rasitusastma?

Vanja

Mitä oireita on rasitusastmassa?? Itselläni on ollut varmaan kaksi vuotta ongelmana urheillessa/hengästyessä rintakehään ja kurkkuun sattuu..jopa pidemmilla kävelylenkeillä..urheilu ei siis tästä johtuen kiinnosta..eikä ole väliä liikunko kesällä tai talvella, tai sisällä tai ulkona..olen myös aina "tukossa", erityisesti nenä ja kurkku, mutta minua ei kuitenkaan erityisesti yskitä..

5

698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm.

ovat hengenahdistus, hengityksen vinkuminen, paineen tuntu keuhkoputkessa. hyvä lääke oireisiin on esim. ventoline diskus. voit lääkäriä pyytää myös kirjoittamaan reseptin tiladelle. tiladea käytetään ehkäisemään rasitusastman oireita ennen esim. liikuntasuoritusta. tilade ei auta enää kun oireet ovat ilmaantuneet vaan se on nimenomaan ennaltaehkäisyyn.

• Sopu

Ventoline ym. avaavat lääkkeet eivät missään tapauksessa ole astman ensisijainen hoito. Astma on krooninen tulehdussairaus, jonka hoidon perustana ovat kortisonipohjaiset, tulehdusta estävät ja hillitsevät lääkkeet.

Avaava lääke yksistään käytettynä ainoastaan pahentaa perussairautta, kun tulehdusoireet jäävät huomamatta.

• vinkukeuhko

minullakin todettiin rasitusastma yths:n testeissä, koskaan ei ole ollut mitään oireita ja lääkäriinkin menin ihan muitten juttujen takia, allergioita ei ole ja koko ikäni olen liikkunut aktiivisesti. lääkärissä todettiin pienentynyt keuhkotilavuus (mittaamalla), rasituskokeitten jälkeen määrättiin lääkkeet. nykyisin on kasvoissa ilmennyt ihottumaa, joka sekin kuulemma kuuluu taudinkuvaan...käy siis lääkärissä jos asia vaivaa sinua, ei se astmapiippu kassin pohjalla nyt haitaksikaan ole, ei ole ainakaan minun elämään mitään vaikuttanut =)

• buble

minulle tehtiin pef testi..koska oireilen liikunnan aikana/jälkeen.puhalsin 10min hölkän jälkeen 230-320..lääkärin mielestä olen terve.pitäiskö ehkä mennä toiselle lääkärille?
        olen urheilja joten haittaa elämää aikalailla

• vinkukeuhko
        buble kirjoitti:

minulle tehtiin pef testi..koska oireilen liikunnan aikana/jälkeen.puhalsin 10min hölkän jälkeen 230-320..lääkärin mielestä olen terve.pitäiskö ehkä mennä toiselle lääkärille?
        olen urheilja joten haittaa elämää aikalailla

tuon pef-testinhän tulokset suhteutetaan pituuteen ja muistaakseni painoon ja rasitukseenkin, eli vaikea sanoa. itse olen nyt ottanut mokomaa riesaa kurkusta kiinni: lisään rasitusta vähitellen ja on alkanut vinkunat ja yskä vähävähältä loppumaan =)
        hyvää ja vingutonta kesän jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe