Opiskelija asunto

Haluuntietää

Oon siis 15v tyttö kohta 16v. Oon toden näkösesti lähössä turkuun opiskelemaan (asun tällä hetkellä espoon lähellä). Niin mietin tota opiskelija asuntoo (oon siis ite ettiny tietoo kans asumusesta ym). Mut voisko joku kertoo viel jotai et mitä tukii siin voi saada mistä sä joudut maksaa kannattaaks asuu soluasunnos ym. Oisin tosi kiitollinen jis joku kertos haluun oikeesti tietää. Ja sit pääseeks 16v töihin vaik johonki kahvilaan tai konditoriaan, leipuri-kondiittoriks ois tarkotus opiskella.

12

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertyuj

      16-vuotiaana voit saada opintotuen asumislisää, jos vanhempien tulot eivät sen saamista estä. Sama koskee opintolainaa. Vaikka saisit molemmat, et niillä kyllä elä. Rahaa on saatava muualta ja vanhemmat ovat elatusvelvollisia.

      Soluasunnossa asuminen tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin omassa vuokra-asunnossa asuminen. Jokaisen pitää itse punnita soluasumisen plussia ja miinuksia ja miettiä sopiiko se itselle.

      16-vuotias voi päästä töihin (henkilökohtaisesti en pidä sitä kuitenkaan millään tavalla todennäköisenä ellei satu suhteilla pääsemään töihin). Mainitsemissasi paikoissa vaaditaan hygieniapassi. Sehän sinulla jo varmaan on.

    • Haluuntietää

      Jos asuu soluasunnossa poljon siitä joutuu maksaa ja voiks kuka vaa tulla sun kämppiksesks?

      • Enolevarma:D

        Soluasuntojen vuokrat riippuu tosi paljon kaupungista. En yhtää osaa sanoo kui kallista turussa on, varmaa pikkusen halvempaa ku hesassa, toivottavasti :) ja siis periaatteessa voi tulla kuka vaa. Mut ne saattaa laittaa samaan soluun mahd.samanlaisii ihmisii, eli kantsii kertoo omassa ilmoituksessa esim omat harrastukset, josko löytyis joku samantyyppinen:) ja siis mun tietääkseni osa soluista on niitä mihi pitää ite laittaa ilmoitus ja joku muu huomaa sen ja ottaa yhteyttä. Ja sit on niitä että saat kämpän jonku firman kautta joka päättää ite kuka tulee samaan kämppään...
        amisopiskelijan voi olla vaikeampi saada opiskelijakämppää kuin korkeakouluopiskelijan, ota myös se huomioon.
        kysyin lisätietoa oman koulusi opinto ohjaajalta:)


      • Enolevarma:D
        Enolevarma:D kirjoitti:

        Soluasuntojen vuokrat riippuu tosi paljon kaupungista. En yhtää osaa sanoo kui kallista turussa on, varmaa pikkusen halvempaa ku hesassa, toivottavasti :) ja siis periaatteessa voi tulla kuka vaa. Mut ne saattaa laittaa samaan soluun mahd.samanlaisii ihmisii, eli kantsii kertoo omassa ilmoituksessa esim omat harrastukset, josko löytyis joku samantyyppinen:) ja siis mun tietääkseni osa soluista on niitä mihi pitää ite laittaa ilmoitus ja joku muu huomaa sen ja ottaa yhteyttä. Ja sit on niitä että saat kämpän jonku firman kautta joka päättää ite kuka tulee samaan kämppään...
        amisopiskelijan voi olla vaikeampi saada opiskelijakämppää kuin korkeakouluopiskelijan, ota myös se huomioon.
        kysyin lisätietoa oman koulusi opinto ohjaajalta:)

        * kysy lisätietoa :D


    • Haluuntietää

      Ja sitte vielä tälläne ktsymys :D ku kesällä saa tietää mihin pääsee opskelemaan niin miten sä lähet hakee sitä asuntoo sitte?

    • Haluuntietää

      Sitte näistä töistä jos 16v onnistuis pääsemään töihin haluaisin kahvilaan, leipomoon tai konditoriaan töihin mut jos näihin ei pääse nii oisko teil jotai ehdotuksia? Työn ei oo pakko perustuu elintarvikealaan kuha nyt jotai työtä sais et saa rahaa :D

    • 95tytttöööö

      Jos sulla on iso perhe ni soluasunto on sulle rauhan tyyssija, ite panikoisin et millasii ihmisii mun kämppään muuttaa kunnes tajusin et (yli) mun ikäset ihmiset ei oo mitään verrattuna mun sisarusparveen kotona. Ne ymmärtää puhetta, ne voi auttaa ja neuvoo sua, niitten kaa voi jutella ja ne tajuu jollet haluu olla tekemisis niiten kaa.

      Kelan sivuilt löytyy opiskelijan tuet, aika selkeesti mun mielest et minkä ikäsenä saa mitäki ja mite vanhempien tulot vaikuttaa.

      Vuokra-ilmotuksessa lukee et sisältyykö vesi ja sähkö vuokraan vai onko erikseen.

      Kyl mä uskon et ainaki myyjäks pääsee töihin, mee vaan rohkeesti liikkeisiin sisälle kysymään.

    • Etköosaasuomea?

      Kannattaa ainakin mennä opiskelemaan äidinkieltä.

      • oikeestihei:D

        Eiks ihmisil oo nykyään muuta tekemistä ku tulla nipottaa kirjotusvurheisä?? :o


    • tai sit Kuopioon

      samaa mietin, ikää kylläkin kohta , 19 ja turkuun päin olis tarkotus lähtee opiskeleen

      • Aloittajaaaa

        Mäki jossain vaihees muetin kuopioo mul oli vaihtoehtoina lahti kuopio turku ja espoo mut päädyin sit turkuu :D


    • Hei,
      tukea asumiseen ja elämiseen saat Kelan opintotuen muodossa, jota voi hakea Kelan nettisivujen kautta. Kelaan voi myös soittaa tai varata aikaa toimistolle, jolloin voitte selvittää tukiesi määrät (myös nettisivuilla on erilaisia laskureita). Solussa asuminen alkuvaiheessa voi olla todennäköisempi vaihtoehto, jota sinulle tarjotaan. Tämä tulee halvemmaksi kuin esim. yksiössä asuminen, mutta voi vaatia totuttelua alkuun.

      Kun saat tietää opiskelupaikan varmistumisesta, koulun opinto-ohjaaja tai vastaava, auttaa varmasti asuntoasioiden kanssa. Turun seudulla opiskelija-asuntoja välittää Turun ylioppilaskyläsäätiö (www.tys.fi), minkä kautta voisi hakea opiskelija-asuntoa.

      Mari, NettiSaapas Helsinki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe