kulkemisesta Lontoossa??

hätäinen matkailija

olen lähdössä vasta toukokuussa lontooseen ,mutta lennot olen jo varannut..haluaisin jo NYT :)tietää mikä olisi kätevin tapa liikkua lontoossa?? ja nimenomaan Stanstedin lantokentältä ns. "keskustaan" päin :) juna/metro/bussi???? ja minkä hintaisia kaikki vaihtoehdot noin suurinpiirtein ovat?? ja onko lontoon metro niin selkeä kuin väitetään??:D olen ensi kertaa menossa lontooseen ja en haluasi saada kaupungista huonoa kuvaa vain siksi jos joudun viettämään yöni lentoasemalla :D lisäksi olen suuri leijonakuningas ja ylensäkkin piiroshahmo fani ja kuulin huhua että lontoossa menissi tuolloin kyseinen musikaali!!! onko totta??paljon kysymyksiä ,mutta jo yhden vastaus helpottaisi huomattavasti..:) kiitos jo etukäteen..

13

8238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lnt

      Lentänet Ryanairilla, ja mikäli aikataulu ei muutu aikaisemmaksi, kannattaa Stanstedista keskustaan tulla bussilla, koska junalla tullessa saattaa olla vaikeuksia jatkoyhteyden kanssa:

      http://www.nationalexpress.com

      Metro Lontoossa on tosi selkeä, koska jokaisella linjalla on oma värinsä. Hommaa vain taskukokoinen kartta, jonka mukaan on helppo suunistaa paikasta toiseen. Etukäteen voit käydä tsekkailemassa London Transportin sivuja:

      http://www.transportforlondon.gov.uk/tfl

      Suosittelen travelcardin ostoa, koska sillä voi matkustaa metrossa, bussissa ja Dockland´s railwayllä. Travelcardin voit tilata etukäteen netistä, toimituskuluja eikä postimaksuja peritä. Muistaakseni voit tilata travelcardin aikaisintaan kuusi viikkoa ennen aiottua aloitusajankohtaa:

      http://www.ticket-on-line.com

      Yllä olevalta ticket-on-linen sivulta löytänet myös linkin, josta pääseet tsekkaamaan, meneekö Leijonakuningas vielä toukokuussa. Hauskaa matkaa.

      • hätäinen matkailija

        kiitos paljon valaisit paljon kulkemista...eiköhän siellä siten tule pärjättyä..:)hauskaa joulun ajan odottelua :D


      • Mikko2

        Minusta tuo kentältä keskustaan meno riippuu siitä, missä päin majapaikkasi sijaitsee. Junahan menee Liverpool St -asemalle eli jos majapaikkasi on yhtään itään päin "ydinkeskustasta" (tai pohjoiseen Tottenhan Halen lähellä), niin parempi mennä junalla ja ottaa sieltä vaikka taksi, jos tubea ei enää mene. Jos taas asut länsipuolella, niin ota tuo Victorian asemalle menevä bussi ja hankkiudu sieltä taas eteenpäin. Menopaluu junalla on noin 25 puntaa, bussilla jonnin verran vähemmän.

        Junan eli Stansted Expressin sivu vielä tässä:
        http://www.stanstedexpress.co.uk/


      • Soadin

        Stanstedin kenttä on ihan mahtava paikka yöpyä, jos ei nukuta ni siellä kyllä pyörii aamuun asti :) kannattaa heti rynniä ottamaan semmonen penkki rivi, siinä on huomattavasti kivempi nukkua kun lattialla..
        Se national express makso 10£ suuntaansa, mutta jos tiedätte varmasi millon ootte tulossa takasin kentälle ni kannattaa ostaa menopaluu, on tietääkseni huomattavasti halvepi.

        Tosta travelkortista että sen saa tosi helposti ostettuu kaikilta niiltä asemilta, tai ainakin suurimmilta. (itse ostin victorian asemalta, jonne toi bussikin menee)
        Hintana oli semmoset 20£ (eli noin 30 €) ja se oli seittämän päivän kortti kahelle vyöhykkeelle. Ja toi 1-2 vyöhykettä riitti tosi hyvin, yhen kerran taidettiin käydä kakkkos zonella.. (sekin taisi olla ihan vahinko)
        Mutta metro on siis ehdottomasti helpoin tapa liikkua Lontoossa. (eikä se ole todellakaan vaikea, kuhan vaan kattoo että menee oikeelle laiturille, esim. ettet mene pohjois puolelle laituria etelän sijaan.. tossa meinasin itse tehdä mokan, mutta kun sen kerran tajuaa ni ei oo mitään ongelmaa :))
        Itse mielsin bussit hiukan sekaviksi, mutta toki niillä sitten näkee enemmän maisemia (jos niitä haluaa katsella) mutta metro on nopeampi ja kätevämpi. (tämä siis minun mielipiteeni asiasta :))
        Mutta kannattaa busillakin ainakin kerran mennä, vähän vaihtelua tuohon metroon :)

        Mukavaa matkaa! Lontoo on ihan unelma kaupunki!!!


      • Underground
        hätäinen matkailija kirjoitti:

        kiitos paljon valaisit paljon kulkemista...eiköhän siellä siten tule pärjättyä..:)hauskaa joulun ajan odottelua :D

        1, 3 ja 7 päivän Travelcardin voi ostaa ennen matkaa (vain turisteille) ja erilaisia, myös paikallisille tarkoitettuja 1 päivän Travelcardeja myyvät mm. metroasemien lippukoneet. Kannattaa ostaa tosiaankin tuo turisti-Travelcard etukäteen.


      • Underground
        Underground kirjoitti:

        1, 3 ja 7 päivän Travelcardin voi ostaa ennen matkaa (vain turisteille) ja erilaisia, myös paikallisille tarkoitettuja 1 päivän Travelcardeja myyvät mm. metroasemien lippukoneet. Kannattaa ostaa tosiaankin tuo turisti-Travelcard etukäteen.

        Mutta itse pidin busseista paljon metroa enemmän, sillä metro oli ainakin elokuussa käydessäni todella kuuma ja ruuhkainen. Bussit myös hyvin selvästi kulkevia, jos vaan on bussireittien taskukartta mukana.


      • Hemuli
        Mikko2 kirjoitti:

        Minusta tuo kentältä keskustaan meno riippuu siitä, missä päin majapaikkasi sijaitsee. Junahan menee Liverpool St -asemalle eli jos majapaikkasi on yhtään itään päin "ydinkeskustasta" (tai pohjoiseen Tottenhan Halen lähellä), niin parempi mennä junalla ja ottaa sieltä vaikka taksi, jos tubea ei enää mene. Jos taas asut länsipuolella, niin ota tuo Victorian asemalle menevä bussi ja hankkiudu sieltä taas eteenpäin. Menopaluu junalla on noin 25 puntaa, bussilla jonnin verran vähemmän.

        Junan eli Stansted Expressin sivu vielä tässä:
        http://www.stanstedexpress.co.uk/

        Huomasin kirjoituksesi. Voimmeko todellakin mennä junalla Victoria Stationille yöllä (Standstedt Expressenillä)- siitähän ei muuten ole pitkästi Piccadilylle ,jossa hotellimme on - vaikka ottaisi taksin. Vai mitä? Olin ajatellut että jäämme Liverpool Stationilla pois ja jatkamme undergroundilla Picadilylle? Miten sinä tekisit??? Kiitoksia jo etukäteen!!


      • Mikko2
        Hemuli kirjoitti:

        Huomasin kirjoituksesi. Voimmeko todellakin mennä junalla Victoria Stationille yöllä (Standstedt Expressenillä)- siitähän ei muuten ole pitkästi Piccadilylle ,jossa hotellimme on - vaikka ottaisi taksin. Vai mitä? Olin ajatellut että jäämme Liverpool Stationilla pois ja jatkamme undergroundilla Picadilylle? Miten sinä tekisit??? Kiitoksia jo etukäteen!!

        Eli siis Victorialle pääsee bussilla ja Liverpool Street Stationille kahteentoista asti junalla ja koko ajan myös bussilla. Liverpoolille Stanstediltä kestää junalla 45min ja bussilla 1 tunti ja Victorialle kestää bussilla 1h30m.

        Eli jos haluatte Victorialle, niin se kestää tuon puolitoista tuntia bussilla, mutta sieltähän on suht lyhyt ottaa sitten vaikka taksi. Mut jos ehditte jo klo 23 junaan (eli ehditte myös vielä metroonkin Lontoossa), niin ootte Piccadillyllä varmaan nopeammin perillä eli sillon just metrolla Liverpoolilta Piccadillylle. Liverpoolilta ei muuten tule suoraa linjaa Piccadillylle eli joudutte vaihtaa tubea jossain tai sitten kävelette esim. Oxford Circukselta Piccadillylle. Öinen kävely Lontoossa ei ole pahasta, jos ei kovin hirveästi ole tavaraa mukana :)

        Jos siis on riittävän aikaisin kentällä, niin ottaisin junan, koska se on ainakin ihan mukava ja nopea reitti keskustaan. Bussista sitten ei olekaan kokemusta :)


      • tatu
        Hemuli kirjoitti:

        Huomasin kirjoituksesi. Voimmeko todellakin mennä junalla Victoria Stationille yöllä (Standstedt Expressenillä)- siitähän ei muuten ole pitkästi Piccadilylle ,jossa hotellimme on - vaikka ottaisi taksin. Vai mitä? Olin ajatellut että jäämme Liverpool Stationilla pois ja jatkamme undergroundilla Picadilylle? Miten sinä tekisit??? Kiitoksia jo etukäteen!!

        Stanstediltä kulkevat bussit läpi yön, mukavaa ja edullisempaa kuin junat. Päätepysäkkihän on Victorialla, mutta bussi kyllä pysähtelee useamman kerran ennen sitä, mm. Oxford Streetillä, mistä on n. puol kilometria Piccadillylle, jos majoituksenne sijaitsee siellä. Kävellen pääsee ja taksi tietysti edullisempi kuin Victorialta. Ja ainahan voi hypätä bussiin mitkä kulkevat Regent Streetiä pitkin Oxford Circus - Piccadilly Circus. Netissä hyviä Lontoon karttoja ym.


    • mie

      Tosi on, Lontoossa Lyceum-teatterissa pyörii The Lion King -musikaali, joka on näyttämösovitus Disneyn piirroselokuvasta. Ihan hyvä se on, mutta on niitä parempiakin nähty. Itse olin pettynyt leffasta tuttujen musiikkinumeroiden pidennyksiin (esim. Be Prepared ja Can You Feel The Love Tonight) eivätkä Elton Johnin uudet, näyttämöversiota varten säveltämät kappaleetkaan juurikaan vakuuttaneet. Mutta kuten sanottu, ihan hyvä se kuitenkin on. Spektaakkeli.

      Lippujen hinnat ovat siinä 40-50 punnan tietämillä. Netistä voi varata esim. Ticketmasterin kautta suoraan, jolloin maksu tapahtuu luottokortilla. Testattu on ja hyvin toimii. Itse lipun voi sitten noutaa teatterin lippukassalta näytäntöpäivänä. Kannattaa varata hyvissä ajoin, sillä Leijonakuningas on varsin suosittu, etenkin lapsiperheiden keskuudessa.

    • AL!

      Voiskos joku kertoo mulle ihan autolla kulkemisesta tiettyjä juttuja Lontoossa muutakun autoissa ratti on "väärällä" puolella ja siellä ajetaan "väärällä" puolella.. onnistuisko??

      • julkiset rulettaa

        Älä vaivaudu. Voithan toki ajella keskustassa ympäriinsä (hitaasti, hyvin hitaasti) jos pystyt keskittymään muuhunkin kuin "väärän" puoleiseen liikenteeseen. Ei liene ideaa ajaa kaupungissa, jos ei pysty katselemaan ympärilleen... Pysähtely ja pysäköintihän on täysin mahdoton ajatus. Lisäksi kaupungin "ruutukaava" on turistille mahdoton, kaduissa ei ole juurikaan logiikkaa ja yksisuuntaisia on riittävästi, kartanlukija on oltava eikä sekään mikään helppo homma ole. Taksikuskin koulutus on kolmevuotinen...
        "Lontoo" on tietysti suhteellinen käsite. Mikäli olet muutenkin autoa vuokraamassa, niin kymmenen kilometrin päässä Piccadilly Circukselta saattaa jo onnistua, lähemmäs ei kannata mennä. Lisäksi keskustassa ajaminen vatii ruuhkamaksun suorittamista (en tiedä miten se käytännössä hoidetaan).
        Osta Oyster ja ajele bussilla, niin ehdit nähdäkin jotain!


    • sivupeilin hukkannut

      Itsekin suosittelen Lontoossa ja muutenkin saarella julkisia, sillä ne on erittäin toimivia ja kattavia, voisipa sanoa että Briteissä on Euroopan paras julkinen liikenne. Mutta jos nyt jostain syystä vuokraat auton esim mennäksesi jonnekin muualle - itse olemme kiertäneet rannikot autoillen - niin yksi oleellinen vinkki poiketen tänne meille: monet merkinnät on maalattu tiehen! Aluksi pällistelimme vain kylttejä joko tien päältä tai edes sivustalta, mutta exitit jne siis löytyikin vain kadusta! Liikenneympyrät lähinnä tekee aluksi tiukkaa tuossa vasemmanpuoleisessa liikenteessä, ei niinkään muu, kun skarppaa. Kaupunkien kadut ja normi maantietkin ovat sangen kapeita verrattuina meidän väljään tiestöömme ja maalla mm ojat puuttuu, eli aika puskissa saa ajella - ja kaatosateella suorastaan joissa - eikä maisemia näekään kovin hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7851
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      84
      3911
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1042
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      124
      839
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe