Raskaana matkoille

hepsis

Miten olette raskaana ollessa jaksaneet pitkiä lentomatkoja, esim. Thaimaahan? Tai ylipäätään sitten parin viikon loman helteessä? Itsellä olisi rv 27-29 loman aikaan.

17

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • italyjee

      aivan järkyttävän huonosti. oltiin italiassa muistaakseni rv 13-15 (tai 14-16) ja siellä oli koko ajan väh. 32C lämmintä. kärsin aivan sairaasta turvotuksesta heti lennon jälkeen ja siellä helteessä se vain paheni ja paheni, vaikka yritin juoda ja toki liikuttiin ympäri kaupunkeja päivät pitkät. hotelleissa oli hyvä, kun oli ilmastointi, muuten tuntui vaikealta olo eikä oikein jaksanut tehdä kovin kummoisia asioita.

      kärsin myös pahoinvoinnista ja kuvotuksesta ja italiasta oli tosi vaikea löytää terveellistä ruokaa. mulla lensi laatta heti, kun nälkä yllätti ja voin kertoa, että oli vaikea etsiä kaupoista terveellisiä eväitä, jotka olisi säilyneet siellä helteessä sekä hotellin minijääkaapeissa. ravintoloissa sama: pitsaa ja pastaa ja sekös lisäsi sitä turvotusta. hedelmät toki oli ihania, mutta ruokakulttuuri ei oikein suosinut suomalaista raskaana olevaa, kun ravintoloista ei saanut kevyitä lounaita yms. thaimaassa voi tietty olla erilailla.

      oltiin häämatkalla ja olen jälkeenpäin ajatellut, että olin ihan hirveä miehelleni, kun koko ajan valitin kuumuutta ja etsin kahviloista, ravintoloista ja kaupoista ruokaa, mutta mikään ei kuitenkaan kelvannut, kun kaikki ällötti. ollaan naureskeltu matkalle jälkeen päin, mutta kyllä edelleen harmittaa, että häämatka meni osittain pilalle oman huonon olon takia. :(

    • Mmmhhm

      Ei varmaankaan kannata lähteä jos raskaus on niin pitkällä silloin....

      • susiekuuuuuu

        Aika epävarmaa enää tuossa vaiheessa. Odotan myt kolmatta ja en kyl lähtisi.


    • .........

      Mä olin kyllä myös tässä raskaudessa tosi herkkä kuumuudelle. En olis kestäny sitä yhtään. Viimeaikoina ei oo enää kuumuus vaivannut, niin en osaa sanoa, että liittyikö vaan alkuraskauteen. Mulla on nyt just rv30 menossa eli juurikin siellä mihin sun matka ajoittuis. Oma vointi on tällä hetkellä hyvä, mutta kun sitä ei voi tietää etukäteen. Munkin mielestä tollanen matka olis aika kallis riski otettavaksi.

      • hepsis

        Vaihdettiinkin vähän lähemmäs, Egyptiin. Sinne ei ole lento kuin 5h ja hellekään ei ole kova. Ja vain viikon matka kyseessä. Ehkäpä siitä nyt selvitään kunnialla...Olo on kuitenkin nyt tosi hyvä ja matka on jo puolentoista viikon päästä.


      • Llllllllllll
        hepsis kirjoitti:

        Vaihdettiinkin vähän lähemmäs, Egyptiin. Sinne ei ole lento kuin 5h ja hellekään ei ole kova. Ja vain viikon matka kyseessä. Ehkäpä siitä nyt selvitään kunnialla...Olo on kuitenkin nyt tosi hyvä ja matka on jo puolentoista viikon päästä.

        Egytissä kannattaa sitten olla varovainen ruoan kanssa. Onko teillä all inclusive? Oletteko tsekanneet arvostelut kunnolla läpi koskien ruokaa? Olen viettänyt pitkiä aikoja Egyptissä, ja ihan normaalistikin pitää olla varovainen. En syö muiden käsittelemiä raakoja vihanneksia ja hedelmiä esimerkiksi paitsi mäkkärissä, jossa on jonkinlainen hygienian ja laadun valvonta. Kansainväliset ketjuravintolat on melko turvallisia ylipäätään. Olen saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen Egyptissä. Ekalla kerralla kaikki pizzan syöjät sai sen - vaikutti pakastepizzalta, joka oli varmaan sulanut ja jäätynyt muutaman kerran matkan varrella. Toisella kerralla kaikki pihvin syöjät sai myrkytyksen. Molemmat ateriat syötiin paikallisissa rantaravintoloissa. On joitakin all inclusive hotelleja, joiden arvosteluissa kukaan ei mainitse ruokamyrkytystä. Kannattaa harkita tällaista paikkaa.

        En normaalisti varoittele ihmisiä lähtemästä Egyptiin. Kuten sanoin, olen viettänyt siellä pitkiä aikoja. Mä en vaan itse lähtisi sinne nyt raskausaikana, koska ruoan kanssa täytyy olla niin tarkkana.


      • hepsis
        Llllllllllll kirjoitti:

        Egytissä kannattaa sitten olla varovainen ruoan kanssa. Onko teillä all inclusive? Oletteko tsekanneet arvostelut kunnolla läpi koskien ruokaa? Olen viettänyt pitkiä aikoja Egyptissä, ja ihan normaalistikin pitää olla varovainen. En syö muiden käsittelemiä raakoja vihanneksia ja hedelmiä esimerkiksi paitsi mäkkärissä, jossa on jonkinlainen hygienian ja laadun valvonta. Kansainväliset ketjuravintolat on melko turvallisia ylipäätään. Olen saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen Egyptissä. Ekalla kerralla kaikki pizzan syöjät sai sen - vaikutti pakastepizzalta, joka oli varmaan sulanut ja jäätynyt muutaman kerran matkan varrella. Toisella kerralla kaikki pihvin syöjät sai myrkytyksen. Molemmat ateriat syötiin paikallisissa rantaravintoloissa. On joitakin all inclusive hotelleja, joiden arvosteluissa kukaan ei mainitse ruokamyrkytystä. Kannattaa harkita tällaista paikkaa.

        En normaalisti varoittele ihmisiä lähtemästä Egyptiin. Kuten sanoin, olen viettänyt siellä pitkiä aikoja. Mä en vaan itse lähtisi sinne nyt raskausaikana, koska ruoan kanssa täytyy olla niin tarkkana.

        Kiitos kommenteista, kyllä on all inclusive ja luin mielestäni hyvin paljon arvosteluja ko. hotellista. Pääasiassa vain kehuja, nimenomaan ruoasta. Olen kyllä muissakin ns. epähygieenisissä maissa syönyt kaikkea, tietysti hyvän käsihygienian jälkeen. Eiköhän nämä vatsajutut ole ihan tuurista kiinni.


      • älä mene
        hepsis kirjoitti:

        Kiitos kommenteista, kyllä on all inclusive ja luin mielestäni hyvin paljon arvosteluja ko. hotellista. Pääasiassa vain kehuja, nimenomaan ruoasta. Olen kyllä muissakin ns. epähygieenisissä maissa syönyt kaikkea, tietysti hyvän käsihygienian jälkeen. Eiköhän nämä vatsajutut ole ihan tuurista kiinni.

        Olin Portugalissa raskausviikolla 12 ja sain siellä keskenmenon. Olisi saattanut tulla kotimaassakin, mutta kukapa tietää... Sairaalakokemus ko. maassa oli kyllä karmea kokemus.


      • Lllllllll
        älä mene kirjoitti:

        Olin Portugalissa raskausviikolla 12 ja sain siellä keskenmenon. Olisi saattanut tulla kotimaassakin, mutta kukapa tietää... Sairaalakokemus ko. maassa oli kyllä karmea kokemus.

        Sharm el Sheikhissä ja Hurgadassa on kyllä hyvätasoiset sairaalat. Mutta itsekään en silti lähtisi sinne just nyt. Tiedän, että esim. joissakin Euroopan maissakin on tiukat ohjeet ruoan kanssa raskausaikana. Ranskassa asuva tuttuni sanoi, että siellä ei esim. saa syödä salaatteja ravintoloissa ja pihvien kypsyys pitää tarkistaa ennen suuhun pistämistä. Siellä on kuulemma erityisen korkea riski saada toksoplasmoosi. Ja sitten siellä oli jotain muitakin ohjeita mitä meillä ei täällä ole. Nuo raskausajan ruokarajoitukset on kuitenkin niin maakohtaisia, sen maan tarpeiden mukaisia, enkä kyllä luottaisi jonkun Egyptin terveysviranomaisen antamiin ohjeisiin, jos sellaisia nyt edes on. Mutta kukin tekee niin kuin itse parhaaksi näkee. Se on hyvä, että ap kiinnittää huomiota käsihygieniaan, koska se Egyptiläinen raha on kanssa yksi suuri bakteerien lähde. Jos hän on lisäksi valinnut ruoan kannalta turvallisen all inclusiven ja syö pelkkää hyvin kypsennettyä ruokaa on riski aika pieni.


    • Jurtta

      Raskaana voipi matkata siinä missä muulloinkin, eli oman voinnin ja terveyden mukaan. Jos on jotain ongelmia niin lähtöä kannattaa miettiä, muutoin suosittelen. Onhan se helpompaa vauva vielä masussa, kuin sitten pikkuvauvan kanssa ;)
      Sanoisin avainasemassa olevan hygieenia, ruuanlaadun tarkkailu ja runsas veden juonti, mutta myös matkakohteen valintaa kannattaa kiinnittää huomiota. Itte olen valinnut paikkoja, joissa on kattava ja suht laadukas terveydenhuoltojärjestelmä ja jonne on kohtuullsen pituinen matkustus.

    • hepsis

      Yllättävän negatiivisia kommentteja lähes kaikki paitsi viimeiset! Ovatko suomalaiset raskaana olevat yleisesti näin varovaisia? Olen nähnyt kyllä paljon raskaana olevia naisia muilla matkoillani, mutta ehkä he ovat olleet muista maista.

      Kyllähän minuakin kauhistuttaa ajatus egyptiläiseen sairaalaan joutumisesta, mutta ajattelen sen olevan aika pieni mahdollisuus että niin käy.
      Turhahan tässä on ihmisten kirjoittaa, että älä mene, matka on jo varattu ja lähtö viikon päästä ja aion pitää hauskaa ja syödä hyvin-käsidesin jälkeen! :)

      • Llllllllllll

        Mä luulen, että tuo riippuu vähän siitä, että mistä maasta ihmiset ovat kotoisin. Tuttuni kertoi, että Ranskassa melkein kaikki naiset kantavat toksoplasmoosia, joten eihän heidän tarvitsekaan enää varoa tartuntaa raskausaikana. Loput sitten joutuu olemaan huippuvarovaisia raskausaikana ihan omassakin maassaan. Jos olisin toksoplasmoosin kantaja, matkustaisin paljon rennommalla mielellä vaikka vauva olisikin masussa. Ja sitten on ihmisiä, jotka kuvittelee, että ruokarajoitukset on samat kaikissa maissa, joten he eivät stressaa asiaa ollenkaan. Oma kaverini vaan sai toksoplasmoosin ulkomailla seikkaillessaan raskausaikana ja oli sitten kamalassa stressissä koko loppu raskauden ajan. Onneksi tuli silti terve vauva. Toivon hyvää lomaa sinulle, mutta toivon todella, että jätät ne muiden käsittelemät raa'at vihennekset ja hedelmät väliin. Ne kun on kasteltu niilin saastaisella vedellä etkä voi olla varma siitä, että onko ne pesty huolellisesti. Egyptiläiset itse kotioloissa lilluttaa kasvikset ja hedelmät etikkavedessä ennen syömistä. Ja ei, en halua pelotella sinua, mutta haluan, että tiedät aivan varmasti riskit - jotta voit halutessasi toimia ennalta ehkäisevästi ja pitää vauvelisi turvassa.


      • hepsis
        Llllllllllll kirjoitti:

        Mä luulen, että tuo riippuu vähän siitä, että mistä maasta ihmiset ovat kotoisin. Tuttuni kertoi, että Ranskassa melkein kaikki naiset kantavat toksoplasmoosia, joten eihän heidän tarvitsekaan enää varoa tartuntaa raskausaikana. Loput sitten joutuu olemaan huippuvarovaisia raskausaikana ihan omassakin maassaan. Jos olisin toksoplasmoosin kantaja, matkustaisin paljon rennommalla mielellä vaikka vauva olisikin masussa. Ja sitten on ihmisiä, jotka kuvittelee, että ruokarajoitukset on samat kaikissa maissa, joten he eivät stressaa asiaa ollenkaan. Oma kaverini vaan sai toksoplasmoosin ulkomailla seikkaillessaan raskausaikana ja oli sitten kamalassa stressissä koko loppu raskauden ajan. Onneksi tuli silti terve vauva. Toivon hyvää lomaa sinulle, mutta toivon todella, että jätät ne muiden käsittelemät raa'at vihennekset ja hedelmät väliin. Ne kun on kasteltu niilin saastaisella vedellä etkä voi olla varma siitä, että onko ne pesty huolellisesti. Egyptiläiset itse kotioloissa lilluttaa kasvikset ja hedelmät etikkavedessä ennen syömistä. Ja ei, en halua pelotella sinua, mutta haluan, että tiedät aivan varmasti riskit - jotta voit halutessasi toimia ennalta ehkäisevästi ja pitää vauvelisi turvassa.

        Kiitokset LIIIIIII :)
        Ehkä sen takia lähden näin "huolettomasti" liikkeelle, koska aikomus on vain kölliä hyvätasoisella hotellialueella koko viikko ja syödä hotellin all inclusive-ruokia. Uskon, että yleisesti ottaen ruoat ovat ns. parempia ja puhtaampia tällaisessa suuressa perhehotellissa.


    • ............

      Niin, no ittellä on enemmän se ajatus, ettei uskalla varata etukäteen kallista matkaa jos ei sitten pystykkään siitä nauttimaan. Sulla kun on tuo matka kuitenkin niin lähellä, niin tuskin mitään suurta muutosta tilaan enää tulee ennen sitä. En niinkään pelkää mitään tauteja tai muita vaan just sitä, että jos ei pystykään matkasta nauttimaan raskausvaivojen vuoksi.

      • hepsis

        Juuri tämän takia otettiinkin nyt äkkilähtö, ei uskallettu varata matkaa 2kk sitten.


    • mlloo

      Olis ehkä tarkoituksena lähteä 4-5 raskauskuulla Espanjaan tai Kreikkaan. Mitä siellä uskaltaisi syödä?

      Kieltolistalla ainakin salaatit ja medium-pihvit.

      Mites esim. Pastat ja pizzat, onko ne täysin turvallisia eikä niissä ole toksoplasmoosi-uhkaa? Tietty riippuu vähän mitä täytettä ottaa, mutta esim. perus kinkku ilman mitään rehuja?

      Uskaltaako käydä Mäkissä? :)

      Muita ruokaideoita? :)

      • Lllllllllllllll

        http://www.mumsnet.com/Talk/pregnancy/a497432-help-pls-food-drink-in-spain-while-pregnant-any-advice

        Jos jaksat lukea englanninkielistä tekstiä, lue edellisessä linkissä oleva keskusteluketju. Siellä kommentoi ainakin yksi Espanjassa asuva nainen, joka sanoo, että salaatteja pitää varoa, samoin raakaa lihaa kuten chorizoa. Ja sitten tietenkin niitä normaaleja juttuja mitä täällä Suomessakin sekä raakaa kananmunaa.

        Jos siis paikallinen terveydenhuolto varoittaa syömästä salaatteja ( koskee epäilemättä muiden pesemiä, ei omia), en söisi mäkkärissä.

        Sinuna ottaisin varman päälle, ja söisin vain laadukkaissa ja suosituissa ravintoloissa ja tietenkin hyvin kypsennettyä ruokaa. Eikä jääpaloja. Hedelmät ja kasvikset ostat torilta tai kaupasta ja putsaat itse huolellisesti ennen syömistä. Toksoplasmoosihan voi tulla mullastakin eikä pelkästään lihasta. Jos tekee mieli jäätelöä, ostat kaupan pakastealtaasta, et irtojäätelöä. Monissa etelän maissahan käytetään raakaa kananmunaa irtojäätelön valmistuksessa ja lisäksi hygienian kanssa saattaa olla ongelmia. Kaveri sai legioonalaistaudin irtojäätelöstä Ranskassa.

        Jos luet tuon englanninkielisen keskusteluketjun, huomaat että moni on saanut Espanjassa ruokamyrkytyksen tai salmonellan. Ota siis varman päälle.

        Tai siis näin mä tekisin. Mä en kestäisi, jos mä aiheuttaisin omalla varomattomuudellani lapselleni vammoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      260
      2501
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      187
      1599
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe