VHF? Meri-VHF?

kepotti

Mikä ero on "normaalilla" käsi-vhf-puhelimella ja meir-vhf-puhelimella? Pystyykö käyttämään samoja taajuuksia. Siis mikä erikoisuus on meri-vfs:ssa?

Olen tässä käyttänyt vhf-puhelinta mutta mitään en sieltä saa muuta kuulumaan, onko niillä kanavilla ylipäätään mitään liikennettä?

24

9488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luvantarkastaja

      Tiesithän että vhf-puhelimen käyttöön tarvitaan lupa? Onko sinulla sellainen?

      • ana

        Oliko lupa laite- vai venekohtainen?

        En tarkoita henkilökohtaista lupakirjaa.


      • Viki
        ana kirjoitti:

        Oliko lupa laite- vai venekohtainen?

        En tarkoita henkilökohtaista lupakirjaa.

        Lupa on henkilökohtainen, jos veneesi vaihtuu kutsutunnus pysyy samana mikä sinulla oli aiemminkin. Ilmoitat vaan muutokset veneen tiedoista. Jos vaihdat laitetta, se ei vaikuta mitään.


      • qqqqqqqqqq
        Viki kirjoitti:

        Lupa on henkilökohtainen, jos veneesi vaihtuu kutsutunnus pysyy samana mikä sinulla oli aiemminkin. Ilmoitat vaan muutokset veneen tiedoista. Jos vaihdat laitetta, se ei vaikuta mitään.

        Meri VHF :n käyttäjällä tarvitsee olla kättäjälupa ja sen lisäksi aluksella on oltava aluksen radiolupa.


    • Käyttäjä (laiska)

      Meriliikenteen käyttöön varatut VHF-kanavat löytyvät jostain 160 MHz:n tienoilta. Muilla VHF-puhelinten käyttäjäryhmillä on omat taajuutensa.

      http://www.ficora.fi/suomi/document/Meri-VHF-kanavien_kayttotarkoitukset.pdf

      Helsingissä liikennettä kuulee useimmin Helsinki VTS:n (Vessel Traffic Service, alusten kulunohjaus) käyttämällä kanavalla 71.

      Veneilijät käyttävät VHF-puhelimia keskinäiseen yhteydenpitoonsa enää hyvin vähän. Itse olen käyttänyt lähetintä viimeksi kesällä 2002 (vastaanotin toki on päällä lähes aina kulussa ollessa).

      • Käyttäjä

        Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).


      • JRxxx
        Käyttäjä kirjoitti:

        Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).

        Joissain tapauksissa meri-VHF:ää saavat käyttää myös maa-asemat. Viranomaiset (Merivartiosto, Meripelastuskeskukset ja VTS-keskus) tietysti, mutta mm. joillekin vierassatamille on myönnetty lupa käyttää tiettyä kanavaa (olisikohan ollut 61?). Liikenne on tällöin rajattu tiukasti satamaantuloon yms. liittyvään neuvontaan, esim. kauppatilauksia tai saunavarauksia ei saa kanavalla hoitaa.


      • Jokke
        Käyttäjä kirjoitti:

        Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).

        Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?


      • tuntematon
        Jokke kirjoitti:

        Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?

        Lainaus Viestintäviraston kotisivuilta:

        Aluksen radiolähettimen lupa

        Aluksen radiolähettimen hallussapitoon ja käyttöön on hankittava lupa. Luvan myöntää Viestintävirasto kirjallisen hakemuksen perusteella.

        Aluksen radiolupaan merkitään kaikki aluksessa olevat meriradioliikenteen taajuuksilla toimivat radiolähettimet. Sellaisia ovat esimerkiksi VHF-radiopuhelin, merenkulkututka ja hätäradiomajakka eli EPIRB.

        Radioluvan myöntämisen yhteydessä alukselle määrätään OF- OG- OH-, OI tai OJ-alkuinen kansainvälinen radiotunnus. Tarvittaessa lupaan merkitään myös aluksen meriradionumero (MMSI), jota käytetään digitaalisen selektiivikutsun (DSC) ja hätäradiomajakoiden yhteydessä. Mikäli radiolähettimeen on valmiiksi koodattu meriradionumero, se on ehdottomasti ilmoitettava lupahakemuksessa.

        Ks. luettelo alusten voimassaolevista meriradionumeroista.

        Aluksen radiolupa oikeuttaa käyttämään lupaan merkittyjä lähettimiä vain aluksessa. Lupa ja radiolähettimen käyttöön vaadittava pätevyystodistus on säilytettävä radiolähettimen välittömässä läheisyydessä.


      • oiva
        Jokke kirjoitti:

        Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?

        Tässä faktaa: Veneilijä tarvitsee kaksi lupaa VHF puhelimelle: 1. henkilökohtaisen rannikkolaivurin radiotodistuksen, joka oikeutta käyttämään laitetta(omassa tai jonkun muunkin aluksen radioasemassa), ja 2. aluskohtainen Aluksen radiolupa, joka oikeuttaa pitämään laitetta hallussa (ts. perustamaan alukseen radioaseman)ja asentamaan toimivaksi alukseen. Tälle myönnetään aluskohtainen tunnus.
        Molemmat myöntää Viestintävirasto
        Voit myöskin kytkeä puhelimen veneeseesi ja käyttää sitä ilman lupaa. Mutta jos sattuu ratsia paikalle, sanomista tulee. Samoin osallistuminen avomeripurjehduskilpauluihin ei onnistu ilman että luvat ovat asianmukaisessa kunnossa. VHF- lupaasiat ovat vähän kuin tv-luvan tai pummilla HKL:än kyydissä matkustamisen kanssa, ei aikuinen mies kehtaa olla ilman lippua vaikka valvonta onkin kevyttä. Sitäpaitsi kaksi jälkimmäistä on paljon kalliimpia.


      • Flatus Vetus
        Jokke kirjoitti:

        Minäkin olen hankkimassa vhf-puhelinta. Jos menen kauppaan rahojen kanssa, niin eikö minulle muka myydä puhelinta, kun ei ole mitään lupia?

        Jos ostat VHF:n, kannattaa ehdottomasti osta DSC-laite, joka kytketään veneen GPS-navigaattoriin. Tällöin VHF on mahtava turvalisä, koska yhdellä napinpainalluksella voi kutsua apua. Kutsu menee kaikille lähellä oleville kauppa-aluksille ja DSC-laittetta käyttäville muillekin aluksille sekä maa-asemille. Kutsussa on GPS:n antama viimeinen paikkatieto ja tiedot veneestä löytyy pelastajilla jostain luettelosta. Ei siis tarvitse puhua sanaakaan, jos ei pysty. DSC-laite lähettää hätäkutsua automaattiseti niin kauan, että joku kuittaa sen.


      • DX1
        Käyttäjä kirjoitti:

        Meri-VHF-puhelimen käyttölupa on sidottu tiettyyn alukseen. Minullakin on henkilökohtainen "radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistus" ja venekohtainen "aluksen radiolupa". Silti en saa käyttää veneestä talveksi irrottamaani meri-VHF-puhelinta kotoa pitäen (käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan lähetyskieltoa – vastaanoton valvonta olisikin käytännössä varsin hankalaa joskaan ei mahdotonta).

        Radiokanavien kuuntelu Suomessa on nykyään vapaata.


      • -Mika-
        DX1 kirjoitti:

        Radiokanavien kuuntelu Suomessa on nykyään vapaata.

        ...mutta lähettimen hallussapitoon tarvitaan lupa, kuten ennenkin..


      • HINTTI
        -Mika- kirjoitti:

        ...mutta lähettimen hallussapitoon tarvitaan lupa, kuten ennenkin..

        Olet homo.


    • eikka

      kannattaako ostaa vhf laite,kuinka pitkään vielä toimivat,on puhuttu vuodesta 05 sekä 10 tietääkö kukaan.

      • jasu

        Mikäs tekniikka VHF:n korvaisi? En ole kuullut juttuakaan. VHF on laajasti maailmalle levinnyt eikä sellaista ihan tuosta vaan voi romukoppaan heittää. Montakohan VHF-puhelinta maailmassa on käytössä :-o


      • Pilot 22

        Ei VHF puhelimet mihinkään ole häviämässä vaan olet ilmeisesti sekoittanut jutun DSC selektiivikutsulla varustettuihin VHF puhelimiin joiden käytöstä ammattikäytössä on joitain vuosilukuja esitetty.DSC:lla varustetut puhelimetkin ovat aivan samanlaisia ja samalla taajuusalueella toimivia puhelimia.


      • tuntematon

        Tarkoitatko kenties mahdollisuutta soittaa veneestä puhelinverkkoon. Se taitaa olla jo loppunut. Sen sijaan alusten välinen ja alusten ja eräiden maa-asemien välinen VHF-liikenne jatkuu näillä näkymin aika kauan.


      • Katsastusmies_1
        tuntematon kirjoitti:

        Tarkoitatko kenties mahdollisuutta soittaa veneestä puhelinverkkoon. Se taitaa olla jo loppunut. Sen sijaan alusten välinen ja alusten ja eräiden maa-asemien välinen VHF-liikenne jatkuu näillä näkymin aika kauan.

        Ei VHF-liikenne lopu. Se mitä on kaavailtu on että rannikkoasemat sekä kulussa olevat kaupallista merenkulkua harjoittavat alukset eivät enää päivystä "avoimella" kanavalla, vaan tekevät sen DCS:ää hyväksi käyttäen. Käytännössä toimii kuin GPS-puhelin, eli pitää soittaa tiettyyn numeroon.
        Mikäli VHF-laitteessa on DCS sisäänrakennettuna ja se on kytketty GPS:ään, onnistuu hätähälytyksen antaminen sekä rannikkoasemille että kulussa oleville kauppalaivoille jotka kuuntelevat vain DCS:än kautta.
        Kaikki "tavalliset" merenkulkijat jatkavat päivystämistä "vapailla" kanavilla (lähinnä 16) senkin jälkeen kun muutos on astunut voimaan.
        Muutoksen piti jo olla voimassa mutta kansainväliset merenkulkujärjestöt siirsivät käyttöönootta, jota utta käyttöönottoajankohtaa en muuten tiedäkkään.
        Eli ei VHF tule vanhanaikaiseksi.


    • NMT

      Kannattasko muuten hommata VHF? Olen veneillyt Saimaalla parikymmentä vuotta ja olen tullut toimeen ilman moista, mutta VHF-lupakurssi olis kevättalvella ja kiinnostusta on kaikenlaisiin "leluihin". Mutta mahtaako VHF-lle olla käyttöä, jos jätetään pois se mahdollinen hätävara?

      • VHF-DSC

        Kyllä kannattaa, mikäli olet ostamassa laitetta, VHF-puhelin pitää olla varustettuna DSC:llä.
        Kaveririnkiin saa yhteyden yhdellä DSC kutsulla, heidän sijainnit näkee myös näytöltä.
        Luota ammattilaisten laatuun, esim. Simrad, Furono jne. ovat pro-tason tuotteita.
        Hyvää veneilykautta!


      • 6+16
        VHF-DSC kirjoitti:

        Kyllä kannattaa, mikäli olet ostamassa laitetta, VHF-puhelin pitää olla varustettuna DSC:llä.
        Kaveririnkiin saa yhteyden yhdellä DSC kutsulla, heidän sijainnit näkee myös näytöltä.
        Luota ammattilaisten laatuun, esim. Simrad, Furono jne. ovat pro-tason tuotteita.
        Hyvää veneilykautta!

        On yksi järkevä syy hankkia VHF ja se on AIS-vastaanotto. AIS on hyödyllinen ja viestintämahdollisuus tulee silloin vähän kuin kaupanpäälle.

        Mutta ilman AIS:ia VHF on käytännössä turhake.


      • yhdistelmälaite
        6+16 kirjoitti:

        On yksi järkevä syy hankkia VHF ja se on AIS-vastaanotto. AIS on hyödyllinen ja viestintämahdollisuus tulee silloin vähän kuin kaupanpäälle.

        Mutta ilman AIS:ia VHF on käytännössä turhake.

        No ei se ihan niinkään ole. Huomaat itsekin, kun tarpeeksi kauan olet VHF AIS -laitetta käyttänyt. Yhdistelmälaitetta tulee pidettyä AISin takia päällä lähes jatkuvasti. Siksi huomaa, että VHF:stä tuleekin mm. päivitettyjä merisäätietoja ja varoituksia. Ruotsin rannikolla VHF:n kautta saat aluekohtaisen rannikkosääennusteen, joka on hyvä palvelu veneilijöille..
        Mahdollisessa pulma- tai hätätilanteessa on sekin etu, että AISista näet mikä alus on sinua lähinnä ja voit ottaa DSC-puhelun suoraan siihen. Jos et kohtaamistilanteessa tiedä, minne suuntaan pitäisi kääntyä, valikosta näppäät puhelun laivaan ja kysyt. Varmasti laivan brygallakin ollaan tyytyväisiä, ettei väistöliikkeissä ole epäselvyyksiä.

        Oma laitteeni on Standard-Horizon. Se oli muutama vuosi sitten ostaessani halvin ja testissä parhaimpia. Hyvin toimiikin.


      • 6+16
        yhdistelmälaite kirjoitti:

        No ei se ihan niinkään ole. Huomaat itsekin, kun tarpeeksi kauan olet VHF AIS -laitetta käyttänyt. Yhdistelmälaitetta tulee pidettyä AISin takia päällä lähes jatkuvasti. Siksi huomaa, että VHF:stä tuleekin mm. päivitettyjä merisäätietoja ja varoituksia. Ruotsin rannikolla VHF:n kautta saat aluekohtaisen rannikkosääennusteen, joka on hyvä palvelu veneilijöille..
        Mahdollisessa pulma- tai hätätilanteessa on sekin etu, että AISista näet mikä alus on sinua lähinnä ja voit ottaa DSC-puhelun suoraan siihen. Jos et kohtaamistilanteessa tiedä, minne suuntaan pitäisi kääntyä, valikosta näppäät puhelun laivaan ja kysyt. Varmasti laivan brygallakin ollaan tyytyväisiä, ettei väistöliikkeissä ole epäselvyyksiä.

        Oma laitteeni on Standard-Horizon. Se oli muutama vuosi sitten ostaessani halvin ja testissä parhaimpia. Hyvin toimiikin.

        Purjeveneessä on useimmiten järkevin sijoituspaikka kosteuden yms. vuoksi vhf-laitteelle sisällä kabiinissa. Sieltä sitä taas ei etenkään koneajossa ruorin taa kuule ja vielä vähemmän pystyy itse ketään kutsumaan. Tietysti irtoluureja on, mutta kun laitetta ei käytännössä juuri koskaan tarvitse (esim. itsellä on melkein 20 veneilykesän aikana ainoat lähetteet olleet kuuluvuustestausta) niin miksi pitää ylimääräistä potentiaalista mereen tai kanteen putoajaa taskussa? Varsinkin kun ainakin itselläni on aina kännykkä siinä optimaalisimmassa taskussa.

        Näillä nettipalstoilla väliin väitetään, että kovasti pidettäisiin kavereihin yhteyttä vhf:lla. Livenä en ole koskaan ketään tavannut, joka niin sanoisi tekevänsä. Kyllä se on kännykkä, jolla kavereille soitellaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      58
      4628
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      158
      4229
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3862
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3820
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3648
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3478
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2420
    Aihe