Tupsuleväongelma!!!

Veera

Mulla on 250 litrasessa kauhea tupsuleväongelma... =(
Se on jo tarttunut lähes kaikkiin kasveihin enkä saa sitä pois. Olisiko kellään keinoja tämän poistamiseen? (vesiarvot yms on ok) En keksi muuta kuin akvaarion vaihto ja uudet kasvit jne, eikä rahatilanne kyllä riitä nyt sellaiseen...

15

6663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aNCI

      Käsittääkseni tupsulevä viihtyy parhaiten virtauksessa, joten jos mahdollista niin suuntaa tulovesi vaikka etu tai takalasiin.

      Käytätkö hitaasti kasvaville kasveille pohjalannoitetta ja nopeakasvuisille nestemäistä, jotta jaksavat kasvaa tupsulevän alla.

      Kun saat kasvit kasvamaan (elleivät nyt kasva) ja tekemään uusia versoja voit nyppiä / leikellä pahiten levättyneitä osia pois.

      Tupsulevä taitaa olla sellaista, joka ei oikein kelpaa millekkään kalallekkaan.

      nimim. sinilevä-akvaarion omistaja :)

    • candy

      Käsittääkseni leväbarbit syövät tupsulevää...?

    • bettaristic

      Tupsulevä tykkää virtaavasta ja hapekkaasta vedestä. Voi olla että akvaarion kaikki vesiarvot ovat ihan ok, eli siinä ei ole mitään kun voisi parantaa. Itseasiassa "huonontaminen" voisi auttaa. Voi olla että akvaariossasi on kasveille liian vähän nitraattia, jolloin niiden kasvu hidastuu, mutta leville on silti riittävästi sapuskaa. Yritä saada nitraattiarvo pysymään 10-20 mg/l paikkeilla, se ei ole vielä liikaa herkimmillekään kaloille. Vettä pitäisi silti vaihtaa normaalisti...
      Valon vaihto voisi auttaa (kasvivalo ennemmin kuin luonnonvalo) ja hiilidioksidin lisäys. Hiilidioksidi parantaa kasvien kasvua (ravinteet vähenee leviltä) ja happamoittaa vettä (tupsulevä ei viihdy happamassa vedessä).
      Mitään keinoa ei oikein ole, kuinka pääsisit tupsulevästä äkkiä. Pitää vain jaksaa nyppiä pois levääntyneitä lehtiä ja raapia somisteista levätupsut irti ja viemäriin.

      • minulla on pH 5,5 ja kuitenkin tupsulevät rehottaa (siis akvaariossa). Pitäisikö vielä saada vesi happamammaksi.


      • kala
        Targus kirjoitti:

        minulla on pH 5,5 ja kuitenkin tupsulevät rehottaa (siis akvaariossa). Pitäisikö vielä saada vesi happamammaksi.

        itsellä myös tupsulevä ongelma tankissa,sain neuvon aqua-webistä,että ainakin juurakot,kivet jossa tupsulevää,laittakaa pakastimeen tai ulos pakkaseen viikoksi,niin tupsulevä kuolee.

        kasvit kannattaa vaihtaa kokonaan sillä,yleensä se kasvaa takaisin,samoin akvaario tyhjentää,pestä seinät sienellä tupsulevästä.

        en sitten tiedä myydäänkö kaupassa mitään levämyrkkyä,joka tappaisi tupsulevän,kannattaa käydä kysymässä,ainakin joitain semmoisia myydään..


      • bettaristic
        Targus kirjoitti:

        minulla on pH 5,5 ja kuitenkin tupsulevät rehottaa (siis akvaariossa). Pitäisikö vielä saada vesi happamammaksi.

        Kuin se voi olla? Millä happamoitat veden noin että se viikossa kerkiää noin happamaksi? Rikkihappoako?


      • bettaristic kirjoitti:

        Kuin se voi olla? Millä happamoitat veden noin että se viikossa kerkiää noin happamaksi? Rikkihappoako?

        Hanasta tulee tuota - testattu sekä sera PH testillä että HUSsin Spezialindikator pH 4.0-7.0 lla.
        Kysymys oli kuitenkin siitä miten ihmeessä tupsulevät rehottaa tässä happamuudessa.


      • bettaristic
        Targus kirjoitti:

        Hanasta tulee tuota - testattu sekä sera PH testillä että HUSsin Spezialindikator pH 4.0-7.0 lla.
        Kysymys oli kuitenkin siitä miten ihmeessä tupsulevät rehottaa tässä happamuudessa.

        Jaahs, ei ossaa sannoo tupsulevään...eihän sen tuolla pitäisi hengissä pysyä...näköjään sitten on sekin mahdollista.

        Ihmettelen vaan, että miten teillä on vielä vesijohdot jos noinkin hapanta vettä pukkaa hanasta. Tuleeko omasta kaivosta? Yleensähän vesilaitokset säätää pH:n hyvinkin emäksisen puolelle, ettei putket syövy.


      • bettaristic kirjoitti:

        Jaahs, ei ossaa sannoo tupsulevään...eihän sen tuolla pitäisi hengissä pysyä...näköjään sitten on sekin mahdollista.

        Ihmettelen vaan, että miten teillä on vielä vesijohdot jos noinkin hapanta vettä pukkaa hanasta. Tuleeko omasta kaivosta? Yleensähän vesilaitokset säätää pH:n hyvinkin emäksisen puolelle, ettei putket syövy.

        tähän olisi että pH mittauksessa on virhe, mutta kun molemmat testit antaa selvästi alle kuutosta.


      • Veera
        kala kirjoitti:

        itsellä myös tupsulevä ongelma tankissa,sain neuvon aqua-webistä,että ainakin juurakot,kivet jossa tupsulevää,laittakaa pakastimeen tai ulos pakkaseen viikoksi,niin tupsulevä kuolee.

        kasvit kannattaa vaihtaa kokonaan sillä,yleensä se kasvaa takaisin,samoin akvaario tyhjentää,pestä seinät sienellä tupsulevästä.

        en sitten tiedä myydäänkö kaupassa mitään levämyrkkyä,joka tappaisi tupsulevän,kannattaa käydä kysymässä,ainakin joitain semmoisia myydään..

        Niinhän se pitäisi tehdä että juurakot pakkaseen, muuta kun kasveista en raaskisi luopua vaikka onkin levän peitossa...
        Vaikka antaa monta vuotta juurakoiden olla poissa akvaariosta, niin se ei siltikään kuole. Sitkeää levää nimittäin tuo tupsulevä!


      • itsellä kanssa tuppaa tuo l...
        Targus kirjoitti:

        tähän olisi että pH mittauksessa on virhe, mutta kun molemmat testit antaa selvästi alle kuutosta.

        koskaan ei leväbarbi ei kyllä ole koskaan hoitanut ainakaan minun akvassa sitä hommaa..olen harkinnut leväkatkaravun ottamista pieneen 70l josta voisin laittaa sen välillä aterioimaan isoon akvaan, en viitsi sitä asuttaa sinne kun siellä on pohjakaloina tikruja ja iso pleco (viemässä tilaa siis lähinnä..)


      • täh

        miten vaikutaa sitten siihen nitraatti arvoon


    • Lehtis

      Mielestäni kannattaa ostaa leväbarbeja. Omassakin akvaariossani oli hurjan paljon tupsulevää, ostin neljä nuorta leväbarbia, ja ne alkoivat syömään tupsulevää hyvinkin pian. Kuitenkin esim. miekkakasvin lehdet, joissa on paljon tupsulevää, kannattaa poistaa. Onnea kaikkien mahdollisten keinojen kokeiluun!!!!

    • hyieienääikinä

      Minä ostin noitaleväbaerbeja syömään tupsulevää pois mutta tuhosivat akvaariosta melkein kaikki uudet ostamani kasvit!!! Kaikki kasvit sitten kuolivat syötyjen lehtien vuoksi. en suosittele leväbarbia!!

      • mutapelle

        Koivun tuhka veteen sekoitettuna puhdistaa hyvin. Itse poltan takassa koivuklapeja ja kerään tuhkan. Onnistuu ainakin minulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe