rasitusastma?

Vanja

Mitä oireita on rasitusastmassa?? Itselläni on ollut varmaan kaksi vuotta ongelmana urheillessa/hengästyessä rintakehään ja kurkkuun sattuu..jopa pidemmilla kävelylenkeillä..urheilu ei siis tästä johtuen kiinnosta..eikä ole väliä liikunko kesällä tai talvella, tai sisällä tai ulkona..olen myös aina "tukossa", erityisesti nenä ja kurkku, mutta minua ei kuitenkaan erityisesti yskitä..

5

705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm.

ovat hengenahdistus, hengityksen vinkuminen, paineen tuntu keuhkoputkessa. hyvä lääke oireisiin on esim. ventoline diskus. voit lääkäriä pyytää myös kirjoittamaan reseptin tiladelle. tiladea käytetään ehkäisemään rasitusastman oireita ennen esim. liikuntasuoritusta. tilade ei auta enää kun oireet ovat ilmaantuneet vaan se on nimenomaan ennaltaehkäisyyn.

• Sopu

Ventoline ym. avaavat lääkkeet eivät missään tapauksessa ole astman ensisijainen hoito. Astma on krooninen tulehdussairaus, jonka hoidon perustana ovat kortisonipohjaiset, tulehdusta estävät ja hillitsevät lääkkeet.

Avaava lääke yksistään käytettynä ainoastaan pahentaa perussairautta, kun tulehdusoireet jäävät huomamatta.

• vinkukeuhko

minullakin todettiin rasitusastma yths:n testeissä, koskaan ei ole ollut mitään oireita ja lääkäriinkin menin ihan muitten juttujen takia, allergioita ei ole ja koko ikäni olen liikkunut aktiivisesti. lääkärissä todettiin pienentynyt keuhkotilavuus (mittaamalla), rasituskokeitten jälkeen määrättiin lääkkeet. nykyisin on kasvoissa ilmennyt ihottumaa, joka sekin kuulemma kuuluu taudinkuvaan...käy siis lääkärissä jos asia vaivaa sinua, ei se astmapiippu kassin pohjalla nyt haitaksikaan ole, ei ole ainakaan minun elämään mitään vaikuttanut =)

• buble

minulle tehtiin pef testi..koska oireilen liikunnan aikana/jälkeen.puhalsin 10min hölkän jälkeen 230-320..lääkärin mielestä olen terve.pitäiskö ehkä mennä toiselle lääkärille?
        olen urheilja joten haittaa elämää aikalailla

• vinkukeuhko
        buble kirjoitti:

minulle tehtiin pef testi..koska oireilen liikunnan aikana/jälkeen.puhalsin 10min hölkän jälkeen 230-320..lääkärin mielestä olen terve.pitäiskö ehkä mennä toiselle lääkärille?
        olen urheilja joten haittaa elämää aikalailla

tuon pef-testinhän tulokset suhteutetaan pituuteen ja muistaakseni painoon ja rasitukseenkin, eli vaikea sanoa. itse olen nyt ottanut mokomaa riesaa kurkusta kiinni: lisään rasitusta vähitellen ja on alkanut vinkunat ja yskä vähävähältä loppumaan =)
        hyvää ja vingutonta kesän jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe