Nyt se on ohi. Viiden vuoden piina. Velkajärjestely alkoi 1.12.2009. Viimeinen erä meni maksuun 30.11.2014. Viisi pitkää laihaa vuotta. Tai oikestaan 5 ja 1/2 vuotta. Päätös velkajärjestelystä tehtiin 1.6.2009. Sitten oli rauhoitusaika veloille. Sitten maksoin 4 erää elo-,syys-, loka- ja marraskuussa 2009. Ne meni käräjäoikeuden määräämiin kuluihin mm. juristille jne. Mutta nyt koko homma on ohi. Katsoin maksuluetteloa, ja kyllä, maksoin velkoja pois yhteensä 72 435euroa. Velkojen määrä ennen järjestelyä oli 77 418e. Vain 5 000e jäi maksamatta. Toki suurin osa alkuperäisestä velkasummasta oli kuluja ja korkoja. Tuosta alkuperäisestä velkamäärästä 77 418e oli velkapääomaa 32 321e. Korkoja ja kuluja ties mistä perintätoimista oli loput noin 45 000e. Maksoi alkuperäiset velat pois kaksinkertaisena. Eihän sitä näin voi laskea, kun kaikkihan aina joutuu maksamaan korkoa, mutta kunhan totesin.
Tilasin omat luottotiedotkin. Puhtaat ovat. Lisäsuoritukset hoidin ajallaan, niitä oli vain vähän yli 2000e. Nyt pitäisi aloittaa uusi elämä.
En ole ollut velaton sitten vuoden 1992. Luottotitoja ei ole ollut sitten vuoden 2004. Ihmeellinen olo olla kunnon kansalainen. Ja mitä nyt. Yhtäkkiä mulla on yli tonni kuukaudessa "ylimääräistä" rahaa, kun ei tarvitse maksaa velkajärjestelyä. Avasin netistä lomamatkasivut. Tuolla summalla kävisin etelässä kerran kk. Ei huvita lähteä. Ei ole tottunut matkustamaan. Ehkä huomenna poikkean kirpputorille. Sieltähän kaikki on hankittu enennenkin.
Jotenkin tyhjä olo. Itkettääkin. Mutta en edes tajua, miten olen jaksanut kahlata nämä vuodet. Raskaita ja kituliaita ne ovat olleet. Ihmisarvon puuttumisesta nyt puhumattakaan.
Velkajärjestely 2009-2014 vihdoin ohi!
33
521
Vastaukset
- hmmm...
9 vuotta koin samaa. Kun oli ohi niin itkin kuin lapsi...
- mppi
ONNEA sinulle! Hieno homma!
- Onnittelut
Onnea, nauti nyt taloudellisesta vapaudestasi. Säästä vain se tonnisi kuussa, pian voit ostaa oman asunnon ja saat siitä turvaa elämällesi. Toivottavasti moni yli varojensa eläjä lukee tarinasi, ja lopettaa ajoissa. Kalliiksi tulee velalla eläminen.
- ihmeiden ihme
Jokin opettavainen tarina tämä voisi olla. Jos ihmiset kuvittelevat, että velkajärjestely on vaan joku juttu jossa saa velat anteeksi tuosta noin vaan, niin ei se ihan niin mene. Velkajärjestely alkoi v. 2009, mutta velkaneuvontaan menin jo 2006. Välissä kului aikaa tervehtymiseen, vakityöpaikan hakemiseen ja palkkatulojen vakiinnuttamiseen sekä oikeusprosessiin, jossa velkojat vastustivat järjestelyä. Ei tämä mikään läpihuutojuttu ollut, vaan kesti periaatteessa lähes 8 vuotta. 8 epäuskon, epätoivon jka kauhun tasapainon vuotta. Kituuttelusta puhumattakaan. Ja arjen jäsentelystä ilman luottotietoja. En soisi tätä suota kellekkään.
- fgjfgj34
Hyvä että velkalaki uudistui, ei voi enää tulla tplasti kuluja tuollaisille summille.
- ihmeiden ihme
Ahaa. No oinhan se kyllä kurjaa ollut katsoa, kun velat karkaa pääomittuvien kulujen kera taivaisiin. On hyvä, että näitä kohtuullistetaan.
- Nyt vauhti päälle
Ensin nostat elintasoa sillä tonnilla. Mitä sitä turhia pihistelemään, kun on rahaa. Helpostihan sen saa menemään, ja sitten vain äkkiä ottamaan velkaa, kun nyt on taas luottotiedotkin. Sillä tavalla elämästä tulee kiva.
- ihmeiden ihme
Ei, eiköhän tämä riittänyt tältä erää. Kalliiksi tulisi velanmaksu. Nyt on hyvä. Elämä on kivaa jus näin.
Aikamoinen kommentti ihmiselle, joka juuri on selvittänyt omat velkansa, mikä on hatunnoston arvoinen suoritus. Aloittajan kirjoituksen perusteella ainakin minä uskon, että velaksi eläminen on hänen kohdaltaan ohi. ONNEA vaan aloittajalle ja auringonpaistetta elämään !
- Syssi10
ihmeiden ihme kirjoitti:
Ei, eiköhän tämä riittänyt tältä erää. Kalliiksi tulisi velanmaksu. Nyt on hyvä. Elämä on kivaa jus näin.
Hei, ja vilpittömät onnentoivotukset uudesta elämästäsi.
Itselläni noin 30.000 velkaa, joka ulosotossa ja yksin niitä makselen. Elämässähän ei ole enää mitään elämisen arvoista, joten en tiedä, kuinka kauan enää jaksan tätä skeidaa.
Elämiseeen jää rahaa noin 300 euroa kuukaudessa, josta sitten makselen kaikki kuluni, siis vuokran jälkeen tuo summa. Siitä käteenjäävästä summasta työmatkakulut puhelimen, netin ja safkat. Ei tuolla summalla kauan hummailla, joten kaksi viikkoa ennen tiliä olenkin aina dieetillä. En jaksa!!!!
Hieno homma aloittajalle. Parempaa jatkoa loppuelämälle :)
- Tsemppiä !
Vedät happea, nautit tilanteesta ja säästät rahat.
Olet oman elämäsi voittaja.
Onnea !!!! - karppa.
Onnea aloittajalle myös minun puolestani. Itse en koskaan joutunut tuohon velkajärjestelyyn, mutta olin tosi ahtaalla yli seitsemän vuotta. Lainaa en saanut pankista, ja laskut olivat järjestään myöhässä, jopa useamman kuukauden.
Oma velkahelvetti oli osin omaa vikaa, siihen mahtui kallis avioero, ja huonosti menneet liiketoimet. Vasta vuden 2010 marraskuussa pääsin kuiville. Myin omaisuutta mitä en tarvinnut, ja sain siitä tosi hyvän hinnan.
Minulla on edelleen pieni summa velkaa, mutta sen maksaminen pois ei tuota enää mitään ongelmaa. Tiedän tunteen kun saa niskalenkin veloista. Se on jotain tosi mahtavaa. - Kirsikka6
Onnittelut sinulle ketjun aloittaja ihan sydämeni pohjasta! Meillä sama tilanne toukokuun viimeinen päivä. Toisaalta ei meinaa malttaa odottaa ja toisaalta hirvittää että onko se tosiaan silloin ohi. Pystyn todella samaistumaan kaikkiin tunteisiisi. Onnea vielä! Ihanaa kuulla näitä tarinoita
- juuriohi
Onko teillä otettu lisäsuorituslaskelmissa huomioon lisääntyneet matkakulut(työmatka)?
- ihmeidenihme
Lisäsurotuksethan lasketaan niin, että itselle kun jää ensin se suojaosa ja siitä sitten puolet velkojille ja loput sa pitää. Yleensä suojaosa vuodessa oliko se 920e kattaa pikkuiset ylimääräiset kulut (työmatkat, lääkkeet jne) että ei kannata hakee mitään uusia laskelmia sen suhteen. Mä vaan maksoin mukisematta kaiken ylimääräisen tienaamani, joka oli lähinnä palkankorotuksista kertyneet summat. En ruvennut vääntämään kättä mistään antibioottikuurin kuluista...
- Päätäseinään
Paljon onnea! Itselläni alkoi vj myös 2009, mutta sittemmin jäin työttömäksi, enkä ole pystynyt suoriutumaan maksuohjelmasta ( jota tosin muutettiin kerran, mutta sitten valuin ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle...) . Nyt olen perustanut yrityksen, ja voit vaan kuvitella mitä mutkia luottotiedottomalla on matkassa...
- mitätehdä
Jäitkö omasta tahdosta pois töistä vai miksi ohjelma raukesi? Miten pian alkoivat lähetellä taas perintäkirjeitä? Kiitos jos jaksat vähän avata asiaa kun itsellä tuo kanssa edessä luultavimmin.
- onnittelut
Suomalaista sisua löytyy vielä.
- Kuhanvirnuilen
Ja mikä se 5000 oli joka jäi maksamatta? Olet saanut siis 5000 euroa ilmaista rahaa jostakin. Ja ne velathan oli muiden omaisuutta. On tainnut ihmisiltä hämärtyä tuo käsite "velka". Ja nyt on uusi ongelma tonni kuussa rahaa joille ei ole käyttöä...mihin on tarvittu yli 70000?
- ihmeidenihme
No niin ole saanut 5000 anteeksi velkasaldosta. Se on totta. Ei velan käsite ole mihikään hämärtyyt. En mitään sellaista ole sanonut. Ai mihin on tarivitu 70 000e. Et lukenut sitten viestiäni. Velkasaldo oli noin 30 000e. Siitä puoet on tarvittu työläisperheen lapsen kahteen tutkntoon ja niiden opintolainoihin.
- jhvccxx
ihmeidenihme kirjoitti:
No niin ole saanut 5000 anteeksi velkasaldosta. Se on totta. Ei velan käsite ole mihikään hämärtyyt. En mitään sellaista ole sanonut. Ai mihin on tarivitu 70 000e. Et lukenut sitten viestiäni. Velkasaldo oli noin 30 000e. Siitä puoet on tarvittu työläisperheen lapsen kahteen tutkntoon ja niiden opintolainoihin.
Suomessa ilmainen koulutus, opintotuki ja opintolainaa voi lapsi itse ottaa. Työläistausta ei ole mikään syy - duunarit ansaitsee paremmin kuin monet akateemiset.
- entinenvaraton
Onnea onnea! Nyt kiivaasti säästämään edelleen se tonni kuussa, kun olet jo nuukasti kituuttanutkin! Tein aikoinaan samoin, kun pääsin veloistani. Mars pankkiin, avaa arvo-osuustili ja rohkeasti sitten osakerahastoon, vaikkapa kahteen! Ota selvää, mitä ne suurinpiirtein tuottavat. Pakko uskaltaa, jos jotain haluaa saada. Jos puoli maapalloa rajähtää, hajoaa sitten tämä toinenkin puoli ja se siitä.
Vaurastunut olen, en olisi ennenaikaan uskonut, sellainen huithapeli olin. Siperia opettaa, ota nyt opit käyttöön tulevaisuuttasi varten sinäkin! Muutaman kolmisen vuotta jaksat, ehdit sittenkin vielä rahojasi käyttelemään. Hyvä panos on tuottoja kasvamassa!- ihmeidenihme
Olin jo Aktiassa kysymässä rahastosijoituksista ja aloitin 300e/kk säästämisen :)
- jakkupukutäti
Tulipa hyvä mieli kirjoituksestasi. Tekisi mieli halata. Saat itkeä ja saat nauraa! Saat nauttia nyt. Olet myös oppinut niukalla elämisen taidon, jota ei todellakaan monella ole. Etenkään niillä kultalusikkalapsilla.
Työläisperheen lapsena maksoin itsekin aikoinaan opintolainat tuplatriplaten ja vero-, kela-velat myös. Maksoin vaikka velkajärjestelyssä sanottiin suoraan, että jättäydy työttömäksi, ei tuosta sopasta mitään tule. Yhtään kulutusluottoa ei mukana ollut. Ei ollut herkkua valmistua lamavuosina.
- gugfygfygfjg
Saako luottotiedot takaisin heti velkajärjestelyn päättyessä, eikä vasta pari vuotta jälkikäteen?
- Yksivainff
Heti palautuu luottotiedot kun järjestely on ohi.
- Onnittelut
Onnea aloittajalle todella paljon. Itsellä myös voiton puolella, pari kuukautta vielä. Olen ulosoton kautta maksanut kohta monenkymmenentuhannen velan. Enää reilu tonni jäljellä. En olis uskonu että tämä voi joskus loppua, niin toivottomalta välillä tuntui. Eikä ikinä enää velkaa. Jotain opittu, kantapään kautta, mutta kuitenkin.
- Myyrä8
Mahtavaa, täytyy nostaa hattua pitkäjänteisyydestä! Nyt sitten pientä lisäpelivaraa elämään, eikä vyötä aivan liian kireälle. Samalla olisi hyvä laittaa kuukausittain jemmaan vakiosumma johonkin rahastoon, vaikka 50 tai 100 euroa. Toiset viisi vuotta ja siitä kertyy hyvä potti. Itse säästän Seligsonin Pharos -rahastoon 100 tai 150 euroa kuussa. Vuodessa tuntuu vielä aika pieneltä potilta, mutta kolme neljä vuotta ja tilanne näyttää aivan erilaiselta. Lainoja en halua, ennemmin odotan vuoden tai kaksi ja teen sitten jonkin ison hankinnan. www.seligson.fi
- Viikuna6
Onnea tosi paljon!!!! Itselläni viimeinen erä 30.6. ja sitten loppuu 3 v 9 kk "vankeusrangaistus". Nämä viimeiset kk menevät hitaasti, mutta en voi uskoa, että kohta tämä on ohi. Kaikenkaikkiaan olen sitten maksanut n. 44 000 € plus lisäsuorituksia n. 16 000 €. Niistä tosin viime vuosi ja tämä puoli vuotta laskematta, mutta tiedän suunnilleen, mitä ne tulevat olemaan, joten mukana tuossa summassa. Kai tällä kaikella oli tarkoituksensa. Minut ajoi tähän suohon kahden lapseni kuolema ja siitä seurannut täydellinen sekoaminen, pikavipit, pelaaminen, avioero ym,ym, Nyt voin hyvin, ainakin niin hyvin, että olen voinut käydä töissä. Ehkä heinäkuussa tapahtuu joku romahdus, kun tajuan selvinneeni kaikesta, toivottavasti ei.... Tsemppiä meille! Ollaan vahvoja ja sisukkaita!
- sellanentapaus
Onnittelut kuitenkin. Soneran asiakaspalvelussa menee niin kovaa, että voitot haetaan kuulemma raastuvista.
- Aikahyvinmeni
Vain 5000 jäi maksamatta.
- 2x15Velkavankeus
Meillä on 15 vuoden velkavankeus joka loppuu 2018, eli alkoi 2003.
Nyt saa ihmetellä pankin toimintaa, sillä pyysin 2014 verotusta varten velka ja korkotodistukset jo pari kuukautta sitten, nyt tulivat mutta..
Eipä tullut kaikki yksi oli vajavaisesti kirjoitettu summasta puuttui viimeinen numero ja yksi velkatodistus puuttui kokonaan joka oli vielä kaikista suurin summa.
Aika surkeaa toimintaa pankilta, onko nyt sitten vähennetty liikaa porukkaa pankeistakin ulos.
Mitään velka/korkotodistuksia ( jotka liitetään veroilmoituksiin ) ei toimiteta normaalisti ilman pyytämättä.
Myöskään Lindorff ei toimita uusia maksuerälappuja ja niitäkin saa pyytää useasti. Yrittävät varmaan saada velallisen siihen tilaan että tekee jonkun virheen että pääevät realisoimaan tämän omaisuuden. (vihdoinkin)
Puolisoni kanssa sanomme että murhaajatkin pääsevät pienemmällä tuomiolla kuin yrittäjä jolle kävi liike-elämässä huonosti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412518Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101878Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761843Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913