Moi!
Kuka tietää miten syvyys on merikarttoihin merkitty. Nyt en tarkoita väyliä vaan väylien ulkopuolisia alueita.
Onko merikartan syvyys todellinen syvyys normaalilla veden korkeudella? Vai onko noissa joku turvamarginaali niin että normaalisti vettä on jotain 1/2 metriä ilmoitettua enemmän?
Oma kokemus on ehkä että vettä on aina ilmoitettua enemmän mutta kokeneempien tiedot voisivat auttaa.
Ja jos kartassa on pinnan alainen kivi niin onko ilmoitettu korkeus juuri sen kiven päältä vai onko sen kiven kohdalla vieläkin matalampaa ja ilmoitettu syvyys on keskisyvyys kiven ympäristössä?
Kaikki kokemus tieto asiassa helpottaisi mahdollisen mökkipaikan ja laituripaikan suunnittelua älyttömän paljon.
Kiittäen,
Markku
Merikarttojen ilmoittama syvyys
15
5932
Vastaukset
- toope
ainakin tiedän, että turvamarginaalia nimellissyvyyteen verrattuna on o.5 m, ja syvyydet ovat veden keskikorkeudella. Väylien ulkopuoliset alueet lienee kaikuluodattu sieltä täältä vaihtelevalla vedenkorkeudella, joten tiedot eivät ole tarkkoja.
Missään tapauksessa eivät syvyystiedot ole niin tarkkoja, että kannattaisi ruveta mitoittamaan anturabetonin menekkiä niiden perusteella, vai mitä mahdat tarkoittaa:) Jos sen sijaan katsot merikartasta sopivaa rantatonttia, johon voi veneellä rantautua, niin vaikka ranta olisi kuinka kivikkoinen, käytännössä lienee löydettävissä sopiva reitti rantaan, kun ajan kanssa hakee. Tarvittaessa voi muutaman kiven poistaakin kaivinkoneella tai dynamiitilla. - Joakim
Hyviä kysymyksiä!
Syvyysmerkinnät ovat keskiveden syvyyksiä ilman mitään turvamarginaaleja välien nimellissyvyyksiä lukuunottamatta. Onkohan vieläkin Venäjänvallan aikaisia syvyysmittatietoja väylien ulkopuolella?
Tuota kivi syvyysmerkintä yhdistelmää olen itsekin monesti ihmetellyt. Välillä syvyysmerkintä on aivan kohdalla (suoraan yläpuolella) välillä hieman sivussa ja suurimmassa osassa kiviä sitä ei ole lainkaan. Hyvin vaikea on siis tietää! Katsoin muutaman tuntemani vedenalaisen kiven läpi. Niissä oli syvyysmerkintöjä 0,6-2,5 m ja vedenalaisen kiven merkit. Ko. kiviä ei koskaan pinnalla näy, joten ovat juuri ainakin noissa tapauksissa kiven syvyyksiä.
Laituripaikan suunnitteluun ja mökkitontin valintaan merikarttojen syvyys- ja karimerkinnöistä on aika vähän iloa. Paljon on virheitä ja puuttuvia kiviä. Toisaalta kartalta hyvinkin pahannäköisestä paikasta voi päästä isollakin veneellä helposti. Erikoiskartoista näkee hiukan paremmin, mutta ei niidenkän avulla uskaltaisi mennä moneen hyvään satamaan, jos ei ole muuta tietoa.- toope
Mitenkäs sitä sitten luonnonsatamaan pääsisi ellei uskaltaisi väylien ulkopuolella matelemalla etsiä sopivia paikkoja. Varsinkin erikoiskarttojen kivimerkintöjä olen pitänyt lähes faktana, mutta myös merikaapelien reittejä olen kulkenut aika reippaasti ajatellen, että jos kaapelin laskenut laiva on siitä päässyt, pääsen minäkin.
- Realismia
Kun sen yhden mökkitontin rantaviivan pituus merikortilla on luokkaa alle puoli milliä ja laiturin pituus millin kymmenesosa, niin kovin vähän hyötyä merikortista on laiturin paikan määrittelyssä, vaikka kartalla kaikki kivet olisivatkin ja vieläpä kohdallaan.
- Klarke Kable
toope kirjoitti:
Mitenkäs sitä sitten luonnonsatamaan pääsisi ellei uskaltaisi väylien ulkopuolella matelemalla etsiä sopivia paikkoja. Varsinkin erikoiskarttojen kivimerkintöjä olen pitänyt lähes faktana, mutta myös merikaapelien reittejä olen kulkenut aika reippaasti ajatellen, että jos kaapelin laskenut laiva on siitä päässyt, pääsen minäkin.
Sitä vaan, että usein niitä kaapeleita lasketaan jään päältäkin jolloin luotto kaapelin laskeneeseen laivaan voi olla turhaa.
- skip
Kotkan edustalla mentiin sateensuojaan erään saaren eteläpuolelle kuluneena kesänä, kun ei rohkeus riittänyt jatkaa kohti Haapasaarta.
Lyötiin ankkuri pohjaan paikassa, jossa kartta ilmoitti syvyydeksi 4 metriä. Meni ehkä noin kymmenen sekuntia, ja johan tömähti. Eikä kartassa pienintäkään merkintää asiasta.
Yritän tässä siis sanoa, että kun ollaan reilusti väylän ulkopuolella, kannattaa kaikkiin merkintöihin suhtautua varauksella....- Joakim
Pääkaupunkiseudultakin löytyy lukuisia esimerkkejä merkitsemättömistä tai väärin merkityistä kivistä, jotka ovat lähellä väyliä, vaikka luulisi tältä alueelta olevan keskimääräistä paremmat tiedot. Paljon on kylläkin korjauksia tullut viimeisen 30 vuoden aikana.
Itse ajoin n. 1 m kivelle alle kaapelin päässä 4,9 m väylän keskiviivalta lähes linjan jatkeella ja samassa saarivälissä kuin väylä. Ko. kohdassa on ollut kivimerkki 90-luvun kartassa, mutta ei vanhemmissa eikä missään nykyisissä. Vauhtia oli alle solmu ja olin tietoinen kiven läheisyydestä, mutta kuvittelin sen olevan vielä riittävän kaukana. - Ihan vasta-alkaja
Joakim kirjoitti:
Pääkaupunkiseudultakin löytyy lukuisia esimerkkejä merkitsemättömistä tai väärin merkityistä kivistä, jotka ovat lähellä väyliä, vaikka luulisi tältä alueelta olevan keskimääräistä paremmat tiedot. Paljon on kylläkin korjauksia tullut viimeisen 30 vuoden aikana.
Itse ajoin n. 1 m kivelle alle kaapelin päässä 4,9 m väylän keskiviivalta lähes linjan jatkeella ja samassa saarivälissä kuin väylä. Ko. kohdassa on ollut kivimerkki 90-luvun kartassa, mutta ei vanhemmissa eikä missään nykyisissä. Vauhtia oli alle solmu ja olin tietoinen kiven läheisyydestä, mutta kuvittelin sen olevan vielä riittävän kaukana.Nykyään aika monessa paikassa karahtaa kivelle jos eksyy kaapelinmitan (n. 180 m) 4.9 m väylältä.
En tiedä miten oli 30 vuotta sitten. - Viki
Selkeänä tientona kryssiessä pitää valkoista aluetta, sen jälkeen kauempana väylistä mitä tahtojaan voi tulla vastaan, parasta jos luotainlukemaa voi lukea sitloorasta vendapäätösten pohjaksi.
Kaiken lisäksi tarkoituksella harhaanjohtavaa tietokin löytyy, esimerkkinä tuolta Kotkan läheltä Kukion poukama, jossa oli sota-ajan satama. Merikortti ohjaa tulijan kivikkoon, kun väylä menee merikortissa alle 3 m syvyyskäyrän sisäpuolelta.
Väylien vieressä on tottunut luottamaan siihen, että jos kepin viereen on merkitty syvyyslukema kivelle tai matalikolle, niin se yleensä pitää paikkansa, eli kevyesti hymyillen väärältä puolelta keppiä, jos köli kyntää puolessatoista ja korttiin on merkitty kahden puolen matala. (Tätähän sääntöjä noudattava moottoriveneilijä ei voi käsittää sitten ensinkään :-)
Mökkirannan suhteen, ainoa vaihtoehto luodata itse, sen jälkeen kun funtsailet miten syvyyskäyrät (10 m ja 3 m) näyttävät pohjan kohoilevan.
- Aloitteleva purjehtija
Onkohan kukaan pitänyt tietokantaa (ehkä jopa netissä näkyvää) niistä kivitä, kareista ja matalista jotka näyttävät merikartoilta puuttuvan?
Nykyäänhän tuo olisi suht helppoa kun ihmisillä on GPS:t ja paikat saa tarkasti ilmoitettua.
Yks joka joka ei tunne vielä kotirantojaankaan, mutta kuullut hurjia juttuja.- Luotaus
Meren pohjan topografian mittaus on kiellettyä. Siis paikan ja syvyyden muistiin kirjoittaminen on lailla estetty.
Erikois lupia voi käsittääkseni anoa esim. kalastukseen. Ainakin urheilusukeltajia haittannee uusi laki. - missä
Luotaus kirjoitti:
Meren pohjan topografian mittaus on kiellettyä. Siis paikan ja syvyyden muistiin kirjoittaminen on lailla estetty.
Erikois lupia voi käsittääkseni anoa esim. kalastukseen. Ainakin urheilusukeltajia haittannee uusi laki.Missäs näin lukee?
- Viranomainen__2
Luotaus kirjoitti:
Meren pohjan topografian mittaus on kiellettyä. Siis paikan ja syvyyden muistiin kirjoittaminen on lailla estetty.
Erikois lupia voi käsittääkseni anoa esim. kalastukseen. Ainakin urheilusukeltajia haittannee uusi laki.Aluevalvontalaki edellyttää, että systemaattiseen merenmittaukseen on haettu etukäteen lupa. Eli toiminnassa pitää olla jonkin verran ammattimainen luonne. (Aluevalvontalaki ei koske sisävesistöjä).
Jos paikantaa vedenalaisen kiven ja mittaa matalimman syvyyden, niin sen saa tehdä vapaasti ja kertoa tietonsa muille.
Ajatus, että joku ryhtyisi systemaattisesti mittaamaan merikartalta puuttuvia kiviä, on taas kuolleena syntynyt. Tai saahan sitä puuhastella, mutta lopputulos on nolla.
- S.A.R
Keskikorkeudella ilmoitettu, mutta monella alueella uusienkin korttien osalta "normaali" luotausväli on kymmeniä metrejä (muistaakseni 40m) eli luotauslinjojen välistä saattaa löytyä matalampiakin kohtia kuin mitä lukemat ovat. Ahtaat paikat ja valikoidusti muitakin paikkoja luodataan tiheämmin mutta pääosin "tasaiselta" vaikuttavasta kohdasta voi löytyä huomattavastikkin matalampia kohtia kuin mitä karttaan on merkitty. Pieni osa uusien karttojen aineistosta on luodattu viistokaikuluotauksella jolloin luodataan koko alue "aukottomasti" mutta valtaosa on n.s. normaalilla kaikuluotaimella linjoittain luodattua. Kivet ja vastaavat ovat pääosin tarkemmin luodattuja ennestään olevien tietojen perusteella, mutta yllätyksiä saattaa silti löytyä väylien ulkopuolelta eli linjojen välissä saattaa olla huomaamatta jäänyt kivi josta ei ole aikaisempaa tietoa eikä siksi ole "varmennettu" kyseistä kohtaa.
Oli ihan mielenkiintoista muuten käydä luotausporukan infotilaisuudessa ja lyhyellä "näytösluotauksella" muutama vuosi sitten, esittelivät samalla aika hurjia virheitä vanhoista kartoista. Noissa vanhoissa kun saattaa olla satojen metrien paikkavirheitä kun geometria perustuu pahimmillaan vuosisadan alussa tehtyyn kolmiomittaukseen eikä perusgeometriaa ole useinkaan korjattu vaikka muuten onkin pidetty ajantasalla (väylät, merkit yms.) - kivi
Tallinan madalan itäpuolella pitäisi olla Hudjakovin kivi. En ole mennyt kepillä koittamaan enkä meekkään. Mutta en ole myöskään koskaan nähnyt tyrskyja kartan osoittamalla paikalla.
Osaako joku selvittää, onko siellä matalaa vai ei?
Nimimerkki" Asia vaivaa mua niin, etten saa unta öisin"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046