, minulla kun vaan himottaa edelleen mutta lompsa jarruttaa joten maltti on täälläpäin valttia.


      • Canonisti minäkin

        Harrastuksessa käy aina välillä noin. Tuntuu juuttuvan paikoilleen. Silloin auttaa paluu perusteisiin, tai ainakin minulla on auttanut. Hanki joku hyvä 6x6 runko yhdellä objektiivilla ja diaprojektori 6x6:lle.


    • 920

      Päivitystahti vaihtelee. Kahta runkoa käytän aktiivikäytössä kerrallaan, yleensä pääasiassa uusinta.
      Alkusyksystä oli käytössä 4 runkoa, mutta pienen harharetken jälkeen nyt on 2 kinokennoista ja 1 vanha croppivehjes pokkarin korvikkeena.

    • D610

      ehkä 2-4 vuoden välein tulee hankittua uusi runko.

      Lasitavaraa en varsinaisesti päivitä, mutta saatan ostaa jotain uutta jos alkaa kiinnostamaan vaikka makrokuvaus.

    • D700....

      Pari vuotta sitten ostin käytetyn D700:n. Kuvien "paraneminen" on aina veteen piirretty viiva mutta vanhan täyskennoisen myötä pääsi eroon salaman käytöstä monissa tilannekuvauksissa.
      Tarpeen ja lompsan mukaan tulee uusittua... Nyt on etsinnässä kohtuullisesti ammuttu D3s

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe