Sain vanhat minkki ja piisami turkit.
Turkit ovat jostakin vuosikymmenien takaa, ja "väärin varastoituna" haisevat tietysti, kuin "kuolleet eläimet".
Karvat ovat kuitenkin säilyneet varsin kauniina.
Voiko niitä pestä jotenkin? Lähinnä karvaa.
Ajattelin purkaa turkit osiksi(pestä osat) ja tehdä uudet vuoret yms...yms...
Onko jollakin kokemusta tai tietoa? Tai tietoa, ketä tietäisi?
---> vai nakkaanko turkit suoraan roskikseen.
Turkin huolto/entisöinti
5
3457
Vastaukset
- iris
Älä nyt ainakaan roskiin heitä.
Kaivoin taas äidin vanhan niksikirjan esille.
Siellä oli seuraavaa:
Pehmeät lyhtkarvaiset turkikset puhdistetaan kuumennetulla hiekalla tai hiekka- ja sahajauhoseoksella.
Rasvaantunut ja vanuttunut turkis saadaan raikkaaksi hieromalla sitä voimakkaasti liitu-, ruis- tai vehnäjauholla tai hiekalla. Vuori on suojattava jottei se puolestaan likaannu päällisen puhdistamisen aikana.
Turkisnahkaa ei saa koskaan käsitellä vedellä.
Näitä tietoja ei enään uusissa kirjoissa ole joten olen vanhoja niksejä kirjoitellut neuvoksi silloin tällöin.- Sini
Minulla on paritkin mokkahanskat, muuten aivan hyvät, mutta sormet ovat alkaneet kiiltää, nehän tietty kuluvat ensin ja likaantuvatkin. Voisiko niille tehdä jotain "virkistykseksi"?
- Nimetön
Sini kirjoitti:
Minulla on paritkin mokkahanskat, muuten aivan hyvät, mutta sormet ovat alkaneet kiiltää, nehän tietty kuluvat ensin ja likaantuvatkin. Voisiko niille tehdä jotain "virkistykseksi"?
Turkiksista en tiedä, mutta pelkästä nahasta kyllä....
Mokkanahalle, eli (haljasnahalle) on olemassa omat puhdistusaineet. Käytännössä kuitenkin sen "kiiltävyyden" saat poistettua hiekkapaperilla.
Itse puhdistin kengät ihan hiontakivellä, mutta käytännössä neuvon hakemaan kaupasta hienointa hiekkapaperia, mitä löytyy.
Joskus "rasvaiset" kulumat ovat tietenkin jo niin
liiskanneet nahan, että ihan alkuperäiseen kuntoon sitä ei saa.
Tämä olisikin syytä aina tehdä aika ajoin esim. (uusille)kengille, jotka talvella tietysti saavat vettä ulkona. Näin ne säilyvät vuosi kausia, kuin uutena.
Kun puhdistus ja hionta on suoritettu suosittelen lämpimästi suojaamaan nahan. Vedeltä ja lialta.
Esim. kotimainen Soft Care on tälläinen merkki, jolta löytyy hyviä ja riittoisia nahanhoito tuotteita.
*majava* - Sini
Nimetön kirjoitti:
Turkiksista en tiedä, mutta pelkästä nahasta kyllä....
Mokkanahalle, eli (haljasnahalle) on olemassa omat puhdistusaineet. Käytännössä kuitenkin sen "kiiltävyyden" saat poistettua hiekkapaperilla.
Itse puhdistin kengät ihan hiontakivellä, mutta käytännössä neuvon hakemaan kaupasta hienointa hiekkapaperia, mitä löytyy.
Joskus "rasvaiset" kulumat ovat tietenkin jo niin
liiskanneet nahan, että ihan alkuperäiseen kuntoon sitä ei saa.
Tämä olisikin syytä aina tehdä aika ajoin esim. (uusille)kengille, jotka talvella tietysti saavat vettä ulkona. Näin ne säilyvät vuosi kausia, kuin uutena.
Kun puhdistus ja hionta on suoritettu suosittelen lämpimästi suojaamaan nahan. Vedeltä ja lialta.
Esim. kotimainen Soft Care on tälläinen merkki, jolta löytyy hyviä ja riittoisia nahanhoito tuotteita.
*majava*Annoitpa oikein selvät neuvot. Hiekkapaperia ei ihan ensin tule ajatelleeksi!
- Kutoisinko turkin?
Kysyit neuvoa turkkien virkistämiseen, siihen en osaa vastata, mutta oman turkkini uudistamista olen pohtinut näin: ratkon turkikset sentin siivuiksi, ompelen pitkiksi nauhoiksi ja kudon paksuilla puikoilla takiksi.( Näin tämäntapaisia naisten messuilla)Oma turkkini on sinikettua ja jäänyt auttamattoman pieneksi. Tiedän, että työ on vaativa ja kärsivällisyytta koetteleva, mutta muunlaistakaan uudistamista en turkilleni keksi.
ps. vanhat niksikirjat ovat kullanarvoisia, niiden parissa kokee kunnon elämyksiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872