Photoshop, curves

curvit kuntoon

Selittäisikö joku, mitä tarkkaanottaen curves-säädöllä tehdään? Minulla on ps elements- jossa curves-säätö on hankalampi tehdä kuin "isossa" ps-ssa, enkä ole sitä juurikaan käyttänyt. Virtuoosit pitävät kuitenkin curvesia tärkeinä ja
ymmärtääkseni curves pitää olla loivan ässän muotoinen, mutta kun niin teen, usein kuvista tulee ihan hölmöjä.
Melkein kaikissa kuvissa teen levels-säädöt, ne jotenkin ymmärrän (ainakin kuvista tulee paremmat), korvaako se curves-it, onko se vaihtoehto? En ymmärrä eroa?
Tämän haluaisin oppia.

18

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elementsin curves säädöllä voit vaikkapa tuoda esiin varjopaikkoja tai tummentaa valoisia kohtia jos ne eivät ole "puhkipalaneet".

    • Leicanisti
      • curvit kuntoon

        Kiitos. Jos ymmärrän vastauksista oikein, tämä on yksi (monen mielestä paras) vaihtoehto kontrastin säätöön. Itse olen käyttänyt elementein shadows and highlights-säätöä. Miten muut ovat tämän kokeneet? Sitten on vielä tuo contrast and brightness, joka ei kuulemma ole niin hyvä, koska siinä ei voi säätää keskisävyjä.


      • KontRasti

        "Mulla tuo käyrällä säätäminen on ensisijassa dynamiikan hallintaa."

        HAH.

        Dynamiikkaa ei jälkikäsittelyssä hallita mitenkään.


        "–kätevin kontrastityökalu"

        Noniin.
        Nyt puhut asiaa.
        Kontrastia sillä säädetään.


      • KontRasti kirjoitti:

        "Mulla tuo käyrällä säätäminen on ensisijassa dynamiikan hallintaa."

        HAH.

        Dynamiikkaa ei jälkikäsittelyssä hallita mitenkään.


        "–kätevin kontrastityökalu"

        Noniin.
        Nyt puhut asiaa.
        Kontrastia sillä säädetään.

        Kyullä esitettävää dynamiikkaa saa jälkikäsittelyssä parannettua/lisättyä. Varsinkin jos kuvassa on selvästi ali tai yli valottuneita kohtia ja varsinkin jos on otettu vaikka vain 12 bittinen RAW sen 8 bittisen jpg:n sijaan. Tästä on kokemusta sillä muutaman kuvan olen pelastanut siedettävään kuntoon noilla konsteilla.

        Kun pelaa vain joko noilla "curveilla" tai kirkkaat/tummat säädöillä niin ei tarvitse koko kuvan kontrastia muutella. Äkkipäätään se vaikuttaa ihan dynamiikan lisäämiseltä.


      • hallita mitenkään
        KontRasti kirjoitti:

        "Mulla tuo käyrällä säätäminen on ensisijassa dynamiikan hallintaa."

        HAH.

        Dynamiikkaa ei jälkikäsittelyssä hallita mitenkään.


        "–kätevin kontrastityökalu"

        Noniin.
        Nyt puhut asiaa.
        Kontrastia sillä säädetään.

        ”Dynamiikkaa ei jälkikäsittelyssä hallita mitenkään.”
        Sinun onneksesi tyhmyydestä ei sakoteta mitenkään.

        Kurveilla voi säätää tarvittaessa vielä jokaisen osavärin dynamiikkaa erikseen ja niin kannattaa usein tehdäkin.


      • Leicanisti
        curvit kuntoon kirjoitti:

        Kiitos. Jos ymmärrän vastauksista oikein, tämä on yksi (monen mielestä paras) vaihtoehto kontrastin säätöön. Itse olen käyttänyt elementein shadows and highlights-säätöä. Miten muut ovat tämän kokeneet? Sitten on vielä tuo contrast and brightness, joka ei kuulemma ole niin hyvä, koska siinä ei voi säätää keskisävyjä.

        Nuo muut säädöt vaikuttavat lähes kaikkiin sävyihin. Käyrillä voit tarvittaessa valita kapeamman alueen luminanssista ja ”lukita” muut paikoilleen. Myös vain yhden värisävyn osalta.


      • Curvit kuntoon
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kyullä esitettävää dynamiikkaa saa jälkikäsittelyssä parannettua/lisättyä. Varsinkin jos kuvassa on selvästi ali tai yli valottuneita kohtia ja varsinkin jos on otettu vaikka vain 12 bittinen RAW sen 8 bittisen jpg:n sijaan. Tästä on kokemusta sillä muutaman kuvan olen pelastanut siedettävään kuntoon noilla konsteilla.

        Kun pelaa vain joko noilla "curveilla" tai kirkkaat/tummat säädöillä niin ei tarvitse koko kuvan kontrastia muutella. Äkkipäätään se vaikuttaa ihan dynamiikan lisäämiseltä.

        Kiitos vastauksista. Ymmärrän ny enemmän asiasta. hyvää Uutta Vuotta!


      • HAH. KontRasti
        KontRasti kirjoitti:

        "Mulla tuo käyrällä säätäminen on ensisijassa dynamiikan hallintaa."

        HAH.

        Dynamiikkaa ei jälkikäsittelyssä hallita mitenkään.


        "–kätevin kontrastityökalu"

        Noniin.
        Nyt puhut asiaa.
        Kontrastia sillä säädetään.

        Aikuisten oikeasti käyrän päiden siirto muuttaa aina kuvan dynamiikkaa.


    • 920

      Curvers on yksi tärkeimpiä säätimiä. Sillä voidaan säätää helposti erikseen tumman ja vaalean pään väritasapainoa. Yhdistettynä erillaisiin tasomaskeihin ja historiasiveltimen käyttöön voi tehdä kaikenlaista paikallista säätöä kuvaan.

    • vuodesta toiseen

      "Kyullä esitettävää dynamiikkaa saa jälkikäsittelyssä parannettua/lisättyä. "


      heh

      Ai että kun kuvassa on vaikkapa 12EV dynaaminen alue, niin sitä voidaan säätää jälkikäteen vaikka 14EVn suuruisekis.

      Vittu te ootte tyhmiä :-)

      • Olisit lukenut koko kappaleen niin et olisi noin tyhmän näköinen!

        Olisit ainakin pyrkinyt tai edes yrittänyt ymmärtää mitä siinä sanottiin/kirjoitettiin!

        Tuota sinun tulkintaasihan siinä ei ajettu ja vain tosi tollo edes pyrkii moista väittämään!

        Lienet mutu miehiä joilla ei ole kokemusta mutta joiden pitää vain saada sanottua mitä sylki suuhun tuo tai miten sormet näppiksellä sattuvat milloinkin hyppelemään ilman mitään todellista tarkoitusta.

        PS. lue myös se toinen kappale!

        Toisaalta pystyn itse valitsemaan kamerasta onko kuva 12 vai 14 bittinen kun kuvaan nef muodossa. Olen huomannut omaan käyttööni useimmiten riittävän 8 bittisen jpg kuvan mutta otan siinä aina varmuuden vuoksi myös nef kuvat 12-bit asetuksella. Suurin osa nef kuvista menee roskiin tarpeettomina mutta aina silloin tällöin käytän niitä saadakseni paremmin näkyviin joko kirkkaita tai tummia kohtia kuvassa. Lopputuloksenahan on kuva dynaamisen alueen kasvamisesta kun pimeiden ja valoisien alueiden osallekin saadaan sävyjä pelkän pimeän ja kirkkaan sijaan.

        Kokeile!


      • ,ngherqhbe
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olisit lukenut koko kappaleen niin et olisi noin tyhmän näköinen!

        Olisit ainakin pyrkinyt tai edes yrittänyt ymmärtää mitä siinä sanottiin/kirjoitettiin!

        Tuota sinun tulkintaasihan siinä ei ajettu ja vain tosi tollo edes pyrkii moista väittämään!

        Lienet mutu miehiä joilla ei ole kokemusta mutta joiden pitää vain saada sanottua mitä sylki suuhun tuo tai miten sormet näppiksellä sattuvat milloinkin hyppelemään ilman mitään todellista tarkoitusta.

        PS. lue myös se toinen kappale!

        Toisaalta pystyn itse valitsemaan kamerasta onko kuva 12 vai 14 bittinen kun kuvaan nef muodossa. Olen huomannut omaan käyttööni useimmiten riittävän 8 bittisen jpg kuvan mutta otan siinä aina varmuuden vuoksi myös nef kuvat 12-bit asetuksella. Suurin osa nef kuvista menee roskiin tarpeettomina mutta aina silloin tällöin käytän niitä saadakseni paremmin näkyviin joko kirkkaita tai tummia kohtia kuvassa. Lopputuloksenahan on kuva dynaamisen alueen kasvamisesta kun pimeiden ja valoisien alueiden osallekin saadaan sävyjä pelkän pimeän ja kirkkaan sijaan.

        Kokeile!

        Ei pidä paikkaansa. Jos kuva on puhki palanut tai umpimusta et saa niihin mistään lisää "dynamiikkaa". Tietysti molemmat åäät voi leikata poikki, mutta se ei lisää dynamiikkaa, vaikka kuva siltä näyttääkin. Keskisävyt , ne muutamat pikselit, mitä epäonnistuneessa jpg:ssä on leviteään pidemmälle pätkälle ja kuva saadaan näyttämään onnistuneemmalta. Kuitenkin lopputuloksessa saattaa olla jäljellä vain 4-5 alkuperäistä sävybittiä per väri 8:n mahdollisen sijaan.

        Ilman käyriä on Photoshop käyttökelvoton, mutta älkää nyt sentään väittäkö sen tekevän ihmeitä.


      • ,ngherqhbe kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Jos kuva on puhki palanut tai umpimusta et saa niihin mistään lisää "dynamiikkaa". Tietysti molemmat åäät voi leikata poikki, mutta se ei lisää dynamiikkaa, vaikka kuva siltä näyttääkin. Keskisävyt , ne muutamat pikselit, mitä epäonnistuneessa jpg:ssä on leviteään pidemmälle pätkälle ja kuva saadaan näyttämään onnistuneemmalta. Kuitenkin lopputuloksessa saattaa olla jäljellä vain 4-5 alkuperäistä sävybittiä per väri 8:n mahdollisen sijaan.

        Ilman käyriä on Photoshop käyttökelvoton, mutta älkää nyt sentään väittäkö sen tekevän ihmeitä.

        Jos nyt oikein ymmärsin niin juuri tuotahan Työeläkeläinen korosti, nef kuvat ollessaan 12 tai 14 bittisiä antavat enemmän varaa korjata yli ja ali valottuneita kohtia mutta totuushan on jottei niilläkään ihmeitä voi tehdä.

        Jos kuva on pahasti valotettu väärin niin mikään ei auta mutta se on tänään jo harvinaista koska kuvan näkee noin suurin piirtein takanäytöltä heti kuvauksen jälkeen ja yleensä vielä saa sen mikä se nyt olikaan kirkkauskäyränkin siihen samaan kuvaan.

        Jpg kuvassa on oltava tosi tarkka tuon 8 bitin värien vuoksi ja siksi kannattaakin kuvata salalla kertaa sekä jpg että raw joista sitten voi valita.


      • salalla
        karva.naamari kirjoitti:

        Jos nyt oikein ymmärsin niin juuri tuotahan Työeläkeläinen korosti, nef kuvat ollessaan 12 tai 14 bittisiä antavat enemmän varaa korjata yli ja ali valottuneita kohtia mutta totuushan on jottei niilläkään ihmeitä voi tehdä.

        Jos kuva on pahasti valotettu väärin niin mikään ei auta mutta se on tänään jo harvinaista koska kuvan näkee noin suurin piirtein takanäytöltä heti kuvauksen jälkeen ja yleensä vielä saa sen mikä se nyt olikaan kirkkauskäyränkin siihen samaan kuvaan.

        Jpg kuvassa on oltava tosi tarkka tuon 8 bitin värien vuoksi ja siksi kannattaakin kuvata salalla kertaa sekä jpg että raw joista sitten voi valita.

        ”kannattaakin kuvata salalla”

        Tuo ”salalla” onkin just tärkeintä ”ollessaan tosi tarkka”, mutta jos kuvaa julkisella niin sitten ei kannata.


      • vuodesta toiseen
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olisit lukenut koko kappaleen niin et olisi noin tyhmän näköinen!

        Olisit ainakin pyrkinyt tai edes yrittänyt ymmärtää mitä siinä sanottiin/kirjoitettiin!

        Tuota sinun tulkintaasihan siinä ei ajettu ja vain tosi tollo edes pyrkii moista väittämään!

        Lienet mutu miehiä joilla ei ole kokemusta mutta joiden pitää vain saada sanottua mitä sylki suuhun tuo tai miten sormet näppiksellä sattuvat milloinkin hyppelemään ilman mitään todellista tarkoitusta.

        PS. lue myös se toinen kappale!

        Toisaalta pystyn itse valitsemaan kamerasta onko kuva 12 vai 14 bittinen kun kuvaan nef muodossa. Olen huomannut omaan käyttööni useimmiten riittävän 8 bittisen jpg kuvan mutta otan siinä aina varmuuden vuoksi myös nef kuvat 12-bit asetuksella. Suurin osa nef kuvista menee roskiin tarpeettomina mutta aina silloin tällöin käytän niitä saadakseni paremmin näkyviin joko kirkkaita tai tummia kohtia kuvassa. Lopputuloksenahan on kuva dynaamisen alueen kasvamisesta kun pimeiden ja valoisien alueiden osallekin saadaan sävyjä pelkän pimeän ja kirkkaan sijaan.

        Kokeile!

        "Olisit lukenut koko kappaleen niin et olisi noin tyhmän näköinen!"

        Hitto!

        Oletpa fiksu, kun teit koko HDR-kuvauksen turhaksi parilla kappaleella.

        Onneksi tajusit vinkata mulle tyhmälle asiasta, niin luin ne raamatunkin varjoonsa jättävät älyn välkkeet.
        Nyt minäkin voin käyttää erilaisia bittimääriä kuvan dynamiikan kasvattamiseen :-)

        Voihan hitto ku ootte älykkäitä


      • ku ootte
        vuodesta toiseen kirjoitti:

        "Olisit lukenut koko kappaleen niin et olisi noin tyhmän näköinen!"

        Hitto!

        Oletpa fiksu, kun teit koko HDR-kuvauksen turhaksi parilla kappaleella.

        Onneksi tajusit vinkata mulle tyhmälle asiasta, niin luin ne raamatunkin varjoonsa jättävät älyn välkkeet.
        Nyt minäkin voin käyttää erilaisia bittimääriä kuvan dynamiikan kasvattamiseen :-)

        Voihan hitto ku ootte älykkäitä

        HDR on lasten leikkikalu, ei sillä ole juuri mitään tekemistä dynamiikan ja valokuvauksen kanssa.

        Ne on kai ”taiteilijoita” jotka manipuloi kuvasta HDR:n ja signeeraa sen Comic Sansilla:
        Copyright Photography © T. Tyhmä Photography Artist


      • vuodesta toiseen
        ku ootte kirjoitti:

        HDR on lasten leikkikalu, ei sillä ole juuri mitään tekemistä dynamiikan ja valokuvauksen kanssa.

        Ne on kai ”taiteilijoita” jotka manipuloi kuvasta HDR:n ja signeeraa sen Comic Sansilla:
        Copyright Photography © T. Tyhmä Photography Artist

        "HDR on lasten leikkikalu, ei sillä ole juuri mitään tekemistä dynamiikan ja valokuvauksen kanssa."

        Se on sentään High Dynamic Range, comic sanssilla tai ilman.

        Toisin kuin bittimäärä on vaan bittimäärä, arielin terhakka tissin kaaari -fontilla tai ilman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe