Mikä ero on "normaalilla" käsi-vhf-puhelimella ja meir-vhf-puhelimella? Pystyykö käyttämään samoja taajuuksia. Siis mikä erikoisuus on meri-vfs:ssa?
Olen tässä käyttänyt vhf-puhelinta mutta mitään en sieltä saa muuta kuulumaan, onko niillä kanavilla ylipäätään mitään liikennettä?
VHF? Meri-VHF?
24
9488
Vastaukset
- Luvantarkastaja
Tiesithän että vhf-puhelimen käyttöön tarvitaan lupa? Onko sinulla sellainen?
- ana
Oliko lupa laite- vai venekohtainen?
En tarkoita henkilökohtaista lupakirjaa. - Viki
ana kirjoitti:
Oliko lupa laite- vai venekohtainen?
En tarkoita henkilökohtaista lupakirjaa.Lupa on henkilökohtainen, jos veneesi vaihtuu kutsutunnus pysyy samana mikä sinulla oli aiemminkin. Ilmoitat vaan muutokset veneen tiedoista. Jos vaihdat laitetta, se ei vaikuta mitään.
- qqqqqqqqqq
Viki kirjoitti:
Lupa on henkilökohtainen, jos veneesi vaihtuu kutsutunnus pysyy samana mikä sinulla oli aiemminkin. Ilmoitat vaan muutokset veneen tiedoista. Jos vaihdat laitetta, se ei vaikuta mitään.
Meri VHF :n käyttäjällä tarvitsee olla kättäjälupa ja sen lisäksi aluksella on oltava aluksen radiolupa.
- Käyttäjä (laiska)
Meriliikenteen käyttöön varatut VHF-kanavat löytyvät jostain 160 MHz:n tienoilta. Muilla VHF-puhelinten käyttäjäryhmillä on omat taajuutensa.
http://www.ficora.fi/suomi/document/Meri-VHF-kanavien_kayttotarkoitukset.pdf
Helsingissä liikennettä kuulee useimmin Helsinki VTS:n (Vessel Traffic Service, alusten kulunohjaus) käyttämällä kanavalla 71.
Veneilijät käyttävät VHF-puhelimia keskinäiseen yhteydenpitoonsa enää hyvin vähän. Itse olen käyttänyt lähetintä viimeksi kesällä 2002 (vastaanotin toki on päällä lähes aina kulussa ollessa).- Käyttäjä
Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).
- JRxxx
Käyttäjä kirjoitti:
Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).
Joissain tapauksissa meri-VHF:ää saavat käyttää myös maa-asemat. Viranomaiset (Merivartiosto, Meripelastuskeskukset ja VTS-keskus) tietysti, mutta mm. joillekin vierassatamille on myönnetty lupa käyttää tiettyä kanavaa (olisikohan ollut 61?). Liikenne on tällöin rajattu tiukasti satamaantuloon yms. liittyvään neuvontaan, esim. kauppatilauksia tai saunavarauksia ei saa kanavalla hoitaa.
- Jokke
Käyttäjä kirjoitti:
Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).
Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?
- tuntematon
Jokke kirjoitti:
Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?
Lainaus Viestintäviraston kotisivuilta:
Aluksen radiolähettimen lupa
Aluksen radiolähettimen hallussapitoon ja käyttöön on hankittava lupa. Luvan myöntää Viestintävirasto kirjallisen hakemuksen perusteella.
Aluksen radiolupaan merkitään kaikki aluksessa olevat meriradioliikenteen taajuuksilla toimivat radiolähettimet. Sellaisia ovat esimerkiksi VHF-radiopuhelin, merenkulkututka ja hätäradiomajakka eli EPIRB.
Radioluvan myöntämisen yhteydessä alukselle määrätään OF- OG- OH-, OI tai OJ-alkuinen kansainvälinen radiotunnus. Tarvittaessa lupaan merkitään myös aluksen meriradionumero (MMSI), jota käytetään digitaalisen selektiivikutsun (DSC) ja hätäradiomajakoiden yhteydessä. Mikäli radiolähettimeen on valmiiksi koodattu meriradionumero, se on ehdottomasti ilmoitettava lupahakemuksessa.
Ks. luettelo alusten voimassaolevista meriradionumeroista.
Aluksen radiolupa oikeuttaa käyttämään lupaan merkittyjä lähettimiä vain aluksessa. Lupa ja radiolähettimen käyttöön vaadittava pätevyystodistus on säilytettävä radiolähettimen välittömässä läheisyydessä. - oiva
Jokke kirjoitti:
Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?
Tässä faktaa: Veneilijä tarvitsee kaksi lupaa VHF puhelimelle: 1. henkilökohtaisen rannikkolaivurin radiotodistuksen, joka oikeutta käyttämään laitetta(omassa tai jonkun muunkin aluksen radioasemassa), ja 2. aluskohtainen Aluksen radiolupa, joka oikeuttaa pitämään laitetta hallussa (ts. perustamaan alukseen radioaseman)ja asentamaan toimivaksi alukseen. Tälle myönnetään aluskohtainen tunnus.
Molemmat myöntää Viestintävirasto
Voit myöskin kytkeä puhelimen veneeseesi ja käyttää sitä ilman lupaa. Mutta jos sattuu ratsia paikalle, sanomista tulee. Samoin osallistuminen avomeripurjehduskilpauluihin ei onnistu ilman että luvat ovat asianmukaisessa kunnossa. VHF- lupaasiat ovat vähän kuin tv-luvan tai pummilla HKL:än kyydissä matkustamisen kanssa, ei aikuinen mies kehtaa olla ilman lippua vaikka valvonta onkin kevyttä. Sitäpaitsi kaksi jälkimmäistä on paljon kalliimpia. - Flatus Vetus
Jokke kirjoitti:
Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?
Jos ostat VHF:n, kannattaa ehdottomasti osta DSC-laite, joka kytketään veneen GPS-navigaattoriin. Tällöin VHF on mahtava turvalisä, koska yhdellä napinpainalluksella voi kutsua apua. Kutsu menee kaikille lähellä oleville kauppa-aluksille ja DSC-laittetta käyttäville muillekin aluksille sekä maa-asemille. Kutsussa on GPS:n antama viimeinen paikkatieto ja tiedot veneestä löytyy pelastajilla jostain luettelosta. Ei siis tarvitse puhua sanaakaan, jos ei pysty. DSC-laite lähettää hätäkutsua automaattiseti niin kauan, että joku kuittaa sen.
- DX1
Käyttäjä kirjoitti:
Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).
Radiokanavien kuuntelu Suomessa on nykyään vapaata.
- -Mika-
DX1 kirjoitti:
Radiokanavien kuuntelu Suomessa on nykyään vapaata.
...mutta lähettimen hallussapitoon tarvitaan lupa, kuten ennenkin..
- HINTTI
-Mika- kirjoitti:
...mutta lähettimen hallussapitoon tarvitaan lupa, kuten ennenkin..
Olet homo.
- eikka
kannattaako ostaa vhf laite,kuinka pitkään vielä toimivat,on puhuttu vuodesta 05 sekä 10 tietääkö kukaan.
- jasu
Mikäs tekniikka VHF:n korvaisi? En ole kuullut juttuakaan. VHF on laajasti maailmalle levinnyt eikä sellaista ihan tuosta vaan voi romukoppaan heittää. Montakohan VHF-puhelinta maailmassa on käytössä :-o
- Pilot 22
Ei VHF puhelimet mihinkään ole häviämässä vaan olet ilmeisesti sekoittanut jutun DSC selektiivikutsulla varustettuihin VHF puhelimiin joiden käytöstä ammattikäytössä on joitain vuosilukuja esitetty.DSC:lla varustetut puhelimetkin ovat aivan samanlaisia ja samalla taajuusalueella toimivia puhelimia.
- tuntematon
Tarkoitatko kenties mahdollisuutta soittaa veneestä puhelinverkkoon. Se taitaa olla jo loppunut. Sen sijaan alusten välinen ja alusten ja eräiden maa-asemien välinen VHF-liikenne jatkuu näillä näkymin aika kauan.
- Katsastusmies_1
tuntematon kirjoitti:
Tarkoitatko kenties mahdollisuutta soittaa veneestä puhelinverkkoon. Se taitaa olla jo loppunut. Sen sijaan alusten välinen ja alusten ja eräiden maa-asemien välinen VHF-liikenne jatkuu näillä näkymin aika kauan.
Ei VHF-liikenne lopu. Se mitä on kaavailtu on että rannikkoasemat sekä kulussa olevat kaupallista merenkulkua harjoittavat alukset eivät enää päivystä "avoimella" kanavalla, vaan tekevät sen DCS:ää hyväksi käyttäen. Käytännössä toimii kuin GPS-puhelin, eli pitää soittaa tiettyyn numeroon.
Mikäli VHF-laitteessa on DCS sisäänrakennettuna ja se on kytketty GPS:ään, onnistuu hätähälytyksen antaminen sekä rannikkoasemille että kulussa oleville kauppalaivoille jotka kuuntelevat vain DCS:än kautta.
Kaikki "tavalliset" merenkulkijat jatkavat päivystämistä "vapailla" kanavilla (lähinnä 16) senkin jälkeen kun muutos on astunut voimaan.
Muutoksen piti jo olla voimassa mutta kansainväliset merenkulkujärjestöt siirsivät käyttöönootta, jota utta käyttöönottoajankohtaa en muuten tiedäkkään.
Eli ei VHF tule vanhanaikaiseksi.
- NMT
Kannattasko muuten hommata VHF? Olen veneillyt Saimaalla parikymmentä vuotta ja olen tullut toimeen ilman moista, mutta VHF-lupakurssi olis kevättalvella ja kiinnostusta on kaikenlaisiin "leluihin". Mutta mahtaako VHF-lle olla käyttöä, jos jätetään pois se mahdollinen hätävara?
- VHF-DSC
Kyllä kannattaa, mikäli olet ostamassa laitetta, VHF-puhelin pitää olla varustettuna DSC:llä.
Kaveririnkiin saa yhteyden yhdellä DSC kutsulla, heidän sijainnit näkee myös näytöltä.
Luota ammattilaisten laatuun, esim. Simrad, Furono jne. ovat pro-tason tuotteita.
Hyvää veneilykautta! - 6+16
VHF-DSC kirjoitti:
Kyllä kannattaa, mikäli olet ostamassa laitetta, VHF-puhelin pitää olla varustettuna DSC:llä.
Kaveririnkiin saa yhteyden yhdellä DSC kutsulla, heidän sijainnit näkee myös näytöltä.
Luota ammattilaisten laatuun, esim. Simrad, Furono jne. ovat pro-tason tuotteita.
Hyvää veneilykautta!On yksi järkevä syy hankkia VHF ja se on AIS-vastaanotto. AIS on hyödyllinen ja viestintämahdollisuus tulee silloin vähän kuin kaupanpäälle.
Mutta ilman AIS:ia VHF on käytännössä turhake. - yhdistelmälaite
6+16 kirjoitti:
On yksi järkevä syy hankkia VHF ja se on AIS-vastaanotto. AIS on hyödyllinen ja viestintämahdollisuus tulee silloin vähän kuin kaupanpäälle.
Mutta ilman AIS:ia VHF on käytännössä turhake.No ei se ihan niinkään ole. Huomaat itsekin, kun tarpeeksi kauan olet VHF AIS -laitetta käyttänyt. Yhdistelmälaitetta tulee pidettyä AISin takia päällä lähes jatkuvasti. Siksi huomaa, että VHF:stä tuleekin mm. päivitettyjä merisäätietoja ja varoituksia. Ruotsin rannikolla VHF:n kautta saat aluekohtaisen rannikkosääennusteen, joka on hyvä palvelu veneilijöille..
Mahdollisessa pulma- tai hätätilanteessa on sekin etu, että AISista näet mikä alus on sinua lähinnä ja voit ottaa DSC-puhelun suoraan siihen. Jos et kohtaamistilanteessa tiedä, minne suuntaan pitäisi kääntyä, valikosta näppäät puhelun laivaan ja kysyt. Varmasti laivan brygallakin ollaan tyytyväisiä, ettei väistöliikkeissä ole epäselvyyksiä.
Oma laitteeni on Standard-Horizon. Se oli muutama vuosi sitten ostaessani halvin ja testissä parhaimpia. Hyvin toimiikin. - 6+16
yhdistelmälaite kirjoitti:
No ei se ihan niinkään ole. Huomaat itsekin, kun tarpeeksi kauan olet VHF AIS -laitetta käyttänyt. Yhdistelmälaitetta tulee pidettyä AISin takia päällä lähes jatkuvasti. Siksi huomaa, että VHF:stä tuleekin mm. päivitettyjä merisäätietoja ja varoituksia. Ruotsin rannikolla VHF:n kautta saat aluekohtaisen rannikkosääennusteen, joka on hyvä palvelu veneilijöille..
Mahdollisessa pulma- tai hätätilanteessa on sekin etu, että AISista näet mikä alus on sinua lähinnä ja voit ottaa DSC-puhelun suoraan siihen. Jos et kohtaamistilanteessa tiedä, minne suuntaan pitäisi kääntyä, valikosta näppäät puhelun laivaan ja kysyt. Varmasti laivan brygallakin ollaan tyytyväisiä, ettei väistöliikkeissä ole epäselvyyksiä.
Oma laitteeni on Standard-Horizon. Se oli muutama vuosi sitten ostaessani halvin ja testissä parhaimpia. Hyvin toimiikin.Purjeveneessä on useimmiten järkevin sijoituspaikka kosteuden yms. vuoksi vhf-laitteelle sisällä kabiinissa. Sieltä sitä taas ei etenkään koneajossa ruorin taa kuule ja vielä vähemmän pystyy itse ketään kutsumaan. Tietysti irtoluureja on, mutta kun laitetta ei käytännössä juuri koskaan tarvitse (esim. itsellä on melkein 20 veneilykesän aikana ainoat lähetteet olleet kuuluvuustestausta) niin miksi pitää ylimääräistä potentiaalista mereen tai kanteen putoajaa taskussa? Varsinkin kun ainakin itselläni on aina kännykkä siinä optimaalisimmassa taskussa.
Näillä nettipalstoilla väliin väitetään, että kovasti pidettäisiin kavereihin yhteyttä vhf:lla. Livenä en ole koskaan ketään tavannut, joka niin sanoisi tekevänsä. Kyllä se on kännykkä, jolla kavereille soitellaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 584628
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1584229- 673862
- 1253820
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473648Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793478- 983031
- 542885
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152420