Arkielämää...

Kiinnostunut

Miten buddhalaisuus näkyy teidän arkisessa elämässänne? Ihmissuhteissa, ruokavaliossa, ammatin valinnassa, arvoissa, ajan käytössä...

Itse vasta vähän aikaa sitten kiinnostuin aiheesta ja huomasin, buddhalaisuuteen liittyvän monia sellaisia ajattelutapoja, jotka ovat hyvin lähellä omiani. Kiinnostaisi kuulla mitä buddhalaisena eläminen on nykypäivän Suomessa.

9

1806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamaki

      Hyvä kyssäri. Jokaisella buddhalaisuus näkyy arjessa omalla tavallaan, riippuu persoonallisuudesta, elämäntilanteesta ja siitä missä harjoitus menee. Yksilöitä ollaan.

      Ihmissuhteet ovat ilman muuta parantuneet, järjestään, siis myös muut kuin buddhalaiset, kaveripiirissä, kotona ja töissä. On oppinut suhtautumaan ihmisiin ja kommunikointiin aivan uudella tavalla.

      Useat buddhalaiset ovat kasvissyöjiä, mutta se ei ole mikään tiukka sääntö, jos haluaa siihen suuntaan voi edetä vähitellenkin. Itse syön myös kalaa, lääkärin suosituksesta ja veren kolesteroliarvojen takia.

      Ammatti oli valittu jo ennen kuin aloin harjoittaa, mutta niin hienosti elämä joskus toimii, että sain tässä ammatissa kiinnostavia ja eettisiä hommia. Aika moni tuttu on myös vaihtanut ammattia, mikä näyttää
      antavan elämään uutta potkua.

      Arvot... no ne nyt olivat aika samat jo valmiiksi, joten siinä ei kovin suuria muutoksia tapahtunut, niitä olin tehnyt elämässä jo aiemmin.
      Täsmentymistä ja syventymistä tietysti, ajan kanssa. Minusta tuntui kotiinpaluulta, kun löysin dharman.

      Ajan käytössä harjoittaminen näkyy siinä, että aika täytyy jakaa uudelleen:
      aikaa meditointiin, opiskeluryhmään, tapahtumiin,
      retriitteihin... Selväähän se on, että jotakin turhaa täytyy jättää pois, mutta kyllähän elämä näin mielekkäämmältä tuntuu. Ja tietysti
      buddhalainen harjoittaa 24 tuntia vuorokaudessa, että sikälihän tähän aikaa kuluu...

      Silti tunnen itseni myös täysin nykysuomalaiseksi, arkea tässä eletään. Itse olen ainakin hyvin tyytyväinen tähän ratkaisuun, elämä sen kuin kohenee.
      Ei ehkä kannata pistää alussa elämää kokonaan täysin uusiksi, vaan pikemminkin aloittaa hissukseen.

    • ngawang

      Mitenkähän kuvailisin omaa elämään. Helppoa, ei tarvi mennä minnekkään, saa olla rauhassa. Mä en elä täysillä, relaan vaan.

      Kasvissyöjäkin olin, mutta tuli ongelmia. Tiedustelin asiaa ulkomailta, sain kuulla 9/10 tekee sen virheen että alkaa kasvissyöjäksi.
      Onneksi ei tullut ongelmista kroonisia, tuliko sulle?

    • väre

      Ihmissuhteista tulee rauhallisempia, ymmärtäväisempiä, siis itse en enää niin jankuta omaa mielipidettäni vaan jaksan ymmärtää muita. On levollisempi olo. Ei niin kiirettä, eikä suorituspaineita. Ruokavalio on tervellisempi. Ei ole niin tarvetta mutustella makeita, käyttää alkoholia tai ylensyödä. Sitä arvostaa enemmän rauhaa ja sielullisuutta, ei halua tuhrata aikaa turvallisuuden ja etujen optimointiin.

      Tällaiset arvot on ollut tärkeitä aina, mutta niitä ei ole pystynyt niin hyvin ennen toteuttamaan eli kai tämä kaikki periaatteesa on sitten vain lisännyt menestystä ja olennaiseen keskittymistä.

    • a.v.a

      Kodissani maailmankuvani puolesta puhuvat:

      - Kirjahyllyni sisältö
      - Meditaatiotyynyt lattioilla
      - Sisustuksellinen värimaailma
      - Kukitetut Buddha-patsaat
      - Rukoushelminauhat

      Elämässäni ajatusmaailmani tulee ilmi:

      - Dharman opiskeluna
      - Meditaatiohetkinä
      - Mantrojen lausumisena
      - Kasvisruokavaliossa pitäytymisenä
      - Yksinäisyydessä elämisenä ( ei tarkoita yksinäisyyden kokemista, pikemminkin ykseyden )
      - Tietoisina valintoina ja tekoina
      - Ei vain niiden henkilökohtaisista valinnoista koituvien seurausten pohtimisena ja punnitsemisena, jotka rajoittuvat/tulevat rajoittumaan yksinomaan "itseen" (joiden yleisesti otaksutaan vaikuttavan vain itseen)
      - Yleisenä pyrkimyksenä harjoittaa aivan arjen tasolla tätä kaikkea, mitä lännessä nimitetään buddhalaisuudeksi

      Nämä tulivat näin yhdeltä istumalta mieleen :)

      >>Ylin Tie ei ole vaikea,
      jos vain vältät erottelun.
      Älä kiinny äläkä vihaa,
      niin ymmärrät selkeästi.

    • 09h

      jaa tylsää

    • ommanipadmehung

      suffer is - a life

      • olikse-hum

        kirjoitin hung


    • tavallinenelämä

      Minulle on kirkastunut, ettei tarvitse yrittää mitään.

    • OmnamahShivay

      Buddhalaisuus vei minulta aivan kaiken ja antoi tilalle vain tyhjyyden.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe