Mites nuo Kelalle ilmoitellaan kun on sairauslomapäiviä ja arkipyhiä palkkajaksossa? Notta mitä niistä päivistä merkataan työttömyysajan ilmoitukseen? Sairaana ja niin ja niin monta tuntia olisi ollut työpäivän pituus ko. päivänä? Mitä jos ei tiedä kuinka pitkä työpäivä olisi sairauspäivänä ollut?
Entä arkipyhän, kun tuossa tuli jouluaatto ja joulupäivä jotka osuivat työpäivien kohdalle? Niistähän maksetaan arkipyhäkorvaus keskituntiansion mukaan. Miten ne merkitään?
Soviteltu/työttömyysajan ilmoitus/sairauslomat ja arkipyhät.
21
8033
Vastaukset
- sairas ja töissä
laitat sairauspäivän tietysti sairauspäiväksi. Jos on sairas niin on sairas. Sairaana ei taideta maksaa työttömyyskorvaustakaan, vai onko siinä joku, että maksetaan. Jos maksetaan sairauspäivältä palkkaa, niin maksetaan, mutta työkkäriin päin olet sairas.
Etkö sinä merkkaa työpäivät työpäivinä, ei sinun tarvitse miettiä onko se arkipyhä vai ei.
Kela laskee kyllä sitten ne omat rahansa sen palkkakuitin mukaan.
Et sitten saa sairauslomapäiviltä palkkaa vai...
Kysy Kelalta.- yksinkertaista
Jos työnantaja on maksanut koko sairasajalta palkkaa katsotaan se työssäoloajaksi. Merkitset siis työssäoloajaksi/myös tunnit saman mitä työnantaja on sairasloman ajalta maksanut.
Jos taas työnantaja ei maksa sairasajalta palkkaa riippuu sitten kuinka pitkä sairasloma on ollut. Kelan sairaspäivärahassahan on se omavastuuaika suht pitkä eli sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää eli noin 2 viikkoa, jolta kela ei maksa mitään sairaspäivärahaa mutta tällöin se korvataan kyllä työttömyystuesta eli maksetaan työttömyyskorvaus myös sairasloman ajalta. Silloin luonnollisesti merkitset sairas noilta päiviltä.
- Osa-aikalomailija
Jos saat arkipyhäkorvausta eli palkkaa maksetaan arkipyhältä osa-aikatyössä, merkkaat lappuun sen tuntimäärän, jolta saat palkkaa vakituisessa osa-aikatyössä. Siis silloin kun et ole saikulla.Näin tein joskus, kun olin "osa-aikalomalla".
Kun olet sairaana, tes sanelee miten sairaspalkkaa on työnantajan maksettava, esim. kelan omavastuuajalta 50%. Kela maksaa sitten siitä eteenpäin sairaspvrahaa. Kunhan osaat hoitaa byrokratian.. - palkka ja Kela
Jos kerran soviteltua päivärahaa maksetaan sen mukaan, mitä saat palkkaa, niin totta kai merkkaat työpäivät, oli se sitten pyhä tai ei, työpäivinä, ja sairauspäivät sairauspäivinä.
Palkkanauhassa se sairausaika kuitenkin pitäisi näkyä.
Ja kun on sairas, niin ei saa kelan rahaa, niin se ainakin pitäisi mennä, paitsi jos on sairauspäivärahasta kyse.
Minun mielestäni kysymys oli aika outo: Kun kerran soviteltua maksetaan palkan mukaan, niin totta kai kaikki merkataan niin kuin on oikeasti tapahtunut, ei pitäisi olla mitään epäselvää!- No mutta
Niin. Palkasta riippuu paljonko maksetaan tukea per päivä. Mutta voiko jokin noista valinnoista vaikuttaa siihen, että ko. päivältä ei maksetakaan? Esim. jos laitan "vapaa", niin siltä päivältä ei makseta tukea, vaan pitää laittaa aina "työtön"?
Olen myös aina merkinnyt lauantait ja sunnuntait, että "työtön", enkä "vapaa", mutta ne varmaan pitäisi merkitä "vapaaksi", koska ei niiltä päiviltä muutenkaan makseta tukia. - näin...
No mutta kirjoitti:
Niin. Palkasta riippuu paljonko maksetaan tukea per päivä. Mutta voiko jokin noista valinnoista vaikuttaa siihen, että ko. päivältä ei maksetakaan? Esim. jos laitan "vapaa", niin siltä päivältä ei makseta tukea, vaan pitää laittaa aina "työtön"?
Olen myös aina merkinnyt lauantait ja sunnuntait, että "työtön", enkä "vapaa", mutta ne varmaan pitäisi merkitä "vapaaksi", koska ei niiltä päiviltä muutenkaan makseta tukia.Mitkä ovat annetut vaihtoehdot siinä lomakkeessa jolla työttömyyskorvausta haet.
Itse laittaisin niihin päiviin, kun ei ole töitä, työtön. Laittaahan kokonaan työtönkin vain TYÖTÖN tai SAIRAS.
Eikö tukea makseta a) palkkasumman ja b) tehtyjen tuntien perusteella.
Kokonaan työtön merkkaa joko TYÖTÖN tai SAIRAS, oli sitten arki tai pyhä.
Älä ajattele liikoja, menee vain pää sekaisin.
Minä olen työtön joka päivä, jopa uudenvuodenpäivänä ja tapaninpäivänä ja jouluaattona. Sinäkin olet siis työtön silloin kun et ole sairas tai töissä.
Silläkään ei ole väliä, oletko lapsen sairauden takia pois vai oman sairauden takia pois. Siihen lappuun merkataan vain SAIRAS! - no ei.
näin... kirjoitti:
Mitkä ovat annetut vaihtoehdot siinä lomakkeessa jolla työttömyyskorvausta haet.
Itse laittaisin niihin päiviin, kun ei ole töitä, työtön. Laittaahan kokonaan työtönkin vain TYÖTÖN tai SAIRAS.
Minä olen työtön joka päivä, jopa uudenvuodenpäivänä ja tapaninpäivänä ja jouluaattona. Sinäkin olet siis työtön silloin kun et ole sairas tai töissä.
Silläkään ei ole väliä, oletko lapsen sairauden takia pois vai oman sairauden takia pois. Siihen lappuun merkataan vain SAIRAS!Jos merkkaat loma, niin sehän tarkoittaa, että olet lomalla. Loma-ajalta työnantaja maksaa palkkaa, joskus jopa lomaltapaluurahaa.
Eli olet työtön, jos et ole oikeasti lomalla, lomalla jonka työnantaja on antanut. - jos menee yli, niin
No mutta kirjoitti:
Olen myös aina merkinnyt lauantait ja sunnuntait, että "työtön", enkä "vapaa", mutta ne varmaan pitäisi merkitä "vapaaksi", koska ei niiltä päiviltä muutenkaan makseta tukia.Kelalle tai muulle etuudenmaksajalle asia menee varmaankin niin, että sinun työvuoroistasi riippumatta, jos haet soviteltuja tms. ne pyhäpäivät ja sunnuntait ja lauantait ovat niin kuin muillekin työttömille, eli työttömyyspäiviä.
Kun kerran se tuntimäärä ja palkan summa vaikuttaa siihen maksetaanko sulle vai sitä työttömyyspäivärahaa soviteltuna, sillä ei ole väliä miten ne tunnit ja rahat viikonpäiville jakaantuvat.
Todennäköisesti kun tämä on näin monimutkaista kohdallasi, sinä alat jo olemaan sovitellun ulkopuolella... eli olet kokonaan työllistetty. - selvennykseksi
No mutta kirjoitti:
Olen myös aina merkinnyt lauantait ja sunnuntait, että "työtön", enkä "vapaa", mutta ne varmaan pitäisi merkitä "vapaaksi", koska ei niiltä päiviltä muutenkaan makseta tukia.Lauantait ja sunnuntait merkitään aina työtön edellyttäen, että et ole koskaan töissä viikonloppuisin, asia selvä. Jos olet viikonloppuisin töissä merkitset työpäiviltä töissä ja työtunnit, asia selvä.
Tuohon soviteltuun vaikuttaa se paljonko teet töitä. Jos teet töitä niin paljon, että se ylittää 80% kokoaikaisesta työtuntimäärästä et saa enää soviteltua. Mutta se lasketaan siis koko jakson ajalta esim. 4 vkolta ja jos tuon koko ajan tuntisaldo ylittää sen 80% päivärahaa ei saa.
Käytännössä mitään vapaa merkintää ei ole olemassakaan jos siltä vapaapäivältä ei makseta palkkaa et ole töissä vaan työtön, jos taas maksetaan niin olet työssä, ei ole vaikeaa. Esim. kesälomakin katsotaan työssäoloksi jos maksetaan vuosilomapalkkaa. Mutta merkitään tietysti vuosiloma. Sieltä palkkanauhoistahan ne käsittelijät aina tarkistaa ne työssäolopäivät ja tunnit sekä niistä maksetut palkat. Ne tunnit ja palkat PITÄÄ AINA TÄSMÄTÄ OMAAN ILMOITUKSEESI tai joudut täyttämään lapun uudestaan mikä hidastaa sitä käsittelytyötä ja sen työttömyyskorvauksen maksua.
Mikäli kuuluisit työttömyyskassaan niin niistä työssäolotunneista voi kertyä myös ansiosidonnaiseen oikeuttavaa työssäoloehtoa mikäli olet työssä vähintään 18h/vkossa. Kun noita kertyy vähintään 26 kalenteriviikkoa niin siirtyisit ansiosidonnaisen piiriin. Edellyttää siis kuitenkin että olet liittynyt kassaan ja maksat jäsenmaksut.
Huomioitavaa tietysti on myös se, että saat ansaita sen 300 e ilman että se vaikuttaa mitenkään vähentävästi työttömyystukeesi. - Ei vaikuta tunnit
näin... kirjoitti:
Mitkä ovat annetut vaihtoehdot siinä lomakkeessa jolla työttömyyskorvausta haet.
Silläkään ei ole väliä, oletko lapsen sairauden takia pois vai oman sairauden takia pois. Siihen lappuun merkataan vain SAIRAS!Ei tukee vaikuta tehdyt tunnit mitenkään muuten kuin, että jos ne menevät yli 80% alan kokoaikaisesta työajasta, niin ei saa mitään. Ainoastaan saadun palkan määrä siihen vaikuttaa.
- No mutta
Merkitäänkö arkipyhien kohdalle "työtön", "vapaa" vai "loma" vai mitä siihen kuuluu laittaa? Miten muutenkaan eroaa "vapaa" tai "loma"? Ne päivät kun en ole töissä niin on "vapaata", mutta kyllähän niihin pitää "työtön" merkata, tai muuten ei tipu tukia.
Entäs sairauspäiville; "sairaana" vai "poissaolo: oma sairaus"?- merkinnöistä
Voit merkitä arkipyhä, jolloin käsittelijät tarkistavat onko työnantaja maksanut arkipyhäkorvausta. Katso tuolta ylempää selvennystä. Sairaspoissaolot riippuu siitä onko työnantaja maksanut sairasajalta palkkaa. Loman ajalle merkitset loma, jolloin käsittelijä tarkistaa maksetun loma-ajan palkan.
- liikaa vaihtoehtoja
Vaihtoehtoja on kelan ilmoituksessa niin paljon, että aika moni varmaan merkkaa noita "loma", "vapaa", "työtön" jne väärin. Yleensä paikallinen kela kyllä tietää mistä on kyse jos työnantaja on tunnettu toimija, esim paikallinen työllistämistoimintaa harjoittava yhdistys.
- "Muutama" valinta
"Käytännössä mitään vapaa merkintää ei ole olemassakaan"
"Voit merkitä arkipyhä,"
Oletteko te koskaan täyttänt netissä työttömyysajan ilmoitusta? Ei voi merkitä "arkipyhä" kun ei sellaista valintaa ole. "Vapaa"-merkintä sen sijaan on.
Joka päivälle on valittava jokin seuraavista YHDEKSÄSTÄTOISTA (19) valinnasta: Työtön, TE-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa, Kuntouttavassa työtoiminnassa, Työssä, Vapaa, Poissaolo: oma sairaus, Poissaolo: lapsen sairaus, Poissaolo: muu syy, Koulutuksessa/opiskellut, TE-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa ja työssä, Kuntouttavassa työtoiminnassa ja työssä, Isyys- tai vanhempainvapaa, Matkoilla ulkomailla, Estynyt vastaanottamasta työtä muun syyn vuoksi, Kertausharjoituksissa, Suorittamassa vapausrangaistusta.
Esimerkiksi nimenomaan tuota "vapaata" en ymmärrä. Eihän työtön tai osaaikatyötön ole koskaan "vapaalla". Se on työtön, töissä, työllisyyttä edistävässä toiminnassa jne. tai sairaana. Milloin ihmeessa tuota "vapaa" merkintää pitäisi käyttää?
Ja sitten nuo sairaudet; "sairaana", "Poissaolo: oma sairaus", sama asia, mitä eroa? Ilmeisesti jos on kokonaan työtön ja sairaana, merkitään "sairaana". Jos taas olisi ollut työpäivä, pitääkin merkitä "Poissaolo: oma sairaus"?
Ei ihme että noista joku menee sekaisin.- olisko näin
Ihmettelen itsekin tuota vapaa merkintää, vai olisiko omaehtoisessa, työkkärin tai muussa opiskelussa oleva vapaa. Tuo poissaolo: oma sairaus tarkoittanee myös opiskelun aikana olevaa sairautta joka voi siis olla oma sairaus tai alle 10 vuotiaan huollettavan sairaus joka siis myös hyväksyttävä syy olla pois.
- palkkakuitti kertoo.
olisko näin kirjoitti:
Ihmettelen itsekin tuota vapaa merkintää, vai olisiko omaehtoisessa, työkkärin tai muussa opiskelussa oleva vapaa. Tuo poissaolo: oma sairaus tarkoittanee myös opiskelun aikana olevaa sairautta joka voi siis olla oma sairaus tai alle 10 vuotiaan huollettavan sairaus joka siis myös hyväksyttävä syy olla pois.
Jospa tuo henkilö lähettelee paperisia lappuja.
On joskus ollut erilaisilla työttömyyskassoilla erilaisia vaihtoehtoja...Joissakin on ollut käytössä sana vapaa...
Ja Kela tai muu maksaja saa kyllä tietää miten olette olleet töissä tai lomalla tai sairaana, sillä oikeissa palkkakuiteissahan nämä näkyvät työnantajan merkintöinä.
Ainakin niissä paikoissa, joissa olen itse ollut töissä, voi toki olla ettei kaikilla työnantajilla ole tapana eritellä palkkakuittiin työntekijän saamia rahoja sen kummemmin.
Mutta itse laittaisin työpäiviin tunnit ja töissä, sairaana ollessa sairas oli sitten työpäivä tai ei, päivä jolloin ei ole töitä työtön.
Kysyjä nyt ilmeisesti haluaa saada mahdollisimman paljon sieltä tuen maksajalta.
Tunnit tosiaan vaikuttavat, sillä voivathan ne tunnit mennä yli sen rajan... Siksipä niitä tunteja merkataan. - NETTILOMAKE
palkkakuitti kertoo. kirjoitti:
Jospa tuo henkilö lähettelee paperisia lappuja.
On joskus ollut erilaisilla työttömyyskassoilla erilaisia vaihtoehtoja...Joissakin on ollut käytössä sana vapaa...
Ja Kela tai muu maksaja saa kyllä tietää miten olette olleet töissä tai lomalla tai sairaana, sillä oikeissa palkkakuiteissahan nämä näkyvät työnantajan merkintöinä.
Ainakin niissä paikoissa, joissa olen itse ollut töissä, voi toki olla ettei kaikilla työnantajilla ole tapana eritellä palkkakuittiin työntekijän saamia rahoja sen kummemmin.
Mutta itse laittaisin työpäiviin tunnit ja töissä, sairaana ollessa sairas oli sitten työpäivä tai ei, päivä jolloin ei ole töitä työtön.
Kysyjä nyt ilmeisesti haluaa saada mahdollisimman paljon sieltä tuen maksajalta.
Tunnit tosiaan vaikuttavat, sillä voivathan ne tunnit mennä yli sen rajan... Siksipä niitä tunteja merkataan."Jospa tuo henkilö lähettelee paperisia lappuja.
On joskus ollut erilaisilla työttömyyskassoilla erilaisia vaihtoehtoja...Joissakin on ollut käytössä sana vapaa... "
Niin, edelleenkin Kelan nettilomakkeessa on sellainen valinta kuin "Vapaa" jos nyt ei vieläkään tullut selväksi.
- ei tartte.
Sitten näistä arkipyhäjutuista: ei palkanlaskijallekaan mikään kone ilmoita, pitääkö hänen arkipyhän työtunneista maksaa liksaa lisää, ei, ei, ei. Vaan palkanlaskijan on itse tutkittava kalenteria ja oltava tarkkana, ettei mene yksikään pyhä ohi.
Eli siinä mielessä sinun on turha kantaa huolta siitä mitä niihin työttömyysajanilmoituksiin merkkaat. Kyllä edun maksajan on itse pidettävä silmällä mikä pyhä on missäkin paikassa. Jos niillä pyhillä on heille mitään merkitystäkään. Vaikka olis jouluaatto tiistaina ja ke ja to pyhiä kans, niin kyllä sitä siltäkin viikolta Kela maksaa viideltä päivältä tukea.
ja kuten sanottu, nettilomakkeissa ei mitään omia söhellyksiä voi tehdäkään (ainakaan tavallisimpien maksajien lomakkeissa), paperille voi tietty yrittää säveltää omia sanoja merkkaamaan pyhiä ja sairaslomia ja lomia ja....- näin se on
"Eli siinä mielessä sinun on turha kantaa huolta siitä mitä niihin työttömyysajanilmoituksiin merkkaat. Kyllä edun maksajan on itse pidettävä silmällä mikä pyhä on missäkin paikassa. Jos niillä pyhillä on heille mitään merkitystäkään. Vaikka olis jouluaatto tiistaina ja ke ja to pyhiä kans, niin kyllä sitä siltäkin viikolta Kela maksaa viideltä päivältä tukea."
No siinä mielessä ei tarvitse kantaa huolta todellakaan, että aina se maksaja eli kela/kassa aina tarkistaa ne tunnit ja palkat ennen kuin mitään maksavat mutta pointti on siinä että päivärahan hakijankin tulee täyttää sama tuntimäärä kuin työnantajan palkkatodistuksessakin lukee muuten joudutaan selvittämään onko työantaja maksanut liikaa/liian vähän nääs. Siksi kannattaa olla huolellinen. Jos on arkipyhä niin se tarkistetaan alan tessistä onko työnantaja velvollinen maksamaan arkipyhäkorvausta vai ei. Eli noihin kohtiin kannattaa kirjoittaa arkipyhä ja etuuden maksaja tarkistaa sitten palkkatodistuksesta tai viime kädessä palkanlaskijalta onko maksettu arkipyhäkorvausta vai ei. Maksaja toki maksaa aina 5:ltä päivältä mutta kuinka paljon on sitten toinen asia kun ne arkipyhäkorvauksetkin vähentää sitä päivärahaa. - eikö vieläkään
näin se on kirjoitti:
"Eli siinä mielessä sinun on turha kantaa huolta siitä mitä niihin työttömyysajanilmoituksiin merkkaat. Kyllä edun maksajan on itse pidettävä silmällä mikä pyhä on missäkin paikassa. Jos niillä pyhillä on heille mitään merkitystäkään. Vaikka olis jouluaatto tiistaina ja ke ja to pyhiä kans, niin kyllä sitä siltäkin viikolta Kela maksaa viideltä päivältä tukea."
No siinä mielessä ei tarvitse kantaa huolta todellakaan, että aina se maksaja eli kela/kassa aina tarkistaa ne tunnit ja palkat ennen kuin mitään maksavat mutta pointti on siinä että päivärahan hakijankin tulee täyttää sama tuntimäärä kuin työnantajan palkkatodistuksessakin lukee muuten joudutaan selvittämään onko työantaja maksanut liikaa/liian vähän nääs. Siksi kannattaa olla huolellinen. Jos on arkipyhä niin se tarkistetaan alan tessistä onko työnantaja velvollinen maksamaan arkipyhäkorvausta vai ei. Eli noihin kohtiin kannattaa kirjoittaa arkipyhä ja etuuden maksaja tarkistaa sitten palkkatodistuksesta tai viime kädessä palkanlaskijalta onko maksettu arkipyhäkorvausta vai ei. Maksaja toki maksaa aina 5:ltä päivältä mutta kuinka paljon on sitten toinen asia kun ne arkipyhäkorvauksetkin vähentää sitä päivärahaa."Eli noihin kohtiin kannattaa kirjoittaa arkipyhä "
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että nettilomakkeeseen ei voi kirjoittaa mitään "arkipyhää". Millä vitulla kirjoitat siihen kun ne valinnat nettilomakkeessa ovat edelleen: Työtön, TE-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa, Kuntouttavassa työtoiminnassa, Työssä, Vapaa, Poissaolo: oma sairaus, Poissaolo: lapsen sairaus, Poissaolo: muu syy, Koulutuksessa/opiskellut, TE-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa ja työssä, Kuntouttavassa työtoiminnassa ja työssä, Isyys- tai vanhempainvapaa, Matkoilla ulkomailla, Estynyt vastaanottamasta työtä muun syyn vuoksi, Kertausharjoituksissa, Suorittamassa vapausrangaistusta.
- AMPROSA
OIKEA VASTUS ON TYÖTÖN ARKIPYHÄPÄIVILLE.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156