Onko Iisalmessa muuallakin kuin Pitkälahdessa auraajilla edelleen vanhahtavaa kalustoa? Koneiden auroissa ei näytä jäljestä päätellen olevan sulkuporttia tai edes kääntöä! Käsittääkseni urakkasopimuksessa kaupungin kanssa tai edes hyvien tapojen mukaan koko lumimassaa ei saisi tai tarvitsisi (kiitos, etukäteen kuskit) kiinteistön liittymään tyhjentää?
Hyvää vuoden viimeistä päivää ja lumirikasta Uutta Vuotta!
Lumenauraus kiinteistöjen liittymään
77
3281
Vastaukset
- aura ukko
Hyvää uutta vuotta myös sinulle. En auraa kyseistä aluetta mutta joka kylällä sama homma.Ihan jokainen saa omaan liittymäänsä auratessa lunta mutta riippuu useasti kuinka paljon edeltävästä naapurista joka kolaa pihansa puhtaaksi ja työntää lumensa tielle jotka siirtyy sinun liittymään
- Lumi-ukko
Aura ukko, eikös sitä auraus kulmaa voi säätää, siitähän se riippuu minne ne lumet menee.
- aatteleppa itekkii
Jos mahdollista, pitäkää liittymänpenkka matalana, silloin aurausvalli tyhjenee siihen, eikä kasaudu liittymän kohtaan niin paljon. Siitä oli jossain hyvä videokin, mutten viitsi nyt etsiä sitä.
Eli, auran tulosuunnasta muutamalta metriltä penkka kokonaan pois. Silloin sen voi kolailla omaan tahtiinsa milloin haluaa, eikä tarvitse vahtia milloin aura auraa. Tietysti kaikki riippuu tilasta. Johonkin ei vain mahdu lunta määräänsä enempää, ja ne täytyy kolailla kauemmas sopivaan tilaan.- viski kolalla
Eiköhän verorahoilla ole parempaakin käyttöä kun lumipenkkoja ajella pois!! Ja jos se on niin vaikeeta se liittymän puhdistus niin muuta kerros taloon,lakasoovat sulle rappusetkin valmiiksi! Luulempa että ei sitä joka liittymän kohdalla auraa käännellä.
- Onpa ongelma
Paneppa sähkövastus pihatielle niin lumi sulaa ei tartte lapioida.Meillä toimii erittäin hyvin.
- Kola-ukko kirjailee
Kerrostaloon en ole vielä muuttamassa, mutta ehkä kun vanhenen niin muutan samaan taloon kanssasi! Mietityttää joskus tämänkaltainen suomalainen työmoraali, ettei haluta kehittää vanhoja toimintatapoja kun koneiden laitteet kuitenkin nämäkin pienet temput mahdollistavat. Nythän ei olisi muusta kysymys kuin että, kuski painaa tai kääntää vipua liittymien kohdalla. Eihän se kaupungin kuluja mitenkään lisää jos kuski näyttää ammattitaitonsa! Jaksan kyllä liittymäni puhtaana pitää ja kolaan/lapion aina lumet omaan pihaani. Kiitos niille, jotka jakoivat rakentavilla kommenteilla tuskaani.
- rotex
pahin virhe on työntää ne lumivallit liittymästä sinne aura-auton tulo suuntaan kasaan, sillon ne kyllä lentää takaisin.
- Joskus ottaa pattiin
Samaa se on täällä Vieremälläkin. Isäntä kun itse hoitaa aurauksen kaikki vimosen päälle! Välttämättä kuskeista ei voi sanoa samaa.
- Maansiirto Korolaine
Iisalmen kaupungin sivustolta selviää, että Pitkälahdessa on alueurakoitsijana Maansiirto Pekka Korolainen, joka on ollut keskusteluissa esillä muillakin aihealueilla....
- aura ukko
En varmasti tule auran siipeä kääntämään talo liittymässä,se jos mikä on ajan ja rahan tuhlausta!! Keräävät aurat on erikseen piha alueiden auraukseen ja kadut aurataan toisenlaisella auralla. Kehtaavat moisesta narista.
- Lumi-ukko
Aura ukko, en tiennytkään että se on käsin veivattavaa mallia sulla,eikai siinä muuten aikaa ja rahaa kulu jos vauhdissa kääntää hydrauliikalla.
- entinen auraaja
Samaa pihaliittymien tukkimista havaittu jo useana vuotena Marjahaan ja Kangaslammen alueella.
Itsekin olen auraushommia tehnyt ja tiedän että tahallisesti ei saisi pihaliittymiä tukkia. Liekö sitten kyseessä auraajan laiskuus, vai hänelle asetetut kiireet töiden hoitamisessa?
Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidän sitä että työnantajan sanelemissa aikarajoissa ei ole auraajalla muuta vaihtoehtoa kuin nopeasti aurata lumet pois ajoväyliltä. Siinä ei paljoa paina normaalin työntekijän oma halu tehdä työnsä huolella.
Tällaisten yrittäjien palkkaaminen kaupungin kunnossapitoon pitäisi lopettaa heti alkuunsa, ja ottaa tilalle sellaisia jotka itsekin tekevät töitä ja osaavat huomioida kokonaisuuden paremmin.- erittäin pettynyt
olen huomannut ainakin kangaslammen alueella, auraajat saisivat mennä muualle opettelemaan lumen auraamista, kun se kerran ei ota onnistuakseen, ei siinä mitään on kyllä hienot ja isot vehkeet, laittasivat toisenlaisen auran eteensä, ei tarviis alue auralla levitellä vanhojen ihmisten korjattavaksi niitä lumia.
Sanotaan muutamia vuosia taakse päin, kun oli eri auraaja porukka, eipä juurikaan kolaa tarvinnut niinä talvina.
Toivottavasti vielä sama yrittäjä saadaan auraamaan. - sairasta hommaa
erittäin pettynyt kirjoitti:
olen huomannut ainakin kangaslammen alueella, auraajat saisivat mennä muualle opettelemaan lumen auraamista, kun se kerran ei ota onnistuakseen, ei siinä mitään on kyllä hienot ja isot vehkeet, laittasivat toisenlaisen auran eteensä, ei tarviis alue auralla levitellä vanhojen ihmisten korjattavaksi niitä lumia.
Sanotaan muutamia vuosia taakse päin, kun oli eri auraaja porukka, eipä juurikaan kolaa tarvinnut niinä talvina.
Toivottavasti vielä sama yrittäjä saadaan auraamaan.samaa todennut, tulis vaan P. K. tekemään taas lumitöitä kangaslammen alueelle, niin homma pelittäs.
Eikäs todellakaan tarvii persesilmä pitkällä työntää ammatti taidottoman lumia takas pihasta.
Ja mikä parasta kun yrittää nukkua, niin eikö tule lingolla vetelemään katua, voi sitä ryminää talon seinällä kun tulee jää paukkuja ym. seinään, kuinkahan monta ikkunaa on joutunut korvaamaan.
- Veronmaksaja..
Urakoita annettaessa pitäsi selvittää millaisella kalustolla niitä tehdään.Nykyaikana löytyy varmaan semmoisia auroja, joilla pihaliittymät ei täyty, jos niin halutaan.Ja myös semmoisia kuskeja jotka homman osaa.
- Lumiukkoh
Kalustoa on ja ammattiauraajia, mutta viimekädessä on hinta joka määrää. Alueurakoitsijalla voi olla monentasoista aliurakoijaa. Viime talvena ei näitä pohtimisia ollutkaan kun ei ollut luntakaan...Tekniseen palvelukeskukseen palaute tai lautakunnan jäsenille.
- Kolailija-olli
Lumiukkoh kirjoitti:
Kalustoa on ja ammattiauraajia, mutta viimekädessä on hinta joka määrää. Alueurakoitsijalla voi olla monentasoista aliurakoijaa. Viime talvena ei näitä pohtimisia ollutkaan kun ei ollut luntakaan...Tekniseen palvelukeskukseen palaute tai lautakunnan jäsenille.
Olen tehnyt reklamaatioita asiasta. Ainoa palaute joka teknisestä keskuksesta tulee, on vain toteamus "kiinteistön omistajan on itse pidettävä kiinteistölle johtava ajotie liikennöitävässä kunnossa".
Mitään vaikutusta reklamoinnilla ei ole. Valitsevat vain aina halvimmat urakoitsijat.
- Hiukan realismia
Kunta tai valtio saa tehdä mitä tahansa ja siihen on alistuttava. Jos sinä työnnät lumikasan kadulle saat laskun sen poissiivoamisesta - ehkä vielä sakot päälle.
Kaupunki hoitaa tyylillään yhteiset asiat. Urakoitsijat taas tekevät niin halvalla kuin voivat. Urakan saa kuitenkin aina se joka parhaiten lahjoo ja parhaan katteen se joka tekee halvimmalla. - Talonomistaja 3
Olen huomannut ainakin Sukevalla tapahtuvan liittymien puhdistusta urakoitsija toimesta, mikäli ovat siihen lumet auranneet. Liekkö Iisalmen auramiehet/naiset ottaneet urakat niin halvalla itselleen, että ei ylimääräisiä tai jopa sopimukseen kuuluvia asioita pystytä tekemään kun kynällä tuntilappuun.
- Puarustelija
Nakkipookamasta !
Kylläpä kaupunki on antanut lumityöt "hutasijalle". Parempi olisi, jos katuja ei aurattaisi lainkaan. Nykyisessä työn jäljessä ei mitään kehuttavaa. Olisiko syytä käydä kaupungin herrojen tutkimassa millaisia töyssyjä jätetään liittymiin ja risteyksiin. Ruetaan työntämään omat lumet kaduille.
Puarustelija - Aina halvin
ei ole paras urakoitsia.
- sama joka vuosi
Samallaista se on täällä pohjoisella puolella Iisalmea ,ollut jo monta vuotta. Omakoti asujat saavat aina putsata liittymät lumisade kuurojen jälkeen. Toivois aina vähä lumista talvee. Varsinkin Ilvolankadulla tätä on jatkunut monta vuotta.
- John Deere
Kyllä tässä asiassa, jota itseasiassa tapahtuu ympäri suomea, pitäisi omakotiasujien ottaa härkää sarvista ja vetää yhtä köyttä. Tällainen lumitöitten teko on ihan täyttä hutilointia. Joku roti se on oltava kaupunginkin hommissa.
Itse kun olin aikanaan reissutöissä, niin olipa karmeaa palata yöllä kotiin kun liittymässä odotti läpijäätynyt kasa, jota sai työstää tyntitolkulla ennenkuin sai auton pihaan.
Ei mielestäni tälläiseen pidä alistua. - Itse siivotaan
liittymät täällä maaseudullakin. Vai vielä Kaupungin pitäisi teille pihatkin aurata. Kyllä iletään ruikuttaa.
- Heikki Hoo
Ei ole tainnut nimimerkki "Itse siivotaan" ymmärtää nyt asiaa. Eihän tässä ollut pihojen aurauksesta kyse, vaan siitä että pihaliittymät tukitaan lumivallilla kun aurataan lumet kadulta siihen tukkeeksi.
- Aura-ukko
Teen itse lumitöitä toisen kaupungin alueella. Myös täällä jatkuvaa kädenvääntöä näistä pihaliittymien tukkimisista. Se kun vain on niin, että kuntalaki jota näissä puhtaanapitotöissä noudatetaan määrää liittymän kunnossapidon kuuluvan liittymän omistajalle. Tässä ei ole mitään epäselvää, se on siellä laissa selvästi sanottu. Minulle on aina jäänyt epäselväksi se, millä Te kaava-alueella asuvat perustelette sen, että pihaliittymään ei saisi tulla aurauslumia? Missä erityisasemassa Te olette verrattuna siihen haja-asutusalueella asuvaan yh-äitiin, joka joutuu aukaisemaan tai aukaisuttamaan pihatiensä ja samalla poistamaan tiehallinnon siihen liittymään heittämät lumet? Ja maksaa itse kaikki konetyöt jos ei kolaa. Ei tule hänelle tie auki muutaman metrin päähän autotallista kunnallisveroa maksamalla. Eikö Teidän logiikan mukaan kaupungin koneen pitäisi käydä aukaisemassa hänenkin tie tai edes liittymä? Valaiskaa minua kun minä en tätä ainaista valitusta ymmärrä.
- John Deere
Kiinteistön omistaja joutuu pitämään lumensa tontillaan, pitäköön kaupunki omansa missä tahansa muualla kuin kiinteistön omistajan liittymässä.
Kyllä kiinteistön omistaja pitää sen liittymänsä kunnossa, ilman muuta, mutta sitä ei PIDÄ hyväksyä, että joku vitun torsake työntelee ne liittymät TUKKOON:
Laittakaa siihen urakkahintaan sellainen lisä että se onnistuu, jos se siitä on kiinni.- Aura-ukko
Aivan, olet oikeassa siinä, että kaupunki ei voi tuoda lumia yksityisen kiinteistön tontille. Mutta tiesitkös sen, että kadun ja tontin välissä pitäisi joka kohdassa olla alue jolle auraajan tulee saada sijoittaa lumet. Tämä ns. lumialue on aurausviitan ja orapihlaja aidan välinen alue. Kaikki ymmärtänevät nyt kaistaleen mitä tarkoitan? Tällä samaisella kaistaleella sijaitsee se tonttiliittymä ja sen vuoksi siihen saadaan lumet aurata. Tämä nyt vain on fakta mikä ei muuksi muutu. Eikä kyse ole urakkahinnasta, minulla kääntyy aurat ja on stopparit sekä lingossa kaikki härpäkkeet torvessa mitä olemassa olla voi. Kyse on PERIAATTEESTA, niin kauan kuin kaupunki ei käy aukaisemassa minun pihatietä en minä lakkaa laittamasta lunta sinne minne minulla ja kaupungilla on oikeus se laittaa. Kyse on toisin sanoen kansalaisten tasavertaisesta kohtelemisesta. Eikö niin?
- aatteleppa itekkii
Aura-ukko kirjoitti:
Aivan, olet oikeassa siinä, että kaupunki ei voi tuoda lumia yksityisen kiinteistön tontille. Mutta tiesitkös sen, että kadun ja tontin välissä pitäisi joka kohdassa olla alue jolle auraajan tulee saada sijoittaa lumet. Tämä ns. lumialue on aurausviitan ja orapihlaja aidan välinen alue. Kaikki ymmärtänevät nyt kaistaleen mitä tarkoitan? Tällä samaisella kaistaleella sijaitsee se tonttiliittymä ja sen vuoksi siihen saadaan lumet aurata. Tämä nyt vain on fakta mikä ei muuksi muutu. Eikä kyse ole urakkahinnasta, minulla kääntyy aurat ja on stopparit sekä lingossa kaikki härpäkkeet torvessa mitä olemassa olla voi. Kyse on PERIAATTEESTA, niin kauan kuin kaupunki ei käy aukaisemassa minun pihatietä en minä lakkaa laittamasta lunta sinne minne minulla ja kaupungilla on oikeus se laittaa. Kyse on toisin sanoen kansalaisten tasavertaisesta kohtelemisesta. Eikö niin?
Kyllä käytäntö voidaan muuttaa, jos asiaa aletaan ajaa yhteisesti. On aivan selvä se, että jos pihat pidetään konevoimin auki, niin siitä ei tule ongelmaa. Mutta kun pihat yleensä pidetään käsivoimin auki, niin ei siihen tarvitse enää lisä aurauksia muiden aiheuttaa.
Esim. maaseudulla tuosta ei ole mitään vaivaa, kun ne jäätyneet penkat lähtevät helposti koneella myöhemminkin pois, mutta menepä kolalla jäätyneen penkan poistoon, niin "äitiä ikävä siinä tulee".
Mielestäni tulisi olla sellainen käytäntö, että toisten kulkuväyliä ei saisi tukkia omilla aurauksillaan. Vaikka se maksaa enemmän, niin auraushintaan se tulee laittaa, eikä jatkaa nykyistä typerää käytäntöä, jossa siirretään lumet toisen vastuulle. - Aura-ukko
aatteleppa itekkii kirjoitti:
Kyllä käytäntö voidaan muuttaa, jos asiaa aletaan ajaa yhteisesti. On aivan selvä se, että jos pihat pidetään konevoimin auki, niin siitä ei tule ongelmaa. Mutta kun pihat yleensä pidetään käsivoimin auki, niin ei siihen tarvitse enää lisä aurauksia muiden aiheuttaa.
Esim. maaseudulla tuosta ei ole mitään vaivaa, kun ne jäätyneet penkat lähtevät helposti koneella myöhemminkin pois, mutta menepä kolalla jäätyneen penkan poistoon, niin "äitiä ikävä siinä tulee".
Mielestäni tulisi olla sellainen käytäntö, että toisten kulkuväyliä ei saisi tukkia omilla aurauksillaan. Vaikka se maksaa enemmän, niin auraushintaan se tulee laittaa, eikä jatkaa nykyistä typerää käytäntöä, jossa siirretään lumet toisen vastuulle.Ei kai kukaan ole kieltänyt sitä liittymän koneellista aukaisemista siellä kaava-alueellakaan! Keräätte naapurukset yhteen kadun tai kaupungin osan alueelta ja otatte koneen aukaisemaan ne liittymät. 10€/krt per liittymä ja ei ole jäätyneet vallit ongelmana. Ai maksaa? Niin se maksaa yksityistiellekkin jolle Destia on aurannut lumet, niin se maksaa sille yh-äidillekin jolle yksityistien lumet on aurattu ja niin sen kuuluu maksaa teillekkin jolle kaupunki on kääntänyt lumet kadulta. Alempi tieverkko putsaa isommalta tieltä tulleet lumet. Kysyn edelleen, missä erityisasemassa te kadunvarrella asuvat olette verrattuna haja-asutusalueella asuviin?? Miksi teidän liittymään ei saisi tulla lunta kadulta ja miksi sen auki pysyminen pitäisi tehdä yhteiskunnan toimesta?
- 11+9
Aura-ukko kirjoitti:
Ei kai kukaan ole kieltänyt sitä liittymän koneellista aukaisemista siellä kaava-alueellakaan! Keräätte naapurukset yhteen kadun tai kaupungin osan alueelta ja otatte koneen aukaisemaan ne liittymät. 10€/krt per liittymä ja ei ole jäätyneet vallit ongelmana. Ai maksaa? Niin se maksaa yksityistiellekkin jolle Destia on aurannut lumet, niin se maksaa sille yh-äidillekin jolle yksityistien lumet on aurattu ja niin sen kuuluu maksaa teillekkin jolle kaupunki on kääntänyt lumet kadulta. Alempi tieverkko putsaa isommalta tieltä tulleet lumet. Kysyn edelleen, missä erityisasemassa te kadunvarrella asuvat olette verrattuna haja-asutusalueella asuviin?? Miksi teidän liittymään ei saisi tulla lunta kadulta ja miksi sen auki pysyminen pitäisi tehdä yhteiskunnan toimesta?
Auramiehissä on isojakin eroja.Yks talvi oli sellainen auramies,joka työnsi koko kadun lumet pihoihin,lisäksi oli tosi luminen talvi.Itse olin ollut leikkauksessa syksyllä ja lumityöt alkoi käydä ylivoimaiseksi,kun olisi pitänyt nostaa ne auran tuomat lumivallit korkealle penkalle.Soitin kaupungille,kun silloin ei vielä ollut yhteystietoja suoraan alueen urakoitsijalle kaupungin sivuilla.Pyysin,että voisin maksaa siitä,että aura veisi lumet 20m pidemmälle katua puistikkoon,eikä kaikkea purkaisi pihaan,kun tosiaan ei enää voimat meinanneet riittää.Ei ole tullut laskua vielä,mutta loppui kyllä ne 2m leveät ja 70cm korkeat lumivallit liittymästä.
- aatteleppa itekkii
Aura-ukko kirjoitti:
Ei kai kukaan ole kieltänyt sitä liittymän koneellista aukaisemista siellä kaava-alueellakaan! Keräätte naapurukset yhteen kadun tai kaupungin osan alueelta ja otatte koneen aukaisemaan ne liittymät. 10€/krt per liittymä ja ei ole jäätyneet vallit ongelmana. Ai maksaa? Niin se maksaa yksityistiellekkin jolle Destia on aurannut lumet, niin se maksaa sille yh-äidillekin jolle yksityistien lumet on aurattu ja niin sen kuuluu maksaa teillekkin jolle kaupunki on kääntänyt lumet kadulta. Alempi tieverkko putsaa isommalta tieltä tulleet lumet. Kysyn edelleen, missä erityisasemassa te kadunvarrella asuvat olette verrattuna haja-asutusalueella asuviin?? Miksi teidän liittymään ei saisi tulla lunta kadulta ja miksi sen auki pysyminen pitäisi tehdä yhteiskunnan toimesta?
Miksi pitäisi tilata toinen aura auraamaan toisten auraamia polanteita pois liittymistä? Eikö se ole luonnostaan selvä, että aurataan niin, ettei se ole muille tukkeena. Kyllä ne kolaajat ihan itse maksavat oman työnsä, ihan samoin kuin maaseudulla ne traktoritkin, tosin usein ne traktorit saavat laittaa kulunsa verovähennyksiin.
Maaseudulla aura-auto harvoin tekee liittymiin korkeaa kinosta, sillä siellä on lumelle tilaa lentää kauas pois. Taajamissa asukas joutuu kaiken lumen varastoimaan pieniin pihoihin. Ja se aura tekee tosiaan korkean ja kovan penkan siihen liittymään. Jos ei ole heti sitä poistamassa, niin ei se sitten kolalla lähdekään pois. - Aura-ukko
aatteleppa itekkii kirjoitti:
Miksi pitäisi tilata toinen aura auraamaan toisten auraamia polanteita pois liittymistä? Eikö se ole luonnostaan selvä, että aurataan niin, ettei se ole muille tukkeena. Kyllä ne kolaajat ihan itse maksavat oman työnsä, ihan samoin kuin maaseudulla ne traktoritkin, tosin usein ne traktorit saavat laittaa kulunsa verovähennyksiin.
Maaseudulla aura-auto harvoin tekee liittymiin korkeaa kinosta, sillä siellä on lumelle tilaa lentää kauas pois. Taajamissa asukas joutuu kaiken lumen varastoimaan pieniin pihoihin. Ja se aura tekee tosiaan korkean ja kovan penkan siihen liittymään. Jos ei ole heti sitä poistamassa, niin ei se sitten kolalla lähdekään pois.Hommaa rautalapio, sillä lähtee
- Aura-ukko taas
Aura-ukko kirjoitti:
Hommaa rautalapio, sillä lähtee
Hö, kirjailin pitkän tarinan mut se katosi jonnekin, tuli vain tuo töksäys.
- Näin nykyään
Aamulla kun kolaa pihan ennen töihin menoa, niin monesti illalla kotiin tullessa siinä on iso valli joka on kovettunut siihen.
- Ei käy tasan onnen m
Muuan toisessa kaupungissa se auraus tehtiin niin että jokseenkin kaikki lumet oli tonttiliittymissä. Kun penkat nousi määräänsä, ei sitä enää sinne mahtunut vaan se penkka tyhjeni auran edestä käytännössä yksistään tonttiliittymiin.
Ja tämäkös se kaupunkia kiinnosti. Hovirurakoitsija lihoi palatsissaan.
Nyt on yksikkötien päässä niin ei ole tuota ongelmaa. Mojovaa kiinteistöveroa vastaan saa satunnaisesti kuun taivaalle ja hyvällä tuurilla jänis on loikkinut jäljet tielle.
- Pitumi paistaa
Ei ole Vieremällä juurikaan tuota ongelmaa! Kyllä se on kiinni siitä auramiehestä eikä mistään muusta. Tupeltajat ja auramiehet ovat erikseen!
- Kola-ukko kirjailee3
Näyttäisi siis olevan urakkapyynnössä eriteltävä kohta eli mahdollisesti tilaajan käsissä. Lähtökohtaisesti jos taajamissa auraukset kilpailutettaisiin laatuvaatimuksella, että liittymän kohdalle ei kohtuuttomia valleja saisi/voisi jättää. Kalustossa olisi oltava siivet tai muut ratkaisut käytössä. En kyllä uskoisi tämän lisäyksen nostavan aurauskuluja kaupungille yhtään. Voisihan sitä pyytää tarjoukset "laatuvaatimuksella" ja vanhaan tapaan, niin saisivat kustannuksen selville?
Asiallisia kommentteja muuten näinkin paljon hikeä nostattavasta asiasta.- Lumet boys
Täällä sitä kokeilivat tässä muutama vuosi takaperin kun pyysivät tarjouksia. Hinnat tuplaantuivat niin siihen loppui virkamiesten innokkuus asian suhteen.
- hautaa33
kaupungilla näkyy ainakin omassa karhussa olevan lippa mikä lasketaan liittymän kohdalla. Mutta tietysti tärkeämpi on saada kadut nopeasti auki kuin se, että jonku papan liittymässä on 20cm lunta. Ei ole kova homma sitä 4m x 0,5m vallia kolalla lykkiä pois. Ennen miehet oli rautaa
- Turhaa valitusta
Sitä on omakotitalossa asuvalla kaikenlaista tekemistä. Jos ei jaksa tai ei kehtaa tehdä niin pitää muuttaa helpompaan asumismuotoon. Katselee vaan kerrostalon ikkunasta kun muut aurailevat katuja ja pihojaan. Helppoa eikö vaan, mikä tässä on ongelma.
- Aura-ukko
Niin on jäänyt mainitsematta, että polanteenpoiston yhteydessä on asiaankuuluvaa puhdistaa kaikki liittymät. Se kun on auraajan omaa heikkoutta et polannetta joudutaan poistamaan. Näin meillä ainakin toimitaan.
- Tasoitusta
Kerrostalo asukkaille kun postikin kannetaan kynnysmatolle.Miksi ei voi olla alakerrassa laatikko riviä,vaan postinkantajan pitää kivuta ylimpään kerrokseen jonku mainos lapun takia?
Pikkuisen sais liikuntaa lisätä kerrostalo asukkaillekin. - Arkiliikuntaa
Aura-ukko kirjoitti:
Niin on jäänyt mainitsematta, että polanteenpoiston yhteydessä on asiaankuuluvaa puhdistaa kaikki liittymät. Se kun on auraajan omaa heikkoutta et polannetta joudutaan poistamaan. Näin meillä ainakin toimitaan.
Kiitos auraajille katujen puhtaana pidosta. He aloittavat aikaisin ja tekevät pikää päivää tuiskun jälkeen että pääsemme liikkumaan. Miten me palkitsemme heidän työnsä, heristelemällä nyrkkiä vai. Minä ainakin jaksan pihaliittymäni aukaista ja morjestan auraajaa kiitokseksi. Joskus on käynyt mielessä että kahvikupposen tarjoaisin. Se juontaa juurensa aikaan kun nuoruudessani linkosin kopittomalla traktorilla maalla yksityisteitä ja aina jostakin talosta näytettiin kahvikuppia että tuhehan lämmittelemään.
Pitää myös mielessä pitää että ei auraaja tahallaan aiheuta harmia liittymän omistajalle. Esimerkiksi tässä meillä kadun varsi on täynnä liittymiä, johtuen kapeista tonteista ulkokurvin puolella, niin ei ole oikein paikkaa lumelle. - Siksi koska
Tasoitusta kirjoitti:
Kerrostalo asukkaille kun postikin kannetaan kynnysmatolle.Miksi ei voi olla alakerrassa laatikko riviä,vaan postinkantajan pitää kivuta ylimpään kerrokseen jonku mainos lapun takia?
Pikkuisen sais liikuntaa lisätä kerrostalo asukkaillekin.Jos laatikot olisi ulkona niin alkaisi valitus että lumet on aurattu niitten eteen. Ja toisekseen on helpompaa kun yksi kiipeää ylös kuin että kymmenet joutuisi menemään alas ja takaisin ylös.
- Tasoitusta
Siksi koska kirjoitti:
Jos laatikot olisi ulkona niin alkaisi valitus että lumet on aurattu niitten eteen. Ja toisekseen on helpompaa kun yksi kiipeää ylös kuin että kymmenet joutuisi menemään alas ja takaisin ylös.
No voishan se yksi aurata ne lumet kerralla kunnolla,kun kone alla,ettei kymmenien tarvitse huhkia rautalapion kanssa illoin,kun aamulla on jo jumpattu kolan kanssa.
- Tasapuolista
Tasoitusta kirjoitti:
No voishan se yksi aurata ne lumet kerralla kunnolla,kun kone alla,ettei kymmenien tarvitse huhkia rautalapion kanssa illoin,kun aamulla on jo jumpattu kolan kanssa.
Se lisää asukkaiden yhteisöllisyyttä kun koko kadun matkalla jokainen on puurtamassa oman penkkansa kanssa. Siinä on hyvä käydä naapurin kanssa jakamassa tuntoja ja purkamassa marinallaan pahaa oloaan moittimalla auraajaa. Naapuri kun vielä myöntelee samalla lailla niin kyllä siinä tuntee kuuluvansa samaan perheeseen.
- Omakotilainen
Tasoitusta kirjoitti:
Pikkuisen sais liikuntaa lisätä kerrostalo asukkaillekin.Puhut asiaa, nim; Tasoitusta"
Jenkenkeissähän on juuri noin, posti tuodaan alas laatikoihin
kuten Suomessa rivitaloissa ja omakotitaloissa.
Suomessa ei vaan ole hoksattu tuota asiaa.
Säästöä postille, kun kantajan aikaa säästyisi muihin töihin.
Uusikaamme postin kanto tasaveroiseksi.
- lumimies....
Lumen auraus teknisesti.
Kun aura on vinossa, on työleveys eri kuin aura suorassa. MITÄ SITTEN?
No jos auratessa aura käännellään ettei luovuta liittymään tekee aura erilaista työleveyttä. hankaloittaa ajoa kun reunan pitää olla suora ja siinä voi olla katukiveys.
Myös vastaan tulijat joutusivat väistelemään konetta jonka leveys vaihtelee yllättävästi liittymissä. EIKÖ haittaisi yhtään jos aura jättää keskelle tietä lunta sen aikaan kun liittymää ohitetaan??
Auran kääntely ei todellakaan ole mikään ratkaisu. En mäkään käänteleisi sen takia.
Lumistoppari aurassa. vauhtiaurauksessa kolmen metrin liittymän kohdalla on hieman epätarkkaa ja siitä on haittaa raskaassa kelissä, aura ei aukee heti vaan alkaa kerätä lunta heittämättä sitä. Lisäksi noilla teillä se vauhtiauraus on kuitenkin hieman heikkoa ja lumi ei nouse penkalle kunnolla vaan todellakin tyhjenee helposti liittymiin.. muutenhan se kerääntyisi tien päähän.
Liittymän ja penkan auki pitäminen hieman kulkusuuntaa vastaan auttaa tyhjentymistä siihen, kuten joku siitä sanoikin ylempänä ketjussa.
Lingolla onnistuisi liittymien "väistelyt", mutta se on hitautensa vuoksi kallista ja siksi linkoajat ei pärjää urakassa.- Lumilingolla lähtis
Täällä joskus takavuosina eräs urakoitsija kerran kokeili jalkakäytävän puhdistusta lingolla siten, että veti lumet ohi liittymien ja avasi torven yli pensasaidan tontille. Tämä kerta jäi ainoaksi kun porukat hyökkäs auraajan kimppuun ja hän sai kuunnella kunnon ripitykset.
- Aura-ukko
Lumilingolla lähtis kirjoitti:
Täällä joskus takavuosina eräs urakoitsija kerran kokeili jalkakäytävän puhdistusta lingolla siten, että veti lumet ohi liittymien ja avasi torven yli pensasaidan tontille. Tämä kerta jäi ainoaksi kun porukat hyökkäs auraajan kimppuun ja hän sai kuunnella kunnon ripitykset.
Tämä aihe nyt kirvoittaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Sanoisin 75% on tyytyväisiä et kadut on hyvin auki, 20% nyrpistelee nokkaansa poistaessaan vallia liittymästä ja sitten on tämä 5% suuri suisten joukkio, joka yllä pitää tyhjänpäiväistä porua päivänselvästä asiasta. Mutta hei, Juhannuksena se jo helpottaa
- kihmulan lumet
Mitenkä se ennen onnistu, joskus muutama vuosi sitten, lunta oli varmasti enemmän kuin nykyään. Auraajina oli AMMATTILAISET, nykyään ajelee "amispellet" rahtarintakki päällä ja puukengät jalassa aamusella ja ollaan niin konemiehiä että varsinkin Timosauruksen kahviossa klo 9.00 ajetaan lumia enempi kuin kaduilla edes on.Ponsen lippahattu vain päässä pyörii, kun kehuskellaan sillä kuinka monta postilaatikkoa saatiin nurin . Kyllä se tässäasiassa pitää olla yhteydessä kaupungin viskaaleihin, tätä ne säästöt tietää, kiinteistövero markoilla saadaan entistä huonompaa palvelua. Muistelen kaiholla entistä Korolaisen auramiestä, siinä oli AMMATTILAINEN, missäköhän nykyään vaikuttaa, vai onko säästösyistä lomautettu ja palkattu "halvempi" amispelle tilalle.
- lihmulan munat
kihmulan lumet kirjoitti:
Mitenkä se ennen onnistu, joskus muutama vuosi sitten, lunta oli varmasti enemmän kuin nykyään. Auraajina oli AMMATTILAISET, nykyään ajelee "amispellet" rahtarintakki päällä ja puukengät jalassa aamusella ja ollaan niin konemiehiä että varsinkin Timosauruksen kahviossa klo 9.00 ajetaan lumia enempi kuin kaduilla edes on.Ponsen lippahattu vain päässä pyörii, kun kehuskellaan sillä kuinka monta postilaatikkoa saatiin nurin . Kyllä se tässäasiassa pitää olla yhteydessä kaupungin viskaaleihin, tätä ne säästöt tietää, kiinteistövero markoilla saadaan entistä huonompaa palvelua. Muistelen kaiholla entistä Korolaisen auramiestä, siinä oli AMMATTILAINEN, missäköhän nykyään vaikuttaa, vai onko säästösyistä lomautettu ja palkattu "halvempi" amispelle tilalle.
Mikäs se on se yritys, jossa kuskia pietään niin kaavan kun ee lkysele työsopimuksen perrään ?
Parraelle on jättäny maksamata tehystä työstä.
Oeskoon tuossae tutkimisen vara.
Suullisesti luvataan kaekkeee hyvve ja pitkee työ paekkoo,
käätännöösä vuan pitkee palakatonta työpäevee.
Jos maenihet asiasta, niin homma loppuu siihen.
Kokemusta on. - uattelia
lihmulan munat kirjoitti:
Mikäs se on se yritys, jossa kuskia pietään niin kaavan kun ee lkysele työsopimuksen perrään ?
Parraelle on jättäny maksamata tehystä työstä.
Oeskoon tuossae tutkimisen vara.
Suullisesti luvataan kaekkeee hyvve ja pitkee työ paekkoo,
käätännöösä vuan pitkee palakatonta työpäevee.
Jos maenihet asiasta, niin homma loppuu siihen.
Kokemusta on.Liekkö sie ratapellon yrittäjästä puhut..Se on suspuhetta..
Koorolaene on ihime ukko kun oel jättäny monelle kuskille palakat maksamati pitkön aikoo ja kynätuntija tekköö itellee. Tekkööpi 1h töitä ja laskuttoo 3h.. Ihime vätys.. Kuka sellaasen urakoita laittaa tekemää
- kerrostaloasukas
vielä kun puhdistaisivat auton lumesta niin olisin tyytyväinen
- Halvalla ei hyvää
Onko kukaan teistä kysynyt kaupungin kunnossapitovastaavalta pystyykö asiaa parantamaan? Tai suoraan alueurakoitsijalta, Pitkälahessa tuo yllä mainittu urakoitsija ja muidenkin puh.nrot löytyy kaupungin nettisivulta? Antakaa palautetta kaupungin palautekanavalle.
Valitettavasti nykyajan suunta on että on kustannussäästöjen vuoksi tyydyttävä heikkenevään palvelutasoon asiassa kuin asiassa. Rahaa ei tunnu löytyvän mihinkään. Niin ne maaseudun tietkin rapistuvat, kun ei ole varaa peruskunnossapitää tai uusia päällysteitä niin kuin ennen. Pikkuhiljaa 1800 lukua kohti taas, kärryteitä kuljetaan. Paitsi Louhenkadulla.- Rikkaat palkitaan
Tällä ko. urakoitsijalla on ilmeisesti lista niistä joiden luiskat täytyy erikseen puhdistaa. Olen nähnyt h-kohtaisesti kuinka he toimivat. Ilmeisti kaupungin olisi jo viimeinkin aika tehdä tiedustelut kuinka eri urakoitsijat toimivat niiltä kiinteistöjen omistajilta eika luottaa tarjouksiin.
Itselläni on jäänyt käsitys, että vain ns. hyviä palkitaan.
- nimismies3
Eipä kaupungeilla tai urakoitsijoilla ole halua lähteä olemassa olevaa käytäntöä muuttamaan niin kauan kuin laki ei kyseisen asian kohdalla muutu. Se kun väjäämättä tarkoittaa kustannusten nousua.
- näin on31
Suomessa on "perustuslaki" jonka mukaan kaikkia on palveltava samalla tavalla, kotiin uskontoon varallisuuteen ym kuuluvien palveluiden saamiseen, taitaa vaan olla niin että tällä lailla saa pyyhkiä sitä "itteensä".
- mussolini
Kolatkaa ne katunne jos on niin vaikeeta,joka talavi jossain päin kaupunkia sama narina.tiällä maalla jokainen huolehtii itse omista pihateistään.
- Toiset taitaa
Joskus on käynyt mielessä,että jos kolaisin tonttini matkan tietä,niin vähemmällä pääsisin.Sen verran enemmän osaamaton auramies työntää aurauslumia pihaan.Tosin tänä talvena on sattunut hyvä tuuri,ihan kohtuullisia on olleet lumikasat auran jäljiltä.
- ei uutta valmettia
Hetkinen, teillä on tukiaisilla ostetut pelit ja vehkeet, me ostamme itse kolat ja maksamme veroina aurauksen, odotamme siis että saamme kiinteistöveroille jotain vastinetta.
- auto 75
Onko koskaan tullut mieleen, kuinka paskamaista siitä pihasta ois lähteä jos Lumikarhu ei ois aurannut sitä päätietä lainkaan?
Ei oli penkkaa portilla kun se ois sen tasasen puolen metrin hanget sekä siinä portin pielessä kuin myös siinä päätiellä. Sillon ei liikuttais metriäkään mihinkään suuntaan. Ei ole paha homma ottaa lapio uusavuttomaan kätöseen ja lapioida se parin metrin levyinen pihatien pätkä puhtaaksi.- jos et osaa, älä aja
Hei auto 75, ei ole kyse siitä aurataanko vai ei, on kyse siitä MITENKÄ työ tehdään, joskus tuntuu vaan siltä, että ois parempi kun ette kävisikään.
- uusiavuton
Voitteko väittää, ettei minulla olisi vaikeuksia?
Minun pihatie on 3,72 mailia, sen linkoaa normaalisti naapurin vanha-
poika Teukka. Nyt hänelle alkoi vuoden alussa tipallinen 100 päivää
varmaankin kestävä "putkonen".
Miten pääsen täältä lumen keskeltä ostamaan viikottaisen annoksen
Renault-konjakkia ja Riijoo ja Tinttoo-punaviiniä?
Neuvokaa hyvät ystävät! - keo keo
suurinta hupia aurauksessa kun on pitkä yö,vetää postilaatikoihin kunnon jysärit,talojen seiniin yms....entäs parkissa olevat autot.tai sanomalehden hakijat.jos siis on enää laatikkoa mistä hakea.
- Hemmetin narisijat.
Piha liittymät kuuluu pitää itse auki.Asia loppuun käsitelty ja piste.
- iuhlkjnblkjh
Hemmetin narisijat. kirjoitti:
Piha liittymät kuuluu pitää itse auki.Asia loppuun käsitelty ja piste.
Onko jossain sanottu, että toisen liittymän saa tukkia?
- ampulanssi kuski
iuhlkjnblkjh kirjoitti:
Onko jossain sanottu, että toisen liittymän saa tukkia?
aattaskotuo jos pihaliitymän kohalle pystyttäs PELASTUSTIE liikennemerkin? mitäpä laki siihen sanos?
- ex auramies
Mitä helkutin valittajia työ iisalmelaiset ootta? Voi kauheaa kun oman pihaliittymän joudutte kolaamaan!! Huomaa että että teille pitäisi kaik tehä valamiiks. Ensimnakin,kaupunki ajattaa konneita tuntihinnalla silloin yrittäjähän tekee hyvin työnsä ja pitkään myöskin nuohoaa ne teidän liittymien lumet notta tuntia tulisi.... mutta, eivät anna aliurakoitsioiden tehä rauhassa työtään että jälki olisi siistiä ja pihoja/kaavateita käyttävät ovat tyytyväisiä. Eli suotta syyllistätte aina sitä auraa joka sen tien puhdistaa.. Aina löytyy se hermohesa joka valittaa kaupungille jolloin auran käsketään nostaa nopeutta ja tehä työ äkkiä. Että kahtokaa peiliin ja lopettakaa se mussuttaminen.. Ja ne pekka korolaisen kuskit ee ossoo sitte v***u mittään. Alipalkattuja huuhaa poikia kaikki!
- keo keo
makkaralahdenkadulla liittymät siistit kaupungin luottomiehet hoitaa homman.ei koko talvena liitymissä ollut lunta viime viikolla karhusivat siistit kadut.kelepoo täällä asua.
- Hei hei
Eikö taajama alueelle myydä traktoria tai mönkijää tai lumilinkoa niin loppuu tuo valitus , niin ne vehkeet joutuu ostamaan täällä maallakin. Mutta onneksi kohta on kevät ja alkaa koiranpaskasta valitus ....
- ite oot hurraaa
,,,,,,,,,,,,,,,ja syytä näkyy olevankin,,,,,,,,,, koirankakkarasta,,,,,,,,HURRAA
- Kiinteistövero
Maalla on tilaa minne lumet kolata.Minulla ainakin pieni tontti,pitäisi kesällä jyrätä kaikki puskat nurin,että aurausvallit saisi pihaan sopimaan.mutta sitten on ne koiranpaskat ja tupakan tumpit lasten maisteltavina omassa pihassa jos kolaa auran tuomat lumet pihaansa.
On katuja,joissa tieltä tulevia lumia pitäsi välillä kuskata vaikka puistoalueille,kun penkat vain nousee ja tie kapenee ja silloin ne aurausvallit tosiaa vyöryvät liittymiin.
- aaraaja
Pitäsköhä jättee kadut aaraamatta nii loppuu teiltä padkahousuilta tämä valitus ja alkaa kitina ku pikku kenkiinne menee lunta ja kaikki on paskoo
- Turvallisuus ensin
Saisi minun puolestani loppua koko auraaminen. Omistan nelivetoautoja kuitenkin kolme kappaletta, siis oikeita nelivetoja eikä mitään eurooppalaisia pilipali-muovipulkkia. Pitäisi kai sitä jokaisen tajuta että Suomessa on myös talvi, joten kunnolliset nelivedot pihaan jokaiselle, eikä mitään kymmenien tuhansien volkkareita :)
Enemmän tulee haittaa tuosta osaamattomien kuskien auraamisesta kun lykkäävät puolen metrin, tai korkeammankin lumivallin pihaliittymään. Ja nyt te kysytte että miksi siitä on haittaa jos omistan kunnollisia nelivetoautoja, vaikkakin ovat vanhoja...
Sen takia että lumien auraus pihaliittymään estää pelastustoimen tehtävien suorittamisen. Nuoresta iästäni ja terveestä kropastani huolimatta, ei sitä koskaan tiedä milloin tulee tarve päästä lanssilla pihaan asti, tai saada paarit ovelle. Pelastustoimen kuljettajat ovat kuitenkin yleensä harjaantuneita ammattinsa puolesta myös ajoneuvojen käsittelyyn, mutta puolen metrin jäätynyt lumivalli pysäyttää kyllä lanssinkin tehokkaasti, ei auraamaton tie.
Lumia kiinteistöjen pihaliittymiin ajavat estävät tahallisesti pelastustoimen tehtävien suorittamista, ja siten vaarantavat ihmishenkiä. Oletteko ajatelleet asiaa tältä kannalta? - Auraaja
Ei jumalauta, kiintestöjen liittymät kuuluu kiinteistön hoidettavaksi. Jos ei jaksa kolata niin ostaa koneellisen lumenpoiston vaikka paikalliselta kiinteistöhuolto yritykseltä joille raha kelpaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576