Rasitustesti

Janita

Hei!Olen nelikymppinen nainen ja minulla on ollut vähän ongelmia sydämen(?) kanssa.Puristaa ja ahdistaa rinnasta sekä yläselkään koskee.Sydänfilmit ok,lääkityksenä on bisoprolol ja nitrot tarvittaessa.Odottelen aikaa rasitustestiin ja haluaisin kuulla mitä siellä tehdään,mukavampi mennä kun vähän etukäteen tietää... Ja muut kenellä on ollut vastaavia ongelmia,onko löytynyt syytä?

6

5494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kynsis

Olin viime keväänä rasituskokeessa ja voin aivan maallikon sanoin kuvata sen, sillä en hallitse terminologiaa ts. en tiedä yhtään mitä laitteet ja toimenpiteet olivat nimeltään. Toivottavasti joku tietävämpi vaivautuu kertomaan sinulle vähän fiksummin.

Joka tapauksessa kokeessa on mukana kardiologi ja avustava sairaanhoitaja.Joudut olemaan yläruumis paljaana, jalassa esim verkkarit ja keveät lenkkitossut.
      Sinut pannaan pitkälleen tutkimuspöydälle, ja yläruumiiseen kiinnitetään imukuppilätkiä, joista johdot kulkevat jonkinlaiseen mittariin (!?). Verenpaine ja pulssi mitataan.
      Sitten siirryt lätkinesi ja mittareinesi ihan kuntopyörän näköiseen vehkeeseen, ja käskyn käytyä alat polkea. Lääkäri tarkkailee ja seuraa mittareita koko ajan, käskee kiihdyttää vauhtia ja taas seuraa jaksamistasi.
      Minun polkemisilleni tuli loppu hetimiten, lääkäri vain totesi, että selvä sepelvaltimotauti.
      Sitten sain pari suihkausta Dinitiä ( suihkemainen nitro, mainio käytössä ) ja asia oli sillä selvä. Siirryin potilasjonoon odottamaan varjoainekuvausta ja senjälkeen olikin sydämen pallolaajennus vuorossa. Niistä olenkin kertoillut tuossa edellisessä ketjussa jos kiinnostaa.

Vastailen nyt näihin ko. aiheesta tehtyihin kysymyksiin ihan tällä maallikon kokemuksellani. Vastaan siksi, että muistan, kuinka peloissani ja äärettömän yksin olin vastaavassa tilanteessa. Toivon, että minusta on apua edes lohdun verran..

• rasitustesti?

nelikymppinen nainen ja kärsin samoista oireista kuin sinä ja käytän vastaavia lääkkeitä tarvittaessa.

Rasitustestissä oli lähinnä verenpaineen mittausta ja imukuppien laitto rintaan ja pyörällä ajo noin 7 minuuttia (rintsikat päällä tai ilman). Helppo ja kiva tutkimus - ei tarvitse jännittää. Itse sain arvion, että kuntoni on keskimääräistä parempi, mutta pieni hapenpuutoslöydös tehtiin ja minut ohjattiin jatkotutkimuksiin. Ne ovat vielä kesken.

Joillakin naisilla ainoastaan varjoainekuvaus näyttää sepelvaltimotaudin, muut tutkimukset eivät ole yhtä luotettavia. Toisilla ei sitten siinäkään löydy mitään. Minulla on arvioitu, että joko spasmitaipumus (verisuonten kouristelua) tai alkavaa sep.v.tautia.

Sepelvaltimotauti voi kuulemma olla pienimmissäkin suonissa, jotka eivät näy hyvin varjoainekuvauksessa, mutta niille ei vissiin voi tehdä mitään, paitsi lääkitys (beetasalpaajat, nitro). Jos pienimpiin suoniin tule tukoksia, sydän hoitaa itse asian tekemällä uudissuonia.

• Yogi

Minä olen myös ollut rasitus-EKG:ssä. Minulla oli sydänperäisiä oireita, lähinnä rytmihäiriöitä. Nämä todettiin Holterissakin. Näihin etsittiin syytä. Rasitus-EKG:ssa otetaan sydänfilmiä samalla, kun polkupyöräergometrissa lisätään rasitusta. Myös verenpainetta mitataan testin aikana.

Poikkeava löydös minulla oli ST-aallossa. Sen lääkäri sanoi merkitsevän hapenpuutetta sydämessä. Myös verenpaine alkoi nousta poikkeavasti. Tämä viittasi sepelvaltimotautiin, mutta ei vielä todistanut sitä.

Jouduin seuraavaksi diagnostiseen varjoainekuvaukseen. Siinä löytyi pieniä ahtaumia sepelvaltimoissa, mutta ne eivät kuitenkaan selittäneet aiempia löydöksiä.

Seuraavaksi tehtii ultraäänitutkimus. Siinä näkyi kammion paksuuntuminen, joka tulkittiin hypertrofiseksi kardiomyopatiaksi. Vaikka kardiomyopatiat ovat vakavia sydänsairauksia, tämä kuitenkin on ollut varsin lievä. Ennen nämä jäivät kokonaan havaisematta, mutta nykyisin niitä löytyy aika paljon. Kuitenkin tämä on harvinainen sydänsairaus. Sepelvaltimotauti on ehdottomasti yleisempi tauti.

• janita

Kiitos vastauksista,ei jännitä enään niin paljon..
        Minulla aina joskus tuntuu että jaloista häviää voimat kokonaan ja särkee,mietin että voiko sekin liittyä näihin vaivoihin?Jaksamisia kaikille!!!

• kokeilin
        janita kirjoitti:

Kiitos vastauksista,ei jännitä enään niin paljon..
        Minulla aina joskus tuntuu että jaloista häviää voimat kokonaan ja särkee,mietin että voiko sekin liittyä näihin vaivoihin?Jaksamisia kaikille!!!

Reidet ja pakarani menevät aivan jumiin ja tulee kauhea puristava runne. En pysty polkemaan minuuttia kauemmin, joten mitenhän selviän rasituskokeesta. Voimaa ei ole jaloissa.
        Olen sairastanut vaikeaa migreeniä 40 vuotta ja verisuonisto on supistunut raajoissa.

• Sydän
        kokeilin kirjoitti:

Reidet ja pakarani menevät aivan jumiin ja tulee kauhea puristava runne. En pysty polkemaan minuuttia kauemmin, joten mitenhän selviän rasituskokeesta. Voimaa ei ole jaloissa.
        Olen sairastanut vaikeaa migreeniä 40 vuotta ja verisuonisto on supistunut raajoissa.

jos et jaksa minuuttia kauemmin polkea, nimittäin rasitustesti on hyvin valvottu, eikä siinä anneta sattua mitään pahaa potilaalle. Voit pelostasi puhua myös etukäteen ja kertoa raajojesi ongelman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82