Kilpirauhaspotilaat puhuvat aivosumusta usein. Miten te kukainenkin koette tarkemmin ottaen tuo aivosumun, millaista se on?
Aivosumu?
17
1561
Vastaukset
- sumuilu
Tällaisia kuvauksia eräältä ystävättäreltä:
"poissaoleva tuntu" ... "ei jaksa ajatella"
Nämä siis toisen käden tietoina. Odotellaan asianosaisten kuvauksia.
Jos sattuu aivosumu hellittämään niin että pystyy kirjoittelemaan - Ex-aivosumu
Minulla aivosumu on ollut mm. muistin pätkimistä, ajatuksen hitautta, kirjoittamisen vaikeutta, muissa maailmoissa olemista ja eritoten keskittymiskyvyttömyyttä.
- samat
ku ex-aivosumulla. Pelottavia oli nää poissaolokohtaukset, ykskaks linja-autossa istuessa ei tunnistanu paikkaa, vaikka oli samaa reittiä kulkenut vuosikaudet.
Lisäksi oli sellaisia "kohtauksia" etten ymmärtänyt ihmisten puhetta. Ihan sama vaikka olisivat puhuneet hepreaa. Ei kestäny kauaa, mut oli tosi noloa kysyä: mitä? vaikka kasvokkain keskusteli ihmisten kanssa.
Lääkityksellä ollessa ei oo näitä enää ollu. Sanat on hukassa aika usein vieläkin.
- Aivosumussa pihalla
Samat kuin edellisillä. Koko ajan "pihalla", ei ymmärrä puhetta, ei pysty seuraamaan muiden puhetta, ei pysty keskittymään. Hidas, ei pysy kärryillä missään asioissa tavallisella nopeudella. Vaikea ymmärtää yhtään monimutkaisempaa tekstiä. Jne.
- Alkup.
Huoh.. kuulostaapa tutuilta. Olen jotenkin ajatellut aivosumulla että olo on enemmänkin vain pelkästään "turta", " utuinen" ..näkee jotenkin huonosti tms. enkä ole osannut yhdistää tätä aivosumua keskittymis/muistihäiriöihin lainkaan. Entä millaisia muistihäiriöitä olette kokeneet? Omani ovat aivan omituisia juttuja...esim. tänään katselin astiakaapissamme eräitä lautasia ja ihmettelin että mistä ovat ilmestyneet..kuka ostantu meille uusia lautasia. En muistanut muka sillä hetkellä nähneeni niitä aiemmin vaikka nyt muistutettuna asiasta muistan että olin itse niitä pari vuotta sitten ostamassa. Tänään ollut muutenkin tavallista enemmän taas vaihteeksi huimausta ja jotenkin "epävakaata" sekavaa oloa. Sanoissa olen sekoillut enemmän ja vähemmän koko pienen elämäni...kyselen asioita ihmisiltä enkä kuuntele vastauksia kun ajatus harhailee jo muualla. Myös Ihan karseita ja pelottavia blackout tilanteita ollut muutamia. Masentuneisuutta välillä, palelua, rythmihäiriöitä jne monia muitakin vajaatoiminnan oiretta.
Sain juuri thyroxin lääkityksen lievään mahdolliseen vajaatoimintaan..toivon nyt kovasti että kaikki johtuu kilpirauhasesta ja paranee lääkkeillä :(.
Mutta helpottaisi jos kertoisitte muutkin karmeimmista muistihäiriötilanteistanne mitä olette kokeneet...jokin alkava muistisairauden mahdollisuus pelottaa hirveästi..en ole vielä viitttäkään kymmentä :(- koelääkitys
> Sain juuri thyroxin lääkityksen lievään mahdolliseen vajaatoimintaan
Toivottavasti kuulut siihen 90 prosenttiin joilla Thyroxin auttaa,
Kiva että kuitenkin sai koelääkityksen vaivoihisi.
Suomen Endokrinogiyhdistys näet haluaa kieltää koelääkitykset.
e-yhdistyksen joko mukaan "olet viitearvoissa ja terve, näkemiin!"
tai sitten alettaan hoito Pyhällä Thyroxin'illa.
Muut (paremmat) lääkkeet e-yhdistys haluaa kieltää - Jalkeilla.
koelääkitys kirjoitti:
> Sain juuri thyroxin lääkityksen lievään mahdolliseen vajaatoimintaan
Toivottavasti kuulut siihen 90 prosenttiin joilla Thyroxin auttaa,
Kiva että kuitenkin sai koelääkityksen vaivoihisi.
Suomen Endokrinogiyhdistys näet haluaa kieltää koelääkitykset.
e-yhdistyksen joko mukaan "olet viitearvoissa ja terve, näkemiin!"
tai sitten alettaan hoito Pyhällä Thyroxin'illa.
Muut (paremmat) lääkkeet e-yhdistys haluaa kieltää"Toivottavasti kuulut siihen 90 prosenttiin joilla Thyroxin auttaa"
"Muut (paremmat) lääkkeet e-yhdistys haluaa kieltää"
Mikähän mahtaa olla tämä parempi lääke joka auttaa yli 90% tapauksista?
Laittaisitko tutkimustulokset tästä paremmasta lääkkeestä ja sen paremmasta vaikuttavuudesta esille. - Ilman hoitoa
Jalkeilla. kirjoitti:
"Toivottavasti kuulut siihen 90 prosenttiin joilla Thyroxin auttaa"
"Muut (paremmat) lääkkeet e-yhdistys haluaa kieltää"
Mikähän mahtaa olla tämä parempi lääke joka auttaa yli 90% tapauksista?
Laittaisitko tutkimustulokset tästä paremmasta lääkkeestä ja sen paremmasta vaikuttavuudesta esille.Koelääkitys kyllä äsken sanoi, että 90 % auttaa Thyroxin :) Joten mitä höpiset Jalkeilla?
Sen sijaan 10-30 % potilaista ei saa apua pelkästä Thyroxinista. Suomessa on noin 300 000 kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa potilasta. Heistä 10-30 % on 30 000 - 90 000 potilasta. Joille siis Thyroxin ei riitä. Mistä nämä potilaat saavat hoidon? Tällä hetkellä ei mistään. - 7+1
Tiedätkö kuvailit juuri oireeni joista aikanaan terapiassa psykan puolella puhuin. Kävin magneetissa ajateltiin jopa lievää epilepsiaa niihinkin eri testit. Jossain vaiheessa heitettiin lisää troppeja. Mitään ei löytynyt eikä sen koommin mitään mielensairautta depiksen ja paniikkihäiriön lisäksi. Potilaskertomukseen oli lopuksi lisätty: on vähän liiiankin innostunut tietämään poissaolokohtauksien syitä .Ai niin ja lihoin ryhävalaaksi. Potilaskertomukseen lisätty joka kerta miten potilas on lihonut ....potilas on nyt todella lihonut. Sitten nuori arvauskeskuksen lääkäri teetti kilpirauhaskokeen, tämä siinä vaiheessa kun olin ryhävalaan kokoinen.
Onneksi paino on taas normaali ja tuosta ajasta jo kymmenisen vuotta. Aivosumu on minulle täysin uusi aihe. Eikö lääkärien tulisi jo herätä ja unohtaa ne viitearvot. Ihmisiä doupataan liian herkästi muilla aineilla.Tämä tauti ei ole niin heppoinen pikkuoire kuin annetaan ymmärtää vaan on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti. - 7+1
7+1 kirjoitti:
Tiedätkö kuvailit juuri oireeni joista aikanaan terapiassa psykan puolella puhuin. Kävin magneetissa ajateltiin jopa lievää epilepsiaa niihinkin eri testit. Jossain vaiheessa heitettiin lisää troppeja. Mitään ei löytynyt eikä sen koommin mitään mielensairautta depiksen ja paniikkihäiriön lisäksi. Potilaskertomukseen oli lopuksi lisätty: on vähän liiiankin innostunut tietämään poissaolokohtauksien syitä .Ai niin ja lihoin ryhävalaaksi. Potilaskertomukseen lisätty joka kerta miten potilas on lihonut ....potilas on nyt todella lihonut. Sitten nuori arvauskeskuksen lääkäri teetti kilpirauhaskokeen, tämä siinä vaiheessa kun olin ryhävalaan kokoinen.
Onneksi paino on taas normaali ja tuosta ajasta jo kymmenisen vuotta. Aivosumu on minulle täysin uusi aihe. Eikö lääkärien tulisi jo herätä ja unohtaa ne viitearvot. Ihmisiä doupataan liian herkästi muilla aineilla.Tämä tauti ei ole niin heppoinen pikkuoire kuin annetaan ymmärtää vaan on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti.Vastaukseni siis nim:alkup. Tosin muidenkin viesteissä on kuvattu samanlaisia oireita.
- fiaskoEndokrinologia
Ilman hoitoa kirjoitti:
Koelääkitys kyllä äsken sanoi, että 90 % auttaa Thyroxin :) Joten mitä höpiset Jalkeilla?
Sen sijaan 10-30 % potilaista ei saa apua pelkästä Thyroxinista. Suomessa on noin 300 000 kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa potilasta. Heistä 10-30 % on 30 000 - 90 000 potilasta. Joille siis Thyroxin ei riitä. Mistä nämä potilaat saavat hoidon? Tällä hetkellä ei mistään.Muuta(kin) kuin Orionin Thyroxinia sai 3200 potilasta v. 2013
Hyvä että edes tuo määrä sai apua.
Paha että suuri määrä koko ajan jätetään kärsimään
https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/10/19/suomalaisia-kyselyja-eri-laakityksista/
BTW: Kolmesataatuhatta on vain jo todettujen vajislaisten määrä.
Toteamatta on paljon. Laboratoriotutkimuksista pyritään "säästämään" .
Pompottelu jatkuu, osa invalidisoituu, osa joutuu sairaseläkkeelle. - eroja lekureissa
7+1 kirjoitti:
Onneksi paino on taas normaali ja tuosta ajasta jo kymmenisen vuotta. Aivosumu on minulle täysin uusi aihe. Eikö lääkärien tulisi jo herätä ja unohtaa ne viitearvot. Ihmisiä doupataan liian herkästi muilla aineilla.Tämä tauti ei ole niin heppoinen pikkuoire kuin annetaan ymmärtää vaan on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti."Eikö lääkärien tulisi jo herätä ja unohtaa ne viitearvot?"
Olet oikeilla jäljillä. Endokrinologeissakin on eroja. Toiset tuijottavat viitearvoja (alin kolmannes riittää), toiset (paremmat) kysyvät asiakkaan vointia. Paremmat antavat säätää lääkityksen itsenäisesti vajaa- ja liikatoimintaoireiden mukaisesti. - alkup.
7+1 kirjoitti:
Onneksi paino on taas normaali ja tuosta ajasta jo kymmenisen vuotta. Aivosumu on minulle täysin uusi aihe. Eikö lääkärien tulisi jo herätä ja unohtaa ne viitearvot. Ihmisiä doupataan liian herkästi muilla aineilla.Tämä tauti ei ole niin heppoinen pikkuoire kuin annetaan ymmärtää vaan on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti.Hyvä kuulla 7 1 että samoja tuntemuksia muillakin. Ja toivoa antavaa. Kiitos kun vastailit.
Oon miettinyt pitäisikö koittaa päästä tuohon pään magn kuvaukseen-eikö siinä näy tosiaan jos on jostain alkavasta muistisairaudesta kyse? Ihan pelkästään jo mielenrauhan vuoksi maksaisin sen vaikka itse yksityisellä. - 7+1
alkup. kirjoitti:
Hyvä kuulla 7 1 että samoja tuntemuksia muillakin. Ja toivoa antavaa. Kiitos kun vastailit.
Oon miettinyt pitäisikö koittaa päästä tuohon pään magn kuvaukseen-eikö siinä näy tosiaan jos on jostain alkavasta muistisairaudesta kyse? Ihan pelkästään jo mielenrauhan vuoksi maksaisin sen vaikka itse yksityisellä.Kuin myös alkup. Miten helpottavaa kuulla miten oireisiin löytyy selitys. Magneettikuvaus jos pääset tuo tietty helpotusta huoleen. Nythän yksityiselläkin hintoja kilpailutetaan. Miettinyt itsekin alkavaa muistisairautta silloin kun kognitiiviset kyvyt ovat olleet huonoimillaan kun ei edes kykene kirjoittamaan. Katsele rauhassa asioita. Pidän itse päiväkirjaa kaikista oireista. Se jäsentää vuosia ja tapahtumia.
- Pitkä tie
alkup. kirjoitti:
Hyvä kuulla 7 1 että samoja tuntemuksia muillakin. Ja toivoa antavaa. Kiitos kun vastailit.
Oon miettinyt pitäisikö koittaa päästä tuohon pään magn kuvaukseen-eikö siinä näy tosiaan jos on jostain alkavasta muistisairaudesta kyse? Ihan pelkästään jo mielenrauhan vuoksi maksaisin sen vaikka itse yksityisellä.Pelkän magneettikuvauksen perusteella ei voi sulkea pois magneettikuvauksen mahdollisuutta.
Magneettikuvauksen perusteella ei minun tapauksessani löytynyt mitään viitteitä muistisairaudesta, joten minulle tehtiin likvor tutkimus (selkäydinneste). Yksi kolmesta markkerista antoi epänormaalin tuloksen, joten jouduin useammaksi vuodeksi seurantaan. Viime kesänä vihdoin viimein todettiin, ettei minulla ole etenevää muistisairautta, vaan oireeni johtuvat epätyypillisestä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. - Pitkä tie
Pitkä tie kirjoitti:
Pelkän magneettikuvauksen perusteella ei voi sulkea pois magneettikuvauksen mahdollisuutta.
Magneettikuvauksen perusteella ei minun tapauksessani löytynyt mitään viitteitä muistisairaudesta, joten minulle tehtiin likvor tutkimus (selkäydinneste). Yksi kolmesta markkerista antoi epänormaalin tuloksen, joten jouduin useammaksi vuodeksi seurantaan. Viime kesänä vihdoin viimein todettiin, ettei minulla ole etenevää muistisairautta, vaan oireeni johtuvat epätyypillisestä kilpirauhasen vajaatoiminnasta.SORRY:
Pitää heti korjata omaa tekstiä ... siis pelkän magneettikuvauksen perusteella ei voi sulkea pois MUISTISAIRAUDEN mahdollisuutta. - 7+1
Pitkä tie kirjoitti:
SORRY:
Pitää heti korjata omaa tekstiä ... siis pelkän magneettikuvauksen perusteella ei voi sulkea pois MUISTISAIRAUDEN mahdollisuutta.Lisään vielä: magneettiin mentiin kun kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ei osattu ottaa huomioon missään vaiheessa. Kaikki meni loppulausunnossa masennuksen piikkiin tyroksiinin aloitusannoksella 0,025.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740