Onko väärin jos ompelen itselleni lapinpuvun ja?

Dreamernietta

Eli olen haaveillut meneväni inariin käsityökouluun syksyllä. Ja ajattelin ommella siellä itselleni lapinpuvun. En ole saamelainen, mutta olisiko väärin jos tekisin sen? ja käyttäisin vain kotona ( ja ehkä valmistujaisissani)
Olen tutkinut pukuja netistä ja luulen, että osaan pukea sen täysin oikein.
Onko tällainen suuri vääryys? jos en väärin käytä sitä enkä hillu se päällä naamiaisissa?

13

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janetskij

      Jos sinulla ei ole Saamelaista sukua yhtään, missään niin et voi.

      En minäkään Savolaisena voisi ikinä kuvitella pukevani vaikkapa Euran pukua.
      En edes Espoon pukua,sillä en ole syntynyt täällä vaikka olenkin asunut kohta 30 vuotta.
      Käsityökouluun voit kyllä hakeutua ja opetella saamelaisia käsitöitä,sille ei ole estettä.

      Mutta pukuun sinulla ei ole oikeutta.

    • ei-saamelainen

      Eihän suomalaisnaiset pukeudu romaninaisen vaatteisiinkaan.

    • ..................

      On väärin, saamenpuvun käyttö on vain saamelaisille. Minun on vaikea ymmärtää, miten voit kuvitellakaan, että osaisit pukea sen täysin oikein, jos et ymmärrä edes sitä, että puku kertoo ihan ensinnäkin karkeimmillaankin sen, mihin saamelaisryhmän kuulut, miltä alueelta saamenmaata sukusi on kotoisin. Jos sinulla ei ole edes saameinen tausta, millä perusteella valitset minkä mallisen puvun ylipäätään lähdet ompelemaan? Sen mikä on mielestäsi nätein? Tietetyjä koristeita myöskin "saavat" käyttää vain tietyt suvut, ja niiden ompelemisesta paheksutaan myös aivan saamelaisia, jotka eivät kuulu juuri siihen sukuun. Itsellesi puvun ommellessasi saatat siis viestiä myös hyvin tarkasti kuuluvasi johonkin tiettyyn saamelaissukuun.

    • meneetaasvähänyli

      No tottakai jokaisella on oikeus tehdä mitä pukuja haluaa ja pukeutua miten haluaa, varsinkin yksinään kotonaan.

      Ei sitä jonkin ihmisryhmän paheksunta muuta mihinkään. Heillä ei ole oikeutta puuttua toisten itsemääräämisoikeuden alla oleviin asioihin sen enempää kuin kenelläkään on oikeus määrätä heidän pukeutumisestaan.

      Kannattaa kuitenkin miettiä onko se kohteliasta ja miksi haluaisi pukeutua siihen pukuun lakkiaisissaan.

    • mietivähän

      Samalla logiikalla transvestiitin oikeus pukeutua naisten vaatteisiin pitäisi kieltää, koska moni nainen paheksuu sellaista. Säälittävää touhua tuollainen ahdasmielisyys, eikä se, että kuuluu vähemmistökansaan nimeltä saamelaiset tee siitä yhtään hienompaa.

      Jos joku saa mielihyvää saamenpukuun pukeutumisesta kotonaan niin antaa pukeutua. Tai vaikka julkisestikin. Saamelaisen oikeus puuttua asiaan rajoittuu paheksuntaan.

      • kmorvinnoewwwtr

        Saahan sitä pukeutua jos välttämättä haluaa, mutta melko tyhmän vaikutuksen sillä kyllä saa aikaan jos ei-saamelainen - jostain täyslantalaisesta puhumattakaan - hyppii kylänraitilla saamenpuvussa. Ja taitaa ihmiset vähän katsoa että onko tuolla tyypillä nuppi ihan kunnossa...


    • kuikuilia1

      Sehän olisikin mielenkiintoista kun pitäis näyttää syntymätodistus minkälaisiin vaatteisiin voi pukeutua.Miten kävisi elokuvien,tettereiden ja kaikenlaisten matkailu ja muidenkin kulttuuriohjelmien,ei kai aina löydy alkuperäisväestöä riittävästi.

    • sompiosta

      Ei kaikki saamelaisetkaan saa tänäpäivänä pukeutua lapinpukuun, siihen on oikeus vain saamelaiskäräjien määrittämillä sukukunnilla.

    • Lapinrääsyt

      Kukin pukeutukoon miten haluaa. Onko seurauksena vankeus-tai sakkoruomio jos ei-saamelainen pukeutuu lapinpukuun? Vai viedäänkö vaatteet päältä?

      • puvuton

        Tuskinpa tulee sakkoa tai muutakaan sanktiota, mitä nyt vähän tärähtäneen ihmisen kirjoissa sen jälkeen kulkee...


    • fromvasa

      Pukeutumisella ihminen haluaa viestiä itsestään jotakin. En kyllä ymmärrä miksi minä suomalaisena haluaisin pukea saria, saamenpukua tai romanipukua ylleni - edes kotioloissa. Tottakai haluan pukeutua oman läänini kansallispukuun, onhan se tunnetasollakin paljon tärkeämpää ja viestiä muille mistä juureni ovat lähtöisin. Itse kuljen kotona mieluummin mukavissa vaatteissa, en juhlatamineissa tai kansallispuvuissa.

    • jahannakkii

      Älä pue päällesi asuja joiden historiaa et täysin ymmärrä,oli ne mistä kulttuurista tahansa.
      En minäkään pukeudu intiaaniksi,vaikka arvostankin suuresti sitä kulttuuria.
      Ja jopa tiedän siitä jotakin.
      Silti en pukeudu inkkariasuun, vaikka tein itse omin käsin yhden sellaisen naudantaljoista.
      Se on minulla koristeena vain ja käsityötaitoni todisteena.

    • läpimeniettäheilahti

      Olen täyslantalainen ja kuulun 93 onnellisen joukkoon. Nyt puen puvun ylleni. Jeee...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe