Migreenilääkkeitä turhaanko?

Kärsin aina kuukautisten aikaan päänsäryistä, joihin liittyy todella oksettava ja välillä myös heikottava olo. Joskus särkyjä tulee myös stressaantuneena, yleensä yhteensä noin muutaman kerran kuussa. Olen kokeillut kaikki mahdolliset reseptivapaat särkylääkkeet, jotka eivät tehoa pääkipuun ollenkaan.

Terveyskeskuslääkäriltä olen saanut päänsärkyyn miranaxia, vioxxakuttia ja panacodia, joista vioxxakut vähän helpotti kipua muutaman tunnin päästä, mutta oksettava olo jäi jäljelle. Nyt kysyin lääkäriltä, olisiko mahdollista kokeilla jotain migreenin täsmälääkettä, koska mikään muu lääke ei tunnu auttavan. Lääkäri kysyi onko migreeni diagnosoitu (minkä luulin olevan hänen tehtävänsä, kun olen päänsärkyjen takia hänen vastaanotollaan juossut). Hän sanoi, että migreenilääkettä ei saa syödä, jos päänsäryt eivät olekaan migreeniä.

Sain kuitenkin imigran-reseptin ja nyt rupesin pelkäämään, että siitä on jotain haittaa, jos päänsärkyni ei olekaan migreeniä. Päänsärkyni on sellaista, ettei se vie toimintakykyä, eli pystyn yleensä jotenkuten liikkumaan tms, eikä se ole mitenkään lamauttavaa. Keskittymiskyky on sen sijaan ihan mennyttä päänsäryn iskiessä, lukeminen, telkkarin katsominen yms. on ihan mahdotonta. Särky on yleensä toispuolista, joko takaraivolla tai otsalla ja siihen siis liittyy oksettava olo. Usein oksettava olo voi olla jopa voimakkaampi, kuin itse pääkipu. Hyppiminen, juokseminen ja kaikenlainen kävelyä rankempi liikunta pahentavat kipua. Päänsäryn jälkeen tulee myös todella kummallinen olo, väsyttää mielettömästi, mutta ei kuitenkaan pysty nukkumaan, jotenkin rauhaton olo ja tuntuu siltä, kun kävisi jotenkin "ylikierroksilla".

Kuulostaako tämä nyt migreeniltä ja uskallanko ottaa imigrania seuraavan päänsäryn iskiessä?
51711
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Kuulostas kovasti migreeniltä, joten jos lääkkeestä apua on niin ota ihmeessä.

Äänestä
  • Sanoisinpa, ettei lääkkeen otosta ole mitään haittaa, vaikka ihan vain kokeilisi. Itse ainakin syön monenlaiseen päänsärkyyn migreenilääkkeitä, esimerkiksi töissä, kun en halua ottaa riskiä, että kohtaus pääsee niskan päälle. Ehkäpä lääkäri tarkoitti sitä, ettei lääkettä tule syödä pitkään turhaan, koska sekin voi joillekin potilaille aiheuttaa päänsärkykierrettä. Jota siis lopulta olisi vaikea selvitellä, jos ei alun perinkään olisi ollut kyse migreenistä!

    Äänestä

  • Nimetön kirjoitti:

    Sanoisinpa, ettei lääkkeen otosta ole mitään haittaa, vaikka ihan vain kokeilisi. Itse ainakin syön monenlaiseen päänsärkyyn migreenilääkkeitä, esimerkiksi töissä, kun en halua ottaa riskiä, että kohtaus pääsee niskan päälle. Ehkäpä lääkäri tarkoitti sitä, ettei lääkettä tule syödä pitkään turhaan, koska sekin voi joillekin potilaille aiheuttaa päänsärkykierrettä. Jota siis lopulta olisi vaikea selvitellä, jos ei alun perinkään olisi ollut kyse migreenistä!

    ..että neurologini sanoi, että kuukautispäänsärystä ei tulisi edes puhua: hänen nähdäkseen kyse on aina hormonitoiminnan aiheuttamasta kuukautismigreenistä. Valitettavaa on se, että kuukuatisten aikana särky usein palaa lääkkeen vaikutuksen loputtua, koska aiheuttava tekijä säilyy. Itse joudun joskus syömään kuukautisten aikana kolmenkin päivän ajan kahta triptaaniannosta päivässä.

    Äänestä

  • Nimetön kirjoitti:

    ..että neurologini sanoi, että kuukautispäänsärystä ei tulisi edes puhua: hänen nähdäkseen kyse on aina hormonitoiminnan aiheuttamasta kuukautismigreenistä. Valitettavaa on se, että kuukuatisten aikana särky usein palaa lääkkeen vaikutuksen loputtua, koska aiheuttava tekijä säilyy. Itse joudun joskus syömään kuukautisten aikana kolmenkin päivän ajan kahta triptaaniannosta päivässä.

    Minulla on ihan sama juttu ja ennätys kuukatisten aikana on 7 peräkkäistä päivää, jolloin olen joutunut ottamaan Maxaltin. Tuo oksettava olo kuulostaa tutulta ja muutenkin nuo oireet, joten kokeile ihmeessä lääkettä. Ei siitä haittaakaan ole. Senhän ei kait pitäisi auttaa, jos särky ei olekaan migreeniä.

    Äänestä

Itse olen kärsinyt migreenistä n. 10 vuotta. Migreeni alkoi murrosiän alettua ja paheni siitä voimakkaiksi kohtauksiksi, pahimmillaan kohtauksia tuli useita kertoja kuukaudessa. Mikään migreenilääke, jota kokeilin, ei tehonnut, imigran kuitenkin ehkä parhaiten.
Lääkäri ehdotti muutama vuosi sitten migreenin estoon säännöllisesti käytettävää propraalia (eri nimisiä vastaavia lääkkeitä löytyy useita). Lisäksi aloitin säännöllisen liikunnan (sali ja aerobinen).Tämän jälkeen kohtauksia tuli harvemmin ja tulleet kohtaukset olivat lievempiä ja pikku hiljaa ei tullut enää yhtään "kunnon" kohtausta. Kunnon kohtauksella tarkoitan sahalaitakuvioita, voimakasta toispuoleista päänsärkyä ja pahoinvointia sekä raajojen puutumista, puhekyvyn heikkenemistä...
En ole varma onko se propraalin vai liikunnan ansiota, että migreenini lieventyi huomattavasti (enää pientä päänsärkyä harvoin), koska aloitin molemmat samoihin aikoihin. Propraalin käytössä on se haittapuoli, että laskee hieman suorituskykyä maksimisykkeen laskiessa, mutta itse en ole pahemmin eroa huomannut.
Kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Parempi kuitenkin mennä mielummin neurologin kuin yleislääkärin puheille, koska yleislääkärit tietävät aika vähän yleensä aiheesta ja uudet tutkimustulokset yms. saapuvat näiden korviin vasta parin vuoden viiveellä (oman kokemuksen perusteella).

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Susan kirjoitti:

Kärsin aina kuukautisten aikaan päänsäryistä, joihin liittyy todella oksettava ja välillä myös heikottava olo. Joskus särkyjä tulee myös stressaantuneena, yleensä yhteensä noin muutaman kerran kuussa. Olen kokeillut kaikki mahdolliset reseptivapaat särkylääkkeet, jotka eivät tehoa pääkipuun ollenkaan.

Terveyskeskuslääkäriltä olen saanut päänsärkyyn miranaxia, vioxxakuttia ja panacodia, joista vioxxakut vähän helpotti kipua muutaman tunnin päästä, mutta oksettava olo jäi jäljelle. Nyt kysyin lääkäriltä, olisiko mahdollista kokeilla jotain migreenin täsmälääkettä, koska mikään muu lääke ei tunnu auttavan. Lääkäri kysyi onko migreeni diagnosoitu (minkä luulin olevan hänen tehtävänsä, kun olen päänsärkyjen takia hänen vastaanotollaan juossut). Hän sanoi, että migreenilääkettä ei saa syödä, jos päänsäryt eivät olekaan migreeniä.

Sain kuitenkin imigran-reseptin ja nyt rupesin pelkäämään, että siitä on jotain haittaa, jos päänsärkyni ei olekaan migreeniä. Päänsärkyni on sellaista, ettei se vie toimintakykyä, eli pystyn yleensä jotenkuten liikkumaan tms, eikä se ole mitenkään lamauttavaa. Keskittymiskyky on sen sijaan ihan mennyttä päänsäryn iskiessä, lukeminen, telkkarin katsominen yms. on ihan mahdotonta. Särky on yleensä toispuolista, joko takaraivolla tai otsalla ja siihen siis liittyy oksettava olo. Usein oksettava olo voi olla jopa voimakkaampi, kuin itse pääkipu. Hyppiminen, juokseminen ja kaikenlainen kävelyä rankempi liikunta pahentavat kipua. Päänsäryn jälkeen tulee myös todella kummallinen olo, väsyttää mielettömästi, mutta ei kuitenkaan pysty nukkumaan, jotenkin rauhaton olo ja tuntuu siltä, kun kävisi jotenkin "ylikierroksilla".

Kuulostaako tämä nyt migreeniltä ja uskallanko ottaa imigrania seuraavan päänsäryn iskiessä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu