Aikomuksena ois rakennella veneen avotila itsestään tyhjeneväksi vedestä.Oisko kellään jeesiä mitä ois otettava huomioon ja kuinka paksusta vaneerista pohja ja laidat ois paras tehdä ja kuinka monta kerrosta kuitua päälle,entä läpivienti.Etten alkais tekeen liian vaikeaa.Onko yleensäkään mitään järkeä aloittaa hommaa.Etu ja takahytti vene 3x9M puuvene,mallia Tervonen.
Itsetyhjentyvä avotila
79
5362
Vastaukset
- ggjjll
Jos tykkät rakentelusta enempi kuin veneilystä niin onhan se ropaaminen ja höylääminen ihan kivaa. Halpaa se ei ole koskaan. Omavalmisteen jälleenmyyntiarvo on olematon, varsinkin jos sen on itse suunnitellut ja rakentanut amatööri. Hyvä jos materiaalikulut saa kuitattua. Aikaakin tuhraantuu tuhansia tunteja tuollaiseen lähes 10 metriseen.
Ehkä parasta ostaa valmiit piirustukset jostain jenkeistä. Siellä on paljon kaupan ihan käypäisiä suunnitelmia vaneriveneille.- hiukan tarkkuutta
Hiukan eri juttu rakentaa vene kuin rakentaa olemassa olevan veneen avotila itsetyhjentyväksi.
- kesä
Niin valmiin veneen itsestään tyhjentyvää avotilan lattiasta on kysymys,jos ei muuten selvennyt.
- iiv
Periaate on se, että veden pitäisi poistua eikä missään nimessä tulla sisään. Tämä voi olla vaikea toteuttaa 100% varmuudella eli älä ryhdy ellet ole varma ettei samaa tietä voi tulla vesi sisään. Ja unohda takaisku venttiilit.
- hämmästyksenkummastu
Ei kovin hyvää käsitystä millainen vene, mutta miten umpinaisen puuveneen syvin kohta voisi olla "itsetyhjentyvä"? Mihin se tyhjenee, ainakaan ilman pumppua.
Jos itselläni olisi sisämoottori, laittaisin sellaisen akselille asennetun keskipako-pilssipumpun, http://www.fastflowpump.com/Bilge.html. Hurjaa vauhtia tyhjentää, kun moottori käy, tuolla pienin malli 800 kierroksella lykkää 80 gallonaa eli 320 litraa minuutissa karkeasti. Pyörii aina, tyhjänä ihan olematon vastus.
Sen lisäksi tietty sähkökäyttöiset pilssipumput. Mutta muun laista avotilan tyhjennystä en oikein osaa kuvitella kuin pumppaamista, ellei avotila jostain syystä ole korkeammalla kuin veden pinta. Mieti nyt ihmeessä että kannattaako avotilaa korottaa niin paljon?- Helppoa....
"Ei kovin hyvää käsitystä millainen vene, mutta miten umpinaisen puuveneen syvin kohta voisi olla "itsetyhjentyvä"? Mihin se tyhjenee, ainakaan ilman pumppua. "
Ei sitä pilssiä saakaan itsetyhjeneväksi mutta avotilan saa kunhan avotilan alin kohta on vesirajan yläpuolella. Ei siihen tarvita kuin riittävän tukeva ja tiivis rakenne poistoputki (turvallisuussyistä lisäksi poistoputkeen sulkuventtiili rungon läpivientiin).
- kysy Tervoselta (?)
Jotta avotilan tai istuinlaatikon itsetyhjennys toimisi, pohjan alimman kohdan on oltava riittävän korkealla vesilinjan yläpuolella (ehkä 20-30 cm voisi riittää?). Korkeuseron tarve riippuu kuitenkin veneen mallista ja avotuiloan koosta. Avotila ei saa missään ososuhteissa muodostua itsetäyttyväksi tyhjennysputkien kautta. Avotilan tulee tyhjentyä veneen ollessa kuormattuna tai kallellaan.
Tyhjennysputkien läpimitan on oltava riittävä, jotta tyhjennys tapahtuu riittävän nopeasti. Mittaapa avotilan tilavuus ja laske siihen mahtuvan vesimäärän paino. Painosta voit arvioida montako sataa kiloa tai tonnia avotilan pohjan ja sivuseinien tulee kestää. Siitä voit arvioida myös onko avotilan koko niin suuri, että veneen kantavuus ei riitä ja se uppoaa veden virratessa tyhjennysputkien kautta veneeseen eikä veneestä ulos.
Katsastusmääräyksissä kerrotaan tyhjennysputkien minimikoot.
Omassa veneessäni, jossa istuinlaatikko on verrattain pieni (n. 150x150 cm, syvyys n. 50cm) tyhjennysputkia on kaksi. Kumpikin on 90 mm läpimittainen ja johtaa peräpeilin läpi vesilinjan yläpuolella (jolloin sulkuventtiilejä ei tarvita). Joissakin veneissä avotilan itsetyhjennys on toteutettu siten, että avotila on kokonaan auki veneen perään.
En tiedä minkälainen Tervonen-mallinen purjevene on. Jos nimi viittaa veneesi valmistajaan, etkö voisi kysyä rakennusohjeita suoraan valmistajalta?- Käytännössä...
Ei tarvitse olla 20-30cm vesilinjan yläpuolella. Monessa tuon kokoluokan tehdastekoisessa se itsetyhjenevän avotilan pohja on 5-10cm vesilinjan yläpuolella, tosin ylikuormaustilanteissa esiintyvän "itsetäyttyvyys"ongelman varalta kulkuaukoissa on sitten reilu kynnys joka estää veneen sisätilojen täyttymisen pienestä istuinkaukalon tulvimisesta. Harvoin se avotila pahasti tulvii edes ylikuormituksesta koska veneen muut tilat kelluttavat edelleen (keskivertoveneessä avotilan osuus vedenpinnan suuntaisesta pinta-alasta on aika pieni).
- 7 + 9
"En tiedä minkälainen Tervonen-mallinen purjevene on. "
Mistä päättelit kyseessä olevan purjevene? - kumpi oli?
7 + 9 kirjoitti:
"En tiedä minkälainen Tervonen-mallinen purjevene on. "
Mistä päättelit kyseessä olevan purjevene?En päätellyt, vaan lauseellani halusin kritisoida annettujen tietojen niukkuatta. Itsetyhjentyvän avotilan vaatimukset ovat aivan erilaiset riippuen siitä onko kyseessä avomeri- vai sisävesikäyttö, moottori- vai purjevene.
- aivan eri kokemus!
Käytännössä... kirjoitti:
Ei tarvitse olla 20-30cm vesilinjan yläpuolella. Monessa tuon kokoluokan tehdastekoisessa se itsetyhjenevän avotilan pohja on 5-10cm vesilinjan yläpuolella, tosin ylikuormaustilanteissa esiintyvän "itsetäyttyvyys"ongelman varalta kulkuaukoissa on sitten reilu kynnys joka estää veneen sisätilojen täyttymisen pienestä istuinkaukalon tulvimisesta. Harvoin se avotila pahasti tulvii edes ylikuormituksesta koska veneen muut tilat kelluttavat edelleen (keskivertoveneessä avotilan osuus vedenpinnan suuntaisesta pinta-alasta on aika pieni).
Itserakentajille tarkoitetussa kirjassa "Stora byggboken" (v. 1979) suositellaan minimikorkeudeksi 20-25cm vesilinjan yläpuolella. Oma kokemusperäinen suositukseni on vielä korkeammelle.
Jos avotilan turkki (pohja) on suositusta lähempänä vesilinjaa, tyhjennusputket tulisi ainakin asentaa ristiin. Sillä vältetään tulviminen veneen kallistuessa.Turkin kaltevuuden tulisi olla 2 cm metriä kohti, jotta vesi ei jäisi seisomaan vaan valuisi tyhjennysputkiin (kun vene on kuormaamattomana laiturissa, avotilan turkin kaltevuus voi olla hieman eri kuin lastattuna).
Kirja suosittelee purjeveneen normaalikokoisen avotilan tyhjennysputkien läpimitoiksi 38-50mm ja toteaa, ettei ole mitään syytä käyttää 32mm ohuempia putkia. Kaksi tyhjennysputkea riittää yleesä. Iso avotila vaatii tietysti isommat tai useammat tyhjennysputket varsinkin, jos veneessä liikutaan avomerellä.
Olen eri mieltä itsetyhjentyvän avotilan tai istuinlaatikon tulvimisesta. Se on monissa veneissä ongelma, kun kulkuasento muuttuu vauhdissa. Jos venettä lastataan ylimääräisellä kuorrnalla (esim. jerrykannuilla ja/tai ihmisjoukolla) tulviminen vain pahenee. Se on huomattavasti vakavampi haitta kuin korkeammalle rakennettu avotilan pohja.
- 5 + 5
Jos avotila on sekä sivusuunnassa että pituussuunnassa keskellä venettä, eikä avotilan pohja (lattia) ulotu sivusuunnassa metriä lähemmäs parrasta, riittää korkeudeksi 10 cm vedenpinnan yläpuolella suurimmalla kuormalla (lasti ihmiset) mitä venettä aiot käyttää. Kynnyskorkeus avotilasta sisätiloihin kannattaa olla vähintään 30cm korkeammalla.
Käytetyn vanerin paksuus riippuu tietysti suuresti sen muista mitoista, ja halutusta kuorman kestosta ja vaaditusta jäykkyydestä. Minimissään 60cm leveään pohjaan 6mm vaneria, ja 18mm riittää jo vaikka koko veneen levyisessä tapauksessa lujuuden puolesta, mutta vaatinee jäykisteitä alle ellei tukia ole muuten kuin reunoissa. Normaali kruiseri käytössä 9mm vanerilla saa jo jäykkyyttäkin tarpeeksi max 60cm leveälle pohjalle ilman jäykisteitä.
Pintaviilut kannattaa vanerissa suunnata lyhyemmän jännevälin yli, tulee helpommin riittävän jäykkää.
Kuitua riittää 600 g/neliömetri yläpintaan ja alapintaan puolet siitä. Kannattaa käyttää yläpintaan kahta kerrosta, niin pärjää yhdellä kangasvahvuudella ja saa helpommin vesitiivistä. Matosta kannattaa pysyä kaukana, sen viimeistely tasaiseksi maksaa jo rahassa moninkertaisesti lujitteen hintaeron, ja lisäksi tulee valtavasti ylimääräistä työtä. Nuo mainitut painot ovat siis lujitteen kuivapainoja, lisäksi tietysti tarvittava määrä hartsia laminointiin.
Läpivientejä 4 kpl, yksi joka nurkkaan. Oikea koko riippuu tietysti siitä kuinka suuresta avotilasta on kyse. Minimissään suosittelisin sisähalkaisijaltaan 40mm putkea, mutta voi vähempikin riittää jos pitää huolta ettei tukkeudu roskista ja avotila on pieni. Siivilää saa ja kannattaa käyttää, ettei pikkukamat turhaan päädy putkista mereen/järveen.- pari juttua...
Nyt on kyllä mitoitus metsässä. Ei niinkään rakenteiden mitoitus, vaan sen tyhjentyvän avotilan mitoitus. Vertaapa noita ajatuksia kovin yleisiksi käyneisiin takakoppiveneisiin. Niissä itsetyhjentyvää avotilaa on 2/3 veneen pituudesta laidasta laitaan. Onhan sen todettu joissain tapauksissa olevan liikaa, mutta ei siitä tarvitse silti pieniin murto-osiin mennä.
Toinen virheenä pidettävä neuvo on tyhjennusputkien siivilät. Ne jo itsessään ovat merkittävä hidaste tyhjenemiselle ja toisaalta ovat suurella todennäköisyydellä keränneet tukoksen juuri silloin, kun niitä oikeasti kaivataan. Edes perästä avoimesta avotilasta eivät tavarat mene mereen, saati niistä suhteellisen pienistä putkista. Sen voin vuosikymmenien kokemuksella vakuuttaa. - kokemusta on
pari juttua... kirjoitti:
Nyt on kyllä mitoitus metsässä. Ei niinkään rakenteiden mitoitus, vaan sen tyhjentyvän avotilan mitoitus. Vertaapa noita ajatuksia kovin yleisiksi käyneisiin takakoppiveneisiin. Niissä itsetyhjentyvää avotilaa on 2/3 veneen pituudesta laidasta laitaan. Onhan sen todettu joissain tapauksissa olevan liikaa, mutta ei siitä tarvitse silti pieniin murto-osiin mennä.
Toinen virheenä pidettävä neuvo on tyhjennusputkien siivilät. Ne jo itsessään ovat merkittävä hidaste tyhjenemiselle ja toisaalta ovat suurella todennäköisyydellä keränneet tukoksen juuri silloin, kun niitä oikeasti kaivataan. Edes perästä avoimesta avotilasta eivät tavarat mene mereen, saati niistä suhteellisen pienistä putkista. Sen voin vuosikymmenien kokemuksella vakuuttaa.Siivilät ovat erittäin hyvät varmistamaan putkien tukkeutumattomuus. Siivilän päältä saa helposti esim puiden lehdet ja havunneulaset poistettua, mutta jos ko materiaalia pääsee putkeen, se jää kellumaan putkessa vesirajan kohdalle, ja aikaa myöten tukkii sen jopa kokonaan.
Terveisin nimimerkki kokemusta on, toisin kuin sinulla. - niinpä niin
kokemusta on kirjoitti:
Siivilät ovat erittäin hyvät varmistamaan putkien tukkeutumattomuus. Siivilän päältä saa helposti esim puiden lehdet ja havunneulaset poistettua, mutta jos ko materiaalia pääsee putkeen, se jää kellumaan putkessa vesirajan kohdalle, ja aikaa myöten tukkii sen jopa kokonaan.
Terveisin nimimerkki kokemusta on, toisin kuin sinulla.Totta, kokemusta minulla ei todellakaan ole. Niistä tukkeutumisista nimittäin, poistoputkista ilman siivilöitä kyllä lähes 40 v ajalta. Pienempien valumareikien tukkeutumisesta sen sijaan on kokemusta liiankin kanssa. Siivilät poistoputkissa on tuominnut myös eräs Rod Stephens, mutta ehkä olet häntäkin parempi asiantuntija.
- kokemusta on
niinpä niin kirjoitti:
Totta, kokemusta minulla ei todellakaan ole. Niistä tukkeutumisista nimittäin, poistoputkista ilman siivilöitä kyllä lähes 40 v ajalta. Pienempien valumareikien tukkeutumisesta sen sijaan on kokemusta liiankin kanssa. Siivilät poistoputkissa on tuominnut myös eräs Rod Stephens, mutta ehkä olet häntäkin parempi asiantuntija.
Rod Stephens on harrastanut paljonkin valtameripurjehdusta. Siellä ei tule taivaalta puidenlehtiä tyhjennysputkia tukkimaan, joten jos hänellä ei niistä asioista ole kokemusta ei sitä tarvitse ihmetellä. Lisäksi hän on enemmänkin purkkarimiehiä, joten hänellä ei välttämättä ole kokemusta siitäkään ettei meri huuhdo pinnalle nousseen putken alapäätä tyhjäksi uppoumamoottoriveneissä, sillä ne kaatuvat niillä kulmilla joilla putket olisivat pinnalla.
Käytännön asiantuntija on luonnollisestikin sellainen, joka omaa kokemusta käsiteltävästä asiasta eikä sen vierestä.
Auktoriteettiuskovaiset eivät tätä aina tajua, purkkarisuunnittelijat kuten Mr Stevens taas luultavasti tajuavat oikein hyvin. - kuten sanoin
kokemusta on kirjoitti:
Rod Stephens on harrastanut paljonkin valtameripurjehdusta. Siellä ei tule taivaalta puidenlehtiä tyhjennysputkia tukkimaan, joten jos hänellä ei niistä asioista ole kokemusta ei sitä tarvitse ihmetellä. Lisäksi hän on enemmänkin purkkarimiehiä, joten hänellä ei välttämättä ole kokemusta siitäkään ettei meri huuhdo pinnalle nousseen putken alapäätä tyhjäksi uppoumamoottoriveneissä, sillä ne kaatuvat niillä kulmilla joilla putket olisivat pinnalla.
Käytännön asiantuntija on luonnollisestikin sellainen, joka omaa kokemusta käsiteltävästä asiasta eikä sen vierestä.
Auktoriteettiuskovaiset eivät tätä aina tajua, purkkarisuunnittelijat kuten Mr Stevens taas luultavasti tajuavat oikein hyvin.Se on muuten Stephens, ei Stevens. Käytännön asiantuntija taas on sellainen, jolla on sitä omaa kokemusta. Ja minulla sitä on 40 v. Ja siitä ajasta yli 10 vene on ollut telakoituna keula koivun ja lepän välissä. Lehtiä on ollut useasti kannella kahlattavaksi saakka, eikä sekään ole poistoputkia tukkinut. Laituripaikkakin on hyvin kohtuullisen mittaisen laiturin varrella, eikä sinne tule ikinä lehtiä. Ei niitä ole tullut edes saarten rannoissa enempää kuin kengissä kulkeutuu.
- kokeile hiuksia
kokemusta on kirjoitti:
Rod Stephens on harrastanut paljonkin valtameripurjehdusta. Siellä ei tule taivaalta puidenlehtiä tyhjennysputkia tukkimaan, joten jos hänellä ei niistä asioista ole kokemusta ei sitä tarvitse ihmetellä. Lisäksi hän on enemmänkin purkkarimiehiä, joten hänellä ei välttämättä ole kokemusta siitäkään ettei meri huuhdo pinnalle nousseen putken alapäätä tyhjäksi uppoumamoottoriveneissä, sillä ne kaatuvat niillä kulmilla joilla putket olisivat pinnalla.
Käytännön asiantuntija on luonnollisestikin sellainen, joka omaa kokemusta käsiteltävästä asiasta eikä sen vierestä.
Auktoriteettiuskovaiset eivät tätä aina tajua, purkkarisuunnittelijat kuten Mr Stevens taas luultavasti tajuavat oikein hyvin.Siivilöiden välttämiseen on kaksi hyvää syytä. Ne ovat itsessään tehokas hidaste veden poistumiselle ja menevät erittäin helposti tukkoon kaikesta roskasta, mitä siellä avotilan pohjalla on. Pätee aivan siinä järvellä kuin valtamerelläkin. Eikä riipu siitä, onko läpivienti vesilinjan ylä- vai alapuolella. Kokemusta tulee niinkin helposti kuin lavuaarin pohjaventtiileillä. Kokeile laittaa niihin vähän hiuksia vaikka.
- Vastaus kysymykseen
Ei ole ylipäätään mitään järkeä aloittaa hommaa ellei halua vain puuhastella. Taloudellisesti ei ole mieltä rakentaa veneeseen, jota ei ole tehty itsetyhjentyväksi itsetyhjennystä. Teknisestikään siinä ei ole mieltä.
Veden poistamiseksi on parempia, helpompia, halvempia, pitkäikäisempiä ja yksinkertaisempia ratkaisuja.- miksi?
Ihan varmasti sen täytyy olla noin, jos joku on noin kirjoittanut. Tai sitten asia on kaikesta huolimatta toisin. Uskottavampaa ainakin olisi, jos olisi väitteelle edes alkeellinen perustelu.
Teknisesti ainoa mieleen tuleva ongelma voisi olla puuveneessä vaikeasti huollettaviksi jäävät kohdat istumalaatikon alla. Taloudellisesti asiaa on vaikea laskea, ellei vaihoehtona laske veneen uppoamista laituriin rankkasateen seurauksena. - tyh jennys
miksi? kirjoitti:
Ihan varmasti sen täytyy olla noin, jos joku on noin kirjoittanut. Tai sitten asia on kaikesta huolimatta toisin. Uskottavampaa ainakin olisi, jos olisi väitteelle edes alkeellinen perustelu.
Teknisesti ainoa mieleen tuleva ongelma voisi olla puuveneessä vaikeasti huollettaviksi jäävät kohdat istumalaatikon alla. Taloudellisesti asiaa on vaikea laskea, ellei vaihoehtona laske veneen uppoamista laituriin rankkasateen seurauksena.Itsetyhjentyvä ja sadevesityhjentyvä on kaksi eri asiaa.
- so???
tyh jennys kirjoitti:
Itsetyhjentyvä ja sadevesityhjentyvä on kaksi eri asiaa.
Oikein tarkalleen ottaen voivat olla eri asioita, mutta hiusten halkomiseen eroissa mennään. Ei se ero ainakaan minkäänlainen perustelu ole itsetyhjentyvän avotilan esteeksi.
- Perusteluja pyysit
miksi? kirjoitti:
Ihan varmasti sen täytyy olla noin, jos joku on noin kirjoittanut. Tai sitten asia on kaikesta huolimatta toisin. Uskottavampaa ainakin olisi, jos olisi väitteelle edes alkeellinen perustelu.
Teknisesti ainoa mieleen tuleva ongelma voisi olla puuveneessä vaikeasti huollettaviksi jäävät kohdat istumalaatikon alla. Taloudellisesti asiaa on vaikea laskea, ellei vaihoehtona laske veneen uppoamista laituriin rankkasateen seurauksena.Pilssipumppu on selvästi halvin ratkaisu. Se on käytössä kaikissa tietämissäni veneissä, tätä lukuun ottamatta. Miksi se ei tähän sopisi, kun sopii kaikkiin muihinkin veneisiin?
Vene on pysynyt pinnalla tähän asti. Miksi se nyt yht'äkkiä uppoaisi satamaan siksi, ettei siihen asenneta uutta lattiaa? Eihän mikään muutu, joten ei kai se uppoamaankaan rupea ellei sitten ole joka kesä uponnut tähän mennessä :D
Sitten, jos ei ole virtaa, niin on olemassa köyteen laitettavia pumppuja, jotka tyhjentävät veneen aaltojen voimalla - aurinkoenergiaa siis.
Sekä pilssipumppu että köysipummppu ovat paljon halvempia kuin uusi lattia. - Tyh jennys
so??? kirjoitti:
Oikein tarkalleen ottaen voivat olla eri asioita, mutta hiusten halkomiseen eroissa mennään. Ei se ero ainakaan minkäänlainen perustelu ole itsetyhjentyvän avotilan esteeksi.
Onhan siinä valtava ero! Sadevesityhjenevä tyhjenee sadevedestä yleensä vain kun siinä ei ole kuormaa! Ja silloinkin mitoitus on sellainen että se poistaa vettä sen verran kuin rankkasade sitä voi tuoda.
Se ei pysty tyhjentämään esim. aallon aiheuttamaa vesilastia. Valtava ero esim. turvallisuuden kannalta, ei todellakaan mitään hiustenhalkomista. - hair split
Tyh jennys kirjoitti:
Onhan siinä valtava ero! Sadevesityhjenevä tyhjenee sadevedestä yleensä vain kun siinä ei ole kuormaa! Ja silloinkin mitoitus on sellainen että se poistaa vettä sen verran kuin rankkasade sitä voi tuoda.
Se ei pysty tyhjentämään esim. aallon aiheuttamaa vesilastia. Valtava ero esim. turvallisuuden kannalta, ei todellakaan mitään hiustenhalkomista.Jos ei rankkoja avomeriolosuhteita ja veneen ympäri menemisiä varten varustauduta, ei eroa ole nimeksikään. Poteroa on suorastaan vaikea rakentaa niin matalaksi, ettei se riittäisi jo päälle murtuvalle aallolle. Ja tyhjennysaukot tietenkin poteron tilavuuden mukaan. Tavallinen luukkukin kulkuaukossa riittää hidastamaan veden sisäänmenoa siinä määrin, ettei uppoamisvaaraa ole. Eli kulkuaukon ei tarvitse olla kuin parikymmentä senttiä poteron pohjalta.
Kun mennään sinne oikealle avomerelle, ovat rakenteet sitten jo kaikilta muiltakin osin toisenlaiset. Sellaiset ovat moottoriveneissä hyvin harvinaisia, purjeveneissä peruskauraa.
- kesä
Venehän on siis uppoamarunkoinen mallia Runni,isältä pojalle tyyppinen keskimoottorivene.Vene on niin sanottu rimavene,siis rimoista tehty ja lasikuidutettu heti uutena ylös asti kuin myös hytit.Näitä näkyy olevan siellä täällä ja tuolla ja on moneen tehtykkin sadevesityhjeneväksi ja kaikki muukin nestemmäisen aineen poi menemiseksi avotilasta jos sitä sinne on jostain syystä joutunut.Pohjallahan on ennen ollut teljut,niin sinnekkin ois helppo kiinnittää uusi pohja korottaakkin ois helppo jos tarvii.Sivuilla on jämäkät kaaret johon ois helppo vanerit kiinnittää.Kaaret on tosin aika kaukana toisistaan oisko noin 60cm.Sinne joutuis vissiin laittaa väliin lisä tukea vanereille.Pohjan ja laitojen saumaa itse arvelisin sen kestoa siihenkin varmaan lisä tukea ja päälle joku lista,sitten lasikuitu päälle.Ulosmenoista en osaa sanoa kun ollaan monta mieltä.Avotilan koko noin 2x2m ja partaasta lattiaan oisko 1m luokkaa.Oishan se hyvä jos pilssi ois kuiva,vai onko siittä haittaa jos siellä aina vesi kelluu,ei ne pumputkaan ihan kaikkea sieltä pois saa.
- 13+18
Tee se laatikko kuitenkin sen verran korkealle pohjasta, että sinne jää huoltotila - siis pystyt sitä pohjaa tarkkailemaan. Niistä poistoputkista sen verran, että laita poisto vain perästä, eli molemmista takanurkista. Voit yhdistää ne yhteen rungon läpivientiputkeen. Jos et liiku avomerellä kovissa keleissä niin 50 mm putket kyllä riittää. Voi niihin irrotettavat verkot sinne sisäpuolelle laittaa kunhan ottaa ne pois kun keli kovenee.
- Pohja piiloon
13+18 kirjoitti:
Tee se laatikko kuitenkin sen verran korkealle pohjasta, että sinne jää huoltotila - siis pystyt sitä pohjaa tarkkailemaan. Niistä poistoputkista sen verran, että laita poisto vain perästä, eli molemmista takanurkista. Voit yhdistää ne yhteen rungon läpivientiputkeen. Jos et liiku avomerellä kovissa keleissä niin 50 mm putket kyllä riittää. Voi niihin irrotettavat verkot sinne sisäpuolelle laittaa kunhan ottaa ne pois kun keli kovenee.
Hieno idea.
Potkuriakseli kannattaa tiivisteineen laittaa kokonaisuudessaan näkymättömiin tilan alle ja pitää huolta siitä, ettei sinne pääse mitenkään käsiksi.
Olisi muutenkin hyvä laminoida jokaiseen veneeseen mahdollisimman monta koloa, jonka sisään ei näe. Jokaisessa veneessä pitäisi kiinteä laminoitu välikansi, jonka alla on läpiviennit ja akselit. Moottorikin olisi hyvä laminoida pakettiin sisään niin, että on vain pieni reikä ilmalle ja polttoaineelle. Pakokaasun voi ohjata välitilaan. Se löytää itse tiensä ulos, muttei haittaa, jos ei näe. - pohja piiloon
Pohja piiloon kirjoitti:
Hieno idea.
Potkuriakseli kannattaa tiivisteineen laittaa kokonaisuudessaan näkymättömiin tilan alle ja pitää huolta siitä, ettei sinne pääse mitenkään käsiksi.
Olisi muutenkin hyvä laminoida jokaiseen veneeseen mahdollisimman monta koloa, jonka sisään ei näe. Jokaisessa veneessä pitäisi kiinteä laminoitu välikansi, jonka alla on läpiviennit ja akselit. Moottorikin olisi hyvä laminoida pakettiin sisään niin, että on vain pieni reikä ilmalle ja polttoaineelle. Pakokaasun voi ohjata välitilaan. Se löytää itse tiensä ulos, muttei haittaa, jos ei näe.Toi keskitilan rakentaminen uppiksessa niin, että se on sekä etuhytin että takahytin lattioita alempana että 30 cm vesirajan yläpuolella on sellainen suunnitelma, joka on pakko nähdä.
Erityisesti moottorin sijoittaminen akseleineen on varmasti villiä.
Onko toi kuva siitä veneestä valmiina?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Long-tail_boat_in_Railay.jpg/1200px-Long-tail_boat_in_Railay.jpg
Venehän oli:
"Etu ja takahytti vene 3x9M puuvene,mallia Tervonen."
Etuhytti on melko keskellä, mutta muuten vastaa kuvattua. - en käsitä
pohja piiloon kirjoitti:
Toi keskitilan rakentaminen uppiksessa niin, että se on sekä etuhytin että takahytin lattioita alempana että 30 cm vesirajan yläpuolella on sellainen suunnitelma, joka on pakko nähdä.
Erityisesti moottorin sijoittaminen akseleineen on varmasti villiä.
Onko toi kuva siitä veneestä valmiina?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Long-tail_boat_in_Railay.jpg/1200px-Long-tail_boat_in_Railay.jpg
Venehän oli:
"Etu ja takahytti vene 3x9M puuvene,mallia Tervonen."
Etuhytti on melko keskellä, mutta muuten vastaa kuvattua.Mielenkiintoinen ajatus, mutta miksi ihmeessä avotilan turkin pitäisi olla hyttien turkkien alapuolella?
- Mikähän vene?
en käsitä kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, mutta miksi ihmeessä avotilan turkin pitäisi olla hyttien turkkien alapuolella?
http://www.nettivene.com/moottorivene/muu-merkki/441731
Jos toi on tervonen, niin se on itsetyhjentyvä
Samaten toi
http://www.nettivene.com/moottorivene/omavalmiste/582774
ja toi
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/510152
tosta on paha sanoa, mutta turkki on sen verran korkeella, että kuidutuksella voisi tiivistää ja tehdä itsetyhjentyväksi
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/577235
Tästä aihiosta puolestaan on hyvin vaikea tehdä itsetyhjentyvää koska vesi liikkuu puukuiduissa ellei koko venettä tai isoa osaa siitä kuiduteta myös sisältä. Kaukalon tekeminen todennäköisesti lahottaa puun.
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/579029 - tämä kai
Mikähän vene? kirjoitti:
http://www.nettivene.com/moottorivene/muu-merkki/441731
Jos toi on tervonen, niin se on itsetyhjentyvä
Samaten toi
http://www.nettivene.com/moottorivene/omavalmiste/582774
ja toi
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/510152
tosta on paha sanoa, mutta turkki on sen verran korkeella, että kuidutuksella voisi tiivistää ja tehdä itsetyhjentyväksi
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/577235
Tästä aihiosta puolestaan on hyvin vaikea tehdä itsetyhjentyvää koska vesi liikkuu puukuiduissa ellei koko venettä tai isoa osaa siitä kuiduteta myös sisältä. Kaukalon tekeminen todennäköisesti lahottaa puun.
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/579029Tästä kai oli kyse, sillä tähän annetut mitat sopivat.
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/577235
Hiukan kynnystä pitää oveen rakentaa ja sitten ehkä kuiduttaa. Laitojen rakenteesta kuva ei kerro mitään. - Nyt en osaa sanoa
tämä kai kirjoitti:
Tästä kai oli kyse, sillä tähän annetut mitat sopivat.
http://www.nettivene.com/moottorivene/runni/577235
Hiukan kynnystä pitää oveen rakentaa ja sitten ehkä kuiduttaa. Laitojen rakenteesta kuva ei kerro mitään.Jos runko on kuidutettu kauttaaltaan, niin uuden turkin tekeminen ei ole ongelma. Kynnys toki vaaditaan. Jos laitoja ei ole kuiduttettu sisäpuolelta, arveluuttaa vain osan kuiduttaminen koska kosteus liikkuu kuidun alla helposti ja sen pitää päästä haihtumaan. Jos kosteus ei poistu, lauta lahoaa.
- Kesä
Nyt alakaa kyllä mennä jo aika lujaa.Ei kaikki näköjään tajua mistä on kysymys.
- Onhan noita
Avotilan pohja 250-300 mm vesirajan yläpuolelle, kaikiin nurkkiin 60mm tai isompi reikä laidasta läpi. Kynnykset mielellään yli 200 mm korkeat, sekä avotilan pohjaan huoltoluukut tiivisteillä. Äläkä unohda avotilan alapuolen tuuletusta!
- kesä
Onhan noita kirjoitti:
Avotilan pohja 250-300 mm vesirajan yläpuolelle, kaikiin nurkkiin 60mm tai isompi reikä laidasta läpi. Kynnykset mielellään yli 200 mm korkeat, sekä avotilan pohjaan huoltoluukut tiivisteillä. Äläkä unohda avotilan alapuolen tuuletusta!
Tuuletuskin järjestyis jos jättäis auki leveiden partaiden alta.
- Onhan noita
kesä kirjoitti:
Tuuletuskin järjestyis jos jättäis auki leveiden partaiden alta.
Eikö olisi helpompi laittaa avotilanpohja suoraan vasten laitaa? Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa.
- tollipekko
Onhan noita kirjoitti:
Eikö olisi helpompi laittaa avotilanpohja suoraan vasten laitaa? Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa.
Nythän ei alkuperäinen kysyjä ole kommentoinut asiaa. Olisi kuvitellut, että oikea kysyjä antaa enemmän tietoja koska se auttaa vastauksen saamisessa. Tämä on heittäytynyt mykäksi.
Odotetaan, että saadaan tietää onko runko kuidutettu myös siäpulelta. Jos kyseessä ei ole tolli, niin kysyjä haluaa vastauksen ja seuraa keskutelua. Jos kysyjä on tolli, niin sillä ei ole väliä hänelle, niin miksi meille? - kesä
tollipekko kirjoitti:
Nythän ei alkuperäinen kysyjä ole kommentoinut asiaa. Olisi kuvitellut, että oikea kysyjä antaa enemmän tietoja koska se auttaa vastauksen saamisessa. Tämä on heittäytynyt mykäksi.
Odotetaan, että saadaan tietää onko runko kuidutettu myös siäpulelta. Jos kyseessä ei ole tolli, niin kysyjä haluaa vastauksen ja seuraa keskutelua. Jos kysyjä on tolli, niin sillä ei ole väliä hänelle, niin miksi meille?Kyllähän tuolla on kerrottu aika tarkkaan millainen vene on kyseessä jos viittii lukea.Vene ei ole sisäpuolelta kuidutettu.Nuissa kuvissa olevissa veneissä kyllä näyttäs olevan kai kaariin kiinnitetyt vanerit,Suoraa vasten laitaa vois kait vanerit laittaa jos vene ois kuidutettu sisäpuoleltakin,tulis lisähommia kuiduttaa laitaa yläosastakin,siihen ei kuitua sais kunnolla pysymään kun on hyvin suojattu lahonestoaineella.
- helppo, ei hyvä
Onhan noita kirjoitti:
Eikö olisi helpompi laittaa avotilanpohja suoraan vasten laitaa? Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa.
Pari 60 mm reikää suoraan laidasta läpi toimivat kyllä komeina geysireinä aallon tullessa kylkeen. Ja se tapahtuu satamassakin. Paras tapa olisi viedä tyhjennykset ristii ja pohjan läpi.
- paipaipataressu
kesä kirjoitti:
Kyllähän tuolla on kerrottu aika tarkkaan millainen vene on kyseessä jos viittii lukea.Vene ei ole sisäpuolelta kuidutettu.Nuissa kuvissa olevissa veneissä kyllä näyttäs olevan kai kaariin kiinnitetyt vanerit,Suoraa vasten laitaa vois kait vanerit laittaa jos vene ois kuidutettu sisäpuoleltakin,tulis lisähommia kuiduttaa laitaa yläosastakin,siihen ei kuitua sais kunnolla pysymään kun on hyvin suojattu lahonestoaineella.
Kirjoitin liian monimutkaisesti.
Aloittaja ei ole kommentoinut ketjua eikä antanut lisää tietoa. Jos kyseessä olisi todellinen tilanne, hän seuraisi ketjua ja antaisi tietoja koska haluaa asian ratkeavan.
Tämä on ihan sam tapaus kuin dieselin ryntäämisessä. Aihe syötetään, ja aloittaja joko katoaa tai alkaa esittää kommentoijaa.
Taitaa yksinäinen paitaressu :( - Onhan noita
helppo, ei hyvä kirjoitti:
Pari 60 mm reikää suoraan laidasta läpi toimivat kyllä komeina geysireinä aallon tullessa kylkeen. Ja se tapahtuu satamassakin. Paras tapa olisi viedä tyhjennykset ristii ja pohjan läpi.
Ulkopuolelle vinoreikäinen ritilä, joka kerää myös avotilasta karkuun yrittäviä tavaroita. Satamassa yli puolen metrin laine aiheuttaa muitakin murheita kuin pienet roiskeet avotilan tyhjennys reijistä ;). Ristikkäin asennetut letkutyhjennykset on toiminnalta paremmat, mutta jo 4 kpl 2,5" pohjanläpivientejä venttiileineen maksaa lähes saman kuin tuo vene..
- helppo, ei hyvä
Onhan noita kirjoitti:
Ulkopuolelle vinoreikäinen ritilä, joka kerää myös avotilasta karkuun yrittäviä tavaroita. Satamassa yli puolen metrin laine aiheuttaa muitakin murheita kuin pienet roiskeet avotilan tyhjennys reijistä ;). Ristikkäin asennetut letkutyhjennykset on toiminnalta paremmat, mutta jo 4 kpl 2,5" pohjanläpivientejä venttiileineen maksaa lähes saman kuin tuo vene..
Laine, joka nousee puolen metrin korkeuteen laitaa vasten ei ole edes 20 cm korkuinen ennen laitaan osumistaan. Toisaalta veneen keinuessa aukko tulee lähelle vesilinjaa ja siinäkin asennossa siihen laitaa voi aalto osua. Omassa veneessä pitää vessan pesualtaan poisto sulkea jo kohtalaisessa vasta-aallokossa, vaikka se on syvällä pohjassa ja noin kolmanneksen veneen mitasta keulasta. Muuten nousee altaasta suihku kattoon saakka. Dynamiikkaa ei pidä ikinä aliarvioida.
Kumma kyllä, saan hankittua tarpeelliset helat noin yhdellä prosentilla veneen arvosta. Ja 4 x 2,5" on jo paha ylilyönti mitoituksessa. Joko 2 x 2,5" tai 4 x 1,5" on jo tavallista reilumpi. - lahonesto
kesä kirjoitti:
Kyllähän tuolla on kerrottu aika tarkkaan millainen vene on kyseessä jos viittii lukea.Vene ei ole sisäpuolelta kuidutettu.Nuissa kuvissa olevissa veneissä kyllä näyttäs olevan kai kaariin kiinnitetyt vanerit,Suoraa vasten laitaa vois kait vanerit laittaa jos vene ois kuidutettu sisäpuoleltakin,tulis lisähommia kuiduttaa laitaa yläosastakin,siihen ei kuitua sais kunnolla pysymään kun on hyvin suojattu lahonestoaineella.
Lahonestoaine ei mitenkään estä eikä edes heikennä kuituja tarttumasta.
Parhaat lahonestoaineet ovat vesiliukoisia, ja veden tietenkin annetaan haihtua, eli puun kuivua, ennen laminoimista. Tällaisia lahonestoaineita käytetään aina kaikessa teollisesti valmistetussa painekyllästetyssä puutavarassa ja sitä pitäisi käyttää itsetehdessäkin, jos toimivan lahoneston oikeasti haluaa.
Öljypohjaiset kyllästeet kuten esim Owatrol tai pellavaöljy eivät todellakaan ole lahonestoaineita, vaan niillä rajoitetaan puun elämistä. Niiillä todellakin on laminoinnin tarttumista heikentävä vaikutus, mutta jotkut epoksit tarttuvat silti aivan riittävän lujasti. - ei ristiin!!!
Onhan noita kirjoitti:
Ulkopuolelle vinoreikäinen ritilä, joka kerää myös avotilasta karkuun yrittäviä tavaroita. Satamassa yli puolen metrin laine aiheuttaa muitakin murheita kuin pienet roiskeet avotilan tyhjennys reijistä ;). Ristikkäin asennetut letkutyhjennykset on toiminnalta paremmat, mutta jo 4 kpl 2,5" pohjanläpivientejä venttiileineen maksaa lähes saman kuin tuo vene..
Ristikkäin asennetut tyhjennykset ovat uppiksessa erittäin vaaralliset, kun kyseessä on koko veneen levyinen avotila. Vesi ei itsestään virtaa ylämäkeen, joten tyhjennys ei toimi veneen kallistuessa ja vene kaatuu. Köliveneissä vakavuus riittää tuollaiseenkin ratkaisuun, muttei juuri missään uppiksessa. Kuolemantuottamussyyte odottaa jos moisen pommin myy eteenpäin.
- vain mutua
ei ristiin!!! kirjoitti:
Ristikkäin asennetut tyhjennykset ovat uppiksessa erittäin vaaralliset, kun kyseessä on koko veneen levyinen avotila. Vesi ei itsestään virtaa ylämäkeen, joten tyhjennys ei toimi veneen kallistuessa ja vene kaatuu. Köliveneissä vakavuus riittää tuollaiseenkin ratkaisuun, muttei juuri missään uppiksessa. Kuolemantuottamussyyte odottaa jos moisen pommin myy eteenpäin.
Ristiin meneviä putkia ei tarvitse, eikä edes pidä viedä vastakkaiseen reunaan saakka, vaan lähemmäs keskilinjaa. Kun avotilan pohja on sen parikymmentä senttiä vesirajan yläpuolella, ei ole stabiliteettiongelmia leveimmänkään avotilan kanssa. Oletko ikinä muualla kuin mielikuvituksessasi kuullut stabileteettiongelmista ristikkäisten poistoputkien takia? Vakavuuslaskelmat eivät ole edes mitään rakettitiedettä, mutta mutulla tulee sutta ja sekundaa.
- 13 + 13
vain mutua kirjoitti:
Ristiin meneviä putkia ei tarvitse, eikä edes pidä viedä vastakkaiseen reunaan saakka, vaan lähemmäs keskilinjaa. Kun avotilan pohja on sen parikymmentä senttiä vesirajan yläpuolella, ei ole stabiliteettiongelmia leveimmänkään avotilan kanssa. Oletko ikinä muualla kuin mielikuvituksessasi kuullut stabileteettiongelmista ristikkäisten poistoputkien takia? Vakavuuslaskelmat eivät ole edes mitään rakettitiedettä, mutta mutulla tulee sutta ja sekundaa.
Eihän kyse ole ristikkäisistä putkista jos ne eivät mene keskilinjan toiselle puolelle.
Katsopa sanakirjasta ensin mitä ristikkäisellä tarkoitetaan ja palaa tänne trollaamaan vasta sen jälkeen. - trolli?
13 + 13 kirjoitti:
Eihän kyse ole ristikkäisistä putkista jos ne eivät mene keskilinjan toiselle puolelle.
Katsopa sanakirjasta ensin mitä ristikkäisellä tarkoitetaan ja palaa tänne trollaamaan vasta sen jälkeen.Sanoiko joku ettei mene ristiin keskilinjan yli? Yritä ensin ymmärtää, mikä ero on viedä vastakkaiselle reunalle saakka tai jättää lähemmäs keskilinjaa. Mieti vielä senkin jälkeen, mitä se tarkoittaa geometriassa. Tule sitten puhumaan lisää trollauksesta.
- kesä
Mitähän tietoa tässä vielä tarttis.Muutama vastaus on tullut jotka ymmärtävät mistä on kysymys.Tässä on muutakin tekemistä kuin vastailla jokaiselle joka ei asiaa ymmärrä.
- Kesä
Taidan Luopua ajatuksesta tehdä tätä hommaa,koska esim: Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa. Aivan niinkuin:ONHAN NOITA osasi kertoa.Kiitos kuitenkin kaikille jotka olivat mukana hommassa.TV:Kesä.
- harjoittelemaan
Kesä kirjoitti:
Taidan Luopua ajatuksesta tehdä tätä hommaa,koska esim: Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa. Aivan niinkuin:ONHAN NOITA osasi kertoa.Kiitos kuitenkin kaikille jotka olivat mukana hommassa.TV:Kesä.
Ei mennyt tämä bluffi täydestä.
- Bossu
Kesä kirjoitti:
Taidan Luopua ajatuksesta tehdä tätä hommaa,koska esim: Ylimääräinen ulkolaita aiheuttaa sellaisen kolon minne ei pääse huoltamaan rakenteita ja lisäksi tyhjennykset pitäisi letkuttaa. Aivan niinkuin:ONHAN NOITA osasi kertoa.Kiitos kuitenkin kaikille jotka olivat mukana hommassa.TV:Kesä.
Olisko mahdollista tehdä tila itsetyhjentyväksi ja sitten laittaa pariin tärkeään kohtaan luukku. Jos vene ei ole mikään valtamerialus, niin ne luukut voisi tehdä itse vanerista. Sellaisia myydään myös valmiina, mutta ne maksaa. Tiikkirimasta ja -vanerista saisi nätit ja kestävät luukut. Pohjalla muutaman sentin korkeus kaulukselle riittää sadevedelle ja satunnaiselle roiskevedelle. Reunoilla ne voisi vaikka ruuvata kiinni. Avotilan seinät voisi jättää vähemmälle kuidullekin, kun ei se tila kuitenkaan tule täyteen vettä. Jos avotila on takana, niin ulosmeno peräpeiliin vesirajan yläpuolelle. Tulee huolto vähemmän kriittiseksi. Kaiken kaikkiaan, jos vene on lähinnä saaristokäytössä tai aivan rannikon tuntumassa, ei sitä kannata ehkä rakentaa atlantin vaatimusten mukaan. Jos vettä menee sisään, pumpataan se pois kuten ennenkin.
18mm vaneri on riittävä, paitsi jos avotilasta tulee leveä eikä ole välitukia. Pohjalle ainakin 3-4 kerrosta 600g mattoa. Tarpeeksi hartsia, ettei tule ilmakoloja. Reunat ja nurkat on hankala tehdä, täytyy katkaista matto niiden kohdalla ja laittaa päälle ohuempaa, kun ei noin paksu matto taivu. - miksei 2€ pressu?
Bossu kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä tila itsetyhjentyväksi ja sitten laittaa pariin tärkeään kohtaan luukku. Jos vene ei ole mikään valtamerialus, niin ne luukut voisi tehdä itse vanerista. Sellaisia myydään myös valmiina, mutta ne maksaa. Tiikkirimasta ja -vanerista saisi nätit ja kestävät luukut. Pohjalla muutaman sentin korkeus kaulukselle riittää sadevedelle ja satunnaiselle roiskevedelle. Reunoilla ne voisi vaikka ruuvata kiinni. Avotilan seinät voisi jättää vähemmälle kuidullekin, kun ei se tila kuitenkaan tule täyteen vettä. Jos avotila on takana, niin ulosmeno peräpeiliin vesirajan yläpuolelle. Tulee huolto vähemmän kriittiseksi. Kaiken kaikkiaan, jos vene on lähinnä saaristokäytössä tai aivan rannikon tuntumassa, ei sitä kannata ehkä rakentaa atlantin vaatimusten mukaan. Jos vettä menee sisään, pumpataan se pois kuten ennenkin.
18mm vaneri on riittävä, paitsi jos avotilasta tulee leveä eikä ole välitukia. Pohjalle ainakin 3-4 kerrosta 600g mattoa. Tarpeeksi hartsia, ettei tule ilmakoloja. Reunat ja nurkat on hankala tehdä, täytyy katkaista matto niiden kohdalla ja laittaa päälle ohuempaa, kun ei noin paksu matto taivu.Jos kysymyksessä on puurakenteinen sisävesikäyttöön suunniteltu vene, yksinkertaisin ja turvallisin ratkaisu olisi avotilan peite/sadekatos. Hinta voi olla 2 euroa, jos rautakaupassa myytävän 2x3 m kokoinen kevytpeite riittää avotilan suojaksi. Miksi pitäisi rakentaa itsetyhjennys?
Keskustelussa ei ole riittävästi painotettu sitä turvallisuusriskiä, jonka vain muutamia cm vesilinjaa korkeammalla oleva lattiataso aiheuttaa, kun se on jopa neljällä putkella yhdistetty veden pinnan alle. Riski on veneen uppoaminen! Se voi tapahtua kallistuman tai kuorman suorauksena, jolloin putkista alkaakin virrata vettä veneeseen. Mitä enemmän vettä on avotilassa, sen kovemmalla paineella sitä tulee tyhjennysputklista lisää.
Kuorman lisääntyminen voi tapahtua satamassakin, jos vene vuotaa hiljalleen (niinkuin puuveneet usein).
Luulisin, että pieniin (alle 32 mm) putkiin liittyy tukkeamisriski esim. syksyn lehtien kertyessä avotilaan. Mitäpä, jos avotila alkaa täyttyä rankkasateessa?
Perinteinen puuvene ilman itsetyhjentyvää avotilaa sietää suuren vesilastin ilman uppoamista.
Turvallisuuden ja rahansäästön kannalta olisi viisainta jättää projekti toteuttamatta.
Mikäli vene on tarkoitus muuttaa avomerikäyttöön, jossa kysymys on avotilaan murtuvien aaltojen tyhjenemisestä, avotilan koosta ja itsetyhjennyksestä löytynee vaatimustietoa vaikkapa EU:n kategorialuokituksesta. Se miten paksua vaneria ja montako kerrosta lasikuitumattoa pannaan on nikkaroinnin yksityiskohta. - Bossu
miksei 2€ pressu? kirjoitti:
Jos kysymyksessä on puurakenteinen sisävesikäyttöön suunniteltu vene, yksinkertaisin ja turvallisin ratkaisu olisi avotilan peite/sadekatos. Hinta voi olla 2 euroa, jos rautakaupassa myytävän 2x3 m kokoinen kevytpeite riittää avotilan suojaksi. Miksi pitäisi rakentaa itsetyhjennys?
Keskustelussa ei ole riittävästi painotettu sitä turvallisuusriskiä, jonka vain muutamia cm vesilinjaa korkeammalla oleva lattiataso aiheuttaa, kun se on jopa neljällä putkella yhdistetty veden pinnan alle. Riski on veneen uppoaminen! Se voi tapahtua kallistuman tai kuorman suorauksena, jolloin putkista alkaakin virrata vettä veneeseen. Mitä enemmän vettä on avotilassa, sen kovemmalla paineella sitä tulee tyhjennysputklista lisää.
Kuorman lisääntyminen voi tapahtua satamassakin, jos vene vuotaa hiljalleen (niinkuin puuveneet usein).
Luulisin, että pieniin (alle 32 mm) putkiin liittyy tukkeamisriski esim. syksyn lehtien kertyessä avotilaan. Mitäpä, jos avotila alkaa täyttyä rankkasateessa?
Perinteinen puuvene ilman itsetyhjentyvää avotilaa sietää suuren vesilastin ilman uppoamista.
Turvallisuuden ja rahansäästön kannalta olisi viisainta jättää projekti toteuttamatta.
Mikäli vene on tarkoitus muuttaa avomerikäyttöön, jossa kysymys on avotilaan murtuvien aaltojen tyhjenemisestä, avotilan koosta ja itsetyhjennyksestä löytynee vaatimustietoa vaikkapa EU:n kategorialuokituksesta. Se miten paksua vaneria ja montako kerrosta lasikuitumattoa pannaan on nikkaroinnin yksityiskohta.Uudet läpiviennit on tietysti riski. Pitää huolehtia siitä, että on riittävä korkeus läpiviennistä veneen sisätiloihin. Tämä edellyttänee kynnystä sisätiloihin. Tällainen ratkaisu on kuitenkin melkein poikkeuksetta hytillisissä uusissa veneissä, joten se katsotaan turvalliseksi. Vuotava puuvene on aina uppoamisriskin alainen.
- enemmän + vai - ?
Bossu kirjoitti:
Uudet läpiviennit on tietysti riski. Pitää huolehtia siitä, että on riittävä korkeus läpiviennistä veneen sisätiloihin. Tämä edellyttänee kynnystä sisätiloihin. Tällainen ratkaisu on kuitenkin melkein poikkeuksetta hytillisissä uusissa veneissä, joten se katsotaan turvalliseksi. Vuotava puuvene on aina uppoamisriskin alainen.
Niinpä. On monta kysymystä turvallisuudesta ja sen mahdollisesta heikkenemisestä.
Ja mitä hyötyä tällä kaikella veneen alkuperäisen rakenteen muuttamisella saadan aikaan? Vain siihenkö pyritään, ettei sateen jälkeen tarvitse käyttää tyhjennyspumppua? Nouseeko vai heikkeneekö veneen jälleenmyyntiarvo tee-se-itse-muutoksilla?
Oman kokemukseni perusteella tiedän, ettei hankintavuotena eikä ehkä parina seuraavanakaan ole mielessä veneen vaihto. Vasta sitten valkenee, ettei tämä paatti voikaaan olla se "lopullinen". Toisinaan ajatus veneen vaihdosta on kypsynyt vasta yli kymmenen vuoden päästä (itselläni nyt kahdeksas vene yli 60 veneilyvuoteni aikana). - Avotila riski
Bossu kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä tila itsetyhjentyväksi ja sitten laittaa pariin tärkeään kohtaan luukku. Jos vene ei ole mikään valtamerialus, niin ne luukut voisi tehdä itse vanerista. Sellaisia myydään myös valmiina, mutta ne maksaa. Tiikkirimasta ja -vanerista saisi nätit ja kestävät luukut. Pohjalla muutaman sentin korkeus kaulukselle riittää sadevedelle ja satunnaiselle roiskevedelle. Reunoilla ne voisi vaikka ruuvata kiinni. Avotilan seinät voisi jättää vähemmälle kuidullekin, kun ei se tila kuitenkaan tule täyteen vettä. Jos avotila on takana, niin ulosmeno peräpeiliin vesirajan yläpuolelle. Tulee huolto vähemmän kriittiseksi. Kaiken kaikkiaan, jos vene on lähinnä saaristokäytössä tai aivan rannikon tuntumassa, ei sitä kannata ehkä rakentaa atlantin vaatimusten mukaan. Jos vettä menee sisään, pumpataan se pois kuten ennenkin.
18mm vaneri on riittävä, paitsi jos avotilasta tulee leveä eikä ole välitukia. Pohjalle ainakin 3-4 kerrosta 600g mattoa. Tarpeeksi hartsia, ettei tule ilmakoloja. Reunat ja nurkat on hankala tehdä, täytyy katkaista matto niiden kohdalla ja laittaa päälle ohuempaa, kun ei noin paksu matto taivu.Ei siihen mitään avomerta tarvita että vene uppoaa liian pienien tyhjennysputkien takia. Lisää voi lukea vaikka onnettomuustutkintakeskuksen raportista D6/2010M.
- Bossu
enemmän + vai - ? kirjoitti:
Niinpä. On monta kysymystä turvallisuudesta ja sen mahdollisesta heikkenemisestä.
Ja mitä hyötyä tällä kaikella veneen alkuperäisen rakenteen muuttamisella saadan aikaan? Vain siihenkö pyritään, ettei sateen jälkeen tarvitse käyttää tyhjennyspumppua? Nouseeko vai heikkeneekö veneen jälleenmyyntiarvo tee-se-itse-muutoksilla?
Oman kokemukseni perusteella tiedän, ettei hankintavuotena eikä ehkä parina seuraavanakaan ole mielessä veneen vaihto. Vasta sitten valkenee, ettei tämä paatti voikaaan olla se "lopullinen". Toisinaan ajatus veneen vaihdosta on kypsynyt vasta yli kymmenen vuoden päästä (itselläni nyt kahdeksas vene yli 60 veneilyvuoteni aikana).Aikoinaan isällä oli Guy 27 purjevene. Siinä tuli vesi sisään avotilaan tyhjennysreiistä, kun laittoi dieseliin enemmän kierroksia. Se oli kuitenkin ihan tehdasasennus Ei se musta mahdottoman vaarallista ole, kun ei se tule aaltoina. Ei olla kuitenkaan lähdössä Draken salmea ylittämään talvella.
- kesä
enemmän + vai - ? kirjoitti:
Niinpä. On monta kysymystä turvallisuudesta ja sen mahdollisesta heikkenemisestä.
Ja mitä hyötyä tällä kaikella veneen alkuperäisen rakenteen muuttamisella saadan aikaan? Vain siihenkö pyritään, ettei sateen jälkeen tarvitse käyttää tyhjennyspumppua? Nouseeko vai heikkeneekö veneen jälleenmyyntiarvo tee-se-itse-muutoksilla?
Oman kokemukseni perusteella tiedän, ettei hankintavuotena eikä ehkä parina seuraavanakaan ole mielessä veneen vaihto. Vasta sitten valkenee, ettei tämä paatti voikaaan olla se "lopullinen". Toisinaan ajatus veneen vaihdosta on kypsynyt vasta yli kymmenen vuoden päästä (itselläni nyt kahdeksas vene yli 60 veneilyvuoteni aikana).Itsehän se on tehty venekkin ja jos ventekijä tekis siihen pikku parannuksia niin lulisi sen arvon vain nousevan.Itse tyhjentyvän avotilan hyviä puolia on mm tilan puhtaana pysyminen,helppohoitovuus, kun siitä kaikki pikku roska huilais mereen,esim verkkokalastuksessa ois hyvä heittää ämpärillinen vettä lattialle ja kappas vaan kaikki pikku roska on hävinnyt ja pilssi on ihan kuiva.
- 5 + 1
kesä kirjoitti:
Itsehän se on tehty venekkin ja jos ventekijä tekis siihen pikku parannuksia niin lulisi sen arvon vain nousevan.Itse tyhjentyvän avotilan hyviä puolia on mm tilan puhtaana pysyminen,helppohoitovuus, kun siitä kaikki pikku roska huilais mereen,esim verkkokalastuksessa ois hyvä heittää ämpärillinen vettä lattialle ja kappas vaan kaikki pikku roska on hävinnyt ja pilssi on ihan kuiva.
Kelluva pikkuroska ei todellakaan poistu veden alle johdettujen tyhjennysputkien kautta, vaan tukkii putket kelluessaan putken sisällä vesirajassa. Tämä tulee huomata erityisesti verkkokalastuksessa.
Lisäksi kalanperkeiden mereen heittäminen on ympäristörikos.
Tämä siitä huolimatta että meressä ilman ihmisen asiaan puuttumista kuolleen kalan massa päätyy myös kokonaisuudessaan mereen. Laki on mikä on. - Onko pakko tehdä väärin?
5 + 1 kirjoitti:
Kelluva pikkuroska ei todellakaan poistu veden alle johdettujen tyhjennysputkien kautta, vaan tukkii putket kelluessaan putken sisällä vesirajassa. Tämä tulee huomata erityisesti verkkokalastuksessa.
Lisäksi kalanperkeiden mereen heittäminen on ympäristörikos.
Tämä siitä huolimatta että meressä ilman ihmisen asiaan puuttumista kuolleen kalan massa päätyy myös kokonaisuudessaan mereen. Laki on mikä on.Vedenalle johdettuja putkia on ainoastaan purjeveneiden avotiloissa, pääsääntöisesti kaikki vedentyhjennykset johdetaan vesirajan yläpuolelle.
- väärin tyhjennetty!
Onko pakko tehdä väärin? kirjoitti:
Vedenalle johdettuja putkia on ainoastaan purjeveneiden avotiloissa, pääsääntöisesti kaikki vedentyhjennykset johdetaan vesirajan yläpuolelle.
Niiden on, jotka vaativat putkien menevän avotilan alla ristiin.
Jos ristiin menevät putket laittaa vesilinjan yläpuolelle on kaato niin vähäinen ettei putki tyhjennä vettä, koska hiemankin kallistuneessa veneessä putki johtaa vettä alapuolelta avotilaa ylämäkeen.
- kesä
Vene tulis tosiaan ihan rannikko käyttöön.Samoilla linjoilla ollaan Bossun kanssa nähtäväksi jää tuleeko sitä koskaan toteutettua.Ulosmeno putken laittohan se tässä ois kyseenalainen kun menis lattian ja rungon läpi,eikä sinne pääsis korjauksia tekemään jos alkais välistä vuotamaan.
- Bossu
Senpä takia ehdotin huoltoluukkua.
- Onhan noita
Bossu kirjoitti:
Senpä takia ehdotin huoltoluukkua.
Senpä takia ehdotin laitaläpivientejä.
- monta muuttujaa...
Onhan noita kirjoitti:
Senpä takia ehdotin laitaläpivientejä.
Laita- tai peräläpivienti vesilinjan yläpuolelle edellyttää avotilan pohjan suurempaa korkeuseroa veteen nähden kuin alas johdetut tyhjennysputket. Veneenrakennuskirjoista löytyy perustelut ja ohjeet. Ehkäpä googlen haullakin englanniksi.
Avoperäkin on toimiva ratkaisu, jos avotila on veneen perässä. - Onhan noita
monta muuttujaa... kirjoitti:
Laita- tai peräläpivienti vesilinjan yläpuolelle edellyttää avotilan pohjan suurempaa korkeuseroa veteen nähden kuin alas johdetut tyhjennysputket. Veneenrakennuskirjoista löytyy perustelut ja ohjeet. Ehkäpä googlen haullakin englanniksi.
Avoperäkin on toimiva ratkaisu, jos avotila on veneen perässä.Työveneohjeisto löytyy ihan Suomeksi ja netistä, jos haluaa aihetta opiskella.
- Hartsa Epoksi
Onhan noita kirjoitti:
Työveneohjeisto löytyy ihan Suomeksi ja netistä, jos haluaa aihetta opiskella.
Tällä osastolla on liian viisasta porukkaa. Tee avotila mieleiseksi, vesivaneri, bilteman läpiviennit ja putket. Kustannus kaljoineen noin 100€.
- liian viistasta??
Hartsa Epoksi kirjoitti:
Tällä osastolla on liian viisasta porukkaa. Tee avotila mieleiseksi, vesivaneri, bilteman läpiviennit ja putket. Kustannus kaljoineen noin 100€.
Lue kumminkin onnettomuustutkintalautakunnan raportti moottoriveneen uppoamisesta, joka johtui liian hitaasta avotilan tyhjenemisestä. Onnettomuuspaikka oli Suomenlahden saaristossa, tuulta 8 m/s puuskissa 13 m/s, merkitsevä aallonkorkeus 0.5 m.
http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2010/d62010m_tutkintaselostus/d62010m_tutkintaselostus.pdf - kesä
Hartsa Epoksi kirjoitti:
Tällä osastolla on liian viisasta porukkaa. Tee avotila mieleiseksi, vesivaneri, bilteman läpiviennit ja putket. Kustannus kaljoineen noin 100€.
Näin niitä on minunki mielestä tehty ainakin näihin Runni perähyttiveneisiin.Pinnalla ja käytössä olleet vuosikymmeniä.Asia näyttää olevan niin mielenkiintoinen että kysynpä itse valmistajalta joka on veneen tehnyt ja haluaisin hänenkin mielipiteen kuulla.Ilmoittelen asiasta palstalla jos saan Tervosen jostain esiin.
- kesä
kesä kirjoitti:
Näin niitä on minunki mielestä tehty ainakin näihin Runni perähyttiveneisiin.Pinnalla ja käytössä olleet vuosikymmeniä.Asia näyttää olevan niin mielenkiintoinen että kysynpä itse valmistajalta joka on veneen tehnyt ja haluaisin hänenkin mielipiteen kuulla.Ilmoittelen asiasta palstalla jos saan Tervosen jostain esiin.
Tervonen saatiin langan päähän ja tunnisti kyseisen veneen.Eikä ollut kuulema mitään ongelmaa tehdä veneeseen muutos asioita.Kertoi tosi tarkkaan mitä pitäs tehdä mutta enpä ala niistä sen enenpää kirjoittamaan kun kummiskin jotkut on eri mieltä.Pahus vaan kun hän ei joutanut sitä itse tekemään,itse en kuiteskaan ala kyseiseen hommaan.
- Ei kai salaisuus?
kesä kirjoitti:
Tervonen saatiin langan päähän ja tunnisti kyseisen veneen.Eikä ollut kuulema mitään ongelmaa tehdä veneeseen muutos asioita.Kertoi tosi tarkkaan mitä pitäs tehdä mutta enpä ala niistä sen enenpää kirjoittamaan kun kummiskin jotkut on eri mieltä.Pahus vaan kun hän ei joutanut sitä itse tekemään,itse en kuiteskaan ala kyseiseen hommaan.
Kerro edes sen verran, että tarvitseeko uutta turkkia vai laminoidaanko vanha. Myös laidat kiinnostaa, laitetaanko avotilaaan kotelo vain laminoidaanko reunat?
- Bossu
Ei kai salaisuus? kirjoitti:
Kerro edes sen verran, että tarvitseeko uutta turkkia vai laminoidaanko vanha. Myös laidat kiinnostaa, laitetaanko avotilaaan kotelo vain laminoidaanko reunat?
Jos laidat on laminoitu sisältä ja ulkoa niin eikös ne mahda lahota parissa vuodessa.
- 5 + 13
Bossu kirjoitti:
Jos laidat on laminoitu sisältä ja ulkoa niin eikös ne mahda lahota parissa vuodessa.
On monia kymmeniä vuosia vanhoja veneitä, joissa ei vieläkään ole mitään laho-ongelmia, vaikka ovat molemmilta puolilta laminoituja.
Balsa muuten lahoaa paljon helpomin kuin kotimaiset havupuut, ja sekin on toisinaan kestänyt 1970 luvulta nykypäivään ilman mitään ongelmia.
Puhut siis pelkkää puppua tietämättä asiasta mitään. - kesä
Ei kai salaisuus? kirjoitti:
Kerro edes sen verran, että tarvitseeko uutta turkkia vai laminoidaanko vanha. Myös laidat kiinnostaa, laitetaanko avotilaaan kotelo vain laminoidaanko reunat?
Veneessähän on olemassa nyt teljut.Uusi lattia laitetaan oikeaan korkoon ja kaarevuutta , vene ei ole sisäpuolelta kuidutettu,siksi vanerit kiinnnitetään kaariin ylhäältä jätetään auki koska parteet ovat leveät,siihen jää sopivasti tuuletusraot. Lasikuitu päälle,siinähän se kotelo on.Sen tarkenpaa ei tullut vanerien paksuuksista juteltua.Ulosmeno putkista en osaa tarkemmin sanoa kun tuli niin paljon asiaa mutta aika matalalle tarvi laittaa,niin ja tietty huoltoluukut,jos lattian alle jää vaikka tankki ym,selvää pässinlihaa.
- Bossu
5 + 13 kirjoitti:
On monia kymmeniä vuosia vanhoja veneitä, joissa ei vieläkään ole mitään laho-ongelmia, vaikka ovat molemmilta puolilta laminoituja.
Balsa muuten lahoaa paljon helpomin kuin kotimaiset havupuut, ja sekin on toisinaan kestänyt 1970 luvulta nykypäivään ilman mitään ongelmia.
Puhut siis pelkkää puppua tietämättä asiasta mitään.No ei ne lahoa, jos ei vettä mene sisään. Jos vettä pääsee sisään, se lahottaa eikä tule ikinä pois. Balsakin lahoaa, jos sinne ytimeen pääsee vettä. En itse uskaltaisi ottaa riskiä kyseessä olevassa tapauksessa.
- Yanmarilla
kesä kirjoitti:
Veneessähän on olemassa nyt teljut.Uusi lattia laitetaan oikeaan korkoon ja kaarevuutta , vene ei ole sisäpuolelta kuidutettu,siksi vanerit kiinnnitetään kaariin ylhäältä jätetään auki koska parteet ovat leveät,siihen jää sopivasti tuuletusraot. Lasikuitu päälle,siinähän se kotelo on.Sen tarkenpaa ei tullut vanerien paksuuksista juteltua.Ulosmeno putkista en osaa tarkemmin sanoa kun tuli niin paljon asiaa mutta aika matalalle tarvi laittaa,niin ja tietty huoltoluukut,jos lattian alle jää vaikka tankki ym,selvää pässinlihaa.
Tein -70 luvun lopulla perähytti veneeseen kannen just noin, kun edellä kerroit, vaneri oli 9mm. Luukun karmit oli jotain 80 milliä korkeat ja kansi n. 80 senttiä kanttiinsa. 2" Putket kulmiin, pikkuisen vinoon taapäin ja ulkopuolelle 8x12 sentin kumiläpät, läpän etureunaan happoinen latta 2x20x80 milliä pystyyn ja parilla puuruuvilla kiinni. Läpät olivat pikkuisen raollaan, sadevesi valui hyvin pois, ajaessa aalto ei tullut sisään. Harmi kun siihen aikaan ei ollut parempia kameroita, katselin kuvia, mutta oli sen verran epäselviä, etten viittinyt tänne laittaa.
- Anonyymi
Rakennan veneitä työkseni me käytetään 9-12 mm vaneria. alapuolelle 600matoa 1kerros ja yläpuolelle joka toimii veneen latiana tulee 2x600. jos teet vanhaan veneeseen muosta hioa kunnolla jotta uusi kuitu tartuu. Itse käytämme lasikuitu kittiä kiinitikseen ja tiivistykseen eli liimataan sillä kiini ja 2x600 yli.
- Anonyymi
Toivottavasti tuo aloittaja ei ole vielä ryhtynyt tuohon hommaan ja on muistanut käydä päivystämässä täältä ohjeita D.
- Anonyymi
No ilmankos oli lähikaupassa onkimadot loppu!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812