Olisikko aika???

Suojatie on harhaan johtava käsite, parempi nimi olisi, kuten muuallakin maailmassa, merkitty ajoradan ylityspaikka.

Lisäksi voisi parantaa liikennekasvatus kultturia teroittamalla enemmän velvollisuuksia, kuin oikeuksia, koska jollekkin tienkäyttäjä ryhmälle on iskostunut vain omat oikeudet mieleen, saadaan törmäillä miten halutaan liikenteessä.

Kevyenliikenteen, kuten pyöräiliöiden, jos he käyttävät suojatietä olisi turvallisempaa taluttaa pyörä yli ajoradan, ajaminen " suojatietä " olisi ehdottomasti kiellettävä.
Lisäksi valvontaa olisi tehostettava suuntamerkin antamisen lisäämiseksi, kuten myös autoilioiden osalta.

7

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep jep

      Olisi aika. Lopettaa typerien aloitusten tuottaminen.

      Kevyestä liikenteestä puhuminen yleensäkään ei ole hyvä idea. Puhutaan henkilöautoilusta, pyöräilystä, mopoilusta, kävelystä tai pienkoneella lentämisestä yksi liikennemuoto kerrallaan. Miksi pitää niputtaa joitain yhteen jokin satunnainen porukka, joka ei luonnollisesti sovi yhteen?

      Väistämissäännöksi järjissään olevalle ihmiselle riittää ettei kenenkään päälle saa ajaa. Suojattomampaa on suojeltava liikenteessä, tämä on perusperiaate josta lähdetään kaikessa liikkumisessa. Poliisi hoitaa ne joiden toiminta ei tähän yllä, joten mitään kotipoliiseja ei kaivata.

      Ainoa asia, jossa tässä aloituksessa on vähän järkeä on väistämissääntöjen korostaminen. Liikenteessä ei ole etuoikeuksia, siellä on vain velvollisuuksia. Jokainen on joskus siinä asemassa, että on mukavaa kun se toinen antaa tietä sääntöjen mukaan...

    • autoilijatovattyhmiä

      Suojatiellä jalankulkija on kuningas ja ajoneuvot varovat siinä kohtaa aina. Näin se vain on mutta eipä uppoa tyhmien autoilijoiden kaaliin.

    • UncleBen

      "Suojatie on harhaan johtava käsite, parempi nimi olisi, kuten muuallakin maailmassa, merkitty ajoradan ylityspaikka."
      Olet oikeassa.

      • 37män

        Joo ja jokaisen ylityspaikan eteen pitäisi vakiovarusteena rakentaa kunnon töyssy, tuollainen 10 cm korkea ja jyrkkäreunainen, niin kuin suojateille / pt-jatkeille rakennetaan pyöräilijöiden harmiksi. Niitä jalankulkijoista ja pyöräilijöistä välittämättömät autoilijatkin kunnioittaa.


      • UncleBen
        37män kirjoitti:

        Joo ja jokaisen ylityspaikan eteen pitäisi vakiovarusteena rakentaa kunnon töyssy, tuollainen 10 cm korkea ja jyrkkäreunainen, niin kuin suojateille / pt-jatkeille rakennetaan pyöräilijöiden harmiksi. Niitä jalankulkijoista ja pyöräilijöistä välittämättömät autoilijatkin kunnioittaa.

        En pidä yhtään pahana, että kaduilla, joissa on 30-rajoitus tai alle, niin olisi töyssy. Tuohon korkeuteen en ota kantaa, koska korkeimmissa on matalat autot hajonneet ( esim. Hki Annankatu-Iso Roobertinkatu ).
        Eivät nekään aivan ongelmattomia ole. J-k odottaa ja olemuksellaan viestittää ettei ole lähdössä ylittämään ( seissyt siinä pitkään vaikka auto on vielä kaukana ) ja auto hidastaa töyssyn takia. J-k lukee hidastamisen syyn väärin ja viime hetkessä lähteekin auton eteen, joka tuleekin yllärinä autolle. Töyssy vaikuttaa myös jarrutusmatkaan.
        Niillä kaduilla, joissa on bussiliikennettä, pitää töyssy rakentaa niin, että sen voi ylittää bussilla hidastamatta, koska bussien iskunvaimentimia on niissä rikkoutunut solkenaan. J-k, joka ei osaa lukea töyssyä, taas luulee, että bussikin tulee hidastamaan töyssyn takia ja lähtee viime hetkellä liian kireään väliin.


    • Think-away
    • herää_jo

      Pelkkä suojatien olemassa olo on riittävä peruste että varotaan, oli siellä kävelijöitä tai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      99
      3231
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      75
      2496
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      1
      1933
    4. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      64
      1463
    5. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      90
      1432
    6. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      16
      1025
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      945
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      331
      937
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      10
      857
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      50
      824
    Aihe